تاملات
♨️ سیری در مبانی اقتصاد اسلامی 🔸حجتالاسلام علی میثمی تهرانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و پژوهشگ
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در مبانی نظری اقتصاد اسلامی
🎙حجتالاسلام علی میثمی تهرانی
مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره)
جلسه نخست
⏰ ۷ مرداد ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مبانی اقتصاد اسلامی.جلسه۱.mp3
11.99M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |سیری در #مبانی_نظری_اقتصاد_اسلامی
🎙حجتالاسلام #علی_میثمی تهرانی
مبتنی بر اقتصادنا شهید صدر(ره)
جلسه نخست
🔹 این اقتصاد مال ما نیست، مربوط به تاریخ جدیدی است و اساسا با فهم فقهی ما بنیادی تفاوت دارد. اقتصادی که شهیدصدر میآورد معادل اسلامی این اقتصاد است! لذا نگاه ما به گذشته نیست و به حال و آینده نظر داریم...
🔻پ.ن:
این درسگفتار را چهارشنبهها در کانال تاملات دنبال کنید!
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
🔰غدیر و حضورآن در آینده تاریخ
✍️ اصغر طاهرزاده
🔸#غدير به معني حاكميت امام معصوم بنيانگذاري شد ولي جرياني قدرتمند و با برنامهريزيِ به ظاهر همهجانبه بهزعم خود، غدير را در #سقيفه دفن كرد و نه تنها علی(ع) را از صحنه تصميمگيري جامعه خارج نمود، تا هيچ جاي پايي در تاريخ اسلام از آن حضرت نماند زيرا نگران حضور علي(ع) و غدير در آينده تاريخ بودند، ولي با اينهمه غدير در نهضت حسين(ع) به صحنه آمد، و باز فرهنگ سقيفه نهتنها حسين(ع) را كه متذكر برگشت به غدير بود، شهيد كردند، بر جسد مبارك آن حضرت اسبها تازاندند تا حتي بدن او نمانَد، چون نگران حضور غدير در آيندة تاريخ بودند.
🔹ولي همواره حضور غدير با روش خاص ائمه(ع) و به صورتهاي مختلف در تاريخ ادامه يافت و مكتب امامصادق 4000 دانشمند صاحبنظر در امور اسلامي تربيت نمود و حضور غدير را در تاريخ به نمايش گذارد. باز هم غدير؛ تاريخ را شكافت و #انقلاب_اسلامي به صحنه آمد و با انقلاب اسلامي سيرتاريخي غدير در زمان غيبت به تماميت خود رسيد و يك قدم ديگر به تحقق كامل غدير باقي نمانده است و آن ظهور وجود مقدس امام معصوم يعني حضرت مهدي(عج) بر رأس امور است!
💢حال در چنين شرايط تاريخي اگر جايگاه خود را بشناسيم متوجه ميشويم كه بايد با حضور همهجانبه اسلام وارد صحنه شد و قدرت اسلام را در همة ابعاد تربيتی، سياسی و اقتصادی به ميان آورد. ديگر زمانه از اسلام انتظار نقشآفريني بزرگتري را ميطلبد، چرا كه به واقع در شرايط تاريخي معاصر، اسلامِ تأثيرگذاري به صحنه آمده است تا در صحنة «نفي ظلمات غرب» و «اثبات نور اسلام» نقشآفريني كند.
⚜️ @taammolat74
تاملات
🔰 مروری بر کتاب «برگهای گمشده» 🔸کتاب "برگ های گمشده از تاریخ تمدن اسلامی" تازه ترین کتاب سعید مستغ
🔰مروری بر کتاب «برگهای گمشده»
✍️ سعید مستغاثی
💠
تصویری از شهرهای دوران تمدن اسلامی در سال هزار میلادی🔸پرفسور زیگرید هونکه (مورخ، پژوهشگر و نویسنده کتاب «خورشید الله بر فراز مغرب زمین» بر اساس اسناد و شواهد معتبر تاریخی، تصویری از شهرهای مهم دوران تمدن اسلامی مثل بغداد و قاهره و قرطبه و... ترسیم کرده که شاید امروز برایمان شگفت آور باشد. هونکه مینویسد:« سال 1000 میلادی است، اکنون یکی از کتاب فروشیهای #بغداد به نام ابن ندیم، فهرستی در اختیار عامه گذاشته است که شامل تمام کتابهایی است که تا این زمان به زبان عربی بیرون آمده است. خود این فهرست ده جلد و شامل #نجوم ، #ریاضیات ، #فیزیک ، #شیمی و #طب است. 🔹نام شهر قرطبه (کوردوبا) و دانشگاههایش و کتابخانهاش، دانشآموزان را از همه جای مغرب و حتی از مشرق هم به خوش جلب میکند. در قاهره صدها کتابخانهدار مشغول کار در دو کتابخانه که مجموعا دو میلیون و دویست هزار جلد کتاب دارد، هستند. این مقدار کتاب، بیست برابر کتاب های لوله شده(طومار) است که شهر #اسکندریه سابق، در آن بحبوبه شکوفاییاش در کتابخانه منحصر به فردش دارا بود... 🔸در همین سال است که ابوالقاسم (زهراوی) آن اثر جراحی را تدوین میکند که صدها سال مرجع اصلی طالبین این علم باقی میماند و در همین سال نیز البیرونی، گردش زمین به دور خورشید را شرح میدهد و آنهم بر اساس جهانبینی ارسطویی اسلامی. و باز هم در همین سال است که الحسن الهیثم، قوانین چشم و بینایی را کشف کرده و با دوربین عکاسی جعبهای، به آزمایش میپردازد. 💢در همین سال که جهان اسلام به سوی عالیترین دوران طلایی تاریخاش میشتافت، اروپا با ترس در انتظار آخرالزمان یعنی به آخر رسیدن عالم، از نظر تاریخی، جغرافیایی و سیارات بود. 🔗 بخش قبل | قرنهایی که به نام دانشمندان اسلامی نامگذاری شد! ⚜️ @taammolat74
🔰 بوردیو و نقد میدان دانشگاه
🔸#بوردیو جامعهشناس شهیر فرانسوی است که از تأثیرگذارترین اندیشمندان قرن بیستم محسوب میشود. او در کتاب انسان دانشگاهی، با نگرشی انتقادی و رهاییبخش و بیپروا به مطالعه میدانی گسترده نظام آموزشی فرانسه میپردازد و بدون تعارف و مجامله، مشكلات دانشگاهها و دانشگاهیان فرانسوی زمانه خودش را عیان میسازد.
🔹در کتاب #انسان_دانشگاهی یکی از بحث های بسیار مهم بوردیو رابطه بین شناخت شهودی و شناخت آکادمیک است. شناخت، دانشی است که با گفتمان دانش و عقل آکادمیک در پیوند است و بوردیو چالشهای شدیدی بین این دو شناخت قائل است.
🔸آنچه بوردیو در این زمینه نمیپذیرد این است که بعد از #انقلاب_فرانسه، عقل آکادمیک دولتی یا همان دانشگاه، دانش مردمی یا شهود عقلی را بی اعتبار کرد. مثل این پرسش که آیا پدر و مادر بیشتر درباره تربیت فرزند میدانند یا متخصص تربیت؟! در نظام مدرن گفتمان عمومی دانش، عقل سلیم را زیر سوال میبرد و در نهایت میگوید که متخصص علوم تربیتی بهتر میداند که فرزند را چگونه باید تربیت کرد. به عنوان مثال گفتمان پزشکی دقیقا نظام عقل سلیم و شناخت شهودی را از کار میاندازد و ما را در مقابل پزشک به کودک تبدیل میکند.
🔹در حال حاضر نظامهای دانشگاهی چه در حوزه علوم طبیعی و چه حوزه علوم انسانی خود را در برابر رقیبی میبینند که خارج از میدان دانش است. مثلا جنگی که بین دانشنامهها با ویگی پدیا وجود دارد همین است. دانشنامه منشا دانش درون میدان است. در این بین نظام دانشگاهی وقتی از پس ویکیپدیا بر نمیآید، از ابزارهای خشونتآمیز استفاده میکند.
⚜️ @taammolat74
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی
🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه اصلی و اساسی بوده که موجب تغییرات اساسی در جریان فکری و فرهنگی کشور شده است. #چپ_نو_مسلمان نیز یکی از این جریانات بوده که در چند سال اخیر سعی کرده اندیشههای خود را طرح سازد. میلاد دخانچی نیز یکی از چهرههای اصلی ایدئولوگ این جریان فکری است.
🔹در این کانال سعی داریم به نقد و بررسی ایده #میلاد_دخانچی با عنوان «#پسااسلامیسم» بپردازیم. تیرماه همین امسال بود که کتاب وی با همین عنوان چاپ شد و واکنشهایی را دربرداشت. دخانچی که به تازگی دکترای رشته مطالعات فرهنگی در کانادا را گرفته است از مسالهی خوداگاهی تاریخی سخن میگوید و اسلامیسم را جریانی توصیف میکند که خوداگاهی ما را به سمت عاملیت پیش میبرد.
📩دوستان نیز میتوانند نکات خود را نسبت به این مساله برای کانال ما ارسال کنند.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰 نقد و بررسی ایده پسااسلامیسم میلاد دخانچی 🔸اکنون با گذر از دهه چهارم انقلاب مساله #عدالت کلیدواژه
📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم
▪️ مولف : میلاد دخانچی
▪️ناشر کتاب : آرما
▪️سال نشر : 1399
▪️تعداد صفحات : 224
▪️نوبت چاپ : دوم
🔸با استناد به تجربه سیاسی پیامبر و امامان اسلام هیچگاه صاحب الگو راهبرد و ساختار منسجمی برای اداره دولت مدرن نبوده است اثر حاضر با رویکرد بازنگری رابطه مذهب و سیاست در ایران به این مهم میپردازد!
