eitaa logo
سید یاسر جبرائیلی
35.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
645 ویدیو
83 فایل
🔸️استادیار تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارتباط با ما: @jebraily_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔸 همایش سیاسی «حکمرانی ایران آینده» اقتصاد؛ در مسیر "تحول" یا "سراشیبی سقوط" 💠مهمان برنامه: دکتر سید یاسر جبرائیلی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رییس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🇮🇷 @JadMums68 | جامعه اسلامی دانشجویان علوم پزشکی مشهد
خیلیها حقیقت را نمیبینند و نمیفهمند؛ خیلیها حقیقت را میبینند، ولی شهامت و جرأت اقدام برای حقیقت را ندارند؛ اما کسی که هم توانایی آن را دارد که حقیقت را بیابد و ببیند و هم جرأت و دلیری این را دارد که به سوی حقیقت بشتابد و وظیفه خود را در این راه انجام دهد، او در هر برهه‌ای از زمان که باشد، یک انسان برجسته است؛ پیر باشد، جوان باشد، نوجوان باشد، زن باشد، مرد باشد؛ در هر قشری از قشرهای اجتماعی باشد| رهبر حکیم انقلاب اسلامی @syjebraily
از مسئله آزادى اقتصادى در اسلام سوءاستفاده‌هاى زیادى شده است. از طرفى طرفداران مکاتب چپ سوءاستفاده کرده و گفتند اسلام طرفدار اقتصاد آزاد و بنابراین طرفدار استثمار است، و اسلام را به این بهانه کوبیدند. عدّه‌اى از افرادى که مایل بودند از اسلام دفاع کنند امّا تفکّر عمیق اسلامى را هم درست نمی‌دانستند، آنها هم سوءاستفاده یا اشتباه کردند و از ترس حمله‌ گروه‌هاى چپ، بکلّى آزادى فعّالیّت اقتصادى در اسلام را نفى کردند و منکر شدند. یک عدّه هم عملاً سوءاستفاده کردند، یعنى در سایه‌ آزادی‌هاى اقتصادى در اسلام جیب‌هاى خودشان را پُر کردند و چه پیش از پیروزى انقلاب - که البتّه نظام آن روز این را بیشتر تشویق می‌کرد - و چه حتّى بعد از پیروزى نظام اسلامى، از آزادی‌هایى که بود سوءاستفاده کردند و بر ثروت‌ها و اندوخته‌ها و سوءاستفاده‌هاى خودشان هرچه خواستند افزودند. اگر ما می‌گوییم و معتقدیم که آزادى اقتصادى در اسلام هست، این آزادى اقتصادى به‌هیچ‌وجه نباید به آزادى اقتصادى در دنیاى سرمایه‌دارى غرب تشبیه بشود. سرمایه‌دارى به معناى غربى آن به‌هیچ‌وجه از نظر اسلام امضا و تأیید نشده، بلکه حتّى با آن مبارزه و مقابله‌ جدّى هم در احکام فراوان صورت گرفته است. مراد از آزادی اقتصادی در اسلام این است که در جامعه‌ اسلامی همه‌ افراد و همه‌ قشرهای مردم بتوانند از فعّالیّت اقتصادی خود بهره‌مند شوند. وظیفه‌ی حکومت اسلامی نیز وضع قوانین و اتّخاذ سیاست‌های متناسب با این هدف است| رهبر حکیم انقلاب اسلامی 📖برشی از کتاب روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه
📌اصلح را از کجا بشناسیم؟ ملت ایران بروند تشخیص بدهند، تحقیق کنند آنجایی که میتوانند، آنجایی که نمی‌توانند به کسانی که اعتماد دارند اتکاء کنند آنها معرفی می‌کنند، از معرفی آنها استفاده کننده و اصلح را بشناسند. رهبر حکیم انقلاب اسلامی @syjebraily
🔻‏از تتبع قسمت مهم روایاتی که از عصر پیامبر اکرم(ص) و ائمه(س) در زمینه آداب تجارت داریم، به خوبی درمی‌یابیم که سودی که انسان در کسب برای خود در نظر میگیرد معادل حق‌الزحمه‌ای است که عادلانه باشد... و بیش از این از نظر ماهیت اقتصادی نوعی ظلم است و هیچ تفاوتی با ربا ندارد‌. شهید بهشتی @syjebraily
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 کتابِ ؛ فصلِ دوم، بخشِ اول 🔰 همانطور که در فصلِ گذشته دیدیم، مهمترین مسأله ی پیش روی و طبیعتا در کشورهای در حالِ پیشرفت، این است که؛ در تدوینِ برنامه های ، نقشِ دولت را چگونه تعیین کنند. آیا دولت باید مدیریتِ اقتصاد را به بسپارد یا دست به سازمان دهیِ بزند؟ 🔰 اجمالا باید گفت: بنا دارد به بپردازد. قبل از آن که بخواهیم نظریه ی مذکور را بیان و تحلیل کنیم، لازم است ابتدائا به طورِ اجمال، مقدمه ای برای ورود به بحث بیان کنیم. 🔰 قدرت های صنعتی و پیشرفته ی دنیا بویژه و ، در برهه هایی از تاریخ مدعی شدند: پیشرفت اقتصادیِ آنها در سایه ی و در اقتصاد اتفاق افتاده و به کشورهای دیگر هم توصیه می کنند اگر می خواهند همچون ایشان شوند، باید اقتصاد را به بسپارند، مرزهای تجاری را بردارند و را سرلوحه ی سیاست های بازرگانیِ خود قرار دهند. اما در یادداشت های بعدی [فصل سوم] خواهیم دید کشورهایی که به این توصیه ها عمل کردند، فرآیندِ و در آنها تداوم یافت. به تعبیر دیگر آنها نه تنها صنعتی نشدند، بلکه وضعیت شان تثبیت شد. 🔰 ها جون چانگ [مؤلفِ کتابِ نیکوکاران نابکار] می نویسد: "با وجود اینکه کشورهای پیشرفته ی جهان در طولِ تاریخ خود سیاست های داشته اند، امروز آنچه که این کشورها به کشورهای فقیر و رو به پیشرفت توصیه می کنند، و حتی با فشار به آنها می قبولانند، برخلافِ تاریخ و تجارب خودشان است. و انگاره ی را بر کشورهای فقیر جهان تحمیل کرده اند و نتایجِ خوبی هم به دست نیامده است. کشورهای پیشرفته ی امروزیِ جهان به کشورهای فقیر می گویند: آنچه ما می گوییم انجام دهید! نه آنچه که ما انجام داده ایم!" [Chang 2006] 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اگر از اقمار تمدن غرب بشویم، «ایران واحد و متحد» از بین خواهد رفت! ⚡️ در پیشِ روی مردم ایران، یکی از این دو راه وجود دارد: ۱. «سازش و توسعه»؛ ۲. «مقاومت و پیشرفت». راه اول در پیش روی مردم ایران این است که از پیگیری آرمان عصر ظهور باز بمانند و در نظم کنونی جهان، از اقمار تمدن غرب بشوند! راه دوم این است که طراحی نظم جدید جهانی حضور فعال داشته باشیم و پیشرفت پایدار کشور را دنبال کنیم. https://eitaa.com/joinchat/694616775C1b80b5fe09
دو توصیه مهم رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مواجهه با غرب یک توصیه این است که از همه‌ی توانایی‌های غربی‌ها و از همه‌ی امکانات آنها -که در این قضیّه پیشرفته هستند و جلوتر از ما هستند- باید بتوانیم استفاده کنیم. ما از شاگردی کردن و یاد گرفتن هرگز پرهیز نمیکنیم، از اینکه شاگرد باشیم ننگمان نمیکند؛ آنچه ننگمان میکند، این است که همیشه شاگرد بمانیم؛ آن را نمیخواهیم؛ وَالّا آنچه را آنها دارند، باید یاد بگیریم. این توصیه‌ی اوّل. توصیه‌ی دوّم [اینکه] به توصیه‌های آنها و برنامه‌های آنها به هیچ وجه اعتماد نکنیم. @syjebraily
«اسلام فعالیت اقتصادی را آزاد می‌داند منتها برای دولت در و بر این حرکت آزاد، اختیارات بی حد و حصر قائل است»| رهبر حکیم انقلاب اسلامی جریان انقلابی مراقب باشد. برخی فرقه‌های انحرافی به دنبال نفی اختیار دولت در اشراف و نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی هستند. @syjebraily
تفاوت آزادی اقتصادی در اسلام و سرمایه‌داری در اندیشه رهبر انقلاب یکى از وجوه امتیاز و جدایى بین نظام اسلامى در اقتصاد و نظام‌هاى غربى این است که در نظام‌هاى غربى اگرچه به‌حسب ادّعا به‌حسب قوانین معمولى و اساسى مردم آزادند که فعّالیّت اقتصادى داشته باشند، امّا در حقیقت این آزادى متعلّق به همه‌ مردم نیست. این منابع عظیم ثروت، این دریاها، این منابع طبیعى، این دشت‌هاى حاصلخیز، این معادن، این‌همه امکاناتى که جزو ثروت عمومى جامعه محسوب می‌شود، این‌طور نیست که راحت در اختیار همه‌ قشرهاى جامعه قرار بگیرد و هرکسى بتواند از آن بهره‌بردارى بکند و منتفع شود؛ بلکه آن کسانى عملاً و واقعاً آزادند که داراى ثروت‌هاى انباشته و زیاد هستند و سررشته‌ اقتصاد جامعه بلکه حتّى سررشته‌ سیاست جامعه و اداره‌ جامعه در دست آنها است. آنها هستند که در حقیقت بر منابع ثروت تسلّط و سیطره دارند و فضا را براى استفاده‌ عموم جامعه تنگ کرده‌اند. در جوامع سرمایه‌دارى درحالى‌که اجتماعات عظیمى از مردم دچار فقر و بیکارى و بی‌جایى و بى‌مسکنى و محرومیّت از بیشتر مواهب زندگى هستند، یک عدّه‌ معدودى آزادانه تلاش می‌کنند، فعّالیّت می‌کنند، ثروت درمى‌آورند، معادنى دارند معادن دیگرى را می‌گیرند، کارخانجاتى دارند، کارخانه‌های دیگرى را ایجاد می‌کنند، دایر می‌کنند، زمین‌هایى دارند، زمین‌هاى دیگرى را به آن اضافه می‌کنند، از دریاها استفاده می‌کنند؛ از همه‌ منابع طبیعى درحقیقت یک عدّه‌ معدود از جامعه استفاده می‌کنند؛ دیگران - چه کسبه‌ جزء، چه کارگران، چه کارگران معادن، چه کارگران کشاورزى، چه کارگران کارخانه‌های - درحقیقت ریزه‌خوار خوان آنها و استفاده‌کننده از زیادى ثروت آنها و از گوشه‌ سفره‌ آنها هستند. خودشان امکان تلاش، امکان تولید، امکان بهره‌بردارى، امکان کار سازنده، امکان تولید ثروت به آن معناى حقیقى ندارند. پس راه اینکه ما اقتصاد آزاد را به معناى حقیقى خودش در جامعه به‌وجود بیاوریم این است که از این انحصار جلوگیرى کنیم، امکانى در جامعه به‌وجود بیاید که اغلب افراد جامعه، بیشتر قشرهاى جامعه یا همه‌ کسانى که قدرت کار دارند، اینها بتوانند از امکانات طبیعى از زمین، از دریا، از انفال، از دشت‌ها، از مراتع و... استفاده کنند. حدیث معروفى از قول امیرالمؤمنین(علیه‌الصّلاه ًْوالسّلام) نقل می‌شود که می‌فرمایند: «ما رأیت نعمة موفورهًْ الّا و فى جانبها حقٌّ مُضیّع»؛ یعنى هیچ جا هیچ نعمت فراوان و انباشته‌اى را ندیدم، مگر اینکه در کنار آن یک حقّ ضایع‌شده‌اى را دیدم. بعضى تصوّر کردند معناى این حدیث این است که هرجا نعمت زیادى هست، این درحقیقت دزدى و غصب از یک عدّه است، پس در کنار آن غاصب یک عدّه مردم ضعیف هستند، بعد اشکال کردند به این حدیث که نه ما مى‌بینیم کسانى ثروت هایى دارند که از راه دزدى و غصب هم نیست از راه تلاش است؛ این نیست معناى حدیث؛ معناى حدیث به‌حسب آنچه که به ذهن بنده مى‌آید، این است که آنجایى که نعمت فراوانى هست، ثروت زیادى هست، امکانات زیادى هست، خود ثروت، خود نعمت موفور، در حقیقت امکانات کسب درآمد بیشتر را به آن صاحب ثروت می‌بخشد، و به همان نسبت این امکان را از دسترس دیگران دور نگه می‌دارد. آن کسى که داراى یک سرمایه‌ زیادى در جامعه است، بیشتر می‌تواند تولید ثروت بکند و از ثروت‌هاى معمولى مرده‌ افتاده‌ متعلّق به عموم مردم بیشتر می‌تواند استفاده کند تا آدم فقیر؛ پس هرجا نعمت زیادى هست، فرصت‌ها در اختیار او است، امکانات در اختیار او است، میدان تلاش اقتصادى در اختیار او است، قوانین در غالب کشورها برطبق نظر او و این طبقه به‌وجود مى‌آید؛ بنابراین فرصت از دست اکثریّت مردم - که آن ثروت را ندارند - گرفته می‌شود. راه درست اقتصاد آزاد در جامعه‌ اسلامى این نیست که ما این آزادى را فقط در اختیار آن کسانى قرار بدهیم که قدرت مانور اقتصادى دارند، بلکه علاوه‌ بر اینکه افرادى که قدرت حرکت و فعّالیّت اقتصادى دارند آنها باید کار اقتصادى بکنند، باید وضع جامعه، نظام جامعه، قوانین جامعه، کیفیّت ارتباطات جامعه به شکلى باشد که همه‌ مردم - یعنى همه‌ آن کسانى که قدرت کار دارند - آنها همه بتوانند فعّالیّت آزاد اقتصادى کنند و از کار خودشان منتفع بشوند. 📖 برشی از کتاب روایت رهبری: مناسبات جمهوریت و اسلامیت در انتخاب ولی فقیه این کتاب را می‌توانید از انتشارات انقلاب اسلامی، وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تهیه فرمایید. https://khameneibook.ir/book/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14 شاخص برای ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از همه فعالان سیاسی، تشکل‌ها و کلیه جوانان دعوت می‌کنم داوطلبان انتخابات مجلس را بر اساس این «۱۴ پرسش کلیدی درباره اقتصاد ایران» ارزیابی کنید و نتیجه ارزیابی خود را با اقوام، دوستان و همکاران به اشتراک بگذارید. داوطلبان نیز، دیدگاه‌های خود درباره این ۱۴ پرسش را مشخص کرده و به اطلاع مردم برسانند. این انتخابات، فرصت عبور از احزاب و گروه‌ها، و انتخاب نمایندگان ملت توسط خود مردم بر اساس شاخص‌هاست. فرم ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از طریق لینک زیر در اختیار شماست! https://survey.porsline.ir/s/ehA2BtN @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال پرسیده بودم که «اگر راه جلوگیری از قاچاق، گران‌سازی است، چرا کانادا برای مقابله با قاچاق، انسولین را گران‌سازی نمی‌کند؟» نئولیبرال‌های حامی جهانی‌سازی قیمت‌ها و آزادسازی نرخ ارز، این فیلم را برای پاسخ به آن سوال تهیه و به صورت گسترده پخش کرده‌اند. حتما فیلم را ببینید و خودتان قضاوت کنید! @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جان کنت گالبرایت اقتصاددان آمریکایی جمله‌ای طلایی در وصف اشتراک کمونیسم و کاپیتالیسم دارد: «در سرمایه‌داری انسان از انسان بهره‌کشی می‌کند، در کمونیسم دقیقا بالعکس». اصل ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، منادی آزادی انسان از استثمار انسان است. @syjebraily
تثبیت نرخ ارز و جلوگیری از قاچاق و مبارزه‏ی جدّی با قاچاقچیان- چه قاچاق کالاها و چه قاچاق ارز- نیز تأثیر زیادی در زندگی مردم داشته است| بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، 1374/06/08 ✨ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز و تک‌رقمی کردن تورم طی پنج‌سال| بند ۲ سیاست های کلی برنامه هفتم، ابلاغ شده از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی ❇️ کاندیدایی که می‌خواهید به او رای دهید، چه دیدگاهی درباره نرخ ارز دارد؟ آیا معتقد به نرخ ارز ثابت است یا نرخ آزاد و شناور؟ ✨درباره داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، با ۱۴ شاخص معین شده در لینک زیر تحقیق کنید و آگاهانه رای دهید: https://survey.porsline.ir/s/ehA2BtN
💢 فراموش نکنیم خاویر میلی در آرژانتین با رای مردم رئیس جمهور شد. 🔻نئولیبرالیسم، همزاد پوپولیسم است. به مردم وعده بهشت می‌دهد، اما جهنم می‌سازد.‌ @syjebraily
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
📚 کتاب ؛ فصلِ دوم، بخش دوم ✅️ چیستیِ 🔰 نظریه ی حمایت هوشمند؛ نوعی تلاش برای حلِّ معمّای و و گامی در مسیر پایان دادن به مجادله ای تاریخی درباره ی نوعِ رابطه ی این دو نهاد است. ؛ دقیقا در نقطه ی مقابلِ یا همان قرار دارد، اما در دامِ به معنای "تصدی گری دولتی" نیز نیفتاده است. در این نظریه؛ دولت نقشِ ، و را ایفا می کند. و نیز نقشِ را در پیشرفت کشور لازم می داند؛ لکن سازماندهیِ بازار را توسط دولت به اقتضای شرایط اقتصادی و هم جهت با و یک ضرورت می داند. 🔰 دولت به عنوانِ ، و بر نیروهای بازار نقش ایفا می کند؛ بدین معنا که؛ هم از نیروهای بازار حمایت می کند، هم بر عملکردِ آنها نظارت دارد، و هم آنها را در جهتِ برنامه ی پیشرفت هدایت می کند. از اینرو؛ ایفای نقشِ سه گانه ی دولت در رابطه با نیروهای بازار دو رکن اساسی نیاز دارد که اجمالا عبارتند از: 1️⃣ دولت بایستی یک داشته باشد. 2️⃣ مجهّز به یک باشد. 🔰 داشتن بدین معناست که؛ دولت با تعریف و وضعِ "قوانین، مقررات، اصول و سیاست ها" تلاشی استراتژیک/راهبردی خواهد داشت به جهت رشد و پیشرفت در بخش های منتخب از صنعت. سیاستی صنعتی است که؛ نقشِ سیاست های ، سیاست های ، سیاستِ ، رویکردِ دولت به و و... را در پیشرفتِ صنعتیِ کشور مشخص می کند. 🔰 و اما بدین معناست که؛ دولت باید اطلاعات دقیق و به لحظه ای درباره ی ظرفیت های بالقوه و بالفعلِ اقتصاد داشته باشد تا بتواند پیشرفتِ سیاستِ صنعتی را سنجیده و متناسب با آن، برنامه ریزی و تصمیم گیری نماید. برای ایجاد چنین سامانه ای در ایران ۱۵ مجموعه‌ی اطلاعاتی باید تجمیع شود و پیوسته مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند که بدین قرار می باشند؛ "اطلاعاتِ مربوط به سیستم بانکی"، "بیمه"، "مالیات"، "واردات و صادرات"، "بورس"، "تأمین اجتماعی"، "بودجه عمومی عمرانی"، "ظرفیت های واقعی و بالفعل تولید"، "بازرگانی داخلی"، "مستغلات و املاک"، "شرکت ها و اشخاص حقوقی"، "سیستم کد گذاری کالا"، "ثبت سفارش کالا"، "قیمت کالاها و خدمات" و نیز "حسابرسی شرکت ها". این سامانه و برنامه ها سابقه در کشورهای دیگر هم دارد. در ایران، ستاد فرماندهی باید این نقش را به عهده بگیرد و سایر دستگاه های مرتبط، باید ذیل این ستاد فعالیت کنند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جان کنت گالبرایت اقتصاددان آمریکایی جمله‌ای طلایی در وصف اشتراک کمونیسم و کاپیتالیسم دارد: «در سرمایه‌داری انسان از انسان بهره‌کشی می‌کند، در کمونیسم دقیقا بالعکس». اصل ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، منادی آزادی انسان از استثمار انسان است. @syjebraily
در منطقه ما هر کشوری که نظام ارزی خود را شناور کرده، گرفتار بحران تورم است؛ و هر کشوری که نظام ارزی ثابت دارد، تورم را مهار کرده است. آزادسازی نرخ ارز برای کشوری که ارز جهان‌روا ندارد، سم مهلک است. اخیرا یک روزنامه لبنانی تیتر زده بود: با یک نظام ارزی شناور، چه نیازی به دشمن هست! @syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14 شاخص برای ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از همه فعالان سیاسی، تشکل‌ها و کلیه جوانان دعوت می‌کنم داوطلبان انتخابات مجلس را بر اساس این «۱۴ پرسش کلیدی درباره اقتصاد ایران» ارزیابی کنید و نتیجه ارزیابی خود را با اقوام، دوستان و همکاران به اشتراک بگذارید. داوطلبان نیز، دیدگاه‌های خود درباره این ۱۴ پرسش را مشخص کرده و به اطلاع مردم برسانند. این انتخابات، فرصت عبور از احزاب و گروه‌ها، و انتخاب نمایندگان ملت توسط خود مردم بر اساس شاخص‌هاست. فرم ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از طریق لینک زیر در اختیار شماست! https://survey.porsline.ir/s/ehA2BtN @syjebraily