eitaa logo
صوفی پژوهی
308 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
605 ویدیو
98 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺اسماعیل قصر از مشایخ سنی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺اسماعیل قصری از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول ملاحظاتی در مورد گزارش جامی نسبت به مجلس سماع شیخ اسماعیل قصری، وجود داشته که به صورت مختصر بیان می شود. 👈🏻این گزارش به یکی از ا مهم‌ترین نحرافات عملی که در بیشتر شیوه های تربیتی صوفیانه وجود دارد اشاره کرده و جامی یکی از خانقاه هایی که در آن مجلس سماع برگزار می‌شده است را خانقاه شیخ اسماعیل قصری در دزفول دانسته است. 👈🏻این گزارش نشان دهنده وجود ریشه‌های انحراف در تعالیم شیخ اسماعیل قصری می‌باشد، زیرا هیچ گزارشی از معصومین علیهم‌السلام در دست نیست که شاگردان عرفانی خویش را دستور به چنین رقص و سماع داده باشند . 🔹پس شیوه تربیتی شیخ اسماعیل قصری، قطعا با مکتب تربیتی اهل‌بیت علیهم‌السلام معارض بوده و هیچ عارف شیعه پیرو مکتب معصومین علیهم‌السلام این گونه امور را در شیوه سلوکی و تربیتی خویش قرار نخواهد داد. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌 پنجشنبه ☀️ ۱۱ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۷ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 2 نوامبر 2023 میلادی 📎
🔰کرامت خروسیه وحیدالاولیاء(قطب ذهبیه) 🔶قدمای صوفی، نقل کرامات برای افراد را مذمت کرده، ولی کم‌کم متصوفه با انگیزه ایجاد وجاهت برای بزرگان خویش، شروع به کرامت تراشی کرده‌اند. 🔸طبق نقل مدرسی چهاردهی، یکی از مریدان شیرازی وحیدالاولیاء، مدعی شده که یک شب در منزلش، خروسی به هنگام سحر، هفت‌ بار به تکلم آمد و هر بار گفت: حجة القائم وحيد الاولیاء 🔷 این داستان که از جانب یکی از مریدان شیرازی ساخته و پرداخته شده، تلاش برای القای این تفکر انحرافی(بابیت) در مورد وحیدالاولیاء است. 🔹 در صورتی که بابیت به معنای نیابت خاصه از جانب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه است. 🔹طبق منابع شیعه، حضرت چهار نائب خاص داشته و طبق توقیع علی بن محمد سمری، بعد از فوت او (سَمُری) باب نیابت خاصه بسته شده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43239 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌 شنبه ☀️ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۹ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 4 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نقد کلام نورعلی تابنده در مورد قصاص رسول‌ خدا (ص) 🔶عصمت رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در تمام دوران زندگانی، از امور مُسلّم و پذیرفته شده نزد علمای امامیه بوده و دایره این عصمت به گونه‌ای است که از رسول‌ خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، سهواً نیز خطایی صورت نمی‌گیرد 🔸نورعلی تابنده قطب سابق دراویش گنابادی در ضمن سخنانی در مورد قوانین اسلامی قصاص، داستان جعلی درخواست قصاص کردن رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از «سوادة بن قیس» را مطرح کرده است. 🔷این داستان در شش روایت (که پنج مورد آن متعلق به اهل‌سنت است) از جوامع فریقین نقل شده است. 🔹کتاب امالی صدوق به عنوان اولین منبع شیعی ، این حدیث را با سند ضعیف نقل کرده است. 🔹از مجموع 5 روایت در منابع اهل سنت، چهار روایت، به خاطر اشکالات رجالی مخدوش بوده و دچار ضعف می‌باشد؛ فقط یک روایت دارای سند صحیح است. 🔹 این داستان از حیث محتوایی نیز با مبانی اعتقادی (عصمت رسول‌ خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) و مبانی فقهی (در باب قصاص و دیه) معارض است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43249 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
ابن عربی و مشرک دانستن حضرت ابوطالب علیه السلام ، پدر بزرگوار حضرت امیرالمومنین علیه السلام 😳 ابن عربی در کتاب فتوحات خود می گوید : همه باید معتقد باشند که فرعون مومن از دنیا رفته است ، درحالیکه در یک صفحه بعد می گوید : پیامبر صلی الله علیه وسلم دستور غسل عمویش ابوطالب را داد درحالیکه او مشرک بود ! (فتوحات ج7 ص 477) همچنین در کتاب فصوص الحکم که مدعی است طی یک مکاشفه، از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم دریافت کرده آورده است می گوید : ” اگر برای همّت، اثری بود کسی اکمل از رسول الله و اعلی و اقوی همت تر از او نبود و حال اینکه همت او در اسلام ابوطالب، عموی او اثر نکرد. متن عربی : ولوکان للهمه أثر ولابد، لم یکن أحد أکمل من رسول الله صلی الله علیه و سلم و لا أعلی و لا أقوی همّـه منه، و ما أثَّرتْ فی إسلام أبی طالب 📖عَمِّهِ”[فصوص الحکم، ص۱۳۰، انتشارات الزهراء سلام الله علیها، چاپ دوم ۱۳۷۰ هـ.ش]
📆 تقویم روز 📌 سه‌شنبه ☀️ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۲ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 7 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نقد غسل اسلام در تصوف 🔶تصوف دچار انحرافات و بدعت‌های بسیاری در امور شرعی (احکام)، اخلاقی و اعتقادی شده است؛ یکی از بدعت‌های آنان در زمینه امور شرعی، اینست که ایشان در پروسه صوفی شدن، داوطلب را مأمور به انجام پنج غسل می‌کنند که یکی از این غسل‌ها به نام غسل اسلام است 🔸غسل اسلام از قرن هشتم هجری قمری بین صوفیه مرسوم بوده است. 🔸مقصود از غسل اسلام اینست که تا قبل از صوفی شدن، شخص مسلمان نیست. 🔷پاسخ این اشکال را صوفیانی بدهند که به دست رؤسای فرقه، به جرگه‌ی ارادتمندان صوفی در آمده‌اند که آیا به راستی ایشان پس از تشرف، مطیع شرع نبوی شدند؟! 🔹با وجود اینکه غسل‌های زیادی در اسلام مستحب هستند ولی باز هم غسلی به نام اسلام در بین آنها نیامده و از طرف نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله تشریع نشده است. 🔹این غسل ازجمله نوآوری‌ها و بدعت‌هایی است که به‌وسیله صوفیه برای افراد مسلمان و مؤمن به مبدأ و معاد و... که قصد ورود به جرگهٔ درویشی را دارند، وضع گردیده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43287 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ
🔰🔰رقص سماع چه ایرادی دارد و حکم شرعی آن چیست؟ 🔶باید دانست که همه صوفیه موافق سماع نبوده و برخی از صوفیه مخالفت خود را با رقص سماع اعلام داشته‌اند. 🔸یحیی باخرزی از بزرگان صوفیه درباره مخالفت با سماع می‌نویسد: 👈🏻«استاد مشایخ سَلف و خَلف، ابوطالب مکی می‌گوید که رقص و اضطراب در سماع مرا خوش نمی‌آید که اکثر آن‌ تواجد است بی‌وجد و تکلف و تصنّع درو داخل است.[1] 🔸ضمن آنکه بیشترین گرفتاری مخالفان سماع با رقص و پایکوبی است که به گفته جامی: 👈🏻«اندر شریعت و طریقت، مر رقص را هیچ اصلی نیست، از آنچه آن لهو بود به اتفاق همه عقلا... و هیچ کس از مشایخ آن را نستوده است.»[2] 🔷و نیز قشیری از ابوالقاسم اولاسی از صوفیان سده سوم چنین بازگو می‌کند که او شبی ابلیس را به همراه گروهی در خواب دیده که بر بامی سماع و رقص می‌کرده‌اند و ابلیس به ابوالحارث گفته که 👈🏻«هیچ چیز نیافتم که بدان بهانه نزدیک شما آیم، مگر این(سماع).»[3] 🔹بنابراین می‌بینیم که برخی از سران صوفیه با اصل سماع مخالف بودند. ضمن آنکه سندی مبنی بر ادعای نیایش بودن رقص سماع بعنوان نوعی از ستایش وعبادت خداوند در منابع اسلامی وجود ندارد. 📖پی‌نوشت: [1]. باخرزی یحیی، فصوص الآداب، دانشگاه تهران، 1387، ص 196 [2]. هجویری علی بن عثمان، کشف المحجوب، تصحیح محمود عابدی، سروش، تهران، 1386، ص 605 [3]. قشیری ابوالقاسم، رساله قشیریه، ترجمه ابو علی حسن بن احمد عثمانی، تصحیح بدیع‌الزمان فروزان‌فر، زوار، تهران، 1388، صص 620 و 621. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌 چهارشنبه ☀️ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۳ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 8 نوامبر 2023 میلادی 📎