⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #نهادینهکردندینداری در کودکان (بخش سوم)
🔶 #نقشایمانوتقوا در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روانشناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت و سقم آن مهر تائید زدهاند و از آن به عنوان یکی از #مؤلفههایبنیادین در پرورش شخصیت سالم یاد میکنند.
🔷بردن کودک به مساجد و مجالس جشن مذهبى و عزادارى و شنیدن صداى قرآن با صوت دلنشین، و دیدن اقامه نماز بزرگترها و مشاهده زمزمههاى عاشقانه انسانها در تلطیف روح کودکان مؤثر است. یکی #ازوظایفمهمخانواده انتقال ارزشها به فرزندان است. ما فقط وظیفهی نگهداری و تغذیه و پوشاک فرزندانمان را نداریم. مهمترین چیزی که باید #فرزندمان را با آن آشنا کنیم #ارزشهایدینی است و گل سرسبد این ارزشها، شناخت و در قدم بعد محبت اهلبیت (ع) هست.
🔸محبت اهلبیت یعنی: دوستی همراه با عمل به دستورات و علاقه به ایجاد شباهت بین زندگی خودمان و آن بزرگواران. این خیلی مهم است که فرزندان ما بدانند عشق و محبت اهلبیت ادعایی نیست که بتوان ده روز آن را بیان کرد و ۳۵۵ روز اصلاً به آن کاری نداشت. شیعه بودن و دوست داشتن اهلبیت با خود، مسئولیت به همراه دارد و این موضوعی است که فرزندان ما میآموزند، اما نه از حرفهای ما، بلکه از عمل ما و نحوهی زندگیمان.[۱]
🔸وقتی پسر یا دخترمان میبیند که پدر یا مادرش برای اهلبیت سیاه میپوشد و به مجلس عزاداری میرود، اما در زندگی روزمرهاش، سخنان و نحوهی زندگی این بزرگواران هیچ تأثیری ندارد، او هم در خوشبینانهترین حالت چون والدین خود رفتار میکند، اما اگر برعکس آن را ببیند و در طول زندگی متوجه شود که والدینش زندگی آن عزیزان را سرمشق قرار میدهند، و کلام آنان را میخوانند و سعی میکنند به آن عمل کنند، آنوقت خودش هم سعی میکند چنین باشد.
🔷القای ارزشهای دینی، تا حدود ۷ سالگی، بهطور مستقیم، امکانپذیر است؛ زیرا کودکان تا این سن، مقاومت روانی فراوانی در مقابل آموزههای دینی ندارند؛ اما از این سن به بعد، با توجه به افزایش مقاومت روانی آنان، باید از شیوههای القای غیرمستقیم استفاده کرد.[۲]
پینوشت
[۱] نقطههای آغاز در اخلاق عملی (محمدرضا مهدوی کنی)
[۲] نقش پدر و مادر در سازندگی کودک، رضا شاپوریان، مجله پیوند، شماره ۳
نویسنده: کبری خدابخش
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️ #نهادینهکردندینداری در کودکان (بخش چهارم)
🔶 #نقشایمانوتقوا در سازندگی شخصیت بشری کتمان ناپذیر است، تا بدان جایی که امروزه بسیاری از تحقیقات نوین علم روانشناسی حتی در ممالک غربی، بر صحت و سقم آن مهر تائید زدهاند و از آن به عنوان یکی از #مؤلفههایبنیادین در پرورش شخصیت سالم یاد میکنند.
💠سن مناسب برای تربیت دینی
🔷بهترین زمان برای این امر، دوران نونهالی است؛ که در آن فطرت خداجویی فرد دستنخورده است.
🔷نخستین آموزشها پس از تولد (البته بهصورت غیرمستقیم) با گفتن اذان و اقامه در گوش راست و چپ نوزاد، با القای آموزههای توحید، نبوت، امامت و... شروع میشود.
🔷آموزش مستقیم ارزشهای دینی از دوسالگی آغاز میشود؛ زیرا حس مذهبی در کودک از این سن آغاز میشود. در ابتدا و به مرور صلوات بر محمد و آل محمد، لاالهالاالله، حب نبی صلی ا...علیه و اله، حب اهلبیت (ع)، تلاوت قرآن و خوبی و بدی، وضو، نماز، محرم و نامحرم و... را به کودک بیاموزید.
💠نقش زمان و مکان در تربیت دینی
🔷بهترین زمان القای آموزههای دینی، زمان شادابی کودک است. توجه داشته باشید که القای ارزشها در هنگام خوابآلودگی، و اضطراب کودک، نه تنها تثبیتی به دنبال نخواهد داشت، بلکه ممکن است مقاومت روانی کودک را نیز در پی داشته باشد.
🔷از زمان شادابی کودک (زمانی که به او هدیهای میدهید، در مسافرت، پارک، دریا، جنگل، کوه، سینما و...) برای آموزش وی استفاده نمایید؛ زیرا موقعیتهای زمانی و مکانی خوب، باعث میشود که کودک بدون کمترین مقاومت روانی، پذیرای ارزشهای دینی باشد.
🔷سعی کنید آموزش ارزشها با موقعیتهای گوناگون تناسب داشته باشد؛ برای مثال از زمان هدیه دادن برای آموزش شکر و از زمان حضور در جنگل و دریا برای آموزش قدرت و عظمت خداوند استفاده نمایید.[۱]
پینوشت
[۱] گفتارهایی پیرامون اثرات پنهان تربیت آسیب زا (عبدالعظیم کریمی) انتشارات انجمن اولیاء و مربیان
نویسنده: کبری خدابخش
منبع: وبسایت راسخون
#تربیت_فرزند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔴امام خمینی(ره)
🔹خدایا! تو ما را لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم
🔹خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی.ما اگر چنانچه خلاف میکنیم نادانیم، تو بر ما ببخش.
🔹تو ما را به این ماه مبارک رمضان وارد کن به طوری که با رضای تو واردبشویم در او.خدایا! تو مارا لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم.
🔹خدایا! این ایران که از همه اطراف به او هجوم شده است، برای اسلام، این ایران را تو تقویت کن.
📕صحیفه نور ،جلد ۱۹، صفحه ۱۶
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️انقلابی - مفاهیم انقلابی - عمل انقلابی - شاخصهای انقلابیگری
🔹این هم خطا است که ما از همهی کسانی که انقلابی هستند، یک نوع عمل انقلابی توقّع داشته باشیم؛ یا یک درجهی از انقلابیگری توقّع داشته باشیم؛ نه. به قول ما طلبهها #انقلابیگری مقول به تشکیک است. ممکن است یک نفر نسبت به #مفاهیمانقلاب و #عملانقلابی بهتر حرکت کند، یک نفر به آن خوبی حرکت نکند امّا در همان راه دارد حرکت میکند.
🔹اینکه ما هرکسی خوب حرکت نکرد یا بهطور کامل حرکت نکرد را متّهم بکنیم به غیر انقلابی یا ضدّ انقلابی این هم خطا است؛ نه، ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد، یک نفری کمتر ارزش دارد، یک نفری از او کمتر ارزش دارد امّا همه در این راه حرکت میکنند.
🔹مهم این است که آن #شاخصها تطبیق بکند. مهم شاخصها است. مهم این است که آن کسی هم که با آن شدّت و با آن جدّیّت حرکت نمیکند، #شاخصهایانقلابیگری را داشته باشد. اگر این شاخصها وجود داشت، آنوقت طرف انقلابی است، فرد انقلابی، مجموعهی انقلابی، دولت انقلابی، سازمان انقلابی؛ عمده این است که شاخصها را بشناسیم.
بیاناترهبرانقلاب۹۵/۳/۱۴
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️ #درماهرمضان از خدا چه بخواهیم و آنچه شایسته است در ماه رمضان از خداوند طلب كنيم چيست؟
🔷امام سجاد(ع) در دعای وداع ماه مبارک رمضان در صحیفه سجادیه میفرماید: «السَّلَامُ عَلَيْكَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِيهِ الْآمَالُ، وَ نُشِرَتْ فِيهِ الْأَعْمَال » (سلام ما بر تو اي ماهي كه آرزوها در اين ماه نزديك شد) و ما فهميديم كه چه بخواهيم و آرزوهاي طولانی و دور و دراز را از ذهن خود دور کردیم، ماهي كه در آن برآمدن آرزوهاي مشروع نزديك شد.
🔷در دعاي سحر ماه مبارك رمضان نيز از امام سجاد(ع) رسيده است، كه: «خدايا آنها كه تو را نميشناسند و عبادت نميكنند، روزي ميدهي» مار و عقربها روزي خور خدا هستند، پس حيف است كه انسان تمام حاجتها را در محور مادّه و مادّيات خلاصه كند. خداوند همه كفّار و منافقين را در عالم، تأمين ميكند، پس آيا صحيح است انسان تلاش و كوشش خود را بر اين صرف كند كه از خدا طبيعت و دنيا بطلبد؟ از اين روست كه امام ميفرمايد: «سلام بر ماهی كه فهميديم در آن از خدا چه بخواهيم. آرزوهای طولانی نداشته باشيم» بلكه چيزی بخواهيم كه برای ما بماند.
🔷هنگامي كه مسلمانان عازم مهاجرت به مدينه بودند، كفار مكه به آنان اجازه ندادند اموالشان را هم منتقل كنند يا بفروشند. ميگفتند اگر ميخواهيد به مدینه برويد بايد دست خالي سفر كنيد. آنگاه اين آيه نازل شد: «وَ كَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَ إِيَّاكُمْ؛[عنکبوت،۶۰] چه بسا جانداراني كه نميتوانند متحمّل روزي خود شوند. خداست كه آنها و شما را روزي ميدهد».
🔷مسلمين از مكه به مدينه هجرت كردند و گفتند: ما روزي خود را با خود حمل نميكنيم؛ بالاخره خداي مكه، خداي مدينه هم هست. آن كسي كه ما را در مكه اداره مي كرد، در مدينه هم اداره مي كند. دست خالي به سوي مدينه حركت كرده و «مهاجر» ناميده شدند؛ خدا هم آنان را تأمين كرد. اين چنين نيست كه اگر انسان روح بلند نداشته باشد به او خوش بگذرد و يا اگر روح بلند و عظيم داشت در جهان تلخ كام باشد.
🔴فرمود: ما در اين ماه فهميديم از خدا چه بخواهيم؛ جلو آرزوهايمان را گرفتيم و به عبادت پرداختيم.[۱]
پی نوشت:
[۱] گردآوری از کتاب حکمت عبادات (عبدااله جوادی آملی، محقق حسین شفیعی، مركز نشر اسراء، قم، ۱۳۸۸ شمسی، چاپ ۱۵) ص ۱۷۱
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
#رمضان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شاخصهای انقلابی بودن - پایبندی به مبانی اسلام
🔹[در بیان شاخصهای انقلابی بودن - عرض کردیم که شاخص اوّل، پایبندی به ارزشهای مبنائی و اساسی اسلام است؛ مبانی اساسی ما اینها است]. یکی دیگر از مبانی، #محوربودنمردم است که وقتی ما مردمی بودن را و محور بودن مردم را با #اسلام همراه میکنیم، ترکیب آن میشود #جمهوریاسلامی؛ جمهوری اسلامی یعنی این؛ مردم محورند، #مقاصد برای مردم است، #هدفها متعلّق به مردم است، منافع مال و مِلک مردم است، اختیار در دست مردم است؛ اینها مردمی بودن است: رأی مردم، خواست مردم، حرکت مردم، عمل مردم، حضور مردم و شرافت مردم در نظام جمهوری اسلامی. این یکی از آن مبانی است و به معنای واقعی کلمه باید به این معتقد بود.
🔷یکی از آن مبانی اساسی و ارزشهای اساسی عبارت است از اعتقاد به پیشرفت، اعتقاد به تحوّل، به تکامل، و تعامل با محیط، البتّه با پرهیز از انحرافها و خطاهایی که در این راه ممکن است وجود داشته باشد. #تحوّلوتکامل؛ هم فقه ما، هم جامعهشناسی ما، هم علوم انسانی ما، هم سیاست ما، هم روشهای گوناگون ما باید روزبهروز بهتر بشود، منتها به دست آدمهای خبره، به دست آدمهای وارد، به دست انسانهای اهل تعمّق و کسانی که اهلیّت ایجاد راههای نو را دارند؛ نیمهسوادها و آدمهای ناوارد و مدّعی نمیتوانند کاری انجام بدهند. به این باید توجّه داشت؛ اینها همه یک صراطی است که چپ و راست دارد؛ از وسط جادّه باید حرکت کرد.
بیاناترهبرانقلاب۹۵/۳/۱۴
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️سواد رسانه ای و خانواده (بخش اول)
🔶یکی از عواملی که امروزه باعث تحکیم ارتباط خانوادگی و پایداری کانون خانواده می شود #رسانهها است و از طرفی همین رسانه ها می توانند عاملی برای سست کردن بنیان خانواده ها باشند.
🔷افراد خانواده می توانند با #استفادهصحیح از رسانه ها، آگاهی های خود را افزايش دهند، پیرامون مسائلی که شاید در فضای حقیقی یا غیر رسانه ای قابل تجربه نباشند، تجربه کنند و نیازی به پرداخت هزینه در قبال تجربه کردن نيز نداشته باشند. به عنوان مثال سفر به اعماق دریاها و اقیانوس ها برای همه افراد ممکن نیست اما از طریق #رسانهها این تجربه ممکن می شود.
🔷همچنین خانواده ها با استفاده درست از رسانه ها می توانند مهارت های خود در زندگی را افزايش دهند. به عنوان مثال حضور در اینترنت و استفاده از مطالب قرار داده شده در این شبکه، می تواند باعث افزایش اطلاعات، آگاهی ها و مهارت های شما در زندگی اجتماعی و خانوادگی تان شود. اما از طرف دیگر استفاده نادرست از رسانه ها نه تنها كمكي به ارتقاء سطح فکری، فرهنگی و مهارتی خانواده ها نمیكند، بلکه باعث به وجود آمدن معضلات و مشکلات عدیده ای میشود که شاید خیلی از آنها قابل جبران نباشد.
🔷در اطراف خود با افراد و خانواده هایی برخورد می کنیم که از افت تحصیلی کودک خود ابراز نارضایتی میکنند، یا خانواده هایی را می بینیم که مدت زمان بسیاری را صرف استفاده افراطی از رسانه ها می کنند، اما مدت زمان کوتاهی را به برقراری ارتباط با خانواده خود اختصاص می دهند و کمتر با اهل خانه خود هم کلام می شوند. این اختلاف و تفاوت در استفاده صحیح و استفاده نادرست از رسانه ها، ضرورت یادگیری فن و مهارت استفاده بهینه از رسانه ها یا #سوادرسانهای رابسیار ضروری و حیاتی می کند.
🔷در رابطه با #سوادرسانهای تعاریف بسیاری مطرح شده؛ به عنوان مثال #سوادرسانهای آمیزهای از تكنیك های بهرهوری مؤثر از رسانهها و كسب بینش و درك برای تشخیص رسانهها از یكدیگر است. یا #سوادرسانهای قدرت درك نحوه كاركرد رسانهها و معنی سازی در آنهاست؛ و نیز #سوادرسانهای را میتوان دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط، در شكل های گوناگون رسانهای و مصرف انتقادی محتوا دانست.
🔷در دنیای امروز #رسانهها یکی از اجزای اساسی جوامع بشری هستند، لذا #سوادرسانهای شامل تحقیق، تحلیل، آموزش و آگاهی از #تاثیراترسانهها (رادیو، تلویزیون، فیلم، موسیقی، روزنامه، مجله، کتاب و اینترنت) بر روی افراد و جوامع می باشد. در این میان تلویزیون گوی سبقت را از رسانه های دیگر ربوده، بطوریکه اکثر مردم ترجیح ميدهند که تماشا کنند تا اینکه مطالعه کنند.
نویسنده: عدالتی
منبع: وبسایت راسخون به نقل از ماهنامه خانواده
#سواد_رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️رسول خدا(ص) چگونه مردم را در ماه #رمضان به احترام به بزرگان و ترحم بر کودکان توصیه نمودند؟
🔷رسول خدا(ص) در آستانه ماه مبارک رمضان طی خطبه شعبانیه به اصحاب فرمود: «وَقِّرُوا كِبَارَكُمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَكُم؛ بزرگانتان را گرامي بداريد و بر كودكان رحمت آريد».[۱] البته بزرگي تنها به سنّ نيست؛ بلكه اگر كسي از شما از نظر مقام معنوی بزرگتر بود او را گرامی بداريد، هر چند از نظر سنی كوچكتر باشد.
🔷از عبّاس، عموی پيامبر پرسيدند: «أَنتَ أَكْبَرُ أَمْ رَسُولُ اللَّه(ص)؟» (شما بزرگتريد يا رسول خدا؟(ص) فرمود: «هُوَ أَكْبَرُ َ وَ أَنَا َ أَسَنّ» يا «هُوَ أَكْبَر وَ أَنَا وُلدتُ قَبْلَه»؛ (او بزرگتر است ولی من سن بيشتری دارم). آری اين ادب در گفتار است.[۲]
🔷در ماه مبارك رمضان می بايست نسبت به كسانی كه زير دست انسان حساب ميشوند، ارفاق و ملاطفت داشت؛ چرا که زيردست و بالادست در قيامت مشخص ميشود: «إنّ الْفَقْرُ وَ الْغِنَى بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَى اللَّه».[۳]
🔷بسا پياده كه آنجا سواره مي آيد / بسا سواره كه آنجا پياده خواهد شد
بسا اسير كه آنجا امير مي آيد / بسا امير كه آنجا اسير خواهد شد.[۴]
پی نوشت:
[۱] الأمالي، (ابن بابويه)، ص ۹۴
[۲] تاريخ مدينة دمشق و ذكر فضلها و تسمية من حلها من الأماثل (ابن عساكر، على بن حسن، محقق / مصحح: علی شيرى) ج ۲۶، ص ۲۸۰
[۳] نهج البلاغة (صبحي صالح) ص۵۵۵، (حكمت ۴۵۲)
[۴] گردآوری از کتاب حکمت عبادات (جوادی آملی، عبدالله - محقق: شفیعی حسین)، ص ۱۵۴
منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️انتخابات - تعیین سرنوشت، همچون نماز
🔹تکلیفی که به همه ملت متوجه است، به زن و مرد و آن کسی که به حد رای دادن قانونی رسیده واجب است این مساله، که در پای صندوقهای تعیین #رئیسجمهور حاضر بشوند و رای بدهند.
🔹چنانچه سستی بکنید، کسانی که میخواهند این کشور را به باد فنا بدهند، ممکن است پیروز بشوند. باید همه شما، همه ما، زن و مرد، هر مکلف همان طور که باید نماز بخواند، همانطور باید #سرنوشتخودش را تعیین کند.
بیاناتحضرتامام۶۰/۴/۱۱
منبع: سایتجامعامامخمینی(ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️شاخصهای انقلابی بودن - پایبندی به مبانی اسلام - حمایت از محرومان
🔹[در بیان شاخصهای انقلابی بودن - مبانی شاخص اوّل]. #حمایتازمحرومان؛ یکی از مبانی اساسی و ارزشهای اساسی نظام اسلامی عبارت است از حمایت از محرومان. یکی دیگر #حمایتازمظلومان است، در هر نقطهی عالم. اینها #ارزشهایاساسیانقلاب است؛ از اینها نمیشود صرفِنظر کرد. اگر کسی، کسانی یا جریانی نسبت به محرومین بیتفاوت باشد، یا نسبت به مظلومان عالم بیتفاوت باشد، این شاخص در او وجود ندارد.
🔹خب، اگر این پایبندی به ارزشهای اساسی وجود داشت -که این شاخص اوّل بود- حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود و در تندباد حوادث، این حرکت تغییر پیدا نمیکند. [امّا] اگر این پایبندی وجود نداشت، نقطهی مقابل این پایبندی، عملگرایی افراطی است؛ یعنی هر روزی به یک طرف رفتن و هر حادثهای انسان را به یک طرف کشاندن: میکِشد از هر طرف، چون پَر کاهی مرا / وسوسهی اینوآن، دمدمهی خویشتن؛
🔹این میشود عملگرایی؛ هر روزی انعطاف به یک جهت و به یک سمت؛ این منافات دارد با آن پایبندی. در تعبیر قرآنی، این پایبندی به ارزشها را #استقامت نام نهادهاند: «فَاستَقِم کَمآ اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک» - «یا اِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلٰئِکَةُ اَلّا تَخافُوا وَ لَا تَحزَنوا وَ اَبشِروا بِالجَنَّة» در تعبیر قرآنی، اسم این پایبندی به مبانی و ارزشها #استقامت است.
