ایا مذهب شیعه، مذهب سیاهی و عزاداری است؟
🔆پاسخ
🔮مذهب تشیع ،پر از #غم هست ، چنان که پر از#شادی و نشاط حقیقی نیز هست ،اما نه تنها پر از سیاهی نیست ،بلکه سراسر نور و روشنایی است والبته علیه آن سیاه نمایی نیز بسیار است. در وجود انسان ، غم و شادی ،دو صفت ، دو استعداد و دو حالت هستندکه هر دو نیز لازمه زندگی وکمال میباشند ، البته اگر به مصادیق "کاذب" تعلق نیابند .اما آن مصادیق همه دربیرون است و در درون ،اگر پرده نیفتد ، هم بهجت است ، هم نشاط، هم امید و البته هم خوف ،تا روزی که این انسان مسافر ، به مقصدمطلوب برسد و به وصال معشوق نایل آید؛آنجا دیگر نه حزن است و نه خوف.(البقره ، 112)
1⃣غم
"غم" اختصاصی به مسلمان وغیر مسلمان ، یا شیعه وغیر شیعه ندارد ، بلکه برای همگان وجوددارد ؛ تا احساسات وغیرت در کسی نمرده باشد ، "غم" هست، چنان که "شادی و نشاط" نیزهست ؛ و "غم"ها ، همیشه برای ازدست دادن محبوب ، مطلوب و مقصود میباشد. هر گاه عامل شادی و نشاط را بگیرند ویا از دست برود ، "غم" جایگزین میگردد
2⃣شیعه :
به جرأت میتوان اذعان داشت که شیعیان بیش ازدیگران با مقوله ی «محبوب و محبت»حقیقی و بالتبع «مودّت» ، آشنایی دارند .شدت محبتشان "الله جلّ جلاله"است ، چنان که فرمود: «أشَدّ حُبّاً لله» ؛ و در طول محبت خدا ،محبتهای دیگر نیز دارند و چون آن محبت ها نیزخدایی است ، بسیارصادقانه ، خالصانه و با شور و نشاط است .اما تمامی محبوبهای آنها را ترورکردند وبه بدترین طرق کشته و میکشند، بعد به خودشان میگویند : «شماچرا اینقدر غم دارید؟». مثل اینکه اهل خانه ای را قتل عام کنند وبه بازمانده بگویند : «تو چرا اینقدر غم داری ،مگر مذهب تو چیست ، نکند شیعه هستی؟!»؛ البته کسی نگران "غم و اندوه"شیعیان نیست ، اگر نگران بودندکه این همه در طول تاریخ به آنان ظلم روا نمیداشتند، بلکه نگران هستندکه این "غمِ" معنادار و جهت دهنده ، آنها را بیدار وهشدار نموده و برای مطالبه ی حق خودوجلوگیری از ظلم، قیام کنند.
3⃣غم در دیگران :
بیان شدکه "غم" ، اختصاصی به تشیع و شیعه ندارد ،در همگان هست ، و هر کس برای ازدست رفته ی خود مغموم میگردد ، یکی برای پدرو مادر ، یکی برای همسر و فرزند،یکی برای مال و منال ، یکی برای میز و منصب از دست رفته و ... ؛ منتهی هم "غم"های دیگران شدت و ضعف مرتبه دارد و هم "غم" شیعه . لذا همان گونه که در محبت ، شدت محبت آنها به الله جلّ جلاله و محبین اوست ، در غم نیز شدت غمشان ، مصیبت های وارده و از دست دادن اولیای خدا و ظلم به بندگان خدا میباشد.
4⃣چادر سیاه :
ماجرای "چادر سیاه" نیز مانند غم شیعه است ؛ کسی نگران رنگ چادر زنان مسلمان و از جمله شیعیان نمیباشد ، اگر رنگ این چادر قهوه ای بود (چنان که در بسیاری از شهرها بوده و هست) ، با آن نیز مخالفند میکردند ، چرا که با اصل ایمان ، تقوا ، عفت ، هویت ، شخصیت ، اخلاق و سایر ارزشهای انسانی و اجتماعی [به ویژه توسط بانوان] مخالف هستند ، مزاحم سلطه و بهره کِشی آنان است . منتهی ، چون "چادر سیاه" ، به سبب بیشتر مصون ماندن از جلب نظر از یک سو و نماد و سمبل دختران و زنان مسلمان و انقلابیِ ایرانی از سوی دیگر شده است ، با "چادر سیاه" مخالفت میکنند ؛ دوست ندارند دختران و زنان مؤمنه و انقلابی ایرانی سمبل شوند ؛ وگرنه رنگش برای آنها فرقی ندارد . دنبال حرام و فساد هستند ، میگویند : «رنگ سیاه مکروه است» ! آیا اگر رنگ چادر دختران و بانوان مسلمان و شیعه ، قرمز ، صورتی یا آبی بود ، دیگر تشیع را مذهب غم نمیخواندند ؟!
5⃣مراسم:
خودتان میگویید«مراسم»یعنی "برگزاری آیینی"در بزرگداشت ویادبود
.خواه مراسم جشن عروسی باشد ، یامراسم ختمِ یک عزیز از دست رفته. هر کسی در این عالم ، با خوشحالی محبوبش شاد است و با غم او ، غمگین میشود ، شیعه نیز از این قاعده مستثنا نمیباشد، منتهی همان گونه که بیان شد،محبوب ها فرق دارند پس. شیعه ، عید فطر دارد ، عید غدیر دارد، عید مبعث دارد ، ولادت حضرت رسول الله (ص) را یک هفته جشن میگیرد،سیزده رجب ، سوم ونیمه شعبان دارد که تمام ایران را چراغان میکند،،البته محرم ، اربعین و فاطمیه (س) نیز دارد ، منتهی این بخشش برای آنها ناگوار است ، چرا که بیدار کننده ، جهت بخش و تحرک آور میباشد.بدیهی است که انسان در مولودی ، خوشحال از سالروز میلادمحبوبش میگردد ، اما در مجلس عزای عزیز مقتولش ، بغض قاتل رادرسینه میپروراندو به دنبال فرصت برای قصاص او میباشد؛ از این رو دشمنان وهمسویان با جانی ها این بخش را نمیپسندند.
🔆ادامه در پست بعدی👇
6⃣#روضه_ی_هلوکاست :
صهیونیست ها ، نه فقط سالی یک بار و یا یک دهه ، بلکه هر روز برای مردمان جهان ، روضه ی دورغین "هلوکاست" را میخوانند ، آنها را به غم و اندوه خیالی وا میدارند ، برای قربانیانش گریه میکنند ، هر مقامی که میخواهد سر کاری بیاید ، اول باید موضعش در مورد هلوکاست را روشن نماید و اگر اندک تردید یا تزلزلی داشته باشد ، حتی زندان و جریمه هم میشود ! و جالب تر آن که به همین مقدار نیز بسنده نمیکنند ، بلکه در پی جبران و انتقام هستند و قابل تأمل آن که انتقام جنگ جهانی دوم و به اصطلاح هلوکاست هیتلری را از مسلمانان فلسطین ، لبنان ، غزه و ... میگیرند و اگر با ما در ایران نیز دشمنی دارند ، به همین خاطر است . اگر ایرانیها ، به جای غم شهادت موالی خود و از جمله سیدالشهداء ، امام حسین (ع) ، مانند آنان روضه ی هلوکاست میخواندند و به جای پرچم "یا ابا عبدالله الحسین (ع)" ، زیر پرچم آمریکا ، انگلیس و اسرائیل سینه میزدند ، نه تنها این همه مورد آزار و اذیت قرار نمیگرفتند ، بلکه مورد تشویق و تفقد (البته باز هم ظاهری) نیز قرار میگرفتند و ترغیب میشدند که سالی یک دهه نیز کافی نیست ، بلکه هر روز این مجلس عزا را بر پا کنید!
