eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
5 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh جلسه دفاع از رساله دکتری با موضوع «تبیین ونقد تمدنی شیخ محمد عبده» با راهنمایی دکتر علی بیات و مشاوره دکتر علیرضا عالمی و داوری دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی، دکتر علی الهی تبار و دکتر سید رضا مهدی نژاد 10 شهریور 1401 در اتاق جلسات مجتمع تاریخ برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/z06813
@sokhanetarikh مالک بن نبی یکی از اندیشمندانی است که پروژه احیای اسلام و بازگشت به خویشتن را روشمندتر و با دقت بیشتری مطرح می‌کند. اندیشه‌های مالک بن نبی مانند دارویی برای عمل بیمار گونه عرب در قرن بیستم بود که موجی از شور ایجاد کرد. 👉 https://b2n.ir/z48984
@sokhanetarikh داعیان حکومت گر صلیحی در یمن 👉 https://b2n.ir/r53417
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله داعیان حکومت گر صلیحی در یمن 👉 https://b2n.ir/r53417
@sokhanetarikh نویسنده: فاطمه جان احمدی؛ دعوت اسماعیلیه در نیمه دوم قرن سوم هجری در یمن آغاز شد. پس از گذشت دو قرن امیر داعیان صلیحی (439-532 ه) توفیق تشکیل حکومتی اسماعیلی مذهب را در یمن یافتند. در سراسر دوره حکمرانی ایشان روابطی بسیار دوستانه و مستحکم میان دو کانون یمن و مصر حکم فرما بود. سلاطین صلیحی به عنوان داعیان برجسته فاطمی نقش مهمی در گسترش کیش اسماعیلیه در جنوب شبه جزیره عربستان و هند بر عهده داشتند. مهمترین وظیفه امیر داعیان صلیحی ضمن دعوت به امام فاطمی، حفظ پایگاه های سیاسی فاطمیان در یمن، مکه و مدینه بود. 👉 https://b2n.ir/r534178
@sokhanetarikh زید بن علی (ع) رهبر کاریزماتیک زیدیان 👉 https://b2n.ir/u92303
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله زید بن علی (ع) رهبر کاریزماتیک زیدیان 👉 https://b2n.ir/u92303
@sokhanetarikh نویسنده: محبوبه فرخنده زاده؛ زیدیه در سال 122 پس از شهادت زید بن علی بن حسین و شکست قیام او شکل گرفت. زیدیان با تأکید بر جایگاه و شخصیت علمی و مذهبی زید، عقاید و دیدگاهش درباره شروط امامت را ترویج و نفوذ کاریزمایی او را در جامعه تقویت کردند. مسئله اصلی پژوهش این است که شخصیت زید چگونه بر بقاء این فرقه و انتقال جانشینی کاریزمایی تأثیر گذاشته است. از این رو افزون بر ویژگی های شخصیتی زید بن علی ، بحران یا شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی که زمینه ساز ظهور رهبری کاریزماتیک در جامعه شده بود، بر مبنای چارچوب جامعه شناختی اقتدار (سیادت) کاریزماتیک ماکس وبر بررسی و تبیین شده است. 👉 https://b2n.ir/u92303
@sokhanetarikh شماره 553 هفته نامه الکترونیکی «تاریخ شفاهی» منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/r72177
@sokhanetarikh رونمایی از کتاب «مدارس عشایری ایران در دوره پهلوی» با حضور دکتر منصوره اتحادیه، دکتر صفورا برومند و سکینه کیانی 14 شهریور 1401 برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/e54682
@sokhanetarikh همایش ملی «تبار شناسی شخصیت میرزا کوچک خان و نهضت جنگل» 9 آذر 1401 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات 20 آبان می باشد. 👉 https://b2n.ir/b79816
@sokhanetarikh «آشنایی با مسائل و موضوعات تاریخ فرهنگی» با حضور علی رجبلو، محمدامیر احمدزاده و فرانک جمشیدی 16 شهریور 1401 برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/j67123
@sokhanetarikh بررسی مقاله «بحیرا» در دائرة المعارف اسلام 👉 https://b2n.ir/w63390
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله بررسی مقاله «بحیرا» در دائرة المعارف اسلام 👉 https://b2n.ir/w63390
@sokhanetarikh نویسندگان: فریحه مأمورزاده و محمد ابراهیم روشن ضمیر؛ یکی از داستان‌هایی که دستمایه خاورشناسان برای تردید در مصدر وحی و نیز رسالت پیامبر اسلام قرار گرفته، داستان بحیرای راهب است. نویسنده مقاله «بحیرا» در دائره المعارف اسلام، با ادعای اصالت تاریخی این داستان، بر این اندیشه است که پیامبر، معارف قرآن را در کودکی از این راهب مسیحی فراگرفته است و مسلمانان نیز از این داستان برای اثبات وثاقت رسالت پیامبر استفاده کرده‌اند. گزارش این داستان در منابع تاریخی اهل سنت و نیز در برخی آثار شیعی به نقل از منابع اهل سنت، زمینه سوء استفاده خاورشناسان را فراهم آورده است. اصالت تاریخی این داستان مورد نقد جدی بسیاری از محققان شیعه و برخی از پژوهشگران نواندیش اهل سنت قرار گرفته است. افزون‌ براین برخی ناسازگارهای درونی، ناهمخوانی با واقعیت‌های تاریخی، تفاوت‌های عمیق قرآن و آموزه‌های مسیحی در‌باره توحید، نبوت، معارف و... نشان از ساختگی بودن این داستان دارد. 👉 https://b2n.ir/w63390