هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش
روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس که فی المثل صاحب رای و نظر و یا آشنا با علوم جدید باشد، #روشن_فکر نامیده می شود و او را دارای "فکر باز" و نظایر اینها می دانند، و یک معنای اصطلاحی و خاص هم دارد که ترجمه Intellectual فرانسه است و از "انتلکت" در زبانِ فرانسه گرفته شده است.
اما تفصیل ماجرای چگونگیِ پیدایش روشنفکری در اروپا: در قرن ۱۸ میلادی در اروپا و بویژه در فرانسه، عده ای رُمان نویس و روزنامه نگار و نمایش نامه نویس و فیلسوف ظهور کردند که خود را مُتکی و معتقد به عقل مستقل و خودبنیاد می دانستند و پیروانِ ادیان و آیین های سنتی را طرفدارانِ عصر تاریکی و تاریک اندیش، و خود را نمایندگانِ عصر روشنایی و روشن اندیش می نامیدند؛ اینان در زبان فرانسه #انتلکتوئل یعنی عقل گرا نامیده می شدند. مقصود از Intellect یا عقل در نگرشِ انتلکتوئل ها، همانا عقل مدرنِ اومانیستی بود. در واقع انتلکتوئل ها دعوت به پیروی از عقلِ اومانیستی و سرپیچی از تفکر دینی و وحیانی می کردند و به ترویج باورها و آداب و عاداتِ مدرنیته می پرداختند و بدین سبب نیز خود را مرّوجِ روشنگری می دانستند. در عهدِ قاجاریه که مظاهر تمدن غرب، به تدریج توسط روشنفکرها وارد ایران می شد، واژه "انتلکتوئل" را معادل "منورالفکر" به کار می بردند.
اساسا طبیعت انتلکتوئل ها یا منورالفکرها، بر عقل گراییِ اومانیستی، اصالت ناسوت، انکار حقیقت وحی و تعالیم دینی، اعتقاد به اندیشه پیشرفت یا اصلِ ترقی، نفی هر نوع غیب اندیشی، مخالفت با شرایع آسمانی و یا تحریف آنها به گونه ای که با باورهای اومانیستی سازگار باشد، تاکید می کرد. روشن فکری به معنای اصطلاحی ای که عرض شد؛ تبلور و تجسّمِ روحِ سکولاریستی و خودبنیاد مدرن است و به هیچ روی با دین داری قابل جمع نیست. فلذا با توجه به این معنا، روشن فکریِ دینی، یک مفهوم متناقض است. از زمان پیداییِ روشن فکری در غرب، گروه وسیعی از آنها صراحتا الحادِ خود را اعلام داشتند که خود را لائیک یا آته ئیست و یا دئیست نامیدند.
فرانسوا ماری ولتر، دنیس دیدرو، هولباخ، هلویس هلویسیوس، لامتری و کُندیاک از این دَست بودند. همچنین گروهی دیگر از روشنفکرانِ غربی در عینِ پای بندی به مبادی و مبانی و اصول و غایاتِ تفکر مدرن و روشن فکرانه، سعی در حفظِ برخی ظواهر دینی و مسخِ معانیِ باطنی آنها نمودند. فیلسوفانی چون: باروخ اسپینوزای هلندی، ژان ژاک روسوی فرانسوی چنین وضعیتی داشتند.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
✍️ مواضعِ جناب دکتر جبرائیلی در مقابلِ #الیگارشی_غرب_گرا مبتنیِ بر کتابِ #دولت_و_بازار ایشان است. بر
📚 چکیده ی فصلِ اول کتابِ #دولت_و_بازار در قالبِ چند سلسله یادداشت بزودی در کانال قرار داده خواهد شد. عزیزانی که این کتاب خوب و کاربردی رو نخوندند؛ مطالعه ی این چکیده ها رو از دست ندهند.
#کتاب_خوب_بخوانیم
تأمُّلاتِ نظری
✍اندکی پیرامونِ روشنفکری و چگونگیِ پیدایشش روشن فکر یک معنای افواهی و عام دارد که در این معنا، هرکس
بزودی در رابطه با #جریان_روشنفکری_ایران از زمان شکل گیری تا کنون و سیر تطورش با محوریتِ چهار کتابِ ذیل در قالبِ سلسله یادداشت هایی مطالبی به سمع و نظر خواهد رسید.
1️⃣ در خدمت و خیانت روشنفکران اثر جلال آل احمد
2️⃣ سیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهان اثر رضا داوری اردکانی
3️⃣ حلزون های خانه به دوش اثر شهید سید مرتضی آوینی
4️⃣ نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران اثر شهریار زرشناس
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
تأمُّلاتِ نظری
بزودی در رابطه با #جریان_روشنفکری_ایران از زمان شکل گیری تا کنون و سیر تطورش با محوریتِ چهار کتابِ ذ
کتاب هایی که بناست با محوریت شون پیرامونِ #جریان_روشنفکری_ایران مطالبی به سمع و نظر برسونیم.
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما دخالت دولت را نفی میکنیم، اما نظارت را لازم میدانیم. پس از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴، به دلیل عدم #نظارت دولت، کارهای بد و غلطی انجام گرفت، هم به منابع ارزی و ریالی کشور، هم به خود آن بنگاهها و نتیجتا به مردم ضربه خورد؛ عدهای سوء استفاده کردند| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 قابی متفاوت از حضور رهبر انقلاب در مرقد امام و مزار شهدا🍃
#اللهم_احفظ_قائدنا_بحق_الحجة
تأمُّلاتِ نظری
📚 چکیده ی فصلِ اول کتابِ #دولت_و_بازار در قالبِ چند سلسله یادداشت بزودی در کانال قرار داده خواهد شد.
چند روزی مشغول کاری بودم و نتونستم مطالبِ کتابِ #دولت_و_بازار رو قرار بدم. ان شاء الله بارگذاری می کنم.
📚 کتاب #دولت_و_بازار، فصلِ اول [بخش یکم]
🔰 در ابتدای فصل اول کتاب، مؤلف محترم مقدماتی بیان می دارند و سپس به تاریخچه ی دوگانه ی #تجارت_آزاد و #حمایت_گرایی که مهمترین چالش نظری ِ پیش روی اقتصاددانانِ قرن پانزدهم تا کنون بوده است می پردازد. مفروضِ همه ی نظریه پردازانِ هر دو طیف، تامینِ منافع کشورها و پیشرفت اقتصادیِ آنهاست. مؤلف کتاب در فصل اول بنا دارد دیدگاه های متفکرینِ هر دو طیف را بیان نموده و سپس به نقادی آنها بپردازد.
🔰 ابتدا به بیانِ دیدگاه های دو تن از متفکرینِ معتقد به #بازار_آزاد یعنی #آدام_اسمیت و #دیوید_ریکاردو پرداخته و آنها را نقادی می کند و سپس در ادامه به بیانِ دیدگاه های متفکرینِ #حمایت_گرایی همچون #فردریک_لیست می پردازد.
🔰 از جمله نقاط قوتِ کتاب حاضر، ارجاعات و منابع خارجی و داخلی است که در بیانِ مطالبِ کتاب مورد استفاده قرار گرفته است. و نیز نگاهِ سیاست گذارانه ی مؤلف در بیان مطالبِ اقتصادی به خواننده کمک می کند تا درکی واقع بینانه تر نسبت به اقتصاد بین الملل و اقتصاد ایران داشته باشد.
🔰 در ادامه این سلسله یادداشت ها در فصلِ اول، دیدگاه های متفکرین #بازار_آزاد و #حمایت_گرایی را بیان نموده و نقد های وارده بر آن را ذکر خواهیم کرد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
🔰 قال مولانا الامام علی بن موسی الرضا علیهما السلام : لَيْسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّيَامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اَللَّهِ.
حضرت می فرمایند: عبادت به فراوانیِ روزه و نماز نیست، بلکه عبادت به بسیار اندیشیدن در کار خداست.
منبع: تحف العقول، ترجمه ی کمره ای، ج ۱، ص ۵۱۸
بخش دوم از فصلِ اولِ کتابِ #دولت_و_بازار امشب بارگذاری میشه. تو این بخش قراره دیدگاه های #آدام_اسمیت در بابِ "تجارت آزاد" رو بگیم و نقدشون رو هم بیان کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 منابع مالیِ #منوتو از کجا تامین میشد که هیچگاه شفاف نشد!
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال: دلایل بی ثباتی ارز چیست؟
پاسخ دکتر مهدی لطفی:
راه حلهای جلوگیری از افزایش نرخ ارز:
۱. مبارزه جدی با قاچاق کالا
۲. حذف فروشندگان غیر مجاز ارز
۳. پیمان سپاری ارزی
۴. نظارت دقیق بر هزینه کرد ارز ترجیحی
۵. غیرفعال سازی مراجع و کانالهای غیر مجاز معاملات ارزی در تلگرام و واتساپ
#دکتر_مهدی_لطفی
#مشارکت_حداکثری
.
تأمُّلاتِ نظری
سوال: دلایل بی ثباتی ارز چیست؟ پاسخ دکتر مهدی لطفی: راه حلهای جلوگیری از افزایش نرخ ارز: ۱. مبارزه
✍️ یکی از شاخص های مهم برای انتخاب نماینده مجلس، اینه که "نامزد انتخاباتیِ مجلس" حتما بایستی فهم و درکِ درستی در عرصه ی #اقتصاد خصوصا اقتصاد ایران داشته باشه و از طرفی معتقد به #اقتصاد_مقاومتی باشه تا بتونه در مجلس با تصویبِ قوانین صحیح و به موقع، جلوی #مافیای_اقتصادی بایسته. مافیای اقتصادی گاه ممکنه تو دانشگاه باشه و با تدریس #تئوری_های_غربی در عرصه ی اقتصاد، جهت دهی کنه نظام اقتصادیِ ایران رو و گاه می تونه تو عرصه ی سیاست گذاری کشور باشه و گاه می تونه تو کف میدون ایفای نقش کنه.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
Ayande.enghelab.Motahari_www.iranidata.com.pdf
3.39M
✍️ ایام الله دهه ی فجر فرصت خوبیه تا یه کتابِ دقیق و مستند از یک متفکر برجسته ی انقلاب اسلامی درباره ی #انقلاب_اسلامی و ماهیتش مطالعه کنیم.
پ.ن: فایل PDF کتابِ #آینده_انقلاب_اسلامی_ایران نوشته متفکر شهید استاد مطهری رو خدمتتون تقدیم می کنم و پیشنهاد دارم حتما تو این ایام مطالعه اش کنید.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
📚 کتابِ #دولت_و_بازار، فصلِ اول؛ بخشِ دوم
🔰 بررسیِ دیدگاه دو تن از اقتصاددانانِ برجسته ی معتقد به #تجارت_آزاد و #بازار_آزاد [اسمیت و ریکاردو]
🔰 در قرن هجدهم میلادی نخستین بار #مرکانتیلیسم با طرح نظریه ی #بازار_آزاد توسط دو اقتصاددانِ انگلیسی به نام های #آدام_اسمیت و #دیوید_ریکاردو به چالش کشیده شد. طرفداران بازار آزاد با ابداعِ دو مفهومِ #مزیت_مطلق و #مزیت_نسبی در حوزه ی تجارت خارجی این نظریه را مطرح نمودند که:
#اولا: استفاده از منابع کمیاب ایجاب می کند هر کشوری به تولید کالا و خدماتی بپردازد که به طور مطلق یا نسبی ارزان تر از کشورهای دیگر توانایی تولید و عرضه ی آن را دارد.
#ثانیا: متابعت از چنین رویه ای از سوی تمام کشورها به نفعِ همه خواهد بود، چرا که تجارت آزاد یک بازی #برد_برد و نه یک بازیِ #حاصل_جمع_صفر است.
🔰 بحث های نظری درباره ی "تجارت آزاد" به عنوان اصلی ترین رکن رویکردِ بازار آزاد در قرن ۱۹ م و بویژه اوایل قرن ۲۰ در آمریکا و بریتانیا به اوج خود رسید، طوری که سیاستمدارانی چون "کوردل هال" به تبعیت از "جان استوارت میل" بر این نظریه اصرار نمودند که #تجارت_آزاد موجبِ تثبیتِ صلح بین المللی خواهد شد! و "وودرو ویلسون" با همین استدلال بر ضرورتِ از میان رفتنِ کلیه ی موانع تجارت آزاد در #اعلامیه_چهارده_ماده_ای خود پس از جنگ جهانی اول تاکید کرد. به هر حال این دیدگاه در سطح جهان بصورت غالب مطرح شد. البته #تجارت_آزاد و #بازار_آزاد همواره هم در حوزه ی نظر و هم در محدوده ی عمل مخالفانی داشته است که در ادامه دیدگاه موافقان و مخالفان و نقد آنها بیان خواهد شد.
🔰 پن: در ادامه ابتدا دیدگاه موافقانِ "تجارت آزاد" و "بازار آزاد" نظیرِ #اسمیت و #ریکاردو مطرح خواهد شد، البته به همراه نقدشان و سپس دیدگاه مقابل و مخالف همچون #فردریک_لیست بیان خواهد شد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
✍️ معتقدانِ به #بازار_آزاد و #تجارت_آزاد استدلال شان چیست؟
امشب مبتنی بر کتابِ #دولت_و_بازار دیدگاهِ #آدام_اسمیت رو تقریر می کنیم و سپس نقدِ وارد بر اون رو هم بیان خواهیم کرد.
📚 #معرفی_کتاب: تاریخ عقائد اقتصادی، اثر دکتر یدالله دادگر، نشر سازمان سمت
✍️ اساسا برای درکِ دقیق و عمیقِ هر علمی، آشنایی با "سیر تطوّرِ اندیشه ها" در آن علم بسیار حائز اهمیت است. طبعا #علم_اقتصاد هم از این امر مستثنی نیست. کتابِ بسیار عالیِ پیش رو برای آشنایی با سیر اندیشه های اقتصادی در طول تاریخ گزینه ی بسیار خوبی است که مطالعه ی آن را به شما فرهیختگان پیشنهاد می کنم.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
📚 کتابِ #دولت_و_بازار، فصل اول؛ بخشِ سوم
🔍 بررسیِ اجمالیِ مبانیِ فکری و اصول سه گانه ی #آدام_اسمیت در اقتصاد
🔰 با توجه به کتابِ #ثروت_و_ملل آدام اسمیت، او همانندِ متفکرینِ فرانسوی [فرانسوا کنه، تورگو، روسو و ولتر] معتقد و متاثر از "مکتبِ فیزیوکراسی" است. او همانند فیزیوکرات ها قائل به وجودِ یک #نظم_طبیعی در جهان است. او می گوید: "حکمت طبیعت، خوشبختانه تدارکاتِ فراوانی برای جبرانِ بسیاری از تاثیراتِ نامطلوبِ حماقت و بیدادگریِ انسان فراهم آورده است."
🔰 در اندیشه ی #اسمیت، باور به "نظم طبیعی" و "اصالت و آزادی فرد" باعث شد او به طرفداری از #بازار_آزاد و #تجارت_آزاد روی آورد. بنابراین مبانیِ فکری بالا، منجر به بوجود آمدنِ سه مفهومِ کلیدیِ #دست_نامرئی، #تقسیم_کار_بین_المللی و #مزیت_مطلق شد و اینگونه بود که پایه های نظریِ #اقتصاد_کلاسیک شکل گرفت.
🔰اما توضیحِ اجمالیِ اصول سه گانه
1️⃣ #دست_نامرئی؛ اسمیت برای توضیح و تأکید بر وجودِ "نظام طبیعی" مفهومِ جدیدِ #بازار_خود_تنظیم [Self-regulating Market] را ابداع و آن را با استعاره ی "دست نامرئی" تبیین می کند. به نظر او، یک دست نامرئی وجود دارد که بازار را تنظیم می کند و به کمک #مکانیسم_قیمت ها آن را به سوی تعادل می کشاند. او معتقد است؛ بازار به صورتِ غیرمتمرکز به تنظیم روابطِ #عرضه و #تقاضا پرداخته و در شرایطِ #رقابت_کامل، وضعیت موجود را به طور خودکار تعدیل می کند. باید توجه داشت که؛ نظریه ی "دست نامرئیِ" آدام اسمیت، بر اساس این فرض بنا شده که مردم #عقلانی عمل می کنند و بر مبنای "اصالت فرد" در همه ی اوقات سعی می کنند رفاه و منافعِ شخصیِ خود را ارتقا دهند.
همچنین با توجه به #دست_نامرئیِ آدام اسمیت؛ پیگیریِ #نفع_شخصی توسط افراد جامعه، فارغ از توجه شان به منافع عمومی، در راستایی به پیش می رود که در عین حال #منافع_اجتماعی را نیز تأمین می کند. اسمیت با این استدلال، وجودِ موانع در برابرِ #تجارت_آزاد در عرصه ی بین المللی را به چالش کشیده و #عدم_مداخله_دولت در این عرصه را نیز توصیه می کند.
🔰 در ادامه، دو اصلِ باقی مانده ی دیگر را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس نقدهای وارده بر آنها بیان خواهد شد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari