eitaa logo
صٌبح ایران
20.7هزار دنبال‌کننده
614 عکس
472 ویدیو
18 فایل
جبهه مردمی صبح ایران سایت👇 sobheiran.org توییتر👇 x.com/sobhe_iran?s=21 اینستاگرام👇 instagram.com/sobheiran_org تلگرام 👇 https://t.me/sobh_iran روابط عمومی موسسه @masaf_publicrelation
مشاهده در ایتا
دانلود
📌‌‌‌‌احسان عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی: ‌ ‌‌🔹‌‌‌منتظر خبرهای خوب ‌‌‌لغو تأثیر قطعی معدل‌‌‌ در کنکور باشید. ان‌شاءالله‌ ‌ 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
📌حاجی‌دلیگانی: بانک‌های پای‌کار تسهیلات کلان در پرداخت وام ازدواج بهانه‌جویی می‌کنند‌‌ 🔹عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: ‌‌‌بانک‌هایی که به بنگاه‌های سفارش‌شده و افراد خاص، وام‌های کلان می‌دهند، نمی‌توانند ادعا کنند که در پرداخت وام‌های خُرد مسکن و ازدواج مشکل مالی دارند. 🔹‌‌‌مجلس بعد از مراحل مقدماتی که طی کرد و هیئت دولت تشکیل شد باید پای نظارت بایستد، خوشبختانه برای مهیا شدن مجلس از بعد نظارتی کارهای خوبی صورت گرفته است. 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره ششم) 🔹مجلس ششم، حال و هوا و کنشی که این روزها نیز در انتخاب برخی از وزرای کابینه‌ی دولت چهاردهم، دوباره زنده شد. 🔹مجلسی با درون‌مایه‌های اصلاح‌طلبی در دهه ۷۰ و مقارن با دور دوم ریاست‌جمهوری دولت اصلاحات. علاوه بر اینکه یکدستی به لحاظ جریانی و گفتمانی را اولین بار باید در این مجلس و دولت هشتم سراغ گرفت، حضور یکرنگ احزاب با هدف در دست گرفتن تمام یک قوه از این برهه نیز، رقم میخورد. انتخابات مجلس ششم با مشارکتی بالغ بر ۶۷ درصد برگزار و این در حالی بود که آراء قریب به ۳۱ صندوق از سوی شورای نگهبان ابطال میشود. این دوره از مجلس مبتنی بر خروجی‌هایی که ارائه داد، می‌رفت تا همه‌ی آنچه در چنته دارد را در مصاف با نظام بکار برد. از تحصن نمایندگان مجلس ششم تا نامه‌ای موسوم به جام زهر و ... 🔹اینکه ۱۳ نماینده زن در این دوره، کجای این مجلس جنجالی بودند قطعا پیچیده نیست، آنان نیز همراه و همسو با نمایندگان مرد به تلقی برگرفته از باورهای خود ایام نمایندگی سپری میکردند. در این دوره از مجلس برای نخستین بار علاوه بر شکل‌گیری فراکسیون زنان، سهیلا‌جلودارزاده به عنوان منشی، به هیئت‌رئیسه راه می‌یابد. اساساً تفاوت‌های جریانی منبعث از تلقی‌های متفاوت گفتمانی را باید در تمرکز مسئولین بر موضوعات و مسائل مورد پیگیری، جستجو نمود. به بیانی دیگر رویکرد زنان اصلاح‌طلب بر موضوع زن به ما هو زن استوار است. این مهم یعنی تعقیب اموری که تنها متوجه خود زنان است؛ موضوعاتی از قبیل اشتغال زنان، مشارکت سیاسی با تاکید بر محتوای افزایش تصدی‌گری‌های زنانه در عرصه‌های مختلف حاکمیتی و ... . بگذریم که به زعم رهبری، "مساله زن از خانواده قابل تفکیک نیست، اگر کسی بخواهد جدای از اینها کار کند دچار اختلال در فهم و تشخیص علاج خواهد شد با اینکه دو مساله است". 🔹الهه کولایی در مقاله‌ای با عنوان مجلس ششم و حقوق زنان بصورت مبسوط به عملکرد خود و همکارانش در حوزه زنان، در این دوره از مجلس می‌پردازد. 🔹شیرین عبادی برنده جایزه نوبل، از بازماندگان رژیم منحوس پهلوی، مرجع مشورتی نمایندگان در این دوره بود. تو خود بخوان حدیث مُفصل از این مُجمَل... مواردی از عملکرد فراکسیون زنان به شرح زیر: 🔹او بیان میکند نخستین گام نمادین فراکسیون زنان در مجلس ششم، تمرکز بر رفع محرومیت دختران از ادامه تحصیل در خارج از کشور با استفاده از بورس‌های دولتی بود. اتفاقی که در مسیر خود اصلاح قانون را به بار آورد، زیرا تحصیل دختران در خارج از کشور تنها بعد از ازدواج ممکن بود. 🔹معافیت زنان از پرداخت مالیات بر مهریه، اصلاح قانون نقل و انتقال قضات، رفع تبعیض از زنان در قوانین استخدامی، پرداخت تسهیلات به ورثه جانبازان و آزادگان متوفی، اهدای جنین به زوجین نابارور، استفاده فرزندان زنان بیمه شده از مستمری پس از فوت آنها، قانون سقط درمانی، طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تغییر سن ازدواج دختر از ۹ به ۱۳ سال، افزودن پنج مورد به مصادیق عسر و حرج برای صدور حکم طلاق به تقاضای زنان، گسترش نفقه زنان، اصلاح قانون حضانت، افزایش سهم‌الارث زنان و اعمال نگاه جنسیتی به چهارمین برنامه توسعه. 🔹اما این همه‌ی برونداد مجلس ششم در حوزه زنان نبود. "کنوانسیون مَحو کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان" موضوعی پرتنش و جنجالی که در دو نوبت در کشور مطرح شد. 🔹دور اول در فاصله سالهای ۷۴ تا ۷۶ از سوی وزارت امورخارجه طرح و در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد. الحاقِ ایران به معاهده، همزمان با دولت سازندگی بود که مورد بررسی‌های کارشناسیِ فقهی و ... قرار گرفت. سند کنفرانس پکن با نام «کار پایه عمل» که در ۳۶۱ بند تنظیم شد. برنامه اجرایی برای دست‌یابی به برابری و حذف نگرشهای مبتنی بر جنسیت و در حقیقت برنامه اجرایی کنوانسیون مَحو کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان. الحاق ج.ا به کنوانسیون در پی مخالفت و انتقادات گسترده شورای عالی انقلاب فرهنگی و ... از دستور کار جهت پیگیری خارج شد. 🔹دور دوم با پیگیری مجدانه مرکز امور مشارکت زنان دولت اصلاحات طی نامه‌ای به رییس‌جمهور وقت مبنی بر تجدیدنظر در راستای مخالفت الحاق ایران به معاهده، ترتیب داده شد. 🔹رئیس‌جمهور در رابطه با این پیشنهاد، خطاب به معاون اول خود علی‌رغم رد آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز عِلم به ماهیت سیاسی آن دستور بررسی میدهد و این در حالی بود که به اذعان مراجع، کارشناسان و حتی برخی وزارتخانه‌ها، این معاهده در مغایرت با اُصول و احکام اسلامی قرار داشت.
صٌبح ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره ششم) 🔹مجلس ششم، حال و هوا و کنشی که این روزها نیز در
🔹حق تحفظ به معنی عدم پذیرش شروطی که در مغایرت با مبانی، قواعد و اُصول حاکمیتی هر کشوری است، مرکز ثقل همه‌ی کسانی بود که در این چارچوب اصرار به الحاق ایران داشتند. و این در حالی بود که پس از پیوستن کشورها به این معاهده، آنان توسط کنوانسیون در راستای بازپس‌گیری شروط تحفظ خود، تحت فشار قرار می‌گرفتند. 🔹این معاهده در پی اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت سپرده میشود. اما این پایان حِقد مریدانی از جنس تقی‌زاده نبود. و این در حالی است که همان‌ها که روزی در صِرافت اتصال به کنوانسیون بودند با تجربه‌ای بسیط و در زمانی دیگر با بازگشت به صندلی‌های پیشین خود، درصدد تحقق سند ۲۰۳۰ قرار می‌گیرند. 🔹"خب، عرض کردیم گفتمان اسلام "زنِ حقیقی" است؛ این گفتمان را همان‌طور که اشاره کردم، بایستی ما به صورت تهاجمی مطرح کنیم. مطلقاً در موضع دفاعی قرار نگیرید. گفتند بعضی از خانمها که آن کسانی که دنبال مثلاً کنوانسیون زنان یا مؤسّسات وابسته به سازمان ملل هستند، تهدید میکنند که اگر چنین کنید، اگر چنان کنید ممکن است علیه شما قطعنامه صادر کنیم! خب به دَرَک! قطعنامه صادر کنند. گفتمان اسلامی در مورد زن را بایست با روحیّه‌ی تهاجم، طلبکارانه مطرح کرد." بیانات رهبری در دیدار جمعی از بانوان حوزوی و دانشگاهی، ۱۳۹۲/۲/۱۲ 🔹به هر رو، این پایان اصلاحات نیست که مبتنی بر جریان‌شناسی سیاسی در حوزه زنان، آنان در مقاطع زمامداری خود با اتحاد برخاسته از آن نشان داده‌اند که همواره به عنوان سرسپردگانی از نُسخ غربی، پیروزمندانه موضوع‌سازی نموده و پیشرو بوده‌اند. این در حالی است که علی‌رغم همه نقدهای بجا، اما در دایره انصاف، اصلاح برخی قوانین از جمله تحصیل دختران در خارج از کشور و هموار ساختن آن و رفع تبعیض و گره نزدن همه‌ی اُمور دختران به ازدواج، اتفاقی مثبت قلمداد میشود. اگرچه در همین مورد طی بررسی‌ها، شگفتی‌ آنجاست که شیرین عبادی در مصاحبه‌ای با رادیو بی‌بی‌سی، از اصلاح قوانین در این چارچوب صحبت نمود. به اذعان یکی از اساتید برجسته حوزه زنان، ما همواره در زمین مساله‌سازی غرب به نمایندگی از جریان اصلاحات قرار داریم. اما به زعم ما مهم آن است که مساله را از کدام سو بنگریم. جهت رجوع گسترده‌تر از منابع زیر استفاده شود: شوالیه اُناث(مرکز اسناد انقلاب اسلامی) کنوانسیون محَو کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان(دفتر مطالعات و تحقیقات زنان) ✍️نجوا 👈 👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره اول) 👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (بخش دوم) 👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره سوم) 👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره چهارم) 👈بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره پنجم) 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
🔹شهادت پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و شهادت امام حسن‌مجتبی (علیه‌السلام) تسلیت‌باد. 💠@sobh_iran
📌تحزّب در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) 🔹اندیشه‌ها و آرای امام خمینی (رحمةالله‌علیه) به‌عنوان نظریه‌پرداز اصلی و معمار بزرگ انقلاب‌ اسلامی ایران از اهمیت بی‌نظیری برخوردار است. 🔹بررسی آرا و سیره‌ی نظری و عملی معظم‌له نیز درباره احزاب و تحزب در مبحث پژوهش حاضر نیز در خور همین اهمیت بوده و بسیار راه‌گشا است. 🔹در مجموع باید گفت که امام خمینی (رحمةالله‌علیه) نسبت به آفات و معایب تحزب و احزاب به‌ویژه در دهه‌های اخیر در کشورمان اشراف کامل داشتند و ضمن ارائه‌ی نقدهای متعدد نسبت به تحزب در جوامع غربی و به تبع آن در جهان سوم و کشور ایران، موافقتی مشروط با این پدیده داشتند. 🔹اما باید خاطرنشان کرد که این موافقت، مشروط به انضمام دیدگاه انتقادی نسبت به تحزب، به هیچ‌ وجه به معنای مخالفت آن حضرت با دستاوردها و ابعاد نظام‌های دموکراتیک و مولفه‌های آن همانند احزاب نیست، بلکه امام خمینی (رحمةالله‌علیه)، اساسا نظام اسلامی را دموکراسی واقعی می‌نامیدند. 🔹در این بخش، ضمن توضیح این رویکرد اخیر، در ادامه با ذکر مستندات لازم، به جایگاه تحزب در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) پرداخته خواهد‌شد.
صٌبح ایران
📌تحزّب در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) 🔹اندیشه‌ها و آرای امام خمینی (رحمةالله‌علیه) به‌عنوان
👈گفتار اول: مردم و دموکراسی در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) 🔹اندیشه رژیم سیاسی، دموکراسی غربی و مولفه‌های آن در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) به‌عنوان واژه یا نظامی معتبر به‌کار نرفته است. 🔹امام خمینی (رحمةالله‌علیه) با فراست کامل معتقد به ابهام، تَغیر و تلوّن مفهوم و رژیم دموکراسی بوده‌اند و به لحاظ برتری و وضوح اسلام و حکومت اسلامی نسبت به این نحله‌ی فکری و شکل حکومتی، آن‌را نفی می‌نمودند. 🔹به باور ایشان پدیده دموکراسی و آزادی‌های غربی، پدیده‌ای مصنوع و دست‌ساز، سیال و در راستای منافع غربی‌ها است، که همواره و فریب‌کارانه این واژگان را به نفع خود تاویل و تفسیر می‌کنند. بدین ترتیب امام خمینی (رحمةالله‌علیه) هم منتقد اصل و اساس دموکراسی غربی بود و هم رژیم‌های دموکراتیک غربی را از واقعیت دموکراسی اصیل بیگانه می‌شمرد و آن‌ها را منطبق با آرمان‌های مورد ادعای فلسفه‌ی دموکراسی نمی‌دانست. 🔹به یقین مشخص است که باور امام خمینی (رحمةالله‌علیه) برمبنای تحقق دموکراسی اصیل در جامعه‌ی دینی است و بارها ایشان برتری حکومت اسلامی را بر دموکراسی یادآور شده و آن‌را دموکراسی حقیقی و درست خوانده‌اند، در این راستا اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) سرشار از حس خودباوری جوامع اسلامی و اعتقاد و اتکال به جامعیت و کمال حکومت اسلامی است و حتی انضمام واژه‌ی دموکراتیک را به‌نام نظام اسلامی، مایه‌ی وهن می‌دانند. 🔹به‌نظر امام خمینی (رحمةالله‌علیه) دموکراسی غربی در بهترین شکل و کارآمدترین صورت، تنها تامین‌کننده‌ی مصالح مادی مردم است، درحالی که حکومت اسلامی علاوه‌بر این، وظیفه‌ی اصلی خود را انسان‌سازی و بازسازی و ارتقای امور معنوی مردم به‌شمار می‌آورد و خدام‌داری را جایگزین فردگرایی و انسان‌محوری می‌کند. 🔹همچنین اصل نسبیت اخلاقی و ارزشی، و آزادی‌های منفی‌گونه‌ی دموکراسی، در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) و حکومت اسلامی جایی نداشته و مردود است. 🔹از سوی دیگر نقد شدید این نوع اندیشه‌ی سیاسی و نوع نظام اداره‌ی جامعه دموکراسی به این معنا نبود که امام خمینی (رحمةالله‌علیه) به حاکمیت ملت و مردم اعتقادی نداشتند، بلکه عکس این قضیه صادق است، وی بیش‌از هر فقیه و عالم دینی در طول تاریخ، به مردم و جایگاه عالیه و نقش محوری آن‌ها در حکومت عنایت داشته‌اند. 🔹از این دیدگاه اطلاق ولایت‌فقیه و تولی وی به هیچ‌وجه به منزله ناچیز شمردن نقش عمده‌ی مردم در نظام اسلامی نیست و اساسا اگرچه امام خمینی (رحمةالله‌علیه) نظریه ولایت‌انتصابی را قبول داشته و ولایت را منصوب الهی می‌دانستند، ولی طبق نظریه‌ی احتیاطی عمل نموده و با تفویض نقش بیش‌تر به مردم، تحقق و اعمال ولایت امر خویش را عملا موید به پذیرش مردم می‌کردند. 🔹البته بُعد الهی(اسلامی) تفکر امام خمینی (رحمةالله‌علیه) بر بُعد مردمی آم احاطه داشته و جنبه‌ی مردمی، مقید و محصور در آن است. بدین ترتیب، جمهوریت و اسلامیت دو بال تفکیک‌ناپذیر حکومت اسلامی می‌گردد. لذا با وجود انتصاب الهی ولایت‌فقیه، سیره‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) حاکی از آن است که ایشان، رهبری خویش را به تائید شارع و به قبول مردم، مستند و تثبیت کرده و با این عمل علاوه‌بر احترام به مجاهدت‌های مردم، رعایت احتیاط فقهی و سیاسی را نیز نموده‌اند.
صٌبح ایران
👈گفتار اول: مردم و دموکراسی در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) 🔹اندیشه رژیم سیاسی، دموکراسی غرب
‍ 🔹همچنان‌که اظهار می‌دارند: "ما به واسطه‌ی اتکا به این آرای عمومی که شما الان می‌بینید و دیدید تاکنون که آرای عمومی با ماست و مارا به‌عنوان وکالت بفرمایید یا به‌عنوان رهبری، همه قبول دارند، از این جهت ما یک دولت معرفی می‌کنیم... به واسطه‌ی ولایتی که از طرف شارع مقدس دارم ایشان [بازرگان] را قرارداده‌ام، ایشان واجب‌الاتباع است." 🔹امام خمینی (رحمةالله‌علیه) بارها به‌طور صریح اظهار داشته‌اند که در جمهوری اسلامی "ما تابع آرای ملت هستیم" و "انتخاب با ملت است" و "ملت باید الان همه‌شان ناظر امور باشند" زیرا "این‌جا آرای ملت حکومت می‌کند. این‌جا ملت است که حکومت را در دست دارد و تخلف از حکم ملت برای هیچ یک از ما جایز نیست و امکان ندارد." 🔹نکته بسیار حائز اهمیت آن است که حتی امام خمینی (رحمةالله‌علیه)، مردم را ناظر عملکرد ولی‌فقیه دانسته و آن‌ها را موظف به امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند: "همه ملت موظف‌اند که نظارت کنند بر این امور، نظارت کنند اگر من پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئله‌ی مهم است. همه ملت موظف‌اند به اینکه نظارت داشته‌باشند، در همه‌ی کارهایی که الان مربوط به اسلام است." 🔹بدین ترتیب ملاحظه می‌گردد که در اعتقاد امام خمینی (رحمةالله‌علیه)، باور به ضرورت نظارت مردم بر قدرت به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر متشکله و کارویژه‌های نظام‌های مردم‌سالار به روشنی و قوت لحاظ گردیده است. 🔹همچنان که در منظومه‌ی فکری ایشان، ناچیز شمردن نقش مردم و نفی آزادی و حق‌رای آن‌ها و تحمیل عقیده به ایشان به هیچ‌وجه جایی نداشت. همچنان که می‌فرمودند: "خدای تبارک و تعالی به ما حق نداده‌است؛ پیامبر اسلام به ما حق نداده‌است که ما به ملت‌مان یک چیزی را تحمیل بکنیم." 🔹از سویی آفت‌های رایج نظام‌های دموکراتیک به‌ویژه در عرصه‌ انتخابات و احزاب بر امام راحل پوشیده نبود و ایشام در این زمینه‌ها اظهار نظرهای عمیقی نموده‌اند؛ از جمله شدیدا مخالف تبلیغات انتخاباتی احزاب و گروه‌ها به‌شیوه غربی بودند و هرگونه توهین، افترا و تخریب افراد را در این قضیه نفی  می‌کردند و ضمن رد رای کورکورانه و تصمیم‌گیری احزاب برای مردم، ضوابط‌گرایان را بر گروه ‌گرایان ترجیح می‌دادند و فعالیت صحیح انتخاباتی را برمبنای قانون و شرع توصیه می‌فرمودند و آرای ایشان حاوی سازوکارهایی بود تا بدان وسیله دخالت منفی گروه‌ها و جناح‌ها در انتخابات کم‌تر شود و آرای مردم بیش‌تر نافذ گردد. 🔹با توضیحات یادشده مشخص می‌گردد که نقد و انتقاد شدید امام خمینی (رحمةالله‌علیه)، از دموکراسی غربی به‌معنای نفی صددرصد آن نیست؛ بلکه ایشان موارد و سازوکارهای مثبت دموکراسی و سایر رژیم‌های سیاسی را قابل به گزینش می‌دانستند. 🔹لذا ایشان باب تکامل شیوه‌های رایج اداره مردم توسط حکومت اسلامی را مفتوح می‌دانستند و می‌فرمودند: "چه بسا شیوه‌های رایج اداره مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کنند، علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند." 🔹بدیهی است با تاکید بر کارویژه‌های تحزب نیز می‌توان در نظام اسلامی از این پدیده به‌عنوان راهکاری در تقویت نظام مدیریت سیاسی و اجتماعی کشور سود جست و از بیان پیش‌گفته‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) هم می‌توان به چنین استنباطی دست یافت. 🔹همچنین از آن‌جا که یکی از مبانی دموکراسی و تحزب، موضوع رعایت آزادی‌های فردی و اجتماعی از سوی حکومت است، باید اذعان داشت که آزادی مورد قبول امام خمینی (رحمةالله‌علیه)، آزادی مقید به عدم اخلال به مبانی دینی و عدم اخلال به دولت و نهادهای مدنی و ثبات و امنیت کشور و در چارچوب قوانین الهی و بر معیار عقل و عدل است. 🔹ایشان حتی معتقد به اعطای آزادی به مخالفین و دگراندیشان در چارچوب شرع و مشروط به فقدان سوءاستفاده و توطئه‌گری از جانب آن‌ها بودند و ضمن مخالفت کامل با هرگونه تفتیش و تحمیل عقیده، آزادی احزاب رابه امور زیر مقید ساخته‌اند: "احزاب، گروه‌ها، جمعیت‌اای سیاسی و مذهبی آزادند، مادامی که اعمالشان برضد جمهوری اسلامی و اسلام و نقض حاکمیت ملت و نقض ملیت و کشور نباشد، در چارچوب جمهوری اسلامی تمامی احزاب می‌توانند آزادانه اظهارنظر کنند، ولی خرابکاری در امور سیاسی را تحمل نخواهیم‌ کرد." ✍منبع: کتاب علل ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران- نوشته بهرام اخوان کاظمی 👈 💠@sobh_iran
صٌبح ایران
📌تحزّب در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) 🔹اندیشه‌ها و آرای امام خمینی (رحمةالله‌علیه) به‌عنوان
📌تحزّب در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) 👈گفتار دوم: اندیشه و مواضع امام خمینی (رحمةالله‌علیه) درباره احزاب 🔹با پیروزی انقلاب اسلامی، به‌دلایل مختلفی، اقبال به احزاب سیاسی و تحزب به‌نحو فزاینده‌ای افزایش یافت. 🔹وجود استبداد و خفقان در سلطنت پهلوی، نظام تک‌حزبی در دوره‌ی محمدرضا پهلوی و ممنوعیت فعالیت سایر احزاب - از کمونیست‌ها گرفته تا اسلام‌گرایان، دولتی بودن احزاب اصلی و غیر خودجوش بودن آن‌ها، و همچنین جوّ بسیار باز سیاسی آغاز جمهوری اسلامی و مساعد بودن وضعیت برای سهم و عینیت‌خواهی برای ظهور بسیاری از گروه‌های نوظهور، زمینه‌های پیدایش احزاب و تشکل‌های متعددی را فراهم ساخت و در نتیجه عدم تفاهم و وفاق این گروه‌های قدرت‌طلب، باعث ایجاد تشتت و پراکندگی‌های گسترده و مناظره‌های فکری و حتی منازعات مسلحانه گردید تا جایی که کلاس‌های درس دانشگاه تهران به اتاق جنگ این گروهک‌ها و احزاب بدل شد. 🔹این وضعیت، امام خمینی (رحمةالله‌علیه) را واداشت تا درمورد احزاب و فعالیت‌های آن‌ها موضعی صریح و روشن اتخاذ کنند و فعالیت‌های احزاب را منوط به زیان نرساندن به جمهوری اسلامی و حاکمیت ملت اعلام نمودند. 🔹امام خمینی (رحمةالله‌علیه) را نمی‌توان به‌طور کلی مخالف "تحزب و تشکل به‌شمار آورد." ایشان در عین‌حال به "پدیده احزاب سیاسی" - که از دستاوردهای جوامع غربی است و به جوامع مسلمین نیز سرایت کرده - چندان خوشبین نبودند و مخالف فعالیت‌های حزبی و تشکیلاتی هم نبودند و ملاک صحت عملکرد احزاب را اندیشه و کارویژه‌های آن‌ها به‌شمار می‌آوردند.
صٌبح ایران
📌تحزّب در اندیشه‌ی امام خمینی (رحمةالله‌علیه) 👈گفتار دوم: اندیشه و مواضع امام خمینی (رحمةالله‌علیه)
🔹به فرموده امام خمینی (رحمةالله‌علیه): "این‌طور نیست که حزب بد باشد یا هر حزبی خوب باشد. میزان ایده‌ی حزب است و اگر ایده چیز دیگری باشد، این حزب شیطان است، هر اسمی هم داشته باشد. بنابراین ما باید کوشش کنیم حزبمان را حزب‌الله کنیم." 🔹نکته قابل تامل آن است که دیدگاه‌های امام راحل درباره تحزب و احزاب، می‌بایستی با توجه به موقعیت‌های زمانی و مکانی بیانات ایشان مورد توجه قرار گیرد و در وضعیتی که کشور بیش‌ترین نیاز را به وحدت و اتحاد کلمه داشت، تشتّت و تفرقه به‌عنوان یکی از آفات محتمل عملکرد تحزب، مورد تمایل امام خمینی (رحمةالله‌علیه) نبود، به همیم دلیل ایشان در اکثر سخنانشان بر حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه تاکید داشتن. لذا تحزب منجر به تفرقه مورد تایید امام خمینی (رحمةالله‌علیه) نبود، و تحزب صحیح از منظر ایشان می‌بایستی با مصالح دینی و ملی مطابقت و هم‌سویی داشته باشد. 🔹فعالیت‌های احزاب و گروه‌های سیاسی در گذشته (رژیم پهلوی و مشروطه) از نظر امام خمینی (رحمةالله‌علیه) در چنین مسیری نبوده و اغلب آن‌ها - همچون حزب توده، حزب دموکرات، حزب رستاخیز - به تبعیت از بیگانگان و مخالف وحدت و منافع ملی گام برمی‌داشتند، از این رو ایشان در نقد احزاب و کارویژه‌های منفی آن‌ها - در دوره پهلوی - به پاره‌ای دلایل و کاستی‌ها اشاره می‌کنند، از قبیل: دولتی بودن، فقدان اصالت و الگوبرداری از کشورهای اروپایی، وابستگی به بیگانگان، فقدان فرهنگ سیاسی ملازم با فعالیت حزبی و تعارض احزاب با انسجام و هم‌بستگی اشاره می‌کنند. 🔹با چنین سابقه‌ای از تحزب در اندیشه امام خمینی (رحمةالله‌علیه) ایشان به لحاظ تجربه ناموفق فعالیت احزاب سیاسی در ایران و سرسپردگی بسیاری از آنان به بیگانگان، به فعالیت سیاسی در قالب حزب چندان خوش‌بین نبوده و مردم و نخبگان و حتی روحانیت را بدان تشویق نمی‌کردند و از تفرقه، اختلاف و دشمنی میان احزاب و جریان‌های سیاسی نگران بودند و کراراً آن‌ها را به وحدت و رعایت مصالح جامعه اسلامی دعوت می‌کردند. 🔹از سویی برای روحانیت جایگاهی والا در جامعه قائل بوده و این نهاد را تشکلی فراحزبی و فراجناحی به‌شمار می‌آوردند از این رو فعالیت سیاسی آنان را در قالب تحزب و احزاب سیاسی متعارف نمی‌پسندیدند و با آن مخالف بودند ولی با اصرار فراوان پاره‌ای از شاگردان خود با تاسیس حزب جمهوری اسلامی موافقت کردند و در واقع و اصالتا بیش‌تر و پیش‌تر از تایید و تشکیل این حزب، سران اصلی آن را که از دست‌پروردگان خود می‌شماردند، تایید نمودند و درنهایت به توصیه ایشان و موافقت مسئولین، حزب مزبور نیز بنا به مصالح کشور و انقلاب تعطیل گردید. 🔹در هر صورت امام خمینی (رحمةالله‌علیه) با پذیرش و مفروض انگاشتن اصل آزادی احزاب، زمینه‌ای را فراهم آورد که گروه‌ها و سلایق گوناگون بتوانند در درون نظام جمهوری اسلامی به گونه‌ای مشروط به فعالیت بپردازند که اهم این شرایط بدین شرح‌اند: رعایت چارچوب قوانین دینی و رعایت مصالح و قوانین کشور در فکر و آرا و در رویه‌های عملی عدم برخورد مسلحانه با نظام سیاسی اسلامی، بیان انتقاد و دوری از توطئه، عدم وابستگی به قدرت‌های بیگانه، عدم اصرار به جامعه و نظام سیاسی و اشخاص، برخورداری از پذیرش و حمایت مردم و سازگاری با انسجام و همبستگی ملی و اجتماعی. 🔹امام خمینی (رحمةالله‌علیه) بارها همگان را دعوت به حزب‌الله و یا جزب مستضعفان نیز نموده است که درواقع همانند حزب جهان‌شمول قرآنی است که امت واحده و مقاصد آن را نمایندگی خواهدکرد. 🔹هرچند به فرموده ایشان چنین دعوتی به‌معنای مخالفت با تاسیس و عملکرد و سایر احزاب سالم و کارآمد و در راستای اهداف دینی و ملی نیست: "ما باید کوشش کنیم حزبپان را حزب‌الله کنیم... این را باید تذکر بدهیم که ما گفتیم حزبی به‌نام "حزب مستضعفان" در همه دنیا؛ معنایش این نبود که حزب‌های صحیحی که در ایران است، نباشد. حزب‌های منطقه‌ای علی حده است و حزب تمام مناطق و تمام جاها، یک حزب دیگر است. اگر ان‌شاءالله مسلمین موفق بشوند و یک همچون حزبی که حزب مستضعفین است، برای همه جاها یک همچو حزبی را تاسیس کنند بسیار به موقع است. لکن به معنای این نیست که در محل و در منطقه‌ها حزب نباشد، خیر در منطقه‌ها احزاب هستند و آزاد هم هستند مادام که توطئه معلوم نشده است." 🔹این بیان هم به‌معنای عدم مغایرت تحزب و تاسیس احزاب با کارویژه‌های مثبت در نظام اسلامی است و تنها مورد استثنا، حزب و تحزب‌گرایی در بین نیروهای مسلح است که امام خمینی (رحمةالله‌علیه) بارها آن را نهی و ممنوع کرده‌اند؛ و برای نظامیان، عضویت در حزب‌الله را جایز می‌دانستند. ✍منبع: کتاب علل ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران- نوشته بهرام اخوان کاظمی 👈 💠@sobh_iran
🔹شهادت علی‌ابن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) تسلیت‌باد 💠@sobh_iran
56.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌آیا امیدی برای اجرای عدالت اجتماعی در دولت وفاق ملی، وجود دارد؟ 👤 گفت‌وگو با دکتر احمد نادری، عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس 👈قسمت اول 🔹دکتر نادری، یکی از مخالفان سرسخت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی مردم بود. 🔹اما هشدارهای او در مورد تاب‌نیاوردن مردم، زیر فشار اقتصادی این طرح، و به هم‌ریختگی جامعه، به گوش دولت و نئولیبرال‌های ذینفع نرفت. 🔸سوال: در دولت شهید رئیسی، چه اتفاقی افتاد، که وضعیت معیشتی مردم، بدتر شد؟ 🔹نادری: ما در مجلس بسیار تلاش کردیم، که این طرح به تصویب نرسد، اما قدرت نئولیبرال‌هایی که از دولت هاشمی رفسنجانی تمام ارکان اقتصادی کشور را تصاحب کرده‌اند، مافوق دولت‌ها و قوای کشور است. 🔹فشار شدیدی از سوی سازمان برنامه و بودجه، بر مجلس و شهید رئیسی وارد شد تا بالاخره طرح تصویب شد!! 🔹فرقی ندارد که چه دولتی سر کار بیاید، اصولگرا، یا اصلاح‌طلب، در اصل این مافیا و رانت‌ها هستند که اهداف سیاسی و اقتصادی خود را دنبال می‌کنند. 🔹شهید رئیسی به شخصه انسانی ضدفساد و رانت بود، و خیلی هم تلاش کرد، اما به خاطر نبودن ساز و کار قانونی برای مقابله با فساد، موفق نشد. 💠@masaf_najva