7⃣ترس و ضدتبلیغ :
منتهی آنها از همین روضه خوانی های حسینی و فاطمی (ع) میترسند ، وگرنه اصلاً نگران این نیستند که چه تعداد از مردمان جهان ، برای چه غمی ، گریه میکنند ؛ چنان که با ظلم های خود ، اشک مردم جهان را درآورده اند و خوشحال هم هستند. آنها ترس از بیداری و بصیرت مردمان از یک سو و الگو قرار دادن امیرالمؤمنین ، فاطمه زهراء ، امام حسن ، امام حسین و سایر اهل عصمت (ع) ، به ویژه در مقابله و مبارزه علیه کفر ، شرک ، استکبار و سلطه را دارند ، لذا از سویی بدترین مصیبتها را بر سر مسلمانان و شیعیان می آورند و از سوی دیگر ضد تبلیغ میکنند که مذهب تشیع ، مذهب غم و غصه است ! و البته باید متذکر شد که اسلام و مذهب شیعه ، سراسر "نور" است و نور نیز "نشاط و شادی" می آورد ، اما نه مصنوعی و کاذب ، بلکه شادی حقیقی . معرفت (شناخت) خداوند متعال بهجت آور است ؛ وعده های خداوند سبحان به مؤمنین ، چه در دنیا و چه آخرت ، همه امیدوار کننده ، انگیزه بخش و نشاط آفرین است ؛ قطعی دانستن پیروزی ، فلاح و خوشبختی حقیقی و ماندگار ، همه شادی آور است ؛ اما آنان شادی را در این میبینند که دخترکان را به مجلسی آورند و با آنها برقصند ، مست کنند ، سرمست از شراب ، قدرت و ثروت یا بکشند ، یا نسبت به کشتارها خوشحال یا دست کم بی تفاوت باشند ! البته که "شیعه" به نظر آنان ، مذهب "غم" می آید.
فوری فوری،آیت الله سیستانی کلیه عزاداریهای حسینی را در وضعیت فعلی کرونا حرام اعلام فرموده و دستور دادند نجف و کربلا و کاظمین و سامرا عزاداری نکنند چون حق الناس محسوب میشود و مراسم عزاداری در منازل برگزارشود بدون تجمع و از دولت خواست از ورود مردم به اماکن مقدسه شدیدا جلوگیری کند.
ایشان این نوع عزاداری را در شرایطی که جان شیعیان در خطر است را فاقد ارزش خوانده و پیشنهاد کرده اند هزینه کل عزاداری ها را جهت خرید وسایل پزشکی اختصاص دهند. لطفا اطلاع رسانی کنید
🔆 پاسخ
1️⃣ چنین مطلبی از طرف آیت الله سیستانی دامة برکاته ارسال نشده و این قضیه کذب محض است. و در راستای جنگ روانی و ممانعت از حضور مردم در عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) منتشر شده
2️⃣ آخرین مطلبی که در سایت ایشان درباره اجرای مراسم عزاداری ابا عبدالله علیه السلام است به اجرای مراسم با رعایت پروتکل بهداشتی و اجرا ازطریق افزایش پخش از طریق شبکه های تلویزیونی است
3️⃣ شرح استفتاء ایشان را در مورد عزاداری سیدالشهدا (ع ) بشرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیستانی (مُدّ ظلّه)
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
با نزدیک شدن به ماه محرم الحرام و فرا رسیدن سالروز فاجعه کربلا، و با توجه به ادامه وبای کرونا و تأکید مسئولان ذیربط بر ضرورت پرهیز از برپایی تجمّعات بزرگ، بهخصوص در فضاهای سرپوشیده، بسیاری از مؤمنین که تمایل بسیاری به ادامه برپایی مراسم معمول عزاداری دارند، از آنچه سزاوار است نسبت به برگزاری مراسم سوگواری حضرت سید الشهداء (صلوات الله علیه) و خاندان و یاران آن حضرت (علیهم السلام) انجام دهند سؤال میکنند. مستدعی است در این زمینه راهنمایی فرمایید. با تشکر فراوان.
جمعی از مؤمنین – نجف اشرف
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علی الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و رحمة الله و برکاته
برای ابراز غم و اندوه در این مناسبت دردناک، و اظهار همدردی با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و خاندان پاک آن حضرت در این مصیبت بزرگی که به اسلام و مسلمانان وارد شده است، راههای مختلفی وجود دارد؛ که از جمله، موارد زیر است:
۱ـ افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت ابا عبد الله (علیه السلام) از طریق شبکههای تلویزیونی و فضاهای اینترنتی؛ برای این منظور شایسته است که مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مدّاحان توانا هماهنگی به عمل آورند، و نیز مؤمنان را تشویق کنند تا در خانه های خود و جاهایی مانند آن، به برنامههای سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آنها استفاده کنند.
۲ـ برگزاری مجالس خانگی در ساعتهای معینی از شب یا روز؛ به گونهای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفتوآمد دارند در آن حضور یابند و به برخی از برنامههای عزاداری، هر چند مجالسی که به صورت مستقیم از شبکههای ماهوارهای یا در فضاهای اینترنتی پخش میشود، گوش بسپارند.
اما در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسکهای بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد.
در این مورد همچنین لازم است به تعداد مجاز حاضران برابر با ضوابطی که مقامات ذیربط تعیین می کنند، اکتفا شود، که البته این موضوع با توجه به برگزاری مراسم در فضاهای سرپوشیده یا باز، و بسته به میزان گسترش ویروس در شهرهای مختلف، تفاوت دارد.
۳ـ پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی، و برافراشتن پرچمها و قطعات سیاه رنگ در میدانها و خیابانها و کوچهها و دیگر فضاهای عمومی، با رعایت عدم تعرض به حرمت اموال و املاک خصوصی و مانند آن، و تبعیت از قوانین جاری در کشور. البته مناسب است که در این نمادها، بخشهایی از سخنان حضرت امام حسین (علیه السلام) در نهضت بزرگ اصلاحطلبانه آن حضرت و شاهکارهای اشعار و متون گفتهشده پیرامون فاجعه کربلا آورده شود.
در زمینه خوراکیهای مرسوم به این مناسبت، ضرورت دارد که شرایط بهداشتی لازم در تولید و توزیع آنها مد نظر قرار گیرد؛ هر چند رعایت این مسائل موجب گردد که برای جلوگیری از شلوغی در زمان توزیع، تنها به تهیه غذای خشک و رساندن آن به خانههای مؤمنان بسنده شود.
خداوند همه را در راه احیای این مناسبت مهم و اقامه عزای سرور جوانان بهشتی (صلوات الله و سلامه علیه) برابر با شرایط موجود موفّق بفرماید؛ انه ولیُّ التوفیق.
۹ ذی الحجه ۱۴۴۱ هـ.ق
دفتر آقای سیستانی (مُدّ ظلّه)– نجف اشرف
https://b2n.ir/963551
نمی توان پذیرفت اسیران آل الله چهل روز بعد از فاجعه کربلا به این منطقه که مزار شهیدان است بازگشته باشند و آنجا را زیارت کرده باشند...
🔆پاسخ
1⃣در پاسخ باید گفت این موضوع رخ داده و امکان دارد. وقتی ما می بینیم که این ذوات مقدس را در روز دوازده محرم وارد کوفه می کنند و عبیدالله بن زیاد لعنة الله علیه در نامه ای به یزید از او راجع به اسرا و سرهای مطهر شهیدان کسب تکلیف می کند داریم که دستور یزید هم می رسد که آنها را نزد من بفرست و در روز اول ماه صفر کاروان اسیران آل الله وارد شام می شود؛ یعنی هجده روز بعد از ورود اسیران آل الله به کوفه ( رفت و برگشت نامه رسان و رفتن آل الله به شام جمعاً هجده روز میباشد )...
2⃣وقتی ما بپذیریم که روز اول صفر اسیران اهل بیت علیه السلام در شام بوده اند و با توجه به افشاگری های کوبنده حضرت زینب علیهاالسلام و امام سجاد سلام الله علیه یزید مجبور به تغییر رفتار می شود و سفارش به ملاطفت نسبت به اسیران می کند و میداند هر چه بیشتر اهل بیت را در شام نگه دارد خود را بیشتر مفتضح کرده است، لذا اگر قبول کنیم و بپذیریم که حداکثر اقامت این بزرگواران در شام یک هفته یا هشت روز یا حتی ده روز هم بوده باشد و دهم ماه صفر از شام حرکت کرده باشند طبیعی است که بعد از ده روز می توانند در کربلا حاضر باشند
3⃣اما اینکه گفته شده است که کربلا در مسیر شام به حجاز نبوده که بخواهیم بگوییم در اربعین زیارت آل الله از کربلا صورت گرفته... بله این بحث کاملا واضح است و کسی نگفته است کربلا در مسیر مدینه است، بلکه آل الله می خواهند پیش از رفتن به مدینه یک بار دیگر شهدای کربلا را زیارت کنند. لذا راه خود را دور می کنند به کربلا می روند و از آنجا به مدینه باز می گردند.
