eitaa logo
به سوی سماء
960 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
487 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسین (ع): اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لاَ جَوْفَ لَهُ وَ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي بِهِ اِنْتَهَى سُؤْدَدُهُ وَ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لاَ يَأْكُلُ وَ لاَ يَشْرَبُ وَ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لاَ يَنَامُ وَ اَلصَّمَدُ اَلَّذِي لَمْ يَزَلْ وَ لاَ يَزَالُ «صمد» چیزى است كه هیچ رخنه‌ای [کاستی‌ای] ندارد و در منتها درجۀ بلندمرتبگى است. «صمد» آن است كه نمى‌خورد، نمى‌آشامد و نمى‌خوابد. «صمد» کسى است كه همواره بوده، هست و خواهد بود. (صدوق، معانی‌الاخبار، ج۱، ص۶) @sooyesama
شخصی از علامه طباطبایی (ره) پرسید: آقا! می‌شود بفرمایید از چه راه‌هایی به این مقام رسیدید؟ بسیار آرام و بی‌آلایش فرمود: راه‌های زیادی دارد اما از همه بهتر، نمازشب با اخلاص و گریه بر حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) است. @sooyesama
یک شرابی هست، نام او حسین می‌دهد بر سالکان شوری و شین می‌کند شیدای خود هر قلب را هم ملک، هم آدمی، هم کلب را می‌کِشد از خود برون، هرکس که هست می‌کند شیدای حق، بالا و پست از خمار این شراب، آید قیام تیغ "لا" بیرون کشاند از نیام این همه شور و شرر در مردمان بازتاب آن شراب است ای فلان از خودی‌ها مردم ار بگذشته‌اند چون‌که از جامش کمی نوشیده‌اند گر خودی باقی بود، ایثار چیست؟ با خودی از خود گذشتن نیست، نیست تا ننوشی و نگردی مست حق کی گذاری پای بر خود، چون فلق باید از خود جملگی آیی برون تا بجویی مرگ در گرداب خون داد در راه خدا فرزند و سر تا که مردم بگذرند از سیم و زر "این همه آوازه‌ها از شه بود گرچه از حلقوم عبدلله بود" @sooyesama
امام سجاد (ع): اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج۱، ص۴۰۲) انما الإستعدادُ للموتِ تجنبُ الحرامِ و بذلُ النَّدی فی الخَیر (بحارالانوار، ج۴۶، ص۶۶) ترجمه حدیث دوم: پذیرش مرگ، تنها به [واسطه] پرهیز از حرام و نثار دارایی در راه خیر، می‌باشد @sooyesama
مثل عکس رخ مه‌تاب که افتاده در آب در دلم هستی و بین من‌وتو فاصله‌هاست @sooyesama
یکی از عارفان نام‌دار می‌گوید: در واقعه‌ای شخصی را در طواف دیدم که به من خبر داد از اجداد من بوده است و نامش را به من گفت. از زمان وفاتش پرسیدم در جوابم گفت چهل هزار سال پیش از این بوده. پس او را از مدت آدم پرسیدم به من گفت از کدام می‌پرسی از آدم نزدیک؟ گفت تصدیق کن که من یکی از پیامبرانم و برای عالم مدت نمی‌شناسم که آغاز زمان باشد و در آنجا بیاستم و سپس از آنجا شروع کنم. بدان‌که خدای سبحان همیشه خالق بوده است و همواره دنیا و آخرت خواهد بود. مدت برای مخلوق است نه در خلق و آفریدن؛ چه این‌که خلق با انفاس دم‌به‌دم پدید می‌آید. (هزار و یک کلمه، ج۳، ص۱۰۳) @sooyesama
امام از هركس تمجيد نمايد، به لحاظ كمالات و معنويتى است كه در اوست، و اگر غير از اين باشد، با مقام عصمت امام سازگار نيست... بنابراين مقام و بزرگى اشخاص را مى‏‌توان در نحوه رفتار و سخنان معصوم با آن‏ها تشخيص داد... كلام حضرت سیدالشهداء (ع) نسبت به على اکبر (ع) كه مى‌‏فرمايد: «أَشْبَهُ النّاسِ خَلْقاً وَ خُلْقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ» سخن كمى نيست. مگر نه اين است كه خداوند درباره رسول الله (ص) فرمود: «إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ‏» (قلم: ۴) و آيا خُلق عظيم غير از اتّصاف به صفات الهى، چيز ديگرى است؟! (فروغ شهادت) @sooyesama
و گفت: هر آن معصیت بنده را به حق نزدیک گرداند که اول آن ترس بود و آخر آن عُذر. و گفت: هر آن طاعت که اول آن اَمن بود و آخر آن عُجب، آن طاعت بنده را ا زخدای دور گرداند. مطیع با عُجب عاصی است و عاصی با عُذر مطیع، زیرا که در این معنا بنده را به حق نزدیک گرداند. (تذکرة الأولیاء، ذکر ابن‌محمد امام صادق (ع)) @sooyesama
امام زمان؛ حضرت بقیه‌الله (ع): إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِكُم ولا ناسین لِذِكرِكُم و لَولا ذلِكَ لَنَزلَ بِكُم اللَّأْواءُ وَاصطَلَكُمُ الأَعداءُ. ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم وگرنه دشواری‌ها شما را فرا می‌گرفت و دشمنان شما را از میان می‌بردند. (مجلسی، بحارالانوار، ج٥٣، ص٧٢) https://eitaa.com/sooyesama
در آسمان دریایی است که آن را دریای برکات گویند و بر لب آن دریا درختی است که آن را درخت تحیّات نامند. بر آن درخت آشیانهٔ مرغی است به نام مرغ صلوات. وقتی مؤمنی در ماه شعبان بر سیّد پیغمبران (ص) صلوات فرستد، خدا آن مرغ را امر نماید تا در آن دریا غوطه خورد و پرهای خود را بفشارد و هر قطره‌ای که از پرهای آن مرغ بریزد، ملکی خلق نماید. جمیع آن فرشتگان به تقدیس و تحمید، و مدح و ثنای پروردگار مشغول گردند و ثواب آنها در دیوان اعمال صلوات فرستنده ثبت گردد. (وسائل الشیعه، ج۱۰ ، ص۴۹۲ ؛ مصباح المتهجد، ص۲۸) @sooyesama