eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
429 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️اميرالمؤمنين امام علی عليه السلام: 🔸إِنَّ أَمْـرَنا صَعْبٌ مُسْتَـصْعَبٌ، لاَ يَحْتَمِلُهُ إِلاَّ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللّه ُ قَلْبَهُ لِلاْءِيمانِ،وَ لاَ يَعْي حَدِيثَنا إِلاَّ صُدُورٌ أَمِينَةٌ، وَ أَحْلاَمٌ رَزِينَةٌ. 🔹[تبعيت و همراهى با ما و] پيام و امر ما دشـوار و پيچيده است؛ بر دوش كشيدن اين بار سنگين را كسى نتـواند، مگر آن بنـده اى كه خداوند قلب او را براى ايمـان آزمـوده باشد. چـه اينكه جـز سينه هاى امـانتدار و انديشـه هاى اسـتوار، ژرفـاى گـفتار و حـديث مــا را در نيابنـد. 📕غررالحكم ۱، ۲۳۵ و تصنيفه، ص ۱۱۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️گناه آزار و اذیت مومنان (بخش اول) 🔸هر گونه علل و عواملی که پیوندها و انسجام اجتماعی را کاهش دهد به عنوان عملی زشت و «رفتار ناهنجار» معرفی و گاه به عنوان ، و گاه دیگر به عنوان تلقی شده و مجازات و مکافات دنیوی و اخروی بر آن بار شده است. از جمله این عوامل میتوان به «اذیت و آزار مؤمنان» اشاره کرد که ترکیب آنان، امت اسلام و جامعه اسلامی را می سازد. 🔹پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «هر که را با نگاه خود بترساند، خداوند او را در روزی که هیچ سایه ای جز سایه او نیست، بترساند». [وسایل الشیعه، ج ۸، ص ۶۱۴] در این روایت، کوچکترین عملی که موجب ترس و «اذیت مومن» شود، به عنوان گناهی معرفی می شود که شخص باید آماده مجازات آن در روز رستاخیز باشد. بنابراین حتی نگاه ترسناکی که مومنی را به هراس افکند، رفتاری زشت و دارای مجازات اخروی دانسته شده و از آن پرهیز داده شده است. امام صادق (ع) به «آزار زبانی» به عنوان رفتار ناهنجار دیگر اجتماعی اشاره کرده و برای آن مجازاتی سخت‌تر در رستاخیز بیان می کند. به این معنا که هرگونه رفتار خرد و کلانی که موجبات اذیت و آزار مومنان را فراهم آورد، در دنیا و آخرت تاثیرات خود را به جا خواهد گذاشت و شخص از بازتاب و مکافات عمل خویش بی بهره نخواهد ماند. اگر کسی با نگاهش کسی را می آزارد، از سایه الهی بی بهره خواهد شد، اگر با زبان و سخنی درشت، دیگری را بیازارد می بایست خود را آماده این کند که از رحمت الهی محروم شود. 🔹آن حضرت میفرماید: «هر که با جزئی از یک کلمه به زیان مومنی کمک کند، روز رستاخیز خداوند را در حالی دیدار می‌کند که میان دو چشمانش نوشته شده است: نومید از رحمت من». [کافی، ج ۲، ص ۳۶۸] از نظر پیامبر (ص) اذیت و آزار مومن، برابر با اذیت و آزار رسول خدا (ص) و برابر با اذیت خداوند است که چنین شخصی در تمامی کتب آسمانی از تورات و انجیل و زبور و قرآن، انسانی ملعون می باشد. [بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۱۵۰] برخی از افراد با کارهای خویش دل مومنان را به درد می آورند و آنان را اندوهگین می‌سازند. این افراد حتی اگر همه دنیا را برای شاد کردن وی به او بخشند و آن را کفاره آن قرار دهند، این کار نمی‌تواند کفاره زشتی عمل دل شکستن و اندوهگین کردن مومن باشد، و شخص آزار دهنده گمان نکند که با این کارش پاداشی می برد؛ زیرا اندوهی که در دل مومنی انداخته و حزنی که در یک دم بر جانش نشانده است، هیچ چیز نمی‌تواند آن را بزداید. این است که گفته اند انسان نباید کاری کند که دلی اندوهگین گردد که هیچ چیزی نمی تواند کفاره آن باشد. پیامبر اکرم (ص) نیز می‌فرماید: «هر که مومنی را غمگین کند، آنگاه دنیا را به او بدهد، این بخشش کفاره عمل او نخواهد بود و برای او پاداشی به دنبال نخواهد داشت». [همان] ... منبع؛ پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عشق به امام زمان چگونه تحصيل ميشود؟ (بخش اول) 🔹در خصوص اينکه چگونه عشق (عج) را در دل خود ايجاد کنيم و اين شعله را در قلب خود فروزانتر از پيش گردانيم، توجه به اهميت و جايگاه محبت و عشق نسبت به امام زمان و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام خالی از لطف نيست. ما شيعيان معتقديم که ارتباط ما با اهل بيت تنها از نوع ارتباط هادی و هدايت شونده منهای هر گونه پيوند و رابطه عاطفی و قلبی نيست، بلکه ارتباط با ائمه طاهرين و خاندان مطهرشان از جنس محبت، مودت و عشق ورزی است، تا آنجا که امام صادق (ع) ميفرمايد: «هل الدين الا الحب؛ آيا دين چيزى غير از محبت است؟». [۱] نيز بر اين مسأله تأکيد داشته و مودت و و نبی اکرم (ص) معرفی مينمايد و ميفرمايد: «قل لا اسئلکم عليه اجرا الا المودّة فی القربی؛ [شوری، ۲۳] بگو که برای رسالتم اجری نمی‌خواهم، مگر مودت و دوستی خاندانم». 🔹آنچه در مورد تحصيل عشق نسبت به اهل بيت عليهم السلام حائز اهميت است، اين است که بايد زمينه ها و بستر پيدايش و پرورش گوهر محبت اهل بيت را در دل خود فراهم نمائيم و زنگارهای جدايی و دوری از خاندان نور را از چهره فطرت الهی خود پاک کنيم و با تلاش در جهت کسب بصيرت و معرفت بيشتر، محبت ايشان را تا قلّه های عشق بالا بکشيم، تا ان شاءالله سرانجام، خود را در زمره عاشقان و محبّين حقيقی اهل بيت عليهم السلام بيابيم. نکته ديگر اين است که تلاش ما در مسير کسب عشق به (عج)، ما را محبوب آن حضرت و خداوند ميکند در واقع اهل بيت، دوستداران خود را دوست دارند و دلسوز آنها هستند. محبت يک شيعه به امامش محبت طرفینی است و ميدانيم که برکات لطف و محبتی که از جانب امام زمان (عج) ابراز ميگردد، انکار ناشدنی است. 🔹مهم ترين راه دستيابى به گوهر عشق (عج) و شناخت بيشتر نسبت به ايشان است. بی ترديد اگر امام خود را بهتر بشناسيم و جايگاه حضرت را در نظام هستی و زندگی خويش بيشتر درک کنيم و به اين باور قلبی برسيم که حضرت، واسطه فيض الهی اند، و بدون وجود و عنايت ايشان خيرات و برکات و نعمات خداوند شامل حال ما نخواهد شد، و اگر بدانيم که هزار هزار گره که از کارهای ما باز ميشود و هزار هزار بلا که با نظر لطف امام از ما دفع ميگردد، و بدون عنايت ايشان، زندگی در کام ما تلخ و به عبارت دقيقتر، حيات برای ما محال و نشدنی ميگردد، يقينا محبت و مودت ما نسبت به وجود حضرت بيشتر خواهد شد. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] محمد ری شهری، ميزان الحکمه، دارالحديث، چ اول، بی تا، ج ۱، ص ۵۰۳ منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️تامین کنندگان نظم و امنیت 🔹در همه‌ی جوامع انسانی و در میان همه‌ی قشرها در دورانهای مختلف، انسانهایی هستند که با ، ، با ترجیح خواسته‌های شریرانه‌ی خود بر خواسته‌های دیگران، را در جامعه فراهم میکنند. کی باید مقابله کند؟ آن مجموعه‌ای و سازمانی که این بار را بر دوش میگیرد، دو جنبه‌ی مهم را، از جنبه‌های انسانی والا، به نمایش میگذارد. یک جنبه دلسوزی نسبت به آحاد مردمی است، که میخواهد از آنها دفاع کند، امنیتشان را حفظ کند؛ یک جنبه احساس اقتدار در مقابل آن کسانی است که قانون و نظم و انضباط را در جامعه به چیزی نمیشمارند و در مقابل قانون که متعلق به عموم مردم است، سینه سپر میکنند. آن جنبه‌ی اول، جنبه‌ی عطوفت و رأفت به انسانهاست؛ جنبه‌ی دوم، و خشونت نسبت به آن کسانی است که حقوق این انسانها را در نظر نگرفته‌اند. این دو چیز باید با هم جمع شود. پس شما [نیروهای انتظامی] باید از اینکه چنین وظیفه‌ای دارید، به خود ببالید و خدا را شکر کنید. در کنار این هم باید به اهمیت این وظیفه بیندیشید و خود را واقعاً آماده کنید. بیانات مقام معظم رهبری در هفدهمین دوره‌ی دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی ۸۶/۰۸/۱۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️اهمیت و جایگاه حجاب در روایات اسلامی چگونه بیان شده است؟ (بخش سوم) 🔸 و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از و بلكه از ‏_اسلام است. در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند، فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند. 💠حساسیت معصومین علیهم السلام به اقامه عملی حجاب و حاکمیت فضای عفت در جامعه 🔹 علیهم السلام در کنار بیانات و توصیه های لسانی، به صورت عملی نیز اقداماتی را برای در سطح اجتماع و رفع بی عفتی انجام میدادند. از (ص) روایاتی نقل شده که دلالت بر حساسیت ایشان بر است که بعد از نزول آیات مربوط به ، خودشان را با ضوابط جدید پوشش، تطبیق نداده بودند. از عایشه نقل شده که: «دختر عبدالله بن طفیل که برادر مادرى من بود، در حالى که زینت کرده بود به خانه ام آمد. در همان هنگام پیامبر (ص) نیز وارد شد و هنگامى که او را دید، از او روى برگرداند. عایشه گفت یا رسول الله این دختر، بردار زاده من و خردسال است! پس پیامبر فرمود: هنگامى که زن به دوران عادت ماهانه رسید بر او جایز نیست که جز روى خود موضع دیگرى را نمایان کند». [الدر المنثور، ج ۶، ص ۱۸۰] 🔹همچنین نقل شده که در حجة الوداع زنی جوان و زیبا از طایفه خثعم برای پرسیدن مسئله ای به محضر مبارک پیامبر اکرم (ص) رسید، و در آن حال مردی از نزدیکان حضرت، پشت سر ایشان سوار بود. نگاه هایی میان آن زن و آن شخص رد و بدل شد. پیامبر (ص) متوجه شد که آن دو به هم خیره شده اند، و زن جوان به جای آنکه توجهش به جواب مسئله باشد، همه توجهش به آن مرد است که جوانی نورس و زیبا بود؛ و از این رو رسول اکرم (ص) با دست خود صورت مرد جوان را چرخانید. [صحيح بخاری، ج ۸، ص ۵۱] 🔹امام علی (ع) نیز هنگام به دست گرفتن زمام خلافت در کوفه، مردان عراقی را این گونه سرزنش می نمود که: «يَا أَهْلَ‏ الْعِرَاقِ‏ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ‏ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؟!؛ [الکافی، ج ۵، ص ۵۳۷] ای مردم عراق، به من خبر رسیده که شما در راه ها به مردان تنه می زنند، [چرا عکس العملی نشان نمی دهید] آیا حیا نمی کنید». لحن کلام امام (ع) در این کلمات نشان از این دارد که حضرت، از موضع حکومت و برای محافظت از اخلاق و چنین سهل انگاری عراقی ها را نواخته است. عتاب آن حضرت با عراقیان به خاطر این موضوع، در جایی دیگر نیز این گونه نمود داشته که: «أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوج؟!‏؛ [همان] آیا شرم نمی کنید و به غیرت نمی آیید که زنان تان راهی بازارها و مغازه ها می شوند و با افراد بی دین برخورد می کنند؟!». ... منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️جنگ رسانه‌ای چیست؟ (بخش چهارم) 🔸 از واقعیت‌های تعیین‌کننده در عرصه‌ی بین‌الملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیت‌های بحرانی همچون جنگ، نقش‌آفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفه‌های جنگ رسانه‌ای، مؤلفه‌های اصلی آن معرفی شود. 💠جنگ رسانه‌ای و مفهوم «جنگ روانی» 🔹مقام معظم رهبری در چند سال قبل، در بیانات خودشان تصریح فرمودند: «من برنامه‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه می‌کنم: اول، ؛ دوم، جنگ اقتصادی؛ و سوم، مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی. جنگ روانی یعنی چه؟ ، مرعوب کردن است. چه کسی را می‌خواهند مرعوب کنند؟ مسئولان را، شخصیت‌های سیاسی را، به‌ قول‌ معروف خود ما نخبگان را؛ این‌ها را می‌خواهند مرعوب کنند. کسانی که قابل تطمیع‌اند، آن‌ها را می‌خواهند تطمیع کنند؛ را می‌خواهند تضعیف کنند؛ از واقعیت‌های جامعه‌ی خودشان را می‌خواهند تغییر دهند؛ هدف جنگ روانی این است». [۱] 🔹وزارت جنگ آمریکا در کتاب «در صحنه نبرد»، را این‌گونه تعریف می‌کند: «جنگ روانی استفاده برنامه‌ریزی‌ شده از و سایر اعمالی است که قبل از هر چیز با هدف تأثیر بر نظرات، احساسات، مواضع و رفتار جوامع دشمن، بی‌طرف، یا دوست و به شیوه‌ای خاص دستیابی به اهداف ملی صورت می‌گیرد». [۲] از نظر «جان کالینز» نظریه‌ پرداز و استاد دانشگاه ملی جنگ امریکا، عبارت است از استفاده طراحی‌شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن برای در خصوصیات فکری دشمن، با توسل به شیوه‌هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می‌شود. [۳] 🔹 که اصطلاحی قدمت‌دار محسوب می‌شود، معمولاً به اقداماتی در حین جنگ نظامی یا در آستانه‌ی جنگ نظامی احتمالی اطلاق می‌شود و شیوه‌های غیررسانه‌ای نیز در آن مطرح است؛ اما در که اصطلاحی متأخر است و امروزه بیشتر از آن استفاده می‌شود، محدوده‌ی زمانی خاصی در نظر گرفته نمی‌شود و همچنین استفاده از موضوعیت دارد؛ هر چند که هر دو اصطلاح در هدف، مشترک هستند. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بیانات معظم له در حرم رضوی ۸۶/۰۱/۰۱ [۲] صلاح نصر، «جنگ روانی»، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، انتشارات سروش و مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیما [۳] استراتژی بزرگ (اصول و رویه‌ها)، جان ام کالینز، ترجمه کورش بایندر، انتشارات دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه، ص ۴۸۷ منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانه‌ای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش اول) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ درست در نقطه مقابل، برخی نظريه پردازی های بيگانه که تلاش می کنند تا «انقلاب بودن» انقلاب اسلامی ايران را با توجه به ويژگی ها و شاخصه هايى که با مبانی غربی سازگاری ندارد مورد ترديد قرار دهند. يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها اعم از ، ، ، ، و... حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم، بر اين اساس راهکاری که برای اين منظور مناسب تر است، تقسيم بندی اين دستاوردها به چند بخش می باشد که ما در اينجا آن را به دستاوردهای سياسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی تقسيم بندی می کنيم. 💠دستاوردهای سياسی 1⃣سرنگونی نظام نامشروع و استبدادی شاهنشاهی که ۲۵۰۰ سال بساط سلطه خويش را بر سر ملت گسترده بود. اين دستاورد را بايد راهگشاترين دستاورد انقلاب اسلامی دانست، چرا که به برکت آن کليه تغييرات و تحولات ديگر رقم خورد؛ در واقع بزرگترين مانع هر گونه تحولی در کشور بود، و به دليل ذات استبدادی آن، هر گونه اصلاحی در آن فاقد اثر بود، چنانکه در جريان نهضت مشروطه، تجربه مهم تلاش برای اصلاح نظام استبدادی شاهنشاهی، از طريق تبديل کردن آن به نظام مشروطه با روی کار آمدن رضاشاه و پس از وی محمدرضا پهلوی، و بسط استبداد در قبای موجه تری به نام مشروطه سلطنتی به شکست انجاميد. در اين مقطع زمانی حتی علمای نامداری همچون ميرزای نائينی تلاش کردند تا با توجه به عدم امکان برقراری حکومت اسلامی به زعامت رهبر دينی، از نظام مشروطه سلطنتی به عنوان نظامی که شرّ کمتری از نظام سلطنتی استبدادی دارد دفاع کرده و به تئوريزه کردن آن بپردازند؛ 🔹اما (ره) با مشاهده اين تجربيات، نخستين هدفی را که برای مبارزه انتخاب کردند، شاه و بود، تا جايی که در سخنرانی های سال های نخستين مبارزه نيز رسماً به شاه حمله کرده و حتی شاه دوستی را معادل «غارتگرى، هتك اسلام، تجاوز به حقوق مسلمين، و تجاوز به مراكز علم و دانش‏» [۱] معرفی کردند؛ و به اين ترتيب با توجه به اينکه چنين نظامی بزرگترين مانع رشد و پيشرفت همه جانبه ملت ايران بود، هيچ گونه مماشاتی را با اين نظام نپذيرفتند، تا جايی که شرط ملاقات خود با عواملی از رژيم، که خواهان ملاقات با ايشان بودند را استعفای آنها از مناصب خود در رژيم سلطنت اعلام کردند، و حتی برخی از آنها همچون شهردار تهران را پس از استعفا مجدداً در سمت خود ابقا نمودند، تا نشان دهند که حتی يک چهره ثابت در دو نظام شاهنشاهی و نظام مبتنی بر تفاوت دارد، و آنچه اولويت اصلی اوست، کنار رفتن نظام شاهنشاهی می باشد، و لو اينکه در نظام غير شاهنشاهی، برخی از همان چهره ها به قدرت برسند. ... پی نوشت؛ [۱] صحيفه امام، ج ۱، ص ۱۷۸ نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel