📌واکنش امیرحسن ثابتی، نماینده مجلس نسبت به صحبت های امروز رهبر انقلاب:
🔹رهبر معظم انقلاب امروز در دیدار با رئیس جمهور و کابینه جدید رسما اعلام کردند که "تعداد بیشتری از وزرای پیشنهادی را نمیشناختند و درباره آنها نظری نداشتند" اما سخنان پزشکیان در مجلس طوری بود که انگار تکتک این افراد را رهبرانقلاب پیشنهاد دادهاند و وظیفه نمایندگان است که به همه کابینه رای بدهند.
🔹جالب اینکه برخی از نمایندگان انقلابی نیز تحت تاثیر همین حرفها، به کل کابینه رای مثبت دادند و این جو از چند روز قبل توسط برخی از نمایندگان اصولگرا در مجلس راه افتاده بود. یک نفر از همینهایی که با رای امت حزبالله در تهران وارد مجلس شده بود هفته قبل به خود من میگفت باید به همه کابینه رای مثبت بدهیم چون کل کابینه را آقا تایید کرده است!
🇮🇷منتظران صبح ایران فردا
💠@sobh_iran
📌ادعاهایی که دروغ بودنشان اثبات شد!
🔹جناب آقای پزشکیان در ماجرای رای اعتماد به وزرا، در تاریخ ۳۱مرداد ۱۴۰۳ اظهاراتی خلاف واقع را به رهبری نظام نسبت دادند و مدعی شدند که کل وزرای پیشنهادی را با رهبری هماهنگ کردهاند و وانمود ساختند که مقام معظم رهبری با کل اعضای کابینه موافقت کردهاند.
🔹ایشان با این ادعای خلاف واقع و کذبی که مطرح کردند، بخشی از نمایندگان را فریب دادند و توانستند برای همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد بگیرند.
🔹اما رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۳، در بیان چگونگی مشورت رئیسجمهور با ایشان درباره کابینه فرمودند: «بنده تعدادی را که میشناختم و یا در مورد صلاحیت آنها از منابع مورد وثوق مطمئن شده بودم، تأیید و بر برخی اسامی تأکید کردم، اما درباره تعداد بیشتری که نمیشناختم گفتم نظری ندارم.»
🔹یعنی مقام معظم رهبری در مورد اکثر اعضای کابینه هیچ اظهارنظری نکرده بودند و این یعنی اثبات خلافگویی و دروغ بودن ادعاهای جناب پزشکیان در مجلس شورای اسلامی.
🔹آیا با دروغ گفتن، میتوان ادعای خدمت کرد؟
✍️کامران غضنفری نماینده مجلس شورای اسلامی
🇮🇷منتظران صبح ایران فردا
💠@sobh_iran
3.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌رهبر انقلاب: آقای رئیس جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تایید و برخی را هم تاکید کردم. تعداد زیادی را هم نمیشناختم و نظری نداشتم.
🔹این بیانات رهبر انقلاب اولا به معنای آن است که رئیسجمهور کابینه را انتخاب کردهاند و بعد با رهبر انقلاب درباره انتخاب خود مشورت کردهاند و رهبر انقلاب، در مقام مشورت، انتخاب وی را تأیید یا تأکید کردهاند. این یعنی اگر گزینههای دیگری مورد مشورت قرار میگرفت شاید آنها را تایید یا تأکید میکردند. به هر صورت این انتخاب شخص رئیس دولت است.
🔸ثانیا وقتی ایشان میفرمایند تعداد زیادی را نمیشناختم یعنی از میان ۱۹ وزیر، بیش از نیمی از آنها اساسا برای ایشان شناخته شده نبوده.
🔹متأسفانه آقای پزشکیان در مجلس طوری داستانپردازی کرد تا به مخاطب القا شود که همگی توسط رهبری انتخاب شدهاند! و متأسفانه علیرغم اینکه مطابق ضربالمثل ایرانی "شنونده باید عاقل باشد" تعداد زیادی از نمایندگان بدون تأمل در سیره عملی و نظرات اعلامی رهبر انقلاب که تاکید کردهاند در تعیین مديران دخالت نمیکنند، با این استدلال که تمام کابینه مورد تایید رهبری است به همه کابینه رأی دادند!
