eitaa logo
به سوی سماء
955 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
483 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
و گفت: هر آن معصیت بنده را به حق نزدیک گرداند که اول آن ترس بود و آخر آن عُذر. و گفت: هر آن طاعت که اول آن اَمن بود و آخر آن عُجب، آن طاعت بنده را ا زخدای دور گرداند. مطیع با عُجب عاصی است و عاصی با عُذر مطیع، زیرا که در این معنا بنده را به حق نزدیک گرداند. (تذکرة الأولیاء، ذکر ابن‌محمد امام صادق (ع)) @sooyesama
امام زمان؛ حضرت بقیه‌الله (ع): إنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِكُم ولا ناسین لِذِكرِكُم و لَولا ذلِكَ لَنَزلَ بِكُم اللَّأْواءُ وَاصطَلَكُمُ الأَعداءُ. ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نمی‌بریم وگرنه دشواری‌ها شما را فرا می‌گرفت و دشمنان شما را از میان می‌بردند. (مجلسی، بحارالانوار، ج٥٣، ص٧٢) https://eitaa.com/sooyesama
در آسمان دریایی است که آن را دریای برکات گویند و بر لب آن دریا درختی است که آن را درخت تحیّات نامند. بر آن درخت آشیانهٔ مرغی است به نام مرغ صلوات. وقتی مؤمنی در ماه شعبان بر سیّد پیغمبران (ص) صلوات فرستد، خدا آن مرغ را امر نماید تا در آن دریا غوطه خورد و پرهای خود را بفشارد و هر قطره‌ای که از پرهای آن مرغ بریزد، ملکی خلق نماید. جمیع آن فرشتگان به تقدیس و تحمید، و مدح و ثنای پروردگار مشغول گردند و ثواب آنها در دیوان اعمال صلوات فرستنده ثبت گردد. (وسائل الشیعه، ج۱۰ ، ص۴۹۲ ؛ مصباح المتهجد، ص۲۸) @sooyesama
خاتم ولایت محمدی، که ختم خاص ولایتِ امت محمد است، در تحتِ حکم ختمیّتش عیسی و غیر عیسی از الیاس و خضر و هر ولیّ خدا از ظاهر امت، داخل است. بنابراین عیسی، اگرچه خود ختم است، اما تحت ختمِ این خاتم محمدی علیه و علیهم السلام است. این ختم محمدی را در شهر فاس از شهرهای مغرب، در سال ۵۹۴ یافتم و حق تعالی او را به من شناسانید و علامت و نشانه‌اش را به من عطا کرد. (فتوحات مکیه، باب۳۸۲: معرفتِ منزل ختم ها، دفتر بیست و هفتم از فتح مکی) @sooyesama
ظاهرا می‌گوييم آقا می‌آيد ولی در حقيقت ما به خدمت حضرت می‌رويم. ما به پشت ديوار دنيا رفتيم و گم شديم. بايد از پشت ديوار بيرون بياييم تا ببينيم که حضرت از همان ابتدا حاضر بودند. امام زمان گم و غایب نشده است. ما گم و غایب شده‌ايم.   (مصباح الهُدی، ص۳۱۹) @sooyesama
امام جواد (علیه السلام): سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلتَّوْحِيدِ فَقُلْتُ: أَتَوَهَّمُ شَيْئاً. فَقَالَ: نَعَمْ غَيْرَ مَعْقُولٍ وَ لاَ مَحْدُودٍ فَمَا وَقَعَ وَهْمُكَ عَلَيْهِ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ خِلاَفُهُ لاَ يُشْبِهُهُ شَيْءٌ وَ لاَ تُدْرِكُهُ اَلْأَوْهَامُ كَيْفَ تُدْرِكُهُ اَلْأَوْهَامُ وَ هُوَ خِلاَفُ مَا يُعْقَلُ وَ خِلاَفُ مَا يُتَصَوَّرُ فِي اَلْأَوْهَامِ إِنَّمَا يُتَوَهَّمُ شَيْءٌ غَيْرُ مَعْقُولٍ وَ لاَ مَحْدُود. ابن ابى‌نجران گويد: از امام جواد (عليه السلام) درباره توحيد پرسیده و گفتم: می‌توانم خدا را "چيزى" تصور كنم‌؟ فرمود: آرى. اما چيزى‌كه حقيقتش ادراك نمی‌شود و نامحدود است؛ زيرا خدا غير از چیزهایی است که ذهنت بر آن دست می‌یابد. هیچ چيزى مانند او نيست و ذهن‌ها او را نمی‌یابند. چگونه ذهن‌ها دریابند چیزی را که [حقیقتش] تعقل‌ناپذیر و تصورناپذیر است؟! درباره خدا تنها همين اندازه از ذهن می‌گذرد: «چيزى، كه نامحدود و نایافتنی است». (کلینی، الکافی، ج۱، ص۸۲) @sooyesama
زندگی راه رسیدن به کجاست؟ کیست کو پاسخ این پرسش ماست؟ خنده و گریه و شادی، غم و درد این همه پست و بلندی ز چراست؟ چیست این بازی شیرین شباب؟ وین شکستی که چو شد پیر، رواست؟ خسته از بازی بیهوده عمر دل پژمرده بی‌رونق ماست پی آرام دلی، گشتم و عمر رفت بیهوده و این دل، تنهاست نیک چون بنگری غرق است به غم آن‌که سرمست جهان گذراست یار صدّیق، مجو، جستم و نیست هرکه جوید چو من از خلق جداست جان من، یار یگانه فقط اوست هوست کز بهر دل خسته دواست زندگی رویش کشف است به دهر رنج ما مایه آگاهی ماست دام‌ها بر سر راه است عزیز راه آزادی‌ ما سیل بلاست زندگی راه رهایی ز خود است زندگی راه رسیدن به خداست @sooyesama
در هر مرتبه که هستی، آن نیم رمق که داری، آن‌قدر را که به سهولت می‌توانی به عمل آوری... اگر در آن مسامحه نکردی آن‌را به جا آوردی، یک چنین هم بر قوّت تو می‌افزاید بلکه زیاده؛ زیرا که فرمود: تو یک وجَب بیا، من یک ذراع. و اگر نه، مسامحه کردی، آن مقدار قوّتت هم در معرض زوال است. (تذکرة المتّقین، ص۱۱۳) @sooyesama
خدا را در همه‌ پدیده‌ها ببین؛ زیرا خداست که در همه پدیده‌ها، پدیدار است. هر پدیده‌ای از خدا لبریز است و کتابی است درباره‌ او. هر پدیده‌ای، کلمه خداست. اگر برای خُردترین پدیده‌ها به اندازه کافی وقت بگذارم، حتی برای یک کرم پروانه، آن‌گاه لازم نیست خود را برای یک خطابه آماده کنم. هر پدیده‌ای این‌چنین، سرشار از خداست. (مکاشفات) https://eitaa.com/sooyesama
نطق در همه عالم ساری است و به‌رغم این‌که آنرا فصل مقوم انسان قرار داده او را حیوان ناطق نامیده‌اند، مختص انسان نیست. کشف، این حد را مختص انسان نمی‌داند. حد انسان تنها "صورت الهی" است. کسی‌که این حدش نباشد، انسان نیست بل‌که حیوانی است که در پیکری مانند ظاهر انسان است. *پی‌نوشت: مراد از صورت الهی، آیینه‌گونی آدم، نسبت به اسما و صفات الهی است، که در زبان دین "تخلق به اخلاق الله" نامیده می‌شود. (فتوحات مکیه، ج۳، ص۱۵۴) @sooyesama
مرغى كه از زمين بالا پرد، اگرچه به آسمان نرسد، امّا اين‌قدر باشد كه از دام دورتر باشد و برهد. همچنين اگر كسى درويش [سالک] شود و به كمال درويشى نرسد، اما اين‌قدر باشد كه از زمرۀ خلق و اهل بازار ممتاز باشد و از زحمت‌هاى دنيا برهد و سبك‌بار گردد كه: نَجا المخفّفون و هلك المثقلون. (به نقل از عبدالرحمن جامی، نفحات الانس، ص۵۳) @sooyesama