صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف4️⃣
💢محیی الدین ابن عربی:
⬅️« محیی الدین ابن عربی»(638ق) در هیچ یک از آثار خود به واقعه و حدیث غدیر اشاره نمی کند. او ماجرای حجه الوداع و خطبه رسول خدا صلی الله علیه و آله را می آورد و آن را به گونه محرّف و ناقص نقل می کند تا کوچک ترین اشاره ای به ماجرای خلافت و ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام در آن دیده نشود.[1]
❌در کتاب « فصوص الحکم»، در نقض صریح اعلان ولایت حضرت علی علیه السلام در واقعه غدیر چنین می گوید:
⬅️«و لهذا مات رسول اللَّه صلى اللَّه علیه وسلم وما نص بخلافه عنه إلى أحد.» [2]«رسول خدا صلی الله علیه و (آله) وسلم از دنیا رفت و هیچ کس را به جانشینی و خلافت خود تعیین نکرد.»
📖پینوشت:
[1]. ابن عربی از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل می کند: «همانطور که شما را بر توحید شاهد گرفتم، شما را شاهد می گیرم بر ایمان به کسی که خداوند او را برگزید، پیامبری که خدا او را بشیر و نذیر قرار داده و به سوی تمام مردم فرستاد و دعوت کننده ای به سوی خدا با إذن او و سراج منیر. و پیامبر نیز هر چه را از سوی خداوند نازل شده بود، ابلاغ کرد و امانت را به مردم رساند و برای امت خیرخواهی نمود. و پیامبر همان پیامبری است که در حجهالوداع ایستاد بر تمام کسانی که از پیروانش بودند و برای ایشان خطبه خواند و به مردم تذکر داد و ایشان را بیم داد و بشارت داد و باران بارید و رعد زد (کنایه از اینکه در آن هم بشارت و هم تخفیف بود) هیچ کسی را نیز استثناء ننمود، با اذن الهی و بعد به مردم گفت: آیا من به شما رساندم؟ گفتند: بلی رساندید یا رسول الله» ابن عربی، محیی الدین، الفتوحات المکیه، ج1، ص38.
[2]. ابن عربی، محیی الدین، فصوص الحکم، ج1، ص163.
🖊وبلاگ ویکی تصوف
#انحرافات_اعتقادی
#عین_القضات_همدانی
#روزبهان_بقلی
#محمد_غزالی
#امامت
#غدیر
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
💢فضیلتتراشی برای ابوبکر توسط مولوی
❌جلالالدین محمد بلخی(مولوی) در ابیاتی از دیوان شمس ابیاتی در مورد ستایش ابوبکر(خلیفه اول مکتب خلفاء) سرود و ضمن آن ابوبکر را همچون جان رسولخدا صلیاللهعلیهوآله دانسته و سروده است:
«چو احمدست و ابو بكر يار غار دل و عشق
دو نام بود و يكى جان دو يار غار چه باشد»[1]
❇️پ.ن: در آیه مباهله، فقط امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به عنوان جان رسولخدا صلیاللهعلیهوآله معرفی شده است.
🤔حالا مولوی با چه دلیلی و با چه انگیزهای جعل فضیلت برای ابوبکر(خلیفه اول مکتب خلفا) کرده، بماند تا خود مخاطبین شیعه امامیه قضاوت کنند.
❓❓آیا این مطالب نمیتواند جزء قرائن سنی بودن مولوی نباشد؟؟ یا طرفداران مولوی دوباره تلاش بر توجیه این عقیده او دارند؟؟
📖پینوشت:
[1]. مولانا جلال الدين محمد بلخى(مولوى)، ديوان كبير شمس، 1جلد، طلايه - تهران، چاپ: اول، 1384، ص363.
📎#مولوی
📎#جعل_فضیلت
📎#دیوان_شمس
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
💢فضیلتتراشی برای ابوبکر توسط مولوی
❌مولوی در دیوان شمس تلاش بر جعل فضلیت برای ابوبکر(خلیفه اول مکتب خلفا، کرده و در این راستا می سراید:
«در وحدت مشتاقى ما جمله يكى باشيم
اما چو بگفت آييم يارى من و يارى تو
چون احمد و بو بكريم در كنج يكى غارى
زيرا كه دوى باشد غارى من و غارى تو»[1]
📖پینوشت:
[1]. مولانا جلال الدين محمد بلخى(مولوى)، ديوان كبير شمس، 1جلد، طلايه - تهران، چاپ: اول، 1384، ص815.
❇️به مناسبت روز مباهله(روز فضیلت اصحاب کسا)
📎#مباهله
📎#مولوی
📎#جعل_فضیلت
📎#دیوان_شمس
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
✍️فضیلت بی نظیر اهل بیت علیهم السلام در آیه مباهله
🖌جار الله زمخشری، از عالمان مفسر اهل تسنن درباره فضیلت اهل بیت علیهم السلام در رخداد مباهله می نویسد:
📜آيه مباهله دليل برتری اصحاب کساء به شمار مي رود و دليلي قوی تر از آن يافت نمی شود.
📚تفسیر الکشاف، ص175.
صوفی پژوهی
@sufi110
همانندی امیرالمومنین با رسول الله علیهماالسلام در روایات معتبر اهل سنت
یکی از قوی ترین قراینی که نشان می دهد، واژه ی انفسنا در آیه ی مباهله (آل عمران: 61) در معنای حقیقی خود به کار رفته و مطابق آن، الله متعال از امیرالمومنین علیه السلام به عنوان نفس و جان حضرت رسول صلی الله علیه وآله یاد کرده، روایاتی با اسانید معتبر در کتب اهل سنت است که رسول الله صلی الله علیه وآله صراحتا از امیرالمومنین علیه السلام با عنوان «کنفسی = مانند خودم» یاد کرده اند.
سند اول: روایت نسائی با تصحیحش توسط احمد میرین بلوچی [۱] و مولوی حسن الزمان حیدر آبادی [۲] و روایت ابن ابی شیبه با تحسین سند توسط دکتر سعد الشثری.[۳]
سند دوم: روایت ابن ابی شیبه با تحسین سند توسط دکتر سعد الشثری.[٤]
سند سوم: روایت طبرانی با تحسین سند توسط حسین سلیم اسد.[٥]
سند چهارم: روایت حاکم با تصحیح آن [٦] و روایت طبری با تصحیح سند.[٧]
✅ طبق روایت صحیح السند مرحوم شیخ صدوق، امام رضا علیه السلام در مجلس مأمون به این روایت استدلال کرده اند![٨]
----------
[۱]: خصائص اميرالمومنين، ص ۸۹ ح ۷۲
[۲]: القول المستحسن فی فخر الحسن، ص ۳۵۴
[۳]: مصنف ابن أبي شيبة، ج ۱۸ ص ۸۱-۸۲ ح ۳۴۳۰۹
[٤]: مصنف ابن أبی شیبة، ج ۱۸ ص ۶۵ ح ۳۴۲۶۴
[٥]: مجمع الزوائد ت اسد، ج ۱۴ ص ۳۹۴-۳۹۵ ح ۱۱۴۰۴
[٦]: المستدرک على الصحیحین، ج ۲ ص ۱۳۱ ح ۲۵۵۹
[٧]: تهذیب الآثار (الجزء المفقود)، ص ۱۶۰
[٨]: عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ١ ص ٤٨٩
#مباهله #آیه_مباهله #عیدمباهله
صوفی پژوهی
@sufi110