💠@sobh_iran
📌حجتالاسلام سیدمحمود نبویان:
🔹جناب آقای پزشکیان، آیا جمعشدن اغتشاشگران و حامیان آنها در دولت شما، خبر از برنامهریزی برای اغتشاش گسترده و بههم ریختن نظم عمومی و آرامش مردم میدهد؟
🇮🇷منتظران صبح ایران فردا
💠@sobh_iran
📌احسان عظیمیراد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی:
🔹منتظر خبرهای خوب لغو تأثیر قطعی معدل در کنکور باشید. انشاءالله
🇮🇷منتظران صبح ایران فردا
💠@sobh_iran
📌حاجیدلیگانی: بانکهای پایکار تسهیلات کلان در پرداخت وام ازدواج بهانهجویی میکنند
🔹عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:
بانکهایی که به بنگاههای سفارششده و افراد خاص، وامهای کلان میدهند، نمیتوانند ادعا کنند که در پرداخت وامهای خُرد مسکن و ازدواج مشکل مالی دارند.
🔹مجلس بعد از مراحل مقدماتی که طی کرد و هیئت دولت تشکیل شد باید پای نظارت بایستد، خوشبختانه برای مهیا شدن مجلس از بعد نظارتی کارهای خوبی صورت گرفته است.
🇮🇷منتظران صبح ایران فردا
💠@sobh_iran
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره ششم)
🔹مجلس ششم، حال و هوا و کنشی که این روزها نیز در انتخاب برخی از وزرای کابینهی دولت چهاردهم، دوباره زنده شد.
🔹مجلسی با درونمایههای اصلاحطلبی در دهه ۷۰ و مقارن با دور دوم ریاستجمهوری دولت اصلاحات. علاوه بر اینکه یکدستی به لحاظ جریانی و گفتمانی را اولین بار باید در این مجلس و دولت هشتم سراغ گرفت، حضور یکرنگ احزاب با هدف در دست گرفتن تمام یک قوه از این برهه نیز، رقم میخورد. انتخابات مجلس ششم با مشارکتی بالغ بر ۶۷ درصد برگزار و این در حالی بود که آراء قریب به ۳۱ صندوق از سوی شورای نگهبان ابطال میشود. این دوره از مجلس مبتنی بر خروجیهایی که ارائه داد، میرفت تا همهی آنچه در چنته دارد را در مصاف با نظام بکار برد. از تحصن نمایندگان مجلس ششم تا نامهای موسوم به جام زهر و ...
🔹اینکه ۱۳ نماینده زن در این دوره، کجای این مجلس جنجالی بودند قطعا پیچیده نیست، آنان نیز همراه و همسو با نمایندگان مرد به تلقی برگرفته از باورهای خود ایام نمایندگی سپری میکردند. در این دوره از مجلس برای نخستین بار علاوه بر شکلگیری فراکسیون زنان، سهیلاجلودارزاده به عنوان منشی، به هیئترئیسه راه مییابد. اساساً تفاوتهای جریانی منبعث از تلقیهای متفاوت گفتمانی را باید در تمرکز مسئولین بر موضوعات و مسائل مورد پیگیری، جستجو نمود. به بیانی دیگر رویکرد زنان اصلاحطلب بر موضوع زن به ما هو زن استوار است. این مهم یعنی تعقیب اموری که تنها متوجه خود زنان است؛ موضوعاتی از قبیل اشتغال زنان، مشارکت سیاسی با تاکید بر محتوای افزایش تصدیگریهای زنانه در عرصههای مختلف حاکمیتی و ... . بگذریم که به زعم رهبری، "مساله زن از خانواده قابل تفکیک نیست، اگر کسی بخواهد جدای از اینها کار کند دچار اختلال در فهم و تشخیص علاج خواهد شد با اینکه دو مساله است".
🔹الهه کولایی در مقالهای با عنوان مجلس ششم و حقوق زنان بصورت مبسوط به عملکرد خود و همکارانش در حوزه زنان، در این دوره از مجلس میپردازد.
🔹شیرین عبادی برنده جایزه نوبل، از بازماندگان رژیم منحوس پهلوی، مرجع مشورتی نمایندگان در این دوره بود. تو خود بخوان حدیث مُفصل از این مُجمَل...
مواردی از عملکرد فراکسیون زنان به شرح زیر:
🔹او بیان میکند نخستین گام نمادین فراکسیون زنان در مجلس ششم، تمرکز بر رفع محرومیت دختران از ادامه تحصیل در خارج از کشور با استفاده از بورسهای دولتی بود. اتفاقی که در مسیر خود اصلاح قانون را به بار آورد، زیرا تحصیل دختران در خارج از کشور تنها بعد از ازدواج ممکن بود.
