✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهمیت و جایگاه حجاب در روایات اسلامی چگونه بیان شده است؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #لزوم_رعایت_حجاب و پاسداری از مرزهای عفت و حیا، یکی از #مسلّمات و #واجبات بلكه از #ضروريّات_دين_اسلام است. در زمان ما همه كسانى كه با مسلمانان معاشرت دارند، فهميده اند كه يكى از برنامه هاى تمام فِرَق مسلمين #حجاب است كه كم كم به يك شعار تبديل شده و به آن پايبند هستند.
💠پوشش و منش اهل بیت (ع)، بهترین الگوی حجاب و عفاف
🔹 #سیره_اهل_بیت (علیهم السلام) شاهد همیشه زنده جایگاه عفاف و حجاب و قدر و منزلت والای آن در میان آموزه های اسلامی است. نگاهی اجمالی به زندگی #حضرت_فاطمه_زهرا (س) ثابت می کند که ایشان هم در مقام صدور راهنمایی های لسانی، راجع به این آموزه مهم و هم در سیره عملی خودشان، چه اندازه این حکم الهی را گرامی و محترم می داشته اند. توصیه تربیتی ماندگار ایشان به زنان این بود که «خَيْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ؛ [۱] بهترين چيز برای زنان آن است كه مردان را نبینند و مردان آنها را نبینند».
🔹روایت قاضی نعمان از امام صادق (ع) نیز تصویری دیگر از مقام والای حجاب و عفاف آن بانوی مطهره را ترسیم می کند: «اسْتَأْذَنَ أَعْمَى عَلَى فَاطِمَةَ (س)، فَحَجَبَتْهُ. فَقَالَ لَهَا النَّبِيُّ (ص): لِمَ تَحْجُبِينَهُ وَ هُوَ لَا يَرَاكِ؟ قَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! إِنْ لَمْ يَكُنْ يَرَانِي، فَإِنِّی أَرَاهُ وَ هُوَ يَشَمُّ الرِّيحَ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ: أَشْهَدُ أَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنِّی؛ [۲] مرد نابینایی از #فاطمه (س) اذن ورود به منزل گرفت، فاطمه (س) به خاطر او #حجاب گرفت. پيامبر (ص) به دخترش فرمود براى چه خود را از فرد نابينایى پوشاندى؟ #فاطمه (س) عرض كرد: اگر او مرا نبيند، من او را مى بينم و او [اگر چه نابیناست، امّا] بو را تشخیص می دهد. پيامبر فرمود: شهادت مى دهم كه تو پارۀ تن من هستى».
🔹انتقال این منش از آن حضرت به دیگر بانوان اهل بیت (علیهم السلام) تابلویی هایی بسیار زیبا و ماندگار را از حجاب و عفاف برای ما به یادگار گذاشت. #حضرت_زینب_کبری (س) یکی از مهم ترین وارثان اخلاق فاطمی شد. همان بانوی والاگوهری که هیچ کس از مردان در زمان پدر و برادرانش او را ندید، جز در واقعه کربلا. [۳] عفاف فاطمی در شخصیت حضرت زینب کبری (س) طی حوادث دردناک عاشورا و بعد از آن، به شکل غیرتمندی و تعصب بر حجاب ظاهر شد. او بود که در مجلس یزید بدون هیچ واهمه ای این گونه فریاد برآورد که: «ای پسر آزاد شده های [جدمان پیامبر اسلام]! آیا این از عدالت است که زنان و کنیزکان خویش را پشت پرده بنشانی، و دختران رسول خدا (ص) را به صورت اسیر به این سو و آن سو بکشانی؟! نقاب آنان را دریدی و صورت های آنان را آشکار ساختی!». [۴]
پی نوشت ها؛
[۱] وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص ۶۷
[۲] دعائم الإسلام، ابن حيون، ج ۲، ص ۲۱۴
[۳] عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال، بحرانى اصفهانى، ص ۹۵۰
[۴] بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب #عفاف #عفت #زن #زنان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بصیرت افزایی، اساس کار طرفداران حقیقت
🔹در دنیایی که اساس کار دشمنان حقیقت بر #فتنه_سازی است، اساس کار طرفداران حقیقت بایست بر این باشد که #بصیرت را، راهنمایی را، هرچه میتوانند، برجستهتر کنند و این شاخصها را، این مایزها را، این معالمالطریق را بیشتر، واضحتر، روشنتر در مقابل چشم مردم قرار بدهند، که مردم بفهمند، تشخیص بدهند و گمراه نشوند.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۲۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در اسلام امنیت اجتماعی چه جایگاهی دارد و برای ارتقاء آن در جامعه چه بايد کرد؟ (بخش سوم)
💠راهکارهای ايجاد امنيت اجتماعی
🔸 #قرآن_کريم در جهت برقراری و #تأمين_امنيت_اجتماعی، راه حل ها و راهکارهای فراوانی را ارائه نموده که به طور يقين ذکر تمامی آنها در اين نوشتار نمی گنجد، و از همين رو ما به طور اختصار به دو مورد از اين راهکارها اشاره کرده و می گذريم.
