eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
264 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
6هزار ویدیو
306 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🗣👂🗣👂🗣👂 🔍 در اسلام 🔺 📍فلسفه اذان : امام رضا علیه السلام فرمود : 👌 مردم به علّت هاى فراوان ، به اذان گفتن ، امر شده اند . که از آن علّت ها ؛ 👈 يادآورى به فراموشكار ، 👈 توجّه دادن به غافل 👈 آگاه ساختن كسى است كه وقت [نماز] را نمى داند و به كارى ديگر سرگرم شده است . 👌مؤذّن ، با گفتن اذان ، 👈 به عبادت آفريدگار فرا مى خواند 👈 به آن ترغيب مى كند ، 👈 به يگانگى او اقرار مى نمايد ، 👈 ايمان را آشكار ، ، 👈 اسلام را علنى مى سازد ، 👈 نماز را به كسى كه آن را فراموش كرده ، يادآور مى شود . مؤذّن را به اين خاطر «مؤذّن» گفته اند كه با اذان ، وقت نماز را اعلام مى كند (اِذنِ نماز مى دهد) . 👌علّت آن كه اذان با «اللّه أكبر» آغاز و با «لا إله إلّا اللّه » ختم مى شود ، اين است كه خداوند عز و جل خواسته است كه شروع [و انتهاى اذان] ، با ياد و نام او باشد : نام «اللّه » ، در تكبير ، در آغاز جمله است و در تهليل ، در آخر آن . 👌علّت آن كه هر جمله اذان، دو بار قرار داده شده ، اين است كه در گوش شنوندگان تكرار شود و براى آنان تأكيد گردد ، به طورى كه اگر شخصى بار اوّل متوجّه نشد ، بار دوم متوجّه شود ؛ و نيز اين كه نماز ، دو ركعت دو ركعت است . به همين دليل ، اذان نيز دو به دو قرار داده شده است . 👌علّت آن كه «اللّه أكبر» در ابتداى اذان ، چهار بار قرار داده شده ، اين است كه شروع اذان ، ناگهانى است و پيش از آن ، سخنى كه شنونده را متوجّه سازد ، وجود ندارد . پس ، دو «اللّه أكبرِ» نخست ، هشدارى است به شنوندگان نسبت به جملات بعدىِ اذان. 👌علّت آن كه بعد از تكبير ، شهادتين قرار داده شده ، اين است كه گام نخست ايمان ، توحيد و اقرار به يگانگى خداوند متعال است و گام دومش اقرار به رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله ، و اين كه اطاعت آن دو و شناختشان ، به هم پيوسته اند. 👌علّت ديگرش نيز اين است كه اساس ايمان ، در حقيقت ، همين شهادتين است . پس ، هر يك از اين دو شهادت ، دو بار قرار داده شده ، چنان كه در ساير حقوق ، دو شاهد تعيين شده است . پس هر گاه بنده به يگانگى خداوند عز و جل و به رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله اقرار كند ، هر آينه به تمامِ ايمان اقرار كرده است ؛ چرا كه اساس ايمان ، در حقيقت ، ايمان به خدا و پيامبر اوست. 👌علّت آن كه بعد از شهادتين ، دعوت به نماز قرار داده شده ، اين است كه اذان اساسا براى نماز ، وضع شده است ، و آن ، فراخوانى به نماز در وسط اذان است و فراخوانى به سوى رستگارى و به سوى بهترين عمل است . در پايان اذان نيز نام او قرار داده شده است ، چنان كه آغاز آن به نام اوست. ......................... 📚من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۹۹ ح ۹۱۴ ، 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۱۰۵ ح ۱ ، 📚علل الشرائع : ص ۲۵۸ ح ۹ كلاهما نحوه وكلّها عن الفضل بن شاذان ، 📚بحار الأنوار: ج ۶ ص ۶۶ ح ۱ 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🐓🥚🐓🥚🐓 🔍 خون داخل تخم مرغ و نظر فقهاء 👈 : خونى كه در  تخم مرغ  مى‌ باشد نجس نيست ( : و خوردن آن هم مانعی ندارد . : خوردن آن حرام است) ولى به احتياط واجب بايد از خوردن آن اجتناب كند ( : احتياط مستحب آن است كه از آن اجتناب شود. پایان مساله) و اگر خون را با زردۀ تخم مرغ به هم بزنند كه از بين برود، خوردن زرده هم مانعى ندارد . 👈 ، ، ، : بنا بر احتياط واجب ( زنجانى: بنا بر احتياط) از تخم مرغى كه ذرّه‌اى خون در آن است، بايد اجتناب كرد ولى اگر خون ( خوئى، زنجانى، تبريزى: مثلاً) در زرده باشد تا پوست نازك روى آن پاره نشده، سفيده پاك است. 👈 : مسأله خونى كه درتخم  مرغ مى‌باشد، نجس است بنا بر احتياط واجب، و خوردن آن نيز حرام است. 👈 : مسأله خونى كه در  تخم مرغ  مى‌ باشد ، بنا بر احتياط واجب نجس است؛ ولى اگر در ميان پرده رقيقى است و آن پرده پاره نشده است، اجزاء تخم مرغ را نجس نمى‌كند. 👈 : مسأله احتياط مستحب آن است كه از زردۀ تخم مرغى كه ذره‌اى خون در آن مى‌باشد اجتناب شود. 👈 : مسأله از خونى كه در تخم مرغ مى‌باشد بنا بر احتياط بايد اجتناب كرد، ولى اگر خون در زرده باشد سفيده پاك است و اگر در سفيده باشد زرده پاك است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🔥🌪💥🔥🌪💥 🤔اگر خدا عادل است پس چرا گاهي حوادثي رخ مي دهد که جز ضرر و کشتن افراد زيادی فايده اي ندارد؟! ✅ پاسخ اجمالی : خداوند جهان حکيم و عادل است و هيچ گاه کاري را بر خلاف حکمت انجام نمي دهد و اگر ما در زندگي خود به يک رشته حوادث و رويدادهايي برخورد کرديم که نتوانستيم حکمت و مصلحت آن را درک کنيم بايد بگوييم: حتماً آنها داراي مصلحت و حکمتي است که ما به آن پي نبرده ايم. البته اين جواب اجمالي براي کساني که ايمان محکم و اعتقاد راسخ به خداي متعال و عدالت و حکمت او دارند کافي است، اما براي سايرين بايد خوب توضيح داده شود تا اشکال از ذهن آنان بيرون برود ♻️ اما پاسخ تفصیلی 👇👇👇 داوري درباره بلاها و مصيبت ها و اين که اين نوع پديده ها جز ضرر و زيان و تباهي و خرابي سود ديگري ندارند بستگي به اين دارد که وضع عمومي جهان با تمام ابعاد آن براي ما روشن باشد سپس داوري کنيم که اين پديده جز بدي و ضرر نتيجه ديگري ندارد و واضح است که چنين احاطه اي بر اوضاع عمومي جهان براي ما ممکن نيست. يک فيلسوف هر چه هم با ديد مطلق و آزاد رويداد مورد نظر خويش را بررسي کند فقط از نقطه مصالح مردم مرز و بوم خود و دريچه زمان خويش مي تواند درباره آن داوري کند و هرگز نمي تواند از زمان مشخص زندگي خود گامي فراتر نهد در حالي که داوري صحيح در اين موارد، علاوه بر نظر وسيع، نياز به آن دارد که از علل و انگيزه ها و هم چنين نتايج و مقدمات آن پديده از ازل تا ابد آگاهي داشته باشد.چه بسا ممکن است که يک پديده و رويداد از يک بعد کوچک بي فايده و زيان بار جلوه کند، ولي با در نظر گرفتن ابعاد ديگر، در گذشته و آينده مفيد و سودمند باشد. آيا در جهان، فيلسوفي پيدا مي شود که شعاع يک پديده و رويداد را تا اعماق ازليت و ابديت پيش برد و هر حادثه اي را در مجموع ابعاد زمان و مکان با تمام رگ و ريشه ها و شاخ و برگ هاي آن مورد بررسي قرار دهد و سپس داوري کند که مثلاً سيل بنيان کني که به ويراني قسمتي از شهرها منجر مي گردد و گروهي را مي کشد و عده اي را بي خانمان مي سازد سرتاسر زيان بار است. طوفاني در شعاع چند کيلومتري به وجود مي آيد و چند درخت را از جاي مي کند، اگر در علل پيدايش آن دقت کنيم خواهيم ديد که چه بسا اين طوفان معلول وزش باد مفيد و سودمندي در هزاران هکتار زمين بوده که قطعات ابر را از سواحل دريا با خود همراه داشته و به بيابان هاي سوزان و سرزمين هاي آماده اي رسانيده است. اگر کمي بالاتر رويم خواهيم ديد که اين باد در نقطه وسيع تري به صورت نسيم ملايمي بوده که به روح و روان ساکنان آن جا فرح و شادي بخشيده است. بشر در ارزيابي پديده هاي آفرينش دچار يک نوع خود بيني خاص است و به همه چيز و به هر پديده از عينک سودجويانه خويش مي نگرد. هر گاه حادثه اي به سود او و بستگان و دوستان او بود بي درنگ به وجد و شادي برمي خيزد و اگر فردي مؤمن باشد به شکرانه آن، پيشاني بر خاک مي سايد و در غير اين صورت آن را بلا، آفت، بدبختي و تيره روزي تلقي مي کند. يک چنين داوري بسان درگيري ابرقدرت ها در نقطه اي از جهان مي باشد که هر گروه و دسته اي آن را از ديده منافع خويش تفسير مي کند، گروهي آن را نعمت و پيروزي و برخي آن را شکست سياسي تلقي مي کنند. 👈👈از اين بيان روشن گرديد که تقسيم سطحي پديده ها به خير و شر، علتي جز تنگي نظر و يک بعدي بودن مطالعه و داوري ندارد.👉👉 اصولاً هر پديده اي را اعم از نيک و بد، زشت و زيبا بايد با نظام جهان سنجيد و آن را جزئي از مجموع جهان آفرينش دانست و سپس درباره آن داوري نمود، چه بسا براي بقاي نظام آفرينش، انفجاري در نقطه اي ضرورت داشته باشد که از فروريختن نظام گيتي جلوگيري کند، اين انفجار هر چند گروهي را نابود و آبادي هايي را ويران مي کند، اما در عين حال مطابق با حکمت و عدالت پروردگار است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
46.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖⚔⚖⚔⚖⚔ 🌴 🌴 📽 عدالت سیاسی از دیدگاه اسلام 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 ☕️👤🧙‍♀☕️👤🧙‍♀ 🔍 رجوع به فالگیر ها و نظر فقهاء 👈 : اخبار به کذب جایز نیست و پول در مقابل آن صورت شرعى ندارد. 👈 : دعانویسی و فال گیری حرفه ای جایز نیست و رجوع به آنها حرام است و پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست. 👈 : شرعا اعتبار ندارد و اگر منفعت عقلایی داشته باشد، پول دادن اشکال ندارد. 👈 : کهانت حرام بوده و کسب درآمد از این راه حرام است. کهانت عبارت است از خبر دادن از امور غیبیه به نحوه ای که دیگران گمان می کنند که بعضی از اجنه به این شخص خبرها را می دهند. 👈 : اینگونه امور دارای مستند شرعی نیست و بعضا جزء خرافات است و پول دادن در این راه کار پسندیده ای نیست 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
👹👿🤡👹👿🤡 🔍 حکم دشنام دهنده به اهل بیت ع و نظر فقهاء 👈 : اگر کسی به يكى از دوازده امام عليهم السلام دشنام دهد، يا با آنان دشمنى داشته باشد، نجس است . 👈 : مسأله شخصى كه به يكى از دوازده امام عليهم السلام ( : به يكى از معصومين عليهم السلام ) از روى دشمنى دشنام دهد، نجس است ( : بلكه بنا بر احتياط، از كسى كه بدون دشمنى هم دشنام دهد اجتناب شود ) . 👈 : هر گاه كسى پناه بر خدا به خدا يا پيامبر صلى اللّٰه عليه و آله و سلم يا يكى از ائمّۀ معصومين عليهم السلام يا فاطمه زهرا عليها السلام دشنام و ناسزا گويد يا عداوت داشته باشد كافر است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🗣👂🗣👂🗣👂 🔍 در اسلام 🔺 📍حی علی خیر العمل در منابع شیعه و سنی 👈 امام باقر عليه السلامـ در حديث معراج ـ :سپس [خداى سبحان] به جبرئيل عليه السلام دستور داد و جبرئيل ، دو بند دو بند ، اذان و دو بند دو بند ، اقامه گفت و در اذانش جمله «حىَّ على خير العمل» را گفت . آن گاه محمّد صلى الله عليه و آله جلو قرار گرفت و براى جمعيّت نماز خواند . 📚الكافي: ج ۸ ص ۱۲۱ ح ۹۳ ، 📚الاحتجاج: ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۲۰۵، 📚 تفسير القمّي: ج ۱ ص ۲۳۳ وفيه «إقامته» بدل «أذانه» وكلّها عن أبي الربيع ، 📚 بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۶۲ ح ۱۳ . 👈 امام صادق عليه السلام :ابن نبّاح [مؤذّن على بن ابى طالب عليه السلام ] در اذانش مى گفت : «حىَّ على خير العمل ، حىَّ على خير العمل» و على عليه السلام هر گاه او را مى ديد ، مى فرمود : مَرحَبا بِالقائِلينَ عَدلاًوبِالصَّلاةِ مَرحَبا وأهلاً «آفرين بر درستگويان درود و خوشامد باد نماز را!» 📚 من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۸۷ ح ۸۹۰ ، 📚بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۷۴ 📚 وقعة صفّين : ص ۳۳۰ 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۸ ص ۱۴ 👈 در كنز العُمّال آمده است : بلال ، صبح ، اذان مى گفت و [در آن] مى گفت : حىَّ على خير العمل . 📚كنز العمّال: ج ۸ ص ۳۴۲ ح ۲۳۱۷۴ 📚المعجم الكبير : ج ۱ ص ۱۰۷۱ 👈 المصنّف ، ابن ابى شيبـه نقل از نافع ـ : ابن عُمر در اذانش جمله «حىَّ على خير العمل» را افزود . 📚المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۱ ص ۲۴۴ ح ۳ ، 📚 السنن الكبرى : ج ۱ ص ۶۲۵ ح ۱۹۹۱ ، 📚 نصب الراية : ج ۱ ص ۲۹۱ 👈 السيرة الحلبيّة :در باره [عبد اللّه ] ابن عمر و از امام زين العابدين عليه السلام روايت شده است كه آن دو در اذانشان بعد از «حىَّ على الفلاح» مى گفتند : حىَّ على خير العمل . 📚السيرة الحلبيّة : ج ۲ ص ۹۸ . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋🔥🦋🔥🦋🔥 🌴 🌴 📽 ماجرای عجیب جوانی که در مقابل القاعده حاضر به اهانت به امیرالمومنین نشد! 😡 😡 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🦋🔥🦋🔥🦋🔥 🔍 مستثنیات : که رعایت تقیه می تواند واجب نباشد بلکه در بعضی موارد موجب حرمت می شود ؛ 👌 موارد ذیل👇سرفصل هایی از موارد استثناء شدهٔ در تقیه است که در جلسات بحث فقهاء مطرح شده است که البته نظرات فقهاء نسبت به اینها👇که آیا وجوب تقیه را بر می دارد یانه؟ و اینکه آیا موجب حرمت تقیه می شود با نه؟، مختلف است . 👈 ‏بعضی از محرّمات و واجباتی که در نظر شارع و متشرعه دارای اهمیت فوق العادی می باشند، مانند: ویران کردن خانه خدا و مشاهد مشرّفه،رد کردن اسلام و قرآن و تفسیر قرآن به گونه ای که موافقت با کفر و الحاد پیدا کند و دیگر محرّمات بزرگ.‏ 👈 ‏از موارد استثنائی زمانی است که تقیه کننده از چنان شأن و موقعیت اجتماعی برخوردار باشد که اگر مرتکب عمل حرام (مانند نوشیدن شراب و یا انجام زنا) یا ترک واجبی از روی تقیه شود موجب سست شدن مذهب و از بین رفتن حرمت آن در بین مردم گردد . 👈 مسح بر خفّین (کشیدن مسح پا از روی کفش)، متعه حج، نوشیدن شراب و نبیذ و تلاوت بسم الله با صدای بلند است . 👈 یکی دیگر از مواردی که در روایات استثناء شده، ریختن خون است (یعنی موردی که تقیه منجر به کشته شدن افراد گردد.) بدون هیچ شبهه ای ، تقیه در مورد خون جایز نیست چه از لحاظ نصوص و چه از لحاظ فتاوای علماء 👈 از دیگر موارد استثنائات تقیه، برائت از امیر المؤمنین علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام می باشد . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🗣👂🗣👂🗣👂 🔍 در اسلام 🔺 📍الصلاة خیر من النوم از دروغ تا حقیقت ؛ پيروان اهل بيت عليهم السلام بر اساس ره نمودهاى آنان ، بر اين باورند كه جمله «حىَّ على خير العمل»، يكى از اجزاى اذان و اقامه بوده و جزئيت آن ، از طريق وحى به پيامبر خدا ابلاغ شده است . شمارى از رواياتى كه در منابع حديثىِ اهل سنّت وجود دارند (📚المعجم الكبير : ج ۱ ص ۳۵۲ ح ۱۰۷۱ ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۳۴۲ ح ۲۳۱۷۴ )  و همچنين شمارى از صحابه و تابعين، ( 📚 المصنّف ، عبد الرزّاق : ج ۱ ص ۴۶۴ ح ۱۷۹۷ ، المصنّف ، ابن ابى شيبه : ج ۱ ص ۲۴۴ ح ۲ ـ ۳ ، السنن الكبرى : ج ۱ ص ۶۲۴ ح ۱۹۹۱ و ص ۶۲۵ ح ۱۹۹۲ ؛ وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۶۴۵ ح ۱۲ ) اين باور را تأييد كرده اند . 👈 اكنون اين سؤال پيش مى آيد كه : اگر واقعا جمله «حىَّ على خير العمل» جزء اذان بوده و در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله ، مسلمانان ، اين جمله را در اذان تكرار مى كرده اند ، چه كسى و با چه انگيزه اى اين جمله را حذف نموده است؟ 👌پاسخ اين سؤال ، در برخى از احاديث اهل بيت عليهم السلام ( 📚دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۴۵ ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۶۴۷ ح ۱۶) و شمارى از گزارش هاى تاريخى (📚 دلائل الصدق : ج ۳ ص ۹۹ ، الإيضاح : ص ۲۰۲ـ۲۰۴) اين گونه آمده است كه در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله و دوران حكومت ابو بكر و آغاز خلافت عمر ، «حىَّ على خير العمل» ، جزء اذان و اقامه بوده است ؛ ولى عمر ، با اين استدلال كه اين جمله ، موجب اهمّيت دادنِ بيش از اندازه مسلمانان به «نماز» و سستى كردن آنان در «جهاد» مى شود ، آن را از اذان و اقامه حذف كرد . بديهى است كه اين استدلال ، صحيح نيست ؛ زيرا علاوه بر آن كه اجتهاد در برابر نصّ پيامبر صلى الله عليه و آله صحيح نيست ، اگر اعتقاد به اين كه نماز ، بهترين كار است ، موجب سستى در جهاد مى شد ، شارع حكيم ، آن را جزء اذان و اقامه قرار نمى داد ، ضمن آن كه تجربه عصر نبوى نيز اين استدلال را نقض مى كند . 👈جالب توجّه است كه طبق برخى از روايات ، روزى ، پيامبر صلى الله عليه و آله در باره ارزش ياد خدا و نقش آن در تكامل انسان و پيشگيرى از انواع نابه سامانى هاى دنيوى و اخروى فرمود : لَيسَ عَمَلٌ أحَبَّ إلَى اللّهِ تَعالى ، وَ لا أنجى لِعَبدٍ مِن كُلِّ سَيِّئَةٍ فِى الدُّنيا وَ الآخِرَةِ مِن ذِكرِ اللّهِ .هيچ عملى در نزد خداى متعال ، محبوب تر از ياد خدا نيست و بنده را از هر بدى در دنيا و آخرت ، نجات مى بخشد . يكى از اصحاب ايشان (شايد شخصِ عمر) كه اين سخن بر او گران آمد ، گفت : آيا جنگيدن در راه خدا ، بهترين كار نيست؟ پيامبر صلى الله عليه و آله در پاسخ فرمود : لَولا ذِكرُ اللّهِ لَم يُؤمَر بِالقِتالِ ! 📚كنز العمّال : ح ۳۹۳۱ اگر [ به خاطر ] ياد خدا نبود ، به جنگ ، دستور داده نمى شد . اين حديث به روشنى نشان مى دهد كه در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله نيز «خير العمل» بودن نماز ، براى برخى از صحابه مورد اشكال بوده است . نماز ، از آن جهت ، بهترينِ كارهاست كه كامل ترين مصداق ياد خداست ، 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🧕💦👳‍♂💦🧕💦👳‍♂ 🔍 غسل میت توسط جنس مخالف و نظر فقهاء 👈 همه فقهاء غیر آقایان رهبری و سیستانی و مکارم : 🔺اگر مرد، زن را و زن، مرد را ( : در غير موارد ضرورت) غسل بدهد باطل است . ( : حرام است) ( : جایز نیست) ( : جایز نیست و باطل است) ( : اگرچه محرم باشند بازهم باطل است) 🔺 زن مى‌تواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مى‌تواند زن خود را غسل دهد . ( : احتیاط مستحب در غسل زوجین ، از زیر لباس است) 🔺 احتياط مستحبّ آن است كه زن، شوهر خود و شوهر، زن خود را ( : در حال اختيار ) غسل ندهد . ( : مگر اینکه یکی از زوجین وصیت کرده باشد که همسرش عهده دار غسلش باشد ) 👈 : همجنس بودن با میت فقط در غسل ، شرط است و در صورتی که امکان غسل توسط همجنس وجود دارد، غسل دادن توسط جنس مخالف صحیح نیست و باطل است . 👈 : مسأله مرد نمى‌تواند زن نامحرم را غسل بدهد و هم چنين زن نمى‌تواند مرد نامحرم را غسل بدهد و زن و شوهر مى‌توانند يكديگر را غسل بدهند. 👈 : مسأله مرد نمى‌تواند زن را غسل دهد، هم چنين زن نمى‌تواند مرد را غسل دهد، مگر زن و شوهر كه هر كدام مى‌تواند ديگرى را غسل دهد، هر چند احتياط مستحب آن است كه اگر ضرورتى نيست، اين كار را نكنند.
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 💚❤️💚❤️💚❤️ 🍀موارد استفاده از 📍دارویی 👈 در روایات از آن به داروی اکبر یاد شده است . (📚کامل الزیارات ص۱۱۲) 👈 خصوصا خاک سرخ بالای سر که گفته شده بر هردری به جز مرگ شفاست (📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰) 👈 تربت کربلا علاوه بر بیماری های جسمی، افسردگی‌ها و اندوهای روانی را نیز التیام می بخشد (📚کامل الزیارات ص۲۶۳) 👈 اگر کام طفل با آن برداشته شود عامل عمده های برای پیشگیری از بیماری ها نیز هست (📚کامل الزیارات ص۱۱۲) 📍تجهیز میت : 👈 باحنوط میت مخلوط می گردد و همچنین همراه میت می شود (📚 کامل الزیارات ص۲۷۲) 👈 با وجود تربت کربلا زمین ، هر انسان گناهکاری را قبول می کند . (📚تهذیب الاحکام ج۶ ص۷۱) 👈 مراقب باشید تربت زیر سر میت گذاشته نشود بلکه مقابل صورتش بگذارند . ( 📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰) 📍امنیت 👈 با‌همراه نمودن تربت کربلا می توان از عوامل شناخته شدهٔ هراس آور و عوامل ناشناخته ایمن شد . (📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۵) 📍مهر نماز 👈 سجده بر تربت ، هفت طبقهٔ آسمان را شکافته و نماز بالا رفته و قبول می شود ( 📚‌‌ کامل الزیارات ص۲۸۰) 📍تسبیح : 👈 چرخاندن تسبیح تربت همراه ذکر ، چهل حسنه و بدون ذکر بچرخاند بیست حسنه دارد (📚کافی ج۴ ص۵۸۸) 👈 حورالعین از ملائکه می خواهند به هنگام مراجعت از زمین برایشان تسبیح تربت بیاورند (📚 مصلح المتهجد ص۷۳۵) 👈 گفتن تسبیحات اربعه با تسبیح تربت موجب جذب شست هزار حسنه و محو شست هزار گناه و ترفیع شست هزار درجه و ایجاد زمینهٔ شفاعت شست هزار نفر، می شود . (📚 بحارالانوار ج۹۸ص۱۲۴)
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 😴🤯🤤😴🤯🤤 🔍 شراب و نظر فقهاء 👈 : مشروبات مست کننده بنابر احتیاط نجس است ماءالشعیر طبی، پاک است و با آب جو فرق دارد . 👈 : شراب نجس است و نوشیدنش و لو به مقدار یک قطره باشد حرام است اگرچه مست کننده هو نباشد . و غیر آن از چیزهایی که انسان را مست می کند نجس نیست ولی استفاده از مسکر (مست کننده) حرام است چه به صورت جامد باشد یا مایع مثل خاک که نجس نیست ولی خوردنش حرام است . 👈 : شراب و هر چيزى كه انسان را مست مى‌كند، چنانچه به خودى خود روان باشد، نجس است، و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است. 👈 : شراب و هر چيزى كه انسان را مست مى‌كند، چنانچه به خودى خود روان باشد، نجس است، و اگر مايعى زياد آن مست‌كننده باشد مقدار كم آن نيز نجس است و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است. 👈 : شراب ( : و نبيذى كه مسكر است) نجس است و بنا بر احتياط واجب هر چيزى كه انسان را مست مى‌كند، چنانچه به خودى خود روان باشد نيز نجس است و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است. 👈 : شراب و هر چيزى كه زياد آن انسان را مست مى‌كند، چنانچه به خودى خود مايع باشد نجس و خوردن آن حرام است اگر چه كم باشد يا مست‌كنندگىِ آن خفيف باشد و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است. 👈 : شراب و نبیذ مست کننده نجس است و در غیر این دو از مست کننده ها احتیاط مستحب اجتناب است و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است. 👈 : شراب و هر مايعى كه انسان را مست مى‌كند نجس است بنا بر احتياط واجب، امّا اگر مثل بنگ و حشيش باشد كه مخدّر و مستى‌آور است و ذاتاً مايع نيست پاك است، هر چند آن را با آب مخلوط كنند و به صورت مايع درآورند، ولى استعمال آن به هر حال حرام است.
مسجد امام هادی علیه‌السلام 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🤪🤯🤤🤪🤯🤤 🔍 امام کاظم علیه السلام با کنار هم قرار دادن دو آیه حرمت شراب را اثبات می کند : 📚 فروع کافی ج۶ ص۴۰۶ 👈يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ... ؛ از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است 📜 بقرة ۲۱۹ 👌در این👆آیه خداوند شراب را اثم کبیر معرفی می کند . 👈 قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ... ؛ (اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و... حرام کرده است . 📜 اعراف۳۳ 👌در این👆آیه خداوند حکم به حرمت اثم کرده است . نتیجه : شراب اثم است و اثم حرام است پس شراب حرام است👉👉 فثبت المطلوب یاعلی مدد
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ✋🤚✋🤚✋🤚 🔍 سلام کردن در نماز و نظر فقهاء 🔺سلام کردن به نمازگزار مکروه است . 🔺 سلام کردن در نماز موجب بطلان نماز است مگر آنکه جواب سلام دهنده را بدهیم که در این حال جواب سلام واجب است . 🔺 جواب سلام واجب فوری است و در صورتیکه به تاخیر افتاد در غیر نماز واجب نیست و در نماز جایز نیست جواب بدهیم . 🔺اگر شخصی حتی کلمه سلام را بگوید جوابش واجب است . 🔺اگر شخصی سٍلام یا سام بگوید : 👈 : اگر عرفا سلام محسوب نشود جوابش واجب نیست . 👈 ؛ بنابر احتیاط واجب باید به صورت صحیح جوابش را داد . 🔺جواب سلام چگونه باشد : 👈 : باید سلام بر علیکم مقدم باشد . 👈 : بنابراحتیاط واجب، سلام مقدم باشد . 👈 : تقدم سلام، واجب نیست بلکه جایز است. 👈 : باید عین عبارت سلام کننده جواب دهیم یعنی اگر او سلام را مقدم داشت ماهم سلام را مقدم بداریم و اگر علیکم را مقدم داشت ماهم علیکم را مقدم بداریم 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام 🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🗣👂🗣👂🗣👂 و زندگی 🔍 در اسلام 🔺 📍فضیلت اذان : 👈 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اذان ، نور است. 📚جامع الأخبار : ص ۱۷۲ ح ۴۰۵ عن الإمام عليّ عليه السلام 👈 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اى بلال! نماز را به پا دار و با آن، ما را آرامش (شادمانى) ببخش. 📚 كنز العمّال : ج ۷ ص ۲۹۴ ح ۱۸۹۴۶ . 👈 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اهل آسمان از اهل زمين ، جز [ بانگ] اذان ، چيزى نمى شنوند. 📚كنز العمّال : ج ۷ ص ۶۸۲ ح ۲۰۸۹۸ 👈 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به بلال ، هر گاه كه وقت نماز مى شد ـ : اى بلال! بالاى ديوار برو و صدايت را به اذان ، بلند كن ؛ زيرا خداوند ، بادى را براى اذان گماشته است كه آن را به آسمان فراز برد ، و فرشتگان ، هر گاه بانگ اذانِ اهل زمين را بشنوند ، مى گويند : «اين [صداها] ، صداى امّت محمّد است كه به توحيد خداوند عز و جل بلند است» و براى امّت محمّد صلى الله عليه و آله ، تا زمانى كه آن نماز را تمام كنند ، پيوسته آمرزش مى طلبند . 📚الكافي: ج ۳ ص ۳۰۷ ح ۳۱ 👈 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در سفارش به ابو ذر ـ : اى ابوذر! بنده ، هر گاه در بيابانى بى آب و علف باشد و وضو بگيرد يا تيمّم كند و سپس اذان و اقامه بگويد و نماز بخواند ، خداوند عز و جل به فرشتگان دستور مى دهد كه پشت سر او صف كشند ـ چندان كه ابتدا و انتهاى آن صف ، ناپيداست ـ و با ركوع او ركوع كنند و با سجود او به سجده روند و براى دعايش، آمين بگويند. اى ابو ذر! هر كس اقامه بگويد و اذان نگويد ، تنها آن دو فرشته اى كه همراهش هستند ، با او نماز مى گزارند. 📚الأمالي للطوسي : ص۵۳۵ ح۱۱۶۲ 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀 🌴 🌴 📽 برادران پیامبر ص همان یاران امام زمان عج هستند. 🎙استاد 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 👶👧👶👧👶👧 🔍 جلوگیری از بارداری و نظر فقهاء 📍جلوگیری در صورت عدم رضایت شوهر 👈 مشهور فقهاء می فرمایند : شوهر شرعاً می تواند جلوگیری‌کند ولی اگر زن راضی نباشد، کراهت دارد 👈 : مرد می تواند جلوگیری کند ولی در آمیزش واجب ( هر چهار ماه یک بار واجب است) نمی تواند بدون رضایت همسر این کار را انجام دهد . 📍 جلوگیری در صورت عدم رضایت زن 👈 : اگر شوهر فرزند بخواهد زن شرعاً اجازهٔ جلوگیری ندارد . 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم 🌱 💑💑💑💑💑💑 و زندگی 🍀سبک زندگی اسلامی🍀 امير مومنان امام علی عليه‌السلام فرمود: روزی در حالى كه فاطمه(سلام الله علیها ) نزدیک من نشسته بود و من عدس پاک می‌کردم، پیامبر صلی الله علیه و اله وارد شدند و فرمودند : ای اباالحسن! عرض كردم لبيك يا رسول اللَّه! فرمود : آنچه مي‌گويم بشنو زیرا من هیچ حرفی نمی‌زنم مگر اینکه به امر پروردگار است : 👈مردى كه به زن خود در خانه کمک كند، 🌹خدا ثواب یک سال عبادتی را که روزها روزه باشد و شبها به قیام و نماز ایستاده باشد به او می‌دهد. 🌹خداوند ثواب صابران و ثواب یعقوب و داود و عیسی علیهم‌السلام را به او عطا خواهد کرد. 👈 يا على هر كه در خانه در خدمت خانواده خود باشد و آن را ننگ نداند 🌹خدواند نام او جزو شهدا می‌نویسد و ثواب هزار شهید را در هر روز شب برای او محاسبه می‌کند. 🌹برای هر قدمی که بر می‌دارد ثواب یک حج و عمره می‌نویسد 🌹 به هر رگی که در بدن اوست در بهشت شهری به او عنایت می‌کند. 👈 يا على يك ساعت خدمت کردن در خانه از 🌹عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره بهتر است. 🌹خدمت کردن به عیال از آزاد كردن هزار بنده و هزار جهاد و عيادت هزار بيمار 🌹 شرکت در هزار نماز جمعه 🌹شرکت در هزار تشییع جنازه و سیر کردن هزار گرسنه 🌹پوشاندن هزار برهنه گرفتن هزار اسير در راه خدا بهتر است. 🌹ثواب خدمت کردن به خانواده از هزار دينار صدقه دادن به درویشان بهتر است. 🌹خدمت به عیال از خواندن تورية و انجيل و زبور و قرآن برای او بهتر است 🌹 از هزار اسير كه بخرد و آنها را در راه خدا آزاد کند برتر می‌باشد. 🌹برای او از صدقه دادن هزار شتر به نیازمندان بهتر است. 🌹از دنیا بیرون نمی رود مگر اینکه جای خود را در بهشت می‌بیند. 👈 يا على هر کسی خدمت کردن به خانواده خود را ننگ نداند 🌹خداوند او را بدون حساب به بهشت داخل می‌کند. 👈 يا على خدمت کردن به عيال 🌹 كفاره گناهان كبيره است 🌹غضب پروردگار را فرو می‌نشاند 🌹 مهریه او حور العين است. 🌹حسنات و درجات را زیاد می‌کند. 👈 يا على خدمت نمي‌كند عيال خود را مگر کسی که صديق يا شهيد باشد يا مردي كه می خواهد خدا خير دنيا و آخرت را به عنایت کند. 📚جامع الأخبار ص: ١٠٣ ، ١٠٢ 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀 🌴 🌴 📽 ظلم بر سه قسم است . 🎙مقام معظم 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🌪💥🌊⚡️🦂🐍🦗 و زندگی 📌آثار تربيتي بلاها بلاها و مصايب در تربيت و پرورش فضايل اخلاقي انسان آن چنان مؤثرند که کمتر عاملي از نظر تأثير به پايه آن مي رسد، اينک به برخي از آثار ارزنده آن اشاره مي کنيم 👇👇👇 👈شکوفايي استعدادهاي نهفته. انسان ها با استعدادهاي گوناگون گام به پهنه هستي مي نهند، ولي براي شکفتگي استعدادهاي نهفته شرايطي لازم است که اين بذر را در وجود انسان به حرکت و جنبش و به تربيت و پرورش در آورد. انسان در پرتو مصايب، قواي دماغي خود را به کار مي اندازد و به قله هاي مرتفع علم و آگاهي مي رسد و اگر سختي ها و محروميت ها نبود هرگز بشر از نردبان علم بالا نمي رفت. بنابراين بايد گفت: مصايب، مشکلات و بلاها، مادر خوش بختي و کانون راحتي است و اگر زندگي دور از آلام و مصايب بود هرگز بشر به راحتي هاي موجود دست نمي يافت. 👈👈 استقامت و پايداري همان طور که فولاد در پرتو آتش سخت تر مي شود و چاقو به وسيله سوهان تيزتر مي گردد، شدايد و سختي ها نيز انسان را مصم تر و برنده تر مي سازد. تا نبيند رنج و سختي مرد، کي گردد تمام. تا نيابد باد و باران، گل کجا بويا شود. پايداري و استقامت ميخ. سزد ار عبرت بشر گردد. بر سرش هر چه بيشتر کوبي. پايداري ش بيشتر گردد. 👈👈👈 زنگ بيدار باش. وقتي نظام شيرين به هم مي خورد و اسباب و مقدمات مادي از کار مي افتد و پرده هاي ضخيم غفلت دريده مي شود و انسان خود را در کام مرگ و نابودي مي بيند، در اين وقت ارتباط و پيوستگي خود را با جهان غيب استوارتر مي سازد. بشر غرق در نعمت، مانند مسافري است که با يک وسيله سواري که در آن وسايل استراحت فراهم است، مسافرت مي کند؛ به طور مسلم مسافرت با چنين وسيله مجهزي آن هم با سرعت زياد، در جاده آسفالت، خواب و غفلت را بر انسان آن چنان مستولي مي سازد که در طول مسافرت چيزي را درک نمي‌کند، ولي هنگامي که راننده پا روي ترمز مي گذارد، وضع زندگي دگرگون مي‌شود و از خواب و غفلت بيدار مي گردد. بلاها و مصايب نيز که چرخ هاي زندگي را از گردش باز مي دارند و زنگ توقف را به صدا در مي آورند، در حقيقت مانند ترمزي است که بشر را از خواب و غفلت که نتيجه زندگي شيرين است، بيدار مي کند . 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