eitaa logo
صوفی پژوهی
296 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پنجشنبه ☀️ ۲ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۰ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 21 مارس 2024 میلادی 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بالاتر از بالایی و بالانشینی هرچند با ما خاکیان روی زمینی شایستۀ وصف زبان کردگاری نه درخور توصیف‌های این چنینی حُسن تو محض با پیمبر بودنت نیست قبل از مسلمان بودنت هم بهترینی انگشتر پیروزی دین خدا را تو با بهای جان و اموالت نگینی طرد تو از سمت قریشی‌های مکه باعث نشد یک لحظه هم از پا نِشینی نام تو از لب‌های پیغمبر نیفتاد در هر کجا همراه ختم المرسلینی «مثل فدک نام تو را هم غصب کردند تو بهترین مصداق اُم المؤمنینی» این روزهای آخر عمر خودت را هر روز با یک غصۀ تازه قرینی رخسارۀ تو رنگ رفتن را گرفته احساس تلخ لحظه‌های واپسینی در چشم‌هایت اشک حرف درد دارد انگار از یک قصّۀ دیگر غمینی دلواپس غم‌های بی‌پایان زهرا بعد از فراق رحمةٌ للعالمینی... ای کاش بودی تا در آغوشش بگیری وقتی که آنجا گفت: یا فضّه خذینی ✍ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢 دعای روز دهم ماه رمضان 🍃 «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيْهِ مِنْ المُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ، وَاجْعَلْنِي فِيْهِ مِنْ الفائِزِينَ لَدَيْكَ، وَاجْعَلْنِي فِيْهِ مِنْ المُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ، بِإحْسانِكَ يا غايَةَ الطَّالِبِينَ». 🍃 «ای خدا مرا در این روز از آنان که بر تو توکل کنند و نزد تو فوز و سعادت یابند قرار ده، و مرا از آنان که مقربان درگاه تو باشند قرار ده، به حق احسانت ای منت های آرزوی طالبان.» 📚 مفاتيح الجنان، ص۳۲۰. ✍️ دعای روز دهم ماه رمضان، متضمن معارفی همچون توکل به خداوند و رسیدن به سعادت و قرار گرفتن از مقربان درگاه خدا است. 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
سید محمد محسن طهرانی(فرزند سیدمحمدحسین طهرانی)که از جانب پدر ملقب به (سيد البَرَرَة الكِرام) شده: ع
💢 نظر برخی از مراجع درباره عید نوروز 🔻 امام خمینی (ره): در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همه آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می‌کند همه‌اش مسئله ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می‌بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما می‌فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد. 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اسلام با سنّت‌هایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، دو نوع رفتار می‌کند. اوّلاً بعضی سنّت‌های غلط را به‌ کلّی از بین می‌برد و نابود می‌کند؛ چون سنّت‌های درستی نیست. ثانیاً اسلام بعضی از سنّت‌ها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است. مردم ما عینِ همین کار را با نوروز کردند؛ نوروز را نگه داشتند و محتوای آن را عوض کردند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومت‌های استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی»، «نوروز باستانی» می‌گویند! «نوروز»‌اش خوب است، ولی «باستانی»‌اش بد است! «باستانی» یعنی این‌ که همه‌ی این جشن‌های دوره‌ی سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشن‌های دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشن‌های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت‌های پوسیده‌ی دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است. 🔻آیت‌الله مکارم شیرازی: اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته‌اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی‌هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی‌توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی‌شود. و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می‌آید. ثانیاً: به موازات این عید سنّت‌های حسنه و کارهای پسندیده‌ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورت‌ها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می‌شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است. 