eitaa logo
صوفی پژوهی
304 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
582 ویدیو
91 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻خاکساریه 🔺اقطاب 🔶طبق گزارش مدرسی چهاردهی، یکی دیگر از اختلافات سلسله خاکساریه با دیگر فرق صوفیه، در این بوده که در سلسله خاکساریه وجود قطب الزامی ندارد. 👈🏻این درحالیست که همه سلاسل صوفیه، وجود قطب را برای سلسله خویش لازم دانسته و اعتقاد دارند که مشخص نبودن قطب، ضربه سنگینی به فرقه آنها وارد خواهد کرد و باعث بی اعتباری آن سلسله خواهد شد. 🔸مدرسی چهاردهی در رابطه با عدم الزام وجود قطب در سلسله خاکساریه می‌نویسد: 👈🏻«سر سلسله در قدیم در خاکسار معمول نبوده و اکنون نیز به معنی مقام قطبیت نیست و بلکه جنبه تشریفاتی و سرپرستی امور فقرا را دارد.» 📖مدرسی چهاردهی، نورالدین، خاکسار و اهل حق، اشراقی، گنج شایگان،اول، ۱۳۹۲. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰شهر نامأنوس2️⃣ آستانه دانش و حریم آسایش چند ساعت از شب گذشته، درها رو به بسته شدن
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰آستانه دانش و حریم آسایش 3️⃣ چند ساعت از شب گذشته، درها رو به بسته شدن و کوچه و خیابان خلوت مى شود، کاروان محیط اجتماع به مأمن و مسکن رهسپار و تک تک افراد عقب مانده سعى مى کنند خود را به قافله برسانند... امّا «او»! او دیار و یار ندارد و به هر جا رو کند غریب است و به همین رو غربت چندان تأثیرى در او ندارد، زیرا (درویش هر کجا که شب آید سراى اوست) ولى بالاخره باید جایى پیدا کند که آرام گیرد، حرارت احساسات را خاموش کند، ساعت دیگر هم ممکن است سردى هوا به هستى او خاتمه دهد، امّا چه کند! در این شهر آشنایى ندارد و به هر درى نمى تواند رو کند. از جلوى هر خانه مى گذشت به سر در نگاه مى کرد اسرار درون را از برون مطالعه مى کرد، از سویى سردى و سکوت دست به دست هم داده و اغلب خانه ها را در خود پوشانده اند. «او» حیران و سر به گریبان و با خود از درد دل زمزمه ها داشت. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⭕️ صفحه اینستاگرامی صوفیان خاکسار ابوترابی (بحرعلیشاه) و تسلیت به مناسبت درگذشت سیداحمد نجفی 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی 🔶علامه طباطبائی: 👈🏻❓چطور می شود محیی الدّین ابن عربی را اهل طریق دانست با وجودی که متوکّل را از اولیای خدا میداند؟ 👈🏻در کتاب روح مجرد آمده : 🔶روزی بحث ما با حضرت اُستادنا الاکرم حضرت علاّمه فقید طباطبائی قدَّس اللهُ نفسَه بر سر همین موضوع به درازا انجامید…. 🔶چون ایشان میفرمودند: چطور می شود محیی الدّین را اهل طریق دانست با وجودیکه متوکّل را از اولیای خدا میداند؟! عرض کردم : اگر ثابت شود این کلام از اوست و تحریفی در نقل به عمل نیامده است …. 👈🏻با فرض آنکه میدانیم : او مرد منصفی بوده است….در اینصورت باید در نظیر این نوع از مطالب ، او را از زمره مستضعفین به شمار آوریم ! 😅ایشان لبخند منکرانه‌ای زدند و فرمودند: ⁉️آخر محیی الدّین از مستضعفین است ؟! 📖روح مجرد، سید محمد حسین تهرانى‏، انتشارات علامه طباطبایى،‏ مشهد، ۱۴۲۹ ق‏، چاپ نهم‏، ص ۴۳۳. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از انسانِ کامل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊چیزی غیر حرم نمیخوام ازت حسین(ع) ای آقای عزیز و با معرفت حسین(ع) حضرت ارباب 🥀 انسان کامل 🌎@ensanekamel_ir
📆 تقویم روز 📌شنبه ☀️ ۲۷ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 18 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓پرسش: مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟ 🔰پاسخ: حضرت آیت الله شبیری زنجانی : هر گونه فاصله گرفتن از روش حقه فقها و علمای عظام خطری بزرگ است . هر کاری که موجب تایید حرکت های باطل شود یا خوف تضعیف عقیده حقه در آن باشد جایز نیست . 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰آستانه دانش و حریم آسایش 3️⃣ چند ساعت از شب گذشته، درها رو به بسته شدن و کوچه و خ
🔶رمان نقد تصوف4️⃣ 🔰🔰بهانه عشق بى دل و خسته در این شهرم و دلدارى نیست *** غم دل با که توان گفت که غمخوارى نیست 🔶در گیر و دار پریشانى بود که ناگاه چشمش به درِ خانه مجلّلى افتاد که کتیبه آن صاحب خانه اهل دلى را نشان مى داد. 🔸با خود گفت حتماً این خانه مرا پناه مى دهد. بدون تأمّل دست را به کوبه در برد و کوبید، صداى پرطنین در، سکوت محیط خانه را در هم شکست، رشته مطالعه آقاى «فاضل» را برید. فوراً خادم او عقب در دوید... . ـ کیست؟ ـ باز کن. ـ شما کى هستید؟ ـ مردى غریبم. ـ این وقت شب که را مى خواهید؟ ـ اهل دلى هستم پناه به صاحبدلى آورده ام. ـ آخر تو کیستى؟ ـ چکار دارى: بگشاى درِ خانه که ما نرّه گداییم *** گر تو نگشایى به شکستن بگشاییم خادم رو به اتاق مطالعه کرد و گفت: آقا مثل اینکه آدم ناآشنایى است خیلى هم ... حرف خادم تمام نشده، دوباره درِ خانه به شدّت صدا کرد، محلّه را تکان داد (آقا) گفت: باز کن ببین کیست. نیمه در باز شد خادم که قیافه ناشناس (او) را دید فریاد زد: آقا آمد تو، آمد... (درویش) که صدا را شنید با همان کشکول و تبرزین به سوى اتاق رفت در را باز کرد و یک «یا على مدد» گفت و کنار بخارى زانو زد. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌یکشنبه ☀️ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 19 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی 🔶علامه طباطبائی: 👈🏻❓چطور
🔰دیدگاه علامه طباطبائی در مورد عرفان و تصوف عرفان و تصوف‏ ❓❓پرسش: از سخنانتان كه در كتاب‏ شيعه در اسلام‏ در خصوص عرفان و تصوف داريد در مى‌‏آيد كه عرفان و تصوف را تصحيح مى‌‏فرماييد آن‏جا كه تاريخچه پيدايش و نشو و نماى اين طائفه و مجاهده شان را در حفظ روش خودشان ذكر مى‌‏كنيد در حالى كه ائمه عليهم السلام و فقها تكفيرشان كرده‏اند و احتمال كمترين صحت و اعتبار در اقوال‏شان نيست. علاوه در طى كلام مى‏‌فرماييد: عارف كسى است كه خدا را از راه محبت بپرستد نه از راه اميد ثواب يا ترس از عقاب! بعد مى‌‏گوييد: در هر يك از اديان كه خدا پرستش مى‏‌شود كسانى هستند كه مسلک عرفان را دارند حتى و ثنيت، در وثنيت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام عارف و غير عارف هست، آيا لازمه اين سخن اين نيست كه در وثنيت كسانى هستند كه خدا را از راه حب مى‌‏پرستند؟ آيا اين سخن صحيح است؟ پاسخ علامه طباطبایی: 🔶 ما در اول كتاب‏ شيعه در اسلام‏ تعهد كرديم كه مذهب تشيع را معرفى كرده تاريخچه پيدايش و نشو و نما و انشعابات و افكارشان را نشان دهيم. 🔸در اين‏جا (درك عرفانى) بر طبق تعهدى كه داشتيم تاريخچه حدوث و بقاى عرفان را بدون جانبدارى، اجمالًا بيان كرديم و كرامتى هم براى آنان اثبات نكرديم و اجمالًا به دليل عقلى و نقلی‏شان (بر خلاف آنچه فرموده‌‏ايد دليلى معقول و منقولى ذكر نشده) اشاره كرديم. 👈🏻البته كتاب، كتاب معرفى بود نه كتاب قضاوت و تشخيص حق و باطل مذاهب و از اين روى به نظرهاى مخالف نپرداخته «تفكر فقها را» نقل نكرديم (مگر به عنوان اشاره در تاريخچه پيدايش). 🔶و اما آنچه اشاره شد كه در وثنيت جمعى خدا را از راه محبت پرستش مى‌‏كنند. 👈🏻 اينان برهمن‌‏ها و ارباب رياضت هستند كه خدايان را عبادت مى‌‏كنند نه خداى واحد را و به عقيده خودشان در اثر رياضت‌‏هاى منفى، خودشان را اول در «خدايان» و بعد در خداى‏ تعاى فانى مى‌‏كنند و نظر به اين‏كه توضيح اين مسئله بسيار مفصل بوده و در يك نامه دو نامه نمى‌‏گنجد، خوب است به كتاب‏ سر اكبر كه ترجمه قسمتى از «ويدا» است و خاصه به‏ اوپانيشاد- شت استر- و كتاب‏ فروغ خاور و كتاب‏ تحقيق ماللهند و كتاب‏ آثار الباقيه‏ ابوريحان مراجعه شود تا معلوم گردد كه وثنيت هندى و بودائى وصائبى، چگونه عرفان داشته‌‏اند و دارند. 🔶و اما اين‏كه فرموده‌‏ايد: كلام شما به تصحيح و تصويب عرفان و تصوف اشاره مى‏‌كند، 👈🏻 البته اين‏جانب عرفان را تصحيح مى‌‏كنم، ولى نه عرفانى را كه در ميان سلسله‌‏هاى دراويش بعضى از اهل سنت دائر و معمول است و طريقتى در مقابل شريعت دارد كه بساز و نواز و غنا و رقص و وجد امر مى‏‌كند و نداى" سقوط تكليف" مى‌‏زند و چنان كه در ذيل كلام گفتيم، همين روش‏ها به شيعه هم سرايت كرده است. 👌🏻عرفانى كه از كتاب و سنت استفاده مى‌‏شود، روشى است كه بر اساس اخلاص عبوديت قرار گيرد و سرمويى از مقررات شرع مقدس اسلام جدا نشود، چنان كه در تفسير الميزان‏ نيز بيان كرديم. 📖طباطبايى، محمدحسين، بررسى هاى اسلامى، 2جلد، بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - ايران - قم، چاپ: 2، 1388 ه.ش، ج‏2، ص: 318. 🔵صوفی پژوهی @sufi110