❓❓پرسش:
مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟
🔰پاسخ:
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :
این کارها مورد تایید نیست . والله العالم
#دیدگاه_مراجع_تقلید
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⛔️توقیت، توسط شیخ محمدجواد انصاری همدانی
🔶سید محمدصادق طهرانی، قائل شده است که ظهور امامزمان عجلالله تعالی فرجه حقیقتاً بسیار نزدیک است و برای اثبات کلام خویش، استناد به سخنی از شیخ محمدجواد انصاری همدانی کرده است.
🔸شیخ محمدجواد انصاری همدانی، طبق گزارش سید محمدصادق طهرانی، قائل شده که فرزندش ظهور امام زمان عجلاللهتعالی فرجه را درک خواهد کرد، بدون هیچ شکی، این بیان مصداقی از توقیت(وقت تعیین کردن برای ظهور) است.
🔷باید دقت کرد که در این مجال، سخنی که از شیخ محمدجواد انصاری نقل شده، نقد خواهد شد.
👈🏻اگر ایشان جنین حرفی زده باشند، پس باید طبق روایات این سخن را تکذیب کرده و نپذیرفت
👈🏻اگر ناقل(سید محمدصادق طهرانی) انتساب نادرست به آقای انصاری همدانی داده، پس تمام مسئولیت بر عهده ایشان خواهد بود.
🔹توقیت در روایات متعددی از اهلبیت علیهمالسلام، بشدت نهی شد و امر به تکذیب تعیینکنندگان وقت ظهور، شده است.
#کتاب_نور_مجرد
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⛔️توقیت، توسط شیخ محمدجواد انصاری همدانی 🔶سید محمدصادق طهرانی، قائل شده است که ظهور امامزمان عجلا
🔹توقیت در روایات متعددی از اهلبیت علیهمالسلام، بشدت نهی شد و امر به تکذیب تعیینکنندگان وقت ظهور، شده است.
🔹محمد بن ابراهیم نعمانی در کتاب «الغیبه» روایتی آورده است که امام صادق (علیهالسّلام) به ابوبصیر فرمود: پیامبر خدا تعیینکنندگان وقت ظهور را دروغگو دانسته است:
🔶اخْبَرَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی الْعَطَّارُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَسَّانَ الرَّازِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَبَلَةَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی حَمْزَةَ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی خُرُوجُ الْقَائِمِ علیه السلام؟ فَقَالَ: یَا اَبَا مُحَمَّدٍ اِنَّا اَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ وَقَدْ قَالَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه وآله: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ...
🔶ابوبصیر از امام صادق (علیهالسّلام) روایت کرده گوید: «به آن حضرت عرض کردم:
فدایت گردم خروج قائم (علیهالسّلام) چه زمانی خواهد بود؟ فرمود: ای ابا محمّد ما خاندان هرگز وقتی را معیّن نمیکنیم، زیرا محمّد (صلیاللهعلیهوآله) فرموده است: تعیین وقتکنندگان دروغ میگویند».
📖النعمانی، ابیعبدالله محمد بن ابن ابراهیم بن جعفر الکاتب المعروف بابن ابیزینب النعمانی (متوفای۳۶۰ه )، الغیبه، ص۲۸۹، تحقیق:فارس حسون کریم، ناشر:انوار الهدی، چاپخانه:مهر - قم، چاپ:الاولی۱۴۲۲.
#کتاب_نور_مجرد
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🇮🇷گرامی داشت هفته بسیج
وصیت نامه شهید بسیجی محمد حسین حدادیان
شهادت: ۱ اسفند ماه ۱۳۹۶
پاسداران ,گلستان هفتم
توسط فرقه ضاله دراویش
📎#سلطانعلیشاهی
📎#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد تصوف از منظر علامه طباطبایی(ره)
🔶عالمان دینی، طبق روایات اهلبیت علیهمالسلام در عصر غیبت کبری، سبب نجات اهل ایمان از دامهای ابلیس هستند.
🔸علامه طباطبایی، یکی از این عالمان دینی، رسالت خویش را مبارزه با دامهای شیطان صفتان میدانست؛ به این خاطر خود و شاگردان آن بزرگوار در زمانهای متعدد، نقاد جریانهای انحرافی بودند.
🔸صوفیه، یکی از این جریانهای انحرافی است که علامه طباطبایی در لابهلای آثارش، بر اساس مبانی اسلامی به نقد این جریان پرداخته است.
🔷ابنعربی، یکی از افرادی است که در مباحث تصوف، فرد شاخصی بوده که قضاوتهای متعددی درباره او شده است؛ علامه طباطبایی با وجود اینکه دارای روحیات عرفانی بود، اما انتقادهای جدی به او داشت. علامه طباطبایی، طبق گزارش سید محمدحسین طهرانی، ابنعربی را به خاطر تمجید از شخصیتی همچون «متوکل»اهل طریق عرفانی نمیدانست.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43456
#علما_تصوف
#علامه_طباطبائی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 سهشنبه
☀️ ۷ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 28 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
❓❓پرسش:
مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟
🔰پاسخ:
حضرت آیت الله سیستانی :
مناسب نیست که مومن به این امور اشتغال پیدا کند ، بلکه بعضی از آن افعال شبهه حرمت یا احیانا حرمت دارد.
#دیدگاه_مراجع_تقلید
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⛔️نقد توجیه سید محمدصادق طهرانی، برای توقیت شیخ محمدجواد انصاری همدانی 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔶سید محمدصادق طهرانی، برای اینکه مورد اعتراض قرار نگیرد که در روایات، توقیت(تعیین وقت برای ظهور) نهی شده و دستور به تکذیب این گونه سخنان داده شده، دست به توجیهی زده (در پاورقی تصویر مطالعه شود) است.
👈🏻او بیان کرده که زمان ظهور در «لوح محفوظ»، مشخص شده و عارفی همچون شیخ محمدجواد انصاری ، به آن لوح دسترسی داشته، به این خاطر حرف او درست خواهد یود.
🔷این گونه سخنان، با مضمون روایاتی که تعیین وقت ظهور، را مشارکت در علم خدا و ادعای اطلاع بر اسرار او دانسته، معارض است:
🔹صاحب کتاب مختصر بصائر الدرجات (حسن بن سلیمان حلی) روایتی را از مُفضل بن عَمر که یکی از اصحاب خاص امام صادق (علیهالسّلام) است نقل کرده و حضرت در این روایت تصریح فرموده است
👈🏻وقت ظهور مهدی ما از اسرار خداوند است و کسی که تعیین وقت ظهور را ادعا کند، (یعنی بگوید فلان وقت آقا ظهور میکند)، گویا در علم خدا خود را شریک دانسته و ادعای اطلاع بر اسرار خدا را کرده است:
🔹عنِ الْحُسَیْنِ بْنِ حَمْدَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اِسْمَاعِیلَ وَعَلِیِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ عَنْ اَبِی شُعَیْبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ نُصَیْرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْفُرَاتِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُفَضَّلِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَاَلْتُ سَیِّدِیَ الصَّادِقَ (علیهالسّلام) هَلْ لِلْمَاْمُورِ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِیِّ (علیهالسّلام) مِنْ وَقْتٍ مُوَقَّتٍ یَعْلَمُهُ النَّاسُ؟ فَقَالَ: حَاشَ لِلَّهِ اَنْ یُوَقِّتَ ظُهُورَهُ بِوَقْتٍ یَعْلَمُهُ شِیعَتُنَا قُلْتُ: یَا سَیِّدِی وَلِمَ ذَاکَ؟ قَالَ: لِاَنَّهُ هُوَ السَّاعَةُ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی «یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها قُلْ اِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَالْاَرْضِ» الْآیَةَ. وَهُوَ السَّاعَةُ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَی «یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها». وَقَالَ «عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ» وَلَمْ یَقُلْ اِنَّهَا عِنْدَ اَحَدٍ وَقَالَ «فَهَلْ یَنْظُرُونَ اِلَّا السَّاعَةَ اَنْ تَاْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ اَشْراطُها» الْآیَةَ وَقَالَ «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ وَقَالَ ما یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَکُونُ قَرِیباً- یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَالَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَیَعْلَمُونَ اَنَّهَا الْحَقُّ اَلا اِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلالٍ بَعِیدٍ» قُلْتُ: فَمَا مَعْنَی یُمَارُونَ؟ قَالَ: یَقُولُونَ مَتَی وُلِدَ وَمَنْ رَاَی وَاَیْنَ یَکُونُ وَمَتَی یَظْهَرُ وَکُلُّ ذَلِکَ اسْتِعْجَالًا لِاَمْرِ اللَّهِ وَشَکّاً فِی قَضَائِهِ وَدُخُولًا فِی قُدْرَتِهِ اُولَئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا الدُّنْیَا وَاِنَّ لِلْکَافِرِینَ لَشَرَّ مَآبٍ قُلْتُ: اَ فَلَا یُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ؟ فَقَالَ: یَا مُفَضَّلُ لَا اُوَقِّتُ لَهُ وَقْتاً وَلَا یُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ اِنَّ مَنْ وَقَّتَ لِمَهْدِیِّنَا وَقْتاً فَقَدْ شَارَکَ اللَّهَ تَعَالَی فِی عِلْمِهِ وَادَّعَی اَنَّهُ ظَهَرَ عَلَی سِرِّهِ وَمَا لِلَّهِ مِنْ سِرٍّ اِلَّا وَقَدْ وَقَعَ اِلَی هَذَا الْخَلْقِ الْمَعْکُوسِ الضَّالِّ عَنِ اللَّهِ الرَّاغِبِ عَنْ اَوْلِیَاءِ اللَّهِ وَمَا لِلَّهِ مِنْ خَبَرٍ اِلَّا وَهُمْ اَخَصُّ بِهِ لِسِرِّهِ وَهُوَ عِنْدَهُمْ وَاِنَّمَا اَلْقَی اللَّهُ اِلَیْهِمْ لِیَکُونَ حُجَّةً عَلَیْهِمْ....
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🔹ترجمه حدیث: مفضل بن عمر میگوید: از آقایم حضرت صادق (علیهالسّلام) پرسیدم: آیا ماموریت مهدی منتظر وقت معینی دارد که باید مردم بدانند کی خواهد بود؟ فرمود: حاشا که خداوند وقت ظهور او را طوری معین کند که شیعیان ما آن را بدانند. عرض کردم: آقا برای چه؟ فرمود: زیرا وقت ظهور او همان ساعتی است که خداوند میفرماید:
یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها؛ قُلْ اِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها اِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِی السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ لا تَاْتِیکُمْ اِلَّا بَغْتَةً. و نیز این همان ساعتی است که خدا فرموده: یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ اَیَّانَ مُرْساها و هم فرموده: اِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ یعنی: علم آن وقت فقط در نزد خداست و در آیه دیگر فرمود: فَهَلْ یَنْظُرُونَ اِلَّا السَّاعَةَ اَنْ تَاْتِیَهُمْ بَغْتَةً فَقَدْ جاءَ اَشْراطُها و نیز فرمود: اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ و هم فرمود: ما یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌیَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْها وَ یَعْلَمُونَ اَنَّهَا الْحَقُّ اَلا اِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلالٍ بَعِیدٍ.
عرض کردم: معنی «یمارون» چیست؟ فرمود: یعنی مردم میگویند قائم کی متولد شده و کی او را دیده، و حالا کجاست و چه وقت آشکار میشود؟ اینها همه عجله در امر خدا و شک در قضای الهی و دخالت در قدرت اوست اینان کسانی هستند که در دنیا زیان میبرند و پایان بد از آن کافران است.
عرض کردم: آیا وقتی برای آن تعیین نشده؟ فرمود: ای مفضل! نه من وقتی بر آن معین میکنم و نه هم وقتی برای آن تعیین شده است! هر کس برای ظهور مهدی ما وقت تعیین کند، خود را در علم خداوند شریک دانسته و (به ناحق) ادعا کرده که توانسته است بر اسرار خدا آگاهی یابد! در صورتی که خداوند هر سری دارد برای این مخلوق که از خدا و اولیاء خدا برگشتهاند واقع شده است، هر خیری خدا داشته باشد اختصاص به بندگانش دارد که باید بآن برسند. زیرا که خدا همه وقت با بندگانش است. آن اسرار که به آنها میدهد برای این است که بر آنها حجت باشد.[1]
پینوشت:
[1]. الحلی، الحسن بن سلیمان (متوفای قرن نهم)، مختصر بصائر الدرجات، ص۱۷۹، ناشر:منشورات المطبعة الحیدریة - النجف الاشرف، چاپ:الاولی۱۳۷۰ - ۱۹۵۰ م.
#کتاب_نور_مجرد
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 چهارشنبه
☀️ ۸ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 29 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
❓❓پرسش:
مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟
🔰پاسخ:
حضرت آیت الله مکارم شیرازی :
هیچ کدام از این اعمال جایز نیست و باید از آن بپرهیزید. همیشه موفق باشید .
#دیدگاه_مراجع_تقلید
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️محسنی پیر معاصر سلسله مهدویه اشراقیه
🔶سید تقی واحدی(صالح علیشاه) در کتاب کوی صوفیان، مکاشفه شخصی از اهل دزفول را در نقد محسنی(قطب فعلی ذهبیه مهدویه اشراقیه)نقل کرده و مینویسد:
🔸بزرگواری خدمتگزار به عرفان شیعی از اهالی و ساکنان دزفول برایم نقل می نمود
👈🏻در یک مشاهده سالکانه سید علی آقا کفری را دیدم به من فرمودند:
🔻امان از دست محسنی آنچه من خودم مدعی آن نبودم او با کمال بی شرمی برای خردش قائل است.
👈🏻بدانید محسنی اگر از ترس مردم نبود، همان حرفهایی را میزد که میرزا محمد علی باب گفته بود.[1]
پینوشت:
[1]. تقی واحدیصالحعلیشاه، در کوی صوفیان، انتشار نخل دانش، چهارم، بهار 1384.
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#محسنی
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🇮🇷گرامی داشت هفته بسیج
🔰شهید محمد حسین حدادیان برملا کننده چهره دراویش داعش صفت
🔶 شهادت، یکی از آرمانهای شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام) است.
🔸یکی از ویژگیهای که در نهج البلاغه از زبان امیرالمومنین (علیه السلام) برای شیعیان خاص، ترسیم ششده، مبارزه با بدعتهاست
🔸یکی از مصادیق مبارزه با بدعتهای در هر زمان، مقابله با فرقههای صوفیه است،
🔹امروزه برخی از فرقه های صوفیه همچون فرقه صوفیه سلطان علیشاهی(گنابادی) پا را فراتر نهاده و خود را در مقابل نظام اسلامی میبینند و مخل نظم عمومی شده و امنیت جامعه اسلامی را تهدید می کنند.
🔹 یکی از اغتشاشات خونبار که رسماً توسط اعضای تندروی این فرقه ایجاد شد، غائله خونین خیابان پاسداران تهران و گلستان هفتم در سال 1396 بود که منجر به شهادت 5 نفر از عوامل جوان نیروی انتظامی و بسیج دلاور شهید محمد حسین حدادیان، گردید.
🔹شهید محمد حسین حدادیان جزء مدافعین حرم بود و سابقه دفاع از حرم اهل بیت (علیهم السلام) و رودررویی با داعشیان را داشت، اما تقدیر و خواست خداوند حکیم آن بود که در قلب تهران به شهادت برسد تا وی پرچمدار مبارزه با فرقه صوفیه نعمت اللهی سلطان علیشاهی(گنابادی) و منافقان داخلی باشد.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/41178
📎#سلطانعلیشاهی
📎#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 پنجشنبه
☀️ ۹ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 30 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
⛔️نقد توجیه سید محمدصادق طهرانی
👈🏻سید محمدصادق طهرانی، مدعی است چون شیخ محمدجواد انصاری، به لوح محفوظ دسترسی دارد، به این خاطر اجازه دارد که برای ظهور وقت تعیین کند.
👌🏻 این درحالیست که اهلبیت(ع)، با آن احاطهای که بر علوم دنیایی و آخرتی داشته و خزانهدار علم الهی هستند، از تعیین وقت برای ظهور، منع کرده و به صراحت فرمودهاند که ما اهلبیت علیهمالسلام برای ظهور وقت تعیین نخواهیم کرد.
محمد بن ابراهیم نعمانی در کتاب «الغیبه» روایتی آورده است که امام صادق (علیهالسّلام) به ابوبصیر فرمود: پیامبر خدا تعیینکنندگان وقت ظهور را دروغگو دانسته است:
اَخْبَرَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی الْعَطَّارُ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ حَسَّانَ الرَّازِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَبَلَةَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی حَمْزَةَ عَنْ اَبِی بَصِیرٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ مَتَی خُرُوجُ الْقَائِمِ علیه السلام؟ فَقَالَ:
👈🏻 یا اَبَا مُحَمَّدٍ اِنَّا اَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّتُ👉🏻 وقَدْ قَالَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه وآله: کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ...
🔶ابوبصیر از امام صادق (علیهالسّلام) روایت کرده گوید: «به آن حضرت عرض کردم:
فدایت گردم خروج قائم (علیهالسّلام) چه زمانی خواهد بود؟ فرمود: ای ابا محمّد ما خاندان هرگز وقتی را معیّن نمیکنیم، زیرا محمّد (صلیاللهعلیهوآله) فرموده است: تعیین وقتکنندگان دروغ میگویند»
#طهرانی
📖الغیبه النعمانی، ص۲۸۹.
@sufi110
💢💢معرفی بزرگان متصوفه
🔻بزرگان متصوفه معاصر
🔻حجت هاشمی خراسانی
آقای حجت هاشمی خراسانی (نوه آقای حسنعلی نخودکی) ملقب به مسعودعلیشاه مجاز به ارشاد در طریقت #صفیعلیشاهی است و با طریقت خاکساریه نیز پیوند وثیقی دارد.
#خاکساریه
#حجت_هاشمی_خراسانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
تصویر منظورعلیشاه حسن خاوری (از صوفیان فرقه صفیعلیشاهی) شیخ و پیر آقای #حجت_هاشمی_خراسانی .ایشان از صفاعلیشاه اجازه ارشاد داشت
#خاکساریه
#حجت_هاشمی_خراسانی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
ویژگیهای استاد عرفان اسلامی
🔶برای رسیدن به عبودیت الهی، باید او را شناخت و تنها راه شناخت خدا، از طریق رهنمودهای اهلبیت(ع) و تربیت یافتگان در مکتب آنها میسر خواهد شد؛ میتوان طبق منابع دینی، برای استاد الهی که همان تربیت یافتگان اهلبیت(ع) هستند، ویژگیهایی را مشخص کرد که سالک در این مسیر، دچار انحراف نشود.
پس لزوم وجود استاد و حکیمی تربیت یافته مکتب اهلبیت علیهمالسلام، برای رشد معنوی، طبق روایات قابل اثبات است. باید دقت کرد که این استاد حکیم دارای شرایطی باشد؛ از آن جمله ۱) مُهذّب بودن استاد، ۲) تعالیمش مخالف شریعت نباشد، ۳) ادعا نداشتن.
https://www.adyannet.com/fa/news/43478
📎#عرفان_اسلامی
📎 #ویژگی_های_استاد_عرفان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی دیدگاه شیخ مفید، در مورد تصوف، به مناسبت سالروز بزرگداشت این عالم برجسته1️⃣
🔶محمد بن محمد بن النعمان بن عبد السلام بن جابر بن النعمان بن سعيد بن جبير بن وهيب بن هلال بن أوس بن سعيد بن سنان بن عبدالدار بن الريان بن قطر بن زياد بن الحارث بن مالك بن ربيعة بن كعب بن الحارث بن كعب بن علة بن خلد بن مالك بن ادد بن زيد بن يشجب بن عريب بن زيد بن كهلان بن سبأ بن يشجب بن يعرب بن قحطان
👈🏻شيخنا واستاذنا رضياللهعنه. فضله أشهر من أن يوصف في الفقه والكلام والرواية والثقة والعلم.
📖 النجاشي، أبو العبّاس، رجال النجاشي، مؤسسة النشر الإسلامي ج 1 ص 399
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://lib.eshia.ir/14028/1/399
#علما_تصوف
#شیخ_مفید
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110