🔘 بخش 2از 2
🔹ازجمله موارد دیگری هم که ناقدین به مناسک جدید به آن توجه نمیکنند ظهور و بروز مناسک در بافت و ساختار اجتماعی خاص است، برای مثل در کلانشهرهای مدرن که سختی و پیچیدگی زندگی رو به افزایش است و نابرابری بهوضوح دیده میشود بسیاری از هیاتها یا خیمههایی که در چهارچوب مناسک فربه شده یا منفی قلمداد میشوند، در طول یک دهه انسانهای گوناگونی با سلایق متفاوتی و از طبقات مختلف به علتهای گوناگون گردهم میآورد که میتواند به ساخت روحیه جمعی و حس جمعی ذیل گفتمان عاشورا که نوعی احترام به کرامت انسانهاست، کمک کند.
🔹به گفته توماس بندر مردم زمانی حیات دارند که بتوانند کاری را در کنار هم انجام دهند و #روایتهای_مشترک و قصههای مشترکی در پس این همکاریها صورت گیرد، این نگاه دقیقا آن بحثی است که به آن کمتر توجه شده؛ چراکه هنگامی که جماعتی بهصورت جمعی در پس کاری که تا حد وسیعی وحدتنظر دارند شکل میگیرد، باعث ظهور قصههایی تازه از این تعاملها میشود
🔹 حال در آستانه شروع ماه محرم هرچند میتوان به بسیاری از مراسم نقدهایی لحاظ کرد، اما یکپارچهسازی از مناسک و تهی پنداشتن آنها و ابژه کردنشان، نهتنها به #قداستزدایی ختم میشود، بلکه بیشتر بهجای آنکه کمک کند معناهای خلقشده را وارد بحث کرد، بهنوعی بیشتر به قضاوت زودهنگام دچار شده که تصور میشود ما با یک کارخانه #مناسکسازی بهصورت یکنواخت روبهرو هستیم که هرسال صرفا خود را به تکرار دچار میکند. درصورتیکه بیش از آنکه با یک چنین شرایطی روبهرو باشیم با حجم وسیعی از آنچه درحال خلق است اما نمیدانیم که چگونه باید در امر اجتماعی از آن بهره گرفت، روبهرو هستیم.
🔹رخدادهایی مثل #غدیر و ماه #محرم و اربعین هرچند تفاوتهایی دارند اما بهلحاظ فرمی و مناسکی قطعا باید به درون ماندگاری آنها و ارتباطشان با ایدههایی که عامل ماندگاریشان هستند، توجه کرد. در دنیایی که #مدرنیته جهان را تهی از معنا کرده و مساله دین به سمت خوانشهای متفاوتی حرکت میکند که #سکولاریسم و #پستسکولاریسم را شامل میشود، برگزاری مراسم در فرم عمومی و جمعی آن هم حولمحور آیین و #مناسک_دینی، آثار و بازتاب اجتماعی متفاوتی را رقم خواهد زد.
⚜️ @Taammolat74
عاشورا همواره نقطهی آغاز حرکتهای عظیم در تاریخ اسلام بوده است. عاشورا مشعل بزرگ زندگی و آزادگی است. در حرکت اخیر ملت ایران نیز از نیروی توفانگر عاشورا استفاده بسیار شد، لیکن سخن اصلی عاشورا، یعنی نماز و عدالت، چنانکه باید مطرح نگشت و اگر گاه گفته شد از حد حرف نگذشت. نماز توجه به بینیازهای خداست و عدالت توجه به نیازهای خلق خداست... ما نسبت به عاشورا مدیونیم؛ و ادای دین جز از راه تحققبخشی به اهداف عاشورا عملی نخواهد شد.
علامه محمدرضا حکیمی
قیام جاوید ، ص 133
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | عاشورا، نهضت مقدس
🎙 سخنرانی حجتالاسلام محسن قنبریان
جلسه سوم
⏰ دهه اوّل محرّم ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
13980611_Ashora, Nehzat e Moghaddas.m4a
36.6M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عاشورا، #نهضت_مقدس
🎙 سخنرانی حجتالاسلام #محسن_قنبریان
جلسه سوم
🔹#نهضت_مقدس” محافظه کار “نیست چون قرار است چیزی از عیب ونقص نداشته باشد. #محافظه_کاری، یعنی چیزی در وضع مطلوب نباشد، نهضت آنرا دست نزند ودر همان وضع ،حفاظتش کند. این شائبه عیب ونقض می آورد ونهضت را نامقدس می کند.
🔹 سیدمظلومان، مشکل اساسی را یزید وامویان میداند و نوک تیز اقدام علیه آنان است لکن در منا ، علماء اسلام را جمع و از “علماء ساکت” و”علماء سوء” نکوهش می کند!اگر این ملاحظه کاری را میکرد نهضتش مقدس نبود.
🔹#روحانیت_اصیل تشیع به برکت نهضت حسین و خطبه منا وفریاد سید مظلومان بر علماء ساکت وسوء شکل گرفت که در طول تاریخ علیه استبداد و استعمار وپناه محرومان بودند. در دفاع مقدس به ازاء هر دو شهید از هرصنف، روحانیت ۵شهید دادند.
⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | بنبست جامعهشناسی در فهم جنبش دینی ایرانی
آیا هر جمع و اجتماعی حولمحور دین را میتوان تودهای تفسیر کرد؟!
✍🏻 محمدرضا قائمینیک
📂 پرونده : بنبست جامعهشناسی کلاسیک در فهم آیین دینی
🔹 یکی از موضوعاتی که تقریبا در 10 یا 15 سال گذشته، بهشدت درمورد تجمعات دینی نهتنها در ایران، بلکه در سرتاسر جهان مطرح بوده، حتی شاید بشود صبغه آن را به جنبشهای تودهای تقریبا ربع دوم قرن بیستم یا نیمهقرن بیستم و در دوره ظهور نازیسم در اروپا رساند، مساله نسبت جنبشهای دینی و جنبشهای تودهای است.
⚜️ @Taammolat74
👇👇👇
تاملات
📍 یادداشت | بنبست جامعهشناسی در فهم جنبش دینی ایرانی آیا هر جمع و اجتماعی حولمحور دین را میتوان
🔘 بخش ۱ از ۳
🔹نکته اساسی درمورد شباهت جنبشهای تودهای با جنبشهای دینی این است که معمولا گفته میشود جنبشهای تودهای با فراگیری یک ایدئولوژی یکدست و مخصوصا با ظهور رسانهها و با سانسورهای رسانهای، جامعهای تودهای یا بهتعبیر دقیقتر جامعه یکدستشدهای را ایجاد میکنند و آن ایدئولوژی باعث حذف خلاقیتها و نفی آزادیهای فردی میشود و شما درنهایت با یک توده بسیار منسجم و یکدست روبهرو هستید.
🔹البته این توده یکدست میتواند بهشدت مخرب باشد. آن دسته از متفکرانی که به جنبشهای تودهای و نقد آن پرداختند، مانند اصحاب مکتب فرانکفورت، معتقدند که بخشی از سرشت دنیای مدرن معطوف به یکدستسازی است که در جنبش روشنگری و ظهور علم مدرن ریشه دارد.
🔹همانطور که میدانید، در اثر نقدهایی که در دوره روشنگری نسبت به دین شده بود، مخصوصا بعد از نقد جدی مارکس به دین، بهمثابه افیون تودهها و آه ستمدیدگان، یکی از حوزههایی که در جامعه اروپا بهشدت به ایده صنعتسازی فرهنگ کمک میکرد، ایده دین بود، یعنی دین بهمثابه یکی از ایدئولوژیهای روبنایی در نسبت با زیربنا بهعنوان بخش مهمی از فرهنگ، کمک شایان توجهی به تودهای ساختن جامعه و گسترش صنعت فرهنگ میکرد. به همین جهت از آن دوره به بعد با توجهات چپهای نو ازجمله مکتب فرانکفورتیها و نظایر آنها دین تبدیل به یکی از عناصر فرهنگ در صنعت سرمایهداری شده بود.
🔹در کتاب دیالکتیک روشنگری، آدورنو و هورکهایمر متذکر میشوند، آنچه ما بهعنوان صنعت فرهنگسازی در این مقاله توضیح دادیم و آنچه ما بهمثابه فریب تودهای به آن اشاره کردیم، و روشنگری را بهمثابه فریب تودهای دانستیم، محصول روایتی از دین است که در دوره روشنگری پذیرفته میشود، یعنی نه هر دین و نه هر روایتی از دین، بلکه آن روایتی که در دوره روشنگری از دین صورتبندی و پذیرفته میشود، به تودهای شدن جامعه کمک میکند.
⚜ @Taammolat74
🔘 بخش ۲ از ۳
🔹یعنی در جایی دین تبدیل به ایدئولوژی تودهایساز میشود که دین خنثی شود و ویژگی خنثی شدن دین این است که همگان آزادند به هریک از کیشها و فرقههای موجود بپیوندند. بهتعبیر دیگر پیوستن به یک فرقه دینی، اساسا ناظر به حق و باطل نیست، بلکه همگان همانطور که مثلا کفش و لباسشان را کاملا به شکل سلیقهای انتخاب میکنند، در جهت رفع سلایق فردی و آنی خود، میتوانند دیانت را بسازند و مطابق میل خودشان انتخاب کنند.
🔹مساله اصلی این است که ما تقریبا با مسالهای که مکتب فرانکفورتیها یا بقیه کسانی که درمورد جنبشهای تودهای نظریهپردازی کردند، مواجه هستیم، یعنی با مدرنیته و اقتضائات آن، ازجمله نظام سرمایهداری، سانسور فرهنگی و بهطورکلی آنچه آنها ذیل اقتضائات و مولفههای صنعت فرهنگسازی صورتبندی کردهاند، مواجهیم.
🔹در این معنا مساله ما با تحلیلگرانی که در غرب وجود داشتند، مساله مشترکی ست و احتمال دارد در موارد زیادی، روایت ما از دین و ظهور آن در قالب جنبشهای دینی و عملکرد بسیاری از افرادی که میخواهند از ظرفیت دیانت برای یک جنبش دینی یا جنبش اجتماعی دینی استفاده کنند و اقداماتی را انجام دهند، تنه به تنه مسالهای میزند که تحلیلگران جنبش تودهای در غرب با آن مواجه بودند.
🔹اما پرسشی که در اینجا مطرح میشود و بهنظر میرسد محل تامل است، این است که آیا پاسخ ما یعنی پاسخ سنت اسلامی شیعی ایرانی یا پاسخی که ما از خلال هویت خودمان میتوانیم به این پرسش بدهیم، لزوما همان پاسخی است که غرب داده است؟ هم از حیث نظری و هم از حیث عملی، یعنی هم از حیث تحلیل آنچه در ایران در قالب این جشنها و عزاداریهای جمعی صورت میگیرد، هم در اقداماتی که مسئولان و فعالان اجتماعی فرهنگی که برای برگزاری این جشنها انجام میدهند، میتواند پاسخ متفاوتی از غرب را دربرداشته باشد.
⚜ @Taammolat74
🔘 بخش ۳ از ۳
🔹به این معنا دغدغههای افرادی که این جنبشها، جشنها و مراسم را تودهای تفسیر میکنند، از حیث دغدغهمندی و نگرانی درست است. اما از حیث دیگری درست نیست آن هم امکانها و ظرفیتهایی است که بهدلیل اشتباه مسئول یا تحلیلگری، فعال نشده باشد و غفلت آنها این ظرفیت را از بین برده باشد. این ظرفیتها میتواند تحلیل ما را بهسمتی هدایت کند که تشخیص دهیم، امکان تودهای شدن وجود دارد یا نه.
🔹یعنی جنبشها، جشنها و عزاداریهای جمعی، مطلقا و بهنحو کامل تودهای نیست، میتواند پاسخ تودهای دریافت کند منوط به اینکه مسئولان عملیاتی و اجرایی یا تحلیلگران این پدیدهها همان پاسخهایی را بدهند که در صنعت فرهنگسازی پدیدهای رقم میخورد و میتواند تودهای نباشد هم از حیث تفسیر و نظریهپردازی و هم از واقعیت دینی آن، منوط به اینکه هم فعالان و سیاستگذاران عینی و هم تحلیلگران و نظریهپردازان آن را بهنحو متفاوتی رقم زده و تفسیر و تعبیر کنند.
🔹 بهنظر میرسد اگر به این ظرفیت متفاوت توجه شود، نهتنها در واقعیت میدانی صورت این جشنها دیگر تودهای نیست و میتواند پویاییهایی در اشکال متنوع دیگری برای عزاداریها رقم بزند، بلکه تحلیلگران نظری مطابق با آن، تحلیلهای متفاوتی از آنچه در غرب نسبت به این جنبشها ایجاد و صورتبندیشده خواهند داشت.
🔹 ما حداقل در آستانه تجربههای جدیدی هستیم که نمیشود به نحو قطعی درباره آنها صفت تودهای یا حتی غیرتودهای به کار برد. این منوط و مشروط به نحوه مواجهه ما از حیث نظر و عمل با جنبشهایی است که مردم بهصورت ناخودآگاه در مواجهه با پدیدههای معاصر و پای داشتن در سنت گذشتهشان رقم میزنند.
⚜ @Taammolat74
هر انساني تا آگاهي به زمان خود نداشته باشد و راه رهايي از طلسم زمانه را نشناسد نميتواند درست زندگي كند. و عظمت #نهضت_امام_حسين(ع) در اين است كه #خودآگاهي لازم را براي شناخت و تحليل همان عهدي كه در آن زندگي ميكنيم به ما ميدهد. مَشْي و روش دشمنان ما، مَشْي و روش ترس و رعب و پوچ كردن زندگي و گرم كردن بازار سازش و چاپلوسي بوده است، و تنها راه مقابله با آن، راه اباعبدالله(ع) است، تا بتوانيم حيلههاي دشمنِ اموي رُمي را با خودآگاهي به شرايط تاريخي خود، درست تحليل كنيم و طعمة نقشههاي او قرار نگيريم، چراكه او واقعاً پيچيدهتر از آن است كه بتوان با عقل خود و بدون نور حسين(ع) از آن حيلهها گذشت.
اصغر طاهرزاده
کربلا مبارزه با پوچیها
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | عاشورا، نهضت مقدس
🎙 سخنرانی حجتالاسلام محسن قنبریان
جلسه چهارم
⏰ دهه اوّل محرّم ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
13980612_Ashora, Nehzat e Moghaddas.m4a
34.67M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عاشورا، #نهضت_مقدس
🎙 سخنرانی حجتالاسلام #محسن_قنبریان
جلسه چهارم
🔹هر نهضتی(بلکه هر حرکتی) خاستگاهی در “درک” و” درد” انسان دارد. هرچه ایندو برتر ، نهضت از عیب ونقص مبراتر و مقدس تر!
🔹چه کسی مانع ظهور دین حق شد؟ خلفائی که آزادی را از اسلام گرفتند وبه #استبداد قبیله گی برگرداندند. #مساوات را از آن گرفتند و امتیازطلبی و #اشرافیت جایش نهادند و…
🔹رهبر #نهضت_مقدس نه فقط برای مدد گرفتن از خداوند بلکه برای تنظیم عالی #درک و #درد خود با خدانشستن و جمع صفات اخلاقی بسیاری را می خواهد. تا از سر عجله وتعصب خونها هدر ندهد، با غل وغش های درون اولویتها را گم نکند و…
⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | توهم کفایت در فهم پدیدههای دینی
تحلیل پدیده دینی با مدل دورکیمی خطاست!
✍🏻 مصطفی غفاری
📂 پرونده : بنبست جامعهشناسی کلاسیک در فهم آیین دینی
🔹 دانش موجود جامعهشناسی اغلب اینطور پدیدهها را ذیل عنوان «مناسک» تحلیل میکند و این مفهوم برگرفته از کار کلاسیک امیل دورکیم در جامعهشناسی دین است. البته خود مفهوم مناسک نباید برای ما تبدیل به بت و تابو شود. اینکه بخواهیم همه پدیدههایی که بعضی از ویژگیهای مناسک دارند را در این چهارچوب آن هم در حد بضاعت جامعهشناسی دورکیم ببینیم و معنا کنیم، درست به نظر نمیرسد.
⚜️ @Taammolat74
👇👇👇
تاملات
📍 یادداشت | توهم کفایت در فهم پدیدههای دینی تحلیل پدیده دینی با مدل دورکیمی خطاست! ✍🏻 مصطفی غفا
🔘 بخش ۱ از ۲
🔹الزاما هم آن چیزی که در فضای دروندینی و متن و نص دین تحت عنوان مناسک یا شعائر شناخته میشود، بر چیزی که دورکیمیها تحت عنوان مناسک بیان میکنند، قابل تطبیق نیست. برای تبیین این پدیده باید بین اینها تفکیک کنیم و در عین حال از قدرت مفهومی هر یک از اینها استفاده کنیم
🔹مناسک مذهبی و بهخصوص مناسک سیاسی-مذهبی اینقدرها در فضای جامعه غربی پرتکرار نبوده که بتواند ادبیات آنچنان غنیای را پیرامون خودش ایجاد کند، درحالیکه در «تجربه زیسته جمعی» ما این پدیدهها بیشتر رخ دادهاند و فربهتر و پربسامدتر هستند. بنابراین ما از نظر علمی و فکری نیاز داریم بهعنوان پدیدههای بومی از حیث جامعهشناختی روی آنها تمرکز بیشتری داشته باشیم
🔹یکی از کارکردهای مناسک در هر دو وجه خودش -چه وجه جامعهشناختی و چه وجه دینشناختی- این است که به «تولید و بازتولید معنا» کمک میکند؛ یعنی مناسک «معناساز» هستند. البته میدانیم که هر چیزی وقتی از حد خودش بگذرد، به ضد خودش تبدیل میشود. اگر مناسکگرایی بیرویه باشد یا طبق ضوابط و قواعد مناسبی اتفاق نیفتد، میتواند عکس خودش را تولید کند؛ یعنی میتواند از نظر اجتماعی کارکرد معنازدا پیدا کند. در عین حال، نفس تُنُکی یا فربهی مناسک دلالت خاصی از حیث اجتماعی ندارد.
🔹 نمیتوان گفت فربهی مناسک امر نکوهیدهای است یا تنکی مناسک امر پسندیدهای است؛ یا بالعکس. این موضوع اگرچه برای برخی تبدیل به مساله جامعهشناسی شده، نمیتوان آن را به خودی خود معیار ارزشگذاری اجتماعی قرار داد.
⚜️ @Taammolat74
🔘 بخش ۲ از ۲
🔹کسانی که دستاندرکار برگزاری مناسک یا شعائر و آیینها هستند، نیازمند توجه به دو مقوله بسیار مهم هستند؛ اول اینکه سعی کنند خودشان این جشنها یا سوگوارهها و آن چیزی که در کف خیابان یا میدان اتفاق میافتد را «روایت» کنند. این روایتها هرچه بتواند آن تنوع و تکثر و کیفیات را بازنمایی کند، در سرنوشت چنین پدیدههایی موثر و مفیدتر خواهد بود.
🔹در واقع پنجره را به سمت «جذب حداکثریِ طیفی از نظرها و سلیقهها» باز میکند تا مردمان بیشتری بتوانند خودشان را در این چهارچوب کلی و بسترها تعریف کنند و آنها هم وارد این میدان شوند و رغبت به مشارکت پیدا کنند. روایت یک بدیل و یک بدل خواهد بود دربرابر ادعای تودهواری مناسک.
🔹کسانی که از نزدیک چنین پدیدههایی را تجربه کردهاند و تجربه زیسته آن را دارند، میدانند که این پدیده در ذات خودش، واقعا دادههای متنوع و متعددی دارد که میتواند بر چشماندازهای نظری مختلفی دلالت کند. این بستگی به زاویه دید ما دارد که چگونه آن را روایت کنیم
🔹 دوم اینکه پژوهش کمی و کیفی دادهبنیاد و روشمند از حیث اجتماعی درمورد این پدیده بسیار اندک است. به هر حال این پدیدهای مبتلابه و مکرر در جامعه ماست و ما باید بر مسائل پژوهشی جامعه خود تمرکز کنیم؛ آنگاه معلوم خواهد شد که آسیبهای آن واقعا چیست. یعنی ما باید یک وجه پویاییشناسی یا خودانتقادی از منظر کسانی که بهطور کلی طرفدار اصل برگزاری چنین ایدههایی هستند داشته باشیم که فضای ارتقای کیفی این پدیده را هم در بلندمدت برای ما فراهم خواهد کرد
🔹 در باب نظریهپردازی یا تحقیق و تامل علمی در مورد چنین پدیدههایی، ضمن اینکه از ذخیره مفاهیم و نظریههای جامعهشناختی استفاده میکنیم، نباید «توهم کفایت» داشته باشیم. چه بسا اگر چنین پدیدههایی در عالَم متجدد غربی هم متنوع و متعدد روی میداد، بیشتر بر آن تامل میکردند و نظریات متفاوتی در این مورد ارائه میدادند. حالا که ما در ایران امروز با این پدیده بیشتر مواجهیم و نصوص دینیمان هم از جهاتی بر این مسائل تاکید دارند یا لااقل ما را به این سمت و سو تشویق میکنند، شایسته است که از حیث نظری هم تأملات جدیتری بر تجربه زیسته خود داشته باشیم و نطریهپردازی کنیم
⚜️ @Taammolat74
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیدهبان در سال جدید
💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟
✅ همراه با آثاری از
🔺عبدالحسین خسروپناه
🔻سید حسین شرفالدین
🔺محسن رنانی
🔻مقصود فراستخواه
🔺حسین کچوئیان
🔻شهریار زرشناس
➕یادبود شهادت سید محمدباقر صدر(ره)
➕معرفی کتاب «تاثیر مبانی کلامی بر الگوی پیشرفت»
#انتشار_الکترونیکی_به_زودی
#دیدهبان_49
⚜️ @Taammolat74
⚜️ @didebane_andisheh
تاملات
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیدهبان در سال جدید 💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟ ✅ همر
سال جدید با شماره جدید آمدیم 🌺
ماحصل تلاش تیم فکری ما با کلی دغدغه برای زمینهسازی تفکر و گفتگو...
نشریه رصدی - تحلیلی حوزه اندیشه که برونداد تقابل شناختی جریانهای فکری در مسائل انضمامی و روز است.
شماره جدید پیرامون مسئله توسعه در ایران
نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی
به زودی بارگزاری خواهد شد ✅
منتظر نظرات شما هستیم...
#دیدهبان_اندیشه
⚜️ @Taammolat74
حسین(ع) وارث پرچم سرخی است که از آدم، همچنان دست به دست، بر سر انسانیت می گردد و اکنون بدست او رسیده است ..... این پرچم را دست به دست، به همه راهبران مردم و همه آزادگان عدالتخواه در تاریخ بشریت سپرده است ........ در آخرین لحظه پرچم را از دست بگذارد به همه نسل ها و در همه عصرهای فردا فریاد بر آورد که: " آیا کسی هست که مرا یاری کند؟"
علی شریعتی
حسین وارث آدم
⚜️ @Taammolat74
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع | عاشورا، نهضت مقدس
🎙 سخنرانی حجتالاسلام محسن قنبریان
جلسه پنجم
⏰ دهه اوّل محرّم ۱۳۹۸
⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
13980613_Ashora, Nehzat e Moghaddas.mp3
27.13M
🔉 سخنرانی
🔶 موضوع |عاشورا، #نهضت_مقدس
🎙 سخنرانی حجتالاسلام #محسن_قنبریان
جلسه پنجم
🔹فرق فعل ما با فعل امام معصوم این است که ما موظفیم بهترین عمل در روز وروزگار خود را بیاوریم اما او موظف است بهترین فعلی که هم جواب روز و روزگارش باشد هم جواب تاریخ بیاورد. او سرپرست حرکت حق در تاریخ هم هست پس نهضت مقدس می آورد.
🔹 چگونه امتی مرعوب می شود؟ یا سرافکنده و فاقد شخصیت می شود؟!
-اگر به قوای برابر دشمن ببازد. فرماندهانش فرار کنند. رهبرانش تسلیم شوند دریوزگی کنند… یا دشمن پیش دستی کند قبل از خلق حماسه قهرمانان یک ملت را ترور کند، نفله کند. کاری که معاویه بوسیله مثل زیاد بن ابیه کرد.
🔹 مهمتر از مد جوانان وخودباختگی آنان، مدپذیری وخودباختگی مسئولان یک کشور است اگر بی شخصیت شدند تابع مد جهانی میشوند .موج شرقی بود، سوسیالیت میشوند؛موج غربی بود، لیبرال میشوند. دهکده جهانی وکدخدائی را می پذیرند.
⚜️ @Taammolat74
📍 یادداشت | همبستگی اجتماعی به معنای تودهای شدن نیست!
مداخله دولت در آیینها چگونه موثر میافتد؟!
✍🏻 مسعود زمانی مقدم
📂 پرونده : بنبست جامعهشناسی کلاسیک در فهم آیین دینی
🔹 اساسا آیینها و مناسک واجد زمینه و ماهیتی اجتماعیاند، اگرچه میتوانند نمود فردی هم داشته باشند. از اینرو، برگزاری هر آیین بهصورت یک رویداد فرهنگی قاعدتا دارای ویژگیِ جمعیبودن است. با وجود این هر آیین یا مناسکی در قالب یک رویداد فرهنگی الزاما نشاندهنده تودهگرایی نیست. اگرچه تودهگرایی نوعی از جمعگرایی و جمعیبودن است، اما هر تجمع یا گردهمایی آیینی ماهیتی تودهای ندارد، بلکه میتواند صرفا پدیدهای جمعی و اجتماعی باشد که از دل فرهنگ جامعه برخاسته است.
⚜️ @Taammolat74
👇👇👇
تاملات
📍 یادداشت | همبستگی اجتماعی به معنای تودهای شدن نیست! مداخله دولت در آیینها چگونه موثر میافتد؟!
🔹 کاملا طبیعی است که هر حکومتی براساس ایدئولوژی و خواستههایی که دارد از مراسم و آیینهایی بیشتر یا کمتر حمایت کند. با وجود این عید غدیر ریشه فرهنگی در ایران دارد و جنبههای مدنی آن نیز قابلتوجهاند. به نظر من بحثها و انتقاداتی که بخشی از جامعه این روزها به برگزاری وسیع این عید با پشتیبانی حکومت دارند بیشتر جنبهای سیاسی دارد و نشاندهنده نارضایتیهای اجتماعی است و نه نقد بر ماهیت این عید یا حتی دقیقا انتقاد بر نحوه برگزاری آن
🔹 در واقع بحرانهای اجتماعی موجود و تنشهای دولت- ملت در ماههای اخیر در ایران بخشی از مردم را نسبت به فعالیتهای حامیانه نظام سیاسی بدبین کرده است وگرنه در تمام کشورهای جهان حکومتها از مراسم، آیینها و گردهماییهای خاصی حمایت میکنند، بنابراین اگر اکثریت مردم جامعه از وضع موجود احساس رضایت داشته باشند و روابط مطلوبتری با حاکمیت داشته باشند نسبت به حمایت حاکمیت از برخی از مراسم و آیینها واکنش منفی قابلتوجهی نشان نمیدهند.
🔹هر آیین، مناسک و مراسمی این ظرفیت را دارد که به همبستگی جمعی کمک کند. اما تنش دولت-ملت میتواند این همبستگی را محدود به بخشی از جامعه کند و بخشی از جامعه را از خود دور کند.
🔹تودهای کردن یک مراسم میتواند نوعی همبستگی جمعی ایجاد کند اما اگر این تودهگرایی ریشهگرفته از بستر اجتماعی نباشد دوام چندانی نخواهد داشت. با این حال همبستگی جمعی معادل تودهای بودن جامعه نیست، تودهای شدن عمدتا نشاندهنده نوعی کژکارکردی و بیکارکردی ارزشها و هنجارهای عمومی است، درحالیکه همبستگی جمعی نشاندهنده کارکردی بودن و پذیرفتهشدن ارزشها و هنجارهای غالب در جامعه است.
🔹 همه دولتها بنا بر ارزشها و ایدئولوژیهایی که دارند در برگزاری مراسم و آیینهای خاصی دخالت میکنند و این امری طبیعی است. مهم این است که این مداخلات مبتنیبر خواستهای عمومی و جامعه مدنی باشد و از حد و حدود نیازهای جامعه تجاوز نکنند ...
⚜️ @Taammolat74
تاملات
📣 رونمایی از جلد اولین شماره دیدهبان در سال جدید 💠 وصلهی ناجور؛ چرا توسعه به ما نمیآید..؟ ✅ همر
⭕️ دیدهبان اندیشه 49 منتشر شد ⭕️
💠 با عنوان | وصلهی ناجور؛ چرا #توسعه به ما نمیآید..؟
🖇 نقدی بر جریان نئولیبرالیسم فرهنگی با تکیه بر اندیشه آوینی
✳️ در جهانی که #توسعهنیافتگی ناسزایی نابخشودنی برای جوامع بشری به حساب میآید، شهید #آوینی در آثار خود، مدل توسعه مدرن را وصلهی ناجوری معرفی میکند که با فرهنگ ایرانی_اسلامی همخوانی ندارد؛ ایشان مهمترین دلیل این ناهمخوانی را غلبه رویکردهای مادی و اقتصادی در این مدل دانسته و با تاکید بر لزوم گزینش از امکانات تمدن غرب، نظریات فرهنگپایه خود را به منظور تحقق پیشرفت مطلوب ارائه میدهد.
دراین شماره چهرههای مطرح ایدئولوگ توسعه در ایران امثال #محسن_رنانی، #محمد_فاضلی، #مقصود_فراستخواه و... مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
خودم در یادداشت کوتاهی روایت مقصود فراستخواه از #توسعه_در_ایران، #خلقیات_ایرانیان و #مدرنیته_بومی را مورد نقد قرار دادم..
ممنون میشم اگر نظرات و پیشنهادات خودتون رو برای تیم ما ارسال بفرمایید تا در شماره های بعدی استفاده کنیم. همچنین در دیده شدن و توزیع کار اگر صلاحدید بود کمک کنید ممنون میشیم🌹
⚜ @Taammolat74