eitaa logo
صوفی پژوهی
296 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓پرسش از علامه طباطبایی1️⃣ از سخنانتان كه در كتاب‏ شيعه در اسلام‏ در خصوص عرفان و تصوف داريد در مى‏آيد كه عرفان و تصوف را تصحيح مى‏فرماييد آن‏جا كه تاريخچه پيدايش و نشو و نماى اين طائفه و مجاهده شان را در حفظ روش خودشان ذكر مى‏كنيد در حالى كه ائمه عليهم السلام و فقها تكفيرشان كرده‏اند و احتمال كمترين صحت و اعتبار در اقوال‏شان نيست. علاوه در طى كلام مى‏فرماييد: عارف كسى است كه خدا را از راه محبت بپرستد نه از راه اميد ثواب يا ترس از عقاب! بعد مى‏گوييد: در هر يك از اديان كه خدا پرستش مى‏شود كسانى هستند كه مسلك عرفان را دارند حتى و ثنيت، در وثنيت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام عارف و غير عارف هست، آيا لازمه اين سخن اين نيست كه در وثنيت كسانى هستند كه خدا را از راه حب مى‏پرستند؟ آيا اين سخن صحيح است؟ 🔰🔰جواب: 🔷ما در اول كتاب‏ شيعه در اسلام‏ تعهد كرديم كه مذهب تشيع را معرفى كرده تاريخچه پيدايش و نشو و نما و انشعابات و افكارشان را نشان دهيم. در اين‏جا (درك عرفانى) بر طبق تعهدى كه داشتيم تاريخچه حدوث و بقاى عرفان را بدون جانبدارى، اجمالًا بيان كرديم و كرامتى هم براى آنان اثبات نكرديم و اجمالًا به دليل عقلى و نقلی‏شان (بر خلاف آنچه فرموده‌‏ايد دليلى معقول و منقولى ذكر نشده) اشاره كرديم. 📖طباطبايى، محمدحسين، بررسى هاى اسلامى، 2جلد، بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - ايران - قم، چاپ: 2، 1388 ه.ش؛ ج‏2 ؛ ص317 و 318. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
❓❓پرسش از علامه طباطبایی2️⃣ البته كتاب، كتاب معرفى بود نه كتاب قضاوت و تشخيص حق و باطل مذاهب و از اين روى به نظرهاى مخالف نپرداخته «تفكر فقها را» نقل نكرديم (مگر به عنوان اشاره در تاريخچه پيدايش). و اما آنچه اشاره شد كه در وثنيت جمعى خدا را از راه محبت پرستش مى‏كنند اينان برهمن‏ها و ارباب رياضت هستند كه خدايان را عبادت مى‏كنند نه خداى واحد را و به عقيده خودشان در اثر رياضت‏هاى منفى خودشان را اول در «خدايان» و بعد در خداى‏تعاى فانى مى‏كنند و نظر به اين‏كه توضيح اين مسئله بسيار مفصل بوده و در يك نامه دو نامه نمى‏گنجد، خوب است به كتاب‏ سر اكبر كه ترجمه قسمتى از «ويدا» است و خاصه به‏ اوپانيشاد- شت استر- و كتاب‏ فروغ خاور و كتاب‏ تحقيق ماللهند و كتاب‏ آثار الباقيه‏ ابوريحان مراجعه شود تا معلوم گردد كه وثنيت هندى و بودائى وصائبى، چگونه عرفان داشته‏اند و دارند و اما اين‏كه فرموده‏ايد: كلام شما به تصحيح و تصويب عرفان و تصوف اشاره مى‏كند، البته اين‏جانب عرفان را تصحيح مى‏كنم، ولى نه عرفانى را كه در ميان سلسله‏هاى دراويش بعضى از اهل سنت دائر و معمول است و طريقتى در مقابل شريعت دارد كه بساز و نواز و غنا و رقص و وجد امر مى‏كند و نداى" سقوط تكليف" مى‏زند و چنان كه در ذيل كلام گفتيم، همين روش‏ها به شيعه هم سرايت كرده است. عرفانى كه از كتاب و سنت استفاده مى‏شود، روشى است كه بر اساس اخلاص عبوديت قرار گيرد و سرمويى از مقررات شرع مقدس اسلام جدا نشود، چنان كه در تفسير الميزان‏ نيز بيان كرديم. 📖طباطبايى، محمدحسين، بررسى هاى اسلامى،، ج‏2، ص: 318 و319 @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ما هرچہ خوب‌و بد، بہ‌درِخانہ‌ے توییـم از نوڪـران مُنتـظــــر آقـا تـو را ســلام 🌤
📌 پنجشنبه ☀️ ۲۶ مهر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 17 اکتبر 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️پیام مخاطبین سلام و عرض خسته نباشی اگه میشه لطف کنید پی دی اف کتاب (مشهورات بی اعتبار ) رو هم در کانال بزارین ممنون🙏🙏 التماس دعا 🤲 🔰🔰پاسخ: با عرض سلام خدمت شما مخاطب گرامی و تشکر از حسن توجه به مطالب کانال. باید توجه کرد که پی دی اف این کتاب موجود نیست و در صورت پیدا شدن پی دی اف آن در کانال بارگذاری خواهد شد. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📚سلسله‌های صوفیه ایران ✍️نورالدین مدرسی چهاردهی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
سلسله_های_صوفیه_ایران_از_نورالدین_مدرسی_چهاردهی.pdf
11.03M
📚سلسله‌های صوفیه ایران ✍️نورالدین مدرسی چهاردهی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣️ ‌ای درد سینه سوز دلم را علاج تو ‌تاریک خانه ی نفسم را سراج تو... ‌دنیای ما بدون حضورت جهنم است ‌دردم تویی علاج تویی احتیاج تو... 🌤
اعتقاد به ولایت اولیاء امر رسول الله «صلی الله علیه و آله» شرط قبولی اعمال *
ـ ـ ـ ـ ــــــــــ✾ــــــــــ ـ ـ ـ ـ
* حضرت پیامبر صلوات الله علیه و آله: قسم به آن کسی که مرا به حق [به عنوان] پیامبر [به سوی مردم] مبعوث فرمود؛ اگر مردی خدا را در حالی ملاقات کند که همراه با عمل هفتاد پیامبر باشد و در عین حال [اعتقاد به] ولایت اولی‌الامر از ما اهل بیت را با خود همراه نداشته باشد، خداوند متعال از او عمل مستحب یا واجبی را نپذیرد. ------ ------ ------ ------ «وَ الَّذي بَعَثَني بِالحَقِّ نَبِيّاً لَو اَنَّ رَجُلاً لَقِيَ اللهَ تَبارَكَ وَ تَعالي بِعَمَلِ سَبعَينَ نَبِيّاً ثُمَّ لَم يَاتِ بِوَلايَةِ اُولِي الاَمرِ مِنّا اَهلَ البَيتِ ما قَبِلَ اللهُ تَعالي مِنهُ صَرفاً وَ لا عَدلاً» امالی، شیخ‌ مفید، روایت ۸، ص ۱۱۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ... سلام بر تو ای چشم بینای پروردگار، که همه عالم در نظر توست و نظر همه عالم به سوی تو.... 🌤
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰بیچاره خود را گم کرد6️⃣8️⃣ مجلس عوض شد، خواننده به شور آمد، درویشان گرم «سماع» شدند، به حال آمدند، سرها به دیوار چسبید، بعضى ها کلاه از سرشان افتاد، جمعى مانند غشى ها لم دادند و چشم ها خیره مانده بود، خیلى تماشایى بود، مانند آن را به عمرم ندیده بودم، مرشد هم که از عقب سرش را بر متکا نهاده بود زیر چشمى به مریدها نظر مى کرد و از این عشق و حال لذّت مى برد. امّا من و بعضى دیگر که مانند من تازهوارد بودند، حیران مانده بودیم اینجا کجاست؟ اینها کیانند و چرا این طور شدند؟ چرا رفیقم به من نگاه نمى کند؟ عجب غلطى کردیم، در حیاط هم بسته است. آقا سرتان را درد نیاورم بعد یک ساعت که از این حالت عجیب و غریب به هوش آمدند همگى به راه افتادند، من و رفیقم که رنگش پریده بود هر چه زودتر بیرون آمدیم، در بین راه از حالات غیر عادى او پرسیدم، امّا جواب نامفهوم مى داد. سه روز گذشت رفیقم به من رسید و گفت: «فقیر در چه حالى؟» گفتم فقیر یعنى چه؟ گفت: مگر نمى دانى پریشب در جرگه فقرا درآمدى! گفتم من؟ هرگز، مى خواهى به گردنم بگذارى، من از این کلمه بدم مى آید، مگر من گدا هستم، اگر رفقاى دبیرستانم بفهمند این لقب را به من داده اى مسخره ام مى کنند. گفت: عجب! چرا، مگر پیغمبر نفرمود «فقر افتخار من است». روضه خلد برین خلوت درویشانست *** مایه محتشمى خدمت درویشانست گفتم: چرا این را شنیده ام، ولى گو اینکه آدم چیز فهمى خوب مى گفت: اوّلاً باید معناى فقر را فهمید و اینکه هر کس نامش فقیر شد صاحب افتخار است؟ بسا فقیران که «خَسِرَ الدّنیا وَالآخرة» هستند. فقیران دین فروش و بى بندوبار. ثانیاً بعضى از اینها که ما مى بینیم آن قدر دلبستگى به مال و جاه دارند که به حساب نمى آید، با آن همه ثروت و تموّل و ولخرجى ها باز افتخار دارند که فقیر و مرد خدا هستند. پس سعدى براى کى گفته: نیم نانى گر خورد مرد خدا *** بذل درویشان کند نیم دگر اینها که ما مى بینیم از فقر تنها اسمى دارند و بس. یا از غم بى آلتى افسرده اند. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢انحرافات عملی صوفیه ❌سماع 1️⃣ 🔺رقص سماع بر خواسته از مسلک صوفیه است که تا قبل از آن در هیچ‌یک از مذاهب شیعه و اهل سنت غیر صوفی دیده نشده بود. لذا بهترین قضاوت در مورد سماع، می‌تواند قضاوت و دیدگاه خود بزرگان صوفیه در مورد این عمل باشد. در بین مذاهب اسلامی هم نه‌تنها مذهب شیعه سماع را بدعت و حرام می‌داند بلکه در مذهب اهل سنت نیز تمام روسای چهارگانه مذهب اهل سنت، سماع را باطل و حرام دانستند. 🔺قائلین و موافقین سماع سعی کردند با مستند کردن رقص سماع به آیات قرآن و منسوب کردن آن به سیره و روش پیامبر اکرم (ص) عمل رقص سماع را نزد متشرعین توجیه کرده و آن را امری مقدس و عرفانی جلوه دهند، که متشرعین ظاهرگرا قابل به درک آن نیستند. ولی رقص سماع و توجیهاتی که برای دفاع از آن شده، توسط خود صوفیه به نقد و چالش کشیده شده است. بزرگانی از صوفیه به نقد و رد توجیهات سماع پرداخته‌اند که در عظمت و جایگاه آنان نزد خود صوفیه هیچ شکی نیست. در اینجا به پاره‌ای از نظرات ایشان درباره رقص سماع می‌پردازیم. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السَّلاَمُ عَلَى مُفَرِّجِ اَلْكُرُبَاتِ... ❣ ‌سلام بر تو ای مولایی که آخرین امید درماندگان، به دستان گره گشای توست. سلام بر تو و بر روزی که گره از کار عالم باز خواهی کرد. 🌤
📌 یکشنبه ☀️ ۲۹ مهر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 20 اکتبر 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا