روح، لطیفتر از نسیم سحر؛ لطیفتر از صبح بهاری؛ لطیفتر از شبنمِ روی گلبرگهاست.
لذا از غیر خود، بسیار تاثیر پذیر است.
#استاد_مؤیدی
#لطافت_روح
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امام حسن مجتبی (ع):
مَن عَبَدَ الله عَبَّدَ اللهُ لَهُ کُلَّ شَیء
هرکه خدای را بندگی کند، خدا همه چیز را بنده او میکند.
(تنبیهالخواطر، ج۲، ص۱۰۸ )
@sooyesama
از خویشتنِ خویش برون آمدم. آنگونه که مار از پوست خود.
آنگاه در خویشتن نگریستم. دیدم که من "او"یم...
#بایزید_بسطامی
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
اعمال مشترک شبهای قدر:
۱- احیای شب به عبادت
۲- غسل
۳- دو رکعت نماز: (در هر رکعت حمد و هفت مرتبه توحید + پس از سلام، ۷۰ مرتبه استغفار)
۳- دعای قرآن به سر و قسم دادن حق تعالی به ۱۴ معصوم
۵- زیارت امام حسین علیه السلام
۶- دعای جوشن کبیر
۷- صد مرتبه سوره قدر
یادآوری:
۱- شایسته است پاسی از شب در خلوت به ذکر و فکر در حقیقت شب قدر، سپری شود.
۲- تلاوت قرآن، بهویژه مسبحات ششگانه، و ۶۶ مرتبه سوره توحید، مورد توجه است.
@sooyesama
هستی موهوم ما یک لبگشودن بیش نیست
چون حباب از خجلت اظهار، خاموشیم ما...
گاه در چشم تر و گه بر مژه، گاهی به خاک
همچو اشک ناامیدی خانه بردوشیم ما
#بیدل_دهلوی
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
امیرمومنان علی (ع):
مَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آيَةٌ هِيَ أَكْبَرُ مِنِّي وَ لاَ لله منْ نَبَإٍ أَعْظَمُ مِنِّي
خداوند عزوجل را نشانهای بزرگتر، و خبری والاتر از من نیست.
(کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۷)
@sooyesama
امام صادق (ع):
صبيحة يوم ليلة القدر مثل ليلة القدر فاعمل و اجتهد
صبح روز قدر مانند شب قدر است؛ پس بکوش و عمل کن
(مجلسی، «بحارالانوار»، ج۹۴، ص۱۱)
@sooyesama
معراج جناب رسولالله (ص) سه ساحت داشت. یکی زمینی بود از مکّه تا بیتالمَقدِس. دوم از آنجا عروج بود به عوالم مثالی و بعد از عوالم مثالی، عروج دیگری بود که فوق مقامات املاک و قوا بود که جبرئیل هم تاب نیاورد و فرمود: «لو دنوتُ لأحترقت».
این سفرها بیان سرگذشت انسانی است و حال سیر امتش نیز هست، که یک عده به راه میافتند، اما زمینیاند. گروه دوم همتشان از آنها بیشتر است و پس از آن سیر زمینی، سیر آسمانی دارند، تمثلات دارند، بالاتر میروند. اندکی نیز از آن مرحله بالاتر میروند که ملائکه مقربین نمیتوانند و میگویند:
گفت: بیرون زین حد ای خوش فرّ من
گر زنم پرّی بسوزد پرّ من
آنها دیگر خیلی در مقام قرب و اهتمام قرار گرفتهاند. این مراحل سه گانه.
در آن مرتبه دوم، که هنوز املاک، ملائکه، قوا، تمثلاً، تحققاً با جناب رسولالله (ص) هستند، یک وقت در اثنای آن سفر الهیاش میبیند که همه نظام هستی یکپارچه میگویند: «سبّوحٌ قدّوسٌ ربّ الملائکة و الرّوح».
به تعبیر اینسویی حضرت جبرئیل (ع) فرمان ایست داد. حضرت سوال میکند که برای چه بایستیم؟ جبرائیل گفت: برای اینکه خداوند دارد خودش را تسبیح و تقدیس میکند.
این حالات را انسان در خود مییابد. این احوال برای کسب است که او «أسوه حسنه» ماست.
#علامه_حسنزاده_آملی
(با تصرف و تلخیص)
#مراحل_معراج
#تسبیح_خداوند
@sooyesama