امیر مومنان (ع):
الْعِلْمُ أَصْلُ كُلِّ خَيْرٍ
علم، ريشه هر خوبى است.
(غرر الحکم، ص ۴۸)
@sooyesama
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازگشت به شهری که ماند و خانههایی که رفت...
#پیام_مناسبتی
#غزه
در جامع الاسرار عارف متاله سید حیدر آملی آمده که: «جماعتی از رهبانیین از امام اميرالمؤمنين علی (ع) از وجه خدا پرسیدند، و گفتند: آیا در کتاب پیامبر شما وجه الله آمد؟ فرمود: آری. گفتند: تفسیرش چیست؟
حضرت به آنان فرمود: من جواب شما را به گفتار نمیدهم بلکه به انجام کاری جواب میدهم. پس امر کرد به اینکه ذغال آوردند و امر کرد به شعلهور کردن آنکه همهی آن به صورت آتش درآمد.
سپس حضرت از رهبان سؤال کرد که وجه این آتش چیست؟ رهبان گفت: همه طرفش وجه آتش است. حضرت آیه "فأينما تولوا فتم وَجْهُ الله"، (بقره: ۱۱۶) و "كُلُّ شَيْءٍ هَالِكَ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ" (قصص: ۸۹) را تلاوت کرد که همه رهبانیون مسیحی به همین روش اسلام آوردند و با دست حضرت از موحدین عارف گردیدند.
#علامه_حسنزاده_آملی
(تفسیر سدرهالمنتهی، ج ۱، ص ۲۰۵)
#امام_علی (ع)
#وجهالله
@sooyesama
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شگفتیهای_آفرینش
یخ بستن حباب، در سرمای زیر صفر
@sooyesama
آن زمان شایستگی عبودیت حقیقی برای سالک پیدا میشود و در آن مقام قرار میگیرد که تدبیر خود کند و همه چیز خود را به او سبحانه واگذار نماید، این نیز با گفتن حاصل نمیشود...
بشر بیتدبیر نمیشود و عالم، عالم اسباب است و بدون سبب کار پیش نمیرود؛ اما یکی هست که به اسباب استقلال میدهد. با این حال انسان از آن که سبب را سبب قرار داده، غافل است و این برخلاف عبودیت است. باید خدای متعال را از راه اسباب همه کاره بدانیم...
ما که میخواهیم به طرف حرم حضرت معصومه علیها السلام حرکت کنیم و مشرف شویم، بی تدبیر ممکن نیست؛ ولی باید به خودِ اسبابی که برای رسیدن به حرم متوسل میشویم و حتی خودِ تدبیر، استقلال ندهیم و بدانیم اوست که سبب را سبب قرار داده و اوست که مرا قوت تدبیر و اداره امور داده است.
#آیتالله_سعادتپرور
(ثمرات حیات، ج۲، ص۳۹)
#توکل
#تدبیر
#اسباب
#مسبب
@sooyesama
آن درگهی که پایهاش از عرش برتر است
دولت سرای حضرت موسی بن جعفر است
@sooyesama
امام کاظم (ع):
ما قُسِّمَ بَینَ الْعِبادِ أفْضَلُ مِنَ الْعَقْلِ، نَوْمُ الْعاقِلِ أفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجاهِلِ
چیزی بهتر از عقل، میان بندگان تقسیم نشده است؛ خواب عاقل بهتر از شبزندهداری جاهل است.
(تحف العقول، ص۲۱۳)
@sooyesama
الهی
تو که بینیاز بی انبازی و به رایگان میبخشی، حسن هم که درویش گدای توست. بخششت را با درویشانت بیش بفرما.
#علامه_حسنزاده_آملی
#الهی_نامه
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
همه عالم خدا را نشان میدهد اما ما نمیفهمیم، معنی تسبیح هم همین است.
خداوند تبارک و تعالی ما را برای تسبیح خلق کرد؛ برای آن تسبیح کلّی که در این روز مبعث حاصل میشود، لذا درخت عالم روز مبعث به ثمر می نشیند.
خداوند این عالم را که خلق کرد مانند یک درخت است؛ یک درخت بینهایت که میوه آن مبعث است، یعنی بعثت پیغمبر. همین هم که خداوند فرمود: «لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ»...
لذا این مبعث نه تنها بهترین میوه عالم، بلکه اصلا غایت خلقت خداوند تبارک و تعالی در روز مبعث است.
بنابراین حضرت خاتم وقتی مبعوث شد به رسالت، میبینی که این درخت عالم به ثمر نشست و میوه داد.
#استاد_محمود_امامی
#مبعث
#تسبیح
@sooyesama
@malakedaei
اگر فرض کنیم همه نوع بشر و بنی انسان بشوند افلاطون، ارسطو، فارابی، بوعلی، خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا، انیشتین.
یعنی همه و همه جزء نوابغ باشند و اصلا آدم معمولی در دنیا نداشته باشیم، باز هم این آیه قرآن کریم، صادق است که فرمود:
«هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ (جمعه: ۲) او كسى است كه در ميان بیسوادان رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها میخواند و آنها را تزكيه میكند و به آنان كتاب و حكمت میآموزد هرچند پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند».
زیرا آنچه پیامبر (ص) به مردم ارائه میدهد از سنخ علوم دنیایی نیست. بلکه اسراری الهی است که حتی نوابغ روزگار، هیچ آگاهیای از آن ندارند و دراینباره، بیسواد هستند.
پیامبر (ص) توحید احدی صمدی را به ارمغان آورد. این قلهای است که تاکنون فتح نشده بود.
#علامه_حسنزاده_آملی
(باتصرف و تلخیص)
#بعثت
#توحید_احدی_صمدی
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
مهمترین مراقبات ماه شعبان:
۱. مناجات شعبانیه (ترجیحا سحر)
۲. صلوات شعبانیه (وقت زوال ظهر)
۳. ذکر «لا اله الا الله، و لا نعبد الا ایاه، مخلصین له الدین، و لو کره المشرکون»؛ هزار مرتبه در کل ماه؛ روزی ۳۳ مرتبه
۴. ۷۰ مرتبه: «استغفر الله و اسئله التوبه»
۵. ۷۰ مرتبه: «استغفر الله الذی لا اله الا هو الرحمن الرحیم الحی القیوم و اتوب الیه»
۶.روزه در حد توان (دستکم روز اول، سیزده، چهارده، پانزده و آخر ماه).
۷. صد مرتبه: «سبحان الاله الجلیل، سبحان من لا ینبغی التسبیح الا له، سبحان الاعز الاکرم، سبحان من لبس العز و هو له الاهل». بجای روزه روزهای دیگر، بهنیت رجا.
منبع: مفاتیح الجنان
@sooyesama