📌 سهشنبه
☀️ ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۲۹ صفر ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 3 سپتامبر 2024 میلادی
📎 #تقویم
1_7485268741.mp3
5.14M
◀️ بررسی حدیث عنوان بصری
🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
#عنوان_بصری
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🔰🔰نکات استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی درباره حدیث عنوان بصری
1️⃣این روایت اولین بار در مشکاة الانوار وارد شده و در منابع متقدم شیعه و سنی چنین روایتی وجود ندارد.
2️⃣حدیثی که تعابیر آن اصلا با ادبیات و شیوه های تعبیری اهل بیت علیهم السلام سازگاری ندارد.
3️⃣محور قرار دادن چنین روایات بی اصل و سندی برای سلوک نادرست است.
4️⃣برخی تعبیرات این روایت با مصباح الشریعه مطابق است.
5️⃣اما کتاب مصباح الشریعه نیز از امام صادق علیه السلام نیست بلکه متعلق به یکی از سران صوفیه است.
#عنوان_بصری
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢حکم خواندن کتاب روح مجرد
❓❓پرسش:
خواندن کتاب روح مجرد چه حکمی دارد؟
🔰🔰پاسخ:
⬅️این کتاب مشکلات زیادی دارد. از خواندن آن اجتناب کنید.
📖سایت دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
#سید_محمد_حسین_طهرانی
#کتاب_روح_مجرد
#علما_تصوف
#آیت_الله_العظمی_مکارم
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🏴 سالروز ارتحال جانسوز و جانگداز خاتمالانبیاء والمرسلین، نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآله و شهادت سبط اکبر حضرتش، کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیهالسلام تسلیت باد🏴
☑️حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
📝 رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم در حدیث ثقلین که مورد اتفاق فریقَین (شیعه و سنی) است، فرمودند:
▪️«إِنی تارِک فیکمُ الثقْلَین، أَحَدُهُما أَکبَرُ مِنَ الآخَرِ: کتابَ اللهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السماءِ إِلَی الأرْضِ؛ وَ عِتْرَتی أَهْلَ بَیتی. وَ إِنهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتی یرِدا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛
▫️من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما [به یادگار] میگذارم که یکی از دیگری بزرگتر است: کتاب خدا، ریسمانی که از آسمان به سوی زمین کشیده شده است، و دیگری، بستگان و خاندانم. و این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا اینکه در [کنار] حوض [کوثر] بر من وارد شوند».
📚 در محضر بهجت، ج٣، ص١٠٠
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از صوفی پژوهی
💢مستند دیدگاه ابن عربی در مورد جانشین رسول خدا صلیاللهعلیهوآله
ابن عربی در فصولالحکم فص داوودی مینویسد: «و كذلك أخذُ الخليفة عن اللَّه عينُ ما أخذه منه الرسول. فنقول فيه بلسان الكشف خليفة اللَّه و بلسان الظاهر خليفة رسول اللَّه. و لهذا مات رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و سلم و ما نص بخلافة عنه إلى أحد»[1]
پینوشت:
[1].محيى الدين بن عربى، فصوص الحكم، 1جلد، دار إحياء الكتب العربية - قاهره، چاپ: اول، 1946 م، ج1 ؛ ص163.
#انحرافات_اعتقادی
#امامت
#غدیر_خم
#ابن_عربی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از صوفی پژوهی
💢مستند دیدگاه ابن عربی در مورد جانشین رسول خدا صلیاللهعلیهوآله
#انحرافات_اعتقادی
#امامت
#غدیر_خم
#ابن_عربی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از صوفی پژوهی
💢مستند دیدگاه ابن عربی در مورد جانشین رسول خدا صلیاللهعلیهوآله
❌آقای حسن زاده آملی در کتاب «ممد الهمم» بعد از ترجمه عبارات ابن عربی پیرامون عدم تعیین جانشین توسط رسولخدا صلیاللهعلیهوآله، تلاش کرده سخن ابن عربی را در پاورقی کتاب خویش توجیه کرده و در این رابطه نوشته:
⬅️شك نيست كه رسول اللّه براى خود وصى تعيين فرمود و آن امير المؤمنين على عليه السلام بود.
⬅️چنانكه شك نيست كه رسول اللّه در حين ارتحال تعيين خليفه نفرمود. زيرا چون قلم و كاغذ خواست، عمر گفت:
كتاب خدا ما را كافى است« و ان الرجل ليهجر» و كار به مشاجره و نزاع در حضور رسول اللّه كشيد به تفصيلى كه در كتب فريقين مذكور است.
👌🏻در عين حال رسول اللّه مىدانست كه در ميان امتش كسى هست كه خليفه است و اوست كه در حقيقت جانشين آن جناب است.
❌ و اگر خيلى جمود و سماجت در ظاهر لفظ بشود بايد گفت كه
⬅️شيخ صاحب عصمت نبود، و در اول كتاب تصريح كرد كه گفت من رسول و نبى نيستم ولى وارثم و حارس آخرتم
❌و چون صاحب عصمت و رسول و نبى نيست، كشف او را كه أخذ از حق تعالى است به حسب معتقد و سوابق انس و الفت اشتباهى روى آورد».[1]
پ.ن: باید در قضاوت و تحلیل سخنان افراد، معیار را مبانی محکم تشیع قرار داد و تعصب و خوشبینی، باعث نشود که امثال آقای حسن زاده آملی که معتقد به مبانی تشیع میباشد، تلاش در توجیه کلام ابن عربی داشته است.
📖پینوشت:
[1]. علامه حسن زاده آملى، ممد الهمم در شرح فصوص الحكم، 1جلد، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى - تهران، چاپ: اول، 1378، ص409.
#انحرافات_اعتقادی
#غدیر_خم
#ابن_عربی
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
هدایت شده از صوفی پژوهی
💢آقای حسنزاده تلاش کرده که کلام ابن عربی را توجیه کند، بعد از آن بیان داشته که ما ابن عربی را معصوم نمیدانیم و ابنعربی در این مورد اشتباه کرده است.
✅در اینجا باید تذکر داده شود که ابنعربی در مقدمه فصوص اعلام کرده که این کتاب را از رسولخدا صلیاللهعلیهوآله دریافت کرده و در این رابطه نوشته که: «أمّا بعد: فإنّي رأيت رسول اللّه- ص- في مبشّرة أريتها في العشر الآخر من المحرم محرم سنة سبع و عشرين و ستمائة بمحروسة دمشق و بيده- ص- كتاب فقال لي: هذا كتاب فصوص الحكم خذه و اخرج به الى النّاس ينتفعون به، فقلت: السّمع و الطاعة للَّه و لرسوله و أولي الأمر منّا كما امرنا».[1]
⬅️«من رسول اللّه را در مبشرهاى ديدم . و اين واقعه در محرم سال ششصد و بيست و هفت در شهر دمشق بود و ديدم كه در دست رسول اللّه كتابى بود به من فرمود اين كتاب فصوص الحكم است. آن را بگير و به مردم برسان تا از او نفع برند. من گفتم: السمع و الطاعة مر خداى و رسول خداى و اولى الامر را آن چنان كه به ما امر فرمودند. (يعنى سمع و طاعت آن چنان كه به ما امر فرمودند)».
❌آقای حسن زاده بعد از ترجمه کلام ابنعربی، در تأیید کلام ابن عربی مینویسد: « لفظ كتاب اشاره به جمع حقايق دارد، كتاب يعنى مخزن حقايق و آن هم در دست او بود. از آن جهت كه در دست خاتم بود مشعر به اين است كه اين كتاب پايدار خواهد بود، زيرا دست مظهر بسط و اميد است...اين بيان عذر خواهى است از إبراز آن چه كه يافته، زيرا عارف سالك بايد امين اللّه باشد و اسرار دوست را آشكار نكند. امّا عذر خواهى مىكند كه اگر من اظهار كردم به فرمان رسول مأمور بودم».[2]
آقای حسنزاده و معتقدین به این کلام ابن عربی باید پاسخ بدهند: اگر قائل هستید این کتاب از جانب رسولخدا صلیاللهعلیهوآله به ابن عربی داده شده، پس نباید قائل به وجود اشتباه در این کتاب باشید.
⁉️پس چگونه در این مسائلی که خلاف مبانی تشیع است، به اشتباه بودن کلام ابن عربی اذعان می کنید؛ در صورتی که قائل هستید، این کتاب از جانب رسولخدا صلیاللهعلیهوآله است؟؟
پینوشت:
[1]. محيى الدين بن عربى، فصوص الحكم، 1جلد، دار إحياء الكتب العربية - قاهره، چاپ: اول، 1946 م، ج1 ؛ ص47.
[2]. علامه حسن زاده آملى، ممد الهمم در شرح فصوص الحكم، 1جلد، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى - تهران، چاپ: اول، 1378، ص8.
#انحرافات_اعتقادی
#غدیر_خم
#ابن_عربی
🔵صوفی پژوهی
@sufi1