eitaa logo
به سوی سماء
958 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
487 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلا ز معرکه محنت و بلا مگریز چو گردباد به‌هم پیچ و چون صبا مگریز تو راست معجزه در کف، ز ساحران مهراس عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز @sooyesama
امیرمومنان (ع): إذَا تَمَّ الْعَقْلُ، نَقَصَ الْكَلَامُ اگر خرد كامل گردد سخن کاهش یابد (نهج البلاغه، حکمت ۷۱) @sooyesama
در هیبت بایست و می‌گوی الله تا دیوانه گردی در محبت بایست و می‌گوی الله تا مست گردی در مشاهده بایست و می‌گوی الله تا در فنا شوی. (نوشته بر دریا) @sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عارفی را پرسیدند که عزلت کی درست آید؟ گفت: آن‌گه که از نفس خود عزلت گیری. @sooyesama
گاهی این گریه از طرف شیطان می‌شود، سجاده‌ای را پهن می‌کند و نماز شب می‌خواند و حال و هوایی دارد، بعد هم به گریه می‌افتد، اما نمی‌داند شیطان او را به گریه انداخته بود. اگر بعد از آن گریه احساس ذلت کردیم و آگاهی عمیق‌تر به عیب‌هایمان پیدا کردیم و در محضر خدا بیش‌تر شکسته شدیم، طوری‌که امتیازاتمان از چشم ما ریخت و از قبولی عمل نگرانی داشتیم... از این حالت معلوم می‌شود که رحمانی بوده است. اما اگر پشت سر آن عُجب و امتیازی آمد و گناهان فراموش شد، یا این‌که صبح همه را زیر ذره‌بین گرفتم که فلانی فلان کار غلط را انجام داد، خدا را شکر من آن کار را انجام نمی‌دهم، معلوم می‌شود از طرف شیطان است که به‌وسیله این گناه نامرئی و تقریباً غیرقابل‌تشخیص درونی، می‌خواهد مرا بکوبد. کسی‌که گناهان ظاهر را انجام داده است، سرافکنده است و شکسته، اما کسی‌که گناهان ظاهر را نکرده، شیطان او را از طریق عُجب به زمین می‌کوبد. @sooyesama
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افسانه‌ها، خوانش مردم عادی، از حقایق برترند. کم‌تر افسانه‌ای از حقیقت تهی است و کم‌تر افسانه‌ای کاملا حقیقی است. برخی در کژی‌های افسانه می‌نگرند و آن‌را نادرست می‌یابند. برخی در هسته افسانه می‌نگرند و آن‌را درست می‌شمارند. اما واقعیت آن است که افسانه‌ها خوانش عمومی از حقایق فراترند؛ قبسی از واقعیت که در اندودی از ناواقعیت، پیچیده شده‌اند. خردهای سخت‌گیر، از پذیرش آن‌ها سر می‌تابند و دل‌هایی که پیش‌تر حقیقت را دیده‌اند، هسته واقعی آن‌ها را می‌شناسند. روزی که سیمرغ از هفت اقلیم می‌گذشت، در هر سرزمینی، پری می‌فشاند. مردم، آن پرها می‌گرفتند و پرواز را در سر می‌پرورانیدند. شاید پروازی که در ذهن مردمان نقش می‌بست، با پروازی که خواسته سیمرغ بود، تفاوت داشت. اما به‌هرروی، این، همه ادراک ممکن برای مردم بود. افسانه‌ها را پرهای سیمرغ، در شرق و غرب عالم پراکند و هرجا سخنی از حقیقت، بالا گرفت. پرهای سیمرغ پیام‌آوران حقیقتند و مردم جز به‌اندازه فهم خویش، نمی‌یابند. اکنون ای دل عزیزم، گر ستیز جویی، بجوی، ور تسلیم خواهی، بباش. اما نیکوترین راه پذیرش هسته و اصلاح پوسته است. اما مراقب باش، هنگامی‌که پوسته را می‌شویی، او تو را نشوید. و تنها، کسی می‌تواند چنین باشد که پیش‌تر هسته را در بهترین پوسته دیده باشد. پوسته‌ای که اگر به هر فرقه‌ای ارائه شود، بی‌درنگ خواهند گفت: این، دقیقا، همان است که باید باشد. و این راز تسلیم ملل و نحل، در برابر منجی است. @sooyesama
اگر به شما بگویند از کجا آمده‌اید، بگویید: "از نور آمده‌ایم؛ از جایی که نور به خود موجود شده، خود را اثبات می‌کند و در ضمیر ایشان ظاهر می‌شود". اگر به شما بگویند: آیا آن نور شمایید؟ بگویید: "ما فرزندان [نمودهای] آن نور هستیم". انجیل توما، ۱-۲: ۵۰ ... من نوری هستم بر فراز همه؛ من کُل هستم. کُل از من می‌آید و در من کُل می‌آید. چوبی را بشکنید؛ هستم! سنگ‌ها را بردارید و مرا آن‌جا خواهید یافت! انجیل توما، ۱- :۷۷ @sooyesama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با پراکندگی خاطر نمی‌توان به جایی رسید، نفس باید مطمئن و آرمیده باشد. در مقابل آن نفس مضطربه است. نفس حتی در کارهای تحصیل معارف هم اگر مضطرب باشد به جایی نمی‌رسد. حتی اگر عبادات و دستورالعمل‌ها آنچنان زیاد شود که انسان دستخوش اضطراب گردد بجایی نمی‌رسد؛ مثلا یک دستور برای بعد از نماز مغرب، یک دستور بعد از عشاء، قرآن چقدر، سحر چطور، دیر نرسم و وقت دارد می‌گذرد و... با این وضعیت که انسان دچار اضطراب است‌، به‌جایی نمی‌رسد. «ره چنان رو که رهروان رفتند». شما درس بخوانید. بحث هم داشته باشید. ولی خودتان را فراموش نفرمایید. سعی کنید از ملت ابراهیم خلیل باشید که «اِنّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین ». انسان بدون این بذر افشانی ها شکوفا نمی‌شود. باید درس و بحث لِلّه باشد، و مراقبت هم داشته باشیم و به هر اندازه که به امامان معصوم نزدیک شویم، به همان اندازه به قرآن و حقیقت عالَم نزدیک شده‌ایم. (شرح اشارات، نمط ۹، ص ۵۷) @sooyesama