🔻آیت‌الله صافی گلپایگانی: اعياد شرعی و مذهبی بزرگ اسلامی، عيد فطر و عيد قربان و عيد غدير و روزهای ولادت حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام است. در عيد نوروز هم اگر مؤمنين برنامه‌های دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به‌ حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. نوروز، يعنی روز نو. روز اولين فصل بهار مثل خود فصل بهار يک امر واقعی و تكوينی است، و به جمشيد ارتباط ندارد. خدا می‌داند چند هزار يا چند ميليون سال پيش از جمشيد بوده است. از آيات خدا است كه زمين دوباره بعد از موتش و خشک‌ شدن گياه‌ها زنده می‌شود، و چنان‌كه در قرآن مجيد می‌فرمايد «اعْلَمُوا أنَّ اللهَ يُحْيِ الْأرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» و محتمل است غسل يا هر عبادت ديگری به همين مناسبت باشد. 🔻آیت‌الله خوئی (ره) در پاسخ به استفتايی پيرامون فضيلت و اعمال عيد نوروز پاسخ داده‌اند: «لا بأس بالاتيان بالأعمال المذكورة رجاء ، والله العالم». اگر اين اعمال به قصد رجاء باشد نه به قصد ورود، اشكال ندارد. صراط النجاة للميرزا جواد التبريزي، ج ۲، ص ۴۲۶. 🔻از آيت‌الله سيستانی پرسيده‌اند: «هل يعد اعتبار النيروز عيدا من البدع في الدين؟» كه آيا معتبر دانستن عيد نوروز بدعت است؟ پاسخ داده‌اند: «لا يعد بدعة». خير، بدعت شمرده نمی‌شود. 🔺فقهای شيعه به استناد روايات متعدد، فتوي به استحباب غسل روز نوروز داده‌اند. علامه حلي مي فرمايد: «ويستحب الغسل ليلة الفطر... ويوم النيروز للفرس». غسل شب عيد فطر و... و نوروز مستحب است. منتهي المطلب (ط.ق)، ج ۱، ص ۱۳۰. همين فتوی را مرحوم ابن فهد، صاحب حدائق، و مقدس اردبيلي دارد. همچنین صاحب جواهر مي فرمايد: «وأما غسل يوم النيروز فعلي المشهور بين المتأخرين بل لم أعثر علي مخالف فيه».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ارادت واقعی به امام معصوم علیه السلام و تنظیم تمام عرصه های زندگی طبق فرامین و دستورات او، شاخصه اصلی عرفان اسلامی است. ❤️عشق و دلدادگی مقام معظم رهبری به حضرت حجَّت‌ بن‌ الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢 دعای روز یازدهم ماه رمضان 🍃 «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إلى فِيْهِ الاِحْسانَ، وَكَرِّهْ إلى فِيْهِ الفُسُوقَ وَالعِصْيانَ، وَحَرِّمْ عَلَيَّ فِيْهِ السَّخَطَ وَالنِّيرانَ، بِعَوْنِكَ يا غِياثَ المُسْتَغِيثِينَ». 🍃 «خدایا دوست گردان به من در این روز نیکی را، و نـاپسند بدار در این روز فسق و نافرمانی را، و حرام کن بر من در آن خشم و سوزندگی را، به یاریت ، ای دادرس دادخواهان». 📚 مفاتيح الجنان، ص۳۲۰. ✍️ دعای روز یازدهم ماه رمضان، متضمن معارفی همچون دوست داشتن نیکی و احسان و ناپسند شمردن بدی و فسق و دور شدن از خشم و آتش جهنم است. 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
علامه مجلسی رحمه الله: «، و ما ورد من الأخبار الدالة على ذلك كخطبة البيان‏ و أمثالها فلم توجد إلا في كتب الغلاة و أشباههم‏» خطبه البیان جز در کتاب غلات و همفکران ایشان نیامده است. 📚 مجلسى، محمد باقر، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، دارالكتب الإسلامية، تهران، دوم، 1404 ق، ج‏3 ؛ ص143. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
📌 شنبه ☀️ ۴ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۲ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 23 مارس 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
علامه مجلسی رحمه الله: «، و ما ورد من الأخبار الدالة على ذلك كخطبة البيان‏ و أمثالها فلم توجد إلا في
🔰کلام آیت الله شیخ جواد تبریزی درباره حدیث نورانیت: ❓❓س: هل خطبة البيان و الخطبة التطنجية صحيحتان؟ و هل حديث الخيط الأصفر و حديث النورانية المرويان في «البحار» صحيحان؟ ... 🔰🔰پاسخ: ج: لم يثبت عندنا صحة نسبة الخطب المذكورة للإمام أمير المؤمنين عليه السلام... 📚صراط النجاة، دار الصدیقة الشهیدة؛ ج‌9، ص70 ❓❓سؤال: آیا خطبه البیان و خطبه تطنجیه صحیح اند و آیا حدیث خیط اصفر و حدیث نورانیت که در بحار نقل شده صحیح اند؟ 🔰🔰پاسخ: پاسخ: نزد ما صحّت نسبت خطبه های مذکور به امام امیرالمؤمنین علیه السلام ثابت نشده است ... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
در شب های دهه دوم ماه مبارک رمضان در سایه قرآن کریم برویم و برای سلامتی و فرج مولایمان دعا کنیم 🔻عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: تَأْخُذُ الْمُصْحَفَ فِي الثُّلُثِ الثَّانِي مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَتَنْشُرُهُ وَ تَضَعُهُ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ تَقُولُ: «اللَّهُمَ‏ إِنِّي‏ أَسْأَلُكَ‏ بِكِتَابِكَ‏ الْمُنْزَلِ‏ وَ مَا فِيهِ ، وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى ، وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» وَ تَدْعُو بِمَا بَدَا لَكَ مِنْ حَاجَةٍ. 📖 (الكافي، ج‏2، ص629) 💠حضرت باقر عليه السّلام فرمود: در ثلث دوم ماه مبارك رمضان‏ (يعنى از شب یازدهم تا شب بيستم) قرآن‏ كريم را در مقابل خود بگشا و  بگو: «اللَّهُمَ‏ إِنِّي‏ أَسْأَلُكَ‏ بِكِتَابِكَ‏ الْمُنْزَلِ‏ وَ مَا فِيهِ ، وَ فِيهِ اسْمُكَ الْأَعْظَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَسْمَاؤُكَ الْحُسْنَى ، وَ مَا يُخَافُ وَ يُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِي مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ» سپس هر حاجت كه مى‏ خواهى طلب كن. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بی پناه.mp3
7.51M
✨سحر سیزدهم 🎙 حاج مهدی رسولی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 یکشنبه ☀️ ۵ فروردین ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۳ رمضان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 24 مارس 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 دعای روز سیزدهم ماه رمضان 🍃 «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِي فِيْهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالاَقْذارِ، وَصَبِّرْنِي فِيْهِ عَلى كائِناتِ الاَقْدارِ، وَوَفِّقْنِي فِيْهِ لِلتُّقى وَصُحْبَةِ الاَبْرارِ، بِعَوْنِكَ يا قُرَّةَ عَيْنِ المَساكِينِ». 🍃 «ای خدا در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک ساز، و بر حوادث خیر و شر قضا و قدرت صبر و تحمل عطا کن، بر تقوی و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران موفق دار و به یاری خود ، ای مایه شادی و اطمینان خاطر مسکینان». ✍️ دعای روز سیزدهم ماه رمضان، متضمن معارفی همچون پاکی از پلیدی و کثافات و صبر و تحمل در مقابل حوادث خیر و شر و دارا بودن پرهیزکاری و تقوا است. 📚 مفاتيح الجنان، ص۳۲۰. 📎 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
2_5339456810711520406.pdf
382.5K
💢نقدی بر نظریه علامه حسینی طهرانی (ره) مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی ✍️حجت‌الاسلام محمد حسین کمالی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد مشروعیت تقویم هجری قمری از ضروریات فقهی است؛ اما نسبت به تقویم هجری شمسی چنان ضرورتی مطرح نیست و مسأله قابل بحث است. به نظر علامه طهرانی، این تقویم اساساً فاقد موازین بوده و از جهات متعددی غیر مشروع است. از نظر ایشان مهم‌ترین عناوین حرام منطبق بر موضوع عبارتند از: نسیء، بدعت، تفرقه میان مسلمانان و لزوم جدایی دین از سیاست؛ عناوینی که نه تنها تطبیق آنها بر تقویم هجری شمسی صحیح نیست، که القا کنندۀ نوعی تقابل بین تدین و تمدن - که تقویم شمسی از مظاهر آن است- نیز هست. نوشتار حاضر به مناسبت حلول طلیعۀ قرن 15 هجری شمسی، به بررسی و نقد این تطبیقات و ادلۀ آن می‌پردازد. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا