ذوقیات حاجی سبزواری، بهتر از ملاصدراست. جذابیتی که در منظومه و دیوان حاجی است، در دیوان ملاصدرا و اسفار نیست.
البته در نظریات اسفار مقدم است.
#آیتالله_بهجت
(زمزم عرفان، ص ۱۳۴)
@sooyesama
یکی از مهمترین شاخصهها در شناسایی عارف حقیقی از عارف نماها، پاینبدی به شریعت است.
در حالیکه با بررسی فرقهها و نحلههای گوناگون عرفانهای نوظهور شاخصههای اصلی تمام آنها در تمام نقاط جهان، شریعت ستیزی و فقه گریزی است.
عارف حقیقی اولین چیزی را که برای سالک الی الله واجب و لازم میداند پایبندی به شریعت است و آن سفارش قرآن است که «أنَّ هذا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ». (انعام/153).
#استاد_صمدی_آملی
(عرفان صدیقین، ص۳۹)
@sooyesama
حکیمی میگوید:
«بزرگترین خوشبختی
این است که ما را بخاطر خودمان و برای آنچه واقعا هستیم، دوست بدارند».
و من، هرچه اندیشیدم، جز خداوند، کسی اینچنین نیست.
@sooyesama
گفت شاعر که: "بیقرار از عشق
به «نجف»، لا یمکن الفرار از عشق"
به لبم این ترانه آهسته
تا رسیدم به آستانه آهسته
سرم آمد به سجده، گونه به خاک
تا دهد بار، خواجه افلاک
گوشهٔ صحنِ خلوتی به سکوت
بنشستم برابر ملکوت
گنبد آنگاه دلربایی کرد
گُلدَسِه، دیده را هوایی کرد
سر روی زانو و رها گشتم
فارغ از کل ماجرا گشتم...
ای بزرگْ آستان، پدر! پسرم
دست لطفی بکش به روی سرم
بیپناه آمدم، پناهم باش
لحظهای همنشین آهم باش
چه بگویم از این زمان دو رو
نارفیقانِ این جهان دو رو
دلم از درد، پیچ در پیچ است
کار دنیا به یکسره هیچ است
بگذریم ای پدر، تو والایی
نه سزاوار شِکوهٔ مایی
آستانت چقدر پابرجاست
عرش گویی که در برابر ماست...
به حرم رفتم آه، غوغایی است
این حرم نیست، بلکه دریایی است
موج در موج و ملتهب دریا
بیکران است و منشعب دریا...
گفت: حاجتت؟ فروماندم
به تحیر ز گفتگو ماندم...
دل گشودم که خود چه خواهد داد
کاش این لحظه قلب را بگشاد...
اندکی گذشت تا که درون
اینچنین فکند سوی برون:
تو سُروری به کام اهل قبور
تو غنایی برای کل فقیر
تو لباس غریبِ عریانی
تو برای مریض، درمانی
سوء حالم، تو حسن حال، نما
فارغ از خیلِ قیل و قال، نما
دل «تنها» تو را فقط خواهد
نود آید، همینکه آید صد
#ر_س
@sooyesama
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«مَا بَینَ قَبرِ الحُسَین علیه السلام إلی السَّماءِ السَّابعةِ مُخْتَلَفُ المَلائِکَةِ؛ ما بین قبر حسین علیه السلام و آسمان هفتم محل آمد و شد ملائکه است».
(ثواب الاعمال، ص96).
#امام_حسین
#ملائکه
@sooyesama
به سوی سماء
امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَا بَینَ قَبرِ الحُسَین علیه السلام إلی السَّماءِ السَّابعةِ مُخْت
نکاتی پیرامون حدیث شریف:
۱- ملائکه، زوایای فعل الهی، و قوای وجودی حق تعالی هستند که در عالم انتشار یافته و ربوبیت الهی را به جریان میاندازند.
چنانکه نفس آدمی، قوایی دارد که هریک، مدبر امر ویژهای است. البته قوای نفس، موجوداتی غیر از نفس، نیستند. بلکه شؤون وجودی همان نفساند که در حیطههای گوناگون امتداد یافتهاند؛ برای نمونه قوه خیال امتداد نفس در وادی مخیّلات است، و قوه عقل امتداد نفس در وادی معقولات.
همچنین، فیض الهی به منزله نفس و جان عالم است. و ملائکه شؤون و قوای مختلف این نفساند که پهنه عالم را پر نمودهاند.
۲- عالم دارای طبقاتی هفتگانه است که هریک، بطن و ملکوت دیگری است. و خداوند، مالک همه این ملکوتهای تو در تو است؛ «بیده ملکوت کل شئ».
هر طبقهای از عالم را ملائکی مناسب و مناسخ اوست. در نتیجه انبوه ملائکه از عالم ماده تا مثال، عقل و بالاتر را شامل میشوند. قوای مادی و طبیعی (مانند نیروی جاذبه) همان ملائک ارضیاند. و قوای مجرد عالم، همان ملائکه سماوی خواهند بود.
قوای مجرد (=ملائکه سماوی)، دارای حیات، علم و قدرتاند و میتوانند به صور گوناگون متمثل شوند.
۳- هر ملکی، مَظهر اسمی از اسماء الهی است و چنانکه اسماء الهی نامحدودند، شمار ملائکه نیز نامتناهی است؛ «و ما یعلم جنود ربک الا هو»؛ «و بأسمائک التی ملأت ارکان کل شئ».
۴- نور وجودی انسان کامل (=امام)، همان فیض منبسط الهی است که در نکته اول اشاره شد. فیض منبسط تجلیِ یکتا و نامتناهیای است که با پیدایشاش، عالم، نمودار میشود. در واقع پدیدههای عالم، تعینات گوناگون همان تجلی واحدِ نامحدود است.
لذا ملائکه قوای وجودی این فیض منبسط هستند که در هر جایگاه، به فراخور آن، نمودار میشوند.
۵- نور انسان کامل، قلب و جان عالم است، و همچون عالم هفت ساحت وجودی را شامل میشود که هر ساحتی از او، طبقهای از عالم را نمودار میکند. که آن طبقه، توسط قوای وجودی انسان کامل (=ملائکة)، ادراه میشود باذن الله.
بنابراین هر گروهی از ملائکه که در عالم خاصی مستقر هستند، در واقع تجلیات نور انسان کامل (امام) در آن طبقه از هستی میباشند.
۶- نور امام در عالم، چون قلب در بدن است که هرلحظه خون را به تمام بدن ارسال نموده و حیات بدن را نگاه میدارد. نور امام ع نیز با ارسال قوای وجودی خویش، به نشئات هستی، حیات مناسب آنها را افاضه مینماید. و امام محل آمد و شد این قوا (ملائکه) است.
۷- نور امام (فیض منبسط) مظهر اسم جامع «الله» است که همه اسماء را داراست. و ملائکه مظاهر اسماء جزئیترند که در اسم الله مکنون است.
لذا، امام، منشأ و مآل ملائکه است و نور وجودی امام، جایگاه آمد و شد ملایکه میباشد.
۸- در بین اهل بیت ع، امام حسین ع به جهت واقعه عاشورا، جایگاه ویژهای دارد؛ زیرا تجلیاتی که از تحمل این مصائب نمودار شد، همچون خود مصائب، بیسابقه بود. لذا همه شؤون امامت در ایشان، نمود ویژهتری دارد؛ «کلنا سفینة النجاة و سفینة الحسین اسرع».
هذا...
فلنَرجعْ الی الحدیث الشریف، ولنتأمَّل فیه، حتی یتبینَ لنا هذا المشهد، و نریٰه بعین العقل و القلب، بعون الله تبارک و تعالی...
#ر_س
#امام_حسین
#فیض_منبسط
#ملائک
@sooyesama
به سوی سماء
نکاتی پیرامون حدیث شریف: ۱- ملائکه، زوایای فعل الهی، و قوای وجودی حق تعالی هستند که در عالم انتشار
تکمیل:
در نکته هشتم گفته شد: «تجلیاتی که بر امام حسین ع رخ داد، بی سابقه بود». این مطلب منافاتی با مقام خاتمیت پیامبر اسلام ص، ندارد؛ زیرا
اولا: اصول و کلیات تجلیات توحیدی بوسیله پیامبر اسلام ص ختم شد، اما فروع و ریزشهای آن به فراخور اوقات، امکنه و اتفاقات تکثیر میشود. و وقت اباعبدالله ع، چنان بود که بیشترین ریزشها و فروعات را هویدا کرد.
ثانیاً: سیدالشهدا ع، ثمره وجودی خاتم الانبیا ص، است. و هر خاصیتی در ثمره نمودار شود، شجره را نیز پدیدار آید.
#ر_س
@sooyesama
ببین!
هر میوه شیرین که میبینی روزگاری تلخ یا ترش بوده است.
میخواهم بگویم: اگر روزگارت تلخ و نامراد است، دل خوش دار که روزهای شیرینی در پیش داری.
#حجةالاسلام_محمدرضا_رنجبر
@sooyesama
شیطان در بسياري اوقات براي اينکه مؤمن را از هدف باز دارد از نزديکترين و موثقترین دهانها استفاده ميکند و از طريق آنها مؤمن را موردهجوم قرار ميدهد.
لذا در بعض روايات هست که عالم و فقيه «مُسْتَوْحِشاً مِنْ أَوْثَقِ إِخْوَانِه» است؛ يعني از رفيق خودش هم وحشت دارد؛ دليلش اين است که گاهي اوقات شيطان زبان رفيق را وسيله ميکند تا انسان را از خدا دور کند؛ يعني نگراني از حيث غيرايماني او بايد داشت.
اين امر که شيطان با دست و زبان ديگران کار ميکند امر مهمي است. یکی از خوبان روزگار گفته بود در همين وضوخانه امام رضا (ع) شيطان در سيماي بسيار زيبايي ظاهر شد و من نفهميدم شيطان است، خيلي فريبنده بود و گفت حاجتي از تو دارم. گفتم چيست؟ گفت ميخواهم يک دلي را زير گنبد امام رضا (ع) متوجه من کني! اين را که گفت متوجه شدم شيطان است. چون خودش زير گنبد امام رضا(ع) راه ندارد، ميخواسته اين آقا را واسطه کند.
لذا خيلي بايد مواظب باشيم که وقتي ميخواهيم نصيحت کنيم باطن اين نصيحت ما غش نباشد. پدر به فرزندش که اهل عبادت است و ساعاتى را به نافله شب ميگذراند نصيحت ميکند که بخواب، از درسهايت مي ماني!
حال اگر مشغول به کار دنيا باشد نصيحتش نميکند!
#حجةالاسلام_میرباقری
#شیطان
#وسوسه
@sooyesama
شاگردی به استادش گفت: مدتی است چشم برزخی من باز شده و افراد را بر اساس چهره برزخیشان میبینم. لذا بسیار معذب و مستوحش هستم و از دوستان و اقوام فراری شدهام.
استاد گفت: آدم مگس نیست که روی زخم بنشیند. سعی کنید چشم قیامتی باز کنید و کمالات وجودی خلائق را ببینید و از دیدن نواقص چشم بپوشید.
انبیاء علیهم السلام نیز همین روش را داشتند که آنگونه با محبت و دلسوزی با مردم رفتار مینمودند.
یعنی به اصل وجود و کمالات وجودی مخلوق مینگریستند، نه محدودیت و نواقص آن.
#استاد_محمود_امامی
#چشم_برزخی
#چشم_قیامتی
#پرده_پوشی
@sooyesama
ببین!
نهال را به چوب صاف میبندند تا صاف بالا برود. چون همنشینی اثر دارد.
همنشین تو از تو به باید
#حجةالاسلام_رنجبر
#همنشین
@sooyesama