✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خدا و نظم جهان (بخش دوم)
🔸برهان نظم چیست و چگونه از طریق آن بر وجود خدا استدلال میشود؟
💠تعریف نظم
🔹برای روشن تر شدن موضوع ابتدا باید تعریف #نظم را بررسی و سپس دلالتش بر وجود خدا را کاوید. آیت الله سبحانى در تعریف نظم آورده اند: «نظم عبارت است از نوعى پیوند و همکارى بین اجزاى یک مجموعه، در راستاى تحقق هدفى معین، به گونه اى که هر جزئى از اجزاء، مکمل دیگرى بوده و فقدان هر جزء موجب می شود که مجموعه اثر مطلوب و هدف مورد نظر را فاقد باشد». [جعفر سبحانی، مدخل مسائل جدید در علم کلام، ص ۷۳] ایشان همچنین آورده است: «واقعیت نظم در یک پدیده طبیعى، جز این نیست که اجزاى مختلفى از نظر کیفیت و کمیت دور هم گرد آیند، تا در پرتو همکارى اجزاى آن، هدف مشخص تحقق یابد». [همان] واکاوى مفهوم نظم و تعاریف آن نشان می دهد که تحقق نظم در گرو چند رکن اساسى است: ۱) وجود اشیاء یا اجزاى مختلف با کمیت و کیفیت مناسب؛ ۲) چینش، آرایش و ترتیب ویژه بین آنها؛ ۳) وجود عامل ربط دهنده و برقرار کننده پیوند خاص بین آنها؛ ۴) وجود هدفى معین؛ ۵) تأثیر نسبى هر یک از اجزاء در تحقق هدف و وابستگى تحقق هدف به اجتماع آنها.
💠تقریر برهان
🔹بر اساس آنچه گذشت «سامانمندی» و «هدفداری» دو رکن اساسی #برهان_نظم است. در این نگرش، جهان یک واحد نظاممند و هدفدار است. استاد مطهرى در این باره آورده است: « ...نوعى هماهنگى در هدف در میان اجزاى جهان مشاهده می شود؛ مثلاً در قسمتى از جهان که ما زندگى می کنیم، اوضاع و احوال نشان می دهد که زمین، گازهاى مجاور آن، آب هاى آن، گیاه ها، حیوانات، ماه که به دور زمین می گردد، خورشید که زمین به دور آن می گردد، با یکدیگر نوعى هماهنگى و انطباق دارند و مجموعاً هدف یا هدف هایى مشخص را تأمین می کنند». [طباطبایى، محمد حسین (علامه) و مطهرى، مرتضى، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۵، ص ۹۲، پاورقى]
🔹مقدمه دیگر برهان نظم این است که هر مجموعه منظمى، معلول علتى آگاه، حکیم و دلیل بر وجود ناظمى با شعور، مدبر و هدفدار است؛ به عبارت دیگر گزینش اشیاء یا اجزاى مختلف، با کمیت و کیفیت مناسب، ایجاد ترتیب و آرایش و پیوند مناسب بین آنها در راستاى تأمین هدفى معین، عین تدبیر است و استناد آن به غیرفاعل هوشمند چیزى جز تصادف گروى و یا تناقض گویى نیست. نتیجه آنکه رابطه نظم جهان با ناظمى باشعور و هدفدار امرى قطعى و انکارناپذیر است. آیت الله سبحانى در تلازم منطقى نظم و شعور می نویسد: «عقل و خرد به روشنى درک می کند که یک نوع رابطه منطقى میان نظم و دخالت عقل و یا هماهنگى و آگاهى و نیز هدفدارى و شعور وجود دارد، و هرگز معقول نیست که بخش نخست از هر یک از این سه معادله بدون دومى پدید آید». [جعفر سبحانى، مدخل مسائل جدید در علم کلام، ص ۷۵و۷۶]
🔹ایشان راز چنین تلازمى را وجود فرایند محاسبه و اندازه گیرى کمى و کیفى در جهت ایجاد تناسب و هماهنگى بین پدیده ها دانسته که بدون آن نظم از اساس منتفى است. محاسبه و اندازه گیرى نیز به هیچ روى از عنصر ناآگاه ساخته نیست. «به دیگر سخن، عقل و خرد، در هر پدیده منظمى سه عنصر را لمس می کند: ۱) برنامه ریزى. ۲) سازماندهى. ۳) هدفدارى. از طرف دیگر عینیت بخشیدن به هر یک از این سه عنصر، به محاسبه و اندازه گیرى و انتخاب اجزاى پدیده ها از نظر کمیت و کیفیت و بینش صحیح و هماهنگ نیاز دارد، به گونه اى که اگر یکى از این عملیات درست انجام نگیرد، نظم دچار خلل می گردد، ماهیت چنین عملیاتى جدا از علم و آگاهى نیست و هرگز نمی توان چنین عملیاتى را از طریق عامل ناآگاه که درست نقطه مقابل این نوع عملیات است تفسیر کرد». [همان، ص ۷۶]. به گفته نیوتون: "این زیباترین سیستم خورشید و سیّارات و ستارگان تنها می تواند از تدبیر و حاکمیت یک موجود دانا و توانا نتیجه شود". #ادامه_دارد...
📕دفتر اول پرسش ها و پاسخ ها «خدا شناسی»، محمدرضا کاشفی
منبع؛ پرسمان
#الله #خدا #خداشناسی #نظم #برهان_نظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تمام ادیان الهی یک هدف را تعقیب میکنند!
🔹تمام #ادیان_الهی یک هدف را تعقیب میکنند، منتهی یکی کاملتر از دیگری، و #دین_اسلام از همه ادیان کاملتر و ناسخ آنهاست، وگرنه وجهی نداشت که این همه در قرآن از انبیای گذشته علیهمالسلام تجلیل به عمل آورده شود.
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۲۵۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عقل و شرع و محکومیت ترور بیگناهان (بخش دوم و پایانی)
💠محکومیت ترور از منظر فقه اسلامی
🔹مطالعه در آثار فقهی به روشنی حکایت از مخالفت فقهای شیعه و اهل تسنن با #ترور دارد و با توجه به آن هیچ یک از منابع و ادله فقهی ترور را تجویز نمیکند، آن را #حرام شمردند. بر اساس متون دینی و قوانین اسلامی، هر آنکس که با استفاده از سلاحهای گرم و سرد، خود را در معرکه تعضیف عملی و ناامن ساختن جامعه و کشتار مردم بیگناه قرار دهد، #محارب شمرده شده و لازم است با #شدیدترین_مجازاتها روبرو شوند. [۱] ناگفته پیداست که #دین_اسلام صرف به دست گرفتن سلاح به هدف ترساندن مردم را گناهی نابخشودنی عنوان کرده و قطعا ترور انسانهای بیگناه را جایز نمیداند. همچنین احادیث متعددی پیرامون نکوهش ترورهای ناجوانمردانه و فریبکارانه نقل شده است؛ خاتم الانبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند: «إِنَّ الْإِسْلَامَ قَيَّدَ الْفَتْكَ؛ [۲] به راستی که #اسلام کشتن غافلگیرانه را ممنوع کرده است». از همین روست که دشمنان آرزوی کشتن رودرروی امیرالمومنین امام علی (ع) را با خود به گور بردند و ناچار شدند ایشان را ناجوانمردانه و در حال نماز شمشیر بزنند. [۳]
💠دیدگاه فقه اهل تسنن پیرامون ترور
🔹فقیهان سرشناس اهل تسنن نسبت به قتل انسانها با شیوههایی همچون فریبدادن و غافلگیری موضع سرسختانهای گرفتند؛ شارح کتاب موطأ مالک بن انس تصریح میکند: «اگر قتل به شیوه غیله و فریب باشد، نمیتوان قاتل را مورد بخشش قرار داد، زیرا حکمش همانند محارب بوده و باید او را به قتل رساند». [۴]
ابن عثیمین یکی از دیگر از فقهیان اهل تسنن با نقل دیدگاه ابن تیمیة میگوید: «ابن تیمیة، در مورد کسی که دیگران را با حالت فریب کشته، فتوای قصاص و اعدام صادر کرده است، زیرا چنین فردی مرتکب فساد و شر شده و حتی اگر بازماندگان مقتول حاضر به بخشش شوند، سخنشان پذیرفته نمیشود و باید قاتل را کشت».[۵]
💠مبارزه امت اسلامی با وهابیت و داعش
🔹 #فرقه_انحرافی_وهابیت با حمایتهای سیاسی و مالی محورهای غربی، عربی، عِبری و با ایجاد #فقه_تکفیری، درصدد ایجاد شکاف میان امت اسلام و نشان دادن چهرهای خشن از اسلام واقعی میباشد و در این راه، از کشتن مردم بیگناه به ویژه زنان و کودکان هیچ واهمهای ندارد. مقتضی است که مسلمانان با پیروی از عالمان اسلامی، درک بهتری از این موقعیت حساس در تاریخ اسلام داشته باشند و تمام نقشههای دشمن منحوس را خنثی کنند.
پی نوشتها؛
[۱] رجوع کنید به سوره مائده، آیه ۳۳
[۲] کلینی، الكافی، ج ۷، ص ۳۷۵
[۳] بحار الأنوار، ج ۲۹، ص ۴۷۲
[۴] الباجی، ابوولید، المنتقى شرح الموطإ، اولی، مطبعة السعادة، ج ۷، ص ۷۴
[۵] ابن عثیمین، محمد، شرح رياض الصالحين، دار الوطن، ج ۲، ص ۵۴۷
نویسنده؛ عبد آبق
منبع؛ وبسایت اندیشه برتر
#ترور #تروریسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ عدم وابستگی به غرب و شرق
🔹من باز میگويم همه مسوولان نظام و مردم ايران بايد بدانند كه غرب و شرق تا شما را از هويت اسلامیتان - به خيال خام خودشان - بيرون نبرند، آرام نخواهند نشست؛ نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شويد و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور. هميشه با #بصيرت و با چشمانی باز به #دشمنان خيره شويد و آنان را آرام نگذاريد، كه اگر آرام گذاريد، لحظهای آرامتان نميگذارند.
📕صحیفه امام خمینی (ره)، ج ۲۱، ص ۳۲۹
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است
🔸حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹خدا کند یقین برای انسان روزی شود!... چه قدر خوب است انسان از ناحیۀ امر روزی، راحت باشد؛ زیرا همّ و غمّ روزی، بدتر از زحمت کار است. کسی که به همّ و غمّ روزی مبتلا است، شب و روز کار می کند، و پیوسته غصّۀ روزی را می خورد!
📕در محضر بهجت، ج٢، ص ۱۱۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بداء در لغت و اصطلاح به چه معناست؟
🔹معنای بداء در لغت: #بداء به فتح باء و الفِ کشیده، اسم مصدر از ماده «بدو» [۱] است. اگر چه لغت شناسان معانی لغوی متعددی برای این واژه برشمرده اند، اما اصلی ترین معنای لغوی آن ظهور و انکشاف (آشکار شدن) پس از خفا است. برای مثال گفته می شود: «بدا إلی البادیه» بدین معنا که: در بیابان نمایان گشت. یا مثلا گفته می شود: «بدا له فی الأمر» بدین معنا که: آنچه برای او آشکار نبود، آشکار گشت. [۲] معانی دیگری که لغت شناسان برای این واژه برشمرده اند عبارت اند از: ظهور چیزی از عدم [۳]، تغییر در قصد [۴] و استصواب. [۵]
🔹معنای بداء در اصطلاح: برای فهم معنای اصطلاحی بداء، ابتدا باید آراء علماء و متکلمین را درباره این موضوع بررسی کرد. به نظر شیخ صدوق، #بداء در حق تعالى به معنى ندامت در فعل نيست، بلکه به معنای ابتدا به خلقت يك شئ بعد از شئ، يا امر به يك شئ بعد از نهى از آن و يا بالعكس است. یعنی ظهور تدریجی اراده خداوند برای بندگان. [۶] به عقیده شیخ مفید، #بداء همان ظهور و انکشاف افعال الهی است که در گمان و حساب نمی آمد، نه تبدیل رأی و ایجاد علم جدیدی که قبلاً نبوده است. [۷] شیخ طوسی #بداء را به معنای ظهور اراده خداوند بر مکلفین، بر اساس شرایطی خاص می داند، نه به معنای علم بعد از جهل. [۸] در نظر علامه مجلسی نیز تغییر ظهور تحقق اعمال در لوح محو و اثبات، #بداء معرفی می شود. این تغییر ظهورها نیز بر اساس تحقق یا عدم تحقق برخی شرایط است. [۹]
🔹علامه طباطبایی نیز درباره اصطلاح بداء در فرهنگ اسلامی و ادبیات امامیه می فرماید: #بداء عبارت است از آشکار شدن امری از ناحیه خداوند برخلاف آنچه ظاهر بوده است، که در واقع اولی را محو و دومی را اثبات کرده و خدا به هر دو حادثه آگاه است. [۱۰] آیت الله خویی نیز #بَداء در مورد خداوند را به معنای ظهور اراده خداوند می داند؛ اراده ای که بر خلاف گمان مردم و برای آنان پنهان بوده است. [۱۱] آنچه از جمع بندی همه این اقوال راجع به معنای اصطلاحی بداء به نظر می آید این است که #بداء آشکار کردن و پدید آوردن چیزی و حکم به هستی آن، به سبب تقدیری جدید و تعلق اراده ای جدید به چیزی برحسب شرایط و مصالح است.
؛
🔹مثلا خداوند بر اساس مصالح و شرایطی این گونه مقدر کرده که بنده ای ۵۰ سال عمر کند، اما آن بنده با انجام اموری همچون دعا و پرداخت صدقه یا صله ارحام، موجب ظاهر شدن تقدیر و اراده جدید خداوند می گردد. اراده و تقدیری که این بنده بر حسب آن، ۷۰ سال عمر خواهد کرد. #بداء در علم ذاتی و مطلق خدا رخ نمی دهد تا با رخ دادن آن و از باب تغییر یافتن علم ازلی ابدی خدا، اشکالی پدید آید، بلکه #بداء در #لوح_تقدیرات است که علم فعلی و مخلوق است. به بیان دیگر، خداوند بر اساس وضعیت موجود یک انسان، برای او تقدیری در لوح تقدیرات ثبت می کند. پس از مدتی این شخص کارهایی مثل دعا، صدقه، صله رحم و کمک به فقرا انجام می دهد. در نتیجه خداوند تقدیر قبلی وی را عوض کرده #تقدیر_جدیدی را برای او ثبت می کند. این تغییر در تقدیر، #بداء نام دارد. البته خداوند با علم ذاتی و مطلق خود از همه این تقدیراتِ گذشته و آینده آگاه است و حتّی آنها را در لوح دیگری که مکنون است و «امّ الکتاب» نامیده می شود، ثبت کرده است.
💠برداشت اشتباه مخالفین بداء از معنای آن
🔹همانطور که بیان شد #بداء با علم ذاتی خدواند منافات ندارد و خداوند از همه تقدیرات گذشته و آینده خبر دارد؛ همچنین باید توجه داشت که رخ دادن تغییر در دستورات الهی یا مقدرات او به دلیل پشیمانی نیست، و بیان اینگونه سخنان از مقایسه خالق با خودمان است. چون تغییر اراده های ما در بسیاری از موارد ناشی از اشتباه و پشیمانی است، تصور می کنیم که تغییرهای الهی نیز چنین است. بنابراین ادعای مخالفین که به خاطر اعتقاد شیعیان به بداء، آنها را متهم به نسبت دادن جهل به خدا می دانند، بی اساس و باطل است.
پی نوشتها؛
[۱] مجمع البحرین، طریحی، ج۱، ص۴۵؛ التمهید فی علوم القرآن، معرفت، ج۲، ص۲۷۶؛
[۲] لسان العرب، ابن منظور، ج۱۴، ص۶۵
[۳] مفرداتالفاظالقرآن، راغبأصفهانى، ص۱۱۳
[۴] خلاصه علم الکلام، فضلی، ص۱۰۵
[۵] معجممقاییساللغه،احمدبنفارسج۱ص۲۱۲
[۶] نبراس الضياء، ميرمحمدباقر داماد، ص۲۹
[۷] همان، ص۳۱
[۸] همان، ص ۳۸ و ۳۹
[۹] همان، ص ۴۵
[۱۰]المیزانفیتفسیرالقرآن،طباطباییج۱۱ص۳۸۱
[۱۱] رسالتانفیعلمالکلام، بلاغیوخویی،ص۲۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بداء
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نقش و منزلت بسیج
🔹 #تشکیل_بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ، بودند نهادها و گروههای فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت طلبی، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند. ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از #بسیج و بسیجیان خواهند بود!
🔹 #بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفههای آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق میدهد. #بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدستههای رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر دادهاند. #بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بینشانی گرفتهاند. #بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نمودهاند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه میخورم و از خدا میخواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجیام.
بیانات حضرت امام ۶۷/۰۹/۰۲
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی #بسیج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد