eitaa logo
روشنای تبیین✔️
24.3هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
6.7هزار ویدیو
361 فایل
امام‌خامنه‌ای:جهادتبیین‌یک‌واجب‌فوری‌وقطعی‌ست. باذهن‌فعال‌وزبان‌گویا،امیدآفرین‌هستی. موسسه‌جهادی‌رسانه‌ای‌روشنای‌ تبیین،مردمی‌‌است‌ومتعلق‌به‌‌هیچ‌ نهادیاگروه‌سیاسی‌‌نیست. 💌مدیر: @jehadetabyien 💌ادمین: @tabyienadminn عضویت‌؛ارسال‌عدد۲۰به۳۰۰۰۱۴۲۲۰۰
مشاهده در ایتا
دانلود
رونمایی از پوستر «این چند کتاب محی الدین» توسط آیت الله دستغیب و حجت الاسلام والمسلمین پناهیان
استقبال با شکوه مردم شیراز در دومین سالگرد رحلت آیت الله حائری شیرازی و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان
استقبال با شکوه مردم شیراز در دومین سالگرد رحلت آیت الله حائری شیرازی و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان
مداحی حاج میثم مطیعی
مداحی حاج میثم مطیعی
کتابچه هدیه داده شده در مراسم سالگرد با عنوان «یادی از عالم متفکر» با موضوع شخصیت شناسی مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi
یادی از عالم متفکر آیت الله محی الدین حائری شیرازی (3).pdf
408.8K
کتابچه هدیه داده شده در مراسم سالگرد با عنوان «یادی از عالم متفکر» با موضوع شخصیت شناسی مرحوم آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi
🔸تنبیه متفاوت🔸 خدا رحمت کند مادرم را. یکی از راه‌های تربیتی وی این بود که هرگاه از ما خلافی می‌دید، دیگر کار به ما نمی‌داد و نمی‌گذاشت در خانه کار کنیم؛ یعنی ظرف شستن و دوخت و دوز و مانند آنها را از ما سلب می‌کرد و از این طریق کار را پیش ما ارزشمند می‌ساخت. امروزه بسیاری از ما دقیقاً بالعکس عمل می‌کنیم؛ یعنی وقتی بچه خلافی کرد او را به کار وامی‌داریم یا اگر اذیت کرد، کار او را دو برابر می‌کنیم. در نتیجه، چنین بچه‌ای کار را تنبیه تلقی می‌کند، در حالیکه ما بیکاری را به عنوان تنبیه تلقی می‌کردیم! @haerishirazi
panahian.mp3
11.7M
♨️ ویژه ♨️ ✅ سخنرانی پرنکتۀ استاد حجه الاسلام پناهیان، در دومین سالگرد ارتحال آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه) / 27 آذر 1398 / شیراز، حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام
♨️ ویژه ♨️ ✅ فرازهای مهم سخنرانی استاد حجه الاسلام پناهیان، در دومین سالگرد ارتحال آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله علیه) / 27 آذر 1398 / شیراز، حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام 💎 تعبیر در پاسخ به استعفای ایشان از امامت جمعۀ شیراز این بود که: «من اگر می توانستم شما را کنم، هر قسمت را به یک می فرستادم. حالا چطور از خود شما صرف نظر کنم؟! » 💎 ایشان برخوردار از بود و «کاد الحکیم ان یکون نبیاً». ما عالم دینی زیاد داریم اما اهل حکمت کم داریم. 💎 در حوزه های علمیه به اندازۀ ایشان برای طبقات مختلف مردم، حرف در سبک زندگی ندارد! این «ندارد» را من به عنوان یک «» به شما می گویم! اینکه چه روایات و دستورات و آیاتی آمده است را همه ی علما بلدند. اما استخراج سبک زندگی از این دستورات و پیدا کردن دستورالعمل برای جزئیات زندگی، کار دیگری است و حکمتی است که هرکسی از آن برخوردار نیست. 💎 یکی از کمبودهای حوزه های علمیه امروز حکمت است؛ یعنی به معنای سخنان آیت الله حائری شیرازی. 💎 گرمای کتاب های ایشان نسبت به کتاب های ما است. 💎 من می کنم چرا کتاب های برخی از اهل علم که متن سردی داشتند بیشتر در حاضر شد اما کتاب ها و نوشته ها و سخنان ایشان که متن گرمی دارد و به فطرت انسان نزدیک است، در کتاب های درسی کمتر حاضر شده. 💎 من در دوره ی دبیرستان به سختی می توانستم کتابی غیر از بخوانم. ولی یادم هست که به کتاب ایشان علاقمند شده بودم. 💎 انسان نمی تواند هرکسی را حتی پیش هر اهل علمی بفرستد؛ اما می شود جوان ها را به و تأسی به ایشان ترغیب کرد. در امور سیاسی و اقتصادی و معنوی و تربیت، سیره ایشان سیرۀ ، ، و است. 🔸 قدر این شخصیت در طول عمر شریفشان دانسته نشد. 🔸 در سر و صداهای دیگران، شاید صدای ایشان گم شده باشد. اما ! پیدا کنید این صدای نازنین حکمتِ ایشان را. 🔸 شخصیت هایی مثل آیت الله حائری شیرازی هستند. 🔸 اگر مردم آیت الله حائری شیرازی را بشناسند، می‌فهمند که حرف‌های دین راست بوده. 🔸 برای ما یک ضرورت است درباره ی شخصیت حضرت آیت الله حائری گفتگو کنیم و او را به جامعه معرفی کنیم. 🔸 همانقدر که نیاز داریم اصول عقاید را یاد بگیریم و تاریخ اسلام را یاد بگیریم و همانقدر که ضرورت دارد خاطرات شهدا را مرور کنیم، ضرورت دارد زندگی چنین شخصیت هایی را مرور کنیم. 🔸 بنده به خاطر اشتغالات زیادم در تهران، کمتر توفیق سفر پیدا می کنم اما این سفر را آمدم؛ چون فکر می کنم برای جامعه ما لازم است درباره ی این شخصیت بیشتر گفتگو بشود. من به عنوان یک امر و در این جلسه شرکت کردم. 🔸 آیت الله حائری بود. آزاد از تعلقات باطل و آزاد از تفکرات غلط. 🔸 یکی از ویژگی های برجسته ایشان این بود که بود. در حالیکه برخی عالمان، حتی مرد زمان خودشان هم نیستند! 🔸 در عرصه سیاست، اهل تعلق خاطر نبودند. شاید کسانی که ایشان را به عنوان معلم اخلاق دولت می شناسند، ندانند که ایشان با آقای هاشمی هم رفاقت داشت؛ اما در عین حال نامه های انتقادی ای برای هاشمی می نوشت و او را ناصحانه و مشفقانه نقد می کرد. 🔸 تمام حرف عدالتخواهان را ایشان در عمل اجرا می‌کرد. هرچند از جانب عدالتخواهان نیمه واقعی، زخم زبان می شنیدند. 🔸 که ایشان اجرا کرد جلوه ای از ایشان بود. گمشده ی امروز جامعه ی ما این کاری بود که ایشان انجام داد. مثال برجستۀ اقتصاد مقاومتی، همین طرح فلاحت در فراغت است. هیچ امام جمعه ی دلسوز مسجدی نباید از این الگو چشم پوشی کند. 🔸 بنده تمام حکمت ایشان در بخش های دیگر و تمام آزادگی ایشان و تمام انقلابی گری ایشان و تمام وفاداری ایشان برای ولایتمداری را در یک طرف می گذارم و این جرئت و ایشان برای وارد شدن به ها و جامعه و برای وارد شدن به عرصه ی معیشت را واقعاً بصورت جداگانه، ستودنی می دانم. @haerishirazi
حاج میثم مطیعی.mp3
13.29M
مداحی حاج میثم مطیعی در مراسم سالگرد رحلت آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کلیپ ویژه ♨️ 🔸 فتنۀ 88، آتشی بود که اشک رهبری و «یا صاحب الزمان» گفتن ایشان، آن را خاموش کرد. 🔸 نه دی، فرزند آن خطبۀ نماز جمعه است. @haerishirazi
5 نیت.jpg
968.3K
پس زمینۀ‌ دسکتاپ به منظور استفاده در پس زمینۀ دسکتاپ لپتاپ و کامپیوترهای خانگی #دسکتاپ @haerishirazi
6-نیت.jpg
1.06M
پس زمینۀ‌ قفل تلفن همراه به منظور استفاده در پس زمینۀ‌ تلفن همراه #تلفن_همراه @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ♨️ وقتی انسان دعا می‌کند، انگار دارد چک می‌کشد آیت الله حائری شیرازی(رحمت الله علیه) @haerishirazi
✅ باز نشر نامۀ مهم آیت الله حائری شیرازی به رهبر معظم انقلاب در فتنۀ 88: 🔸رهبر انقلاب به من فرمودند: «این نامه را مطالعه کردم»🔸 بسم‌الله الرحمن الرحیم محضر مبارك رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی سلام‌علیكم بما صبرتم خطبۀ این هفتۀ شما در تعقیب حضور 85 درصدی مردم در جمعۀ گذشته، با آن آزادی مطلق و بالاتر از آن، آگاهی بی‌سابقه، نشان از عبور امت با امام خود از مرحله‌ای به مرحله‌ای و كلاسی به كلاس بالاتر است. یادتان هست در روز قبول قطعنامه كه به دعوت شما در دفتر شما حاضر شدیم و هركس برای ثبت در تاریخ، مطلبی گفت؟ در آن روز عرض كردم این امتحان (پذیرش قطعنامه)، اطاعت امت از امامت در چهرۀ «حسنی» است که بعد از پیروزی امت در 8 سال دفاع مقدس به عنوان اطاعت امت از امامت در چهره «حسینی» رخ نمود. قبل از آن، در روز عزل بنی‌صدر در صحبت 3 دقیقه‌ای كه مرحوم رجایی آن را بین هیات دولت توزیع كرده بود، گفته شد؛ ‌امت به تبعیت از امام در حال حركت است. هركس حركت نكند، جا می‌ماند و امت وقتی به او نرسیده و می‌خواهد به او برسد، او را روی دست بلند می‌كند و روی سر می‌گذارد. وقتی به او رسید، نگاهش از وی برمی‌گردد، وقتی از آن گذشت، وی را پشت سر می‌اندازد و این امت در گذشته كسانی را روی سر گذاشته و بعد از عبور از آنها، ایشان را زیر پا نهاده است. در آینده هم كسانی را روی سر و زمانی زیر پا می‌گذارند و این از بی‌وفایی امت نیست؛ نتیجۀ حركت كردن امت و تعلق و وابستگی شخصیت‌هاست. در روز شهادت شهید رجایی كه با وی هفتگی كلاس داشتم، گفتم عبور از هر مرحله مثل وضع حمل است. شیرازی‌ها این حالت درد كشیدن را كه می‌بینند، می‌گویند: «خدا بدتری بدهد». خدایش رحمت كند، یكه‌ای خورد؛ اما خود را جمع كرد. نمی‌دانم چه چیزی به یادش آمده بود. آهنی كه از آن شمشیر ساخته شود، زیر ضربات پتك مرتبا از آن ریزش می‌كند و از مادۀ آن كاسته می‌شود؛ اما صورت به رسالت و غایت كامل خود نزدیك می‌شود. با هر ریزش، برندگی و با هر ضربه، صلابت آن بیشتر می‌شود و با هر سفری بین آب و آتش آبدیده‌تر می‌شود. امام راحل در عبور از قائم‌مقام خود، روز سختی را گذراند و گفت كه من با كسی عقد اخوت نبستم. محرمانه اشك ریخت؛ اما دستش نلرزید. روز عبور امت از بستگان و دلبستگی‌هاست. آیت‌الله خزعلی عمل آیت‌الله گیلانی را تكرار می‌كند. مگر نه این است كه به سمت آن موعود می‌رویم، پس باید از نهر طالوت بگذریم. «فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیسَ مِنِّی وَمَنْ لَمْ یطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی» (خداوند، شما را به وسیله یک نهر آب، آزمایش می‌کند؛ آنها که به هنگام تشنگی، از آن بنوشند، از من نیستند؛ و آنها که جز یک پیمانه با دست خود، بیشتر از آن نخورند، از من هستند. بقره؛ 249)
(ادامه نامه) تعلق به «خود» و «آبروی خود» و «بستگان»، نوعی شُرب از نهر طالوت است. امام راحل فرمود اگر احمد كاری كند كه مستوجب حكم باشد، اجرا می كنم. شما برای حفظ عزت خود كاری نكرديد. يادتان هست قبل از رحلت امام، يك ماه كمتر و يا بيشتر به شما عرض كردم: «رياست‌جمهوری تمام می شود، شما بعد از آن چه خواهيد كرد؟»، گفتيد: «حوزه می‌روم، مگر اين كه امام نهی‌ام كند. بعد از رياست‌جمهوری اگر امام به من بگويد مسوول عقيدتی سياسی ژاندارمری يكی از روستاهای سيستان و بلوچستان شوید، ترديد نمی‌كنم». شما رهبری را نخواسته‌ايد، رهبری شما را خواست. رسول خدا به عمويش فرمود: «يا عَمّ انّ الاماره ان طَلَبْتَهَا وَكَّلْتَ اِلَيْهَا وَ اِنْ طَلَبَتْكَ اَعَنْتَ اِلَيْهَا». (ای عموی من! حکومت به گونه‌ای است که اگر تو آن را بخواهی، موکل آن خواهی شد و بايد خودت آن مقام را حفظ کنی و اگر حکومت تو را طلب کند، بر حفظش ياری خواهی شد.) از ياد نمی برم روز رای‌‌گيری برای رهبری را كه وقتی از شما نام برده شد، ناراحت‌تر از هميشه بدون اجازه پشت تريبون رفتيد و اعتراض كرديد و شورای نگهبان به شما گفت چرا جلوی اجرای قانون را می‌گيريد و شما برگشتيد و به جای خود نشستيد. «رهبری» شما را طلب كرده است و شما اعانت خواهيد شد. وعده خداوند حق است. اگر قرار است قانون اجرا شود، بايد از بزرگان كه قله اجتماع هستند، آغاز شود. در كشاورزی، مخزن آب را در مرتفع‌ترين نقطه قرار می‌دهند. آب از پايين به بالا نمي‌رود. قانون هم از بالا به پايين حركت طبيعی آن است. «وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَكُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِينَ» (و مأمورم که نخستین مسلمان باشم! زمر؛12). آن كه بيش از هزار و صد سال است به هركس می گويد «اَيُّكُمْ يَاخذُ جَمْرَهُ فِي كَفِّهِ فَيَتْرُكُهَا حَتَّي يَبْرد» (کدام یک از شما یک حبه آتش را همینطور در دست می‌گیرد تا سرد بشود؟)، تا بالاخره امام جمره سلطنت پهلوی را گرفت تا سرد شد، جمره حكومت بعثی را گرفت تا سرد شد. جمره استكبار جهانی در چهره اسرائيل را حزب‌الله گرفت تا بعد از 33 روز سرد شد. حماس هم گرفت تا بعد از 22 روز سرد شد. مساله، مساله گرفتن آتش در دست است و اين ايام آخرالزمان است كه ايمان در دل نگه داشتن از آتش در دست نگه داشتن سخت‌تر است. اين همه شهید، سوختگی‌های دست امت است كه آتش استكبار را نگه داشته و تاكنون از نگه داشتن آن خم به ابرو نياورده است. اين آتش بالاخره سرد خواهد شد، همان طور كه شاه و صدام سرد شدند. امام با سرد شدن آتشِ شاه، به ميان ما برگشت و آن منتظر با سرد شدن آتشِ استكبار است كه زيارتش می‌كنيم. یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن وین سر شوریده باز آید به سامان غم مخور گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن چتر گل در سر کشی ای مرغ خوشخوان غم مخور والسلام عليكم و رحمت‌الله محی الدين حائری شيرازی @haerishirazi
پرسش و پاسخ تربیتی با مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی سؤال: نحوه تعامل با فرزندانی که با داد و فریاد می‌خواهند به مقصود خود برسند، چگونه باید باشد؟ جواب: وقتی بچه با داد و فریاد درخواستی داشته باشد، پدر و مادر با او همکاری نکنند چون اگر به این نتیجه برسد که کلید درِ بسته شده، داد و بیداد است، شیوه‌ای غلط در او نهادینه خواهد شد. پدر و مادر زمانی به درخواست کودک ترتیب اثر دهند که با حرف منطقی پیش بیاد تا بفهمد آن‌چیزی که می‌تواند این قفل را بازکند، منطق است نه احساسات! @haerishirazi
✅علی (ع) میفرماید: « فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیحَانَةٌ، لَیسَتْ بِقَهْرَمَانَة». زن که خدمتکار نیست زن گل است. مرد وقتی در خانه کار بکند مثل جهاد است کمک زنش ظرف بشوید، خیاطی بکند، بچه داری بکند، جارو بکند. هیچکدام از اینها خروج از شئون خودش نیست که مکروه باشد، بلکه عمل به وظائف شرعیه است و ممدوح است. زن هم که در خانه کار می‌کند،‌ثواب بزرگی به او می‌دهند. نمی‌گویند وظیفه است. @haerishirazi
آینه‌ها سه نوع‌اند: «ساده» که تصویر هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد؛ «محدب» یا «کوژ» که تصویر راکوچک و «مقعر» یا«کاو» که تصویر را بزرگ نشان می‌دهد. عقل، آینه ساده‌ای است و هر چیز را همان گونه که هست نشان می‌دهد. اما نفس انسان، آینه‌ای است که در آنِ واحد هم مقعر و هم محدب است؛ آنچه را خود می‌پسندد، بزرگ جلوه می‌دهد و آنچه را نمی‌پسندد، کوچک نمایش میدهد. @haerishirazi
بسیاری از امراض انسان، ریشه در زمان بارداری و دوران جنینی فرد دارد. این امراض تا وقتی نوزاد در رحم مادر است رنجی برای او ایجاد نمی‌کند، اما پس از تولد، آرام آرام نشانه‌های بیماری بروز می‌کند! دنیا رحم است و ما جنین آخرتیم. امراض روح ما در آخرت خودشان را نشان می‌دهند، چون روح ما متعلق به آنجاست. خشم، شهوت، زیاده طلبی و سایر رذایل و امراض اخلاقیِ خود را در دنیا نمی‌فهمیم، بلکه در آخرت درمی‌یابیم و آنجاست که روحمان باید رنج بکشد، چرا که این مریضی‌ها را از رحم دنیا به آخرت برده‌ایم و در آنجا مانند یک نوزاد ناقص الخلقه و مریض مادرزاد، پا گذاشته‌ایم. @haerishirazi
رزق، مثل ظرف آب مرغداری‌هاست. آب خوری آنها این طور است که کمی بالاتر از لبه ظرفی را سوراخ کرده و آن را پر از آب می‌کنند و روی یک ظرف بشقاب مانند، بر می‌گردانند و آب توی بشقاب زیرین می‌آید. وقتی آب در بشقاب جمع شد و مقابل سوراخ رسید متوقف می‌شود و جوجه‌ها از آب‌ها می‌خوردند. یعنی وقتی مصرف شد تولید می‌شود نه این که تولید می‌شود تا مصرف شود. روزی همیشه با مصرف همراه است نه تولید. اگر ده جوجه آب بخوردند، آب بیشتری بیرون می‌آید و اگر پنج جوجه بخورند، آب کمتری بیرون می‌آید. روزی انسان این چنین است. اگر کسی هزینه چند خانواده را تامین کند، مصرف آنها، موجب زیاد شدن درآمد می‌شود زیرا هرکس روزی خودش را می‌خورد و نمی‌تواند روزی شخص دیگری را بخورد. اگر انسان این معنی را بداند، وقتی کسی از او کمکی بخواهد؛ خوشحال می‌شود و می‌فهمد که بناست خداوند به او روزی بیشتری بدهد. اما اگر سفره‌اش را بست و جلوی مصرف دیگران را گرفت، روزی هم بند می‌آید. @haerishirazi
اگر پنبه کنار آهنربا باشد، آهنربا کششی نسبت به پنبه ندارد، اما اگر براده آهن را درون پنبه بگذارید، در این حالت پنبه به سمت آهنربا کشیده میشود. در اینجا خود پنبه جذب نمیشود، بلکه برادههای آهن به سمت آن کشیده میشوند. معصیتها مثل آهنربا، نان حرام مانند آهن و انسان مثل پنبه است. وقتی که انسان گوشتش از نان حرام روییده باشد، نمیتواند از کنار معصیتها بگذرد. وقتی از کنار معصیت رد می‌شود، مجذوب آن میشود. این خاصیت درونی لقمه حرام است. اما اگر لقمه صددرصد حلال باشد، از کنار عبادات که میگذرد، عبادات او را جذب میکنند، از کنار امام‌زاده که میگذرد به زیارت ایشان میل پیدا میکند. @haerishirazi