eitaa logo
صوفی پژوهی
413 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
670 ویدیو
104 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مراسم موسیقی و سماع به مناسبت میلاد مولا علي(ع) 💢در تالار نياوران با صداي جناب درویش منصورعلي صفائي 💢جای تعجب دارد که مجالس موسیقی را با حضور خانم های با پوشش نا مناسب شان حضرت معصومین علیهم السلام را مجلس عرفانی می نامند و به انجام چنین کارهای افتخار می کنند. 🔻به نام امیرالمؤمنین که مجری تمام شریعت الهی بود، مجلس موسیقی برگزار کردند. 👌برگزاری مجالس موسیقی مخالف مکتب حضرات معصومین علیهم السلام است. ❓❓این مدعیان پیروی از مرام امیرالمؤمنین علیه‌السلام، اگر راست می گویند، از سیره این امام عزیز دلیلی بر تأیید این گونه مراسمات خویش بیاورند. 🔺نی یکی از آلات موسیقی است که در مجالس سماع صوفیه کاربردی کلیدی و اساسی دارد. 🔹در روایات زیادی از نی با اصطلاح مزمار مذمت شده است.حضرت رسول صلی الله علیه وآله فرمود من مبعوث شدم تا آلات موسیقی و نی را نابود سازم. الكافي ج‏6، ص: 396. معنویت صوفیانه = نی زنی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استغفار روزانه 🔺️مجموعه «رشد»، مروری بر توصیه های کوتاه آیت‌الله مصباح یزدی(رحمت الله علیه) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
24.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
شکوه اعتکاف

🔸 اعتكاف نتیجه مهمّی كه دارد آن است كه این رین ‌ها این غبارها این چرك ‌ها شست و شو می‌ شود. این است كه یك تلفیق مبارك و با یمن و بركت است... . 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💠
شکوه اعتکاف

🔸 اعتكاف نتیجه مهمّی كه دارد آن است كه این رین ‌ها این غبارها این چرك ‌ها شست و شو می‌ شود. این است كه یك تلفیق مبارك و با یمن و بركت است؛ نماز كه ستون دین است در مسئله اعتكاف حضور دارد، روزه كه «جُنّة مِن النار» و سپر آتش است، با همه جلال و شكوهی كه دارد شرط اعتكاف است. این اعتكاف چیست كه تازه روزه گرفتن شرط آن است! 🔸 شما می ‌بینید وضو گرفتن عبادت است اما به پایگاه نماز كه نمی ‌رسد، مقدمه نماز و شرط نماز است؛ روزه با همه جلال و شكوهی كه دارد به پایگاه اعتكاف نمی ‌رسد وگرنه شرط اعتكاف نبود. خب اینكه گفته شد: «بُنِی الإِسلامُ عَلى خَمسٍ» که نماز است روزه است زكات است حج است ولایت است، بخش وسیعی از این مبانی پنج ‌گانه را شما در اعتكاف می ‌بینید؛ نماز را كه می ‌بینید، روزه را كه با آن جلال و شكوه وصف شده است می بینید، بخش وسیعی از اَعمالِ احرام حجّ و عمره که چه حرام است چه حرام است كه وصف مُحرمان حجّ و عمره است را در اعتكاف می بینید، آثار حج را شما در اعتكاف می ‌بینید، آثار ولایت كه مشهودِ در اعتكاف است. 🔸 یك از نماز و روزه و حج و اینها را می ‌بینید. شما آثار حج را می ‌بینید آثار عمره را می ‌بینید آثار صوم را می ‌بینید آثار نماز را می ‌بینید، این مجموعه، به علاوه جمع‌بندی آثار مَشعر و منا را می ‌بینید. شما در جریان مشعر یك عبادت دارید و آن عبادت شبانه است، دیگر روز در مَشعر برنامه ندارید؛ شما در عرفات برنامه روزانه دارید، شب در عرفات برنامه ندارید؛ در بیتوته منا بالأخره شب بیتوته است نه روز، روز ذبح و قربانی است نه شب؛ اما شما در اعتكاف، یك ملتئم ملفّق پیچیده شبانه ‌روزی دارید. این ‌چنین نیست كه شب ها فارغ باشید نظیر ماه مبارك رمضان؛ درست است انسان با فرا رسیدن مغرب افطار می ‌كند ولی همچنان معتكف است و همه محرّمات اعتكاف در شب هم حرام است؛ این نظیر صوم ماه مبارك رمضان نیست كه محرّمات برای روز باشد و شب حلال باشد. 🔸 این چه عبادت تلفیقی است؟! این سه شبانه ‌روز انسان مهمان چه كسی است؟ مهمان صاحب‌ خانه‌ ای است كه این فرمود اگر می‌ خواهی به من نزدیك بشوی باید به فرشتگان من نزدیك بشوی. شما چنین عبادت تلفیقی را كجا می ‌بینید؟! برای آن است كه انسان بتواند به درون خود سفر كند، آن وقت نه بی راهه می ‌رود نه راه كسی را می‌ بندد. 📚 سخنرانی در جمع معتکفین حرم تاریخ: 1391/03/04 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ارادت واقعی به امام معصوم علیه السلام و تنظیم تمام عرصه های زندگی طبق فرامین و دستورات او، شاخصه اصلی عرفان اسلامی است. ❤️عشق و دلدادگی مقام معظم رهبری به حضرت حجَّت‌ بن‌ الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
ندای حقیقی و باطنی تنبور(یکی از ساز های موسیقی) چیست؟! حدیث از امیرالمومنین علیه السلام . مستدرك الوسائل ج‏13، ص: 220
💠 لزوم شناخت دشمن در مسیر سلوک 🔻 مقاطع حرکتی در قوس صعود، بیان شده است. فقط گذشت می‌خواهد، فقط حرکت می‌خواهد. فقط اخلاص می‌خواهد و الا چیزی را برای ما فروگذار نکرده‌اند. 🔸 همه را گفته‌اند، همه را گفته‌اند؛ ولی کار شیطان اين است كه امور غریبی را از انسان‌ها می‌دزدد. بخشی از کار ما دشمن شناسی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم. 🔹 شب عاشورا آقا سیدالشهداء (سلام الله علیه) به خواهر گرامی‌شان حضرت زینب (سلام الله علیها) فرمودند: «فلا یُذهِبَنَّ حِلمَک الشَّیطان». (شیطان حلم تو را نَبَرد!) این یک درس برای همه ما تا قیامت است. 🔸 شیطان حلم را می‌دزدد. شیطان صبر را می‌دزدد. شیطان نور را می‌دزدد. شیطان استقامت را می‌دزدد. شیطان توجه را می‌دزدد. شیطان اثر عبادات را می‌دزدد. این طبیعی است. 🔹 ما زمین خورده این اموریم و الا راه باز است. «وَ إنَّ الرّاحِلَ إلَیکَ قَریبُ المَسافَة» (مسیر کوچ‌کننده به سوی تو، کوتاه است.) مسافت، نزدیک است؛ اما گاهی مسیر ما «الیک» (به سوی خداوند) نيست. راه افتاده‌ایم؛ ولی داریم به یمین و شمال (راست و چپ) می‌زنیم. 🔸 گاهی راه نیفتاده‌ایم؛ ولی توهّم و تصوّر و تخیّل می‌کنیم که راه افتاده‌ایم. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌ ‌ ‌ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شنبه ☀️ ۷ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۵ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 27 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰عرفا و فلاسفه6️⃣2️⃣ 💢درویش: در خاتمه از این مطلب چشم نباید پوشید که همه استنباطات عقلى ما صددرصد با واقع تطبیق نمى کند و لذا رهبران صوفیّه بر عقل و منطق حکما مى خندند و آنان را سرزنش مى کنند.(1) 👈🏻چون مبناى استدلال حکما عقل است و روى همین اساس بسیارى به بیراهه رفته اند، مولانا گوید: پاى استدلالیان چوبین بود *** پاى چوبین سخت بى تمکین بود 👈🏻و سنایى گوید: چند از عقل تُرّهات انگیز *** چند از این طبع و چرخ رنگ آمیز صفى علیشاه هم گفته و راه علم و ایمان را بیراهه دانسته است! آنان که به راه عقل و برهان رفتند *** و آنان که به راه علم و ایمان رفتند آگاه نگشتند ز اسرار وجود *** حیران به جهان شدند و حیران رفتند(2) 👌🏻خلاصه آنکه عرفا استدلالات فلاسفه را بى اساس دانسته و مبناى کار خود را «کشف و شهود» قرار دادند. (1). تاریخ تصوّف، ص 7. (2). عرفان الحق، ص 113. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110