حضرت سیدالشهدا ع در شب عاشورا به اصحاب خود فرمود:
«فاعلموا أن الله انما یهب المنازل الشریفه لعباده باحتمال المکاره؛ بدانید که خداوند متعال، بواسطه تحمل سختیها، منزلهای شریف را به بندگانش میبخشد»
بنابراین انسان با تحمل مکروه آدم میشود؛ یعنی پذیرش سختیهای راه خدا. تلقی توحید، ریاضت میخواهد. بهترین ریاضت همین انجام واجبات و ترک محرمات است.
ریاضتی که از روی بندگی و اطاعت فرمان الهی است، آدم را به توحید میرساند. اما ریاضاتی که برخی افراد به سلیقه خود جعل میکنند، اینها پرستش نفس است.
ریاضتهای غیر شرعی نفس را قوی میکند، اما طهارت روحی نمیآورد. بلکه ممکن است تاریکی و آلودگی نیز به بار آورد.
البته ریاضتهای شرعی نیز، اگر به نیت قربت نبود و با هوای نفس همراه شد، ثمر الهی نمیدهد.
در شب عاشورا هم «حُر» منقلب بود و هم «عمر سعد». اما حر توانست به امر خدا تن دهد و خواسته نفس را قربانی کند. او توان تحمل مکروه داشت و اهل ریاضت بود. لذا به اعلی علیین رسید.
اما عمر سعد نتوانست از توهم «ملک ری» دست بکشد. او قدرت حمل این مکروه را نداشت و اهل ریاضت نبود. لذا به اسفل السافلین افتاد.
#استاد_محمود_امامی
(با تصرف و تلخیص)
#تلقی_توحید
#تحمل_مکروه
#ریاضت_شرعی
@sooyesama
صفر، ماهی است که خاتم الانبیاء ص در آن رحلت میکند. ظرفی از زمان که جایگاه فقدان نبوت است. لذا نَحس و بلاخیز است. هر جایگاهی که فاقد روح نبوت باشد، نحس و بلاخیز است.
البته زمان و مکان، به خودی خود، نه نحساند و نه سعد. اما اتفاقاتی که در آنها روی میدهد بدانها رنگ میدهد و سبب نحسی یا سعدی آندو میگردد. مانند روز عاشورا و مکان کربلا که نقش ویژهای در تربیت نفوس دارد.
ماه صفر نیز جایگاه رحلت خاتم الانبیاء ص، است. و هرجا که روح نبوت نباشد نحس خواهد بود. اما ربیعالاول (که جایگاه میلاد نبی است) سعد و موجب رشد آدمی است.
اینکه پیامبر ص فرمود: «هرکه مرا به خروج صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت میدهم». مراد این است که هرکس از اقامت در صفر (فقدان روح نبوت) خارج شود، وارد بهشت شده است.
حرام و مکروه، «صفر» اند؛ یعنی فاقد روح نبوت هستند، و واجب و مستحب، «ربیع» اند؛ یعنی واجد روح نبوت هستند.
#استاد_محمود_امامی
@sooyesama
ﻫﺮ ﭘﺮﻫﯿﺰﮐﺎﺭﯼ ﮔﺬﺷﺘﻪﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﮐﺎﺭﯼ ﺁﯾﻨﺪﻩاﯼ...
میدﺍﻧﻢ ﺍﮔﺮ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﻧﺎﺩﺭﺳﺘﯽ ﺑﮑﻨﻢ، ﺩﻧﯿﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻼﺷﺶ ﺭﺍ خواهد کرد ﺗﺎ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ. و ﺑﻪ ﻣﻦ ﺛﺎﺑﺖ نماید دﺭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﻫﻤﻪ ﻣﺎ ﺷﺒﯿﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮﯾﻢ.
ﭘﻨﺎﻩ میبرم ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻋﯿﺒﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ میبینم و ﺩﯾﺮﻭﺯ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ همان عیب ملامت ﮐﺮﺩﻩﺍﻡ.
#ﺩﺍﺳﺘﺎﻳﻮﻓﺴﻜﻰ
(ﺗﺴﺨﯿﺮ ﺷﺪﮔﺎﻥ)
@sooyesama
امام سجاد علیه السّلام:
انما الإستعدادُ للموتِ تجنبُ الحرامِ و بذلُ النَّدی فی الخَیرِ
پذیرش مرگ، تنها به [واسطه] پرهیز از حرام و نثار دارایی در راه خیر، میباشد
(بحارالانوار، ج۴۶، ص۶۶)
@sooyesama
شيخ اجل پورسينا، فكر لطيف و عشق عفيف را در رياضت نفس قویترين سبب براى تلطيف سر، و اعداد به وصول عشق حقيقى كه بهترين سرمايه سالك در تقرب به حسن مطلق است دانسته است.
#علامه_حسنزاده
(هزار و یک نکته)
@sooyesama
شب سردی بود، فقیری کنار یک کپه برف خودش را از زور سرما مچاله کرده بود.
نزدیکش شدم و با او حرف زدم، فقیر جایی برای خواب نداشت. هرچه فکر کردم دیدم نمیتوانم او را به خانه ببرم، یا جای گرمی برای او تهیه کنم.
تصمیم گرفتم تمام شب را در حیاط خانه بمانم، از سرما بلرزم و از رخت خواب محروم باشم. تا خودِ صبح لرزیدم و بعدش سخت مریض شدم، و چه مریضی لذت بخشی بود!
#شهید_چمران
#مریضی_لذتبخش
@sooyesama
دعوی مکن که برترم از دیگران به علم
چون کبر کردی، از همه دونان فروتری...
بار درخت علم، ندانم مگر عمل
با علم اگر عمل نکنی شاخ بیبری
علم آدمیتست و جوانمردی و ادب
ورنی ددی، به صورت انسان مصوری
از صد یکی به جای نیاورده شرط علم
وز حب جاه در طلب علم دیگری
هر علم را که کار نبندی چه فایده
چشم از برای آن بود آخر که بنگری
امروزه غرهای به فصاحت که در حدیث
هر نکته را هزار دلایل بیاوری
فردا فصیح باشی در موقف حساب
گر علتی بگویی و عذری بگستری...
#سعدی
@sooyesama