فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷گرامی داشت هفته بسیج
فرازی از وصیتنامهی بسیجى شهید محمدحسین حدادیان
مادر و پدر عزیزم؛ دست شما را مىبوسم و از شما مىخواهم بابت تمام اذیتهایى که کردم مرا حلال کنید و از حرف آنهایى که مىگویند ما براى پول و مادیات دنیا رفتیم ناراحت نشوید.
پیرو خط رهبرى باشید که قطعاً راه درست و راه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مىباشد.
اگر شهید نشویم مىمیریم...🕊
شهادت: ۱ اسفند ماه ۱۳۹۶
پاسداران ,گلستان هفتم
توسط فرقه ضاله دراویش
📎#سلطانعلیشاهی
📎#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
❗️❗️جواز تقاضای حاجت مستقیم از اهلبیت(ع)
این دعا برای اولین بار توسط قطب الدین راوندی(م573 هـ.ق) در کتاب قصص الانبیاء با عبارت «اللَّهُمَ عَظُمَ الْبَلَاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءِ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ التَّوَكُّلِ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فُرِضَتْ طَاعَتُهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلًا قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَب» از امام جواد(ع) نقل شده
👈🏻 عبارت «يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَايَ وَ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَايَ يَا مَوْلَايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي...» که دلیل سید محمد حسین طهرانی بوده، در منابع اولیه این دعا، ذکر نشده و در منابع بعدی به این دعا اضافه شده است؛ به این خاطر نمیتوان عبارات اضافه شده را به امام معصوم علیهمالسلام نسبت داد.
👈🏻پس تنها بخش ابتدایی ای دعا تا عبارت «كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَب» قابل پذیرش است.
👈🏻باید توجه کرد که برای استنباطهای معرفتی از ادعیه، ابتدا باید صحت انتساب آن ادعیه به معصوم علیهمالسلام، ثابت شده، بعد از آن میتوان در مباحث معرفتی به آن ادعیه استناد کرد.
#کتاب_نور_مجرد
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
❗️❗️جواز تقاضای حاجت مستقیم از اهلبیت(ع) این دعا برای اولین بار توسط قطب الدین راوندی(م573 هـ.ق)
🙇🏼♂️دعای الَهِی عَظُمَ الْبَلَاءُ
برخی بر این باور هستند که این دعا برای تعجیل در فرج امام مهدی علیه السلام خوانده می شود و حال آنکه پس از بررسی این دعا خلاف باور مشهور به دست می آید. توضیح اینکه؛
اولاً این دعا برای اولین بار توسط قطب الدین راوندی(م573 هـ.ق) در کتاب قصص الانبیاء با عبارت «اللَّهُمَ عَظُمَ الْبَلَاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءِ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ التَّوَكُّلِ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فُرِضَتْ طَاعَتُهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلًا قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَب» از امام جواد(ع) نقل شده و عبارت «يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَايَ وَ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَايَ يَا مَوْلَايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي...» در آن نیست و با این وجود هیچ ارتباطی به امام زمان(ع) نمی تواند داشته باشد.
ثانیاً شیخ طَبرِسی(م588 هـ.ق) نیز این دعا را با عبارت «يَا مَوْلَايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي...»، در کتاب کنوز النجاح ذکر کرده و در توضیح صدور این دعا گفته است: این دعا را امام مهدی (ع) در تشرّفی به «أبا الحسن محمد بن أحمد بن أبي الليث» متوفای (455 هـ.ق)، آموزش داد و ایشان در پی ماجرایی، از ترس جانش به قبرستان قریش پناه برد و به برکت این دعا از گرفتاری مذکور نجات یافت.
تذکر: این دعا به ادعای محمد بن احمد بن ابی اللیث، در دوران غیبت کبری در عالم تشرف تعلیم شده و در علت آن، اشاره به رهایی این شخص از گرفتاری شده و سخنی درباره تعجیل در ظهور و... نیست.
ثالثاً همین دعا در کتاب جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع، به همراه اضافات، ذیل عنوان «صلاة الحجة القائم(ع)» و بدون ذکر سند آورده است: رَكْعَتَيْنِ تَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ إِلَى إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ثُمَّ تَقُولُ مِائَةَ مَرَّةٍ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ثُمَّ تُتِمُّ قِرَاءَةَ الْفَاتِحَةِ وَ تَقْرَأُ بَعْدَهَا الْإِخْلَاصَ مَرَّةً وَاحِدَةً وَ تَدْعُو عَقِيبَهَا فَتَقُولُ اللَّهُمَ عَظُمَ الْبَلَاء...!
رابعاً این دعا در کتاب مصباح کفعمی ذیل عبارت «أدعية المسجون» آورده شده و علاوه بر آن، عبارت «السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ» که در منابع اصلی مانند المراز الکبیر (ابن مشهدی- 610) و جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع(ابن طاووس-664) و المزار (شهید اول-786) وجود نداشته، توسط كفعمي در قرن 9 به متن موجود اضافه شده است.
جمع بندی:
۱. تنها بخشی از این دعا؛ تا عبارت «كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَب» از معصوم صادر شده است.
۲. این دعا به همراه اضافات، در عالم تشرف و در زمان غیبت کبری به محمد بن احمد بن ابی اللیث تعلیم شده است!
۳. کفعمی عبارت «السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ» را در قرن 9 به متن دعا اضافه کرده است!
۴. متن دعا چه با اضافات و چه بدون اضافات، هیچ ارتباطی با تعجیل امام زمان(ع) برای ظهور ندارد.
✍️ علی محمدی هوشیار
#سید_محمد_حسین_طهرانی
#سید_محمد_صادق_طهرانی
#کتاب_نور_مجرد
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 یکشنبه
☀️ ۵ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۲ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 26 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
❓❓پرسش:
مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟
🔰پاسخ:
حضرت آیت الله مظاهری :
آنچه نوشته اید حرام است و جوانان باید عقل خود را به کار بگیرند و برای عرفان و سیر و سلوک ، تقوا را رعایت کنند . یعنی به اجتناب از گناهان و انجام واجبات ، اهمیت جدی بدهند و در به جا آوردن مستحبات و ترک مکروهات و شبهات هم به اندازه توان کوشا باشند .
#دیدگاه_مراجع_تقلید
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰توقیت، توسط سید محمدحسین طهرانی
🔶سید محمدصادق طهرانی، قائل شده است که ظهور امامزمان عجلالله تعالی فرجه حقیقتاً بسیار نزدیک است و برای اثبات کلام خویش، استناد به سخن پدرش (سید محمدحسین طهرانی) کرده است.
🔸سید محمدحسین طهرانی، بیان کرده که نهایتاً فرزندان و ذراری (اولاد) او ظهور امامزمان عجلاللهتعالیفرجه را درک خواهند کرد.
🔷این کلام سید محمدحسین طهرانی، با توجه به توضیح و برداشت سید محمدصادق طهرانی، میتواند مصداقی از توقیت (وقت تعیین برای ظهور) ممنوع باشد.
🔹توقیت در روایات متعددی از اهلبیت علیهمالسلام، بشدت نهی شد و امر به تکذیب تعیینکنندگان وقت ظهور، شده است.
🔹در روایتی فضیل بن یسار گوید: به امام باقر (علیهالسّلام) عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقتگذاران دروغگویند، وقتگذاران دروغگویند، وقتگذاران دروغگویند. همانا موسی (علیهالسّلام) چون (در طور سینا) به پروردگار خود برای پیغام بردن وارد شد، قومش را وعده سی روز داد، و چون خدا ده روز بر سی روز افزود قومش گفتند: موسی با ما خلف وعده کرد، و کردند آنچه کردند (یعنی گوسالهپرست شدند) پس اگر ما خبری بشما گفتیم و طبق گفته ما واقع شد، بگوئید: خدا راست فرموده است و اگر بشما خبری گفتیم و بر خلاف گفته ما واقع شد، بگوئید: خدا راست فرموده است تا دو پاداش گیرید. [1]
[1].الکلینی الرازی، ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق (متوفای ۳۲۸ ه)، الاصول من الکافی، ج۱، ص۳۶۸، ح ۵، ناشر: اسلامیه، تهران، الطبعة الثانیة، ۱۳۶۲ ه. ش.
#کتاب_نور_مجرد
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
تعیین وقت برای ظهور.مجتبی گودرزی.pdf
705.2K
🔰تعیین وقت برای ظهور (توقیت)
🖊🖊 مجتبی گودرزی
📖مشرق موعود سال سیزدهم بهار 1398 شماره49.
👈🏻مقاله علمی بررسی روایات توقیت، مرتبط با پست قبل «توقیت، توسط سید محمدحسین طهرانی»
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷گرامی داشت هفته بسیج
🔸پیرو خط رهبری باشید،
که قطعاً راه درست و راه امام زمان(عج) میباشد.
▫️بخشی از وصیت نامه
شهید محمّد حسین حدادیان
شهادت: ۱ اسفند ماه ۱۳۹۶
پاسداران ,گلستان هفتم
توسط فرقه ضاله دراویش
📎#سلطانعلیشاهی
📎#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
📆 تقویم روز
📌 دوشنبه
☀️ ۶ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۳ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 27 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
❓❓پرسش:
مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟
🔰پاسخ:
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :
این کارها مورد تایید نیست . والله العالم
#دیدگاه_مراجع_تقلید
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⛔️توقیت، توسط شیخ محمدجواد انصاری همدانی
🔶سید محمدصادق طهرانی، قائل شده است که ظهور امامزمان عجلالله تعالی فرجه حقیقتاً بسیار نزدیک است و برای اثبات کلام خویش، استناد به سخنی از شیخ محمدجواد انصاری همدانی کرده است.
🔸شیخ محمدجواد انصاری همدانی، طبق گزارش سید محمدصادق طهرانی، قائل شده که فرزندش ظهور امام زمان عجلاللهتعالی فرجه را درک خواهد کرد، بدون هیچ شکی، این بیان مصداقی از توقیت(وقت تعیین کردن برای ظهور) است.
🔷باید دقت کرد که در این مجال، سخنی که از شیخ محمدجواد انصاری نقل شده، نقد خواهد شد.
👈🏻اگر ایشان جنین حرفی زده باشند، پس باید طبق روایات این سخن را تکذیب کرده و نپذیرفت
👈🏻اگر ناقل(سید محمدصادق طهرانی) انتساب نادرست به آقای انصاری همدانی داده، پس تمام مسئولیت بر عهده ایشان خواهد بود.
🔹توقیت در روایات متعددی از اهلبیت علیهمالسلام، بشدت نهی شد و امر به تکذیب تعیینکنندگان وقت ظهور، شده است.
#کتاب_نور_مجرد
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⛔️توقیت، توسط شیخ محمدجواد انصاری همدانی 🔶سید محمدصادق طهرانی، قائل شده است که ظهور امامزمان عجلا
🔹توقیت در روایات متعددی از اهلبیت علیهمالسلام، بشدت نهی شد و امر به تکذیب تعیینکنندگان وقت ظهور، شده است.
🔹محمد بن ابراهیم نعمانی در کتاب «الغیبه» روایتی آورده است که امام صادق (علیهالسّلام) به ابوبصیر فرمود: پیامبر خدا تعیینکنندگان وقت ظهور را دروغگو دانسته است:
🔶اخْبَرَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی الْعَطَّارُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَسَّانَ الرَّازِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَبَلَةَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی حَمْزَةَ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی خُرُوجُ الْقَائِمِ علیه السلام؟ فَقَالَ: یَا اَبَا مُحَمَّدٍ اِنَّا اَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ وَقَدْ قَالَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه وآله: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ...
🔶ابوبصیر از امام صادق (علیهالسّلام) روایت کرده گوید: «به آن حضرت عرض کردم:
فدایت گردم خروج قائم (علیهالسّلام) چه زمانی خواهد بود؟ فرمود: ای ابا محمّد ما خاندان هرگز وقتی را معیّن نمیکنیم، زیرا محمّد (صلیاللهعلیهوآله) فرموده است: تعیین وقتکنندگان دروغ میگویند».
📖النعمانی، ابیعبدالله محمد بن ابن ابراهیم بن جعفر الکاتب المعروف بابن ابیزینب النعمانی (متوفای۳۶۰ه )، الغیبه، ص۲۸۹، تحقیق:فارس حسون کریم، ناشر:انوار الهدی، چاپخانه:مهر - قم، چاپ:الاولی۱۴۲۲.
#کتاب_نور_مجرد
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🇮🇷گرامی داشت هفته بسیج
وصیت نامه شهید بسیجی محمد حسین حدادیان
شهادت: ۱ اسفند ماه ۱۳۹۶
پاسداران ,گلستان هفتم
توسط فرقه ضاله دراویش
📎#سلطانعلیشاهی
📎#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد تصوف از منظر علامه طباطبایی(ره)
🔶عالمان دینی، طبق روایات اهلبیت علیهمالسلام در عصر غیبت کبری، سبب نجات اهل ایمان از دامهای ابلیس هستند.
🔸علامه طباطبایی، یکی از این عالمان دینی، رسالت خویش را مبارزه با دامهای شیطان صفتان میدانست؛ به این خاطر خود و شاگردان آن بزرگوار در زمانهای متعدد، نقاد جریانهای انحرافی بودند.
🔸صوفیه، یکی از این جریانهای انحرافی است که علامه طباطبایی در لابهلای آثارش، بر اساس مبانی اسلامی به نقد این جریان پرداخته است.
🔷ابنعربی، یکی از افرادی است که در مباحث تصوف، فرد شاخصی بوده که قضاوتهای متعددی درباره او شده است؛ علامه طباطبایی با وجود اینکه دارای روحیات عرفانی بود، اما انتقادهای جدی به او داشت. علامه طباطبایی، طبق گزارش سید محمدحسین طهرانی، ابنعربی را به خاطر تمجید از شخصیتی همچون «متوکل»اهل طریق عرفانی نمیدانست.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43456
#علما_تصوف
#علامه_طباطبائی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 سهشنبه
☀️ ۷ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 28 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
❓❓پرسش:
مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟
🔰پاسخ:
حضرت آیت الله سیستانی :
مناسب نیست که مومن به این امور اشتغال پیدا کند ، بلکه بعضی از آن افعال شبهه حرمت یا احیانا حرمت دارد.
#دیدگاه_مراجع_تقلید
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⛔️نقد توجیه سید محمدصادق طهرانی، برای توقیت شیخ محمدجواد انصاری همدانی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔶سید محمدصادق طهرانی، برای اینکه مورد اعتراض قرار نگیرد که در روایات، توقیت(تعیین وقت برای ظهور) نهی شده و دستور به تکذیب این گونه سخنان داده شده، دست به توجیهی زده (در پاورقی تصویر مطالعه شود) است.
👈🏻او بیان کرده که زمان ظهور در «لوح محفوظ»، مشخص شده و عارفی همچون شیخ محمدجواد انصاری ، به آن لوح دسترسی داشته، به این خاطر حرف او درست خواهد یود.
🔷این گونه سخنان، با مضمون روایاتی که تعیین وقت ظهور، را مشارکت در علم خدا و ادعای اطلاع بر اسرار او دانسته، معارض است:
🔹صاحب کتاب مختصر بصائر الدرجات (حسن بن سلیمان حلی) روایتی را از مُفضل بن عَمر که یکی از اصحاب خاص امام صادق (علیهالسّلام) است نقل کرده و حضرت در این روایت تصریح فرموده است
👈🏻وقت ظهور مهدی ما از اسرار خداوند است و کسی که تعیین وقت ظهور را ادعا کند، (یعنی بگوید فلان وقت آقا ظهور میکند)، گویا در علم خدا خود را شریک دانسته و ادعای اطلاع بر اسرار خدا را کرده است:
🔹عنِ الْحُسَیْنِ بْنِ حَمْدَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اِسْمَاعِیلَ وَعَلِیِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ عَنْ اَبِی شُعَیْبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ نُصَیْرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْفُرَاتِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُفَضَّلِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَاَلْتُ سَیِّدِیَ الصَّادِقَ (علیهالسّلام) هَلْ لِلْمَاْمُورِ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِیِّ (علیهالسّلام) مِنْ وَقْتٍ مُوَقَّتٍ یَعْلَمُهُ النَّاسُ؟ فَقَالَ: حَاشَ لِلَّهِ اَنْ یُوَقِّتَ ظُهُورَهُ بِوَقْتٍ یَعْلَمُهُ شِیعَتُنَا قُلْتُ: یَا سَیِّدِی وَلِمَ ذَاکَ؟ قَالَ: لِاَنَّهُ هُوَ السَّاعَةُ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی «یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها قُلْ اِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالْاَرْضِ» الْآیَةَ. وَهُوَ السَّاعَةُ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی «یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها». وَقَالَ «عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ» وَلَمْ یَقُلْ اِنَّهَا عِنْدَ اَحَدٍ وَقَالَ «فَهَلْ یَنْظُرُونَ اِلَّا السَّاعَةَ اَنْ تَاْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ اَشْراطُها» الْآیَةَ وَقَالَ «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ وَقَالَ ما یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَکُونُ قَرِیباً- یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَالَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَیَعْلَمُونَ اَنَّهَا الْحَقُّ اَلا اِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلالٍ بَعِیدٍ» قُلْتُ: فَمَا مَعْنَی یُمَارُونَ؟ قَالَ: یَقُولُونَ مَتَی وُلِدَ وَمَنْ رَاَی وَاَیْنَ یَکُونُ وَمَتَی یَظْهَرُ وَکُلُّ ذَلِکَ اسْتِعْجَالًا لِاَمْرِ اللَّهِ وَشَکّاً فِی قَضَائِهِ وَدُخُولًا فِی قُدْرَتِهِ اُولَئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا الدُّنْیَا وَاِنَّ لِلْکَافِرِینَ لَشَرَّ مَآبٍ قُلْتُ: اَ فَلَا یُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ؟ فَقَالَ: یَا مُفَضَّلُ لَا اُوَقِّتُ لَهُ وَقْتاً وَلَا یُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ اِنَّ مَنْ وَقَّتَ لِمَهْدِیِّنَا وَقْتاً فَقَدْ شَارَکَ اللَّهَ تَعَالَی فِی عِلْمِهِ وَادَّعَی اَنَّهُ ظَهَرَ عَلَی سِرِّهِ وَمَا لِلَّهِ مِنْ سِرٍّ اِلَّا وَقَدْ وَقَعَ اِلَی هَذَا الْخَلْقِ الْمَعْکُوسِ الضَّالِّ عَنِ اللَّهِ الرَّاغِبِ عَنْ اَوْلِیَاءِ اللَّهِ وَمَا لِلَّهِ مِنْ خَبَرٍ اِلَّا وَهُمْ اَخَصُّ بِهِ لِسِرِّهِ وَهُوَ عِنْدَهُمْ وَاِنَّمَا اَلْقَی اللَّهُ اِلَیْهِمْ لِیَکُونَ حُجَّةً عَلَیْهِمْ....
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔹ترجمه حدیث: مفضل بن عمر میگوید: از آقایم حضرت صادق (علیهالسّلام) پرسیدم: آیا ماموریت مهدی منتظر وقت معینی دارد که باید مردم بدانند کی خواهد بود؟ فرمود: حاشا که خداوند وقت ظهور او را طوری معین کند که شیعیان ما آن را بدانند. عرض کردم: آقا برای چه؟ فرمود: زیرا وقت ظهور او همان ساعتی است که خداوند میفرماید:
یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها؛ قُلْ اِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ لا تَاْتِیکُمْ اِلَّا بَغْتَةً. و نیز این همان ساعتی است که خدا فرموده: یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها و هم فرموده: اِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ یعنی: علم آن وقت فقط در نزد خداست و در آیه دیگر فرمود: فَهَلْ یَنْظُرُونَ اِلَّا السَّاعَةَ اَنْ تَاْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ اَشْراطُها و نیز فرمود: اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ و هم فرمود: ما یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌیَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ یَعْلَمُونَ اَنَّهَا الْحَقُّ اَلا اِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلالٍ بَعِیدٍ.
عرض کردم: معنی «یمارون» چیست؟ فرمود: یعنی مردم میگویند قائم کی متولد شده و کی او را دیده، و حالا کجاست و چه وقت آشکار میشود؟ اینها همه عجله در امر خدا و شک در قضای الهی و دخالت در قدرت اوست اینان کسانی هستند که در دنیا زیان میبرند و پایان بد از آن کافران است.
عرض کردم: آیا وقتی برای آن تعیین نشده؟ فرمود: ای مفضل! نه من وقتی بر آن معین میکنم و نه هم وقتی برای آن تعیین شده است! هر کس برای ظهور مهدی ما وقت تعیین کند، خود را در علم خداوند شریک دانسته و (به ناحق) ادعا کرده که توانسته است بر اسرار خدا آگاهی یابد! در صورتی که خداوند هر سری دارد برای این مخلوق که از خدا و اولیاء خدا برگشتهاند واقع شده است، هر خیری خدا داشته باشد اختصاص به بندگانش دارد که باید بآن برسند. زیرا که خدا همه وقت با بندگانش است. آن اسرار که به آنها میدهد برای این است که بر آنها حجت باشد.[1]
پینوشت:
[1]. الحلی، الحسن بن سلیمان (متوفای قرن نهم)، مختصر بصائر الدرجات، ص۱۷۹، ناشر:منشورات المطبعة الحیدریة - النجف الاشرف، چاپ:الاولی۱۳۷۰ - ۱۹۵۰ م.
#کتاب_نور_مجرد
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 چهارشنبه
☀️ ۸ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 29 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم