در جلسه نقد و پژوهش انجمن نویسندگان مطرح شد
ارتباط منتقدان ادبیات کودک ایران با جهان اندک است
ششمین جلسه نقد و پژوهش ۲۹ آبان در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.
منتقدان در ششمین جلسه نقد و پژوهش انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به ارایه گزارش فعالیتها و دیدگاههای خود پرداختند. همچنین در این برنامه دو نشریه تخصصی ادبیات کودک مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه اولین شماره دو فصلنامه فارسی و کردی نقد ادبیات کودک و نوجوان مورد بررسی قرار گرفت. آرش مهربان، دبیر کارگروه مطالعات ادبیات کودک دانشگاه سنندج و سردبیر این نشریه گزارشی از اهداف و برنامههای این نشریه ارایه کرد و از برگزاری کنفرانس ملی نقد ادبیات کودک توسط این نشریه و پژوهشکده کردستانشناسی دانشگاه سنندج در سال آینده خبر داد.
محمود برآبادی نویسنده پیشکسوت و عضو گروه لاکپشت پرنده از خاطرات چاپ اولین کتابش در سال ۱۳۵۴ و اولین نقدش در سال ۱۳۵۸ سخن گفت و به سخنرانی اخیر خود با عنوان «ضرورت پرداختن به پشتوانههای تاریخی برای مخاطب کودک و نوجوان» اشاره کرد.
فاطمه رضایی و طلیعه اصفهانینیا پژوهشهای خود را با موضوع «باور به معجزه در رمانهای نوجوان دارای شخصیت معلول» و «آسیبشناسی رمان نوجوان دهه نود» معرفی کردند.
بخشی از این جلسه به بررسی نشریه بینالمللی مطالعات ادبیات کودک اختصاص داشت که توسط فریده خرمی مورد پژوهش قرار گرفته بود. وی ابتدا به معرفی انجمن بینالمللی مطالعات ادبیات کودک و نوجوان پرداخت و گفت این انجمن از زمان تاسیس در سال ۱۹۷۰ تا کنون با حمایت از پژوهشها، برگزاری همایش دو سالانه، انتشار نشریه و دیگر اقدامات به مهمترین نهاد ادبیات کودک تبدیل شده است. نشریه این انجمن نیز از سال ۲۰۰۸ منتشر میشود که کارکرد و حدود شمارههای مختلف و بخشهای هر شماره در سایت انجمن آمده است. خرمی از روزآمدی و نوآوری مقالات نشریه و جای خالی منتقدان ایرانی در آن سخن گفت و ارتباط منتقدان ایرانی با جهان را ناکافی دانست.
در ادامه سیدعلی کاشفی خوانساری، عضو ایرانی انجمن بینالمللی مطالعات ادبیات کودک درباره جایگاه جهانی این انجمن و نحوه عضوگیری آن توضیحاتی ارایه داد.
اسماعیل امینی، مقصود نعیمی ذاکر، مصطفی خرامان، علیرضا مرتضوی کرونی، فرمهر منجزی، ناهید معتمدی، مهدی ابراهیمی لامع، محمدامین عارف خطیبی و شهلا انتظاریان، دیگر منتقدان و نویسندگان حاضر در جلسه نیز به ارایه دیدگاههای خود پرداختند.
جلسات نقد و پژوهش ادبیات کودک هر دوهفته یکبار در انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار میشود و در بخشی از هفتمین جلسه در روز سهشنبه ۱۳ دیماه کتاب یک باغ پر از گل با موضوع مبانی شعر خردسال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
شهرزاد؛
نوشتههایی از سیدعلی کاشفی خوانساری
*🙋🏻♀️رادیوپادکست کودک و رسانه🙋🏻♂️
کانال اختصاصی انجمن تخصصی کودک و رسانه*
*🌞سلسله وبینارهای تخصصی به مناسبت هفته کودک و هفته نوجوان*
عنوان وبینارها: *ارتقا کیفیت آثار رسانه ای کودک و نوجوان، با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی*
موضوع این وبینار: *“ از وحی تا تصویر”
بررسی تولیدات رسانه ای بین المللی کودک، با محوریت قرآن کریم*
*🙋🏻♀️رادیوپادکست کودک و رسانه🙋🏻♂️
کانال اختصاصی انجمن تخصصی کودک و رسانه
پادکست این نشست رو در نشانی زیر بشنوید.
*https://ble.ir/radiopodcast_koodakoresane
بازی های رایانه ای از حیث مقایسه با رسانه های دیگر, ویژگی هایی دارند که این ویژگی ها باعث شده تا در بین رسانه ها در نوک هرم تأثیرگذاری باشند. در واقع بازی های رایانه ای یکی از کارآمدترین رسانه ها جهت اثرگذاری و شکل دهی افکار عمومی و همراه کردن ذهن مخاطبین خود, به خصوص کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی, با اهداف نظام های سلطه است. در این مقاله ابتدا سعی می کنیم, به جایگاه بازی های رایانه ای و تاثیری که بر ذهن مخاطبین خود می گذارد, بپردازیم. سپس کاربردهای فرهنگی, سیاسی-امنیتی و جاسوسی بازی های رایانه ای را با تحلیل و بررسی مصادیقی از این بازی ها تبیین می نماییم. نتایج به دست آمده از تحلیل های صورت گرفته, نشان می دهد که کشورمان به دلیل داشتن دو عنصر قدرتمند یعنی فرهنگ اسلامی و موقعیت سیاسی, محور اصلی این بازی ها قرار گرفته است. بنابراین نیازمند به ایجاد یک فرهنگ جدید در حوزه مصرف بازی های رایانه ای در کشور هستیم تا با آگاهی بخشی و مدیریت مصرفی درست از آسیب ها و تهاجمات در حوزه های مختلف جلوگیری نماییم.
مقاله زیر به این بحث مهم پرداخته است
👇👇
*نخستین همایش ملی سیاستگذاری هنر در ایران*
🔍محورهای فراخوان:
✏سیاستگذاری هنر و حکمرانی
✏سیاستگذاری هنر و وفاق ملی
✏سیاستگذاری هنر و عدالت فرهنگی و آموزشی
✏سیاستگذاری هنر و استراتژی فرهنگی
✏سیاستگذاری هنر و دیپلماسی هنر
✏سیاستگذاری هنر و برنامههای توسعه
✏سیاستگذاری هنر و اقتصاد
✏سیاستگذاری هنر و سواد هنری
✏سیاستگذاری هنر و رسانههای نوین،
✏سیاستگذاری هنر و آیندهپژوهی
✏سیاستگذاری هنر در سایر کشورها،
✏سیاستگذاری هنر و آموزش هنر
✏سیاستگذاری هنر و مدیریت هنری
✏سیاستگذاری هنر و مصرف هنر
📥ارسال چکیده مقالات نهایت تا ۱۵ دی ۱۴۰۳
و اصل مقالات تا ۱۵ بهمن
به نشانی www.napconf.ir
⏳زمان اعلام نتایج نهایی ۳۰ دی ۱۴۰۳
*بخش های ویژه:*
واکاوی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای دولتی/تجربه نگاری سیاست گذاران شاخص
*نرم افزار تمرین ذهن و تقویت حافظه*
❇️ لوموسیتی بهترین نرم افزار برای ورزش ذهن و تقویت تمرکز و حافظه است که با استفاده از مقالات علمی و با تمرین های روزانه به شما کمک میکند حافظه و دقت بالاتری داشته باشید و احتمال ابتلای شما را به بیماری های فراموشی و حواس پرتی به شدت کاهش میدهد.