63.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌آیا امیدی برای اجرای عدالت اجتماعی در دولت وفاق ملی، وجود دارد؟ 👤 گفت‌وگو با دکتر احمد نادری، عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس 👈قسمت سوم 🔹در دو سال اخیر انحراف مهمی از قانون اساسی پیش آمده که تنها مجلس متولی قانون‌گذاری نیست، بلکه چند نهاد دیگر، مثل شورای انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و غیره هم قانون‌گذاری می‌کنند! 🔹اگر خطر تکثر نهادهای قانون‌گذار، کنترل نشود، قطعا مردم سالاری در ایران به محاق خواهد رفت، و مجلس توان رویارویی با این نهادها را نخواهد داشت، مثل ماجرای کنکور که مجلس زورش نرسید کاری کند! 🔹طنز عجیبی است که فقط در نئولیبرالیسم ایرانی، دولت علیه دولت را می‌بینیم، کسانی که به دولت وصل هستند و از دولت تغذیه می‌کنند، بر علیه دولت کار کنند! 🔸سوال: حالا که ج.ا. سرمایه‌داری را پذیرفته‌است، چرا هیچ نظارت قانونی بر این اولیگارشی‌ها وجود ندارد؟ چه کسی باید به نحوه‌ی عملکرد این‌ها نظارت کند؟! 🔹اکنون جامعه‌ای ایران، پس از چند دهه تسلط کارگزاران سازندگی و نئولیبرال‌ها بر ارکان سیاسی و اقتصادی کشور، به جایی رسیده که از فشار شکاف طبقاتی، و بی‌عدالتی اجتماعی، در حال انفجار است. 💠@masaf_najva
📌نماینده‌ی ترشیز به‌عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی انتخاب شد 🔸جواد نیک‌بین نماینده‌ی مردم کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انتخاب شد، ده‌ها نفر از نمایندگان مجلس متقاضی عضویت در این کمیسیون که مهم‌ترین کمیسیون مجلس محسوب می‌شود بوده‌اند. 🔹شایان ذکر است نیک‌بین همچنین به‌عنوان رئیس شعبه‌ی ۶مجلس به‌منظور رسیدگی به اعتبارنامه‌های نمایندگان انتخاب شده که این انتخاب نیز برای اولین‌بار در بین نمایندگان ترشیز انجام شده‌است. 🔹گفتنی است جواد نیک‌بین در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی با رای قاطع مردم و با افزایش ۱۴هزار رای نسبت به دوره‌ی قبلی با کسب ۴۳هزار رای بار دیگر به‌عنوان نماینده‌ی ترشیز بزرگ در مجلس شورای اسلامی انتخاب شده بود. 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
📌‌حاجی‌دلیگانی: آزادی ابوعباس مطالبۀ مردم از رئیس‌جمهور است‌ 🔹‌‌‌نماینده شاهین‌شهر در مجلس: توقع ما نمایندگان این است که با توجه به مجروحیت جسمی و روحی که توسط آمریکایی‌ها به محمدرضا نوری وارد شده، رئیس‌جمهور پیگیر آزادی او باشد و در برابر آمریکایی‌ها بااقتدار عمل کند. 🔹‌‌‌ابوعباس یک مستشار رسانه‌ای و تبعه ایرانی است. آزادی او می‌تواند یک دستاورد خوب برای دیپلماسی دولت چهاردهم در اولین قدم باشد. 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
صٌبح ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره ششم) 🔹مجلس ششم، حال و هوا و کنشی که این روزها نیز در
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره هفتم، هشتم، نهم) 🔹بررسی کنشگری زنان در مجلس‌های هفتم، هشتم و نهم را از این جهت در یک یادداشت گنجاندیم که به سبب برخی وقایع، قریب به سه دوره‌ی مجلس به لحاظ جریانی در تصرف اصولگرایان قرار داشت. جریانی که به تعبیر"عماد افروغ" نماینده مجلس هفتم "یک اصولگرایی نوظهور، خلاق، انتقادی و جامع" بود. 🔹به واسطه رد صلاحیت‌های برخاسته از کنش و مواضع نمایندگان اصلاح‌طلبِ مجلس ششم، آنان نیز ضمن اعتراض به این حجم از ردصلاحیت‌ها در انتخابات مجلس هفتم، با عدم معرفی کاندیدا، انتخابات را تحریم نمودند. اگرچه تعداد کمی از اصلاح‌طلبان از شهرستان توانستند وارد مجلس شده و فراکسیون اَقلیت با عنوان (خط امام (رحمةالله‌علیه)) را تشکیل دهند. 🔹پس از مجلس سرشار از تنشِ ششم و وقایع برخاسته از آن که پیشتر به آن پرداختیم؛ این یکدستی سه دوره مجلس را باید متاثر از عملکرد اصلاح‌طلبان و خیزش معاندین در راستای براندازی انقلاب در قامتِ فتنه ۸۸ که خود به تنهایی به سبب حجم گسترده‌ای از آسیب‌ها و ضرباتی که به پیکره کشور وارد کرد، می‌رفت تا نه تنها بسیاری از انقلابیون دیروز را از قطار انقلاب پیاده کند که تا مدت‌ها میزان و تراز سنجش دوری و نزدیکی افراد به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی بود. بگذریم که چندی پیش در انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم نه تنها عملکرد و مواضع نمایندگان مجلس ششم که حتی فتنه ۸۸ نیز، دیگر ملاک و میزان سرسپردگی به انقلاب اسلامی نیست!!! گویا کلید وفاق، خطوط قرمز را درنوردیده است!!! 🔹صدای اصلاحات تا تسخیر مجلس دهم به سبب کثرت عملکردها، که به مواردی از آن اشاره شد، در گلو فشرده شده بود تا کشور لختی از آفت آنان بیاساید. ذکر این موارد به هیچ عنوان به معنی تایید همه‌ی کنش برخاسته از جبهه اصولگرایان نیست. اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دو روی یک سکه در بازی‌های سیاسی و کسب قدرت هستند. بگذریم که امروز این صدای اصلاحات است که پُرطُمطُراق گوش فلک را از عقده‌گشایی پُر کرده است و اصولگرایانی که در پیوند سیاسی با آنان بسر می‌برند. با عبور از جریانات‌سیاسی مُندرس، بی‌شک کنش برگرفته از اندیشه‌ی ما وام‌دار این رویکرد رهبری است که فرمود: " انقلابی‌گری یک «بود» است، یک الگوی «زیست» است، یک «گفتمان» است؛ طبعاً «نمود» هم دارد. اما انقلابی‌نمایی سراسر «نمود» است، سراسر «پرفورمنس» است، سراسر نمایشگری است. انقلابی‌گری یعنی بی‌وقفه دنبال اصلاح امور بودن، دنبال افزایش کارآمدی، اعتبار و محبوبیت نظام بودن و انقلابی‌نمایی پروژه‌ای برای باج‌گیری، امتیازگیری و حفظ موقعیت خود و رفقا است. انقلابی خود را وقف اقدام و عمل و خدمت بر اساس آرمان‌ها و ارزش‌ها می‌کند اما انقلابی‌نما معرکه‌گیری می‌کند برای جلب توجه، برای آن‌که همه‌ در خدمت او باشند، برای آنکه «همه‌ی هزینه‌ها» برای او بشود. انقلابی تمام توان، اعتبار و آبروی خود را برای دفاع از انقلاب خرج می‌کند. انقلابی‌نما می‌خواهد تمام توان، اعتبار و آبروی انقلاب برای او خرج شود".١١/١٠/١٣٩٦ 🔹به هر رو، برخی از زنان نماینده در این سه دور ثابت بودند و تنها گاهی، تعدادی از آنان در یکی از انتخابات‌ها مورد حذف و اضافه قرار می‌گرفتند. عامل ثابت بودن برخی نمایندگان، که نه تنها مشمول این سه دور از مجلس که حتی مبتنی بر جنسیت نیست؛ در راستای این پرسش که پس از چند دوره نمایندگی (حضور برخی از نمایندگان در مجلس به شش دور هم میرسد) چه کرده‌اند، کفایت میکند. شش دور نمایندگی به معنی بیش از ۲۰ سال حضور در مجلس و بازنشستگی از این قوه است، قطعاً موید عدم بررسی عملکرد نماینده از سوی مردم و رای براساس حضور در اَدوار مختلف بودن است. بگذریم که یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور افرادی در قامت نمایندگی علی‌رغم توانمندی لازم، موید عدم شناخت مردم از کارویژه و ماموریت مجلس و میزان تاثیرآن در تصمیمات مهم در عرصه‌ی کلان کشوری است؛ که خود نیاز به افزایش آگاهی‌بخشی و روشنگری برای آحاد جامعه را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر قلمداد میکند.
صٌبح ایران
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره هفتم، هشتم، نهم) 🔹بررسی کنشگری زنان در مجلس‌های هفتم
🔹تعداد نمایندگان زن در مجلس هفتم، هشتم و نهم به ترتیب از سیزده، هشت و نُه نفر بود. نکته در خور تأمل آن که اساساً زنان قانونگذار اُصولگرا زن را در ساحت خانواده فهم کرده و مبتنی بر این رویکرد به پیگیری امور می‌پردازند. به بیانی نقطه‌ی افتراق میان زنان اصلاح‌طلب و اصولگرا در حوزه زن و خانواده، فارغ از پرداخت کیفی و رقابت‌های حزبی، در انحصار قراردادن زن در پهنه‌ی خانواده یا جامعه است. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم بیشترین آثار در حوزه مشارکت سیاسی زنان و ... در این چارچوب متعلق به زنان جریان اصلاحات است. در نقطه مقابل برنامه‌های خانواده‌محور و ... حتی در سطح توامانی واژه‌‌ی زن و خانواده به لحاظ ساختاری به زنان جبهه اصولگرا تعلق دارد. (فراکسیون زنان که بعدها به فراکسیون زنان و خانواده تغییر نام یافت و یا مرکز امور مشارکت زنان ریاست‌جمهوری که به مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تغییر نام یافت) 🔹از اَهم مصوبات مجلس هفتم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: قانون تسهیلات ازدواج جوانان قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی قانون حمایت از حقوق و مسئولیت‌های زنان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی قانون اِعاده بودجه خدماتی زنان سرپرست خانوار و معلولان به بهزیستی کشور قانون اصلاح ماده (۳) قانون ترویج تغذیه با شیر مادران درد دورن شیردهی مصوب۱۳۷۴ 🔹از اَهم مصوبات مجلس هشتم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: در ماه‌های پایان کار مجلس هفتم بار دیگر مساله ارث‌بری زنان از اموال غیرمنقول شوهر توسط برخی از زنان مجلس مطرح شد و نظر مساعد مقام معظم رهبری در این مورد را به همراه داشت و سرانجام، نمایندگان مجلس هشتم تصویب کردند زنان از یک هشتم از قیمت اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث ببرند و به این ترتیب بحثی که از مجلس ششم مطرح شده بود، ختم به خیر شد. در نیمه‌های مجلس هشتم، طی مصوبه‌ای در راستای اصلاح قانون مجازات اسلامی، دیه زنان افزایش داده شد و نهاد قانونگذاری مصوب کرد تا مابه‌التفاوت دیه زنان نسبت به مردان از طریق صندوق خسارت بدنی تامین شود. لایحه حمایت از خانواده (ماده‌های۲۲، ۲۳ و ۲۵ این لایحه که مربوط به ازدواج موقت، ازدواج مجدد و اخذ مالیات از مهریه)، بررسی این لایحه که در زمان مجلس هفتم کلید خورده بود، با انجام جرح و تعدیلاتی، سرانجام در اسفند ماه سال ۹۰ به تصویب رسید. در بررسی مجدد، ماده ۲۵ این لایحه که به اخذ مالیات از "مهریه بالاتر از حد متعارف و غیرمنطقی" مربوط می‌شد، حذف و ماده ۲۳ نیز که به ازدواج مجدد مردان مربوط است، شامل تغییراتی شد. پیشنهاد تبدیل شدن فراکسیون زنان به کمیسیون زنان و خانواده نیز توسط زهره الهیان، یکی از اعضای این فراکسیون مطرح شد که یک فوریت آن به تصویب نرسید و به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت و طیبه صفایی، عفت شریعتی و فاطمه آلیا، نماینده تهران از بانوان مخالف این طرح بودند. تصویب ماده ۲۳۰ برنامه ۵ ساله توسعه که وظایف دولت را در حوزه زنان مشخص می‌کند، از دیگر اقدامات مجلس هشتم در حوزه زنان بود. نیره اخوان بی‌طرف نماینده مردم اصفهان پیشنهاد دهنده الحاق یک تبصره به بند ۲۴ لایحه بودجه ۹۰ بود که بر اساس آن، مستمری زنان بی‌سرپرست که بار دیگر اقدام به ازدواج می‌کنند، دیگر قطع نخواهد شد. وی در این رابطه گفت: امروز وقتی زنان بی‎سرپرست پس از فوت همسرشان قصد ازدواج مجدد دارند، بین دوراهی قرار می‌گیرند، آنها اگر ازدواج کنند، دیگر مستمری دریافت نخواهند و تنها در صورت مجرد ماندن می‌توانند از مستمری استفاده کنند. لذا باید به آنها کمک کنیم که با ازدواج مستمری‌‌شان قطع نشود. این پیشنهاد مورد تصویب قرار می‌گیرد. 🔹از اَهم مصوبات مجلس نهم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: طرح مرخصی خانواده که در این طرح، مرخصی بعد از تولد نوزاد برای مادران به یک سال افزایش یافته و برای پدران دو هفته مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است. این مصوبه به منظور سیاست تشویقی برای افزایش نرخ رشد جمعیت خواهد بود. - طرح امنیت زنان و خانواده بر اساس ماده‌ی ۲۲۷ قانون برنامه‌ی پنجم توسعه - شغل شناختن خانه‌داری زنان -تحقق مواد برنامه‌ی پنجم توسعه به خصوص ماده‌ی ۲۳۰ برنامه - طرح بیمه‌ی زنان خانه‌دار و حقوق بازنشستگی آنان - طرح زنان بی‌سرپرست، خودسرپرست و بدسرپرست - سامان‌دهی زنان بی‌سرپرست - لایحه‌ی برنامه‌ی جامع توسعه‌ی امور زنان و خانواده - تشکیل کمسیون زنان و خانوده در مجلس نهم - عضویت زنان در کمسیون‌های تخصصی ✍️نجوا 👈 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
27.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حجت‌الاسلام دکتر نبویان: جریان رأی اعتماد مجلس به وزرای دولت چهاردهم 🔹رای اعتماد به وزرای حامی فتنه 🔹پزشکیان به ما دروغ گفت 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
📌نصرالله‌‌‌‌پژمان‌فر خواستار برخورد با تخلفات بانک‌ها در دریافت ضامن شد‌ ‌‌‌🔹‌‌‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی خواستار برخورد با بانک‌های متخلف در دریافت تضامین از متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری شد. 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
📌با وجود تمام ادعاها بوی وفاق ملی در وزارت علوم دولت چهاردهم به مشام نمی‌رسد 🔹دکتر علیرضا عباسی نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان اثرگذارترین وزارت در سپهر سیاسی ایران به‌دلیل وجود انبوه نخبگان و سیاسیون در جامعه باید به‌عنوان نماد وفاق ملی مدنظر رئیس جمهور در اذهان اساتید و کارکنان و عموم مردم متبلور شود. 🔸وی افزود: متأسفانه اولین تصمیم سیاسی وزیر علوم یعنی عزل رئیس دانشگاه خوارزمی به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه کشور در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها نشان داد که این اقدام سیاسی، در بازگرداندن دو عضو هیأت علمی که به‌صورت قانونی بازنشست شده‌اند، تحت فشار مشاوران پشت پرده وزیر علوم بوده است. همان مشاورانی که در دولت روحانی با لشکرکشی به دانشگاه‌ها تحت لوای بازرسی و عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها افراد بی‌گناه بیشماری را تحت عنوان بورسیه‌ها معرفی و با آبروی جمع کثیری از اساتید و دانشجویان بازی کردند. 🔹عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اظهارات وزیر علوم تحت عنوان بررسی جذب‌ها و انتقالی‌های سه ماه اخیر اعضای هیأت علمی نه تنها بوی وفاق نمی‌دهد، بلکه یادآور اقدامات افرادی چون توفیقی، صدیقی، باقری و شمس بخش در ماجرای بورسیه‌هاست که نتیجه آن بی اعتمادی به نظام آموزش عالی کشور و منجر به کاهش رشد علمی کشور در سال‌های دهه ۹۰ شد. 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در پایان با هشدار به وزیر علوم و اینکه وی برای پیشگیری از افتادن در دام افراطیون و کسانی که دانشگاه را جولانگاه جریان‌های سیاسی و نماد اعتراضات علیه نظام و ارکان آن می‌داند، مراقبت کند، یادآور شد: همان‌گونه که در جلسه رأی اعتماد به وزیر علوم تأکید کردم، مجلس با دقت انتصابات و حرکات وزیر علوم را زیرنظر گرفته و اجازه نمی‌دهد که ستاد وزارت و دانشگاه‌ها جولانگاها افراطیون و ساختار شکنان شود. قطعاً این موارد را پیگیری می‌کنیم. ✍دکتر علیرضا عباسی (استاد دانشگاه تهران و نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی) 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
📌دکتر مهدی فلاح در جمع تعدادی از فرهنگیان 🔹متون درسی باید آن‌قدر غنی باشد که دانش‌آموز را تربیت کند. 🔹ماه گذشته آن‌قدر به ما فشار آوردند که ما را بیخیال شفافیت کنند. 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
📌هشدار بیش از ۴۰ نماینده به همتی؛ 👈جلوی ریخت و پاش‌ها را بگیرید تا وام به مردم هم برسد. سخنی نگویید که بوی دفاع از بانک‌ها و کارتل‌های اقتصادی متخلف را بدهد. باسمه تعالی 🔹جناب آقای دکتر همتی؛ وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی سلام علیکم 🔸با عرض تبریک حلول ماه ربیع‌الاول، اخیرا در یکی از برنامه‌های تلویزیونی ضمن دفاع از وام‌های کلان پرداختی بانک‌ها به کارکنان خود، درباره «پرداخت بخشی از وام ازدواج به‌صورت خرید کالا و اجناس» صحبت کردید که نقض واضح قانون بود. چراکه طبق ابلاغیه بند (ث) تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور - تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج باید به صورت نقدی باشد. 🔹این درحالی‌است که طبق بخش نامه بانک مرکزی حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت‌نام توسط متقاضیان، باید روند خدمات دهی آغاز شده و ضمن تعیین شعبه، ظرف ۱۰ روز پرونده تشکیل و مبلغ وام به حساب متقاضی واریز گردد. 🔸متاسفانه این نوع اظهارات توسط حضرتعالی، ثمره‌ای جز ناامیدی جوانانی که با هزار و یک امید برای ازدواج اقدام نموده‌اند ندارد آن هم در شرایطی که حجم کل تسهیلات پرداختی ازدواج و فرزندآوری از کل تسهیلات پرداختی، تنها حدود ۳درصد است. 🔹لذا از شما به‌عنوان وزیر اقتصاد دولت جناب آقای پزشکیان که همواره به درستی بر ارتقای شاخص عدالت تاکید کرده است، انتظار می‌رود به‌عنوان وزیر اقتصاد به‌جای ایجاد شائبه و ظن دفاع از منافع بانک ها و کارتل های اقتصادی متخلف، با جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌ها توسط زیرمجموعه های اقماری شان و ریخت و پاش‌ها و هدر رفت منابع عمومی در بخش‌های گوناگون، به‌دنبال احقاق حقوق مردم عادی و رنج کشیده‌ای باشید که برای دریافت حتی یک وام ساده، باید از هفت خوان بانک ها عبور کنند. 🔹ضمنا مطرح نمودن ایده غلط و پر اشکال جایگزینی کالا و لوازم خانگی به جای وام نقدی، آن هم در شرایطی که کیفیت پایین برخی کالاها و قیمت بالای آنها مشخص است، چرخه رانت دیگری در بین تولید کنندگان بی کیفیت را رونق می بخشد تا بتوانند در یک بازار غیر رقابتی، محصولات خود را به اجبار به بخشی از جامعه تحمیل کنند. و صد البته شما بهتر از هر کس دیگر می دانید که هر زوجی که برای دریافت وام ثبت نام اقدام می کند، بیشترین نیازش به مبلغ وام برای تامین نقدینگی لازم جهت خرید و یا رهن مسکن و یا سایر مخارج شروع به کار زندگی است که طبیعتا با دریافت لوازم خانگی، این مشکلات مرتفع نمی شود. 🔸در پایان به جنابعالی یادآوری می کنیم که اگر قرار است تحولی در وضعیت معیشت مردم شکل بگیرد، یکی از قدم های اولیه آن تغییر نگاه مسئولان است. اگر وزرا و مسئولانی مانند شما اولویت شان را بر احقاق حقوق توده های مردم بگذارند و در این مسیر با برخورد با بانک های متخلف و کسانی که منابع عمومی را هدر می دهند به وظیفه خودشان عمل کنند حتما در راه گره گشایی از مشکلات مردم موفق خواهند شد که در این مسیر باید مراقبت شود که الگوهای غلط دهه ۹۰ مجددا تکرار نشود. 🔹از این رو ما در مجلس شورای اسلامی با دقت عملکرد شما و سایر مسئولان را رصد کرده و در صورت حرکت در مسیر قانونی و درست، شما و سایر همکاران‌تان را کمک می‌کنیم و در صورتی نیز که خدای ناکرده، مسیر اشتباهی در پیش گرفته شود حمایت از مردم و به‌ویژه زوج‌های جوان را وظیفه قانونی خود می‌دانیم. والسلام علی من اتبع الهدی ▫️مالک شریعتی ▪️امیرحسین ثابتی ▫️علی خضریان ▪️احمد راستینه ▫️عباس بیگدلی ▪️مهدی طغیانی ▫️ابراهیم عزیزی شیراز ▪️محمد منان رئیسی ▫️حامد یزدیان ▪️علیرضا عباسی ▫️میثم ظهوریان ▪️علی احمدی ▫️صدیف بدری ▪️علیرضا سلیمی ▫️محمدطلا مظلومی ▪️زهره سادات لاجوردی ▫️موسی غضنفرآبادی ▪️فتح‌الله توسلی ▫️محمدتقی نقدعلی ▪️احسان عظیمی راد ▫️علی حدادی ▪️امیرحسین بانکی‌پور ▫️حسن نتاج ▪️سید موسی موسوی ▫️عباس گودرزی ▪️سید محمد موحد ▫️غلامرضا شریعتی اندراتی ▪️حسینعلی شهریاری ▫️روح‌الله متفکر ▪️محمدرضا احمدی ▫️نادرقلی ابراهیمی ▪️علی‌اصغر نخعی‌راد ▫️علی‌اصغر باقرزاده ▪️فاطمه محمدبیگی ▫️ابراهیم رضائی ▪️حسین محمدزاده ▫️مجید دوستعلی ▪️پیمان فلسفی ▫️علی شیرین‌زاد ▪️سید مرتضی محمودی ▫️سالار ولایتمدار ▪️روح‌الله نجابت ▫️فرهاد شهرکی ✍کانال دکتر علیرضا عباسی (استاد دانشگاه تهران و نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی) 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا تلگرام | ایتا | توییتر | سایت | اینستاگرام 💠@sobh_iran
‍ 📌سفیر پیشین ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با تجارت جهانی: 🔹تحریم ایران ایر، روابط ایران و اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 🔸این تحریم، اثر‌ منفی بر درآمدهای ارزی ایران ایر دارد‌‌‌. ‌ 🔹مهلا احمدنژاد:‌ امروز اعلام شد که اروپایی‌ها، یکی از خطوط هوایی کشورمان موسوم به ایران‌ ایر را تحریم‌ کرده‌اند؛ تجارت جهانی در گفت‌وگویی با ابوالفضل ظهره‌وند ، سفیر پیشین ایران در ایتالیا، نماینده فعلی مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی به بررسی این موضوع می‌پردازد: 📌تبعات تحریم ایران ایر برای ایران چیست؟‌ 🔸تحریم ایران ایر تأثیرات قابل توجهی بر روابط بین ایران و اروپا دارد. این تحریم‌‌ها نشان‌دهنده عدم رعایت اصول انسانی و اخلاقی از سوی کشورهای اروپایی است و باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم در برقراری ارتباطات هوایی می‌شود. 🔹جنبه‌های انسانی این تحریم‌ها از جنبه‌های اقتصادی آن مهم‌تر است، زیرا مردم برای رسیدن به مقاصد خود با دشواری مواجه می‌شوند. 🔸با این تحریم‌‌ها به دنبال ایجاد فشار سیاسی بر مردم هستند تا اعتراضات علیه ساختار سیاسی موجود شکل بگیرد. با وجود این تحریم‌ ها، تقاضا برای پروازها همچنان بالا است. 📌با تحریم ایران ایر، تقریبا می‌شد گفت که حالا بیشتر ایرلاین‌های ایرانی، تحریم شده‌اند؛ این موضوع چه تاثیری در درآمدهای ارزی بخش هوایی ایران خواهد داشت؟‌ 🔹تحریم ایران ایر و دیگر ایرلاین‌های ایرانی تأثیر منفی بر درآمدهای ارزی بخش هوایی ایران خواهد داشت، اما اگر روابط ایران با کشورهای غیراروپایی گسترش یابد، می‌تواند خلأ ایجاد شده را پر کند. 🔸در نهایت، اهمیت خدمات‌ رسانی به مردم در صنعت هواپیمایی بیشتر از درآمدزایی آن است. ‌‌‌ 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا تلگرام | ایتا | توییتر | سایت | اینستاگرام 💠@sobh_iran
📌تعطیلات تابستانی نمایندگان، چاهی که باید پر شود! 🔹حمید رسایی: مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس، در تابستان هر سال نمایندگان به یک ماه مرخصی تابستانی می‌روند که تعیین زمان آن با هیأت رئیسه مجلس است. علاوه بر این نمایندگان مثل دیگر کارکنان بخش‌های اداری کشور، در هر سال ۳۰ روز مرخصی استحقاقی دارند و معمولا در هر ماه یک هفته به سرکشی حوزه انتخابیه اختصاص می‌دهند. 🔹این موضوع در روزهای اخیر بعد از اینکه آقای غضنفری(نماینده تهران) از تعطیلی سه هفته‌ای مجلس آن هم بلافاصله بعد از رأی‌ اعتماد به کابینه گلایه کرده بود، محل مناقشه شد و رسانه‌های همسو با مدیریت مجلس این انتقاد را وارد ندانستند و آقای غضنفری را به مطالعه آیین‌نامه ارجاع دادند. در حالی که اولا زمان این تعطیلات سالانه در اختیار هیأت رئیسه و سه هفته تعطیل بودن، آن هم بعد از رأی به کابینه واقعا توجیهی نداشت. 🔹در مجلس نهم، طرحی را ارائه دادم که بر اساس آن، تعطیلات تابستانی یک ماهه حذف و زمان آن جهت سرکشی به حوزه انتخابیه اختصاص پیدا می‌کرد اما متأسفانه با اقبال اکثریت مواجه نشد! مخالفان می‌گفتند شما نماینده تهرانید و کاری ندارید ما باید در حوزه انتخابیه باشیم! برای این کار دلایلی داشتم که به صراحت عنوان کردم حتما فیلم پیوست که مربوط به اولین جلسات مجلس نهم است را ببینید. 🔹اکنون به خودم و همکاران مجلس دوازدهم می‌گویم که مجلس زمانی می‌تواند در رأس امور باشد که چاهش را پر کند. باید از حذف برخی تصمیمات که برای خودمان منفعت دارد شروع کنیم. بسم الله ✍کانال حمید رسایی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) 🇮🇷منتظران صبح ایران فردا 💠@sobh_iran
📌بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره دهم) 🔹مجلس دهم به لحاظ جریانی، ترکیبی از اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گریان و اصول‌گرایان بود. اگرچه نه تنها تعداد کرسی‌ها، ١٣٧ در مقابل ١٢٠، که این دور از مجلس به سبب عواملی چون حمایت دولت مثلاً فخیمه‌ی اعتدال و یا اصولگرای واپسگرای دیروز به عنوان رئیس‌مجلس و ... تداعی نوعی دیگر از سرسپردگی جریانی بود. 🔹فارغ از ترکیب جریانی مجلس دهم، اما فراکسیون زنان با رویکرد اصلاح‌طلبی به واسطه‌ی عدم حضور زنانی از جریانات دیگر، به تنهایی سکاندار پیگیری امور در این چارچوب بود. مساله زنان، رویکردی که نه در این مجلس که پیش‌‍‌تر در مجلس ششم تاثی صِرف به آن قابل مشاهده بود. 🔹مجلس دهم به پشتوانه‌ی مشارکتی با لغ بر ٥٠ درصد در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که انتظار نمی‌رفت خروجی این حمایت مردمی خسارتِ محضی چون برجام باشد. 🔹با گذشت زمان، امروز میتوان این نکته را بیان داشت که این دور از مجلس از حیث قانونگذاران زن دیگر تکرار نشد. تکراری از جنس حضور متکثری از نمایندگانی که فارغ از تخصص در حوزه زنان، تنها به یک دور حضور بسنده نمودند. با عبور از این نکته که ادامه حضور برخی متاثر از نقش نهادهای حاکمیتی در رد یا تایید صلاحیت بود. در شرح کیفیت عملکرد زنان نماینده این دوره، به بیان نکاتی از دو منظر اکتفا می‌کنیم. 🔹الهه کولایی نماینده مجلس ششم در وصف و توضیح عملکرد فراکسیون زنان مجلس دهم چنین بیان میکند: "گذشته از «فضای سهمگین» رسانه‌ای داخلی و خارجی، به ‌دلیل نداشتن پیشینه نمایندگی و نیز استفاده نکردن از تجربه نمایندگان پیشین، در بسیاری از موارد فعالیت‌های «فراکسیون زنان» به عرصه عمومی و پیشگاه افکار عمومی انتقال نیافت. البته این ویژگی بسیاری از افرادی است که ردای نمایندگی مردم را به تن می‌کنند و هریک از ظن خود در پی تامین منافع عمومی حرکت می‌کنند. البته اگر نیت و هدف خیر آنان را مفروض بگیریم. اعضای فراکسیون زنان این دوره از مجلس نتوانستند تامین منافع عمومی و مصالح زنان را به برخی گرایش‌های فردی در میان خود حاکم سازند. این ویژگی در دوره 4 ساله این مجلس تاثیری ماندگار داشت و بی‌تردید عملکرد فراکسیون زنان مجلس دهم را نیز تحت‌ تاثیر قرار داد". باید بپذیریم اینکه نمایندگان خاصه زنان از تجربیات نمایندگان قبلی استفاده نمیکنند، روندی دائمی و ناصواب است. همین عامل سبب میشود بسیاری از مسائل نه تنها تکرار شوند که هرز زمان و انرژی را نیز در پی داشته باشد. 🔹لاله افتخاری نماینده ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس نیز در بیان عملکرد فراکسیون زنان مجلس چنین بیان میکند: او معتقد است: "اغلب اقداماتی که اعضای فراکسیون زنان در طول ۳ سال گذشته انجام داده‌اند، مواردی بوده که در مجلس‌های گذشته مطرح و پیگیری شده اما عمر مجالس قبلی به عملی کردن آن‌ها نرسیده و دوره دهم فراکسیون زنان طرح‌های قبلی را به نتیجه رسانده اما طرح اصلی بسیاری از موضوعات مربوط به ادوار پیشین مجلس است. در این دوره، اعضای فراکسیون در برخی موارد موضع‌گیری‌های خوبی داشتند و فعالیت‌های مطلوبی نیز انجام شد اما به دلیل اینکه اکثر اعضای فراکسیون زنان این دوره سابقه نمایندگی نداشتند، متاسفانه در برخی موارد نیز شاهد موضع‌گیری‌های نادرست و ناآگاهانه از سوی بعضی از آن‌ها بودیم به طوری که گاه حتی مسائلی که دشمن به دنبال آن است نیز مطرح شد. مسائلی همچون بیمه زنان خانه‌دار هرچند که در این مجلس به مرحله اجرا رسید اما همچنان به درستی اجرا نمی‌شود و زنان در برخورداری از آن مشکلات بسیاری دارند. انتظار می‌رفت تا فراکسیون زنان پیگیری بیش‌تری روی این مسائل و حل معضلات آن می‌کرد اما متاسفانه شاهد پیگیری جدی این مسئله نبودیم. طرح مسائلی همچون کودک همسری، خروج بانوان از کشور بدون اذن همسر و غیره مواردی بود که بیش از آن که برای جامعه منفعت داشته باشد، موجب بروز برخی مشکلات شد این در حالی است که بهتر بود به جای این موارد به مشکلات اصلی بانوان همچون اجرای کامل مرخصی زایمان، بیمه زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار، کاهش ساعت کار زنان و تسهیل شرایط ازدواج جوانان رسیدگی بیشتری می‌شد". 🔹برخی از اقدامات مجلس دهم در حوزه زن و خانواده: