eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
243 عکس
166 ویدیو
23 فایل
🔸️طلبه سطح سه حوزه علمیه قم، #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمد نبویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از راه‌های اصولی برای گسترش در اقتصاد، ایجاد و گسترش شرکت‌های است در چنین شرکت‌هایی که نمونه‌های موفقی مانند باشگاه ورزشی بارسلونا، شرکت موندراگون و ... (معرفی ۳۰۰ شرکت تعاونی برتر ۲۰۲۲) بجای اینکه تمرکز ثروت در دست یک فرد باشد و همه برده و نوکر او باشند، همه کارگران خود مالک و سهامدار شرکت و تصمیم‌گیرنده در آن هستند. در این کلیپ توضیحات کوتاهی در مورد شرکت موندراگون را ملاحظه می‌فرمایید. 👈دولت‌ها بجای تصدی‌گری مستقیم(اقتصاد کمونیستی) و واگذاری اقتصاد به سرمایه‌داران(اقتصاد سرمایه‌داری) باید به ایفای نقش جدیِ حمایتی، هدایتی و نظارتی در ایجاد و گسترش تعاونی‌ها بپردازند! 💠 احمد نبویان 🔗@ahmad_nabavian
اَللَّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنَا بِالْقُرْآن...
‼️برای جهش تولید باید فعالیت های غیرمولد را نقره داغ کرد! 🔻تولید وقتی جهش می‌کند که فعالیت های غیر مولد به صرفه نباشد، اکنون اینگونه نیست؛ بسیاری از دلالی در بازار ارز، سکه و ملک یک شبه ثروتمند می‌شوند. عایدی بادآورده از واردات، قاچاق و واسطه گری هم از همین قبیل است. ♦️ اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان مالیات بر سفته بازی چند سالی است در مجلس خاک می‌خورد، یعنی هنوز نفهمیدیم باید راه کسب درآمد از سفته بازی را به سرعت و با شدت بست. 🔻 اینکه خودمان در بازار سکه پاشی و ارزپاشی می‌کنیم، یعنی خودمان آتش سفته بازی را شعله ور می‌کنیم! ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔰کارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر حقوق می گیرند؟ در تصویر با جزئیات مشاهده بفرمایید. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
‏نظام سرمایه داری صدها سال تلاش کرده تا ساختارهای لازم برای پیشبرد اهدافش را ایجاد کند. مثلا برای ایجاد بورس اوراق بهادار که چیزی جز یک بازار نیست، هزاران صفحه مقررات تدوین کردند، ساختارهای حقوقی و نرم‌افزاری گسترده‌ای ایجاد کردند و مدام تکمیلش کردند. با این وجود، هنوز کامل نیست ‏و در بحران‌ها، سوراخ‌های جدید کشف می‌شود. اون‌وقت تا حرف از قالب‌های اقتصادی اسلامی مثل تعاون، مشارکت، انفاق،.. می‌زنیم، در حالی که به لحاظ نظری قابل خدشه نیستند، همان اول می‌گویند "نمی‌شود" چقدر تلاش کردید؟ کدام مقررات را تدوین و کدام ساختار را ایجاد کردید که به "نمی‌شود" رسیدید؟ @DrRezaGholami
1_10487711405.mp3
11.76M
🔹چند برداشت از اقتصاد مردمی 🎙 محمد جواد توکلی 🕰 ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ 🌐 ۲۳امین مدرسه شبهه پژوهشی، موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی 🔻 اقتصاد مردمی به مفهوم اقتصاد ، ، ، و ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جریانی جالب در فضای مجازی😳🤔 این روزها تعداد زیادی از ایرانیان که با رویای بهشت اروپا از کشور مهاجرت کرده بودند اقدام به پرده برداری از واقعیت دنیای خارج از ایران نموده اند. 🔸بهشتی که سالها برای جوانان ما ساخته بودند امروز به جهنم مبدل شده... 📌حیف است این کلیپ ها به دست مردم نرسد ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
📚کتابِ ، فصلِ سوم، بخش چهارم [پایانی] 🔰همانطور که سابقا در یادداشت ها گفته شد؛ نهاد های مالیِ بین المللی از جمله "صندوقِ بین المللیِ پول" و "بانک جهانی"، همواره کشورهای در حالِ توسعه را به "آزادسازیِ تجاری و مالی" تشویق کرده و اتخاذ این سیاست ها را به عنوانِ تنها راه توسعه تبلیغ کرده اند. در بسیاری از کشورها این سیاست ها هر چند با رونقی مصنوعی همراه شده، اما دیری نپائیده که "بحران کسری حساب جاری"، "تراز منفی پرداخت ها"، "انباشتِ بدهی خارجی" و " کاهش تولید و ارزش پول ملی" دامن گیرِ کشورهای تابع این سیاست ها شده است. کشورهایی همچون ، و ، نمونه ی عینیِ تبعیت محض و بی کم و کاست از سیاست های است که سرنوشتِ آن در مقابلِ چشمانِ دیگر کشورها قرار دارد. برای اطلاع از جزئیات ِاتفاقاتی که به سببِ پیاده سازیِ در کشورهای نامبرده رُخ داده به صفحاتِ ۲۱۰-۲۶۱ از فصلِ سومِ کتابِ رجوع شود. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 امام حسن مجتبی علیه السلام: اَنَا الضّامِنُ لِمَنْ لَمْ‏ يَهْجُسْ فى قَلْبِهِ اِلاَّ الرِّضا اَنْ يَدْعُوَ اللّه‏َ فَيُسْتَجابَ لَهُ كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏‌كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند. 📚 كافى، ج ۲، ص ۶۲، ح ۱۱
✍️ فصل چهارم [پایانی] از کتابِ "دولت و بازار" رو بزودی شروع خواهیم کرد. این فصل اختصاصا مطالعه ای موردی پیرامونِ وضعیت اقتصادیِ می باشد.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
پرسش و پاسخ ▫️سلام و درود جناب جبرائیلی. خدا قوت و تبریک سال نو جناب جبرائیلی فرمول تعیین نرخ ارز برای پیمان سپاری ارزی چی هست و ایا راهکارتون برای اجرای کامل پیمان سپاری چیه. آیا دولت قدرت اجراش رو داره، اگه داره به چه نحوی؟ 🔸 و علیکم السلام فرمول را دکتر صمصامی در این مقاله، و نیز کتاب جعبه سیاه تضعیف ریال شرح داده‌اند. مبنا این است که هر واحد افزایش نرخ ارز، موجب تورم نشود. اما درباره سوال دوم‌تون، بله دولت قدرت دارد. تمام صادرکنندگان باید ارز خود را به یک نرخ (در حال حاضر طبق فرمول ۱۵ هزار تومان) در اختیار دولت قرار دهند، و دولت با شفافیت کامل، به اولویت‌های کشور تخصیص دهد. میزان واردات، کالای وارد شده، انبارها و... نیز کاملا قابل رهگیری است. ما ارز کم نداریم. تراز تجاری ما با نفت مثبت است. اما عدم اجرای پیمان‌سپاری و معاف کرد صادرکنندگان از بازگشت ارز، باعث می‌شود این ارز از اختیار دولت خارج شود و بازار سیاه ارز شکل بگیرد. در بازار آزاد، ارز از آسمان نمی‌آید، همین صادرکنندگان هستند که از پیمان سپاری معاف می‌شوند و ارز خود را می‌برند در بازار آزاد گران می‌فروشند. از آنجائیکه دولت طی سه دهه گذشته نشان داده نرخ بازار آزاد را به رسمیت می‌شناسد و بالاخره از آن تبعیت خواهد کرد (مثل حذف ۴۲۰۰) اقتصاد ایران خود را با نرخ بازار آزاد تنظیم می‌کند(انتظارات که می‌گویند، این طور دامن زده می‌شود). قاچاقچیان نیز ارز خود را از آسمان نمی‌آورند. از همین بازار آزاد تهیه می‌کنند (دقت کنید منظور اسکناس ارز نیست. ارز در خارج از کشور است. از طریق حواله، صادرکننده به واردکننده می‌دهد و پولش را طبق نرخ بازار آزاد می‌گیرد). وقتی پیمان‌سپاری ۱۰۰ درصد صورت گرفت، دیگر منابع مالی قاچاق نیز کور خواهد شد. یعنی قاچاقچی ارزی برای واردات قاچاق نخواهد داشت. نکته بعدی، تشخیص میزان ارز حاصل از صادرات است. یعنی از کجا می‌دانیم این کالای صادراتی چه ارزشی دارد و صادرکننده چقدر ارز باید برگرداند. این فرآیند نیز به هیچ وجه مشکل نیست. سال ۷۴ یک بار این اقدام را انجام داده‌ایم. کمیته تشخیص ارزش کالای صادراتی تشکیل می‌شود. آنجا تعیین می‌شود که شما که فی‌المثل n تن فولاد با فلان مشخصات صادر می‌کنید، n دلار ارزش دارد و باید این مقدار بازگردانید. امروز نسبت به سال ۷۴ امکانات فنی بسیار بیشتری برای چنین کاری در اختیار داریم. آقایان هم نمی‌گویند نمی‌شود، نمی‌خواهند انجام دهند. کشوری که تعیین ارزش پول ملی خود را به بازار آزاد و کانال‌های تلگرامی و عرضه و تقاضای در بازار قاچاق بسپارد، معلوم است که به این روز بیفتد. بدتر اینکه قیمت منابع ملی‌اش را هم جهانی کرده باشد و قیمت جهانی به نرخ بازار آزاد ارز ضرب شده و به داخل فروخته شود. این یعنی تمام هزینه‌های ملت ایران جهانی و دلاری شده است. در حالی که این ملت، البته بجز اقلیت صاحب درآمد دلاری و دلاری‌فروش، درآمدشان به ریال است... موفق باشید ان‌شاءالله @syjebraily
هدایت شده از KHAMENEI.IR
45.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار شاعران. ۱۴۰۳/۱/۶ 🔍 متن کامل بیانات را بخوانید👇 khl.ink/f/55841
الگویی برای محاسبه نرخ ارز.pdf
865.4K
📚 عنوان مقاله: الگویی برای محاسبه نرخ مناسب ارز در دوران اصلاح ساختار اقتصاد ایران ✍️ نویسندگان: محمدناصر شرافت جهرمی، حسین صمصامی عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔵 درباره شاکله مجلس دوازدهم 🔵 ▪️گزیده مصاحبه ایزدخواه با ایسکانیوز مجلس دوازدهم، یک دست نخواهد بود 🔺مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم مجلس مستقل‌تری خواهد بود و یکدستی سیاسی مجلس یازدهم را دیگر نخواهیم داشت. یعنی نمایندگان قدرت بیشتری خواهند داشت تا فراکسیون اکثریت. در مجلس یازدهم فراکسیون اکثریت حرف اول و آخر را می‌زد و عمده نمایندگان تابع این فراکسیون بودند. مجلس دوازدهم متشکل از چند گروه و جریان خواهد بود و مجلس هراندازه یک دست نباشد قوی‌تر خواهد بود زیرا مجلس یک دست، مجلسی ضعیف است که در آن حرف‌های نمایندگان ِ مستقل شنیده نمی‌شود و به انزوا می‌روند. دوقطبی اصول‌گرایی - اصلاح‌طلبی به پایان خودش رسید 🔺دوقطبی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی به پایان رسیده و به تاریخ پیوست. انتخابات اخیر ثابت کرد که دیگر اصلاح‌طلب - اصول‌گرا برای مردم، موضوعیت ندارد. در شصت نفر اول انتخابات تهران هیچ اصلاح‌طلبی وجود نداشت و جبهه‌بندی اصول‌گرایی هم کاملا بهم ریخت و ائتلاف مشهور اصول‌گرایی رای اول را به دست نیاورد. در مجلس دوازدهم شاهد رویش جریان‌های جدید سیاسی از جمله عدالت‌خواهی خواهیم بود و این جریان در مجلس قدرت بیشتری خواهد داشت. در مجلس آینده بجای کشمکش‌، چالش اصلی بر سر نحوه اداره کشور خواهد بود 🔺در مجلس دوازدهم اکثریت مطلق نخواهیم داشت و شاهد دو یا سه گروه پرقدرت خواهیم بود که چالش میان آنها محدود به تقابل سیاسی نیست، بلکه درباره نحوه اداره امور کشور بویژه اقتصاد، کشمکش خواهند داشت. جبهه گیری‌های سیاسی، عمدتا سطحی و کاذب است و مهمتر این است که ببینیم اقتصاد کشور را با چه دست فرمانی می‌خواهیم اداره کنیم؟ آیا سیاست تکنوکرات را در اقتصاد می‌خواهیم ادامه دهیم یا خیر؟ درحالی که پیام مردم در این انتخابات، نه به تداوم روال غالب بر اقتصاد بود. نفس این اتفاق، مثبت است چرا که مجلس زمانی جایگاه خود را باز می‌یابد که در آن تضارب آراء واقعی وجود داشته باشد. اختیارات رییس و هیات رییسه محدود خواهد شد 🔺پیش‌بینی می‌کنم در مجلس دوازدهم اختیارات هیات رییسه محدودتر خواهد شد. قدرت هیات رییسه نباید بر مجلس بچربد و باید صرفاً در حد هماهنگ کننده باشد. امیدوارم در مجلس دوازدهم نقش قائم به فرد نمایندگی، در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و مجلس، ریاستی اداره نشود؛ تا نمایندگان بتوانند نقش نمایندگی خودشان را بهتر ایفا کنند. هیات رییسه این دوره، ترکیبی یک دست نخواهد داشت و قائم به فرد هم نخواهد بود و متشکل از دو یا سه جریان خواهد شد. چنین ترکیبی به قوت مجلس کمک می‌کند و باعث می‌شود نظرات و سلیقه‌های مختلف در اداره مجلس نقش داشته باشند. در چنین شرایطی رییس مجلس (هر کسی می‌خواهد باشد) مجبور است به نمایندگان، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها اختیارات بیشتری بدهد و نمیتواند خودمحور عمل نماید. جبهه پایداری ضعیف عمل کرد 🔺جبهه پایداری در این انتخابات بسیار ضعیف و دور از انتظار عمل کرد؛ به نحوی که پذیرفت در جریان سنتی اصولگرا هضم شود. فکر نمی‌کنم این جریان در مجلس آینده بتواند جایگاه محکمی داشته و کاری از پیش ببرد. جریان منتقد در مجلس دوازدهم، در دست جوانان مستقلی خواهد بود که فارغ از این دسته بندی‌های سیاسی وارد گود شدند و توانستند اقبال مردمی نیز داشته باشند. مجلس را باید از حاشیه‌نشینی دولت نجات دهیم 🔺در مجلس جدید، باید به تغییر اساسی ریل اداره کشور بپردازیم، حرکت در حاشیه‌ها دیگر قابل قبول نیست. پیام مردم هم در انتخابات این بود که خواهان تغییرات اساسی هستند. برای اینکار باید مجلس را به ریل اصلی خودش بازگردانیم و آن‌را از حاشیه نشینی دولت‌ها نجات بدهیم. نه فقط این مجلس، مجالس مختلف در حاشیه دولت‌ها حرکت کردند و حتی قدرت برخی نهادها و دستگاه‌های اجرایی، از مجلس بیشتر شد. در این دوره باید مجلس را به راس امور بازگردانیم و آن را از دستیار دولت بودن نجات دهیم. مجلس، شاگردشوفر دولت نیست! بلکه قوه مستقلی از دولت است و باید آن را از فضای دولت‌زدگی که در مجلس یازدهم هم تشدید شد، رها کنیم. در مجلس یازدهم برخی نمایندگان سیاسی، خودشان را نماینده دولت و مجلس را بخشی از پیکره دولت دانستند و این اشتباه بزرگی بود. @dr_izadkhah
📚 1️⃣ قَالَ النَّبي -صلی الله علیه و آله: فَضْلُ اَلْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ فَضْلِ اَلْعِبَادَةِ فرمود: برتری و فضیلتِ علم نزدِ من، خوشتر از برتری عبادت است. 2️⃣ قَالَ النَّبي -صلی الله علیه و آله: قَلِيلُ اَلْعِلْمِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرِ اَلْعِبَادَةِ فرمود: اندکیِ دانش، بهتر از بسیاری عبادت است. 3️⃣ قَالَ النَّبي -صلی الله علیه و آله: طَلَبُ العِلمِ أفضَلُ عِندَ اللّه ِ مِنَ الصَّلاةِ و الصِّيامِ و الحَجِّ و الجِهادِ في سَبيلِ اللّهِ تَعالى حضرت فرمودند: نزد خداوند، آموختن دانش برتر از نماز و روزه و حجّ و جهاد در راه خداوند متعال است. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️ مولانا علي عليه السلام فرمود: بالعدل تصلح الرعیة؛ یعنی به سبب اجرای عدالت است که کار مردم اصلاح می گردد. یا در جایی دیگر بیان فرمودند: العدل حیاة الاحکام؛ یعنی تحقُّقِ عدالت است که موجبِ اجرایی شدنِ سایر احکام و فروعاتِ فقهی در جامعه می گردد. این شب ها و روز ها اختصاصا متعلق به اميرالمؤمنين علي عليه السلام است که ویژگیِ اصلیِ حکومت ایشان و به تعبیرِ دیگر حکمرانی شان بود و به همین جهتِ مهم هم به شهادت رسیده اند، بناست چند سلسله یادداشت پیرامونِ عدالت و نسبتش با آزادی که سابقا منتشر کرده بودم را مجددا به سمع و نظر شما فرهیختگان و سروران برسانم. باشد که روزنه ای باشد برای تأمُّلِ بیشتر و ورودِ جدّی تر به عرصه ی میدانِ عمل ان شاء الله. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari