#برتولداشپولر:
تقریبا تمام #ایرانیان بدون اعمال زور و فشار خارجی معتنابهی از طرف فاتحان، در مدت قرون اندکی به #اسلام گرویده اند.
📚 تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، ج ۱، ص ۲۳۹
مردم ایرانی تحت سلطه کوروش فقیر بودند.
سالیان سال است، از سلسله هخامنشی بُتی ساخته اند و ادعا میکنند در همینه زمینه ها سرآمد بودند!
اما حقیقت امر چیز دیگریست، مردم ایران در عهد #هخامنشیان در #فقر و تنگ دستی به سر میبردند.
در همین مورد توجه شمارا به گزارش #هرودوت مورخ نام آشنا #یونانی جلب میکنم:
🔻#کوروش از #کروسوس که بعقیده وی بهترین وجه چپاول و غارت (مردم) برای وی چیست؟!
کروسوس پاسخ داد: اتباع ایرانی تو مردمی مردمی فقیر هستند که روح مغرور دارند، اگر بگذاری که ایشان صاحب اموال فروان شوند بتو بگویم که از جانب آنها چه انتظاری باید داشته باشی؛ آنکس که از همه بیشتر مال جمع کند دیگران را بر آن خواهد داشت که بر ضد تو بشورند.🔺
⚠️ هرودوت در ادامه گزارش خود نقل میکند که :
🔻کوروش از این نصیحت بسیار معشوف شد و در نظرش خیلی عالی جلوه نمود و کرسوس را بصدای بلند ستود و به نگهبانان خود فرمود هرچه او میخواهد عمل کنند.🔻
📖هرودوت،تاریخ هرودوت،ترجمه وحید مازندرانی،مرکزانشتارات علمی و فرهنگی،صفحه۷۲
🔘چند نکته مهم :
۱.کروسوس که در عصر کوروش زندگی میکرد شاهد فقر و تهی دستی مردم ایران بوده و صراحتا آنرا اعلام میکند و
نه تنها کوروش هیچگونه واکنشی و یا مخالفتی ندارد بلکه آنرا تایید میکند!
۲.کروسوس به کوروش توصیه میکند همیشه مردمت را در فقر نگه دار چون اگر صاحب مال شوند بر ضد تو شورش خواهند کرد و تورا خواهند کشت
۳.از این گزارش هرودوت کاملا مشخص است کوروش نزد مردم ایران مقبولیت و محبوبیت نداشته و مردم منتظر اندک ثروت و فرصت بودند تا حکومت دیکتاتوری کوروش را در هم بشکنند.
✍ نویسنده : #محمد_پورعلی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
کتیبه بیستون آینه ای تمام نما از منش درونی داریوش!
"به این کشور نیاید نه سپاه دشمن، نه خشکسالی و نه دروغ. این را من از اهورامزدا و خدایان خاندان شاهی خواهانم"
'کتیبه چهارم داریوش در تختجمشید(DPd)'
این دعای معروف #داریوش_اول را کمتر کسی است که تا کنون نخوانده و یا نشنیده باشد. خواستاری درست و زیبا از خدایان.
یکی از آن سه چیز که داریوش آرزوی دوری آنرا از خدایان دارد واژه #دروغ است، عقلانی است کسی چنین آرزویی داشته باشد که خود از این خصیصه و عیب مبرا باشد نه که از دروغگو ترین افراد باشد!
اساسا شاهان هخامنشی حکومت خود را با دروغ پایه گذاری کردند(نامه جعلی #کوروش دوم منسوب به #آستیاگ که قوم #پارس را به اطاعت از خود مجاب کرد)
جعل،دروغ،سانسور، قتل عام مخالفین و منتقدان حکومت کلماتی است که با نام #هخامنشیان عجین شده است.
یکی از بزرگان دروغگویی و سانسور در دودمان هخامنشی، بلاشک #داریوش اول است.
جناب #والتر_هینتس ایران شناس، متخصص خط و زبانهای ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی نظیر آلمانی در کتاب *داریوش و ایرانیان* بسیار زیبا پرده از جنایت ادبی و دروغگویی خنده دار داریوش بر میدارد :
"در این میان منشیان ایلامی محتوای سنگ نبشته ی ایلامی سمت راست نگارهی بیستون را به فارسی باستان ترجمه کرده بودند. وقتی این متن به خط جدید برای فرمانروا خوانده شد، داریوش متوجه شد که او پیش از پایان سال چیزهایی را املا کرده است که دیگر به نظرش مناسب نمی رسند."
در ادامه جناب والتر هینتس با ذکر نکته ای سانسور های داریوش را برملا میکند :
"داریوش از کنارگذاشتن مطلبی که نمی پسندید ابایی نداشت."
✂️اولین سانسور داریوش :
"در بند ۲۵ داریوش از سردار خود ویدره میگوید که پس از پیروزی بر #ماد های شورشی در ۱۲ ژانویهی ۵۲۱ دست به کار دیگری نزد، بلکه منتظر ماند تا شاه بیاید. در متن اصلی (ایلامی) می گوید: « پس از آن سپاه من کاری انجام نداد، بلکه منتظر من ماند...» در متن فارسی باستان جمله به این صورت آمده است: « پس از آن سپاه من منتظر من ماند. » انصافا هم اگر سپاه داریوش احيانا کاری نمی کرد، هم برای پارسها بد بود و هم برای شاه شان."
✂️سانسور و حذف کامل واقع تاریخی در کتیبه #بیستون بدست داریوش:
"در نمونه ی دیگر مسئله از این هم مهم تر است. در بند ۴۱ از متن ایلامی و بابلی می آید که در آن موقع، در سال ۵۲۲، تنها دسته های معدودی از گارد پارسی به داریوش پشت نکرده بوده اند. در گزارش تنبیه شورشیان دست کم این حقیقت خفت بار بایستی از نظر خواننده ی ایرانی پنهان می ماند. از این رو، تمام جمله در متن فارسی بی معطلی و بدون مطلب جایگزین حذف شد."
📖والترهینتس،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه ۴۲
⚠️گوشه ای از سانسور ،دروغگویی و نابودی حقایق تاریخی بدست داریوش هخامنشی را مشاهده کردید، وقایعی که به دروغ توسط داریوش در کتیبه بیستون نوشته و یا سانسور گردید را سالیان سال به خورد ایرانیان تحت سلطه هخامنشیان دادند و مورخینی مانند هرودوت که تحت تاثیر تبلیغات سیاسی دروغین و پروپاگاندا های هخامنشی قرار گرفته بود آنهارا در کتاب تاریخ خود نوشت، همانند دروغ مضحک شورش گئوماته مغ که داریوش ساخت و تاج و تخت قانونی و برحق بردیا واقعی پسر کوروش را با کودتا تصاحب کرد.
✍ نویسنده : #محمد_پورعلی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
بی سوادی #دختران و #زنان در ایران باستان ‼️
👤 #کریستین_سن :
منابع #تاریخی که داریم،اطلاعی در باب تعالیم دختران بدست نمیدهد.
#بارتلمه حدس(!) میزند که تعلیم دختران بیشتر مربوط به اصول خانه داری بوده است!
📖 کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه مرحوم رشید یاسمی، صفحه ۵۴۸
goo.gl/hq7wHm 👈 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ #محمد_پورعلی
🔥 #زرتشت :
اگر زنی را پیدا نکردی، با مادرت همبستر شو!
👤 #ابوریحان_بیرونی، یکی از بزرگترین #مورخین و #تاریخدانان #ایرانی، در کتاب خود، پاسخ عجیبی را از زرتشت نقل میکند:
🔻یکی از پرسش هایی که از زرتشت کردند این بود که، اگر مردی با #مادر خود از میان توده و جامعه دور افتاده باشد و دسترسی بزن دیگری نداشته باشد در چنین حالی رواست که با #مادر خود نزدیکی کند.🔺
📖 ابو ریحان بیرونی، #آثار_الباقیه، ترجمه اکبر دانا سرشت، انتشارات امیر کبیر سال 1386، صفحه 300
l1l.ir/taf 👈 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👈 #سگ مهم تر از انسان در نظر #زرتشتیان
🔥🔥مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان!
منابع زرتشتی به روشنی نشان می دهد که ـ دست کم از بعضی جهات ـ سگ عزیزتر و مهم تر از انسان است؛ زیرا مجازات دادن غذای داغ به سگ اعدام است
📚(وندیداد، شرح هاشم رضی، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۳)
👈و نیز مجازات رماندن سگ آبستن، اعدام بوده است
📚(وندیداد، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۵)
در حالی که مجازات کسی که با انسان چنین کارهایی کند، اعدام نبوده است!
مادها،پارس هارا دزد میدانستند.
🚮برخلاف ادعای باستانگرایان، دو قوم ماد و پارس شدیدا با هم دشمن بودند و از کوچکترین اقدامی علیه یکدیگر کوتاهی نمیکردند.
اوج دشمنی این دو قوم را میتوان از برخورد بی رحمانه #کوروش دوم در زمان فتح #اکباتان متوجه شد. کوروش شهر را غارت، مردم ماد را کشت و به #بردگی گرفت.
ر ک: دیاکونوف،تاریخ ماد،ترجمه کریم کشاورز،صفحه۵۱۹
تاریخدان و زبان شناس بی نظیر آلمانی #والتر_هینتس گوشه ای دیگر از این دشمنی بین قوم #ماد و #پارس را به زیبایی نقل میکند:
"هوخشتره با استفاده از فرصت، کورش و اریارمنه ی هخامنشی را نیز تحت سیطره ی خود در آورد. او ظاهر پادگان هایی مادی نیز تا انزان تأسیس کرد.
در تأیید این مطلب می توان به این نکته توجه کرد که نام پاسارگاد که بعدها پایتخت کورش بزرگ شد، یعنی «پاثرگدا »، یک نام مادی است و نه پارسی و معنای آن «جایگاه پاییدن دزدها »است"
📖 والترهینتس،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه۶۵
⚠️بیان چند نکته : #هوخشتره در سراسر اراضی تحت سلطه خود پادگان های نظامی تاسیس کرد و میتوان گفت مهم ترین آن پادگان ها،پادگان نظامی بود که در #انزان یا #انشان ساخت، انزان مرکز قوم پارس بود که پارس ها بزور آنرا از صاحبان اصلی آن یعنی #ایلامی ها تصاحب کردند.(بعدا بصورت کاملا توضیح خواهم داد)
🔻اوج نکته اینجاست که هوخشتره پادشاه ماد نام پادگان انزان را #پاثرگدا یا همان پاسارگاد به معنی جایگاه پاییدن #دزد ها است. این بدین معنی است که مادها پارس ها را دزد میدانستند و به همین دلیل پادگانی نظامی در مرکز آنها ساختند تا پارسی های دزد را تحت مراقبت و پاییدن قرار دهند.
✍نویسنده: #محمد_پورعلی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
توصیف خانه های اشراف هخامنشی
👤 #والتر_هینتس ایران شناس، متخصص خط و زبانهای ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی نظیر آلمانی در مورد خانه های #اشراف_هخامنشی اینطور مینویسد:
"طبیعتا خانه های اربابی شرق ایران کم تکلف تر از کاخ #کورش بودند؛ اما به شهادت #يشتها این خانه ها هم بالایی بلند داشتند، آرمیده بر تیرکهایی مقاوم، با نرده های چوبی فراوان و پنجره های بدون شیشه. خدمتکاران بی شماری در حیاط بزرگ میانی به چارپایان می رسیدند، که اتاقکهای محقرشان در گوشه ی حیاط با حالتی درهم چپیده ردیف شده بودند. از میهمانان با غذاهای همیشه مهیا به طور مفصل پذیرایی می شد. بوی کباب بره فضای خانه را به گونه ای هوس انگیز پر می کرد. در اتاق های خانه ی اربابی تختهایی خوش ساخت قرار داشتند، با پایه های طلاکاری شده، با تشک و روکش های زیبا و بالش ها و متکاهای خوش بو . در اتاقهای #حرمسرا #همسر ارباب و #دختران نژاده به سر می بردند، با میانی بسته و گوشواره و سینه ریز زرین و خلخالی سیمین بر مچ پا. کاروانیان از سرزمین های دور برای بانوان حرم زر و سیم و پارچه های پر زرق و برق می آوردند و آنها را با محصولات ملک ارباب معاوضه میکردند."
📖والترهینتس،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه ۴۲
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
حمام به سبک زرتشتی :
آرتور کریستین سن شرق شناس و تاریخدان مشهور دانمارکی در کتاب خود به نقل از آگائیاس(مورخ مشهور یونانی)،نحوه حمام کردن و نظافت زرتشیان را این چنین توضیح میدهد:
«ایرانیان احترام آب را بیش ازهرچیز واجب میشمردند، چنانکه حتی صورت خود را در آب نمی شستند و جز برای آشامیدن آب دادن به نباتات با این عنصر مقدس دسمت نمیزدند). در کتاب وندیداد شرح مسوطی راجع به آب و تأثیر آن در تطهیر مندرج است. فقط چیزی، که در تطهیر مؤثرتر از آب محسوب میشد : بول گاو بود.
📖کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه مرحوم رشید یاسمی،صفحه 212
goo.gl/G92EXz 👈 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ #محمد_پورعلی
توهین داریوش به اجداد کوروش، استفاده از مهر شاهی جد کوروش هخامنشی برای ترخیص گاو و گوسفند‼️
🔍 #والتر_هینتس ایران شناس، متخصص خط و زبانهای ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی نظیر آلمانی در کتاب گرانبهای خود داریوش و ایرانیان چنین میگوید:
"داریوش اجازه داد تا از این مهر در دربار او، برای تأیید تحویل گاو و گوسفندانی که مخصوص سفرهی شاهی بودند، همچنان استفاده شود. یعنی مهر #کورش اول در دربار داریوش در خدمت کاری کم اهمیت بود. این مهر با تصویر سوارکار پهلوان خود، در دست گَدَوگَه ، قصاب دربار، که در این زمان از آن استفاده میکرد، تا حدودی بی اعتبار جلوه می کرده است."
📖والترهینتس،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه۶۱
⚠️ دوستان #باستانگرا یک سوال دارم⁉️
الان #داریوش هم #عرب_پرست و #ایران_ستیز است یا نه؟!
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔥 #زرتشت از زبان #بلعمی؛ یکی از بزرگترین مورخین ایرانی
👤 #بلعمی (متوفای ۳۲۵ هجری) وزیر فرهیختهی دربار #سامانیان میگوید: «و مغان را يكى پيغمبر است. او را #زردشت گويند كه اين دين #مغى او نهاد ايشان را، و دعوى كرد كه من پيغمبرم و #آتش_پرستى ايشان را صواب نمود، و كتابى آورد كه آن را زند و اَستا خوانند، و خواهر و مادر را به زنى كردن او آورد و می خوردن را.
📖تاریخ بلعمی، تهران: انتشارات سروش، ۱۳۷۸. ج ۱ ص 469
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اعتقاد خرافی #زرتشتی ها به #لاشخور
🔥🔥به گفته ی زرتشتی های امروز، دلیل #دخمه_گذاری مردگانشان و خوراک #لاشخورها شدن آنها، این بوده که زمین آلوده نشود.
👈چه بسا یک دلیلش این بوده اما عبارتی از اوستا نشان می دهد که اعتقادی خرافی نیز در کار بوده است.
👈 معتقد بودند همین که مردی مرد، دیو مرگ به او حمله می کند. با دو راه این دیو فرار می کند: یکی با نگاه کردن سگ به مرده و دیگر اینکه پرنده ی #لاشخور بر فراز مرده پرواز کند یا جنازه را بخورد
📚هاشم رضی،وندیداد، ج۱،چاپ اول
وندیداد ص ۷۴۱__وندیداد ص ۷۴۲