eitaa logo
صوفی پژوهی
413 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
670 ویدیو
104 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
ندای حقیقی و باطنی تنبور(یکی از ساز های موسیقی) چیست؟! حدیث از امیرالمومنین علیه السلام . مستدرك الوسائل ج‏13، ص: 220
💠 لزوم شناخت دشمن در مسیر سلوک 🔻 مقاطع حرکتی در قوس صعود، بیان شده است. فقط گذشت می‌خواهد، فقط حرکت می‌خواهد. فقط اخلاص می‌خواهد و الا چیزی را برای ما فروگذار نکرده‌اند. 🔸 همه را گفته‌اند، همه را گفته‌اند؛ ولی کار شیطان اين است كه امور غریبی را از انسان‌ها می‌دزدد. بخشی از کار ما دشمن شناسی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم. 🔹 شب عاشورا آقا سیدالشهداء (سلام الله علیه) به خواهر گرامی‌شان حضرت زینب (سلام الله علیها) فرمودند: «فلا یُذهِبَنَّ حِلمَک الشَّیطان». (شیطان حلم تو را نَبَرد!) این یک درس برای همه ما تا قیامت است. 🔸 شیطان حلم را می‌دزدد. شیطان صبر را می‌دزدد. شیطان نور را می‌دزدد. شیطان استقامت را می‌دزدد. شیطان توجه را می‌دزدد. شیطان اثر عبادات را می‌دزدد. این طبیعی است. 🔹 ما زمین خورده این اموریم و الا راه باز است. «وَ إنَّ الرّاحِلَ إلَیکَ قَریبُ المَسافَة» (مسیر کوچ‌کننده به سوی تو، کوتاه است.) مسافت، نزدیک است؛ اما گاهی مسیر ما «الیک» (به سوی خداوند) نيست. راه افتاده‌ایم؛ ولی داریم به یمین و شمال (راست و چپ) می‌زنیم. 🔸 گاهی راه نیفتاده‌ایم؛ ولی توهّم و تصوّر و تخیّل می‌کنیم که راه افتاده‌ایم. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌ ‌ ‌ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 شنبه ☀️ ۷ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۵ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 27 ژانویه 2024 میلادی 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰عرفا و فلاسفه6️⃣2️⃣ 💢درویش: در خاتمه از این مطلب چشم نباید پوشید که همه استنباطات عقلى ما صددرصد با واقع تطبیق نمى کند و لذا رهبران صوفیّه بر عقل و منطق حکما مى خندند و آنان را سرزنش مى کنند.(1) 👈🏻چون مبناى استدلال حکما عقل است و روى همین اساس بسیارى به بیراهه رفته اند، مولانا گوید: پاى استدلالیان چوبین بود *** پاى چوبین سخت بى تمکین بود 👈🏻و سنایى گوید: چند از عقل تُرّهات انگیز *** چند از این طبع و چرخ رنگ آمیز صفى علیشاه هم گفته و راه علم و ایمان را بیراهه دانسته است! آنان که به راه عقل و برهان رفتند *** و آنان که به راه علم و ایمان رفتند آگاه نگشتند ز اسرار وجود *** حیران به جهان شدند و حیران رفتند(2) 👌🏻خلاصه آنکه عرفا استدلالات فلاسفه را بى اساس دانسته و مبناى کار خود را «کشف و شهود» قرار دادند. (1). تاریخ تصوّف، ص 7. (2). عرفان الحق، ص 113. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
⭕️کشف و شهودهای شیطانی فرق تصوف و عرفان های کاذب 🔻یکی از بدعت‌های رایج در تمام فرق صوفیه و عرفان های جعلی، مسئله کشف و شهودهای ساختگی اقطاب و مشایخ و سرکردگان فرقه است. متأسفانه دراویش و هواداران ساده‌دل، گوش جانشان را به عناصر فرقه سپرده تا آنان هرچه می‌خواهند بگویند. داستان‌های کشف و شهود متعدد و متنوعی در فرق انحرافی وجود دارد که از بیان آن‌ها پرهیز می‌کنیم. 🔻اما طبق سیره و روایات معتبر منقول از ائمه معصومین چنین موضوعی به‌طور کامل رد شده و هیچ نقطه تأییدی در شریعت اسلام ناب محمدی ندارد. در این مجال، فرمایش نورانی امام صادق علیه‌السلام در خصوص کشف و شهودهای شیطانی راه به شرح ذیل بیان می‌کنیم. 🔻در کتاب رجال الکشی به نقل از ابن عَمرو نخعی آمده است با جمعی از افراد و صحابه نزد امام صادق سلام‌الله‌علیه نشسته بودیم. شخصی به امام عرض کرد: فدایت شوم، ابا منصور می‌گوید که من در عالم بالا نزد خدا رفتم و خدا سر مرا نوازش کرد و به زبان فارسی به من گفت: ای پسرم. به اینجا که رسید حضرت حرف او را قطع نمود و سپس فرمود: همانا پدران من از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله نقل فرمودند: شيطان در بين زمين و آسمان عرشی دارد و به عدد ملائكه يارانى برگزيده است. هر زمان كسى را به‌سوی خويش دعوت كند و آن‌کس او را پاسخ گفته و مردمان پيرو او گردند، بر او تجلى می‌کند و او را به‌سوی عرشِ خويش بالا می‌برد و آن شخص خیال می‌کند خدا او را بالابرده و خدا را دیده است. پس ابا منصور فرستاده شیطان است، نه خدا. سپس سه مرتبه فرمود: خدا او را لعنت کند. التماس تفکر 🔵صوفی پژوهی @sufi110
نظر آیت الله نوری همدانی در مورد ساخت سریال شمس و مولانا: جائز نمی‌باشد و حرام است 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔆مقام عرفانی حضرت زینب(علیهاالسلام) 🖊حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین جملۀ معروف حضرت زینب(علیهاالسلام)یعنی « ما رایت الا جمیلا» ( چیزی جز زیبایی ندیدم)، ✳️یکی از مهمترین ابعاد و شاخصه های عرفانی آن حضرت را بیان نمودند و فرمودند: ✳️ این جملۀ حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه و در مقابل طعنه های گزندۀ ابن زیاد؛ بر اساس توحید افعالی است 👈🏻زیرا آن حضرت در برابر جسارت های ابن زیاد نفرمود ، صبر می کنم، یا اینکه بفرماید« رأیت جمیلا» یعنی خوبی دیدم، بلکه آن حضرت پاسخش را منحصر نمود و فرمود؛ 👌🏻«ما رأیت» یعنی ما جز خوبی چیز دیگری ندیدیم، 🔷این جمله از کسی است که امام سجاد(علیه السلام) به عنوان امام زمانش و حجت خدا روی زمین دربارۀ او فرمود: «أنتِ بِحَمدِ اللّه‏ِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ»؛ [اى زينب!] تو، بحمداللّه‏، عالمى هستى كه نزد كسى تعليم نديدى و دانايى هستى كه نزد كسى نياموختی. 💢در کتاب‌های تراجم صوفیه، زنهایی همچون رابعه عدویه و رابعه شامیه را به عنوان عارفه ذکر کرده‌اند؛ در حالی که عارفه های واقعی وجود مقدس حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها و تربیت یافتگان این مکتب همچون حضرت زینب سلام‌الله‌علیها هستند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 یکشنبه ☀️ ۸ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۶ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 28 ژانویه 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا