حقیقت هر شخصی، اندیشه حاکم بر شاکله وجودی اوست.
زیارت بدن و مرقد اشخاص، کمترین مرتبه زیارت است. اما زیارت حقیقی، زیارت حقیقت (اندیشه) شخص است.
بنابراین زیارت حقیقی، زیارت اندیشه و باور نشسته در آن شخص است.
پیامبر اکرم ص میفرماید: «ما قال نبیٌ و ما قلتُ مثل لا اله الا الله؛ هیچ پیامبری مانند لا اله الا الله نگفت، و من نیز کلامی مانند آن نگفتهام»
لذا اندیشه حاکم بر خاتم پیامبران ص، کلمه طیبه «لا اله الا الله» است. و زیارت حقیقی پیامبر ص، ادراک این کلمه طیبه است.
ادراک حصولی و شهودی «لا اله الا الله» زیارت دور و نزدیکِ حقیقت محمدیه ص است.
#استاد_محمود_امامی
@sooyesama
به ما گفتند باید با دنیا بازی کنید. پیش از آنکه بپرسیم چگونه؟ سوت آغاز بازی را زدند، فقط فهمیدم خدا تو تیم ماست.
بازی شروع شد و دنیا پشت سرهم به ما گل میزد ولی نمیدونم چرا هر وقت به نتیجه نگاه میکردم، امتیازها برابر بود.
تو همین فکر بودم که خدا زد به شونهام، خندید و گفت:
نگران نباش تو وقت اضافه میبریم حالا بازی کن! گفتم چطور؟ بازم خندید و گفت: خیلی ساده، فقط پاس بده به من...
ارسالی از اعضای محترم
@sooyesama
بسم الله الرحمن الرحیم
افراد مختلف، مواجهه مختلفی با عالم دارند:
۱- گروهی چشم وجودشان نابیناست. اینها توانایی ادراک خویش و دیگران را ندارند؛ مانند جمادات.
۲- گروهی دارای علم و تجرد ضعیفی هستند. ادراک ایشان از عالم، منحصر در حواس پنجگانه است. و هیچ تحلیل عقلیای از محسوسات خویش ندارند؛ مانند حیوانات و اطفال.
۳- گروه سوم تجرد عقلی دارند و میتوانند دادههای حسی را تحلیل نموده، آثار و لوازم اشیاء را کشف کنند؛ مانند دانشمندانی که قواعد عالم طبیعت را دریافت میکنند.
۴- گروه چهارم افزون بر مراحل پیش، دارای ادراک قلبیاند و هویت مخلوقات را کشف میکنند. و کلمات کتاب تکوین را حاکی از معانیِ توحیدی مییابند. این معانی، روح کلماتند، و کلمات پیکر آن معانی.
انبیاء ع، با مطالعه کتاب تکوین، به مقصود خالق این کتاب پی میبرند، و ملائک و اسماء پنهان در اشیاء را مشاهده مینمایند:
غیر فهم و جان که در گاو و خر است
آدمی را فهم و جانی دیگر است
باز غیر از فهم و جان آدمی
هست جانی در نبی و در ولی
۵- آخرین گروه افزون بر کشف معنای تکتک کلمات وجودی، به روح کلیِ حاکم بر این کتاب دست مییابند.
خاتم الانبیاء ص، پس از کشف معانی و ارواح تکتک کلمات، روح واحد ساری در عالم را شهود میکند.
او با فنای ارواح جزئی و خرق حجب نوری، به روح کلی عالم دست مییابد؛ «انا انزلناه فی لیلة القدر... تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر».
روح کلی عالم، همان نَفَس و نفخه الهی است که عالم در تلاطم امواج او شناور است؛ «ما امرنا الا واحدة».
این همه عکس می و نقش مخالف که نمود
یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
#استاد_محمود_امامی
(با تصرف و تلخیص)
#کتاب_تکوین
#کلمات_وجودی
#نبوت
#ختم_نبوت
@sooyesama
مناجات شعبانیه، یکی از معدود دعاهایی است که همه اهل بیت ع، با آن محشور بودهاند.
انسان کامل معصوم، وقتی در ماه رجب ده هزار «قل هو الله» را داشت، در ماه شعبان چنین دعایی را اقتضا خواهد داشت.
سوره توحید بذری است که در رجب کاشته میشود. و در شعبان بصورت مناجات شعبانیه، از نهاد آدمی شکوفه میدهد.
صلوات شعبانیه نیز چهره و جلوه دیگری از درخت توحید است که از شاخسار شعبان روییده است.
تغذیه از این دو شکوفه شعبان، برای شکوفایی نهایی آدمی ضروری است. تا در لیلهٔ قدر، نزول روح ملائکه را تلقی نماید.
#ر_س
@sooyesama
مهمترین مراقبات ماه شعبان:
۱- مناجات شعبانیه (ترجیحا سحر)
۲- صلوات شعبانیه (وقت زوال ظهر)
۳- ذکر «لا اله الا الله، و لا نعبد الا ایاه، مخلصین له الدین، و لو کره المشرکون»؛ هزار مرتبه در کل ماه؛ روزی ۳۳ مرتبه
۴- ۷۰ مرتبه: «استغفر الله و اسئله التوبه»
۵- ۷۰ مرتبه: « استغفر الله الذی لا اله الا هو الرحمن الرحیم الحی القیوم و اتوب الیه»
۶- روزه روز اول، سیزده، چهارده، پانزده و آخر ماه.
۷- ۱۰۰ مرتبه: «سبحان الاله الجلیل، سبحان من لا ینبغی التسبیح الا له، سبحان الاعز الاکرم، سبحان من لبس العز و هو له الاهل». بجای روزه روزهای دیگر.
منبع: مفاتیح الجنان
@sooyesama