eitaa logo
بینش مطهر || مطهَرین
2.2هزار دنبال‌کننده
898 عکس
177 ویدیو
78 فایل
دبیرخانه بینش مطهر استان قم ✔کانال جامع اندیشه های شهید مطهری ✔برگزاری دوره های معرفتی کاربردی مکان:قم،خیابان مصلی قدس ک ۱۰ پ 23 شماره تماس 09193533133 ادمین تبادلات و راهنمایی : @binesh_qom @H_sami84 : مسئول شعبه ⭕انتشار مطلب باذکر منبع بلامانع است.
مشاهده در ایتا
دانلود
بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم جزئیات طرح 🎙 امام خامنه ای (مدظله العالی) : آثار استاد شهید مطهری، مبنای فک
مخاطبین عزیز و ارجمند متن راهنمای شرکت در دوره و اطلاعات تکمیلی را با دقت مطالعه بفرمایید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰جایگاه آثار شهید مطهری در نگاه (2) : 🔷آثار ، مبنای فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است. دیگران به مقدمات این انقلاب خیلی کمک کردند، ولی افکار آن‌ها در ساخت نظام جمهوری اسلامی ایران، نقش آن‌چنانی نداشته است. 🔷 اگر ما بخواهیم این نظام در ذهن مردم عمق پیدا کند و حرکات انقلابی این مردم همچنان ادامه یابد، میان مردم رواج یابد. 🎙بینش مطهر: این دستور آقا دقیقا همان چیزی است که در حال پیگیری و گسترش آن است، هدف طرح بینش مطهر، ترویج افکار استاد شهید مطهری در میان مردم است. 📚حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ استاد در کلام رهبر، ص24 @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
═✧❁﷽❁✧═ 📢 اطلاعیه دوره پنجم طرح بینش مطهر با محوریت آثار (ره) ⬅️ ثبت نام ویژه 📌 باحضور اساتید مطرح حوزه و دانشگاه : 🔰حجت الاسلام علی فرحانی 🔰حجت الاسلام امین اسد پور 📌مکان برگزاری کلاس ها : 🔰خواهران : موسسه آموزش عالی معصومیه 🔰برادران : حوزه علمیه امام کاظم (ع) 📌آخرین مهلت : ۱۰ تیر ماه 99 👈لینک ثبت نام : https://bineshemotahar.ir/pre_signup/ 💡برای اطلاع از به آدرس زیر 👇 مراجعه فرمائید. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/822 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
آشنایی با محتوای کتاب «» اولین کتاب از سیر کتاب های بینش مطهر ♨️♨️در کتاب آزادی انسان به چه سوالاتی پاسخ می گوییم؟!♨️♨️ 1️⃣ آیا ممکن است بشر آزادی اجتماعی داشته باشد و نداشته باشد؟! 2️⃣ و در دو ساحت اجتماعی و فردی چگونه قابل بررسی است؟! 3️⃣ چگونه یک انسان می تواند مهاجر و باشد؟! 4️⃣ آیا می تواند آزادی بشر را تامین کند؟! تامین کننده آزادی واقعی در دنیای امروز چیست؟! 5️⃣ رابطه یک فرد مسلمان با غیر مسلمان د رابطه یک با جاعه غیر اسلامی چگونه باید باشد؟! 6️⃣ آیا در اسلام وجود دارد؟! تفاوت آزادی عقیده با چیست؟! @bineshemotahar_qom 7️⃣ با توجه به اینکه می فرماید: «لا اکراه فی الدین» چرا بعضی مسائل دینی با اجبار اجرا می شود؟! 8️⃣ چرا در اسلام اجازه جهاد داده شده است؟! آیا مسلمین می توانند به واسطه همین اجازه قانونی از طرف اسلام با ملتی وارد جنگ شوند و اسلام را به زور تحمیل کنند؟! پاسخ به این سوالات و تطبیق آنها بر مسائل روز را در کلاس های با حضور اساتید خبره و یاد خواهید گرفت. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
⁉️ پاسخ می دهند. 💢 چرا گریه برای شهید در اسلام ارزشمند است؟! 🔰 حمزه كه از مكه به مدينه مهاجرت كرده بود، كسى نداشت، خودش تنها بود / وقتى كه پيامبر اكرم از احد برگشت به مدينه، ديد در خانه همه شهدا گريه هست جز خانه جناب حمزه؛ حضرت فقط يك جمله فرمود: «امّا حَمْزَةُ فَلا بَواكى لَهُ» / گريه بر شهيد، شركت در حماسه او و هماهنگى با روح او و موافقت با نشاط او و حركت در موج اوست. ⚫️ 15شوال سالگرد شهادت جناب حمزه عموی گرانقدر رسول الله و حضرت عبدالعظیم حسنی سلام الله علیهما تسلیت باد 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏24، ص 466 پاسخ تفصیلی در پست بعدی👇🏻👇🏻 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
⁉️ پاسخ می دهند. 🔰 چرا در اسلام ارزشمند است؟! 🔷 در صدر اسلام در ميان شهداى زمان پيامبر، آن كه از همه بيشتر درخشيد و به او لقب «» يعنى سالار شهيدان در آن زمان دادند، جناب حمزة بن عبدالمطّلب عموى بزرگوار رسول اكرم بود كه در احد شهيد شد. آنان كه به زيارت مدينه مشرف شده‏اند حتماً به احد هم مشرف شده‏اند و قبر حمزه را در احد زيارت كرده‏اند. 🔹حمزه كه از مكه به مدينه مهاجرت كرده بود، كسى نداشت، خودش تنها بود. 🔶 وقتى كه پيامبر اكرم از احد برگشت به مدينه، ديد در خانه همه شهدا گريه هست جز خانه جناب حمزه؛ حضرت فقط يك جمله فرمود: «امّا حَمْزَةُ فَلا بَواكى لَهُ» يعنى همه شهدا گريه‏كننده دارند جز حمزه كه گريه‏كننده ندارد. تا اين جمله را فرمود، صحابه رفتند به خانه‏هايشان و گفتند: پيامبر فرمود حمزه گريه‏كننده ندارد. 🔸 زنانى كه براى فرزندان خودشان يا شوهرانشان يا پدرانشان يا برادرانشان مى ‏گريستند، به احترام پيامبر و به احترام جناب حمزة بن عبدالمطّلب آمدند به خانه حمزه و براى حمزه گريستند؛ و بعد از اين ديگر سنت شد هركس براى هر شهيدى كه مى‏ خواست بگريد، اول مى ‏رفت خانه جناب حمزه و براى او مى‏ گريست. 🔆 اين جريان نشان داد كه اسلام با اينكه با گريه بر ميّت (ميّت عادى) چندان روى خوشى نشان نداده است، مايل است كه مردم بر شهيد بگريند، زيرا شهيد حماسه آفريده است و گريه بر شهيد، شركت در حماسه او و هماهنگى با روح او و موافقت با نشاط او و حركت در موج اوست. 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏24، ص 466 15شوال سالگرد شهادت جناب حمزه عموی گرامی رسول الله 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
معرفی طرح بینش مطهر.pdf
2.18M
🔷قابل توجه آن دسته از مخاطبینی که به تازگی به جمع ما اضافه شده اند، جهت آشنایی با طرح بینش مطهر و کیفیت برگزاری آن و همچنین چهت اطلاع از برگزاری طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری، فایل آماده شده بالا رو مطالعه فرمایید. 🔷در صورت وجود هرگونه سوال در مورد دوره بینش مطهر با مسئولین طرح در ارتباط باشید: 🔴واحد برادران حجت الاسلام سامی @H_sami84 🔴واحد خواهران خانم اصفهانی @a_esfahani @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
میراث علمی استاد مطهری، مخاطب را نقاد می کند.pdf
1.03M
💠 موضوع: مصاحبه دکتر (مسئول طرح بینش مطهر) پیرامون شهید مطهری 🔰 اولین باری که نام شهید مطهری را شنیدم زمانی بود که در مدرسه «نیک پرور» تحصیل می کردم. این مدرسه در خیابان فخرآباد قرار داشت. همان جا به ما گفتند دیشب شخصی را به نام «آیت الله مطهری» را پشت مدرسه ترور کردند. با یکی از دانش آموزان به آن جا رفتیم. در محل ترور، روی زمین ریخته بود. 🔰 از ویژگی های جالب آثار شهید این است که به مخاطب، را القا می کند. زیرا خواننده ی آثارش درمی یابد که وی چگونه به تفکیک موضوع ها می پردازد و چگونه آرای درست و نادرست و اشکالات هر متن و فکری را مستدل بیان می کند. ⭕️ این مصاحبه قدیمی و مربوط به سال 1389 می باشد. 📚منبع: نشریه رشد آموزش | دانشگاه امام صادق (ع) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
استاد حجت الاسلام و المسلمین امین اسدپور 💢برخی عناوین علمی-پژوهشی 1. بیش از ۱۶ سال تدریس در سطوح مختلف حوزوی و دانشگاهی 2. بیش از 8 سال تدریس دروس سطوح عالی در مرکز تخصص تفسیر ، مدرسه عالی ، مدرسه فقهی امیرالومنین و... 3. مدرس و صاحب نظر نسبت به آثار شهید مطهری 4. یادداشت ها، مقالات و سخنرانی و مناظرات علمی متعدد 5. عضو هیئت علمی بنیاد رصین و مدیر گروه علمی علوم انسانی بیناد رصین 6. و دهها فعالیت علمی، تدریسی، پژوهشی دیگر 💠 جهت آشنایی بیشتر با استاد حجت الاسلام اسدپور می توانید به صوت های مباحث اسلام و مقتضیات زمان ایشون گوش فرا دهید. لینک دانلود صوت ها https://eitaa.com/shmotahari/63 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 بینش مطهر استان قم
استاد حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی 💢برخی عناوین علمی-پژوهشی 1. بیش از 20 سال تدریس حوزوی و دانشگاهی در عالی ترین سطوح کشوری 2. نظریه پردازی در حوزه تولید علوم انسانی اسلامی با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی 3. تالیف و ارائه متعدد در موضوعات مختلف علوم اسلامی و انسانی 4. استاد و صاحب نظر در آثار شهید مطهری 5. عضو هیئت علمی و مدیر گروه فقه بنیاد فرهنگ و تمدن اسلامی رصین 6. و دهها فعالیت علمی، تدریسی و پژوهشی دیگر 💠 جهت آشنایی بیشتر با استاد حجت الاسلام فرحانی می توانید به صوت های تدریس مباحث انسان و ایمان ایشان گوش فرا دهید. لینک دانلود صوت ها https://eitaa.com/shmotahari/27 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 بینش مطهر استان قم
🎙بیانات 🔸مرحوم مرد بسیار عمیقی بود و از ارزش های لازم برای این تحقیقات برخوردار بود. می دانست ، می دانست ، و می دانست . 🔸خودش مرد بافکری بود ، بسیار پر مغز و و بود . در هر بحثی وارد می شد ، زوایای بحث را کاوش می کرد . بنابراین آثارش خیلی است . 🔸یک وقت من به دوستان طلبه توصیه میکردم که اگر کسی فقط آثار وی را با دقت و به طور کامل بخواند ، کافی است که او را به یک سطح راقی از برساند . 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 بینش مطهر استان قم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔰 آثار شهید مطهری و / جایگاه آثار شهید مطهری در نگاه 💢من احساس می کنم هنوز در جامعه ما و روشنفکران و نویسندگان و و و مبلغانی هستند که آثار فکری شهید مطهری را به طور کامل ندیده اند یا نخوانده اند یا مورد تامل قرار نداده اند!!! 💢 کتاب های شهید مطهری را مورد توجه و نقد علمی قرار بدهد و مباحث آن را مطرح کنند و آن را پیش ببرند. بر پایه آنچه که مرحوم پدید آورده بنیان های فکری جدید را بنا کنند و این کاری است هم ممکن و هم لازم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
بینش مطهر || مطهَرین
🎥 #ببینید 🔰 آثار شهید مطهری و #وظایف_ما / جایگاه آثار شهید مطهری در نگاه #مقام_معظم_رهبری 💢من احس
🎥 آثار شهید مطهری و وظایف ما 🔰 موضوع: جایگاه آثار شهید مطهری در نگاه (10) 💢 جا دارد که ملت ما، مخصوصا مردمان با فرهنگ و جوانان و ملبغان دینی و قشرهای اهل کتاب و اهل تفکر با فرآورده های ذی قیمت اندیشه این متفکر بزرگ ما حقیقتا کنند. 💢 محصول بسیار عظیم و با ارزشی از تفکر شهید عزیز در اختیار ما است؛ 1️⃣ اما اولا باید آنچه را که شهید مطهری با فکر بزرگ خود به عالم فکری ما اهداء کرده است، آن را درست دریافت کرد و آموخت. که من احساس می کنم هنوز در جامعه ما و روشنفکران و نویسندگان و و و مبلغانی هستند که آثار فکری شهید مطهری را به طور کامل ندیده اند یا نخوانده اند یا مورد تامل قرار نداده اند. 💠 پس قدم اول این است که آثار شهید مطهری حقیقتا مورد استفاده قرار بگیرد (و) در کتاب ها نماند. بلکه اصحاب فکر و استعداد و علاقه به امور فکری آنها را مورد تامل قرار بدهند و به آنها فکر کنند و آنها را فرا بگیرند تا بتوانند جمع بیشتری را از آن برخوردار کنند. 2️⃣ قدم بعدی این است که خواستگاه های فکری را که در موضوعات متنوعی در نوشته جات و گفتار های شهید مطهری مشاهده می شود به عنوان یک نقطه شروع یک نقطه عزیمت به حساب بیاورند و متفکرین به آنها فکر کنند. 💠 یقینا سخن استاد شهید ما که حاوی معارف و معلومات بسیار ارزنده ای است برای سیر در هر یک از این مباحث یک نقطه شروع است نه یک نقطه پایان. چقدر به جا است اگر اهل فکر و تدبر این موضوعات متنوع را که در آثار شهید مطهری است مورد توجه قرار بدهند و از فرآورده های ذهنی آن شهید یک نقطه شروعی برای غور در آن مطلب برای به دست آوردن مباحث بیشتر و حقائق بیشتر و سطح وسیعتر و عمق افزون تری از مطلب آن را مورد بهره بردای قرار بدهند. این هم کار دوم. 💠 بر اساس کار دوم ما پیشنهاد کردیم به برادران عزیرمان که کتاب های شهید مطهری را مورد توجه و نقد علمی قرار بدهد و مباحث آن را مطرح کنند و آن را پیش ببرند. بر پایه آنچه که مرحوم پدید آورده بنیان های فکری جدید را بنا کنند و این کاری است هم ممکن و هم لازم. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💐با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
💠 بینش مطهر - مرحله اول 🔰 آشنایی با محتوای کتاب «، » ♨️در کتاب آزادی بندگی به چه سوالاتی پاسخ می گوییم؟!♨️ 1️⃣ آیا هدف اصلی از بعثت انبیا و هدف زندگی، برقراری یا عبادت و شناخت خداوند است؟! شرکت در اهداف به چه معناست؟! 2️⃣ چگونه نهایت و کنه ، ربوبیت و خداوندگاری است؟! 3️⃣ اینکه «دعا هم طلب است و هم مطلوب، هم وسیله است و هم غایت، هم مقدمه است و هم نتیجه» به چه معناست؟! 4️⃣ چگونه ، انقلاب قوای عالی علیه قوای دانی است؟ آیا مگر انسان علیه خودش می کند؟ 5️⃣ اگر معنای ، پرهیزگاری نیست، پس تقوا به چه معناست؟! 6️⃣ چگونه تقوا از ناحیه اخلاقی و معنوی به انسان آزادی می دهد و او را از قید رقیت و بندگی هوا و هوس آزاد می کند؟! @bineshemotahar_qom 7️⃣ انسان های حقیر، بزرگ و بزرگوار چه کسانی هستند؟ تفاوت میان بزرگی و بزرگواری چیست؟! پاسخ به این سوالات و تطبیق آنها بر مسائل روز را در کلاس های با حضور اساتید خبره و یاد خواهید گرفت. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(8) 🔰معاشرت با صالحان ‌ 🎙امام علی (ع) : 🖌مجالَسَةُ اهْلِ الْهَوی مَنْساةٌ لِلْایمانِ 🖌نشست و برخاست کردن با مردم و غافل از خدا، فراموشی است. 📜نهج البلاغه، خطبه 85 ♨️یکی از عواملی که برای اصلاح و تربیت به آن توجه شده است، معاشرت با و نیکان است. ♨️ما در متون اسلامی بابی داریم تحت عنوان «مجالست و تأثیر مجالست» هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی، که مجالست صالحان آثار نیک فوق العاده دارد و مجالست بدان آثار سوء فوق العاده دارد، و این یک امری است که اجتناب ناپذیر است؛ ♨️یعنی انسان هرچه بخواهد به اصطلاح درِ دل خودش را ببندد و وقتی که می‌خواهد با کسی معاشرت کند خودش را آنچنان ضبط کند که از او اثری نگیرد، باز کم و بیش اثر می‌پذیرد. ♨️پیغمبر اکرم فرمود: 🔸الْمَرْءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ 🔸هرکسی به دین دوستش است. ♨️مقصود این است که شما اگر کسی را دوست و خلیل بگیرید، با کسی دوست بشوید، دین او را هم پذیرفته‌اید. 📚تعلیم وتربیت در اسلام ص ۲۵۹ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
📣📣📣📣 ♦️قابل توجه برادران و خواهران 🔻برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر از دوره "جدید بینش مطهر" از زیر استفاده کنید: 1️⃣ https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/829 2️⃣ https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/898 3️⃣ https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/10 https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/848 4️⃣ https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/842 https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/843 5️⃣ طرح بینش مطهر https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/838 6️⃣ وظیفه ما در قبال شهید مطهری | https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/845 https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/234 و گرامی می توانند با ارسال سوالات خود به آیدی@binesh_qom @H_sami84 به صورت مجازی سوالات خود را با ما درمیان بگذارند و پاسخ خود را دریافت کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/822 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰آشنایی مختصر با مراحل طرح بینش مطهر ✅طرح بینش مطهر با اتکا بر تاکیدات امامین انقلاب نسبت به آثار شهید مطهری راه اندازی شده است. در این طرح که بیش از 20 سال سابقه علمی و اجرایی دارد، با نگاهی دقیق و علمی و کارشناسی به دنبال ایجاد و حل شبهات دینی مخاطبین هستیم. با استفاده از تجربیات و با نگرش به محتوای آثار شهید مطهری چینش خاصی در آثار ایشان ایجاد کردیم و آن را متناسب با مخاطب امروز جامعه ایرانی آماده استفاده کرده ایم. 🔻 طرح بینش مطهر که در سراسر کشور در حال برگزاری است دارای 11 مرحله می باشد که تحت عنوان 4 سطح ارائه می شود. هر مرحله شامل 12 جلسه تدریسی است که در هر مرحله سه الی چهار کتاب از آثار شهید مطهری تدریس و مباحثه می شود. بینش پژوه موظف است هفته ای یک جلسه درسی و یک جلسه مباحثه شرکت کند. ساعت کلاس 2 ساعت و حداقل زمان مباحثه 60 دقیقه می باشد. 🔻 با پایان یافتن هر کتاب، آزمون آن کتاب برگزار می شود. سوال های آزمون بینش مطهر به صورت تشریحی و ناظر به مسائل روز می باشند. هر آزمون از یک هفته قبل به بینش پژوه ارائه می شود تا با آمادگی بهتری وارد جلسه آزمون بشوند. 🔻 مطابق قوانین داخلی موسسه بینش مطهر کسانی که نمره آنها کمتر از 70 «از 100» باشد فقط به آنها کارنامه داده می شود و اگر کسی نمره بالاتر کسب کند علاوه بر کارنامه به آنها گواهی طی دوره ارائه می شود. 🔻 کسانی که گواهی پایان هر مرحله را کسب کنند در صورت تمایل می توانند در آزمون استادی شرکت کنند و در صورت پذیرش در آزمون استادی بعنوان استاد با مجموعه بینش مطهر همکاری کنند. 🔻 با توجه به مطالب استاد شهید مطهری(ره) و تسلط اساتید محترم ، افراد با سطح تحصیلات مختلف می توانند از این دوره ها بهره مند شوند و حتی المقدور کلاس ها با توجه به سطح تحصیلات تقسیم بندی میشود . حداقل شرط لازم برای حضور در طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری (ره) ، داشتن مدرک دیپلم می باشد.«برای طلاب علوم دینی این شرط لازم نیست » این طرح هم برای خواهران و هم برای برادران برگزار می شود. 🔻 از طریق پیام پایین اقدام کنید. https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/822 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم
shahid-motahari-v-karamadi-dneshjoo.mp3
1.13M
🎧 🔰آثار شهید مطهری و کلاس های بینش مطهر «چگونه میتواند به کمک کند»⁉️ ⏱ استاد ابراهیمی در پاسخ می دهند♻️ 💢بنده خودم دانشجو بوده ام و می دانم که یک دانشجو با سوالاتی مواجه می شود: 1️⃣ در دانشگاه به کدام بروم و کدام مسیر دانشجویی را ادامه دهم؟! 2️⃣ برای حرکت در مسیر ، تجربی و حتی علوم پایه نیازمند داشتن یک سبک اندیشه صحیح هستیم. 3️⃣ مهمترین کاری که آثار شهید مطهری برای یک دانشجو انجام می دهد... آشنایی با طرح بینش مطهر و مراحل ثبت نام در آن👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/bineshemotahar_qom/852 بینش مطهر استان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بینش مطهر || مطهَرین
💠استاد شیخ علی فرحانی 📝مقرر: احسان چینی پرداز 🔰موضوع : شهید مطهری صاحب طهارت روح و سر ♨️پیرامون شخص
بسم الله الرحمن الرحیم 💠استاد شیخ علی فرحانی 📝نویسنده: احسان چینی پرداز 🔰 مقام قرب الی الله زن در اسلام 🔹مرحوم استاد شهید -رحمه الله علیه- در مباحث زن و حقیقت آن، در یک فصل کامل به مسئله مقام انسانی زن از دیدگاه قرآن می پردازند و در خلال آن مباحث به جایگاه حقیقی یک زن در عالم اشاره می کنند. 🔹 استاد شهید توضیح می دهند که زن هم با اینکه محکوم به حقیقت «قوامون علی النساء» می باشد-بدون پشت کردن به این قانون الهی- و با اینکه معمولا در روابط اجتماعی مقهور مرد و بسیار متاثر از او است، اما به خوبی واجد توانایی و قدرت نیل به عندیت یعنی بالاترین مقام است. 🔹شاهد عینی این مدعی آسیه امره فرعون است، که در قرآن داستانش مفصل بیان شده است. که نماد شیطانی ترین انسان و نماد بدترین قرآن است؛ نزدیک ترین و حیوانی ترین روابط را با یعنی آسیه دارد. 🔹 اما این در حالی است که آسیه در همین شرائط به درجه ای می رسد که مقام عندیت را مقدم بر جنه الهی می داند و به تعبیر قرآن خطاب به حضرت حق درخواست دارد : رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه. 🔹باید گفت که: بنابر این که عندیت مقام فوق جنت است وقتی عندیت حاصل شد قطعا پشت سر خود جنه الهی هم به دست می آید؛ اما آنچه که اهمیت دارد عندیت است و نه جنه! 🔹در واقع راز اینکه جنه الهی با حصول عندیت قطعا حاصل خواهد شد، در این است که در نظام خلقت، بنا بر «هو معکم این ما کنتم» همیشه عالَم بالا با پایین همراه است اما این حقیقت دلیل نمی شود بر اینکه عالم پایین هم لزوما با بالا همراه باشد. 🔹از همین رو است که در روایت دارد مثلا شخصی اگر فلان کار نیک را انجام دهد در بهشت هم درجه پیامبر اکرم(ص) قرار می گیرد. این بدین معنا است که نبی اکرم در حالی که در اعلی درجه هستند توانایی در درجات پایین تر را هم دارند – و نه اینکه خودشان پایین تر می آیند –. 🔹لذا شخص با فعل نیک خود مستحق قرین بودن با رسول اکرم(ص) را در مقامی خاص پیدا می کند، پس بالا همیشه با پایین همراه است اما بالعکس خیر 🔹بنابراین مقام عندیت موجب می شود تا کار به جایی برسد که قرآن کریم از آسیه امره فرعون به عنوان – و نه تنها برای زنان- نام ببرد و خداوند متعال به سیره او مثال بزند: ضرب الله مثلا للذین ءامنوا امره فرعون.... ⛔️البته از همین جا است که اشتباه بزرگ ها – که خودشان هم به آن پی بردند – آشکار می شود. آن هم اینکه هیچ گاه بشر که توسط خالق او طراحی شده است را نمی توان تغییر داد. 🔹این حقیقت (ارتباط اجتماعی زن و مرد) به هیچ وجه تبعیض محسوب نشده بلکه همانطور که بیان شد در ، هیچ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد و همانطور که مرد می تواند به عندیت برسد این مقام برین بدون هیچ کم و کاستی برای زن هم وجود دارد. با معرفی کانال به دوستان خود در انتشار به ما کمک کنید. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ @bineshemotahar_qom کانال جامع اندیشه های شهید مطهری