eitaa logo
صوفی پژوهی
296 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله سید احمد مددی.mp3
1.04M
📣📢📣📢📣📢📣📢📣📢📣 🖊 فرقه طهرانی برای اثبات حقانیت خود متوسل به دروغ شده است. 🖊 نسبت دروغ به آیت الله مددی!!!!! 🖌مکالمه تلفنی با آیت الله مددی حفظه‌الله. 👌 بسیار شنیدنی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
📣📢📣📢📣📢📣📢📣📢📣 🖊 فرقه طهرانی برای اثبات حقانیت خود متوسل به دروغ شده است. 🖊 نسبت دروغ به آیت الله مددی
💢کتابی داستان گونه ای به نام «محک» به انگیزه نقد منتقدان جریان سید محمدحسین طهرانی نوشته شده است. 🖊نویسنده در این کتاب از قول آیت الله سید احمد مددی(از اساتید درس خارج قم و از شاگردان حضرات آیات خویی و سیستانی ) عبارتی را نقل کرده که خواننده گمان می‌کند این مطالب مورد قبول ایشان بوده است و مطلبی مشهور و مسلّم است که از افراد خبره و آگاهی صادر شده است! و حال آنکه واقعیت چنین نیست و تمام این مطالب نادرست است! 🔰عبارت کتاب چنین است: ⬅️«آیت الله سید احمد مددی که از اساتید مطرح درس خارج حوزه علمیه هستند نقل میکنند که برخی از قدمای نجف، کسانی که حلقه های اول درس آقای خوئی را دیده بودند تصریح داشتند بر اینکه علامه طهرانی با آیت الله سیستانی هم بحث بودند و علامه طهرانی در آن دوره از هم بحث خودشان اقوی بودند. آیت الله خوئی نیز درس خودشان را موقوف به حضور آیت الله سیستانی و علامه طهرانی نمودند.» 👌🏻ولی طی تماسی که با این استاد حوزه علمیه قم برقرار شد کذب مطلب آشکار گردید. ۱_ ادعای اقوی بودن آقای طهرانی از آیت الله سیستانی توسط شیخ محمود قوچانی ( پسر شیخ عباس قوچانی، استاد سیر و سلوک آقای طهرانی ) مطرح شده است وی متولد سال۱۳۲۶ است و حلقه های اول درس آیت الله خویی را درک نکرده است. علاوه اینکه اظهار نظر وی در این قبیل مسائل چنان اهمیتی ندارد. لذا مولف کتاب محک ناچار شده واسطه را حذف کند تا این ادعا به آیت الله مددی منتسب گردد. ۲_ ادعای دوم که آیت الله خوئی درس فقه خود را موقوف بر حضور دو فرد مذکور کرده باشد نیز نه تنها از آیت الله مددی صادر نشده بلکه معظم له این ادعا را غلط می‌دانند. آری، این جریان برای ادعاهای خود گویی از دروغگویی ابائی ندارند... این در حالی است که امثال آیت الله مددی در قید حیات هستند و مطالب منتسب به ایشان را میشود پیگیری کرد. اما نسبتهای دیگری که توسط این فرقه به مرحومین داده میشود چگونه است ...!!! چه بهتر است اعضاء این جریان اگر دنبال دروغ پراکنی و چسباندن قول ناصواب به بزرگان برای تایید بزرگان خود، تنها از خواب و مکاشفه بهره بگیرند. 🔼حتما صوت تکذیبه آیت الله مددی حفظه الله را گوش کنید: 📚منبع: محک ص۷۸-۷۹/محمد حسن وکیلی/ناشر:موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام/مشهد۱۴۰۰ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دانشمند عارف؛ شهید چمران در کلام مقام معظم رهبری به مناسبت ۳۱ خرداد، سال‌روز شهادت دکتر مصطفی چمران. 🔹 چمران این‌جور هم نبود که یک آدم خشکی باشد که لذات زندگی را نفهمد؛ به‌عکس، بسیار لطیف بود، خوش‌ذوق بود، عکاس درجهٔ یک بود، هنرمند بود. 🔸 دل باصفائی داشت؛ عرفان نظری نخوانده بود؛ شاید در هیچ مسلک توحیدی و سلوک عملی هم پیش کسی آموزش ندیده بود، اما دل، دل خداجو بود؛ دل باصفا، خداجو، اهل مناجات، اهل معنا. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
سلام علیکم در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دعاگوی تمام بزرگواران هستم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️ 🌤 ‌بی تو ای صاحب الزمان ‌بی قرارم هر زمان ‌از غم هجر تو من دل خسته ام ‌هم چو مرغی بال و پر بشکسته ام
✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸آنچه را که دانستیم، عمل نماییم و آنچه را که ندانستیم، توقف و احتیاط نماییم تا معلوم شود، هرگز پشیمانی و خسارت، در ما راه نخواهد داشت. 🌱 این عزم اگر در بنده، ثابت و راسخ باشد، خدای بزرگ، اولی به توفیق و یاری خواهد بود. 📚به سوی محبوب، ص٢٨ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢جایگاه حج در تصوف 1️⃣ 🔶بسیاری از سران صوفیه لااقل در ظاهر به بخشی از شریعت پایبند بودند و مراعات
💢دستور به ترک حج2️⃣ 🔻برخی از‌ سران صوفیه مانند‌ بایزید، ابوسعید ابوالخیر، ابوالحسن خرقانی، با پرده دری، صراحتا دستور به ترک حج می دادند و مریدان را از آن منع می نمودند و خود نیز توجه و علاقه‌ای به این سفر نشان نمی‌دادند؛ و برای این سفر‌، باطنی را ادعا می کردند که مسیرِ نیل به آن باطن، از اموری که خداوند متعال به بندگان خاص و عام خویش دستور داده نمی گذشت بلکه در موارد بسیاری با آن تخالف و تضاد داشت. ⛔️ابوسعید ابوالخیر علاوه بر اینکه خود یک بار هم حج نگزارد، بلکه مریدان را نیز از سفر حج منع می کرد و آنها را به زیارت قبر یکی از مشایخ صوفیه می فرستاد. گزارش این داستان در ادامه خواهد آمد.[1] 📛او پا را فراتر نهاده و مدعی می شود که هر که به سفر حج رود، از طریق حق بیرون خواهد بود!: «خداى داند- و اين هفتاد سوگند است- كه هركس را كه خدا راه مكه فراپيش او نهاد، آن‏كس را از طريق‏ حق بيفكنده بود.»[2] 📖پی‌نوشت: [1] تذكره الأولياء، عطار نيشابورى‏، مصحح: رينولد آلين نيكلسون‏، مطبعه ليدن‏، ليدن‏، 1905 م‏، ج2، ص337 [2] : أسرار التوحيد فى مقامات أبى سعيد، محمد بن منور، الياس ميرزا بوراغانسكى‏، بطرزبورغ( سن پطرز بورگ)، 1899 م‏، ص374 ‏ 🖊 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌸سلام همه دار و ندارم، مهدی جان🌿🌸 روزے ڪہ بہ چشمان تو، ﭼﺸﻤﻢ بشود باز اے جان دﻟﻢ، صبح من آن روز ﺑﻪ خیر است🌿🌺 💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫 📎 📎 📎
📌 شنبه ☀️ ۲ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۵ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 22 ژوئن 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 ولادت حضرت امام علی‌النقی‌الهادی علیه‌السلام؛ ٢١٢ق. 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 ولادت پرنور و سرور و با سعادت امام هادی علیه‌السلام مبارک باد! 🌺 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 💎ما باید به یقین بدانیم که ما در دو دست خود، دو گوهر شبچراغ و گرانقدر(قرآن و عترت) داریم و کار به تشکیک دیگران نداشته باشیم؛ ☘️ خواه بدانند و بگویند که در دست ما گوهر است، و یا آن دو را دو سنگ بی‌ارزش بدانند، چه دیگران قدر آن دو را بدانند یا ندانند [ما باید قدردان باشیم]. 💥برای اینکه اگر قدر ندانستیم، نعمت از دست ما گرفته می‌شود، چنان‌که اهل حجاز از نعمت ولایت محروم شدند و به عَجَم‌ها منتقل گردید. 📚 در محضر بهجت، ج۳، ص۱۹۶ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
✅ روایت امام هادی علیه السلام درمورد صوفیه عنه [السيّد المرتضى الرازيّ] أيضا بسنده عن محمّد بن الحسين بن أبي الخطّاب قال: كنت مع الهادي عليّ بن محمّد عليهما السّلام في مسجد النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، فأتاه جماعة من أصحابه منهم أبو هاشم الجعفري رضي اللّه عنه و كان رجلا بليغا و كانت له منزلة عظيمة عنده عليه السّلام، ثمّ دخل المسجد جماعة من الصوفية و جلسوا في جانب مستديرا و أخذوا بالتهليل 🔹فقال عليه السّلام: لا تلتفتوا الى هؤلاء الخدّاعين فانّهم حلفاء الشياطين و مخرّبوا قواعد الدين، يتزهّدون لراحة الأجسام و يتهجّدون لتصييد الأنعام، يتجوّعون عمرا حتّى يديّخوا للايكاف حمرا، لا يهلّلون الاّ لغرور الناس و لا يقلّلون الغذاء الاّ لملا العساس و اختلاس قلب الدّفناس، يتكلّمون الناس باملائهم في الحبّ و يطرحونهم بأداليلهم في الجبّ، أورادهم الرقص و التصدية و أذكارهم الترنّم و التغنية، فلا يتبعهم الاّ السفهاء و لا يعتقد بهم الاّ الحمقاء، فمن ذهب الى زيارة أحد منهم حيّا أو ميّتا فكأنّما ذهب الى زيارة الشيطان و عبدة الأوثان، و من أعان أحدا منهم فكأنّما أعان يزيد و معاوية و أبا سفيان، فقال له رجل من أصحابه عليه السّلام: و إن كان معترفا بحقوقكم؟ قال: فنظر إليه شبه المغضب و قال:ردع ذا عنك، من اعترف بحقوقنا لم يذهب في عقوقنا، أما تدري انّهم أخسّ طوائف الصوفيّة و الصوفيّة كلّهم من مخالفينا و طريقتهم مغايرة لطريقتنا و إن هم الاّ نصارى و مجوس هذه الأمّة اولئك الذي يجهدون في إطفاء نور اللّه و اللّه يتمّ نوره و لو كره الكافرون. ✳️ابن حمزه و سید مرتضی رازی رضوان الله علیهما از شیخ مفید قدس سره به واسطه‌ای نقل کرده‌اند که او به سند خود نقل نموده از محمد بن حسین بن ابی الخطاب رحمت الله علیه که از خواص چند امام معصوم است که او گفت: با حضرت امام هادی علیه السلام در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله بودم که جماعتی از اصحاب آن حضرت نزدش آمدند. یکی از ایشان ابو هاشم جعفری بود که مردی فصیح و بلیغ بود و نزد آن حضرت، موقعیتی ویژه داشت. سپس جماعتی از صوفیه داخل مسجد شدند در قسمتی حلقه‌وار نشستند و به ذکر «لا اله الا الله» مشغول شدند. آنگاه امام عليه السلام فرمودند: به این فریب کاران و حیله گران توجه نکنید؛ که این‌ها جانشینان و هم پیمانان شیاطین و خراب کنندگان اساس و پایه دین می باشند؛ برای راحتی وآسایش بدن ها زهد می‌ورزند (و از تحمل زحمت در طلب روزی حلال، شانه خالی می‌کنند و از دست رنج دیگران می‌خورند) برای شکار ساده‌لوحان و ظاهربینان شب زنده داری میکنند. عمری گرسنگی می‌کشند تا ساده‌لوحان را برای سوار گرفتن رام کنند (و مرید بتراشند). لا اله الا الله نمی‌گویند مگر برای فریب مردم. کم نمی‌خورند مگر برای پر کردن کاسه‌ها و ربودن دل احمقان. اوراد و اذکارشان، رقصیدن و کف زدن، و آواز خواندن و تغنی کردن است. بدین ترتیب، جز سفیهان، از آن‌ها پیروی نمی‌کنند و جز احمقان، به آنها نمی‌گروند. با اینحال، هرکس به زیارت یکی از ایشان، چه زنده و چه مرده آن‌ها برود، چنان است که گویی به زیارت شیطان رفته و به عبادت بتان پرداخته، و هر کس یکی از ایشان را یاری کند، چنان است که گویی یزید و معاویه و ابوسفیان عليهم لعنت الله را یاری کرده است. یکی از اصحاب از حضرت پرسید: اگرچه آن صوفی حقوق و امامت شما را بشناسد و به آن اقرار کند؟ (یعنی شیعه باشد) پس آن حضرت مانند شخص خشمگین به او نگریست و فرمود: این گفتار را رها کن! آن کس که به حقوق ما معترف است و اقرار کند، در مسیر نافرمانی و تمرد از ما قرار نمی‌گیرد. آیا نمیدانی که این طایفه، پست‌ترین طایفه‌های صوفیه‌اند؟ تمام فرقه های صوفیه از مخالفان ما می باشند و راه و روششان غیر راه و روش ماست، و نیستند ایشان مگر نصاری و مجوسان این امت. همین طایفه‌های صوفیه‌اند که برای خاموش کردن نور خدا می‌کوشند، ولی خداوند نور خود را کامل می‌کند هرچند کافران را خوش نیاید. 📚 سفینة البحار، تألیف شیخ عباس قمی، جلد ۳، صفحه ۱۴۵-۱۴۶ 📚 حدیقة الشیعة، تألیف مقدس اردبیلی، جلد ۲، صفحه ۷۹۹ 📚 الاثنا عشریة، تألیف شیخ حر عاملی، صفحه ۲۸ـ۲۹ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
💢دستور به ترک حج3️⃣ ⛔️بشر حافی 💢عطار نیشابوری از قول بشر حافی نقل کرده است که : ❌بشر حافی بذل مال در زمینه حج را صرف هزینه در راه نادرست و باطل می دانست و از آن منع می کرد: 🔻«نقل است كه يكى با بشر مشورت كرد كه: دو هزار درم حلال دارم. مى‏خواهم كه به حج روم. گفت: تو به تماشا مى‏روى. اگر براى رضاى خداى مى‏روى، وام درويشى چند بگزار، يا به يتيمى يا عيال‏دارى ده؛ كه راحتى [كه‏] به دل ايشان رسد، از صد حج فاضل‏تر. گفت: رغبت حج بيشتر دارم. گفت: از آن كه اين مال نه از وجه نيك به دست آورده‏اى(از راه درست و حلال به دست نیاورده ای) ، تا به ناوجه (راه نادرست و باطل) خرج نكنى قرار نگيرى.»[1] ⛔️جلال‌الدین محمد بلخی (مولوی) 💢این‌ رویکرد نسبت به حج خانه خداوند، در کلیات شمس چنین انعکاس یافته است: ای‌ قوم‌ به حج رفته کجاییدکجایید / معشوق همین‌ جاست‌ بیایید بیایید‌ معشوق‌ تو‌ همسایه و دیوار به دیوار‌ / در بادیه سرگشته شما در چه هوایید گرصورت بی صورت معشوق ببینید / هم خانه و هم‌ خواجه‌ و هم کعبه شمایید ده بار از‌ آن‌ راه‌ بدان‌ خانه‌ برفتید / یک بار‌ از‌ این خانه براین بام برآیید[2] ⛔️بایزید بسطامی 💢عطار نیشابوری می‌نویسد: «نقل است که بایزید بسطامی یکبار قصد سفر حجاز کرد. چون بیرون شد بازگشت. گفتند: هرگز هیچ عزم نقض نکرده ای این چرا بود؟ گفت: روی به راه نهادم. زنگی دیدم، تیغی کشیده که اگر بازگشتی نیکو! و الا سرت از تن جدا کنم. پس مرا گفت: (ترکت الله ببسطام و قصدت البیت الحرام) خدای را به بسطام بگذاشتی و قصد کعبه کردی؟»[3] 📛جالب است که این سخنانی که عطار از امثال بشر حافی نقل کرده؛ در زمان ما لقلقه زبان روشنفکران ضد دینی است که میانه خوبی با مقدسات دینی ندارند؛ یا روشنفکران دینی دارند حرفا عارفانه می زنند و ما نمی‌فهمیم😊 یا صوفیانه گذشته، روشنفکران زمان خودشون بودن. ✅اما در هر صورت که باشه، این سخنان با منطق حضرات معصومین علیهم‌السلام سازگار نیست، به ادعیه ماه رمضان و غیر آن نگاهی بیندازید، یکی از دعاهای آن بزرگواران این بوده که خداوند زیارت خانه خودش را نصیب آنها بکند. پی‌نوشت: [1]. تذكره الأولياء، عطار نيشابورى‏، مصحح: رينولد آلين نيكلسون‏، مطبعه ليدن‏، ليدن‏، 1905 م‏، ج1، ص111. [2]. کلیات شمس، غزل 648. [3]. تذكره الأولياء، عطار نيشابورى‏، مصحح: رينولد آلين نيكلسون‏، مطبعه ليدن‏، ليدن‏، 1905 م‏، ج1، ص139 🖊 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🔰🔰ماه مبارک رمضان و دعا برای توفیق زیارت خانه خدا 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔰🔰ماه مبارک رمضان و دعا برای توفیق زیارت خانه خدا 🤲🏻دعاهاي ويژه ماه مبارك رمضان در ميان ادعيه ما از امتياز خاصي برخوردارند. از آنجا كه ماه رمضان، ماه رحمت، بركت و مغفرت است، درهاي رحمت الهي در اين ماه به روي بندگان باز بوده و بهترين فرصت براي استفاده از بركات معنوي است و به مردم سفارش شده كه بيشترين استفاده را از اين ماه كرده و لحظه‌هاي با ارزش آن را از دست ندهند. دعا برای توفیق زیارت خانه خدا یکی از مهمترین دعاهایی است که در بین ادعیه ماه مبارک رمضان ، مورد عنایت پیشوایان دین علیهم السلام بوده که به برخی از این موارد اشاره می شود: 1️⃣دعای شب اول ماه رمضان ❇️امام صادق(علیه السلام) به خواندن دعایی در شب اول ماه رمضان سفارش نموده، که در آن، خداوند را با اسم «رَبَّ شَهْرِ رَمَضَان» خطاب کرده، با اشاره به برکات ماه رمضان، چنین درخواست هایی را مطرح می کند: توفیق روزه داری، عبادت، تندرستی، سپری کردن ماه رمضان توأم با عافیت، مقدّر ساختن تقدیری تغییرناپذیر; یعنی حجّ خانه خدا و قرار گرفتن در زمره حاجیانی که حجشان نیکو و تلاش و سعی شان مورد تقدیر قرار گرفته و گناهانشان آمرزیده و خطاهایشان پوشانده می شود. فرازی از این دعا چنین است: ⬅️«اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ مُنَزِّلَ الْقُرْآنِ… وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الاَْمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الاَْمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ لِی فِی عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلالِ».[1] 📖پی‌نوشت: [1].اقبال الأعمال،سید بن طاووس، ج1، ص77. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا