eitaa logo
تأملات اجتماعی
170 دنبال‌کننده
268 عکس
86 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
Shab06Moharram1403[05].mp3
9.38M
🎙مبادا غزه را تنها گذاری (نوحه سنتی) 🔺بانوای: حاج میثم مطیعی 👈 متن شعر: Meysammotiee.ir/post/3014 🏴 شب ششم ☑️ @MeysamMotiee
📌 امشب کسی می گفت: ما در مواجهه با خانواده ی شهدا، فداکاری آنان برای مکتب را برجسته می کنیم و اگر مادر شهیدی برای مصیبت از دست دادن فرزند را برجسته کند او را تقبیح می کنیم، اما در مواجهه با شهدای کربلا، نه تنها به هدف و راه امام و شهدا دقت نمی کنیم، بلکه گاها حادثه را به مصیبت های شخصی تقلیل می دهیم. روضه هایمان نوعا اینگونه است.
تأملات اجتماعی
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون» 🔹امسال برای منبر ظهر ها به مسجدی می روم در ضلع جنوب غ
📌عرفی گرایی 🔹بعضی از دوستان درباره ی معنای عرفی گرایی در یادداشت بالا سوال کرده اند. منظور از عرفی گرایی در آن یادداشت، سکولاریزم نیست، بلکه معنایی فراتر مد نظر است. منظور از عرفی گرایی در آن یادداشت، کنار گذاشتن همه ی افکار و رفتارهایی است که از یک چارچوب خاص برآمده باشند، چه چارچوب علم باشد و چه دین. به عبارتی شکستن هر چارچوبی که بخواهد رفتار را مقید کند. و بجای آن عمل بر اساس سلیقه ی عمومی یا ذائقه ی عامه. به عبارت دیگر غلبه دادن فرهنگ عمومی بر همه ی چارچوب های علمی و دینی و .... . به گمان نکارنده، این عنوان بیانگر فضای عمومی جامعه ی ماست که البته ملازم است با نوعی آشفتگی و بی نظمی و بی قاعدگی، که لازمه ی فرهنگ عمومی است. گمانم بر این است که این فرایند در ایران در دهه ی اخیر شدت گرفته و پس از عرصه ی خانواده و دین و مناسک عزاداری و ... اکنون به مرزهای نهاد سیاست رسیده. شواهد این ادعا را عرض خواهم کرد.
هدایت شده از مبلغین رسالات الله
شورای روستا تنها نهاد رسمی برای مدیریت روستاس از بعد انقلاب که حکومت، مردم سالاری شد و حکومت سلطنتی-موروثی سرنگون شد سبک کدخدا محوری روستاها هم از بین رفت قبلا در روستاها یکی کدخدا بود و بعد از او فرزند ارشدش کدخدا میشد اینجا هم قبلا همین طوری بوده اما الآن مردم شورای روستا رو انتخاب می کنن و شورا، دهیار رو شورای روستای اینجا آقایان کدخدایی، خداپرست و عبدی هستن از آقای کدخدایی و خداپرست خواهم نوشت ان شاءالله @revayatrosta
تأملات اجتماعی
شورای روستا تنها نهاد رسمی برای مدیریت روستاس از بعد انقلاب که حکومت، مردم سالاری شد و حکومت سلطنتی
به نکته ی جالبی اشاره کردند. با برافتادن سلطنت و برقراری حکومت مردم سالاری، سیستم ارباب رعیتی و کدخدایی نیز در روستاها تضعیف و نهایتا حذف شد و الان بجای آن شورا و دهیار و.... جایگزین شده. نفس این اتفاق و تحلیل آن مهم است. اما ای کاش دوستانی که در بطن کار هستند، مزایا و معایب و نقائص این مدل شورایی را در همان سطح روستا تحلیل و نقد کنند. (مثلا گاهی همین سیستم شورایی در روستاها، پس از مدتی ناخودآگاه به همان سیستم سلطنتی تبدیل می شود.) هر تحلیل و نقدی در آن سطح، در تحلیل مدل مردم سالاری در کلان جامعه نیز به کار خواهد آمد. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون» 🔹امسال برای منبر ظهر ها به مسجدی می روم در ضلع جنوب غ
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون» (خلاصه ی بحث امروز شنبه ۲۳تیر) 🔹اقدامات رسول خدا برای تغییر جامعه جاهلی به مدینه ی نبوی 🔹🔹اقدامات بنی امیه برای تغییر جامعه ی نبوی به جامعه ی جاهلی ▪️رسول خدا برای حراست و حفاظت از جامعه ی اسلامی در برابر انحرافات و تغییرات منفی، ساختار و ساز و کار خاصی را پیش کشیده بودند. هدف اصلی این اقدامات مصونیت بخشی امت اسلامی بود که عمدتا از راه هویت بخشی به امت اسلامی و همچنین وضع برخی قوانین شرعی مانند تولی و تبری و امر بمعروف و نهی از منکر دنبال می شد. به نظر می رسد که هویت بخشی به امت اسلامی در برابر امت کفر، پایه ای ترین اقدام رسول خدا در مسیر استحکام درونی امت بوده است. بر همین اساس قرآن یاران پیامبر را با وصف «مؤمنین» مورد خطاب قرار داده و در آیه ی ۲۹فتح و ..... ویژگی‌ها و صفات آنها را یک یک بر می شمرد. حوادث سالهای بعد و نرمش امت اسلام در برابر تغییرات منفی، اهمیت استحکام درونی را که رسول خدا سالها برای آن متحمل زحمت شد بیش از پیش آشکار کرد. اتفاقا سیاست بنی امیه در بازگرداندن سلطنت بجای خلافت اسلامی، بر همین شکاف ها متمرکز شد و شد آنچه که شد. مرور تاریخ امت اسلام در عصر بنی امیه نشان می دهد که بنی امیه در مسیر تغییر جهت حرکت امت، با سوار شدن بر این نقاط، مانع عمده ای بر سر راه خود نمی دیده و از این جهت، فرایند تغییر و ارتجاع پس از پیغمبر اکرم را با سرعت پیاده نمود. ▪️در دوران معاصر نیز اقدامات امام ره در مسیر ایجاد جامعه ی اسلامی، از دهه ها قبل قابل ردیابی و بررسی است. به نظر می رسد با توجه به ایمان و اعتقاد مردم در عصر حاضر، محوری ترین راهبرد امام ره در ایجاد استحکام درونی امت اسلامی، راهبرد «وحدت و اتحاد داخلی» بوده است که در دو سطح ایران و جهان اسلام دنبال کرده اند. بررسی روش امام ره در ایجاد تغییر اجتماعی در عصر کنونی، نیازمند تأمل بیشتری است. @taamollat
📌چند نکته درباره ی «الگوهای تغییرات اجتماعی» 🔹آنچه در اینجا می آورم بسی فراتر و غنی تر از آن چیزی است که در مجلس عرضه می شود. ۱. نکته ی اول در باب تغییرات اجتماعی، آن است که تغییر اجتماعی ، امری لابد منه است و همه ی جوامع انسانی،بدلیل خصلت ذاتی انسان که تفکر و تأمل و اعتبارسازی است، تغییرات اجتماعی را به گونه ای تجربه می کنند. ۲. با اینحال همه ی تغییرات اجتماعی الزاما مثبت و رو به جلو نیست. شهید مطهری در کتاب اسلام و نیازهای زمان بیانات مفصلی درین رابطه دارند که این مطالب بر همان مبانی مبتنی است. پایه ی اصلی در تقسیم تغییرات اجتماعی از نگاه ایشان، مسئله ی «فطرت جامعه» است خود که نیازمند بحث تفصیلی است. ۳. یکی از بهترین نمونه های تاریخی که در برگیرنده ی توامان تغییر اجتماعی مثبت و منفی است، دوران تاریخی رسول خدا و پس از آن است. غیر از اقدامات مقدماتی رسول خدا در مکه، پدیده ی نفاق در مدینه، حادثه ی سقیفه و سپس ظهور جریانات کلامی و از همه مهمتر بررسی تاریخی جریان بنی امیه، دستمایه های بسیار خوبی برای تحلیل تغییرات اجتماعی در این دوران است. ۴. در دوران معاصر نیز، اصل واقعه ی انقلاب اسلامی، سالهای جنگ، و خصوصا سالهای پس از جنگ و جریان اصلاحات و چپ و.... نقاط عطف قابل بررسی در بحث تغییرات اجتماعی در دوران معاصر است. ۵. ریشه ی تغییرات اجتماعی منفی و حرکت قهقرایی امت پس از رسول خدا را در دو ساحت می توان پیگیری نمود: ریشه های داخلی: ضعف ایمان ها. مرض های قلبی. نفاق ریشه های خارجی: نفوذ و اقدامات یهود و بنی امیه در حوزه های فرهنگی، دینی و اقتصادی ۶. آیا جلوگیری از تاثیر این عوامل ممکن بود؟ بر اساس آیات قرآن کریم، مبنی بر لزوم رشد و استحکام درونی جامعه ی اسلامی و همچنین هشدارها نسبت به مراقبت از دشمنان خارجی، جلوگیری از این حوادث امکانپذیر بود و امت می توانست مسیر تاریخ را به سمت دیگری ببرد. (آیات قابل توجه در اینجا: فتح،۲۹- توبه،۲۴ و....) ۷. بنابر مجموع آنچه گفته شد و با تمرکز بر دو مورد تاریخی (صدر اسلام و انقلاب اسلامی), به نظر می رسد بطور کلی عوامل زیر مهمترین اثر را بر تغییرات اجتماعی بر جای می گذارند: اول: باورها و خلقیات افراد جامعه به نظر می‌رسد وضعیت اجتماعی در هر جامعه ای برآیند باور ها و خلقیات آن است و تغییرات اجتماعی نیز در پی تغییر همان ها پدید می آید. تقسیم بندی فارابی از مدینه ها (مدینه فاضله و جاهله و تقسیمات آنها) ناظر به همین نظام باورها و خلقیات افراد است. مثلا مردمانی که به دنبال فضیلت ها هستند جامعه ای را شکل می دهند غیر از جامعه ای که مردم به دنبال رذیلت ها هستند. دوم: قدرت های سیاسی قدرت های سیاسی از آنجا که سرچشمه های نهادها را در اختیار دارند، یکی از عوامل عمده ی تغییرات اجتماعی هستند. بطوریکه گاهی عامل اول (باورها و خلقیات) تحت تاثیر عامل قدرت دچار دگرگونی شده و تغییرات بعدی را رقم می زند. @taamollat
تأملات اجتماعی
👆صوت جلسه ی روز شنبه ۲۳ تیر، که به درخواست برخی دوستان قرار می دهم. چنانکه گفته شد، ارائه مطالب در جلسه از آنچه در اینجا مکتوب می شود، بسی ساده تر و عمومی تر است.
تأملات اجتماعی
📌 «الگوهای تغییر اجتماعی از صدر اسلام تاکنون» (خلاصه ی بحث امروز شنبه ۲۳تیر) 🔹اقدامات رسول خدا برا
📌 سرفصل های جلسه ی روز یکشنبه، هشتم محرم. (یکشنبه،۲۴تیر). مسجد امام رضا (ع), بازار تهران 🔹 تعبیه ی عوامل قوام بخش جامعه ی اسلامی توسط قرآن کریم و رسول خدا، با هدف جلوگیری از بروز تغییرات منفی در جامعه ی اسلامی ۱. تعالیم قرآن کریم و اقدامات رسول خدا همگی مشتمل بر نقاطی بود که رعایت آنها موجب قوام بخشی جامعه ی اسلامی می شد. رعایت آن نکات و تعالیم جامعه را در مسیر تغییرات مثبت قرار می داد و از بروز تغییرات منفی نیز جلو گیری می کرد. اما سیر حوادث به سمتی دیگر پیش رفت. ۲. با نظر به مجموع آیات قرآن کریم و تعالیم رسول خدا، به نظر می‌رسد که قوام بخشی امت اسلامی از دو راه درونی و بیرونی دنبال گردیده است. در بعد درونی اصلاح اعتقادی و فکری و سپس قرار گرفتن در یک رابطه ی معنوی با خدای متعال و امور معنوی مد نظر بوده و در بعد بیرونی نیز هویت بخشی به امت اسلامی از طریق مرزبندی سیاسی، اعتقادی و فرهنگی برنامه ی رسول خدا برای قوام بخشی به امت اسلامی بوده است. کلیات هر دو راهبرد درونی و بیرونی بصورت یکجا در آیه ی ۲۹ سوره ی فتح بیان شده و تفصیل آنها نیز در آیات دیگر قابل مشاهده است. آیه ی شریفه در بعد درونی یاران رسول خدا را دارای روحیه ی عبادت و راز و نیاز با خدا و در بعد بیرونی دارای مرزبندی روشن با دشمنان دین خدا معرفی می کند. جالب توجه است که قرآن کریم پس از بیان این ویژگی‌ها به صفتی خاص از یاران رسول خدا در کتاب انجیل اشاره می کند که بر اساس آن یاران رسول خدا دارای استحکام درونی و بدون وابستگی به دیگران هستند. @taamollat ادامه 👇👇👇
رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا.(آیه 29 سوره فتح) ترجمه:محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلم) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قویدل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند، آنان را در حال رکوع و سجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا و خشنودی او را می‌طلبند، بر رخسارشان از اثر سجده نشانه‌های نورانیّت پدیدار است. این وصف حال آنها در کتاب تورات و انجیل مکتوب است که (مثل حال آن رسول) به دانه‌ای ماند که چون نخست سر از خاک برآورد جوانه و شاخه‌ای نازک و ضعیف باشد بعد از آن قوّت یابد تا آنکه ستبر و قوی گردد و بر ساق خود راست و محکم بایستد که دهقانان را (در تماشای خود) حیران کند (همچنین محمد صلی اللّه علیه و آله و سلم و اصحابش از ضعف به قوّت رسند) تا کافران عالم را (از قدرت و قوّت خود) به خشم آرند. خدا وعده فرموده که هر کس از آنها ثابت ایمان و نیکوکار شود گناهانش ببخشد و اجر عظیم عطا کند. ۳. از اینجا به بعد جایگاه بسیاری از آیات قرآن کریم درباره ی ایمان واقعی و بحث ولایت روشن می شود. ایمان و ولایت دو راهبرد اصلی رسول خدا برای قوام بخشی به امت اسلامی بود. مع الاسف امت اسلامی پس از رسول خدا با نادیده گرفتن همین دو اصل مهم در مسیری دیگر قرار گرفت و تغییرات منفی با سمت و سوی غلبه ی جریانات باطل آغاز گردید. @taamollat
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوربین مخفی / روضه بی ریا گوشه خیابون
📌 «رویکردها به حادثه ی عاشورا و تاثیرات فردی و اجتماعی آن» (بحث دهه ی دوم) 🔹در حال آماده سازی و جمع بندی بحثی هستم که قرار است از فردا شب در مسجدی دیگر ارائه دهم انشالله. موضوع کلی بحث «رویکردها به حادثه ی عاشورا و تاثیرات فردی و اجتماعی آن» است. در این بحث قرار است انواع رویکردهای سیاسی، باطنی گرایی، کلیسایی و.... که به حادثه ی عاشورا شده طرح و نقد شود. علی رغم اینکه این دیدگاه ها عمدتا از زبان تحلیلگران غیر شیعی ابراز شده، اما رفته رفته در میان خود شیعیان نیز جای پایی پیدا کرده و گسترش یافته، از جمله نگاه کلیسایی به حادثه ی عاشورا که هدف قیام امام را آمرزش گناهان امت می داند، از رویکردهای خیلی شایع در جامعه ی امروز ماست. نگاه عرفانی نیز که حادثه را صرف تقابل عقل و عشق می داند در میان طیفی از شیعیان با اقبال گسترده روبروست. هر کدام ازین دیدگاه ها نتایج خاص خود را بر رفتار فردی و اجتماعی برجای می گذارد که بعضاً مخرب و مخدر است. در این ده شب، با رجوع به آیات قرآن کریم (به عنوان بستر فهم رفتار اولیای دین) و رجوع به تاریخ و کلمات اهل بیت ع تلاش می کنیم تا به رویکردی صحیح، مستند و منطقی به حادثه ی عاشورا دست پیدا کنیم؛ و الله هو الموفق و المعین. @taamollat
نمی‌دانم چقدر با آثار آقای سنگری آشنایی دارید. آقای *کربلا‌پژوه* هستند و سال‌هاست درباره‌ی واقعه‌ی پژوهش می‌کنند و کتاب‌های متنوعی درباره‌ی این واقعه دارند که هر کدامشان دری‌ جدید به‌رویمان می‌گشاید. این کتاب‌ها هر‌کدام درس‌های زیادی در دلشان نهفته‌است که دید متفاوتی نسبت به عاشورا بهمان می‌دهد. امروز من دو کتاب از بین کتاب‌های خوبشان معرفی می‌کنم. *🔹این کتاب روایتی‌ست دو جلدی از یاران اباعبدالله‌الحسین(ع)* در این کتاب با موضوعاتی چون جایگاه و فضائل اصحاب امام(ع) 🔸پیوند و رابطه‌ی امام(ع) با یارانشان 🔸شباهت عاشورا با عصر ظهور 🔸شهیدان پیشاهنگ 🔸شهیدان نخستین نبرد تیرباران صبح 🔸شهیدان نبرد تن‌به‌تن و... آشنا می‌شویم. *🔹روایتی‌ست از زمینه‌سازان و تبهکاران عاشورا* در این کتاب با موضوعاتی چون 🔸بررسی نتایج و ره‌آورد ویژگی‌های شخصیتی دشمنان حضرت(ع) 🔸معرفی گروه‌های مختلف زمینه‌سازان عاشورا از سال‌ها قبل از واقعه تا روز عاشورا و بررسی یک‌به‌یک این شخصیت‌ها آشنا می‌شویم. 🔻آقای سنگری یک دایره‌المعارف عاشورایی زنده هستند که خیلی از افراد به ایشان رجوع می‌کنند و راهنمایی می‌گیرند. این کتاب‌ها را به نویسنده‌ها، پژوهشگر‌ها، سخنران‌ها و تمام کسانی که می‌خواهند بیشتر درباره‌ی امام حسین(ع) و یارانشان بدانند، توصیه می‌کنم. ؟ 🕊@paiband
📌 از هیئت تا سبک دینداری و سبک زندگی 🔹الان ساعت حدود ۲ بامداد و نزدیک اذان صبح است، و من دقایقی پیش از یکی از هیئت های صاحب نام و معروف تهران به خانه برگشتم. از آن دست هیئت های پر شور و جوانانه که در چنین شبی با سر و صورت زخمی و مجروح از هیئت خارج می شوند. به اصرار بعضی دوستان بالاخره امشب توانستم در دقایق پایانی آن هیئت حاضر شوم. جزییاتش بماند؛ ولی این سبک هیئت ها، از سویی تولید کننده ی سبک خاصی از دینداری -با نظام اعتقادی و رفتاری خاص خود- و به تبع آن مولد نوعی سبک زندگی است که همه ی وجوه زندگی افراد از ادبیات گفتاری گرفته تا سبک اخلاقی و رفتار شغلی و.... را تحت تاثیر قرار می دهد. به اعتقاد من این سبک دینداری و زندگی در دهه های اخیر رواج گسترده ای داشته و بعنوان یک الگو جایگزین سبک زندگی دینی سنتی پدران و مادران ما شده. ویژگی اساسی این سبک آن است که باندازه ی سبک دینداری سنتی گیر و گور ندارد و در عین اینکه نوعی آرامش مذهبی ایجاد می کند، مانع چندانی برای آزادی عمل ایجاد نمی کند. این سبک زندگی دینی، با آنچه که در یادداشت های قبل «عرفی گرایی» نامیدم کاملا همسوست. به عبارت دیگر عرفی گرایی در میان طبقه ای از قشر مذهبی ما، به این شکل ظاهر شده است. اینها که گفتم صرفا یک توصیف از یک واقعیت اجتماعی بوده و فاقد هرگونه داوری و قضاوت می باشد. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تأملات اجتماعی
📌 «رویکردها به حادثه ی عاشورا و تاثیرات فردی و اجتماعی آن» (بحث دهه ی دوم) 🔹در حال آماده سازی و جم
📌 رویکردها در تحلیل حادثه ی کربلا 🔹امشب اولین شب این بحث بود. بحث های محرم معمولا بر محور محبت و ولایت می چرخد و روضه های سنگین و مکشوف. اما این بحث برای مردم جالب بود و همین شب اول واکنش های خوبی در پی داشت. ▪️امشب بعد از بحث درباره ی ضرورت داشتن رویکرد درست و واقعی به حادثه ی عاشورا، به تبیین نگاه سیاسی به حادثه و ریشه های آن پرداختیم. از جمله آنکه در فضای آن عصر نه تنها نگاه معنوی به امام و جایگاه امامت وجود نداشت، بلکه به علت آشکار بودن اعتراض بنی هاشم به دستگاه، آنان همواره به عنوان جریان معارض حاکمیت شناخته می شدند و در این فضا هم طبیعی بود که بخش عمده ای از جامعه ی اسلامی، حرکت امام حسین ع را بعنوان حرکتی سیاسی تلقی کنند. اعتراضات و هشدارهای برخی از اصحاب و حتی نزدیکان امام عمدتا ناشی از همین نگاه سیاسی صرف به حرکت امام بوده است. فردا شب انشالله نمونه هابی تاریخی از این نگاه را در میان هم‌عصران امام و همچنین تحلیل گران عرضه خواهیم نمود؛ انشالله @taamollat
📌 با سبک تر شدن نسبی برنامه های ایام عزای سیدالشهدا ع، عرضه ی نتایج تحقیقات و مطالعات قبلی را پی خواهم گرفت، انشالله. 👈 ابتدائا معرفی و تبیین نکات مهم کتاب «درامدی بر علوم انسانی اسلامی، در اندیشه ی آیت الله خامنه ای»:
تأملات اجتماعی
📌درباره ی کتاب علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای ۱ 🔹اگرچه کتاب خود داعیه ی روش شناسی اندیش
📌 درباره ی کتاب « درآمدی بر علوم انسانی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای» ۲ 🔹در باب روش تحقیق در اندیشه ی متفکران یکی از برجستگی های این کتاب، معرفی و تبیین روش تحلیل اندیشه ی متفکران است که مولف در بخش های ابتدایی آن را به تفصیل شرح داده و الگویی برای تحلیل اندیشه ی متفکران ارائه نموده است. طبیعتاً در این مختصر مجال شرح و گزارش همه ی آن مطالب نیست، از اینرو چند نکته پیرامون کلیت آن بیان می شود: ۱. توجه به خاستگاه های اجتماعی، تاریخی، شخصیتی و خانوادگی در شکل گیری نظریات، آن را از نسبت دادن نابجا با منابع قدرت دور می کند. مولف در ص ۶۱ اشاره می کند که یکی از اهداف پرداخت تفصیلی به این زمینه ها، از بین بردن این اتهام است که دیدگاه علوم انسانی آیت الله خامنه ای، بعنوان ابزاری برای حفظ قدرت در ذهن ایشان شکل گرفته. کتاب با رجوع گسترده به تاریخ زندگی ایشان ریشه ها و امتداد های اندیشه ی علوم انسانی را در نظام اندیشه ی ایشان بازنمایی می کند. ۲. مبنایی که این کتاب در رجوع به خاستگاه تاریخی و فرهنگی در تحلیل نظریات به کار گرفته، همان مبنایی است که استاد پارسانیا، در مقاله ی نظریه و فرهنگ آن را بسط داده و در آن رشته ای از عوامل موثر بر شکل گیری نظریات را تشریح کرده اند. بر اساس آن دیدگاه نظریات علوم انسانی هیچ گاه در خلأ شکل نمی گیرند. بلکه رشته ای از عوامل زیستی، خانوادگی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی در شکل گیری نظریات موثرند. ۳. نکته سوم در باب تحلیل اندیشه ی علوم انسانی آیت الله خامنه ای، تحقیق در خاستگاه نهایی شکل گیری نظریه است. نویسنده پس از مرور کلی خاستگاه های نظریات علوم انسانی در میان متفکران جهان، به رویکردهای مختلف تحقیق در علوم اسلامی پرداخته و پس از شرح کلی آن دیدگاه ها خاستگاه اندیشه ی علوم انسانی ایشان را «الهیات اجتماعی» معرفی می کند. ۴. الهیات اجتماعی که می توان آن را با عباراتی چون «بینش نوین اسلامی» یا «طرح دوباره ی اسلام در فضای فرهنگ امروزی جهان» معرفی نمود، همان مدل دین شناسی ایشان است که نظریه ی علوم انسانی ایشان نیز مستخرج از همین دیدگاه دین شناسی است. نظر به اهمیت این مبنا در فهم نظریه علوم انسانی آیت الله خامنه ای، در یادداشت بعد، دیدگاه کتاب را درباره ی این مفهوم مرور خواهیم کرد. @taamollat
🧰 اشاره: الهیات اجتماعی، همان جعبه ابزاری است که تمام مبانی هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی، جامعه شناسی و.... متفکر در آن قرار دارد و دیدگاه علوم انسانی او نیز کاملا بر همان مبانی استوار شده. در حقیقت هر متفکری -چه التفات داشته و چه نداشته و چه به آن تصریح کند یا نکند- دارای چنین جعبه ابزاری هست. بر محقق و پژوهشگر است که در تحلیل دیدگاه متفکر، این بخش مهم را فروگذار نکند. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سبک و صدای آقا نریمان برای ما بچه هایی که نوجوانی مان در دهه ی هفتاد بود خیلی خاطره انگیز است. فضای هیئت های تهران در سالهای آخر دهه شصت و ابتدای دهه‌ی هفتاد عموما با فضای جبهه و جنگ و شهدا آمیخته بود. حتی خاطرم هست که روضه های حاج منصور در آن دوران گاهی رفت و برگشتی بود بین جبهه ی خودمان و کربلا. مثلا روضه ی عبدالله را با روضه ی فرزندان شهدا شروع می کرد. و یا روضه ی مسلم را با روضه ی اسرا و آزادگان پیوند میزد.‌ سبکی بود برای خودش. در آن سالها بود که اولین بار به آقا نریمان برخوردم با همین سوز و صدا و شور سنگینی که الان دارد. آن اوائل در حسینیه ی پنبه چی می خواند، در چهارراه دروازه دولاب. در آن سالها که به موازات تغییرات اجتماعی گسترده، سبک های مداحی هم در حال تغییر بود، سبک و روش آقا نریمان چیزی بود بین سبک سنتی و جدید. گاهی هم اشعار و سبک هایش کاملا جدید بود. و متفاوت از سنتی خوان هایی چون حاج منصور و حدادیان. سبک نریمان و کسانی چون حاج محمود و طاهری، سبک های جدیدی بود که عمدتا باید آنها را در عداد سبک های سنتی به حساب اورد، اما با نوآوری های قابل توجه. سبک اینها بسیاری از جوانان آن دوره را که یک پا در سنت داشتند به خودش جذب کرد. اما برای جوانان نسل بعد دیگر همین ها هم جذاب نبودند و به موازات ورود گسترده ی سبک پاپ در موسیقی، ساختار شکنانی چون سید ذاکر پا به میدان گذاشتند. دیروز بعد سالها دوباره به مجلس آقا نریمان رفتم و تمام خاطرات آن دوران از جمله هیئت های رزمندگان برایم زنده شد. یادش بخیر. @taamollat
تأملات اجتماعی
سبک و صدای آقا نریمان برای ما بچه هایی که نوجوانی مان در دهه ی هفتاد بود خیلی خاطره انگیز است. فضای
📌بعد التحریر۱ 🔹سالهای ابتدایی دهه ی هفتاد در جریان حاکمیت کارگزاران، سالهای تغییر خیلی چیزها بود، از سبک سیاست ورزی، ورود گسترده ی تکنولوژی های جدید، سبک پوشش و حتی سبک مداحی. حتی روی کارآمدن اصلاحات در خرداد ۷۶ را باید ادامه ی همان تغییرات در بعد سیاسی دانست. خیلی حرف و تحلیل دارد این دوران که در فهم شرایط امروز خیلی موثر است
تأملات اجتماعی
📌بعد التحریر۱ 🔹سالهای ابتدایی دهه ی هفتاد در جریان حاکمیت کارگزاران، سالهای تغییر خیلی چیزها بود، ا
📌بعدالتحریر۲ 🔹در تغییر فضای اجتماعی ایران، از فضای آرمانی و انقلابی دهه ی شصت به فضای عرفی و شاید مدرن، دولت کارگزاران و شخص آقای هاشمی بیش از جریان اصلاحات موثر بوده. به گمانم آن قدری که روحیه ی کارگزارانی توانست پایه های سنت را در جامعه ی ما بلرزاند، جریان اصلاحات نتوانست. اتفاقا جان فوران نیز در کتاب تاریخ تحولات اجتماعی ایران، آن جریان موثر در ورود ایران به دنیای جدید را همین جریان و شخص آقای هاشمی معرفی می کند و اصلا اسمی از جریانات دیگر نمی آورد. تاثیرات اجتماعی این جریان فکری و سیاسی و همچنین عقبه های آن هنوز بدرستی کاویده و شناخته نشده و بالطبع برای مردم هم بیان نشده و جامعه نیز شناخت درستی از آن ندارد. وجه دیگر اهمیت این جریان بقا و فعالیت آن در سالهای کنونی است. معتقدم که این جریان هنوز هم در حال شخم زدن فضای اجتماعی ایران، فراتر از تغییرات سیاسی است. دولت روحانی دقیقا در همین راستا عمل کرد. شرحش بماند. @taamollat
تأملات اجتماعی
📌بعدالتحریر۲ 🔹در تغییر فضای اجتماعی ایران، از فضای آرمانی و انقلابی دهه ی شصت به فضای عرفی و شاید
📌بعدالتحریر۳ 🔹غرضم فقط مرور خاطرات جلسات دهه ی هفتاد بود، چه کنم که درین نیمه شب، ذهنم تا به کجاها که پر نکشید. القصه؛ آن چیزی را که در یادداشت های قبل، عرفی گرایی در جامعه ی امروز -بعنوان مهمترین شاخصه ی جامعه ی امروز ایران- نامیدم، نقطه ی شروعش همین دوران کارگزاران است. معتقدم از این دوران بود که گذر از همه ی چارچوب های سنتی، ملی، دینی و فرهنگی کلید خورد و دوران سرگردانی آغاز شد. درباره ی این دوران خیلی باید خواند و نوشت. @taamollat