eitaa logo
تأمُّلاتِ نظری
1.7هزار دنبال‌کننده
333 عکس
212 ویدیو
37 فایل
🔸️طلبه حوزه علمیه قم، #فقه_و_اصول و #اقتصادخون 📚 تحقیق و پژوهش: مطالعاتِ #علوم_انسانی 🔸️علاقه مندی: #کتاب و #کتابخوانی 💠 راه ارتباطی: @s_mortezahoseini
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ به استحضار می رسونیم؛ تو برنامه های کانال بنا شده هر هفته یا هر دو هفته ها، یک کتاب تو حوزه های مختلفی چون: ، ، ، و یا برخی رشته های رو خدمتتون معرفی کنیم و در موردِ موضوع و محتواش با هم گپ و گفتی داشته باشیم. سعی میشه معرفیِ کتاب ها طوری باشه که کسل نشیم. در واقع تنوع داره موضوعِ کتاب ها. به تدریج ممکنه یه موضوعی رو انتخاب کنیم و بصورت منسجم دربارش صحبت کنیم. پ.ن ۱: معرفیِ کتاب، محور اصلی بحث های کاناله، و در کنارش موضوعاتِ دیگه مثلِ مسائلِ روز تو حوزه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رو تقدیم حضور می کنیم. پ.ن ۲: تصویر مزبور، کتابخونه ی خودمه؛ چند سالی طول کشیده تا جمعشون کنم. [کتابای دست اولی هستند تو عرصه ی علوم انسانی؛ واسم ارزشمندن] 💢 کانالِ "تأمّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
مولانا اميرالمؤمنين علي عليه السلام : قَلِيلٌ يَدُومُ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مُنْقَطِعٍ. آن کمی که استمرار داشته باشد، بهتر از آن زیادی است که گاه هست و گاه نیست.
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس که فی المثل صاحب رای و نظر و یا آشنا با علوم جدید باشد، نامیده می شود و او را دارای "فکر باز" و نظایر اینها می دانند، و یک معنای اصطلاحی و خاص هم دارد که ترجمه Intellect‌ual فرانسه است و از "انتلکت" در زبانِ فرانسه گرفته شده است. اما تفصیل ماجرای چگونگیِ پیدایش روشنفکری در اروپا: در قرن ۱۸ میلادی در اروپا و بویژه در فرانسه، عده ای رُمان نویس و روزنامه نگار و نمایش نامه نویس و فیلسوف ظهور کردند که خود را مُتکی و معتقد به عقل مستقل و خودبنیاد می دانستند و پیروانِ ادیان و آیین های سنتی را طرفدارانِ عصر تاریکی و تاریک اندیش، و خود را نمایندگانِ عصر روشنایی و روشن اندیش می نامیدند؛ اینان در زبان فرانسه یعنی عقل گرا نامیده می شدند. مقصود از Intellect یا عقل در نگرشِ انتلکتوئل ها، همانا عقل مدرنِ اومانیستی بود. در واقع انتلکتوئل ها دعوت به پیروی از عقلِ اومانیستی و سرپیچی از تفکر دینی و وحیانی می کردند و به ترویج باورها و آداب و عاداتِ مدرنیته می پرداختند و بدین سبب نیز خود را مرّوجِ روشنگری می دانستند. در عهدِ قاجاریه که مظاهر تمدن غرب، به تدریج توسط روشنفکرها وارد ایران می شد، واژه "انتلکتوئل" را معادل "منورالفکر" به کار می بردند. اساسا طبیعت انتلکتوئل ها یا منورالفکرها، بر عقل گراییِ اومانیستی، اصالت ناسوت، انکار حقیقت وحی و تعالیم دینی، اعتقاد به اندیشه پیشرفت یا اصلِ ترقی، نفی هر نوع غیب اندیشی، مخالفت با شرایع آسمانی و یا تحریف آنها به گونه ای که با باورهای اومانیستی سازگار باشد، تاکید می کرد. روشن فکری به معنای اصطلاحی ای که عرض شد؛ تبلور و تجسّمِ روحِ سکولاریستی و خودبنیاد مدرن است و به هیچ روی با دین داری قابل جمع نیست. فلذا با توجه به این معنا، روشن فکریِ دینی، یک مفهوم متناقض است. از زمان پیداییِ روشن فکری در غرب، گروه وسیعی از آنها صراحتا الحادِ خود را اعلام داشتند که خود را لائیک یا آته ئیست و یا دئیست نامیدند. فرانسوا ماری ولتر، دنیس دیدرو، هولباخ، هلویس هلویسیوس، لامتری و کُندیاک از این دَست بودند. همچنین گروهی دیگر از روشنفکرانِ غربی در عینِ پای بندی به مبادی و مبانی و اصول و غایاتِ تفکر مدرن و روشن فکرانه، سعی در حفظِ برخی ظواهر دینی و مسخِ معانیِ باطنی آنها نمودند. فیلسوفانی چون: باروخ اسپینوزای هلندی، ژان ژاک روسوی فرانسوی چنین وضعیتی داشتند. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 @taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ مواضعِ جناب دکتر جبرائیلی در مقابلِ #الیگارشی_غرب_گرا مبتنیِ بر کتابِ #دولت_و_بازار ایشان است. بر
📚 چکیده ی فصلِ اول کتابِ در قالبِ چند سلسله یادداشت بزودی در کانال قرار داده خواهد شد. عزیزانی که این کتاب خوب و کاربردی رو نخوندند؛ مطالعه ی این چکیده ها رو از دست ندهند.
تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس
بزودی در رابطه با از زمان شکل گیری تا کنون و سیر تطورش با محوریتِ چهار کتابِ ذیل در قالبِ سلسله یادداشت هایی مطالبی به سمع و نظر خواهد رسید. 1️⃣ در خدمت و خیانت روشنفکران اثر جلال آل احمد 2️⃣ سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان اثر رضا داوری اردکانی 3️⃣ حلزون های خانه به دوش اثر شهید سید مرتضی آوینی 4️⃣ نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران اثر شهریار زرشناس 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍️ ذهن، قلب و وقت تان را در فضای سایبر به اختصاص ندهید. بیش از آنکه تمایل دارید و تماشا و استماع کنید؛ سعی کنید بخوانید. ؛ آن هم از نوعِ محتوای خوب، برکاتش بیش از دیدن و شنیدن است.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما دخالت دولت را نفی می‌کنیم، اما نظارت را لازم می‌دانیم. پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴، به دلیل عدم دولت، کارهای بد و غلطی انجام گرفت، هم به منابع ارزی و ریالی کشور، هم به خود آن بنگاه‌ها و نتیجتا به مردم ضربه خورد؛ عده‌ای سوء استفاده کردند| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
تأمُّلاتِ نظری
📚 چکیده ی فصلِ اول کتابِ #دولت_و_بازار در قالبِ چند سلسله یادداشت بزودی در کانال قرار داده خواهد شد.
چند روزی مشغول کاری بودم و نتونستم مطالبِ کتابِ رو قرار بدم. ان شاء الله بارگذاری می کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 کتاب ، فصلِ اول [بخش یکم] 🔰 در ابتدای فصل اول کتاب، مؤلف محترم مقدماتی بیان می دارند و سپس به تاریخچه ی دوگانه ی و که مهمترین چالش نظری ِ پیش روی اقتصاددانانِ قرن پانزدهم تا کنون بوده است می پردازد. مفروضِ همه ی نظریه پردازانِ هر دو طیف، تامینِ منافع کشورها و پیشرفت اقتصادیِ آنهاست. مؤلف کتاب در فصل اول بنا دارد دیدگاه های متفکرینِ هر دو طیف را بیان نموده و سپس به نقادی آنها بپردازد. 🔰 ابتدا به بیانِ دیدگاه های دو تن از متفکرینِ معتقد به یعنی و پرداخته و آنها را نقادی می کند و سپس در ادامه به بیانِ دیدگاه های متفکرینِ همچون می پردازد. 🔰 از جمله نقاط قوتِ کتاب حاضر، ارجاعات و منابع خارجی و داخلی است که در بیانِ مطالبِ کتاب مورد استفاده قرار گرفته است. و نیز نگاهِ سیاست گذارانه ی مؤلف در بیان مطالبِ اقتصادی به خواننده کمک می کند تا درکی واقع بینانه تر نسبت به اقتصاد بین الملل و اقتصاد ایران داشته باشد. 🔰 در ادامه این سلسله یادداشت ها در فصلِ اول، دیدگاه های متفکرین و را بیان نموده و نقد های وارده بر آن را ذکر خواهیم کرد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
🔰 قال مولانا الامام علی بن موسی الرضا علیهما السلام : لَيْسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّيَامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اَللَّهِ. حضرت می فرمایند: عبادت به فراوانیِ روزه و نماز نیست، بلکه عبادت به بسیار اندیشیدن در کار خداست. منبع: تحف العقول، ترجمه ی کمره ای، ج ۱، ص ۵۱۸
السلام علی المهدی و علی آبائه
بخش دوم از فصلِ اولِ کتابِ امشب بارگذاری میشه. تو این بخش قراره دیدگاه های در بابِ "تجارت آزاد" رو بگیم و نقدشون رو هم بیان کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 منابع مالیِ از کجا تامین می‌شد که هیچ‌گاه شفاف نشد! 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال: دلایل بی ثباتی ارز چیست؟ پاسخ دکتر مهدی لطفی: راه حل‌های جلوگیری از افزایش نرخ ارز: ۱. مبارزه جدی با قاچاق کالا ۲. حذف فروشندگان غیر مجاز ارز ۳. پیمان سپاری ارزی ۴. نظارت دقیق بر هزینه کرد ارز ترجیحی ۵. غیرفعال سازی مراجع و کانالهای غیر مجاز معاملات ارزی در تلگرام و واتساپ .
تأمُّلاتِ نظری
سوال: دلایل بی ثباتی ارز چیست؟ پاسخ دکتر مهدی لطفی: راه حل‌های جلوگیری از افزایش نرخ ارز: ۱. مبارزه
✍️ یکی از شاخص های مهم برای انتخاب نماینده مجلس، اینه که "نامزد انتخاباتیِ مجلس" حتما بایستی فهم و درکِ درستی در عرصه ی خصوصا اقتصاد ایران داشته باشه و از طرفی معتقد به باشه تا بتونه در مجلس با تصویبِ قوانین صحیح و به موقع، جلوی بایسته. مافیای اقتصادی گاه ممکنه تو دانشگاه باشه و با تدریس در عرصه ی اقتصاد، جهت دهی کنه نظام اقتصادیِ ایران رو و گاه می تونه تو عرصه ی سیاست گذاری کشور باشه و گاه می تونه تو کف میدون ایفای نقش کنه. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
Ayande.enghelab.Motahari_www.iranidata.com.pdf
3.39M
✍️ ایام الله دهه ی فجر فرصت خوبیه تا یه کتابِ دقیق و مستند از یک متفکر برجسته ی انقلاب اسلامی درباره ی و ماهیتش مطالعه کنیم. پ.ن: فایل PDF کتابِ نوشته متفکر شهید استاد مطهری رو خدمتتون تقدیم می کنم و پیشنهاد دارم حتما تو این ایام مطالعه اش کنید. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
📚 کتابِ ، فصلِ اول؛ بخشِ دوم 🔰 بررسیِ دیدگاه دو تن از اقتصاددانانِ برجسته ی معتقد به و [اسمیت و ریکاردو] 🔰 در قرن هجدهم میلادی نخستین بار با طرح نظریه ی توسط دو اقتصاددانِ انگلیسی به نام های و به چالش کشیده شد. طرفداران بازار آزاد با ابداعِ دو مفهومِ و در حوزه ی تجارت خارجی این نظریه را مطرح نمودند که: : استفاده از منابع کمیاب ایجاب می کند هر کشوری به تولید کالا و خدماتی بپردازد که به طور مطلق یا نسبی ارزان تر از کشورهای دیگر توانایی تولید و عرضه ی آن را دارد. : متابعت از چنین رویه ای از سوی تمام کشورها به نفعِ همه خواهد بود، چرا که تجارت آزاد یک بازی و نه یک بازیِ است. 🔰 بحث های نظری درباره ی "تجارت آزاد" به عنوان اصلی ترین رکن رویکردِ بازار آزاد در قرن ۱۹ م و بویژه اوایل قرن ۲۰ در آمریکا و بریتانیا به اوج خود رسید، طوری که سیاستمدارانی چون "کوردل هال" به تبعیت از "جان استوارت میل" بر این نظریه اصرار نمودند که موجبِ تثبیتِ صلح بین المللی خواهد شد! و "وودرو ویلسون" با همین استدلال بر ضرورتِ از میان رفتنِ کلیه ی موانع تجارت آزاد در خود پس از جنگ جهانی اول تاکید کرد. به هر حال این دیدگاه در سطح جهان بصورت غالب مطرح شد. البته و همواره هم در حوزه ی نظر و هم در محدوده ی عمل مخالفانی داشته است که در ادامه دیدگاه موافقان و مخالفان و نقد آنها بیان خواهد شد. 🔰 پ‌ن: در ادامه ابتدا دیدگاه موافقانِ "تجارت آزاد" و "بازار آزاد" نظیرِ و مطرح خواهد شد، البته به همراه نقدشان و سپس دیدگاه مقابل و مخالف همچون بیان خواهد شد. 💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇 🆔️ @taammolatenazari
✍️ معتقدانِ به و استدلال شان چیست؟ امشب مبتنی بر کتابِ دیدگاهِ رو تقریر می کنیم و سپس نقدِ وارد بر اون رو هم بیان خواهیم کرد.