علیک بتودد المومنین فانهم کجسد واحد اذا اشتکی منه عضو تداعی له سائر الجسد بالحمی.
بر تو باد به دوستی مومنان؛ زیرا مومنان مانند پیکری واحدند، هنگامیکه عضوی از بدن [از دردی] شکایت کند اعضای دیگر با تب، با او همیاری میکنند.
#محییالدین_عربی
(کتاب الوصیه)
#مومنان
#اعضای_پیکره_اسلام
#همیاری
@sooyesama
مرحوم جهانگيرخان قشقایی: برای تحصيل [حکمت و عرفان] خدمت علامه مرحوم میرزا محمدرضا قمشهای به تهران آمدم. ديدم هيچ جنبه علمایی ندارد و به کرباس فروشان میماند، اما در حال جذبه، از خدمتش طلب درس کردم، فرمود: فردا به خرابات آی!
خرابات محلی بود بيرون خندق، و درويشی در آن قهوهخانهای داشت که محل تردد اهل ذوق بود. فردا به آنجا رفتم و ديدم در خلوتگاهی بر حصير نشسته.
کتاب اسفار ملاصدرا را گشودم، ولی استاد آنرا از سينه برخواند و چنان تحقيقی [تبیین عالی] کرد که مرا به وجد آورد و از خود بیخود شدم و نمانده بود ديوانه شوم. استاد، آن حالت من دريافت و این مصرع مولوی را فرمود: قوّت می، بشکند ابريق را.
#جهانگیرخان_قشقایی
#میرزا_محمدرضا_قمشهای
#منوچهر_صدوقیسها
(تاريخ حکما و عرفای متأخر)
@sooyesama
8.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نگاه خاخامهای صهیونیست درباره حیوانبودن مردم جهان
@sooyesama
اگر قلب به کلی از دلبستگیها پاک شد، حتی از توجه به حق تعالی با باوری خاص، و یا پناه بردن به او به اسمی ویژه،
در این صورت تجلی به حسب احدیتِ جمع ذاتی، تجلی میکند و خورشید ذات بر حقیقت قلب میتابد.
#فناری
(مصباح الانس، ص۶۷۱)
#تجلی_ذاتی
@sooyesama
این کلمه علیا در روز چهارشنبه ۱۴ ذیالقعده ۱۴۲۷ = ۱۵ آذر ۱۳۸۵ گفته آمد:
الهی شکرت که حَسَنت مرزوق به نعمت توحید صمدی: «یا هو یا من لا هو إلّا هو» شده است.
به تفسیر عظیم الشأن مجمع البیان جناب طبرسی (ره) در تفسیر سوره مبارکه اخلاص رجوع بفرمایید که «کل الصید فی جوف الفرأ»
#علامه_حسنزاده_آملی
(هزار و یک کلمه، کلمه ۸۷۱)
#تجلی_ذاتی
@sooyesama
امیر مومنان (ع):
اَلدُّنْيَا خُلِقَتْ لِغَيْرِهَا وَ لَمْ تُخْلَقْ لِنَفْسِهَا
دنيا براى چیز دیگری [آخرت] آفريده شده، نه براى خودش.
(نهج البلاغه، حکمت ۴۶۳)
@sooyesama
امیرمومنان (علیهالسلام):
«فَأَقِرُّوا عَلَى مَذَلَّةٍ وَ تَأْخِيرِ مَحَلَّةٍ أَوْ رَوُّوا اَلسُّيُوفَ مِنَ اَلدِّمَاءِ تَرْوَوْا مِنَ اَلْمَاءِ فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ اَلْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ»
[هنگامیکه سپاهيان معاويه در نبرد صفيّن، شريعۀ فرات را گرفتند و از برداشتن آب بازداشتند] حضرت فرمودند:
اكنون يا به خواری تن دهید و در جاى خود بنشينيد، يا شمشيرها را از خون [دشمنان] سيراب کنيد تا از آب سيراب شويد.
زیراکه مرگ [حقیقی] در زندگی خوارگونه است و زندگی [حقیقی] در مرگ سرافرازانه.
(نهج البلاغه، خطبه ۵۱)
@sooyesama
مراد از نزول قرآن، تحصیلِ سیرتِ خوب است، نه [صرف] ترتیل سورت مکتوب.
#سعدی_شیرازی
(گلستان)
#نزول_قرآن
#سیرت_خوب
@sooyesama