بیاناترهبرانقلاب۹۵/۳/۱۴
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثار مقاممعظمرهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش اول)
🔶دين مقدس #اسلام بهره برداري مشروع از نعمت هاي الهي و زيبايي هاي زندگي را مباح و روا، و #اسراف و زياده روي را #حرام و ناروا ميداند و اين بدان جهت است كه مسلمان به تناسب امكانات و توانايي و كارآيي خود، در برابر جامعه مسؤوليت دارد. در اين صورت فرد اسراف كار قهرا از اجراي مسؤوليت و تعهدات اجتماعي خود بازميماند و از اين رهگذر بر پيكر جامعه ضربه ميزند.
🔷قرآن مجيد اين حقيقت را در ضمن مباحث اجتماعي در قالب هايي زيبا بيان ميكند و با هشدار به پيروان خود ميفرمايد: «وَ أَنْفِقُوا في سَبيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْديكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ»[بقره،۱۹۵] يعني در راه خدا انفاق كنيد و با دست هاي خود، خود را به هلاكت و نابودي نيفكنيد. از اين آيه شريفه چنين استفاده ميشود كه اگر مال در راه خدا و به سود جامعه و رفع نيازمندي هاي مردم مصرف نشود، سرنوشت آن جامعه و ملت به هلاكت و سقوط ميانجامد.
🔷صرفنظر از اهميت خودداری از اسراف و تبذير در دين، از نظر موقعيت خاص كشور اسلامي كه در محاصره حكومت هاي سلطهگر قرار گرفته، اگر ما بتوانيم #تجملاتزندگي را حذف كنيم و رعايت اقتصاد و #ميانهروی را در همه حال مدنظر و برنامه عمل قرار دهيم، به استقلال كشور كمك كردهايم و به پيروزي نهايي نزديكتر شدهايم. در نتيجه اين شعار را در اقصي نقاط عالم و دنياي اسلام و بالاخص ايران اسلامي اعلام كردهايم كه ما از تنگناهاي اقتصادي نميهراسيم و قدرت آن را داريم كه روي پاي خود بايستيم و به هيچ قدرتي جز خداوند متعال متكي نيستيم.
💠مفهوم اسراف
🔷راغب اصفهاني ميگويد: «السرف تجاوز الحد في كل فعل يفعله الانسان»[مفردات راغب، ص۲۳، ماده سرف] #اسراف به معني تجاوز از حد و معيار در هر كاري است كه از انسان سر بزند، گرچه استعمال آن در موارد زيادهروي در انفاق مال بيشتر است و گاهي به خروج از اعتدال در مقدار خرج مال و زماني هم به چگونگي بذل مال و مورد آن اطلاق ميشود.
🔷اما بنا به مفهوم سخن راغب و روح معني «كل فعل» و بر پايه شواهد فراوان در قرآن و حديث، #اسراف به هر گونه تجاوزكاري و زيادهروي گفته ميشود و در هر حال #اسراف عملي است ممنوع و محكوم، و مورد خشم و انزجار خداوند متعال است و از آن به شدت منع شده است. خداوند در قرآن ميفرمايد: «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين»[اعراف،۳۱] بخوريد و بياشاميد و #اسرافنكنيد كه خداوند مسرفان را دوست ندارد.
نویسنده: محمدرضا عطايی - مجلة مشكاه، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️سواد رسانه ای و خانواده (بخش دوم)
🔶#سوادرسانهای شامل تحقیق، تحلیل، آموزش و آگاهی از #تاثیراترسانهها بر روی افراد و جوامع می باشد. در این میان تلویزیون گوی سبقت را از رسانه های دیگر ربوده، بطوریکه اکثر مردم ترجیح ميدهند که تماشا کنند تا اینکه مطالعه کنند.
🔷یکی از عواقب این تحول اجتماعی و آموزشی، کمتر شدن تمایل دانش آموزان به #مطالعه و کتاب بود. در شرایط اشباع رسانهای و در فضای موجود، افراد در معرض حجم بالایی ازاطلاعاتی هستند كه به هیچ وجه به برخی از آنها نیازی ندارند. به عنوان مثال امروزه بسیاری از نوجوانان مارك ها و علائم تجاری جهان را به خوبی میشناسند، اما این اطلاعات در هیچ زمینهای به كار آنها نمیآید؛ نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، ولی چون در معرض آگهی های پیاپی قرار دارند، در این زمینه اطلاعات دارند.
🔷پس باید از پیام ها و اطلاعات اطرافمان براساس نیازهایمان استفاده كنیم تا دچار سردرگمی نشویم. #سوادرسانهای این امكان را هم در اختیار میگذارد. #رسانههاینوين از دو ديدگاه متهم به ايجاد چالشهاي نوين در زندگي هستند. رسانه ها از يک سو رقيب فعاليتهاي آموزشي در امر آموزش هستند و از سوي ديگر زمينه ساز اغلب چالشهاي نوين به حساب مي آيند.
🔷كودك، تكامل نيافته و تعليم پذير متولد ميشود. او نياز به جامعه بشري دارد تا آنچنان ساخته شود كه بتواند به مقتضيات زندگي پاسخ دهد، ولي جامعه نيز براي بقاي خود به كودكان احتياج دارد. اركان شخصيت كودك زماني پايهگذاري خواهد شد كه او ناخواسته روح و فضاي جامعهاي را كه به آن تعلق دارد در خود جذب كند. در اين صورت رفتار او در حد وسيعي با شرايطي كه در محيط وجود دارد، انطباق پيدا ميكند. در هر عصري تعليم و تربيت وابسته به انسانهايي است كه مسئوليت آن را بر عهده دارند و نيز تابع كيفيت فرهنگي است كه در چارچوب آن، اين فعاليت صورت ميگيرد.
🔷توانائيها و ضعف هاي جوانان بازتابي است از توانائيها و ضعفهاي بزرگسالان، زيرا نسل جوان از سالهاي اول زندگي خانوادگي گرفته تا دوران مدرسه ابتدايي و متوسطه و بالاخره آموزش حرفهاي راهي كه از طرف نسلهاي گذشته ترسيم شده است، در پيش ميگيرند. حال اگر چنانچه در پايان اين راه زنان و مردان جوان به قولي كه در دوران بچگي داده بودند، عمل نكنند و به آنچه قرار بود برسند، نائل نشوند و اگر چنانچه روح آنها خالي و بي محتوا باشد، نتيجه تماس آنها با انسانهايي است كه هيچ نوع مفهوم و هدف عميقي براي زندگي خود ندارند و شكل ثابتي براي شخصيت خود به دست نياوردهاند.
نویسنده: عدالتی
منبع: وبسایت راسخون به نقل از ماهنامه خانواده
#سواد_رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨
✨
⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش دوم)
💠مفهوم تبذير
🔷 #تبذير بر خلاف اسراف تنها واژهای اقتصادي است. تبذير از ريشه «بذر» يعني تفريق و پخش كردن چيزي است. اصلش از ريختن و پاشيدن بذر است كه به طور استعاره درباره كسي كه #مال خود را بيهوده #تلف و پخش ميكند، به كار رفته است و نيز گفته شده است كه تبذير، انفاق مال در راه معصيت است. با اين توضيحات ملاحظه ميكنيم كه «اسراف» در برابر اقتصاد و ميانه روي قرار دارد و به هرگونه تجاوز از حد، در غير طاعةالله و به قصور از حقالله اطلاق ميشود.
🔷در قرآن كريم واژه قصد و مشتقات آن در معاني: راست، متوسط و معتدل به كار رفته است. مانند «وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ»[لقمان،۱۹] در راه رفتن اعتدال را رعايت كن. «فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ»[فاطر،۳۲] از ميان آنها عدهاي بر خود ستم كردند و عدهاي ميانهرو بودند و عدهاي به اذن خدا در نيكيها از همه «پيشي» گرفتند. امامعلي(ع) در مورد قصد ميفرمايند: «عليك بالقصد في الامور»[۱] بر تو باد ميانهروي در كارها. در خطبه همام از نشانههاي متقين و پرهيزگاران ميفرمايد: «و ملبسهم الاقتصاد»[۲] يعني پوشاكشان ميانه بود، بدين معني افراط و تفريط در كارها و زندگيشان وجود ندارد.
🔷از مجموع اين نظريهها اين چنين برميآيد كه بين واژه «اسراف» به معني اقتصادي آن با واژه #تبذير فرق زيادي وجود ندارد و تنها ممكن است در جهت تمايز بين اين دو واژه گفته شود كه با توجه به خصوصيات تعابير لغتشناسان در معني #تبذير، مقصود از اين واژه #تلفكردن و #ضايعنمودنمال است و زيادهروي در انفاقات شخصي و امور خيريه را شامل نميشود، در حالي كه #اسراف فراگيرتر از آن و در برگيرنده همه موارد از به هدردادن و زيادهروي در مصارف شخصي و خانوادگي و انفاق هاي مستحب ميباشد.
🔷به عبارت ديگر: «هر #تبذيري اسراف است، ولي هر اسرافي تبذير نيست». از امام صادق(ع) جمله كوتاهي نقل شده است كه ممكن است همين نكته را از آن استفاده كرد. آن حضرت فرمود: «ان التبذير من الاسراف» يعني، #تبذير از اسراف است. در اين حديث شريف، براي اسراف انواع و اقسامي فرض شده، كه تبذير شاخهاي از آن معرفي گرديده است.
پینوشتها
[۱] غررالحكم، فصل۴۹، ص۴۸۳
[۲] نهجالبلاغه فيضالاسلام، خطبه ۱۸۴/۶۱۱
نویسنده: محمدرضا عطايی - مجلة مشكاه، ش ۵۵
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️سواد رسانه ای و خانواده (بخش سوم)
🔶یکی از عواملی که امروزه باعث تحکیم ارتباط خانوادگی و پایداری کانون خانواده می شود #رسانهها است و از طرفی همین رسانه ها می توانند عاملی برای سست کردن بنیان خانواده ها باشند.
💠اهمیت آموزش رسانه ای به کودکان و نوجوانان
🔷درجه #نفوذ_رسانه در جوامع و تاثيرات آنها به حدي است که #آموزشرسانه را به امري اجتناب ناپذير تبديل کرده است. بايد تاکيد کرد که #کودکان و #نوجوانان، که رسانه در جامعه پذير کردن آنها نقش به سزايی دارد، از نظر نحوه استفاده از رسانه و اکتساب آن، با والدين خود تفاوت کامل دارند. آنان بين «جهان» و «جهان رسانه اي» فرق نميگذارند و در به کارگيری رسانه بسيار راحت تر از والدين خود عمل ميکنند.
🔷هدف اصلي آموزش رسانه، هشيار کردن و اختيار بخشي در مواجهه با رسانه و برنامه ها و محتواي آن است. #آموزشرسانه به افراد مي آموزد پيام را تفسير و توليد کنند، #مناسبترينرسانه را انتخاب کنند و نقش بيشتری در تاثيرپذيری از آنها به عهده گيرند.
🔷بطور کلی #سهجنبهسوادرسانهای عبارتند از: ۱- ارتقاي آگاهي نسبت به رژيم مصرف رسانه اي و يا به عبارت بهتر، تعيين ميزان و نحوه مصرف غذاي رسانه اي از منابع رسانه اي گوناگون؛ ۲- آموزش مهارت هاي مطالعه يا تماشاي انتقادي؛ ۳- تجزيه و تحليل اجتماعي، سياسي و اقتصادی رسانه ها که در نگاه اول قابل مشاهده نيست.
🔷 #تلويزيون میتواند چهار نقش را در زندگی كودكان و نوجوانان بازی كند.
🔸اولين نقش آن، كار وقت كشی است؛ اين عمل پاداشي آرامشبخش و يا جذاب است كه باعث ميشود بخشی از زمان لازم براي تكاليف مدرسه، كارهاي خانه و يا بازي در خارج از خانه را به خود معطوف كند.
🔸دومين نقش تلويزيون تلقی آن همچون رويدادي اجتماعي (يا غير اجتماعي) است. يعني فرصتي است براي بودن در كنار والدين و يا بلعکس فرار از خواهران و برادران لجوج.
🔸سومين نقش آن كار پردازش اطلاعات است.
🔸نقش چهارم و نهايي آن تجزيه فراهم سازي اطلاعات است، يعني اين وسيله منبعي است براي شناخت و يا پيشداوري و معلمي است براي آموختن اينكه چه بخريم، چگونه بازي كنيم، مبارزه كنيم و يا عشق بورزيم
نویسنده: عدالتی
منبع: وبسایت راسخون به نقل از ماهنامه خانواده
#سواد_رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد