eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
485 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از آفات سلوک، شتاب‌زدگی در فهم و استنباط معارف توحیدی است. افرادی که هوش بالا و ذهن تیزی دارند، در فهم معارف الهی توفیق بیشتری خواهند داشت. اما این قدرت ذهن، نباید سبب استغنای سالک از تحصیل گردد. ذهن قوی به ضمیمه پاکی نفس، جهش‌های علمی خوبی به ارمغان خواهد داشت، که از برکات ویژه الهی است. اما شیطان تلاش می‌کند همین عامل رشد، را به عامل سقوط مبدل سازد. چنان‌که نوعی اعتماد به نفسِ کاذب، در سالک ایجاد می‌کند و او به زودی خود را از استاد و تحصیل بی‌نیاز دیده، با مطالعه شخصی به استنباط معارف می‌پردازد. اندک اندک، این جربزه علمی، یک نفسانیت پنهانی در او ایجاد می‌کند. که تشدید آن خطرناک خواهد بود. لذا اساتید سلوک توصیه بسیار، به سیر علمی در نزد استاد نموده‌اند. و از مطالعات و استنباط‌های شخصی پرهیز داده‌اند؛ زیرا خطر جهل مرکب، بسیار جدی و کشنده است. نظیر این مطلب، در بحث مکاشفات نیز صادق است. برخی نفوس، بر اساس ساختار و استعدادی که دارند، با کمی ریاضت، به مکاشفه دست می‌یابند. این مکاشفات، سبب ذوق‌زدگی و اعتماد به نفس شده، اندک اندک، نوعی نفسانیت بسیار پنهان را ایجاد می‌کند. اعتماد به چنین مکاشفاتی، سبب استقلال از استاد، و بی‌توجهی به موازین شرع و عقل می‌گردد. اینگونه افراد، به سرعت دَعوي کمال سر داده، خلق را به خود می‌خوانند. و گاهی ادامه این مسیر تا مرز شرک و کفر پیش می‌رود. از این رو سالک آگاه، اگر هزاران هنر دارد، هرگز به انانیت تن نخواهد داد و خود را از استاد و کتاب بی‌نیاز نخواهد دید. حافظ نکته‌سنج چه زیبا سرود: «تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش» و سعدی شیرین سخن، چه زیبا فرمود: «ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز کان سوخته را جان شد و آواز نیامد این مدعیان در طلبش بی‌خبرانند کان را که خبر شد خبری باز نیامد». @sooyesama
گر بر آب روی، خسی باشی. گر در هوا پری، مگسی باشی. «دل» به دست آور، تا كسی باشی! «القلب حرم الله؛ دل قرق‌گاه خداست» @sooyesama حالا كه ما ياد گرفته‌ايم در هوا مثل يك پرنده پرواز كنيم، و در دريا مانند يك ماهى شنا كنيم، تنها يك چيز باقى خواهد ماند؛ این‌که بتوانيم مثل يك آدم روى زمين زندگى كنيم! @sooyesama
۱) شیطان بیش از همه به سالکین الی الله حمله می‌کند و کمین‌گاه خود را صراط مستقیم قرار داده است ۲) حملات شیطان در قالب خیالات و خطوراتی است که در ذهن و قلب سالک ایجاد می‌کند این خطورات معمولا در قالب ناامیدی، شک و وسوسه هستند. ۳) درگیری با شیطان و مجادله و مباحثه با این افکار خیالی و خطورات شیطانی هیچ نتیجه‌ای جز خستگی و نابودی سالک ندارد چون شیطان استاد مغالطه و مجادله باطل است. ۴) با این وصف، تنها راه نجات از خطورات شیطانی پناه بردن به خدا و فرار کردن از این خطورات است؛ «ففروا الی الله». این فرار هم محقق نمی‌شود مگر با توجه کامل به خدا و انجام وظایفمان در قبال خدا و بی‌اعتنایی به شیطان و خطورات او ۵) درنتیجه بی‌اعتنایی به خطورات می‌تواند سالک را ازین مراحل عبور دهد و به مقام مخلصین برساند که آنجا دیگر خبری ازین خطورات نیست پس بزرگ‌ترین دستور است و عدم انجام آن باعث توقف و سقوط سالک در دام خیالات شیطانی می‌شود ۶) درباره شیوه این بی اعتنایی آیت‌الله سعادت‌پرور فرموده‌اند: «دور ذهن و قلب خود یک دیوار بلند بی‌اعتنایی بکشید». این دیوار کشی و بی‌اعتنایی فقط در صورتی محقق می‌شود که سالک دارای هدف و برنامه باشد. وگرنه غیرممکن است چون کار ذهن فکرکردن است و اگر خوراک سالم فکری به او داده نشود بی‌کار نخواهد بود و به افکار و خطورات شیطانی خواهد پرداخت ۷) برنامه ریزی و نظم در انجام آن، راه بی‌اعتنایی و رهایی از شیطان است به قول زیبای حاج آقا: «زمانی را که ما با برنامه پر نکنیم شیطان (با خطورات) پر خواهد کرد». به نقل از کانال «سیر و سلوک» @sooyesama
زیباترین عکس‌ها در اتاق‌های تاریک ظاهر می‌‌شوند. هرگاه در قسمت تاریک زندگی قرار گرفتی، بدان، که خدا می‌خواهد تصویری زیبا از تو بسازد. ارسالی از اعضا @sooyesama
کیفیت نماز توبه در یک‌شنبه‌های ماه ذی‌قعده: ۱- غسل ۲- چهار رکعت نماز ۳- هر رکعت: ۱ حمد + ۳ توحید + ۱ فلق + ۱ ناس ۴- پس از اتمام نماز: ۷۰ مرتبه «استغرالله ربی و اتوب الیه» ۵- سپس «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ۶- سپس «يَا عَزِيزُ! يَا غَفَّارُ! اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت» .......................................... پیامبر خاتم (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امّت من که این نماز را بخواند، از آسمان به او ندا می‌شود: «ای بنده خدا! عملت را از نو آغاز کن، زیرا توبه تو پذیرفته، و گناه تو آمرزیده شد»... پس منادی دیگری می‌گوید: «ای بنده... به خاطر تو، پدر و مادرت و فرزندانت آمرزیده شدند، و روزیِ تو در دنیا و آخرت گسترده خواهد شد». و جناب جبرئیل ندا می‌کند: «من با ملک‌الموت نزد تو می‌آیم تا با تو مدارا کند... و روح تو به آرامی از بدنت خارج شود»... انس بن مالک پرسید: ای رسول خدا! اگر بنده‌ای این نماز را در غیر ذی‌قعده بخواند، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: همانند آن‌چه برای شما گفتم، برای ماه دیگر نیز خواهد بود... (سیدبن طاوس، اقبال الاعمال، ص۶۱۴) @sooyesama
شخصی پرسید: چگونه می‌توان به «موت اختیاری» دست یافت؟ به او گفته شد: با عبادت. شخص سؤال‌کننده گفت: با عبادت نمی‌شود. من سال‌ها اهل عبادات بوده‌ام اما هنوز به این معنا دست نیافته‌ام. این شخص معنای عبادت و موت اختیاری را نمی‌داند. او می‌پندارد که اگر خلع بدن نموده و از کالبد جسمانی بیرون آید، به موت اختیاری دست یافته است. خلع بدن را با کمی ریاضت می‌توان تحصیل کرد؛ برخی مرتاضان هندی نیز از این قدرت‌ها دارند. اگر از بدن جسمانی در آمدی، در قالب مثالی قرار می‌گیری. یعنی از یک قبر تنگ، به قبر گشاده‌تری می‌روی. در حالی‌که آدم حقیقی کسی است که از همه قبرها (حدود) بیرون آمده و در حقیقت مطلق فانی شود. چیزی‌که عبادت به انسان می‌دهد فنای در توحید افعالی است. موت اختیاری همین است که عبد، اختیار خود را در اختیار خداوند فانی نماید. اختیار خدا همان دستورات فقهی و اخلاقی است که در شریعت مقدس تبیین شده است. هرکس به هر اندازه به «أمر» خدا پناهنده شد، به همان اندازه به «موت اختیاری» رسیده است. چه توانایی خلع بدن را داشته باشد و چه نداشته باشد. البته موت اختیاری مراتب بالاتری نیز دارد، که فنای در توحید افعالی، آغاز آن‌ها است. @sooyesama
نزد اولياء الله مجرب است كه اكثار ذكر شريف «يا حى يا قيوم يا من لا اله الا انت» موجب حيات عقل [جبرئیلی] مى‌شود. (تازیانه سلوک، ص۲۸) @sooyesama
در هر كارى بايد انسان از «بسم اللّه الرحمن الرحيم» كمك بجويد، تا كم كم با آن حشر پيدا كند و اين كليد قفل‏هاى امور عالم، همواره به دستش باشد تا همه درهاى بسته را بگشايد، وهمه حجاب‏ها را برطرف كند، تا خدابين شود. (اسرار الصلوة) @sooyesama
زمانی که بخواهید وصیت نامه بنویسید، متوجه خواهید شد تنها کسی که از دارایی‌تان سهمی ندارد، خودتان هستید! @sooyesama
تا آب شدم، سراب، دیدم خود را دریا که شدم، حباب، دیدم خود را آگاه شدم، غفلت خود را ديدم بيدار شدم، به خواب ديدم خود را @sooyesama
امام صادق ع: اگر مردم فضیلت معرفت خداوند را می‌دانستند، چشمان خود را به زرق و برق‌های زندگی دنیا و نعمت‌های آن، که خداوند دشمنان را [نیز] از آن بهره‌مند ساخته، نمی‌دوختند. و دنیای آن‌ها برایشان از آن‌چه زیر پا می‌گذارند کم‌ارزش‌تر بود، و به معرفت خدا متنعم می‌شدند. و از آن، چنان لذتی می‌بردند که کسی‌که همواره در بستان‌های بهشت همراه اولیای خداست، لذت می‌برد. معرفت خدا آرامش بخش از هر وحشتی، و همراه هر تنهایی، نور هر تاریکی، و نیروی هر سستی، و درمان هر بیماری است. (کلینی، اصول کافی، ج۸، ص۲۴۷) @sooyesama
امام رضا (ع): لیستِ العبادهُ کثرهَ الصیام و الصلاهِ و إنّما العبادهُ کثره التّفکرِ فی أمرالله. عبادت، بسیاری نماز و روزه نیست. عبادت، فراوانی تفکر در أمر خداوند است. (حرانی، تحف العقول، ص۹۷۲) @sooyesama