🔹معافیت زنان از پرداخت مالیات بر مهریه، اصلاح قانون نقل و انتقال قضات، رفع تبعیض از زنان در قوانین استخدامی، پرداخت تسهیلات به ورثه جانبازان و آزادگان متوفی، اهدای جنین به زوجین نابارور، استفاده فرزندان زنان بیمه شده از مستمری پس از فوت آنها، قانون سقط درمانی، طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تغییر سن ازدواج دختر از ۹ به ۱۳ سال، افزودن پنج مورد به مصادیق عسر و حرج برای صدور حکم طلاق به تقاضای زنان، گسترش نفقه زنان، اصلاح قانون حضانت، افزایش سهمالارث زنان و اعمال نگاه جنسیتی به چهارمین برنامه توسعه.
🔹اما این همهی برونداد مجلس ششم در حوزه زنان نبود. "کنوانسیون مَحو کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان" موضوعی پرتنش و جنجالی که در دو نوبت در کشور مطرح شد.
🔹دور اول در فاصله سالهای ۷۴ تا ۷۶ از سوی وزارت امورخارجه طرح و در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد. الحاقِ ایران به معاهده، همزمان با دولت سازندگی بود که مورد بررسیهای کارشناسیِ فقهی و ... قرار گرفت. سند کنفرانس پکن با نام «کار پایه عمل» که در ۳۶۱ بند تنظیم شد. برنامه اجرایی برای دستیابی به برابری و حذف نگرشهای مبتنی بر جنسیت و در حقیقت برنامه اجرایی کنوانسیون مَحو کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان. الحاق ج.ا به کنوانسیون در پی مخالفت و انتقادات گسترده شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... از دستور کار جهت پیگیری خارج شد.
🔹دور دوم با پیگیری مجدانه مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات طی نامهای به رییسجمهور وقت مبنی بر تجدیدنظر در راستای مخالفت الحاق ایران به معاهده، ترتیب داده شد.
🔹رئیسجمهور در رابطه با این پیشنهاد، خطاب به معاون اول خود علیرغم رد آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز عِلم به ماهیت سیاسی آن دستور بررسی میدهد و این در حالی بود که به اذعان مراجع، کارشناسان و حتی برخی وزارتخانهها، این معاهده در مغایرت با اُصول و احکام اسلامی قرار داشت.
صبح ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره ششم) 🔹مجلس ششم، حال و هوا و کنشی که این روزها نیز در
🔹حق تحفظ به معنی عدم پذیرش شروطی که در مغایرت با مبانی، قواعد و اُصول حاکمیتی هر کشوری است، مرکز ثقل همهی کسانی بود که در این چارچوب اصرار به الحاق ایران داشتند. و این در حالی بود که پس از پیوستن کشورها به این معاهده، آنان توسط کنوانسیون در راستای بازپسگیری شروط تحفظ خود، تحت فشار قرار میگرفتند.
🔹این معاهده در پی اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت سپرده میشود. اما این پایان حِقد مریدانی از جنس تقیزاده نبود. و این در حالی است که همانها که روزی در صِرافت اتصال به کنوانسیون بودند با تجربهای بسیط و در زمانی دیگر با بازگشت به صندلیهای پیشین خود، درصدد تحقق سند ۲۰۳۰ قرار میگیرند.
🔹"خب، عرض کردیم گفتمان اسلام "زنِ حقیقی" است؛ این گفتمان را همانطور که اشاره کردم، بایستی ما به صورت تهاجمی مطرح کنیم. مطلقاً در موضع دفاعی قرار نگیرید. گفتند بعضی از خانمها که آن کسانی که دنبال مثلاً کنوانسیون زنان یا مؤسّسات وابسته به سازمان ملل هستند، تهدید میکنند که اگر چنین کنید، اگر چنان کنید ممکن است علیه شما قطعنامه صادر کنیم! خب به دَرَک! قطعنامه صادر کنند. گفتمان اسلامی در مورد زن را بایست با روحیّهی تهاجم، طلبکارانه مطرح کرد."
بیانات رهبری در دیدار جمعی از بانوان حوزوی و دانشگاهی، ۱۳۹۲/۲/۱۲
🔹به هر رو، این پایان اصلاحات نیست که مبتنی بر جریانشناسی سیاسی در حوزه زنان، آنان در مقاطع زمامداری خود با اتحاد برخاسته از آن نشان دادهاند که همواره به عنوان سرسپردگانی از نُسخ غربی، پیروزمندانه موضوعسازی نموده و پیشرو بودهاند. این در حالی است که علیرغم همه نقدهای بجا، اما در دایره انصاف، اصلاح برخی قوانین از جمله تحصیل دختران در خارج از کشور و هموار ساختن آن و رفع تبعیض و گره نزدن همهی اُمور دختران به ازدواج، اتفاقی مثبت قلمداد میشود. اگرچه در همین مورد طی بررسیها، شگفتی آنجاست که شیرین عبادی در مصاحبهای با رادیو بیبیسی، از اصلاح قوانین در این چارچوب صحبت نمود. به اذعان یکی از اساتید برجسته حوزه زنان، ما همواره در زمین مسالهسازی غرب به نمایندگی از جریان اصلاحات قرار داریم. اما به زعم ما مهم آن است که مساله را از کدام سو بنگریم.
جهت رجوع گستردهتر از منابع زیر استفاده شود:
شوالیه اُناث(مرکز اسناد انقلاب اسلامی)
کنوانسیون محَو کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان(دفتر مطالعات و تحقیقات زنان)
✍️نجوا
👈#یادداشت
👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره اول)
👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (بخش دوم)
👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره سوم)
👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره چهارم)
👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره پنجم)
🇮🇷منتظران صبح ایران فردا
💠@sobh_iran
🔹شهادت پیامبراکرم (صلیاللهعلیهوآله) و شهادت امام حسنمجتبی (علیهالسلام) تسلیتباد.
💠@sobh_iran
📌تحزّب در اندیشهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه)
🔹اندیشهها و آرای امام خمینی (رحمةاللهعلیه) بهعنوان نظریهپرداز اصلی و معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران از اهمیت بینظیری برخوردار است.
🔹بررسی آرا و سیرهی نظری و عملی معظمله نیز درباره احزاب و تحزب در مبحث پژوهش حاضر نیز در خور همین اهمیت بوده و بسیار راهگشا است.
🔹در مجموع باید گفت که امام خمینی (رحمةاللهعلیه) نسبت به آفات و معایب تحزب و احزاب بهویژه در دهههای اخیر در کشورمان اشراف کامل داشتند و ضمن ارائهی نقدهای متعدد نسبت به تحزب در جوامع غربی و به تبع آن در جهان سوم و کشور ایران، موافقتی مشروط با این پدیده داشتند.
🔹اما باید خاطرنشان کرد که این موافقت، مشروط به انضمام دیدگاه انتقادی نسبت به تحزب، به هیچ وجه به معنای مخالفت آن حضرت با دستاوردها و ابعاد نظامهای دموکراتیک و مولفههای آن همانند احزاب نیست، بلکه امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، اساسا نظام اسلامی را دموکراسی واقعی مینامیدند.
🔹در این بخش، ضمن توضیح این رویکرد اخیر، در ادامه با ذکر مستندات لازم، به جایگاه تحزب در اندیشهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه) پرداخته خواهدشد.
صبح ایران
📌تحزّب در اندیشهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه) 🔹اندیشهها و آرای امام خمینی (رحمةاللهعلیه) بهعنوان
👈گفتار اول: مردم و دموکراسی در اندیشهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه)
🔹اندیشه رژیم سیاسی، دموکراسی غربی و مولفههای آن در اندیشهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه) بهعنوان واژه یا نظامی معتبر بهکار نرفته است.
🔹امام خمینی (رحمةاللهعلیه) با فراست کامل معتقد به ابهام، تَغیر و تلوّن مفهوم و رژیم دموکراسی بودهاند و به لحاظ برتری و وضوح اسلام و حکومت اسلامی نسبت به این نحلهی فکری و شکل حکومتی، آنرا نفی مینمودند.
🔹به باور ایشان پدیده دموکراسی و آزادیهای غربی، پدیدهای مصنوع و دستساز، سیال و در راستای منافع غربیها است، که همواره و فریبکارانه این واژگان را به نفع خود تاویل و تفسیر میکنند. بدین ترتیب امام خمینی (رحمةاللهعلیه) هم منتقد اصل و اساس دموکراسی غربی بود و هم رژیمهای دموکراتیک غربی را از واقعیت دموکراسی اصیل بیگانه میشمرد و آنها را منطبق با آرمانهای مورد ادعای فلسفهی دموکراسی نمیدانست.
🔹به یقین مشخص است که باور امام خمینی (رحمةاللهعلیه) برمبنای تحقق دموکراسی اصیل در جامعهی دینی است و بارها ایشان برتری حکومت اسلامی را بر دموکراسی یادآور شده و آنرا دموکراسی حقیقی و درست خواندهاند، در این راستا اندیشهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه) سرشار از حس خودباوری جوامع اسلامی و اعتقاد و اتکال به جامعیت و کمال حکومت اسلامی است و حتی انضمام واژهی دموکراتیک را بهنام نظام اسلامی، مایهی وهن میدانند.
🔹بهنظر امام خمینی (رحمةاللهعلیه) دموکراسی غربی در بهترین شکل و کارآمدترین صورت، تنها تامینکنندهی مصالح مادی مردم است، درحالی که حکومت اسلامی علاوهبر این، وظیفهی اصلی خود را انسانسازی و بازسازی و ارتقای امور معنوی مردم بهشمار میآورد و خدامداری را جایگزین فردگرایی و انسانمحوری میکند.
🔹همچنین اصل نسبیت اخلاقی و ارزشی، و آزادیهای منفیگونهی دموکراسی، در اندیشهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه) و حکومت اسلامی جایی نداشته و مردود است.
🔹از سوی دیگر نقد شدید این نوع اندیشهی سیاسی و نوع نظام ادارهی جامعه دموکراسی به این معنا نبود که امام خمینی (رحمةاللهعلیه) به حاکمیت ملت و مردم اعتقادی نداشتند، بلکه عکس این قضیه صادق است، وی بیشاز هر فقیه و عالم دینی در طول تاریخ، به مردم و جایگاه عالیه و نقش محوری آنها در حکومت عنایت داشتهاند.
🔹از این دیدگاه اطلاق ولایتفقیه و تولی وی به هیچوجه به منزله ناچیز شمردن نقش عمدهی مردم در نظام اسلامی نیست و اساسا اگرچه امام خمینی (رحمةاللهعلیه) نظریه ولایتانتصابی را قبول داشته و ولایت را منصوب الهی میدانستند، ولی طبق نظریهی احتیاطی عمل نموده و با تفویض نقش بیشتر به مردم، تحقق و اعمال ولایت امر خویش را عملا موید به پذیرش مردم میکردند.
🔹البته بُعد الهی(اسلامی) تفکر امام خمینی (رحمةاللهعلیه) بر بُعد مردمی آم احاطه داشته و جنبهی مردمی، مقید و محصور در آن است. بدین ترتیب، جمهوریت و اسلامیت دو بال تفکیکناپذیر حکومت اسلامی میگردد. لذا با وجود انتصاب الهی ولایتفقیه، سیرهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه) حاکی از آن است که ایشان، رهبری خویش را به تائید شارع و به قبول مردم، مستند و تثبیت کرده و با این عمل علاوهبر احترام به مجاهدتهای مردم، رعایت احتیاط فقهی و سیاسی را نیز نمودهاند.
صبح ایران
👈گفتار اول: مردم و دموکراسی در اندیشهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه) 🔹اندیشه رژیم سیاسی، دموکراسی غرب
🔹همچنانکه اظهار میدارند:
"ما به واسطهی اتکا به این آرای عمومی که شما الان میبینید و دیدید تاکنون که آرای عمومی با ماست و مارا بهعنوان وکالت بفرمایید یا بهعنوان رهبری، همه قبول دارند، از این جهت ما یک دولت معرفی میکنیم... به واسطهی ولایتی که از طرف شارع مقدس دارم ایشان [بازرگان] را قراردادهام، ایشان واجبالاتباع است."
🔹امام خمینی (رحمةاللهعلیه) بارها بهطور صریح اظهار داشتهاند که در جمهوری اسلامی "ما تابع آرای ملت هستیم" و "انتخاب با ملت است" و "ملت باید الان همهشان ناظر امور باشند" زیرا "اینجا آرای ملت حکومت میکند. اینجا ملت است که حکومت را در دست دارد و تخلف از حکم ملت برای هیچ یک از ما جایز نیست و امکان ندارد."
🔹نکته بسیار حائز اهمیت آن است که حتی امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، مردم را ناظر عملکرد ولیفقیه دانسته و آنها را موظف به امر به معروف و نهی از منکر میدانند:
"همه ملت موظفاند که نظارت کنند بر این امور، نظارت کنند اگر من پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئلهی مهم است. همه ملت موظفاند به اینکه نظارت داشتهباشند، در همهی کارهایی که الان مربوط به اسلام است."
🔹بدین ترتیب ملاحظه میگردد که در اعتقاد امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، باور به ضرورت نظارت مردم بر قدرت بهعنوان یکی از اصلیترین عناصر متشکله و کارویژههای نظامهای مردمسالار به روشنی و قوت لحاظ گردیده است.
🔹همچنان که در منظومهی فکری ایشان، ناچیز شمردن نقش مردم و نفی آزادی و حقرای آنها و تحمیل عقیده به ایشان به هیچوجه جایی نداشت. همچنان که میفرمودند:
"خدای تبارک و تعالی به ما حق ندادهاست؛ پیامبر اسلام به ما حق ندادهاست که ما به ملتمان یک چیزی را تحمیل بکنیم."
🔹از سویی آفتهای رایج نظامهای دموکراتیک بهویژه در عرصه انتخابات و احزاب بر امام راحل پوشیده نبود و ایشام در این زمینهها اظهار نظرهای عمیقی نمودهاند؛ از جمله شدیدا مخالف تبلیغات انتخاباتی احزاب و گروهها بهشیوه غربی بودند و هرگونه توهین، افترا و تخریب افراد را در این قضیه نفی میکردند و ضمن رد رای کورکورانه و تصمیمگیری احزاب برای مردم، ضوابطگرایان را بر گروه گرایان ترجیح میدادند و فعالیت صحیح انتخاباتی را برمبنای قانون و شرع توصیه میفرمودند و آرای ایشان حاوی سازوکارهایی بود تا بدان وسیله دخالت منفی گروهها و جناحها در انتخابات کمتر شود و آرای مردم بیشتر نافذ گردد.
🔹با توضیحات یادشده مشخص میگردد که نقد و انتقاد شدید امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، از دموکراسی غربی بهمعنای نفی صددرصد آن نیست؛ بلکه ایشان موارد و سازوکارهای مثبت دموکراسی و سایر رژیمهای سیاسی را قابل به گزینش میدانستند.
🔹لذا ایشان باب تکامل شیوههای رایج اداره مردم توسط حکومت اسلامی را مفتوح میدانستند و میفرمودند:
"چه بسا شیوههای رایج اداره مردم در سالهای آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کنند، علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند."
🔹بدیهی است با تاکید بر کارویژههای تحزب نیز میتوان در نظام اسلامی از این پدیده بهعنوان راهکاری در تقویت نظام مدیریت سیاسی و اجتماعی کشور سود جست و از بیان پیشگفتهی امام خمینی (رحمةاللهعلیه) هم میتوان به چنین استنباطی دست یافت.
🔹همچنین از آنجا که یکی از مبانی دموکراسی و تحزب، موضوع رعایت آزادیهای فردی و اجتماعی از سوی حکومت است، باید اذعان داشت که آزادی مورد قبول امام خمینی (رحمةاللهعلیه)، آزادی مقید به عدم اخلال به مبانی دینی و عدم اخلال به دولت و نهادهای مدنی و ثبات و امنیت کشور و در چارچوب قوانین الهی و بر معیار عقل و عدل است.
🔹ایشان حتی معتقد به اعطای آزادی به مخالفین و دگراندیشان در چارچوب شرع و مشروط به فقدان سوءاستفاده و توطئهگری از جانب آنها بودند و ضمن مخالفت کامل با هرگونه تفتیش و تحمیل عقیده، آزادی احزاب رابه امور زیر مقید ساختهاند:
"احزاب، گروهها، جمعیتاای سیاسی و مذهبی آزادند، مادامی که اعمالشان برضد جمهوری اسلامی و اسلام و نقض حاکمیت ملت و نقض ملیت و کشور نباشد، در چارچوب جمهوری اسلامی تمامی احزاب میتوانند آزادانه اظهارنظر کنند، ولی خرابکاری در امور سیاسی را تحمل نخواهیم کرد."
✍منبع: کتاب علل ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران- نوشته بهرام اخوان کاظمی
👈#قسمت_اول
💠@sobh_iran