علت پیاده روی اريعین چيست؟ افراط نیست؟
🔆پاسخ
1⃣خیر، به نظر نمي رسد افراط باشد. تولي و تبري يکي از فروع دين ما مي باشد و زيارت و آن هم از روي پياده از مصاديق تولي و محبت به اهل البت مي باشد، که سبب کمال معنوي انسان مي شود.
2⃣روايات متعددي در خصوص زيارت امام حسين ع با پاي پياده داريم که اجر و ثواب معنوي زيادي دارد.
3⃣به همين مناسبت، به حديثي از امام صادق(ع) در اهميت زيارت امام حسين(ع) با پاي پياده اشاره ميشود:
قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ ع:
«يَا حُسَيْنُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ يُرِيدُ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِياً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَيِّئَةً حَتَّى إِذَا صَارَ فِي الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِينَ الْمُنْتَجَبِينَ [الْمُفْلِحينَ الْمُنْجِحِينَ] حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِينَ حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»؛
4⃣اى حسين! کسى که از منزلش بيرون آيد و قصدش زيارت قبر حضرت حسين ابن على(ع) باشد، اگر پياده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمىدارد يک حسنه برايش نوشته و يک گناه از او محو مىفرمايد تا زمانى که به حائر برسد و پس از رسيدن به آن مکان شريف، حق تعالى او را از رستگاران قرار مىدهد تا وقتى که مراسم و اعمال زيارت را به پايان برساند که در اين هنگام او را از فائزين محسوب مىکند تا زمانى که بازگردد، در اين وقت فرشتهاى نزد او آمده و مىگويد: رسول خدا(ص) سلام رسانده و به تو مىفرمايد: از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشتهات آمرزيده شد.
منبع: کامل الزيارات/ ترجمه ذهنى تهرانى/ ص۴۳۲
اینجا ایرانه و اون یارو هم تعزیه خوان مهم اینه همه گریه کنند و برن بهشت گور بابای اون بچه که داره سکته میکنه
🔆پاسخ
1⃣جالب است که، امروزه عده ای جنایات رژیم صهیونیستی، داعش و شجره ملعونه سعودی را، در قتل عام هزاران کودک بی گناه نمی بینند،اما برای یک عکس تعزیه، که معلوم نیست در کجا وچه شرایطی گرفته شده، عزا گرفته اند!چگونه می شود باور کرد که هدف آنها دفاع از حقوق کودکان است!واضح است که هدف تضعیف فرهنگ عاشورایی و آیین های مذهبی است.
2⃣بهتراست کمی در موردتاریخچه تعزیه در ایران بدانیم👇👇👇
در زمینه هنر نمایش می توان ادعا نمود که این روحیه در قبل از اسلام به شکلی روشن در میان ایرانیان پیدا شده بود ، همان روحیه حماسی ، مذهبی که در قالب شبیه و حماسه سازی( کین سیاوش )، خودش را نشان داده بود . این روحیه در بعد از اسلام،به دلیل ارادت خاص ایرانیان به اسلام و خاندان اهل بیت ، خود زمینه ساز شکل گیری و تکامل شکلی مقدس از هنری ، بنام تعزیه شد . هنری که ضمن ترکیب با عناصری چون نوحه خوان ، نقالی دسته گردانی ، موسیقی و ... به صورت یک درام انسانی و مذهبی ساختار خاص خودش را پیدا کرد . پس طبیعی است که تعزیه با محتوائی غنی و فرم و قالبی که در دنیا یگانه است ، نه تنها از جایگاهی ویژه در فرهنگ نمایشی ما برخوردار باشد ، بلکه به عنوان سمبل هنر نمایش ایرانی به جهانیان معرفی شود .
http://www.zoohoor.blogfa.com/post-92.aspx
3⃣فلسفه تعزیه در عزاداری امام حسین👇👇👇
ما انسانها دوست داریم از حواس بیشتری، برای انتقال پیامها استفاده کنیم. تعزیه👈« هنری است که در راستای هنر نمایش، واقعه کربلا را،برای ما با درگیر کردن بیشترین حواسمان محسوستر میکند».
وقتی ما یک نقاشی را میبینیم، حس دیدن ما را تقویت میکند یا هنر سینما، دیدن و شنیدن ما را مورد تاثیر قرار میدهد ولی تعزیه هنری است که دیدن، شنیدن و لمس کردن را در بر میگیرد و هنری برتافته از ویژگیهای آیینی ملت ایران است، که واقعه کربلا را بازسازی کرده است.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920827000681
4⃣در میزان تاثیر گذاری تعزیه همین بس که،👈«رضاخان قلدر پس از برگشت از ترکیه، به دنبال نابودی دین اسلام، به ویژه تشیع بود به شدت با آن مخالفت میکرد وسرانجام آنرا تعطیل کرد».
http://www.vaghayedaily.ir/fa/News/27951/
5⃣البته شکی نیست که، برخی حرکات و رفتارها در تعزیه مناسب نیست و امکان انحراف در تعزیه وجود دارد،که با دقت نظر علما و دلسوزان باید جلو انحرافات گرفته شود، تا تعزیه به جایگاه واقعی خود که همانا نمایش فرهنگ ناب عاشورایی است برسد.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940913000541
منبع: آنتی شبهه
آیا امام سجاد(علیه السلام) با یزید بیعت کرده بودند؟
🔆پاسخ:
1⃣با تحقیقاتی كه انجام شد به این مورد كه امام سجاد (علیه السلام) و اهلبیت امام حسین (علیه السلام) با یزید بیعت كرده باشد، دست نیافتیم . آنچه كه از منابع معتبر تاریخی و متون دینی استفاده می شود این است كه:
2⃣ امام با یزید بیعت نكرد . ظاهر و قراین نیز نشان می دهد كه چنین مسئله اتفاق نیفتاده است ،زیرا بیعت امام مبتنی بر این بود كه دشمن نسبت به امام سجاد حساس باشد، و حال این كه دشمن به بیعت امام زیاد حساس نبود ، زیرا دشمن تصور می كرد كه بعد از شهادت امام حسین مشكلات رفع و مانعی بر سر راه حكومت وجود ندارد ، افزون بر آن امام سجاد نیز یزید را می شناخت و با ظلم و جنایات وی آشنا بود ، با این وضع امام با یزید بیعت نمی كرد، همان گونه كه امام حسین با یزید بیعت نكرد.
3⃣ درا ین جا برخی از جملات امام حسین درباره یزید را می آوریم تا مشخص شود كه امام سجاد با چنین شخصی بیعت نمی كرد.
4⃣امام حسین خطاب به والي مدينه فرمود: " ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جايگاه رفيع رفت و آمد فرشتگانيم ... در حالي كه يزيد مردي است، فاسق، ميگسار، قاتل بيگناهان؛ او كسي است كه آشكارا مرتكب فسق و فجور ميشود. بنا بر اين، هرگز شخصي همانند من، با مردي همانند وي بيعت نخواهد كرد". (۱)
5⃣همچنين امام در پي اصرار مروان بن حكم براي بيعت با يزيد، با قاطعيّت فرمود: «وَ عَلَي الْإِسْلامِ ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزِيدَ، وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ صلي الله عليه و آله يَقُولُ: الْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلي آلِ أَبِي سُفْيانَ ؛ (۲) هنگامي كه امّت اسلامي به زمامداري مثل يزيد گرفتار آيد، بايد فاتحه اسلام را خواند! من از جدّم رسول خدا شنيدم كه ميفرمود: خلافت بر خاندان ابوسفيان حرام است!».
6⃣امام در سخن ديگري خطاب به برادرش محمّد حنفيّه ميفرمايد: " اي برادر! به خدا سوگند! اگر در هيچ نقطهاي از دنيا، هيچ پناهگاه و جاي امني نداشته باشم ، هرگز با يزيد بن معاويه بيعت نخواهم كرد! ". (۳)
7⃣گرچه شرایط قیام مسلحانه برای امام سجاد فراهم نشد و حضرت قیام نكرد ، (۴) اما امام با بیان جایگاه اهلبیت ،مظلومیت امام حسین و جنایات دشمن علیه حكومت مبازه كرد. مبارزه امام در قالب عزاداری ، خطبه خواندن ،سخنرانی و دعا ظهور نمود . (۵)
پی نوشت ها:
۱. بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵ .
۲. عاشورا ، سعید داوری و مهدی رستمی ، ص ۲۵۵-۲۵۶ ، مدرسة الامام علی بن ابی طالب (ع) ، قم ، ۱۳۸۴ به نقل از بحار الانوار ،ج۱، ص ۱۸۴.
۳. بحار، ج۴۴، ص ۳۲۹ .
۴. سیره پیشوایان ، مهدی پیشوای ، ص۲۳۹، موسسه امام صادق ، قم، ۱۳۷۹ .
۵. همان، ص ۲۵۹ .
آيا روايت «حُسَيْنٌ مِنِّي وَأَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» در كتب #اهل_سنت با سند صحيح نقل شده است؟
معنای این #روایت قابل فهم نیست، در بخش اول پیامبر(ص) میفرمایند: حسین از من است
این بخش #معنی واضحی دارد: حسین نوه رسول خداست و جد ایشان است.
اما در بخش دوم میفرمایند: من از حسین هستم!
#چگونه پیامبر(ص) که جد امامحسین(ع) است، از حسین(ع) است؟
🔆پاسخ
🔮 بخش اول:
اين روايت از #طريق يعلي بن مره عامري با سند صحيح در منابع برادران اهل سنت آمده است. متن اين رو ايت با اين سند #معتبر در كتاب «المصنف» ابن ابي شيبه استاد بخاري اين چنين آمده است.
📚مصنف ابن أبي شيبة، ج 6، ص 380
روزى با پیامبر(ص) به یک میهمانى #دعوت شده بودیم؛ در حالى که در کوچه مىرفتیم، حسین(ع)را در حال بازى دیدیم.
پیامبر(ص) از #همراهانش جلوتر رفت و #دستانش را گشود تا او را بگیرد؛ اما حسین(ع) فرار کرد و این طرف و آن طرف مىرفت و پیامبر(ص)به او میخندید، تا این که او را گرفت؛ پس یکى از #دستانش را زیر چانه و دیگرى را پشت سرش قرار داد و او را میبوسید و میگفت: "حسین از من است و من از حسینم؛ کسى که #حسین را دوست بدارد، خداوند او را دوست دارد"
📚سنن ابن ماجه، ج1،ص 51
🔮 اما فهم بخش دوم حدیث:
پس از #مبعوث شدن به رسالت، حیات او به رسالت و بقاى آن و حیات رسالت نیز به #حیات او وابسته شد و چون حسین(ع) براى زنده ماندن #رسالت محمدى بسیار کوشید حتى عزیزترین کسانش را در این راه قربانى کرد، #رسالت از او جانى دوباره گرفت و استمرار یافت ؛ از این رو پس از جریان کربلا #ثابت شد؛ «الاسلام محمدیُ الحدوث حسینیُ البقاء»؛ اسلام توسط پیغمبر(ص) به وجود آمد و توسط حسین(ع) باقى ماند.
#ارسالی_مخاطب
سلام دوست گرامی. عذر میخوام مزاحمتون شدم...
جدیداً بعضی از هموطنان مطرح کردند که مضمونش اینطوره = شما به فکر خوزستانی ها باشید و برای اونا عذاداری کنید ... نه برای کسی که ۱۴۰۰ سال پیش از دنیا رفتن( یعنی اول به فکر خودمون باشیم )
لطفاً جواب منطقی میخواستم🙏
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
#ارسالی_مخاطب سلام دوست گرامی. عذر میخوام مزاحمتون شدم... جدیداً بعضی از هموطنان مطرح کردند که مضمو
❇️پاسخ:
قبل از پرداختن به اصل مسئله، به يک سئوال اساسي مي پردازيم؛ اصلا چرا براي مسابقات ورزشي مثل فوتبال اين همه هزينه مي شود؟ آيا بهتر نيست که همه مسابقات ورزشي را تعطيل کنند و پول آنرا بدهند به فقراء يا مصرف کنند؟ اصلا چرا براي دانشگاه اين همه هزينه مي کنند در حالي که بسياري از دانشجويان اصلا درس نمي خوانند و فقط واحد پاس مي کنند؟ آيا بهتر نيست همه اينها را تعطيل کنند و پولش را بدهند به فقراء؟
✍️هنگامي که به مسائل فوق و همانند آن توجه مي شود، مي بينيد که در هر کدام از آنان مصالحي است که اين پولها هزينه نيست. بلکه سرمايه گذاري است. مثلا سرمايه گذاري در ورزش سبب تشويق جامعه به ورزش مي گردد و حاصل آن در سلامتي است. سرمايه گذاري در دانشگاه، حتي اگر تعداد کمي هم درس بخواند، سبب تربيت نيروي متخصص است. لذا در دراز مدت سود ان بيشتر از هزينه آن است.
🔻اين کلامي است که در هر مناسبت مذهبي شما در فضاهاي مجازي و در برخي از جمع ها و ماهواره ها و ... مي بينيد و مي شنويد در ايام محرم و عزاداري ها، در ايام تشرف حاجيان به حج، در ايام زيارتي امام رضا (ع) و ...
👈🏾اين نشان مي دهد که دستي در توليد اين شبهه از دشمن هست که مي خواهد مراسمات مذهبي را سست و کمرنگ کند. چه مي شود اين حرف ها را براي مراسمات مذهبي ميزنند آيا شايسته نيست به کساني که مليارد ها دلار خرج سفرهاي تفريحي و خوشگذراني مي کنند بزنيد تمام خرج يک نفر براي زيارت اربعين به يک مليون تومان نمي رسد در صورتي که هزينه خوش گذراني برخي از اين سفرهاي ترکيه و مالزي و ... به شبي 4 تا 5 مليون مي رسد يک وعده غذايي که ميل مي کنند چند ده هزار تومان است آيا شايسته نيست به آنها بگوييد به جاي اين سفرها به فقرا کمک کنند!!!
#ما_ملت_امام_حسینیم
به اذن الله و به اذن همهی اهل آسمان؛
به حریم ملکوتیِ عزای حسین (علیه السلام ) وارد میشوم!
یاریام کنید به طیِّ طریقِ همین پیراهن مشکی،تا #بوی_پیراهن_حسین ِ آخرالزمان!
ألا یا اهلَ العالم؛ حی علی العزا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🏴🏴🏴🏴
🏴🏴
🏴
🕋سلام برمحرم،سلام برحسین علیه السلام
🔻امام حسین علیه السلام:«إِنّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لا بَطَرًا و َلا مُفْسِدًا وَ لا ظالِمًا وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ في أُمَّةِ جَدّي، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهي عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسير بِسيرَه ِجَدّي وَ أَبي عَلِي بْنِ أَبيطالِب.
🔺من فقط براي اصلاح در امّت جدّم از وطن خروج كردم. قصد دارم به معروف امر كنم و از منكر بازدارم و به سيره و روش جدّم و پدرم علي بن ابيطالب عمل نمايم».
🍁معرفی #آثار استادطاهرزاده
🍁باموضوع #امام_حسین علیه السلام
#کتاب:
🔺راز شادی امام حسین(ع) در قتلگاه
http://lobolmizan.ir/book/1202
🔺زیارت عاشورا اتحادی روحانی با امام حسین(ع)
http://lobolmizan.ir/book/1203
🔺کربلا مبارزه با پوچی ها
http://lobolmizan.ir/book/1204
🔺جایگاه تاریخی حادثه ها و هنر اصحاب کربلا در فهم آن
http://lobolmizan.ir/book/1381
🔺اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر
http://lobolmizan.ir/book/1484
#جزوه:
🔺همراه با زائر عتبات
http://lobolmizan.ir/leaflet/1304
🔺نتایج نهضت کربلا درسطوح مختلف تحلیل
http://lobolmizan.ir/leaflet/1313
🔺نگرشی به کربلا با چشم عقل و عاطفه
http://lobolmizan.ir/leaflet/1315
🔺امام حسین علیه السلام؛ حقیقتی ماوراء تاریخ
http://lobolmizan.ir/leaflet/1324
🔺کربلا؛ نقطهی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی
http://lobolmizan.ir/leaflet/1351
🔺کربلا سیر عشق الهی
http://lobolmizan.ir/leaflet/1352
🔺رجوع به هویت شیعه در تاریخ اسلام
http://lobolmizan.ir/leaflet/1518
🔺مسئولیت فهمِ حرکت اربعینی
http://lobolmizan.ir/leaflet/1553
🔺رخدادِ اربعینی، در جستجوی راهی ماورای تئولوژی و سکولاریته
http://lobolmizan.ir/leaflet/1592
#یادداشت_ویژه:
🔺امام حسین(ع)زمینه ساز آینده تاریخ
http://lobolmizan.ir/post/1110
🔺امام؛ قدسیترین مطلوب
http://lobolmizan.ir/post/1113
🔺جایگاه اشک بر حسین (ع)
http://lobolmizan.ir/post/1134
🔺جریان روشنفکری و تقابل آن با تمدنسازی غدیر و کربلا(2)-نقدی بر مقاله ی علی اصغر غروی در روزنامه ی بهار
http://lobolmizan.ir/post/1142
🔺راز شادی امام حسین«علیهالسلام»در قتلگاه
http://lobolmizan.ir/post/1150
🔺ریشهی ضعف فرهنگی جریان مقابل امام حسین«علیهالسلام»
http://lobolmizan.ir/post/1158
🔺توجه امام حسین(ع) به آمادگی زمانه در تغییر گفتمان
http://lobolmizan.ir/post/1160
🔺جایگاه اصحاب امام حسین “علیه السلام» در هستی
http://lobolmizan.ir/post/1163
🔺زیارت اربعین، پایداری بر عهد حسینی
http://lobolmizan.ir/post/1166
🔺کربلا و آزاداندیشی فراموششده
http://lobolmizan.ir/post/1222
🔺 چگونه تاریخ امام حسین(علیه السلام) تاریخ خاصی شد
http://lobolmizan.ir/post/1481
🔺کربلا؛ نحوهی دیگری از تفکر
http://lobolmizan.ir/post/1483
🔺روح تاریخی حادثهی کربلا
http://lobolmizan.ir/post/1432
🔺 اربعین؛ سنّتی که در حال شکوفایی است
http://lobolmizan.ir/post/1433
🔺کوفه و بنبست در جانفشانی به جهت غفلت از حضور تاریخی
http://lobolmizan.ir/post/1545
🔺تا مردم در عادت و تقلید از جاهلیت دوران غرق نشوند
http://lobolmizan.ir/post/1546
🔺معجزهی عاطفه و بصیرت و اراده در کربلا
http://lobolmizan.ir/post/1430
🔺در طلب حسّ روحانی و معنوی امام حسین (ع)
http://lobolmizan.ir/post/1429
🔺معجزهی چشم پوشیدن از خود در کربلا
http://lobolmizan.ir/post/1426
🔺مسلم بن عوسجه اسدی و عالیترین حدّ هوشیاری"۳"
http://lobolmizan.ir/post/1232
🔺همنوا با امام حسین (ع) در مناجات عرفه
http://lobolmizan.ir/post/1243
🔺کربلا یعنی، ایمان و خرد و عمل به هنگام "۱"
http://lobolmizan.ir/post/1225
🔺کربلا یعنی ایمان و خرد و عمل به هنگام "۲"
http://lobolmizan.ir/post/1224
#صوت:
🔺شرح دعای عرفه
http://lobolmizan.ir/sound/1159
🔺امام حسین (ع) - کربلا - اربعین
http://lobolmizan.ir/sound/1145
🔺امام حسین (ع) - تصویری
http://lobolmizan.ir/sound/1146
#پرسش_ها_و_پاسخ_ها
http://lobolmizan.ir/quest/cat/32
🌐www.lobolmizan.ir
📱 @lobolmizan
📱 @sound_lobolmizan
پیام رسان سروش
📱sapp.ir/lobolmizan
پیام رسان ایتا
📱eitaa.com/lobolmizan
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
📌پاسخ
نه برگزاری مجالس ترحیم ممنوع است و نه برگزاری مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) واجب!*
هر چند مجلس عزاداری امام حسین (علیه السلام) اصلاً با مجلس ترحیم قابل مقایسه نیست.
زیرا مجلس امام حسین (علیه السلام)، چیزی بسیار فراتر از یک مجلس ترحیم و فاتحه خوانی است. مجلس امام حسین (علیه السلام) همایشی برای بزرگداشت یک حماسه عظیم است. این مجلس، محفل ترویج اخلاق ناب و احیای ارزشهای انسانی و دینی است. این مجلس، یک دانشگاه انسان سازی است؛ ذکر و یاد قیام امام حسین (علیه السلام) در این مراسم ها، موجب احیای عدالت خواهی و ظلم ستیزی و آرمان خواهی های واقعی است.
به نویسنده متن فوق و کسانی که چنین تفکری دارند توصیه می کنیم لااقل یک کتاب درباره حماسه امام حسین علیه السلام، فلسفه قیامش و اهداف و ثمرات آن مطالعه کنند.
اما شکل و شیوه برگزاری مجالس فوق، دیگر نمی تواند مثل سابق باشد.
کارشناسان حوزه سلامت، با در نظر گرفتن معیارهای علمی خود، برای هر کدام از این مجالس شیوه نامه های مختلفی نگاشته اند.
از آنجا که غالباً افراد به صورت خانوادگی مبتلا به کرونا می شوند، در مجلس ترحیم یک متوفای کرونایی قطعاً چند بیمار کرونا که خویشاوندان درجه یک آن مرحوم هستند حضور خواهند داشت. در این صورت برگزاری حضوری مجلس ترحیم، قطعا موجب انتقال بیماری توسط دیگر اعضای خانواده که مبتلا هستند می شود.
همچنین در مجالس ترحیم، از آنجا که خانواده ها داغی تازه در دل دارند و شرایط روحی مساعدی ندارند، به ندرت می توان مجلس را مدیریت کرد به نحوی که تدابیر بهداشتی به بهترین شکل رعایت شود.
*بنابراین تصمیم مسئولین مبارزه با کرونا بر این است که مجالس ترحیم صرفا بر سر مزارها در فضای باز و یا در فضای مجازی برگزار شود.*
اما در مجالس امام حسین (علیه السلام) امکان برگزاری مجالس با بیشترین سطح تدابیر بهداشتی وجود دارد و نیز احتمال حضور افراد بیمار در این جلسات بسیار کمتر از مجالس ترحیم است.
هر چند مراسمات امام حسین (علیه السلام) هم هیچ ضرورتی ندارد که در قالب تجمعات بزرگ برگزار شود؛ بلکه طبق توصیه های اهل بیت علیهم السلام، حتی محافل خانگی و برگزاری مجلس هایی صرفاً با حضور اعضای خانواده نیز اهداف این مجالس را تأمین می کند.
بنابراین مقایسه کردن مجلس عزاداری امام حسین علیه السلام و مراسم ترحیم با توجه به اهمیت و نوع برگزاری از اساس بی پایه هست*
سلام تقاضا دارم شبهات خودتون رو به ایدی زیر ارسال کنید.
@tadbirrr
بی تفاوت بودن خوب نیست.
پاسخ ها در اسرع وقت ارسال خواهد شد
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
📌پاسخ نه برگزاری مجالس ترحیم ممنوع است و نه برگزاری مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام)
پاسخ دوم
اولا تمام مراجع، حکم به رعایت و ایمنی بهداشتی داده اند
دوماً این حرفهای اتییستها و وهابی است که میخواهند از ارزش عزاداری کم کنند و اولین بارشان هم نیست
سوما بهتره از سفرهای خارج از کشور و مسافرتها وپارتیها و عروسیهایشان هم صحبت کنند
چون مساجد و حسینیه ها و حتی مکه هم تعطیل کردیم، اما همین مدعیان هرگز مسافرتهای داخلی و خارجی و عروسیها و پارتیهارو،تعطیل نکردند
این افراد، زمان عزاداری و ماه رمضان و ایام حج،به فکر مردم میافتند
پس تیمارستان و اقامت مختص کسانیست که دائم به ارمنستان و ترکیه و گرجستان و دیگر کشورها داشتند ویرایش واکسن کرونا صف کشیدند
واکسنی که خود مردم ارمنستان هم استفاده نمیکردند، ایرانیها صف کشیده بودند برای تزریق ان.
#ارسالی_مخاطب
سلام دوست محترم .🌷
عذر میخوام دوباره مزاحمتون شدم.
یک سوال داشتم.
چرا باید برای امام حسین ( ع ) گریه کرد ، در حالی که ایشان الان بهشتی هست؟
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
#ارسالی_مخاطب سلام دوست محترم .🌷 عذر میخوام دوباره مزاحمتون شدم. یک سوال داشتم. چرا باید برای ام
✅◀️ پاسخ اول
گریه و عزاداری کردن برای مصائب امام حسین (ع) بر اساس دستور امامان اهل بیت و تاسی به سیره آن بزرگواران می باشد .
🔶امام صادق (ع) فرمود:
« هر کس مصایب ما اهل بیت برایش بازگو شود و به اندازه بال پشه ای اشک چشم از او خارج شود ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه کف روی دریاها باشد »
📚وسائل الشیعه، ج 14، ص501
👌امام سجاد (ع) فرمود:
« هر مومنی که چشمش برای کشته شدن حسین چنان اشک بریزد که به صورتش روان شود ، خداوند در بهشت برایش اتاق هایی فراهم می کند که روزگارانی را در آن سپری کند ... خداوند چنین فردی را در روز قیامت از خشم خود و آتش در امان نگه می دارد»
📚ثواب الاعمال، ص 108
📚بحار الانوار، ج 44، ص 281
👌امام رضا (ع) خطاب به ریان بن شبیب چنین عرضه داشت:
« اگر می خواهی گریه کنی برای حسین گریه کن زیرا او را همانند گوسفندی سر بریدند، آسمان و زمین برای قتل او گریه کردند، با گریه بر او خداوند تمام گناهان صغیره و کبیره و کم و زیاد را می آمرزد، اگر می خواهی در بهشت هم درجه ما باشی، با حزن و مصیبت ما محزون و با فرح ما شاد باش »
📚عیون الاخبار، ج 1، ص 299
📚امالی صدوق، ص 112
👌و فرمود:
« برای حسین باید گریه کنان گریه کنند ، زیرا گریه بر اوگناهان بزرگ را از بین می برد ، پدرم امام کاظم زمانی که ماه محرم می شد دیگر خندان دیده نمی شد و پیوسته در غم و اندوه به سر می برد تا روز دهم محرم می شد که دیگر آن روز ، روز مصیبت و گریه و حزنش بود »
📚امالی صدوق ص111
👌امام صادق (ع) فرمود:
« حسین به گریه کنانش نگاه می کند و برای آنان استغفار می کند و می گوید ای گریه کن من اگر بدانی که خدا برایت چه آماده کرده است حتما بسیار خوشحال می شدی ...»
📚کامل الزیارات، ص 103
👌راوی می گوید ما در نزد امام صادق (ع) بودیم که از حسین یاد کردیم و قاتلینش را لعنت کردیم .
❕امام صادق شروع به گریه کردن کرد و ما هم همراه با او گریه کردیم و فرمود:
« حسین بن علی کشته اشک است، و هیچ مومنی او را یاد نمی کند مگر آنکه گریه می کند. »
📚بحار الانوار، ج 44، ص 279
👌در نقل دیگری آمده است:
« هر گاه در نزد امام صادق سخن از امام حسین به میان می آمد، دیگر کسی امام صادق را در آن روز خندان نمی دید.»
📚کامل الزیارات، ص 108
🔰این روایات و روایات فراوان دیگری که از ذکر آن خود داری می شود، همه نشان دهنده رجحان عزاداری و گریه کردن برای حسین علیه السلام می باشد.
این عزاداری ها چند فلسفه اساسی دارد:
1⃣ با نشر معارف اهل بیت در این محافل و مجالس، حیات تازه ای بر روح اسلام دمیده می شود و مکتب و شریعت حفظ می شود.
2⃣ باورهای دینی مردم با معارف اهل بیت تحکیم می شود.
3⃣ نشان دهنده یپیوند عمیق عاطفی میان شیعیان و امامان است.
4⃣ اعلام وفاداری به مقام امامان و تعظیم و تکریم آنان تلقی می شود.
5⃣ سبب انتقال فرهنگ شیعه به نسل های آینده می باشد.
6⃣ سبب ایجاد روحیه ی جهاد و ایثار و از خود گذشتگی در افراد می گردد.
7⃣ سبب حاکم شدن آرمان های اهل بیت در جامعه می گردد.
8⃣ سبب خود سازی فردی و الگو گیری از اهل بیت می باشد.
👌با توجه به این فوائد است که امام صادق (ع) در مورد مجالس عزاداری و نشر معارف اهل بیت فرمود:
« این مجالس است که من آن ها را دوست دارم، امر ما را زنده کنید، رحمت خدا بر کسی باد که احیاء امر ما را کند. »
📚وسائل الشیعه، ج 14، ص 501
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
✅◀️ پاسخ اول گریه و عزاداری کردن برای مصائب امام حسین (ع) بر اساس دستور امامان اهل بیت و تاسی به سی
نکته دیگر اینکه پیشفرض شما درباره نتیجه گریه اشتباه است.
چرا که ما برای بهشتی شدن یا جهنمی بودن کسی شادی و گریه نمیکنیم. اما اینکه برای چه کسی گریه کنید بهشتی یا جهنمی شدن ما رو رقم میزند.
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
✅◀️ پاسخ اول گریه و عزاداری کردن برای مصائب امام حسین (ع) بر اساس دستور امامان اهل بیت و تاسی به سی
پاسخ دوم
⚫️🔴 وقتی صحبت از عزاداری برای امام حسین (ع) میشود و ماه عزا و ماتم برای اهل بیت رسول الله (ص) آغاز میشود، شبهه افکنیها علیه عرض ارادت به امام حسین (ع) و اقامه عزا برای ایشان به راه میافتد.
برخی میگویند این غمها، نالهها و زاریها بیهوده است! آنها حتی معترض ائمه اطهار نیز هستند و میگویند چرا آنها به شیعیان سفارش کردهاند برای حضرت حسین (ع) مجلس عزا برپا کنند.
👈 در اصل اینگونه افراد غم را مطلقاً یک مسئله ناپسند به شمار آوردهاند و اشتباه آنها اینجاست که بین انواع غم فرق نگذاشتهاند. اگر آنها انواع و اقسام غم و اندوه را میشناختند چنین پرسشی برای آنها ایجاد نمیشد.
🔰انواع غم
غم چهار نوع است:
1⃣ غم مَرَضی: یکی از انواع غم که در اصل یک بیماری است و نیاز به درمان دارد، غم مرضی است. این غم هیچ ارزشی ندارد و باید به سرعت درمان شود. در این نوع غم ما شاهد آن هستیم که فرد به یک نوع مریضی روحی دچار شده است و مدام ناراحت و اندوهگین است. مثل غمگین بودن به سبب بیماری روانی حسادت که اگر این صفت ناشایست از بین برود، فرد دیگر غمگین نخواهد بود.
2⃣ غم طبیعی و دنیوی: در این نوع غم، اندوه فرد به خاطر مسائل دنیایی و مادی است.
مثلاً شخص دوست دارد از ثروتمندان باشد، ولی چون به مراد دل خود نرسیده است، ناراحت است.
امام صادق (ع) نیز در این موضوع فرمودهاند: «اَلرَّغْبَةُ فِی اَلدُّنْیَا تُورِثُ اَلْغَمَّ وَ اَلْحَزَنَ وَ اَلزُّهْدُ فِی اَلدُّنْیَا رَاحَةُ اَلْقَلْبِ وَ اَلْبَدَنِ[1]
رغبت به دنیا، غم و اندوه به بار مى آورد و بى اعتنایى به دنیا، مایه آسایش تن و جان است.»
3⃣ غم انسانی: وقتی انسان به دلیل خواهش های فطری خودش چیزی را باارزش و هدف به حساب بیاورد ولی امکان دستیابی به آن را نداشته باشد؛ غم انسانی رخ میدهد.
مثلاً انسان دوست دارد در دنیا جاودانه باشد، ولی امکان آن وجود ندارد؛ پس فرد اندوهگین میشود.
4⃣ غم عالی: آخرین نوع غم، غم عالی است. این غم است که واقعاً باارزش است و موجب سعادت میشود و پاداش دنیوی و اخروی نیز دارد.
در این زمینه نیز امام صادق (ع) فرمودند: «نَفَسُ المَهمُوم لِظُلمِنا تَسبیحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَة[2] نفس کسى که بخاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است.»
در کنار این احادیث، برخی روایات خاص نیز وجود دارد که بیانگر ارزش والای عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) است. غم شهادت امام حسین (ع) از آنجا که از نوع غم عالی است، مقایسه آن با دیگر غمها بسیار غلط و نابجا است. غمی که در اصل نشانی حک شده بر قلبهای مؤمنان است.
از این رو پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
«إنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةٌ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَنْ تَبْرُدَ أَبَداً[3]
همانا برای شهادت حسین (سلاماللهعلیه) آتشى در دل مؤمنان قرار دارد که هرگز سرد نخواهد شد.»
🔰 چرا گریه؟
سوگواری و گریه برای اباعبدالله الحسین (ع) در اصل تجدید بیعت با ایشان است. یک بیعتی که قرنها پس از شهادت حضرت ادامه داشته و دارد.
انسان با گریه بر مصیبتهای سیدالشهدا(ع) خط فکری خود را نمایان کرده و میزان انزجار خود را از دشمنان حضرت اعلام میدارد. این گریه و اشک نوعی پیمان دوستی بین ما و امام است.👌
امام رضا (ع) نیز به ریان بن شبیب در حدیثی طولانی سفارش کردهاند که برای امام حسین (ع) اشک بریزد:
«یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ مَا لَهُمْ فِی الْأَرْضِ شَبِیهُونَ[4]
ابن شبیب، اگر برای چیزی گریه ات گرفت برای حسین بن علی (ع) گریه کن چرا که او را سر بریدند همان گونه که گوسفند را ذبح می کنند و همراه او هجده نفر از اهل بیتش که در زمین مانندی نداشتند، کشته شدند.»
مسئله گریه بر امام حسین (ع) مانند الباقی گریهها و سوگواریها نیست که این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم و تمام آن انواع را بد بشماریم؛ بلکه گریستن برای امام حسین (ع) از ابتدا متفاوت بوده است.
امام صادق (ع) فرمودند:
«إِنَّ الْبُکَاءَ وَ الْجَزَعَ مَکْرُوهٌ لِلْعَبْدِ فِی کُلِّ مَا جَزِعَ مَا خَلَا الْبُکَاءَ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع فَإِنَّهُ فِیهِ مَأْجُورٌ[5]
هر ناله و گریهای ناپسند است مگر نالیدن و گریستن بر حسین بن علی (ع) که همانا آن پاداش دارد.»
آنقدر جنس غمگین شدن در مصیبت امام حسین (ع) با دیگر غمها فرق داشته که سالها قبل از واقعه عاشورا، پیامبر اکرم (ص) ارزش بینظیر اشک ریختن برای امام حسین (ع) را ذکر کردهاند و فرمودند:
«یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَینٍ باکِیَةٌ یَومَ القِیامَةِ إلاّ عَینٌ بَکَت عَلى مُصابِ الحُسَین ِ[6]
اى فاطمه! همه چشمها در روز قیامت گریان است جز چشمى که بر مصیبتهاى حسین بگرید.»
🔰فواید گریه و عزاداری برای امام حسین (ع)
وقتی اشک ریختن در مصیبتهای امام حسین (ع) به این اندازه مورد سفارش قرار گرفته و برای آن پاداشهای بزرگی در آخرت ذکر شده است؛ به ما میفهماند که این عمل آثار و فواید بسیار مهم دنیایی نیز دارد.
یکی از آن آثار، 👈 گذر از دروازه شور و ورود به دریای شعور است. اشک ریختن برای امام پایان کار نیست بلکه آغازی است برای درک و شعور. این احساس است که بر انگیخته میشود و ما را به فکر فرو میبرد، یک فکر سازنده که با الهام از مصیبتها شکل گرفته است.
دیگر رسالت اشک ریختن برای امام حسین (ع)، 👈 زنده نگه داشتن نام، یاد و راه حسینی است و این گریه است که رسم شهادتطلبی را به عاشقان راه حسینی میآموزد و پاسدار خون اباعبدالله (ع) نیز هست.
سوگواری برای امام حسین (ع) در اصل شناسایی ظالمان و مستبدان عالم است. کسانی که سالها بعد از سالها بودند و هستند و راه یزید و یزیدیان را ادامه میدهند. اشک ریختن برای امام، موجب میشود انسان یک مبارز تربیت شود. مبارزی مجاهد و سرسخت که تاپای جان به مقابله با ظلم و استکبار میپردازد و در راه هدف الهی خویش از هیچ ظالمی ترسی به دل ندارد. به علاوه آنکه اشک ریختن برای امام حسین (ع) عشق و علاقه به امام را در نسلهای بعد به یادگار میگذارد و فرهنگ عاشورا را از نسلی به نسلهای بعد منتقل میکند.
✅ یادمان نرود که ابزار تبلیغ فرهنگ حسینی در دستان حضرت زینب و امام سجاد (سلاماللهعلیهما) اشک بر حضرت اباعبدالله (ع) بود.
📚 پینوشتها:
[1] . تحف العقول، ص 358
[2] . شیخ مفید، امالى، ص 338
[3] . حاجی نوری، مستدرک الوسائل، ج 10ریا، ص 318
[4] . شیخ حر عاملی، وسائلالشیعة ج 13، ص: 503
[5] . همان، ج14، ص506
[6] . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 44، ص293
سلام خدمت شما خوبان.
ایام تسلیت.
لطفا شبهات خود را به ادرس زیر ارسال کنید.
@tadbirrr
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
این عکس گوگل از شهر کربلاست. نکات جالبی در عکسهای گوگل دیدم.
1: کربلا در 60 کیلومتری شمال کوفه است. می گویند حسین از حج بر می گشت... یا مکه در ترکیه است یا حسین به کوفه نمی رفته....!!!!
2: دشت_کربلا پیش از تاسیس سدهای پیاپی بر روی فرات در ترکیه و عراق، منطقه ای جلگه ای بوده نه بیابانی.
3: 6 کیلومتر به غرب که برویم به دومین_دریاچه_بزرگ_عراق به اسم الرزازه میرسیم و حدود 9 کیلومتر به شرق، به رود پر آب فرات. در این منطقه مرطوب و پر آب با کندن زمین در کمتر از 4 متر به آب می رسیم. حسین یا با خودش لج کرده بود که تشنه مرد یا اینکه دچار فراخی مزمن بود! در چنین منطقه ای تشنه مردن هنری دست نیافتنی است!
پاسخ
🔸صحرای کربلا، درمنطقه خشک طف قراردارد نه درجلگه فرات، بلکه فرات کیلومترها باکربلا فاصله دارد، ونهری که در روایات آمده درکربلابوده، شعبه ای است ازفرات که برای آبرسانی به کوفه کشیده شده بود وچون بعدها شخصی به نام ابن علقمی آن رابازسازی کرد به علقمه مشهورشد، امابعدقرنها بعلت عدم لایروبی تخریب وپر شد والان نهر جایگزین، نهر حسینیه است.
🔸به علاوه ،همه جلگه ها آبخیز نیستند، بلکه برخی همانند کربلا آب و هوایی گرم و خشک دارند که به آنها دشت می گویند، بخشهایی از این دشت همچون محل خیمه ها ،بسیار بالا تر از سطح آب بوده است،ضمناً موقعیت جلگه ای به لحاظ مستعد بودن خاک برای کشاورزی قابل قبول است نه مساعد بودن آب و هوا ،اگه یه سفر به رود کارون خوزستان رفته باشید متوجه گرمای این منطقه جلگه ای میشید .
🔸فصل به بار نشستن نخلستان ها چه موقع از سال است ؟!!یقینا مهر ماه و پاییز نیست ،بلکه خرماپزان در مرداد تا شهریور ماه است ،بالفرض که عاشورا ۲۱مهرماه اوایل پاییز بوده باشد ، هوا هنوز هم گرم میباشد.دمای متوسط به ۴۵ درجه هم میرسد و چون کربلا در جنوب عراق و نزدیکی عربستان سعودی قرار دارد پس کاملا واضح است که این شهر دارای آب و هوای گرم و خشک است.
🔸روز عاشورا از طلوع آفتاب تا نزدیک عصر و حمله دشمن فرصتی برای حفر چاه نبود ،شاهد هم تیر باران محافظان فدایی حضرت که سپر حضرت شدند تا نماز بخواند .آیا عقل سلیم قبول می کنه در شرایطی که به اندازه یک نماز هم دشمن مهلت نمی دهد کسی فرصت حفر چاه داشته باشد ؟!
🔸منظورازبستن آب این نیست که دربالادست مانعی جلوی نهر قراردهند تاآب به پایین دست برسد ،بلکه سپاه عمرسعد با چهارهزار تیرانداز محافظ نهر ، مانع رسیدن لشکر امام به آب میشدند واین حرکت را باپیشنهاد پسرعمرسعد ،ازچندروز قبل ازواقعه عاشورا شروع کردند که باعث شد ذخیره آب درلشکرامام به اتمام رسد.
🔸تولید کننده اصلی خرمادرعراق بصره است نه کربلا.
🔸کاروان امام حدود ۲۰۰ نفر بودند، چگونه همه نیاز خود را از شیر چند شتر تامین کنند؟! معلوم نیست چه تعداد از شترها ماده بوده و از آنها چه تعدادی بچه داشته اند تا شیر داشته باشند؟! ضمن اینکه کمبود آب در میزان و کیفیت شیر شترها نیز تاثیر دارد.
🔸نقل هایی که از غسل و نوره کشیدن اصحاب در کتب تاریخی آمده قطعی نیستند و سندهای کاملاً قابل اعتمادی ندارند، احتمالا آنچه در مورد شب عاشورا نقل شده مربوط به آب چشمه پشت خیمه ها بوده است.
#محرم
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
این عکس گوگل از شهر کربلاست. نکات جالبی در عکسهای گوگل دیدم. 1: کربلا در 60 کیلومتری شمال کوفه است.
*تاریخ بخوانیم تا گرفتار جهل نشویم *
کربلا صحرا نبود ، جلگه بود هوا اونقدر هم گرم نبوده ، حسین هم تشنه لب نبوده ! دهم محرم (عاشورا) سال 61 هجری قمری برابر با 21 مهرماه سال 59 هجری شمسی است /بله عاشورا در فصل پاییز بوده !
پس این جنگ در گرمای تابستون نبوده بلکه در اواخر مهرماه و در فصل پاییز بوده / کربلا صحرا نیست بلکه یک جلگه ی حاصلخیز در کنار رود پر آب فرات است. در این جلگه ی حاصلخیز بیش از شصت درصد مایحتاج کشاورزی مردم عراق تولید می شود. حالا صادرات عظیم خرمای عراق هم که مربوط به این منطقه است بماند. امام سوم شیعیان و لشگرش تشنه نبوده اند. اولا در صورت نبود آب هم می توانسته اند ازشیر شترهایشان استفاده کنند. که خوردن این شیر در میان مردم عرب بسیارپر طرفدار است. یا می تونستن توی اون چند روز ک اونجا بودن چاه بکنن.جلگه ی کنار رود هرجا بکنی چاه آب درمیاد.دراحادیث و روایات و کتب تاریخی اسلامی متفقا همگی به نوره کشیدن امام حسین پیش از آغاز جنگ می پردازند. نوره همان واجبی است و برای استفاده از این ماده نیاز به آب برای دوش گرفتن است ! پس چطور آب در دسترس نبوده ؟
می گویند لشگر یزید آب را بر سپاه حسین بسته است !
پاسخ
1⃣. شبهه منابع ادعاهای خود را ارائه نکرده و نه تنها این مورد در هیچ منبع معتبری یافت نشد بلکه تماما نیز مستندا تکذیب می شود!
2⃣ همه جلگه ها آبخیز نیستند، بلکه برخی همانند کربلا آب و هوایی گرم و خشک دارند که به آنها دشت می گویند! بخشهایی از این دشت همچون محل خیمه ها، بسیار بالا تر از سطح آب بوده است!
3⃣ رسیدن به آب با کندن چاه، قطعی و آسان نبوده، چنانکه یاران امام خندقی را پشت خیمه ها کندند اما آبی جاری نشد!
4⃣. دریاچه نمک عظیم در چند کیلومتری کربلا موجب شوری آبهای مناطق اطراف شده و بعید است آب حاصل از چنین چاهی قابل شرب بوده باشد!
5⃣. امام حسین(ع) پشت خیمه زنان را حفر نمود و چشمه ای با آب گوارا ظاهر شد و مورداستفاده قرار گرفت اما این امر معجزه و امتحانی برای تقویتِ باور یاران ایشان بود و پس از نوشیدن آب و پر کردن مشکها خشکید و پنهان شد.
http://yon.ir/jolge
6⃣. کربلا در دشتی گرم و خشک قرار دارد که هوای آن در مهرماه مانند شهرهای جنوبی و دشتهای خوزستان ایران بسیار گرم است و قابل مقایسه با مرکز و شمال کشورمان نیست!
7⃣. کاروان امام حدود ۲۰۰ نفر بودند؛ چگونه همه نیاز خود را از شیر چند شتر تامین کنند؟! معلوم نیست چه تعداد از شترها ماده بوده و از آنها چه تعدادی بچه داشته اند تا شیر داشته باشند؟! ضمن اینکه کمبود آب در میزان و کیفیت شیر شترها نیز تاثیر دارد!
8⃣. نقلهایی که از غسل و نوره کشیدن اصحاب در کتب تاریخی آمده قطعی نیستند و سندهای کاملاً قابل اعتمادی ندارند، اما اگر از اشکال سندی روایات بگذریم، احتمالا آنچه در مورد شب عاشورا نقل شده مربوط به آب همین چشمه پشت خیمه ها بوده است.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1426
9⃣ بستن آب بر اردوگاه امام، علاوه بر منابع تاریخی، در اشعار مختلف آن زمان نیز آمده است. بستن آب به معنای بستن رودخانه نیست، بلکه به معنای جلوگیری از دسترسی یاران امام به رود است!
http://www.porseman.org/q/show.aspx?id=37498
🔟 امامان برای منافع شخصی خود از علم غیب بهره نمی گرفتند؛ امام حسین (ع) به جنگ نمی رفتند بلکه به دعوت اهل کوفه
به آن شهر سفر می کردند.
http://pasokhgoo.ir/node/22691
1⃣1⃣. والاترین جلوه هاى مدیریت بحران در حركت امام وجود دارد. این حرکت تنها انتخاب ممکن بود و زنده ماندن فقط با بیعت یزید میسر میشد؛ حکومت پس از چنین بیعتی معنا نداشت!
http://yon.ir/modir0
2⃣1⃣. ماجرای "ارینب" کذب محض بوده و با توجه به ایرادات فراوان در سند و محتوا کاملا مردود است.
http://shayeaat.ir/post/403
3⃣1⃣. حدیث منتسب به امام حسین (ع) در مورد ایرانیان صحت ندارد و آمیخته ای از یک حدیث و توضیحی از آن در مورد رفتار خلیفه دوم با اسیران ایرانیست که اتفاقا مورد اعتراض امیرالمومنین (ع) واقع شد؛ این حدیث از امام صادق (ع) است
#محرم