#یک_نکته_از_این_معنی
سال ١۴٠٠ بود یا ١۴٠١ (و احتمالاً پساکرونا)، دقیق یادم نیست، با تعدادی از شاعران اهل بیت قرار گذاشتیم که در آستانه غدیر، پای درس تاریخ بنشینیم و از محضر حجتالاسلام میرزامحمدی بهره ببریم.
دو سه بار این جلسه برگزار شد؛ حیف که دوام نیافت... اما همان جلسه، برکات بسیاری داشت؛ بخصوص دریافت یک نکته مهم، که از رهگذر بیتی از غزل آقای مجتبی خرسندی و تحلیل آقای میرزامحمدی نصیبمان شد:
«به این سؤال فقط «عَمروْ» میدهد پاسخ
که در مبارزه غیر از تو پهلوانی نیست
هزارویک شب اگر «لیلةُالمَبیت» شوند،
کسی بهجز تو مهیای جانفشانی نیست»
شاهد بحث، بیت دوم است که بظاهر، اغراق سادهای دارد؛ اما در حقیقت، برگرفته از یک مضمون بلند و یک حقیقت تاریخی است، که تا آن لحظه از آن بیخبر و غافل بودم.
حجتالاسلام میرزامحمدی از آقای خرسندی پرسید: «شاعر! این بیت هزار و یک شب خفتن در بستر پیامبر را دانسته و آگاهانه به کار بردی؟»
پاسخ او منفی بود و شاید پاسخ جمع به این سوال همین بود!
بیت، راز شگفتی داشت و احتمالاً همه آن جمع چون من از آن بیخبر بودند.
هرچند اکثر آن جمع میدانستند که پیش از شب اول ربیعالاول، حضرت مولا امیرالمؤمنین (صلوات اللّه علیه) به تدبیر پدر بزرگوارشان حضرت ابوطالب (سلام اللّه علیه) در تمام سه سال زندگی در حصار «شعب ابیطالب» هر شب با هدف حفظ جان حضرت پیامبر ( صلی اللّه علیه و آله و سلّم) در بستر ایشان خفته است؛ اما در آن لحظه، با یک حساب سرانگشتی و با نگاهی تحلیلمحور به این نکته مهم رسیدیم و متوجه شدیم که «لیلةالمبیت» نه یک شب، که بیش از هزار شب بوده است.
این خاطره مختصر و بظاهر کوچک و کماهمیت در ذهن من حاوی درنگها و نهایتاً درسهای فراوانی بوده است.
نکته اول، ضرورت ثبت تجربیات، و سپس به ودیعت نهادن آن برای آیندگان است.
نگارش تاریخ شفاهی، نتایج و برکات فراوانی دارد، از جمله: ثبت و ماندگاری خاطرات، مستند کردن تاریخ، ارائه گزارش به آیندگان بر اساس یک مسئولیت فرهنگی، با هدف برجستهسازی ضعفها و قوتها، تبیین فرصتها و عبرتها، و...
نکته دوم اینکه، با همان یک بیت و تذکار کارشناس تاریخ، اکثر شاعران حاضر در جلسه به این باور رسیدند که اولاًّ،
شناخته دقیقی از تاریخ ندارند،
و ضرورت دارد ضمن واکاوی زوایای مختلف تاریخ اسلام، پای مکتب تحلیل تاریخ، زانو بزنند؛
و ثانیاً اینکه،
درست است که طبق الطاف رحیمانه الهی، الهام شاعرانه در شعر شاعران موضوعیت دارد و شاعران اهل بیت، اکثراً مؤیّد به روح القدسند - همانگونه که آن بیت مجتبی خرسندی مصداق عنایت بود - اما چقدر خوب است که شاعر در کنار الهامهای رحمانی، از بهرههای معرفتی نیز همواره پُرنصیب باشد و در شعر خود همواره آن را متجلی سازد و انعکاس دهد.
جناب حجتالاسلام میرزامحمدی یک سؤال بیشتر مطرح نکرد، اما اگر اهل درنگ و دقت باشیم میتوانیم در پاسخ به همین سؤال، عرصهها و میدانهای دیگری را دَرنوَردیم و افقهای فکری دیگری کشف کنیم.
آنچه نوشته آمد، حاصل درنگهای صاحب این قلم بود و امیدوارم دیگران نیز بر نکات معرفتی و حتی فنی پیرامون شعر، درنگ داشته باشند و با ثبت رویدادها و خاطرات و تحلیلها، تصویری واقعی و شفاف از حقیقت شعر امروز برای تاریخ و آیندگان ترسیم کنند.
شعر شاعران و نیز ثبت خاطرات شفاهیشان در حکم دو بال برای سیر در مسیر شناخت شعر هر دوره است. بیگمان از این طریق است که آیندگان و شعرپژوهان میتوانند تصور کنند که شعر آیینی و ولایی عصر ما در کدام نقطه از زمانه خود ایستاده بوده و تا فتح قلهها فاصلهای داشته است یا خیر؟
امیدوارم تاریخ، درباره شاعران ولاییسرا، همواره قضاوت خوبی داشته باشد.
#لیلةالمبیت
#تاریخ_شفاهی
#شعر_ولایی
#زیبایی_شناسی
#آسیب_شناسی
@smahdihoseinir
هدایت شده از الی الحبیب
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷اختصاصی کانال
#آموزش
🔰فایل شمارهی ۱۶
🔺معیارهای
سرایش یا انتخاب شعرِ
مناسباجرا در هیأت:
🔸 استاد سیدمهدیحسینیرکنآبادی
🔖 مباحث مطرح شده در این درس:
📖 مبحث یکم:
❇️ ضرورت توجه به نکات فنی و علمی در کنار نکات معنوی در شعر
👈نقل یک ماجرای تاریخی و اثبات ضرورت نگاه فنی در شعر
👈ضرورت توجه به اصل «شناخت علوم ادبی» و «تجربه کافی» برای آفرینش شعر ولایی و مرثیه
👈ضرورت شناخت شئون کلمه و کلام در شعر
📖 مبحث دوم:
❇️خوانش ابیات مرثیهمحور
👈نمونه شعر گزارشمحور
👈 نمونه شعر وصفمحور
👈 نمونه شعر تداعیمحور
📌در صورت سوال
در خصوص این محتوا
میتوانید از طریق آیدی @smahdihoseinir
با استاد ارتباط برقرار نمایید
| #شعر #سهل_ممتنع
| #زیبایی_شناسی #آسیب_شناسی
#الی_الحبیب
#انتشار_حداکثری
🆔 @elalhabib_ir
#معرفی_جلسات_اینجانب #حلقه_شعر_ولایی_فرات
نقد تخصصی شعر ولایی
با حضور:
سیدمهدیحسینیرکن آبادی
#حلقه_شعر_ولایی_فرات
جلسه ٢۴٨
ادامه مباحث پیرامون شعر ولایی
و
شعر مناسب اجرا در هیئت
به همراه شعرخوانی شاعران و نقد اشعار برتر
زمان:
دوشنبه، دوم مهرماه ۱۴۰۳
مکان:
تهران،
خیابان وحدت اسلامی،
کوچه خندان،
حسینیه سادات
(ویژه برادران)
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
@smahdihoseinir
#شعرخوببههمهدیهدهیم
... اى دختر و خواهر ولايت
آيينهی مادر ولايت
روزى كه به قم قدم نهادى
قم را شرف مدينه دادى
آن روز قرار از مَلَك رفت
ذكر صلوات بر فَلَك رفت
تابيد چو موكبت ز صحرا
شهر از تو شنيد بوى زهرا
با گريهی شوق و شاخهی گل
بُردند به ناقهات توسل
قم، شهر مقدس قيام است
قم، خانهی يازده امام است
آن قبر كه در مدينه شد گم
پيدا شده در مدينهی قم ...
#غلامرضا_سازگار
#بیستوسوم_ربیع_الاول
#ورود_حضرتمعصومه(سلاماللهعلیها)بهقم
#تلنگر
#یکنکتهازاینمعنی
این روزها این سؤال مهم، ذهن مرا به خود درگیر کرده است؛
آیا عزاداریها و شادیهای ما بر اساس و مبنای آیین اهل بیت(علیهمالسلام) و رضایت ایشان است؟
برخی نغمات و سبکهای عزاداری، آن بالا و پایین پریدنهای مفرط، ارائه مضامین حسی و سطحی، که در نوحهها ارائه میشود، آیا با رسالتی که برای مداح و شاعر تعیین شده تطابق دارد؟
این روزها مراسم برائت از دشمنان اهل بیت رواج دارد، براستی مفهوم برائت، لباس سرخ پوشیدن و به هر قیمتی این و آن را خنداندن است؟
آیا موضوع مهم «وحدت اسلامی» فقط شعار است، یا ضرورت؟
آیا متولیان این برنامهها از مسائل شرعی مطلعند و میدانند که فحشدادن حرام شرعی است؟
از خود پرسیدیم، فحاشی کار چه کسانی است؟ مگر از بد دهنی شمر و سنان در شعرها مضمون نساختهایم؟
و مگر در زیارت امینالله «مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ أَوْلِيائِكَ، مُفارِقَةً لِأَخْلاقِ أَعْدائِكَ»را طلب نمیکنیم؟
این تناقضات را چه کسی حل میکند؟
امروز هنر برخی مداحان ما «موزیکال خواندن» است و اجرا در مجامع عمومی، که با سوت و کف برخی جوانان همراه است...
امیدوارم «مردی از خویش برون آید و کاری بکند»، تا حداقل بر آنان که نمیدانند یا دچار غفلتند، روشن شود که مرز اخلاق، شرع، شادی، غنا، و... تا کجاست؟
البته واضح و مبرهن است، که بسیاری از اینان از من و امثال من، این حدود و مرزها را میشناسند!
********
این سیل ویرانگر، این شادی بیقاعده،
دیشب به پشت درهای حرم حضرت معصومه(سلامالله علیها) رسید...
عدهای برای شاد بودن، دارند هزینههای سنگینی بر جامعه فرهنگی و دینی ما تحمیل میکنند...
به هوش باشیم.
#بیستوسوم_ربیع_الاول
#ورود_حضرتمعصومه(سلاماللهعلیها)بهقم
#آسیب_شناسی
#تلنگر
هدایت شده از الی الحبیب
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
🔻 دبیر کل حزبالله لبنان سیدحسن نصرالله در پی عملیات تروریستی در ضاحية بیروت به همراه جمعی از یارانش به شهادت رسید
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
#شهید #سیدحسن_نصرالله
بگذار که در معرکه بیسر گردیم
با لشکر آفتاب برمیگردیم
هنگام شهادت است آغاز حیات
«ما را بکشید زندهتر میگردیم»
✍ #یوسف_رحیمی
↳ @hosseinieh_net
وجدان جهانیان به هوش آمده است
رودی شده است و در خروش آمده است
از خون بنویس شاعر از خون شهید!
خون کلمات هم به جوش آمده است
#صامره_حبیبی
شهید والامقام #سیدحسن_نصرالله
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
هدایت شده از اشعار آیینی حسینیه
#مقاومت_اسلامی
#مرگ_بر_اسرائیل
ای چرخ کجنهاد که دلبستهای به باد!
ما راست پرچمی به گرانسنگی حدید
قائم به فرد نیست قیام مقاومت
فرماندهایست در پس فرماندۀ شهید
✍ #مسعود_یوسف_پور
↳ @hosseinieh_net
هدایت شده از meidav
تقدیم به شهید مقاومت، سیدحسن نصرالله...
بر کران ساحل نزدیک میگریند یارانت
میخروشد در مصاف صخره، موج سوگوارانت
ای شهادت را گرفته تنگ در آغوش،نوشت باد!
لذت سیر و سفر در عرش سوی همقطارانت
وقت ایمان نیست فصل سرد را، ققنوس خواهی شد
شعله شعله میشکوفد از میان خون، بهارانت
مژده دادی فتح نزدیک است، صبحی زود بیتردید
در دل خورشید میتازند بر ظلمت، سوارانت
بر مژه آویخته فانوس اشک سرخشان روشن!
عهد خون بستند در شام غریبان، بیقرارانت
شیرْآهنْکوهْمردا! در سکوت تشنه کامیها
میرسد از بیکران آسمان، فریادِ بارانت
صبح جمعه، در رکاب مقتدایت باز میگردی
خندهات گل میکند در دیده چشم انتظارانت
#میثم_داودی
#نصر_من_الله
به آسایش جان و تن فکر کردم
به آرامش خویشتن فکر کردم
به دلبستگی های این زندگی آه
چه خودخواه بودم به من فکر کردم
اگر چه فلسطین و لبنان در آتش
به امنیتم در وطن فکر کردم
چرا جای اینکه بسوزم از این غم
به با غصه ها ساختن فکر کردم ؟
پس از حاج قاسم ولی شب به شب من
به آن ماه خونین بدن فکر کردم
شدم عاقبت غرق نصرمن الله ...
به چشمان سیدحسن فکر کردم ...
#فاطمه_معصومه_شریف
#سید_حسن_نصرالله
#شهید_نصرالله
#شهادت
@masoome_sharif
باغ ما این است؛ طوفان شد، صنوبر ایستاد
سروی از پا اوفتاد و سرو دیگر ایستاد
روی نی میرفت بی سر آفتاب کربلا
باغ شاهد بود از آن پس نخل، بیسر ایستاد
حال ما را خوب میدانند عاشورائیان
هر زمان اکبر زمین افتاد، اصغر ایستاد
یک اُحد دردیم آری؛ حمزه رفت امّا چه باک!
مصطفی هر وقت تنها ماند، حیدر ایستاد
«قل هو الله أحد» را دست بستند و چه غم
هر کجا قرآن در آتش رفت، کوثر ایستاد
عین تسلیم و رضائیم؛ این تمام حرف ماست
زیر خنجر رفت اسماعیل، و هاجر ایستاد
أین نصرالله؟ نزدیک است اذان آمد، ببین!
روی بام خانه با الله اکبر ایستاد
#محسن_ناصحی
#شعر_پایداری
#مقاومت_اسلامی
#سیدحسن_نصرالله