⚜️ @taammolat74
تاملات
📚معرفی کتاب | پسااسلامیسم ▪️ مولف : میلاد دخانچی ▪️ناشر کتاب : آرما ▪️سال نشر : 1399 ▪️تعداد صفحات
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸کتاب پیش رو در پی اثبات این گزاره است: رابطۀ مذهب و سیاست در ایران نامتوازن شده است و احتباج به بازنگری دارد. طبیعی است که این بازنگری نمیتواند و نباید به حذف روابط قدرت و مذهب منجر شود؛ بلکه راه حل در ایجاد توازن بین این دو است. البته ایجاد این توازن ممکن نیست، اگر آن دو از یک جنس تلقی شوند؛ چراکه اساساً ایجاد توازن تنها بین دو امر متضاد و متکامل، معنیدار است.
🔹با استناد به تجربه سیاسی پیامبر و امامان شیعه، اسلام هیچگاه صاحب الگو، راهبرد ساختار منسجمی برای ادارۀ دولت مدرن (استیت) نبوده است. به زبان سادهتر، سازهای به نام استیت اسلامی هیچگاه وجود نداشته و نخواهد داشت و ارجاع به مدینه النبی و تجربۀ حکومت حضرت علی برای کشف مکانیسم های پیچیدۀ حکمرانی معروف به استیت مدرن، از خبط روششناسی عمدهای رنج میبرد. این اما به هیچ وجه به معنای غیرسیاسی بودن مذهب نیست؛ بلکه برعکس، چنین گزارهای بیش از پیش دخالت مذهب در امر سیاسی را ترغیب میکند.
🔸مذهب غیرسیاسی به همان اندازه واجد پارادوکس است که مفهوم استیت اسلامی و اگر نمیتوان از استیت اسلامی سخن به میان آورد، قطعاً و باید دربارۀ کیفیت و ماهیت استیت مسلمانان سؤالات جدی معرفتی طرح کرد. رابطۀ استیت و مذهب همچون رابطۀ سیاست و فرهنگ از نسبت تضاد و تکامل پیروی میکند.
🔹آنها در عین حال که متضادند، امکان تکمیل یکدیگر را دارند. استیت از خطوط عمودی قدرت پیروی میکند و مذهب از خطوط افقی. این خطوط میتوانند به جنگ دائمی با یکدیگر بپردازند یا به صح نسبی و توازن برسند. اما آنها هیچگاه یکی نیستند.
💢پسااسلامیسم درصددِ طرح پرسشهایی برای ایجاد توازن بین مذهب و سیاست در دوران مدرن است.
⚜️ @taammolat74
📘دانلود جزوه pdf | مقدمهای بر چپ نو مسلمان
♨️ ویژهنامه جریان چپ نو؛ نوشته میلاد دخانچی
🔸آنچه در این نوشتار تحت عنوان «چپ ِنو مسلمان» و یا «پسااسلامیسم» مدنظر است نخستین بار ذیل مفهوم «چپ اسلامی» در حوزه عمومی مطرح شد، مفهومی که به نظر غلط انداز میآید،
🔹 مخصوصا شرایطی که «چپ» آن هم از گونه اسلامی آن، پیش از هر چیز، تداعی کننده فاشیسم مجاهدین خلق(منافقین)، بلاهت فکری آغشته به خشونت فرقان، دولت گرایی و اقتدارگرایی و پاک کردن رقبا از پهنه سیاسی، نبود التزام به گفتگوی فرهنگی، مخالفت محض با مالکیت خصوصی، تبدیل شدن به ابزاراستعمار، چرخشهای زیگزاگی به سمت نئولیبرالیسم و دشمنی با هرگونه نمود اقتصاد رقابتی است.
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
مقدمه ای بر چپ نو مسلمان.pdf
3.32M
📘دانلود جزوه pdf | مقدمهای بر #چپ_نو_مسلمان
🔸پر واضح است که در تبیین چپ نو مسلمان، «چپ» نه تنها هیچ پیوندی با تلقی رایج از این مفهوم ندارد، بلکه برعکس، پسااسلامیسم در تلاش پدیدار کردن خوانشی نوین از مفهوم «چپ» است.
🔹همچنین به کار بردن پسوند «اسلامی» دارای دشواری های معرفت شناسی جدی است. چرا که این پسوند، ادعای حقانیتی متکلمانه را همراه خود دارد، حال آنکه مفهوم چپ مسلمان فراگیرتر بوده و طیفهای گوناگونی از کنشگران را که به اشکال مختلف می خواهند با سنت خود در گفتگوی سازنده باشند در درون خود جای می دهد. اما چپ نومسلمان چیست؟!
🔻پ.ن:
این جزوه بسیار خوبی برای فهم جریان چپ نو مسلمان از زبان خودشان است!
⚜️ @taammolat74
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب پسااسلامیسم
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
گفتگو پیرامون ایده چپ نو مسلمان
در سه بخش
⏰ ۱۰ تیر ۱۳۹۹
⚜️ @taammolat74 👇👇👇
قسمت اول.mp3
17.54M
🔉 مناظره
🔶 موضوع | نقد وبررسی کتاب #پسااسلامیسم
بخش نخست
◾️دکتر میلاد دخانچی(دکترا مطالعات فرهنگی)
◾️حجت الاسلام امین اسدپور(عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد رصین)
⚜️ @taammolat74