👇👇👇
Lumosity.FULL.2020.apk
91.89M
سند از طرف معصومه مرادی
هدایت شده از حمیده فروتن
💠انجمن علمی تربیت مربی پیش از دبستان به مناسبت هفته ی دانشجو برگزار میکند:
👶کارگاه آشنایی با انیمیشن های مناسب کودکان
👈با حضور خانم دکتر معصومه ی مرادی
سرفصل ها:
🌈انواع انیمیشن
🌈ویژگی های داستانی
🌈ویژگی های تکنیکی
🌈ویژگی های تربیتی
🌈معرفی برترین انیمیشن های مناسب کودکان
⏱زمان
دوشنبه ۱۹آذر ماه
ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶:۳۰
مکان:دانشگاه غدیر
قیمت برای عموم ۳۰۰تومان
برای دانشجویان غدیر ۱۵۰تومان
ظرفیت محدود🚫
🖊جهت ثبت نام به شماره +989021984161 خانم نوری در ایتا پیام دهید
"پیشبرنامهی نهمین کنگرهی ملی شعر و داستان ایثار"
کارگاه مجازی آموزش داستاننویسی با نگاهی نو به داستان
با حضور استاد مجید قیصری
شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۷:۳۰تا ۲۰
لینک ثبت نام در کارگاه مجازی آموزش داستان نویسی:
کارگاه برای شرکت همهی علاقهمندان آزاد و رایگان است.
https://digiform.ir/w24bb4157
#داستان
#ادبیات_انقلاب
https://eitaa.com/mmparvizan
🇮🇷 پنجمین کنگره ملی شعر مکتب گمنامی 🇮🇷
همزمان با چهلمین سال تأسیس وزارت اطلاعات
✅ با محوریت تکریم چهل سال مجاهدت خاموش مدافعان امنیت وطن و سربازان گمنام امام زمان(عج)
☑️ اولویتهای موضوعی:
- چهل سال مجاهدت خاموش در پایگاه عظیم مبارزه و جهاد، در دفاع از تمامیت ملی، سرزمینی و تمدنی ایران
- چهل سال اقتدار و امنیت با مشارکت مردم
- گمنامیِ مدافعان امنیت وطن، حتی در میان اطرافیان و خانواده
- مدافعانِ پنهانِ امنیت: پدرانی برای تمام کودکان ایران
در بخشهای:
قالبهای سنتی
قالبهای نو و سپید
شعر کودک و نوجوان
ترانه، سرود و تصنیف
جوایز در هر بخش:
نفر اول: ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان
نفر دوم: ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان
نفر سوم: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان
شایسته تقدیر: ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان
🔴 مهلت ارسال آثار تا:
۱۳ دیماه ۱۴۰۳
اختتامیه:
هفته آخر بهمنماه ۱۴۰۳
🔵 ارسال اثر و کسب اطلاعات بیشتر:
https://maktabegomnami.ir
شماره تماس دبیرخانه:
09055383385
کانالهای مجازی:
https://ble.ir/maktabegomnami
eitaa.com/maktabegomnami
https://splus.ir/maktabegomnami
💠 پویش مامان برام قصه بگو ...
🔹 قصه خوانی مادران ایرانی برای کودکان ایران به همراه کارگاه قصهگویی خلاق
.
آخ یادش بخیر، کنار قوری و سماور مادربزرگ، کنار اون کاسه نقل و نبات، کنار اون ظرف نخودچی و کشمش، همیشه چندجلد کتاب داستان هم بود. ☺️🍚🍬
و همونقدری که نقل و نباتهای مادربزرگ شیرین و خواستنی بودن، همون قدر هم قصههاشون شنیدنی و شیرین ... 🍪😋
و ما کلی از خاطرات خوب و دلانگیز بچگیهامون رو پای همین قوری و سماور داریم. چه سفرها و چه گردشها که تو خیالمون با قصههای مادربزرگ نرفتیم و خودمون رو جای شخصیتهای مختلف قصهها نذاشتیم. ☺️
و این قصهها بودن که بخشی از هویت و شخصیت ما بچههای دیروز رو شکل دادن 😊🌟
و حالا از شما مادرهای عزیز دعوت میکنیم که فرزندان ایران رو مهمان کنید به شنیدن قصههای جذاب و شنیدنی خودتون ... 🤗
.
✨ این پویش به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) و روز مادر برگزار می گردد و همهی مادران ایران زمین 🇮🇷 می توانند در این پویش شرکت کنند.
.
#پویش_مامان_برام_قصه_بگو
#کانون_نخبگان_و_آینده_سازان
#مدرسه_الگوی_معلی
#باغ_مادر_و_کودک
#دخترانه #پسرانه
🌐http://zil.ink/k_nokhbegan
هدایت شده از خانه تخصصی ادبیات سیب نارنجی
"تعهد و تخصص در نقد و آموزش هنر
و ادبیات"
یکی از مباحث جاری در میان منتقدان معناگرا، مبحث جایگاه تخصص ادبی و تعهد نویسنده یا شاعر است.
هرچند سخنگفتن دربارهی این موضوع به مجالی بیش از این نیاز دارد، قطعا باید پذیرفت که همزمانی تعهد و تخصص در در نقد و آموزش ادبیات هرچند به دشواری رخ نشان میدهد، بهترین راه نجات از این دوگانگی است.
با این حال باید پذیرفت که ادبیات پیش از تعهد به هر چیزی جز خود، نخست ادبیات است و به بهانهی تعهد نمیتوان آن را تا ساحت آثار عوامپسند یا صرفا آموزنده و معنامند فروکاست. تایید این نکته را در تقدم شاعربودن"والشعراء" بر "الا الذین آمنوا" در آیات پایانی سورهی شعراء و همچنین سخن امام علی (ع) دربارهی امروا اقیس و بزرگترین شاعر عرب بودن او، میتوان دید.
قلمزدن و خط کشیدن بر توانایی متخصصان ادبی غیر متعهد یا محدود کردن مرزهای تعهد اخلاقی و انسانی، چیزی جز به انحراف کشیدن ادبیات معناگرا نیست و سبب انحصارطلبی افراطی در ادبیات میشود. خواه این رفتار از جامعهی ادبیات انقلابی حمایت شود خواه از ادبیات مدعی روشنفکری.
احادیث زیر که از پایگاه حدیث شیعه نقل شده، در پایان میتواند این نکته را تایید کند که آموختن از کسانی که تخصص و دانش دارند، اما به اصول و تفکرات شما متعهد نیستند، فضیلتی برای مومنان و مدعیان ادبیات متعهد است و پیشی گرفتن از کلام و مرام بزرگان دین، مواجهه با این سخن معصوم(ع) است که نادان را نمیبینی مگر زیاده یا کمروی کند و همچنان سازگار با این عبارت است که "المتقدم لهم مارق والمتاخر عنهم زاهد واللازم لهم لاحق"
۴۳۶۹.عنه عليه السلام :الْحِكْمَةُ ضالَّةُ المُؤْمِنِ ، فخُذِ الحِكْمَةَ و لَو مِن أهلِ النِّفاقِ . ۱
۴۳۷۰.عنه عليه السلام :الحِكمَةُ ضالَّةُ كُلِّ مؤمنٍ ، فخُذوها و لَو مِن أفْواهِ المُنافِقينَ . ۲
۴۳۷۱.عنه عليه السلام :خُذِ الحِكمَةَ أنّى كانتْ ؛ فإنَّ الحِكمَةَ تَكونُ في صَدْرِ المُنافِقِ فتَلَجْلَجُ في صَدرِهِ حتّى تَخْرُجَ ، فتَسْكُنَ إلى صَواحِبِها في صَدرِ المؤمنِ . ۳
۴۳۷۲.عيسى عليه السلام :لَو وَجَدْتُم سِراجا يَتوَقَّدُ بالقَطِرانِ في لَيلَةٍ مُظلِمَةٍ لاسْتَضَأْتُم بهِ و لَم يَمْنَعْكُم مِنهُ رِيحُ نَتْنِهِ، كذلكَ يَنبغي لَكُم أنْ تأخُذوا الحِكمَةَ مِمَّنْ وَجَدْتُموها مَعهُ و لا يَمْنَعَكُم مِنهُ سُوءُ رَغْبَتِهِ فيها . ۴
۴۳۷۳.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام :لا تُحَقِّرِ اللُّؤْلُؤةَ النَّفيسَةَ أنْ تَجْتَلِبَها مِن الكِبا الخَسيسَةِ ؛ فإنَّ أبي حَدّثَني قالَ : سَمِعتُ أميرَ المؤمنينَ عليه السلام يقولُ : إنّ الكَلِمَةَ مِن الحِكمَةِ لَتَتلَجْلَجُ في صَدرِ المُنافِقِ نِزاعا إلى مَظانِّها حتّى يَلْفِظَ بها، فيَسْمَعَها المؤمنُ فيكونَ أحقَّ بها و أهلها فيَلْقَفَها . ۵
۴۳۶۹.امام على عليه السلام :حكمت، گمشده مؤمن است؛ پس ، آن را، گر چه از منافقان، فرا گيريد .
۴۳۷۰.امام على عليه السلام :حكمت گمشده هر مؤمنى است. پس ، آن را فرا چنگ آوريد گر چه از دهان منافقان باشد .
۴۳۷۱.امام على عليه السلام :حكمت را هر كجا باشد فرا گيريد ؛ زيرا حكمت در سينه منافق مى باشد، و پيوسته ناآرام است تا از آن جا خارج شده در سينه مؤمن، در كنار همگنان خود آرام گيرد .
۴۳۷۲.مسيح عليه السلام :اگر چراغى بيابيد كه در دل شب با قطران مى سوزد، از نور آن بهره مى گيريد و بوى بد آن، مانع اين كار شما نمى شود ، همچنين شايسته است كه شما حكمت را در هر كه يافتيد، فرا گيريد و بى رغبتى او به آن، مانع شما نشود .
۴۳۷۳.امام زين العابدين عليه السلام :بيرون كشيدن مرواريدى گرانبها از ميان زباله هاى كثيف را كارى پست و حقير مشمار ؛ زيرا پدرم فرمود : شنيدم كه امير المؤمنين عليه السلام مى فرمايد : سخن حكمت آميز، به عشقِ قرار گرفتن در جايگاه واقعى خود، در سينه منافق بى تابى مى كند، تا آن گاه كه بيرون افكنده شود و مؤمن كه بدان سزاوارتر و شايسته تر است، آن را مى شنود و مى ربايد.
پ.ن.
۱.نهج البلاغة: الحكمة ۸۰ .
۲.. غرر الحكم : ۱۸۲۹ .
۳.نهج البلاغة : الحكمة ۷۹ .
۴.. بحار الأنوار: ۷۸/۳۰۷/۱ .
۵.بحار الأنوار : ۲/۹۷/۴۶ .
#ادبیات_و_نقد
#تعهد_ادبی
#تخصص_ادبی
#دکتر_محمد_مرادی
https://eitaa.com/sibenaranjiadabiat
https://eitaa.com/mmparvizan
ویدیوی نشست زیر را به طور کامل در آپارات به نشانی
https://www.aparat.com/v/dgl0hr3
ببینید
چهارمین رویداد ادبی در هوای کودکی
موضوع: تئاتر کودک و اهمیت پیشبرد تربیتی نمایش خلاق
دبیر جلسه: دکتر معصومه مرادی
با حضور محمدعلی رحیمی
برگزار شده در مرداد ماه ۱۴۰۳
به مناسبت هفتهی پژوهش،
مرکز مطالعات ادبیات کودک و مرکز پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار میکند
پیشهمایش کلیلهودمنه و ادبیات کودک
با حضور رایزن فرهنگی هندوستان
سخنرانان:
- آقای دکتر سعید حسامپور، استاد دانشگاه شیراز
موضوع: جایگاه کودک وکودکی در کلیلهودمنه و جایگاه این اثر در ادبیات کودک
- آقای دکتر جواد دهقانیان، دانشیار دانشگاه شیراز
موضوع: ظرفیتهای نمایشی کلیلهودمنه برای کودکانونوجوانان
- آقای دکتر محمدحسین امانت، استادیار دانشگاه شیراز
موضوع: بازنمایی ظرفیتهای کلیلهودمنه در ساخت بازیهای رایانهای
زمان: یکشنبه ۲ دیماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح
مکان: چهارراه ادبیات، دانشکده ادبیات و علوم، ساختمان شماره ۱، سالن منتظری
توجه:اجرای برنامه منوط به عادیوحضوری شدن برنامه ادارات و دانشگاهها خواهد بود.
هدایت شده از کودکانههای سیب نارنجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قصهگویی یه فرصت بزرگه که میتونیم ازش برای تربیت بچههامون استفاده کنیم.
قصهگویی کمک میکنه حتی خودمون رشد کنیم و گاهی مشکلات مختلف اطرافیانمون رو درمان کنیم.
اما اگه قراره ما یه قصه گوی خوب باشیم، هم باید زیاد مطالعه کنیم، هم فوت و فن قصهگویی رو یاد بگیریم.
ما توی این کارگاه از قصه گفتیم برای مادرانی که دغدغه دارن بچههاشون رو خوب و راحت و شیرین تربیت کنن.
یک کارگاه خوب و شیرین و ممنون از بچههای کانون نخبگان و آیندهسازان که این فرصت رو فراهم کردند. اون هم در فضای مسجد که خودش یه مکان تربیتی بینظیره.
توی این فضا هم گاهی از قصه و ظرفیتهاش برای شما صحبت میکنیم.
پس همراهمون باشید.👇👇
https://eitaa.com/sibenaranjikoodak
#کودکانههای_سیب_نارنجی
#سیب_کودک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم کامل این نشست در آپارات
با عنوان در هوای کودکی
🔰📢فراخوان بزرگ مسابقه شعر و داستان: #جهان_منجی_میخواهد
🌟 بخشها:
💠شعر
💠داستان کوتاه
🎯 مخاطبین آثار:
خردسال، کودک، نوجوان
⏳ مهلت ارسال:
تا ۲۰ دی ۱۴۰۳
🎁 جوایز:
بیش از ۹۰ میلیون تومان
کارت هدیه تا ۳ میلیون تومان
حمایت ویژه از برگزیدگان
دعوت به همکاری در نشریات و مکتوبات دفتر تبلیغات اسلامی
📩 جزئیات بیشتر و ارسال آثار:
monji.eshragh.ir/adabi
✨ منتظر شما هستیم!
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✔️ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی
💠 https://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
#رایگان #آنلاین
✅ مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند.
💢 کارگاه آنلاین تبلیغ دینی برای کودکان، بایستهها و آسیبها
▫️ مدرس: جناب آقای دکتر محسن ربانی
🗓 دوشنبهها به مدت 4 هفته
⏳ از 3 دی ماه 1403
⏰ 15 الی 16
📌 به صورت آنلاین و رایگان
🔹خواهران و برادران
📃 همراه با صدور گواهی پایان دوره
⌛️ مهلت ثبت نام تا 10دی 1403
🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با استاد
در سایت مرکز آموزشهای کاربردی
🌐 el.balagh.ir/doreh/7450
ارتباط با ادمین 👇
📱 @admin_el
☎️ 02531156361
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
✔️ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی
💠 https://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
4_5987965239973385778.MP3
49.99M
سخنرانیهای هفته پژوهش هورام، کارگروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه فردوسی مشهد
دکتر سارا پورفرح
موضوع:
آیا کودکان هم میتوانند رمان بخوانند؟