2⃣اجرای حدود اسلامی (۱)
🔹 #حدود_اسلامی قوانین تنبیهی است که به منظور فراهم کردن #فضايى_امن و خالی از هرگونه ناامنی و نگرانی، در کنار فاکتورهای تشويقی برای دور کردن انسان ها از #عواملمخلّامنيتاجتماعی در نظر گرفته شده است؛ زيرا اين به تجربه ثابت گرديده که برخی انسان ها تنها هنگامی که با #مجازات سخت و کيفری شديد مواجه می شوند دست از گناه کشيده و خود را آلوده به معصيت نمی نمايند. از آنجا که گناهی که از آدمی سر می زند، اغلب به حيطه فردی خويش محدود نشده و عواقب و ثمرات آن دامنگير اجتماع نيز شده و در نتيجه #امنيت_اجتماعی را به مخاطره می افکند، اجرای اين قوانين و مقررات بايد از سوی #مجريان_حکومت_اسلامی با جديت دنبال شود.
🔹به عنوان نمونه دو گناه بزرگ قتل و دزدی از جمله عواملی هستند که اگر نسبت به آنها هرگونه سهل انگاری و مسامحه ای صورت گيرد بسيار زودتر از آنچه تصور شود در جامعه فراگير شده و در نتيجه امنيت اجتماعی را به طور جدی تهديد می نمايند. از همين رو در آيات بسيارى از قرآن کريم نسبت به اين دو گناه هشدارهايی داده شده است، تا انسان ها از ارتکاب آنها خودداری کنند و چنانچه کسی پا را از اين حدود الهی فراتر نهاد و عليرغم تحذيرات خداوند، مرتکب يکی از اين گناهان گرديد، بايد مطابق دستورات قرآن و شرع مقدس با مرتکبين آنها برخورد شود. درباره معضل دزدی که يکی از عوامل بر هم زننده نظم جامعه و ايجاد ناامنی اجتماعی است، قرآن کريم چنين فرمان می دهد: «والسّارق والسّارقه فاقطعوا أيديهما جزاء بما کسبا نکالاً من الله والله عزيز حکيم؛ [مائده، ۳۸] دست مرد و زن دزد را به #کيفر عملی که انجام داده اند به عنوان يک #مجازات_الهی قطع کنيد و خداوند توانا و حکيم است».
🔹با توجه به مفاد اين آيه شريفه اين مطلب به خوبی اثبات ميشود که از نظر اسلام، #امنيت_جامعه از چنان درجه ای از اهميت برخوردار است که فرمان ميدهد که به سبب برهم زدن آن، دست يک انسان قطع گردد و مرتکب ايجاد ناامنی در جامعه، يک عمر بدون دست زندگی کند، ولی امنيت اجتماع محفوظ بماند. اگر امروز دزدی در جامعه فراوان است، به خاطر آن است که چنين حکمی اجرا نميشود و لذا در محيط هايى که اين حکم اجراء ميگردد (مانند محيط عربستان سعودی که تا سال های اخير اين حکم در آن اجرا میشد) امنيت فوق العاده ای از نظر مالی در جامعه حکم فرما بود... و جالب اينکه اين حکم اسلامی با اينکه قرن ها اجرا می شد و در پناه آن مسلمانان آغاز اسلام در امنيت و رفاه می زيستند، در مورد تعداد بسيار کمی از افراد که از چند نفر تجاوز نمی کرد و در طی چند قرن اجرا گرديد». [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسير نمونه، ج ۴، ص ۳۷۸
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امنیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ نماز
🔹 #نماز مهمترین اعمال دینی است، که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهای دیگر هم قبول میشود و اگر پذیرفته نشود، اعمال دیگر هم قبول نمیشود؛ و همانطور که اگر انسان هر شبانهروز پنج نوبت در نهر آبی شستوشو کند، چرک در بدنش نمیماند، #نمازهای_پنجگانه هم انسان را از #گناهان پاک میکند. سزاوار است که انسان #نماز را در اول وقت بخواند. کسی که #نماز را پَست و سبک شمارد، مانند کسی است که نماز نمیخواند؛ پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «کسی که به #نماز اهمیت ندهد و آن را سبک شمارد، سزاوار عذاب آخرت است».
🔹روزی حضرت در مسجد تشریف داشتند، مردی وارد و مشغول نماز شد، رکوع و سجودش را کاملاً بهجا نیاورد. حضرت فرمودند: «اگر این مرد در حالی که نمازش اینطور است از دنیا برود، به دین من از دنیا نرفته است». پس انسان باید مواظب باشد که به عجله و شتابزدگی #نماز نخواند و در حال نماز، به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد و متوجه باشد که با چه کسی سخن میگوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند، و اگر انسان در موقع نماز کاملاً به این مطلب توجه کند، از خود بیخبر میشود، چنانکه در حال نماز تیر را از پای مبارک امیرالمؤمنین علیهالسلام بیرون کشیدند و آن حضرت متوجه نشدند.
🔹و نیز باید #نمازگزار توبه و استغفار نماید و #گناهانی که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غیبت، خوردن حرام، آشامیدن مسکرات و ندادن خمس و زکات، بلکه هر معصیتی را ترک کند. و همچنین سزاوار است کارهایی که ثواب نماز را کم میکند بهجا نیاورد، مثلاً در حال خوابآلودگی و خودداری از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند. و نیز کارهایی که ثواب نماز را زیاد میکند بهجا آورد، مثلاً انگشتری عقیق بهدست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#نماز #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش هفتم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠دو نوع کلی جنگ رسانهای
🔹 #رسانهها در تمامی جنگهای قرن بیستم و بیست و یکم بهعنوان #ابزاری برای #جنگ_روانی و #تبلیغات_جنگی مورد استفادهی کشورها بودهاند. برجستهترین نمودها و کارکردهای جنگ رسانهای در بحبوحهی جنگها مشخص میشود. از «جنگ ویتنام»، «اشغال گرانادا»، «جنگ اول خلیجفارس»، «جنگ کوروو»، «جنگ دوم خلیجفارس» و «حملهی آمريکا به عراق» به عنوان نمونههای شاخص جنگ رسانهای همزمان با جنگ نظامی یاد میکنند. [۱] اگرچه #جنگ_رسانه_ای عمدتاً به هنگام جنگهای نظامی کاربرد بیشتری پیدا میکند، اما این به مفهوم آن نیست که در سایر مواقع، جنگ رسانهای در جریان نبوده و یا مورد استفاده قرار نمیگیرد. #جنگ_رسانهای، جنگی است که در شرایط صلح نیز بین کشورها ادامه داشته و هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از #رسانهها، بهرهگیری میکند. [۲]
🔹به طور کلی میتوان دو نوع جنگ رسانهای تصور کرد؛ با در نظر گرفتن اینکه جنگ رسانهای در طیف گستردهای اعم از زمان جنگ یا صلح در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… علیه کشورهای هدف به کار گرفته میشود، یک جنگ رسانهای بهعنوان #حلقه_واسط یا حمایتی از جورچین یک راهبرد، برنامه یا تاکتیک غیررسانهای (برای مثال نظامی، اقتصادی یا سیاسی) انجام میگیرد؛ و نوع دیگر جنگ رسانهای، که خود بهعنوان #هدف_راهبردی طراحی میشود و اقدامات غیررسانهای بهصورت حمایتی یا تکمیلی در ذیل آن شکل میگیرد. [۳] با وجود اینکه برخی معتقدند اصطلاح #جنگ_رسانهای بیشتر در میدانهای نبرد نظامی کاربرد دارد، اما از اهمیت این مفهوم در دیگر زمانها کاسته نمیشود؛ زیرا #هدف_جنگ_رسانهای کنترل و تغییر اذهان و افکار عمومی مردم و تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان است.
🔹بنابراین میتوان گفت جنگ رسانهای به معنای خاص آن به معنی استفاده از #ابزار_رسانه، در ضمن یک جنگ نظامی یا اقتصادی و سیاسی و به معنای عام کلمه، به معنی هرگونه فعالیت رسانهای برای #القاء_تصویر_مدنظر از خود و دشمن است. به عنوان مثالی برای تعبیر خاص از جنگ رسانهای در وقایع سالهای اخیر منطقه میتوان به جنگ سوریه اشاره کرد؛ به موجب پژوهشی که صبرا قاسمی محقق مصری و از فرماندهان سابق سازمان الجهاد در مصر تهیه نموده است، گروه تروریستی #داعش با بودجه سه میلیارد دلاری، مجموعه عظیمی از #فعالیتهای_رسانهای را همزمان با تحرکات نظامی خود، مدیریت میکند. در این پژوهش که با عنوان «بازوهای هفتگانه وزارت اطلاعرسانی داعش؛ اهداف و چگونگی مقاومت» تهیه شده، آمده است: داعش هفت بازوی رسانهای دارد که عبارتاند از شبکههای اجناد، الفرقان، الاعتصام، الحیات، مکاتب الولایات، رادیو البیان و پایگاه اینترنتی دابق. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷
[۲] محمد سلطانیفر، «پژوهشنامهی رسانه و جنگ نرم»، فصلنامه عملیات روانی شماره ۳۵، بهار ۱۳۹۲
[۳] مهدی رضائیان، «اهداف و راهبردهای جنگ رسانهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران»، ۹ مهر ۱۳۸۷
[۴] «نگاهی به توان رسانهای داعش»، پایگاه تحلیلی خبری الوقت، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آزادی حیوانی و آزادی انسانی
🔹اساسا #آزادی چیست و چه حقی است برای بشر؟ (به تعبیر کسانی که آن را از مقوله حق میدانند). #آزادی را از هر مقولهای بدانیم یک واقعیت مقدس است. #آزادی_حیوانی داریم و #آزادی_انسانی. آزادی حیوانی یعنی آزادی شهوات، آزادی هوا و هوسها، آزادی تمایل به جنایتها، و اگر به زبان قدما بخواهیم بحث کنیم باید بگوییم آزادی قوه غضبیه و آزادی قوه شهویه. معلوم است، آن واقعیتی که مقدس است آزادی حیوانی نیست، #آزادی_انسانی است. انسان استعدادهایی دارد برتر و بالاتر از استعدادهای حیوانی. این استعدادها یا از مقوله عواطف و گرایشها و تمایلات عالی انسانی است و یا از مقوله ادراکها و دریافتها و اندیشههاست.
📕آینده انقلاب اسلامی ایران (نسخه سایت)، ص ۳۸
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری #آزادی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عشق به امام زمان چگونه تحصيل ميشود؟ (بخش دوم)
🔸در خصوص اينکه چگونه عشق #امام_زمان (عج) را در دل خود ايجاد کنيم و اين شعله را در قلب خود فروزانتر از پيش گردانيم، توجه به اهميت و جايگاه محبت و عشق نسبت به امام زمان و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام خالی از لطف نيست. ما شيعيان معتقديم که ارتباط ما با اهل بيت تنها از نوع ارتباط هادی و هدايت شونده منهای هر گونه پيوند و رابطه عاطفی و قلبی نيست، بلکه ارتباط با ائمه طاهرين و خاندان مطهرشان از جنس محبت، مودت و عشق ورزی است، تا آنجا که امام صادق (ع) ميفرمايد: «هل الدين الا الحب؛ آيا دين چيزى غير از محبت است؟».
🔹برای اينکه اندکی به نقش پر اهميت #امام_زمان (عج) در زندگی خود پی ببريم، داستان تشرف يکی از بزرگان را به محضر امام عصر (عج) نقل می نمائيم؛ «به حج مشرف شده بوديم، يک روز وقتی که در مدينه بوديم، با پای پياده از منزل حضرت زهرا (س) به سمت احد روانه شديم. در راه به محضر امام زمان (عج) گلايه کردم که ما شما را می خواهيم، ولی شما به ما عنايت و توجهی نداريد، ناگهان ديدم آن حضرت در کنارم ايستادند، سلام کردند، جواب دادم، فرمودند: شيخ حسين! چرا گلايه ميکنی؟ بعد هم فرمودند: تو کوچک بودی، بنا بود جايی بروی و فلان اتفاق بيفتد، ولی من نگذاشتم. ميداني چرا طلبه شدی؟ من کسی را در سر راه تو قرار دادم و... ؛ همين طور تک تک حوادث و اتفاقات زندگی ام را نام بردند. دلم می خواست از شدت خجالت، زمين، دهان باز کند و مرا فرو ببرد». [۱]
🔹آری آن عاملی که می تواند شعله های عشق #امام_زمان (عج) را در دل ما شعله ور نمايد، #معرفت و #شناخت_کامل وجود مقدس حضرت است، و البته تأثير اين عامل تنها به اينجا خلاصه نميگردد، بلکه هر قدر معرفت ما نسبت به امام بيشتر گردد، شعاع های بيشتری از نور عشق حضرت بر خانه دل ما خواهد تابيد. نکته ای که در خصوص معرفت و شناخت نسبت به #امام_زمان (عج) اهميت دارد، اين است که بايد شناخت خود را از اموری که در معرفی امام، اصل نيستند، بلکه در زمره فرعيات شناخت وجود امام اند، نیز بالاتر ببريم. با اين توضيح که شناخت عوامانه امام زمان، شناختی که محدود به فرزند رسول خدا (ص) دانستن ايشان، حلّال مشکلات بودن حضرت، در مواقع سختی فريادرس خود دانستن او و... ميشود، در راستای تحصيل معرفت تام و کامل به حضرت، کافی نيستند.
🔹#شناخت_کامل و در واقع اصلی ما نسبت به ايشان در ارتباط با جايگاه امام در هستی، نقش او در حيات مادی و معنوی مخلوقات، جايگاه امام پس از پيامبر اکرم، ديدگاه قرآن نسبت به امام، ولايت او و ساير محورهای کليدی اينچنينی تحقق و تجلی می يابد. در کنار اين محورهای کليدی و اصلی، امور پر اهيمت ديگرى نيز وجود دارند که اگر در دايره دانسته ها و شناخت ما نسبت به #امام_زمان (عج) قرار بگيرند، به طور حتم شعله های عشق و #محبت_ايشان را در دل و جان ما فروزانتر خواهند نمود؛ از جمله اينکه فضيلت ها، آثار و برکات محبت اهل بيت را بشناسيم و احاديث و روايات اين باب را مورد مطالعه و دقت قرار دهيم. به عنوان نمونه نبی مکرم اسلام فرمودند: «من مات علی حب آل محمد مات شهيدا؛ هر کسی با محبت آل محمد از دنيا برود، شهيد مرده است». [۲] و يا اينکه ابعاد نيازمندی خويش را به اهل بيت عليهم السلام در آينه روايات و احاديث بشناسيم، و بدانيم که اهل بيت گره گشای امور ما در مواقف مختلف، چه در دنيا و چه در آخرت هستند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] آقا تهراني، مرتضي، حديث دل سپردن، نشر باقيات، چ چهارم، ص ۲۰۲
[۲] محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج ۲، ص ۱۵۱۷
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در اسلام امنیت اجتماعی چه جایگاهی دارد و برای ارتقاء آن در جامعه چه بايد کرد؟ (بخش چهارم و پایانی)
💠راهکارهای ايجاد امنيت اجتماعی
🔸 #قرآن_کريم در جهت برقراری و #تأمين_امنيت_اجتماعی، راه حل ها و راهکارهای فراوانی را ارائه نموده که به طور يقين ذکر تمامی آنها در اين نوشتار نمی گنجد، و از همين رو ما به طور اختصار به دو مورد از اين راهکارها اشاره کرده و می گذريم.
2⃣اجرای حدود اسلامی (۲)
🔹بسيار ضروری است که به يکی از آيات قرآن کريم که به روشنی فرمان مبارزه با عوامل ايجاد ناامنی در جامعه را صادر فرموده اشاره کنيم تا هرچه بيشتر به #اهتمام_قرآن_کريم در مبارزه با اخلال در #امنيت_اجتماع واقف شويم. در آيه ۳۳ از سوره مبارکه مائده، خداوند می فرمايد: «إنّما جزاء والذين يحاربون الله و رسوله و يسعون فی الأرض فساداً أن يقتلوا و يصلّبوا أو تقطّع أيديهم و أرجلهم من خلفٍ أو ينفوا من الأرض ذلک لهم خزی فی الدنيا و لهم فی الآخرة عذاب عظيم؛ کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمیخیزند، و اقدام به #فساد در روی زمین میکنند، (و با تهدید اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله میبرند) فقط این است که اعدام شوند، یا به دار آویخته گردند، یا (چهار انگشت از) دست (راست) و پای (چپ) آنها، بعکس یکدیگر، بریده شود؛ و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایی آنها در دنیاست؛ و در آخرت، مجازات عظیمی دارند».
🔹در اين آيه شريفه عبارت «إنّما جزاؤا الذين يحاربون الله و رسوله» بيان کننده حال کسانی است که به دشمنی با خدا و رسول خدا (ص) اقدام می کنند. مفسر کبير قرآن مرحوم علامه طباطبايی (ره)، در تفسير اين عبارت و توضيح کلمه «محاربه» می فرمايند: « ... مراد از #محاربه، دشمنی با خدا در خصوص مواردی است که رسول نيز در آن دخالتی دارد و در نتيجه تقريباً متعين می شود که بگوييم: مراد از #محاربه با خدا و رسول، عملی است که برگشت می کند به ابطال اثر چيزى که رسول از جانب خدای سبحان بر آن چيز ولايت دارد؛ نظير جنگيدن کفار با رسول و با مسلمانان و راهزنی راهزنان که #امنيت_اجتماعی را خدشه دار می سازد، امنيتی که با گسترش دامنه ولايت رسول، آن امنيت را گسترش داده و همين که بعد از ذکر محاربه با خدا و رسول جمله: «و يسعون فی الأرض فسادًا» را آورده، معنای مورد نظر را مشخص ميکند و میفهماند که منظور از محاربه با خدا و رسول #افساد در زمين از راه #اخلال به #امنيت_عمومی و راهزنی است...». [۱]
🔹پس از آنکه دانستيم مراد از محاربه با خدا و رسول، اخلال در امنيت اجتماعی است، با نگاهی به متن آيه شريفه استفاده ميشود که برای آنان که امنيت اجتماعی را برهم زده و #موجبات_ناامنی_جامعه را فراهم می آورند خداوند متعال چهار نوع کيفر معين فرموده است که بنا به نوع جرم، حاکم اسلامی يکی از آنها را برای مجازات در نظر می گيرد، که عبارت است از: کشته شدن، به دار آويخته شدن، بريدن دست و پای آنها به طور مخالف و تبعيد از محل زندگی. در ضمن، آيه شريفه به خوبی بيانگر اهميت والای #امنيت_اجتماعی در #آيين_اسلام است؛ چرا که آنان را که به اين امر مهم لطمه وارد می نمايند را با عنوان «محارب با خدا و رسول» ياد کرده است، يعنی «امنيت اجتماعی» امری است که به طور مستقيم وابسته به خدا و رسول است و جزو حدود الهی محسوب ميگردد، که هرکه به اين حدود تجاوز کند، در واقع حد و مرز الهی را مورد سوءقصد قرار داده است.
پی نوشت؛
[۱] تفسير الميزان، ج ۵، ص ۵۳۳
منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امنیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آفت های دینداری در آخر الزمان (بخش سوم و پایانی)
🔸یکی موضوعات مهم در زندگی امروز، #آفت_های_دینداری در #آخرالزمان است. انسان دیندار و عاقل در هنگام احساس خطر باید برای رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورد. آفت هایی که در آخر الزمان، دین انسان را تهدید می کنند، متفاوت است.
3⃣بدعت و فتنه جویی در دین
🔹واژه #بدعت تنها در یک بار در آیات قرآن آمده است که در آن به بدعت (رهبانیّت مسیحیان) اشاره شده است: «...وَ رَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاء رِضْوَانِ اللهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ کَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ؛ [حدید، ۲۷] و رهبانیّتى را که ابداع کرده بودند، ما بر آنان مقرّر نداشته بودیم، گرچه هدف ایشان جلب خشنودى خدا بود، ولى حقّ آن را رعایت نکردند. از این رو، ما به کسانى از آنها که ایمان آوردند، پاداششان را دادیم و بسیارى از آنها فاسق هستند!».
💠سیره معصومین علیهم السلام در برخورد با بدعت گزار و فتنه جو
🔹امام هادی (ع) برای #حفظ_اتحاد_جامعه، #تفرقه_افکنان را طرد و آنان را که دارای اندیشههای منحرف بودند، به جامعه معرفی میکردند. محمد بن عیسی میگوید: امام علی النقی (ع) در نامهای به من نوشت: «خدا علی حسکه قمی و قاسم یقطینی را لعنت کند! شیطان به نظر قاسم آمده و با القای سخنان فریبنده، او را مغرور کرده است». [۱] در این نامه امام هادی (ع) این دو عنصر #تفرقه_افکن را لعن و طرد کرد؛ زیرا آنها با ادعاهای غلوّ آمیز و سخنان گزافه، به دنبال ایجاد تفرقه در میان شیعیان بودند. فارس بن حاتم بن ماهویه قزوینی در ابتدا از یاران نزدیک امام هادی (ع) و نماینده آن حضرت بود؛ اما بعدها هواهای نفسانی و حب ریاست و دنیاپرستی باعث خروج او از مسیر حقیقت شد و به ترویج بدعت و اعتقادات کفرآمیز و انحراف مردم از حق پرداخت و عملاً در صفوف شیعیان دو دستگی ایجاد کرد؛ زیرا مردم گمان میکردند که او هنوز در سلک یاران امام علی النقی (ع) باقی مانده و نماینده آن حضرت است.
🔹با وجود آنکه امام هادی (ع)، فارس قزوینی را از اعمال کفرآمیزش برحذر داشت، اما او جسارت را از حد گذرانید و همچنان وجوهات شرعیه را از مردم میگرفت و بر خلاف مصالح دین و بدون رضایت خواسته امام (ع)، در آن تصرف میکرد. یکی از مهمترین عوامل لغزش فارس قزوینی، #دنیادوستی و #ریاست_طلبی بود که او را از امامت دور کرد و به سوی باطل کشانید. او در این مسیر چنان افراط کرد که حکم ارتداد و کفر وی از سوی امام هادی (ع) صادر شد. متن حکم حضرت امام هادی (ع) در مورد این عنصر فتنهانگیز این گونه بود: «هذا فارِسْ - لعنه الله - یَعْمَلُ مِنْ قِبَلی فتّاناً داعیاً اِلیَ اِلبدَعةِ وَ دَمُهُ هَدَرٌ لِکُلِّ مَنْ قَتَلَهُ، فَمَنْ هذا الذّی یُریحُنی مِنهُ یَقْتُلُهُ وَ اَناَ ضامنٌ لَهُ عَلیَ اللهِ الْجَنَّةَ؛ فارس بن حاتم - که خدا او را لعنت کند - خود را نماینده من میداند؛ در حالی که او شخصی #فتنه_ساز و #تفرقه_انداز است، مردم را به سوی #بدعت میخواند. قتل او واجب است و هر کس او را بکشد و مرا از شرّ او راحت کند، بهشت را برایش ضمانت میکنم».
🔹مدتی از صدور این حکم گذشت و کسی موفق به قتل او نشد؛ تا اینکه حضرت یکی از یاران شجاع و متعهد خود را به نام جنید احضار کرد و به او فرمود: «تو مأموریت داری آن مرد تفرقهافکن را به قتل برسانی و شیعیان را از سخنان تفرقهآمیز وی راحت کنی». بعد مبلغی به وی داد تا سلاحی تهیه کند. جنید نیز وی را هنگامی که از مسجد خارج میشد، او را به سزای اعمال ننگینش رسانید و به برکت دعای امام، جنید مورد سوءظن قرار نگرفت. آن حضرت جنید را که این عامل تفرقهافکن را از میان برداشته بود، مورد تفقد و تشویق قرار داد و جنید تا زمان رحلت امام عسکری (ع) زنده بود و از ائمه (علیهم السلام) مستمری دریافت میکرد. [۲]
پی نوشت:
[۱] رجال کشی، ص ۵۱۸
[۲] بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۰۵
پدید آوردنده: محمد طاهری
منبع: وبسایت راسخون
#دینداری #بدعت #تفرقه #فتنه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاوان همدستی برخی سلبریتیها با ضدانقلاب
🔹 #یهودیان_بنینضیر همانند سایر یهودیان مدینه، با #پیامبر_اکرم (ص) پیمان بسته بودند و بر پایه این قرارداد اجتماعی نمیتوانستند در برابر پیامبر اکرم (ص) و مسلمانان توطئه كرده و دست به اقدامی بزنند، اما آنان پیمان خویش را نادیده گرفته و با كفار قریش همدست شده و آنان را علیه مسلمانان تحریك كردند.
🔹افزون بر آن، ترتیبی دادند كه پیامبر اکرم (ص) ترور شود. #پیامبر_اکرم (ص) با اینكه قدرت داشت و میتوانست آنان را به شدت مجازات كند، ولی به یک راهکار مؤثر و نتیجهبخش اکتفا کردند. «ضربه به منافع مادی یهود» با مصادره اموال و از میان بردن امکان ثروتاندوزی از راه کشاورزی و تجارت. این چارهاندیشی پیامبر از آن جهت تاکتیکی و ویرانگر بود، که یکی از خصلتهای جامعهشناسانه قوم یهود، دلبستگی به اموال و علاقهمندی به حفظ و انباشت ثروت بود.
🔹اینک نیز با توجه به اشتیاق فراوان برخی #سلبریتیها به مولتی میلیاردر شدن و تلاش حریصانه آنان برای به دست آوردن زندگی لاکچری، «جریمه مالی سنگین» و جبران خسارت مالی وارد آمده بر مردم میتواند روشی مناسب برای تأدیب اغتشاشگران و جماعت سلبریتی حامی فتنهانگیزی باشد، تاوانی که در کشورهای غربی اعمال شده و اقشار بیپروا و قانونگریز را وادار به پذیرفتن نظم اجتماعی و تمکین در برابر قانون کرده است.
نویسنده: نیک رو
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#فتنه #سلبریتی #تاوان #قانون
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هر چه ظهور نزدیکتر، بلا بیشتر
🔹هرچه زمان ظهور حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیکتر شود، بلاها بیشتر میشود. هنوز بلاها بعد از این است. سفیانی هشت ماه به اسم میکشد! ابوسفیان و اولادش ظالم، و علویون و اولادشان مظلوم آنها بودند. آن حضرت میآید و از ظالمین برای مظلومین انتقام میگیرد، انتقامِ خونین. حالا ما در راحتی و نعمت هستیم! خدا بلاها را رفع و به مبتلایان یقین و صبر عنایت کند.
📕در محضر بهجت، ج۳، ص۳۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_زمان #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش هشتم و پایانی)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جمع بندی مؤلفههای جنگ رسانهای
🔹با توجه به تعاریف مطرحشده در خصوص #جنگ_رسانه_ای، میتوان مؤلفههای اصلی این مفهوم را چنین فهرست نمود: ۱) وجود دو جبههی متقابل در جنگ. ۲) استفاده از رسانهها بهعنوان ابزار جنگ علیه حریف. ۳) مخاطب قرار دادن احساس و ادراک مردم و مسئولان طرف مقابل. ۴) بازنمایی واقعیت یا واقعیتسازی در ارائهی تصویر دلخواه از خود و دیگری. ۵) هدف غایی تأثیر بر تصمیمگیری و رفتار مردم و مسئولان طرف مقابل. ۶) تعیین راهبردها و خطمشیها توسط سیاستمداران، نظامیان و دستگاههای امنیتی. ۷) آمیختگی هنر و سیاست و استفاده از ظرافتهای هنری و فنهای تأثیرگذاری در ابلاغ پیامهای باطناً سیاسی.
💠جمع بندی
🔹در این نوشتار (طی هفت بخش گذشته) به برخی از تعاریف و مطالب ذکر شده در خصوص مفهوم #جنگ_رسانه_ای اشاره شد. هر کدام از موارد یاد شده محاسن و معایبی نسبت به یکدیگر داشته و از دید خود مؤلفههایی از این مفهوم را موردتوجه قرار دادهاند. برای ارائهی یک جمع بندی از «جنگ رسانهای» باید نکات کلیدی را تجمیع نمود و همچنین مواردی از قبیل نظام ارزشی و هنجاری، زمینههای جنگ، تقابل حق و باطل و… را نیز در نظر گرفت.
🔹با این توضیح میتوان #جنگ_رسانه_ای را چنین تعریف نمود: «#بکارگیری_رسانهها به عنوان #ابزاری جهت تأثیرگذاری بر احساس و ادراک مردم و مسئولان جبههی خودی و جبهه ی مقابل، مطابق اهداف مدنظر خویش برای تصویرسازی از خود و جبههی مقابل، بهوسیلهی فعالیت هنرمندان و اصحاب رسانه، و راهبری و خطمشیگذاری سیاستمداران، نظامیان و دستگاههای امنیتی، و با هدف نهایی تأثیرگذاری بر تصمیمگیری و رفتار مخاطبان در چارچوب نظام ارزشی و هنجاری حق یا باطل».
🔹طبیعی است که تعریف یادشده باید از سوی صاحبنظران تکمیلشده و همواره بهبود یابد؛ اما آنچه مسلم است #تهدید_رسانه_ای یکی از مهمترین مصادیق تهدید و حتی بحران به شمار میآید و دفاع و رویارویی با آن، مستلزم اقدامات سلبی و ایجابی متناسب با آن است و باید ضمن مصونسازی جبههی خود در مقابل این تهدیدها، کنشگری لازم در مقابل جبههی دشمن وجود داشته باشد. این امر ضرورت مدیریت کلان رسانهای در جبههی جمهوری اسلامی را گوشزد مینماید.
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای #جنگ_نرم #جنگ_روانی #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ابتکارات جمهوری اسلامی
🔹آنچه #جمهوری_اسلامی دارد، آنچه تاکنون #تحصیل کرده است - که با #ابتکار خود و با #همّت خود تحصیل کرده است و رهین منّت هیچ دولت و هیچ قدرت دیگری نیست - برای بازدارندگی و برای داشتن #اقتدار_بازدارنده به دست آورده است و تحصیل کرده است، بعد از این هم در این راه پیش خواهد رفت.
🔹ما، بعد از این هم، تا آنجایی که بتوانیم و با همهی #همّتمان، با همهی #تلاشمان، با همهی استعداد نیروی انسانیمان که کم هم نیست، در راه افزایش #قدرت_بازدارندگی پیش خواهیم رفت و آن را به کار خواهیم گرفت؛ برای اینکه #دشمن به فکر تعرّض نیفتد، و بداند که اگر چنانچه تعرّض کرد، #ضربه_محکمی خواهد خورد، واکنش سختی خواهد دید.
🔹من مدّت ها قبل گفتم «دوران بزن و دررو» به جمهوری اسلامی دیگر گذشته است؛ اینکه بیا بزن و دررو، [دیگر] این جوری نیست؛ اگر زدند پایشان گیر می افتد؛ شروع ممکن است با آنها باشد، امّا تمام کردن دیگر با آنها نیست و در اختیار آنها نیست. این همان #قدرتی است که #دشمن از آن بیمناک است؛ این همان #اقتداری است که دشمن مایل نیست که #جمهوری_اسلامی آن را داشته باشد.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۶/۰۲/۲۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ ونشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش پنجم و پایانی)
💠رابطه تقوا و بصیرت
🔹یكی از #اصول_مسلم_قرآن این است كه #تقوا #موجب_بصیرت میشود. حال ممكن است این سؤال پیش آید كه چگونه ممكن است #تقوا كه یك فضیلت اخلاقی است و به عمل انسان مربوط میشود، در دستگاه عقل و قوه قضاوت انسان تأثیر داشته باشد و این امر سبب شود كه انسان به دریافت حكمت هایی نائل گردد كه بدون داشتن تقوا موفق به دریافت آن حكمت ها نمیشد. در پاسخ به این سؤال ابتدا باید بگوییم كه ارتباط میان تقوا و بصیرت یكی از اصول مسلم قرآن است. اصول قرآن نیز همگی عین حقیقت هستند. علاوه بر این، با سه روش دیگر نیز میتوان این اصل مسلم را ثابت كرد. این سه روش عبارتند از: روایات، علم - فلسفه و تجربه.
2⃣علم - فلسفه
🔹حكما معتقدند كه #قوه_عاقله_انسان، دو نوع محصول اندیشه دارد، كه از اساس با هم اختلاف دارند. این دو نوع محصول شامل #اندیشه_نظری و #اندیشه_عملی میشود. اندیشه نظری، مبانی علوم طبیعی، ریاضی و فلسفه الهی است. كار عقل در این علوم قضاوت درباره واقعیت هاست؛ مثلا در این باره عقل قضاوت میكند كه فلان شیء اینطور است یا آن طور؟ فلان اثر را دارد یا نه؟ آیا فلان معنا حقیقت دارد یا نه؟ ولی #اندیشه_عملی مبنای علوم زندگی و اصول اخلاقی است. مفهوم خوبی و بدی، حسن و قبح، باید و نباید، امر و نهی و امثال این ها مخلوق اندیشه عملی است.
🔹این اندیشه است كه حكم می كند، آیا باید این كار را انجام دهم یا آن را؟ این طور عمل كنم یا آن طور؟ اینكه در آثار دینی وارد شده #تقوا موجب #بصیرت است، همه مربوط به #اندیشه_عملی است. یعنی در #اثر_تقوا انسان بهتر درد خود و دوای خود و راهی كه در زندگی باید پیش گیرد می شناسد. اینكه در نظر بعضی، قبول این اصل مسلم، دشوار آمده شاید بخاطر این است كه آنها #بصیرت را به حدود اندیشه نظری محدود دانسته اند. حال آن #تقوا در اندیشه نظری تاثیری ندارد [مرتضی مطهری، ده گفتار، صص ۳۲-۳۰]
🔹بر این اساس، منطقه اندیشه عملی انسان به دلیل این كه مربوط به عمل انسان است، همان منطقه احساسات، تمایلات و شهوات است. اگر این امور، از مرزهایی كه دین برای آنها مشخص كرده خارج شوند، در برابر #نور_عقل، گرد و غبار و دود و مه ایجاد میكنند. در نتیجه عقل، دیگر نمیتواند پرتوافكنی كند و #حق و #باطل را به انسان نشان دهد؛ ولی زمانی كه #تقوا وجود داشته باشد، احساسات، تمایلات و شهوات از مرزهایی كه دین برای آنها مشخص كرده خارج نمیشوند، در نتیجه دیگر عامل مزاحمی برای نور عقل وجود ندارد. #عقل، پرتوافكنی می كند و در اثر آن پرتو، انسان به راحتی حق و باطل را تشخیص میدهد. پس از نظر علمی- فلسفی نیز معلوم شد كه #تقوا در دستگاه تفكر و قضاوت انسان تاثیر دارد، ولی تاثیر تقوا در این دستگاه به گونه ای غیرمستقیم است. در حقیقت #تقوا با برطرف كردن مانع، به #اندیشه_عملی انسان یاری می كند كه اثر خود را تولیدكرده و موجب #بصیرت شود.
3⃣تجربه
🔹با توجه به مباحث مذكور میتوان نتیجه گرفت كه به دلیل گستره وسیع حق و باطل و ظاهرشدن باطل در لباس حق، #بصیرت در زندگی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. #بصیرت، میوه ای است كه از درخت تقوا حاصل می شود. ارتباط میان #تقوا و بصیرت علاوه بر این كه یك اصل مسلم قرآن است، مورد تایید روایات، علم - فلسفه و تجربه نیز واقع شده است.
تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان
منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن
#تقوا #بصیرت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ ایستادگی در برابر آمریکا
🔹شما مردم در این مدتی که انقلاب کردید و قیام کردید، خودتان باورتان آمد و به دولتهای مستضعف هم باوراندید که می شود در مقابل #آمریکای_جهانخوار ایستادگی کرد.
📕صحیفه امام، جلد ۱۴، صفحه ۳۰۷
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد