🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸رجب ماه ورودی🔸
زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف می شوید، اول میرسید به بست. ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. رجب ماه ورودی است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است.
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰درویش5️⃣2️⃣
💢یکى از عقل مى لافد یکى از عشق مى بافد *** بیا کاین داروى ها را به پیش داور اندازیم
البتّه کسانى که درباره عقل و عشق قضاوت هایى کرده اند مصون از خطا نبوده اند و لذا ما داورى صحیح را نزد داور مى بریم.
🔶آقاى فاضل: حالا که داورى را پیش داور بردید، قرآن را باز کنید و حقیقت را دریابید.
🔷خداوند حکیم در قرآن عقل را به بهترین تعبیرات ستوده و مزایاى انسانیّت از فهم و تشخیص، معرفت و بندگى و... همه را به صاحبان خرد و دانش اختصاص داده و به عکس از مردمان نادان شدیداً مذمّت فرموده است:
🔹«(إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ); بدترین جنبندگان نزد خداوند کر و لالانى اند که خرد نمىورزند».(1) و این حقیقت آشکارتر از آن است که لازم باشد از قرآن آیاتى بیاوریم، زیرا براى کسى که مختصر آشنایى با قرآن دارد تصدیق این حقیقت آسان است.
🔷روایاتى که از پیامبر و ائمّه(علیهم السلام) رسیده و به صدها بالغ مى شود به این حقیقت صراحت دارد.
🔹رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) در حدیثى فرمود: «قِوامُ المَرءِ عَقلُهُ وَلا دینَ لِمَن لا عَقلَ لَهُ; پایدارى آدمى به عقل اوست، کسى که عقل ندارد دین ندارد».(2)
🔹در حدیثى امام باقر(علیه السلام) فرمود: «چون خداوند عقل را آفرید فرمود: به عزّت و جلال خودم سوگند، مخلوقى بهتر از تو نیافریدم تکلیف ثواب و عقاب من متوجّه تو است».(3)
🔹و در روایتى امام صادق(علیه السلام) فرمود: «عقل آن است که سبب بندگى خدا و به دست آوردن بهشت باشد. کسى گفت: پس آنچه در معاویه بود چه بود؟ فرمود: نَکرى و شیطنت بود، شبیه عقل بود و نه عقل».(4)
👈🏻باز هم انعکاس این حقیقت در روایات معصومین(علیهم السلام) با یک مراجعه سطحى به کتاب هاى روایى روشن مى شود و اگر طرفداران عشق یک نظر اجمالى در آیات و روایات مى کردند و معنى عقل و امتیاز آن را از نکرى و شیطنت مى فهمیدند حلّ اشتباه خود را از امام صادق(علیه السلام) دریافت مى کردند، آنجا که فرمود: عمل معاویه ها را عاقلانه نپندارید، اینها شیطنت است نه عقل «عقل چراغ راه هدایت است نه وسیله مکر و فریب»، آن وقت دیگر عقل را به شیطان و ابوجهل و نظایرشان نسبت نمى دادند; پس همه گناهان ناشى از عدم اطّلاع صحیح از معارف والاى دین است.
(1). سوره انفال، آیه 22 .
(2). بحارالانوار، ج 1، ص 94.
(3). کافى، ج 1، ص 10 و بحارالانوار، ج 1، ص 109.
(4). کافى، ج 1، ص 11.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه1️⃣
🔶برخی معتقدند که "خطبه البیان" را نمیتوان از لحاظ محتوا منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) دانست، زیرا این خطبه به شطحیات اهل تصوف شباهت دارد و همواره از یک سو مورد توجه صوفیان و فرقههای باطنیه واقع شده است.
🔶شاید نکته آنجا باشد که لاهیجی هم به آن اشاره کرده است و آن این است که صوفیه برای توجیه شطحیات خود دست به دامان این خطبه شدهاند.
🔶لاهیجی «عبارات خطبه البیان و برخی از احادیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) را همراه با شطحیات مشهور اهل تصوف ذکر میکند، بی آنکه تمایزی بین آنها قائل شود و جملگی را از احوال کاملانی بر میشمرد که در مراتب کشف و شهود برایشان ظاهر شده است.» [1]
👈🏻و این البته دون شان مقام ولایت امام علی (علیه السلام) است. در هر صورت میتوان نتیجه گرفت که از نظر لاهیجی خطبه البیان و شطحیات عارفان جزو یک مجموعهاند.
👈🏻البته تمام این موارد افزون بر ضعف سندی این خطبه است که قدیمیترین نسخهای که این خطبه در آن پیدا شده است مربوط به 724 هجری قمری است.
پینوشت:
[1]. لاهیجی شمسالدین محمد، مفتاح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، زوار، 1373، ص 529
💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب
#حدیث
#خطبة_البیان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰خطبه البیان از امیرالمومنین(ع) یا صوفیه2️⃣
🔶برخی که "خطبه البیان" را منسوب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) میدانند در توضیح آن گفتند امام علی (علیه السلام) وقتی در کوفه در ضمن خطبهای به مناسبت حوادث و مصائبی که بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای امت روی میدهد، اشارههایی فرمودند.
👈🏻در این حین منکری از بزرگان خوارج سخن امام را قطع کرد و پرسید که وی این چیزها را از کجا میداند؟
💢 حضرت به دیده خشم به او نگاه کرد و در باب اوصاف حال و احاطه علم خویش عبارتهایی مسجع بر زبان آورد که بیان احوال ایشان بود.
🔶اما گروهی دیگر عقیده دارند: «خطبه البیان با سه نقل متفاوت و با متنهای گوناگون در کتاب "الزام الناصب" آمده است که هیچ یک از آنها سند معتبر و قابل توجهی ندارد.» [1]
👌🏻بنابر اینکه سند خطبه البیان ضعیف بوده و در کتابهای متقدم هم نقل نشده است، انتساب این خطبه به حضرت علی (علیه السلام) درست نیست و عدهای آن را از جعلیات صوفیه میدانند.[2]
پینوشت:
[1]. يزدى حائرى على بن زين العابدين، إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب( عليه السلام)، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بیروت، 1422 قمری، ج 2، ص 178
[2]. اسدپور رضا، مقاله خطبه البیان و شطحیات عارفان، پژوهشنامه ادیان، شماره سوم، 1387، ص 1
💻منبع: پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب
#حدیث
#خطبة_البیان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید ویژه ولادت امیرالمومنین
💢 مولای ما نمونه دیگر نداشته است
🎤 سیدحمیدرضا برقعی
📎 #روز_پدر
📎 #میلاد_امام_علی