✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش سوم)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
💠دلایل استفاده از جنگ نرم
🔹انتشار مقاله مشهور «جوزف نای» نظریه پرداز آمریکایی تحت عنوان «قدرت نرم» power Soft در فصلنامه آمریکایی foreign policy در سال ۱۹۹۰ دیدگاه جدیدی را به مخاطبان ارائه کرد که براساس آن ایالات متحده به جای آن که از طریق بکارگیری آنچه که قدرت سخت می نامند، به انجام کودتای نظامی در کشورهای رقیب اقدام کند، تلاش خود را بر ایجاد تغییرات در کشورهای هدف از طریق تأثیر گذاری بر نخبگان جامعه متمرکز می کند. بر این اساس #آمریکا می توانست به جای سرمایه گذاری میلیارد دلاری بر تئوری جنگ ستارگان به منظور مقابله با آنچه تهدید شوروی خوانده می شد، به سرمایه گذاری بر نخبگان جامعه شوروی از طرق مختلف اقدام کند.
🔹پس از فروپاشی شوروی جوزف نای، مقاله دیگری تحت عنوان «کاربرد قدرت نرم» در فصلنامه فارن پالسی در سال ۲۰۰۴ منتشر ساخت که تکمیل کننده نظرات قبلی او متناسب با تغییرات جهان در سال های پس از فروپاشی شوروی و به ویژه تحولات ناشی از واقعه یازده سپتامبر در روابط بین الملل بود. بنابراین #جنگ_نرم، امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین و در عین حال #خطرناکترین و #پیچیده_ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است؛ چون از این طریق می توان با کمترین هزینه، کشور هدف رو مورد تهاجم قرار داد. #جنگ_نرم به #روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می کند، عزم و #اراده_ملت را از بین می برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست های نظام را تضعیف می کند. فروپاشی روانی یک ملت می تواند مقدمه ای برای فروپاشی سیاسی - امنیتی و ساختارهای آن باشد.
🔹جوزف نای #قدرت_نرم را شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب، بدون تهدید یا پاداش ملموس می داند. این شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب قدرت است. بر این پایه یک کشور می تواند به مقاصد مورد نظر خود در سیاست جهانی نایل آید؛ چون کشورهای دیگر، ارزش های آن را می پذیرند، از آن تبعیت می کنند، تحت تأثیر پیشرفت و آزاداندیشی آن قرار می گیرند، و در نتیجه خواهان پیروی از آن می شوند. در این مفهوم آنچه مهم تلقی می شود، تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. بنابراین #جنگ_نرم از یک سو توانایی کسب آنچه که می خواهید از طریق جذب کردن، و نه از طریق اجبار و یا پاداش می باشد. و از سوی دیگر نشان دهنده تفاوت های عمده آن با جنگ سخت می باشد. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #قدرت_نرم #جنگ_روانی #عملیات_روانی #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️عدالت و انصاف از منظر دین (بخش سوم)
🔸 #عدالت یکی از باارزش ترین و پیچیده ترین مفاهیم در اندیشه بشری است که در محدوده خواسته های فردی و اجتماعی انسان قرار دارد. این موضوع محور اصلی رویکردها و نظریه های مکاتب مختلف دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. #اسلام به عنوان دینی که مدّعی کاملترین برنامه برای زندگی انسان است، بیش از سایر ادیان این مفهوم را مورد توجه خود قرار داده است
🔹چندین تعبیر متعدد از #مفهوم_عدالت در دست است که این به معنای تفکیک و یا تفاوت در آنها نیست، به گونه ای که تمام این تعابیر می توانند بر مصداق واحدی صدق کنند. برخی از این تعابیر، عبارت اند از: ۱) #عدالت، «قرار دادن هر چیز در جای خودش» است. امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: «عدالت، کارها را بدان جا می نهد که باید». [۱] ۲) عدالت به معنای «استقامت در شریعت» هم تعبیر شده است. [۲] ۳) #عدالت در پاره ای آیات و روایات، به منزله «اعتدالگرایی و میانه روی» بیان شده است. [۳] ۴) #عدالت به معنای «قرارداد اجتماعی افراد برای تقسیم کار در زندگی مدنی» نیز آمده است.
🔹[۴] ۵) #عدالت به معنای انصاف است. اما عدالت به معنای انصاف، اینکه #عدالت با مفاهیمی همچون انصاف و اعتدال، رابطه مستقیم دارد. بعضی ها در تعاریف عدالت گفته اند: «حالت نفسانی ای است که انسان را در همه امور و احوال، به تعادل و میانه روی رهبری کند». [۵] این امر، نیازمند آن است که افراد با روحیه معتدل و اعتماد به نفس کافی بتوانند در شرایط و موقعیت های متعدد، مناسب ترین واکنش را نشان دهند. این تعادل و خویشتنداری در امور، پیش فرض ها و اقتضائات خاصی دارد که از جمله آنها می توان به تلاش فردی در #پالایش_روح داشتن، و شناخت و آگاهی کامل از وظایف (بر اساس عقل و تعالیم دینی و علم) و همینطور شناخت اجتماع و دنیای پیرامون اشاره کرد تا بر اساس آن، فرد بتواند راه اعتدال و #انصاف را از افراط و تفریط، باز شناسد.
🔹بنابراین، #انصاف، پیش از آن که یک مقوله فردی باشد، یک مقوله اجتماعی است و در اجتماع و مناسبات و روابط اجتماعی، معنا و مصداق می یابد. دینی که مسلمانان را برادران یکدیگر نام می نهد، دستور به حکمی می دهد که بر پایه آن، جامعه مسلمین استوار گردد. امام علی (ع) می فرمایند: «انصاف، دل ها را به یکدیگر پیوند می دهد». [۶] این روایت دیدگاه جامع نگرانه حضرت را در ارتباط با انسجام اجتماعی مسلمانان بیان می کند و این که #انصاف به نوبه خود، کارکردی مقدّس در جلوه گر ساختن صفات الهی و پرورش خصال نیکو در افراد و جوامع دارد که هر دوی این ابعاد برای رساندن بشر به قلّه کمالات انسانی، مورد تأکید و اهمیت فراوان است. #ادامه_دارد...
پینوشتها
[۱] نهج البلاغه، حکمت۴۳۷
[۲] لسان العرب، ابن منظور ج۹ ص۸۳
[۳] همان
[۴] غررالحکم، ج۱، ص۴۷، حکمت۱۵۶
[۵] کیمیای سعادت، امام محمّد غزالی
[۶] غررالحکم، حکمت ۵۷۰
منبع: حوزه نت، شماره ۱-۱۶۵۲۰
#عدالت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قدرت کمال است، اما...
🔹یک نکتهای که هست که هم برای عزیزان سپاه ما و هم برای سایر قوای مسلحه ما و هم برای همه کس مفید است و وضع دنیا را هم با این نکته میشود سنجید، این است که #قدرت اگر چنانچه به دست #اشخاص_غیر_مهذب برسد خطر دارد. قدرت خودش یک #کمال است. خدای تبارک و تعالی قادر است، لکن چنانچه قدرت به دست اشخاص فاسد برسد، همین کمال را به فساد میکشانند.
🔹دنیا امروز گرفتار این است که #قدرت در دست اشخاصی است که از انسانیت بهره ندارند. #ابرقدرتها، قدرتهای بزرگ جز به فکر اضافه کردن قدرت خودشان و پایمال کردن مظلومان هیچ فکری ندارند. آنهایی هم که پیوسته به آنها هستند، آنها هم چون سنخ ذاتشان همان است نظیر آنها عمل میکنند. قدرت اگر در دست انسان کامل باشد، کمال برای ملتها ایجاد میکند. اگر #قدرت در دست #انبیاء باشد، #اولیاء باشد باعث میشود که سلامت در جهان تحقق پیدا کند، کمال در جهان تحقق پیدا بکند. و چنانچه در دست زورمندانی باشد که عاقل نیستند، مهذب نیستند مصیبت بارمی آورد.
📕صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۰۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا قرآن انجیل و تورات را تحریف شده می داند؟ (بخش اول)
🔸 #قرآن_كريم از تحريف تورات و انجيل صريحا سخن نگفته است، اما آیاتی در قرآن وجود دارد که می توان از آنها نتیجه گرفت برخی از اهل کتاب قسمت هایی از تورات و انجیل را که باب میلشان نبوده تغییر می دادند که در نهایت منجر به تحریف لفظی و معنوی آن دو کتاب گردیده است. از جمله آیاتی که به تحریف کتاب های مقدس توسط اهل کتاب اشاره دارند عبارت اند از:
1⃣آیه ۷۵ سوره بقره
🔹در این آیه می خوانیم: «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ؛ شما چگونه انتظار داريد كه اين قوم به دستورات آیین شما ايمان بياورند، با اينكه گروهى از آنان سخنان خدا را مى شنيدند و پس از فهم و درک آن را #تحريف مى كردند، در حالى كه علم و اطلاع داشتند؟!». این آیه بیشتر به #تحریف_معنوی دلالت دارد، اما کسی که به تحریف معنوی دست می زند، اگر زمینه تحریف لفظی برایش فراهم شود، #الفاظ را نیز به نفع خود تغییر می دهد؛ چنانکه در مورد سرگذشت بسیاری از پیامبران این تغییر را داده اند و داستان هایی بر خلاف آنچه قرآن بیان می کند نقل کرده اند و حتی گاهی توهین به پیامبران نیز شده است.
🔹اگر #یهود به جای تحریف به دنبال واقعیت بودند انتظار مى رفت كه در ابتدای ظهور اسلام پيش از ديگران به نداى اسلام لبيك گويند؛ چرا كه آنها برخلاف مشرکان، اهل كتاب بودند و علاوه بر آن #صفات_پيامبر_اسلام (ص) را نيز در كتاب هاى خود خوانده بودند، ولى قرآن مى گويد: با سابقه بدى كه آنها دارند انتظار شما مورد ندارد، چرا كه گاهى صفات و روحيات انحرافى يك جمعيت، سبب مى شود كه با تمام نزديكى به حق از آن دور گردند. آنها به جای ایمان به پیامبر اسلام (ص) صفات او را از کتاب های خود محو می کردند؛ چنان که در شأن نزول آیه نیز آمده است که #بزرگان_يهود می گفتند: صفات محمد (ص) را كه در تورات آمده براى مسلمانان بازگو نكنيد تا در پيشگاه خدا دليلى بر ضد شما نداشته باشند. [۱] #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ سی و دوم، ج ۱، ص ۳۱۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن #انجیل #تورات #یهود #تحریف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اقدامات آمریکاییها علیه ملت ایران
🔹هواپیمای مسافربری ما را بر روی آسمان خلیج فارس سرنگون کردند، نزدیک سیصد نفر که داخل این هواپیمای مسافربری [بودند] کشتند، بعد هم اظهار تأسّف نکردند. به آن ژنرال جنایتکاری که به آن هواپیما شلّیک کرده بود، جایزه دادند، نشان به او دادند؛ شما با ملّت ایران این کارها را کردید. از اوایل انقلاب ملّت ایران را تحریم کردند؛ این اواخر و در این چند سال اخیر شدیدترین تحریمها را که خودشان گفتند هرگز در طول تاریخ هیچ ملّتی این جور تحریم نشده، علیه ایران اِعمال کردید؛
🔹در فتنهی سال ۸۸ صریحاً از فتنهگرها حمایت کردید؛ قبل از آن اوباما به من نامه نوشته بود که بیایید با هم همکاری کنیم، ما با شما دوستیم، به تعبیر ما قسم و آیه که ما قصد سرنگون کردن شما را نداریم، امّا تا فتنهی ۸۸ شروع شد، شروع کردند حمایت کردن به امید اینکه شاید این فتنه بتواند به نتیجه برسد، ملّت ایران را به زانو در بیاورد، بساط جمهوری اسلامی را جمع کند؛ شما با ملّت ایران این جوری عمل کردید.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا در قرآن به جایگاه حجاب و اهمیت آن اشاره ای شده است؟ (بخش دوم)
🔸یکی از سؤالاتی که در مورد #حجاب مطرح می شود این است که آیا در #قرآن نیز به مسأله حجاب و اهمیت آن اشاره ای شده است؟ قبل از پاسخ به این سؤال لازم به ذکر است که #حجاب یک مفهوم عام دارد که هر نوع پوشش در برابر نامحرم را شامل می شود، و یک مفهوم خاص دارد، به این معنی که #زن بدن خود را در برابر نامحرم بپوشاند. در قرآن به حجاب به هر دو معنی اشاره شده است و مورد تاکید قرار گرفته است.
💠سفارش آیات قرآن بر حجاب کامل
🔹بر اساس آنچه امروزه در میان مسلمانان فارسی زبان به کار می رود، مراد از #حجاب، پوشش اسلامی است [۱]، و مراد از پوشش اسلامی زن، به عنوان يكی از احكام وجوبی اسلام، اين است كه زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خودنمايی نپردازد. در آیات مختلفی از قرآن به این معنا تاکید شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم: ۱) در آیه ۳۱ سوره نور می خوانیم: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ...؛ و به زنان با ايمان بگو چشم هاى خود را [از نگاه هوس آلود] فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و [اطراف] روسرى هاى خود را بر سينه خود افكنند [تا گردن و سينه با آن پوشانده شود]...». طبق این آیه #زنان باید سر و گردن خود را از نامحرم بپوشند و حق ندارند #زينتهايى را كه معمولا پنهانى است آشكار سازند، هر چند اندامشان نمايان نشود. به اين ترتيب آشكار كردن لباسهاى زينتى مخصوصى را كه در زير لباس عادى يا چادر مى پوشند مجاز نيست، چرا كه #قرآن_کریم از ظاهر ساختن چنين زينتهايى نهى كرده است.
🔹با توجه به شأن نزول این آیه و سیاق آن، #زنان قبل از نزول این آيه، دامنه روسرى خود را به شانه ها يا پشت سر مى افكندند، به طورى كه گردن و كمى از سينه آنها نمايان مى شد، قرآن دستور مى دهد روسرى خود را بر گريبان خود بيفكنند تا هم گردن و هم آن قسمت از سينه كه بيرون است مستور گردد. [۲] ضمنا دستورى كه این آيه در مورد انداختن گوشه مقنعه به روى گريبان مى دهد، مفهومش پوشانيدن تمام سر و گردن و سينه است و سخنى از پوشانيدن صورت در آن نيست. به همین دلیل صورت و کفین از حکم وجوب پوشیدن استثناء شده است. توضيح اينكه: عربها در آن زمان روسرى و مقنعهاى مى پوشيدند كه دنباله آن را روى شانه ها و پشت سر مى انداختند، بطورى كه مقنعه پشت گوش آنها قرار مى گرفت و تنها سر و پشت گردن را مى پوشاند، ولى قسمت زير گلو و كمى از سينه كه بالاى گريبان قرار داشت نمايان بود. #اسلام آمد و اين وضع را اصلاح كرد و دستور داد دنباله مقنعه را از پشت گوش يا پشت سر جلو بياورند و به روى گريبان و سينه بيندازند و نتيجه آن اين بود كه تنها گردى صورت باقى مى ماند و بقيه پوشانده مى شد. [۳]
🔹در آیه ۳۳ سوره احزاب نیز می خوانیم: «وَ قَرْنَ فِی بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى؛ و در خانه هاى خود بمانيد و همچون جاهليت نخستين [در ميان مردم] ظاهر نشويد». بطورى كه در تواريخ آمده در آن موقع زنان حجاب درستى نداشتند، و دنباله روسرى هاى خود را به پشت سر مى انداختند به طورى كه گلو و قسمتى از سينه و گردنبند و گوشواره هاى آنها نمايان بود، و به اين ترتيب قرآن همسران پيامبر (ص) را از اين گونه اعمال باز مى دارد. بدون شك اين يك #حكم_عام است، و تكيه آيات بر زنان پيامبر (ص) به عنوان تاكيد بيشتر است، درست مثل اينكه به شخص دانشمندى بگوئيم تو كه دانشمندى دروغ مگو، مفهومش اين نيست كه دروغ گفتن براى ديگران مجاز است، بلكه منظور اين است كه يك مرد عالم بايد به صورت مؤكدتر و جدى ترى از اين كار پرهيز كند. به هر حال اين تعبير نشان مى دهد كه جاهليت ديگرى همچون جاهليت عرب در پيش است كه ما امروز در عصر خود آثار اين پيشگويى #قرآن در #دنيای_متمدن_مادى را مى بينيم. طبق این آیه #زنان باید از این گونه اعمال که جاهلیت نخستین انجام می داد و جاهلیت امروز نیز به آن روی آورده پرهیز کنند. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، چ سى و دوم، ج ۱۷، ص ۴۰۲
[۲] همان، ج ۱۴، ص ۴۳۹-۴۴۰
[۳] همان، ج ۱۴، ص ۴۵۰
[۴] همان، ج ۱۷، ص ۲۹۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«زبان» چه مسئوليت هاى بزرگى از نظر جسمی و معنوی به عهده دارد؟
🔹 #زبان، عضوی است در بدن، كه هم از نظر ظاهر و هم از نظر باطن، مسئوليت هاى بزرگى به عهده دارد. اگر اندكى در سخن گفتن افراد دقيق شويم، مى بينيم «زبان» با سرعت عجيبى در دهان گردش مى كند و با شتاب، مقاطع حروف را مشخص مى كند و باز با سرعت شگفت آورى كلمات و جمله ها را مى سازد و هرگز خسته نمى شود! اگر كمى مسير حركت خود را اشتباه كند، كلمات مهمل و گاه خنده آور ايجاد مى شود! و نيز به هنگام غذاخوردن با سرعت و دقت بى نظيرى لقمه غذا را به زير دندان ها مى فرستد و خود را به عقب مى كشد تا غذا در زير چكش هاى دندان نرم شود. اگر در هفته، يا ماه و سال يك بار در اين كار دقيق اشتباه كند و لاى دندان ها بماند، چنان ضربه اى مى خورد كه خون از آن جارى مى شود و مى گوييم: «زبان مان را گاز گرفتيم». كار مهم ديگر او جمع كردن غذاهاى جويده و فرستادن آن به درون حلق است كه اگر زبان نبود، بلعيدن آب و غذا كار بسيار مشكل و پيچيده اى بود؛ اين از نظر ظاهر. و اما از نظر برنامه های معنوى و اخلاقى باز هم «نقش زبان»، بسيار مهم است؛ چرا كه ساده ترين وسيله عبادت و مهم ترين وسيله گناه است؛
🔹بهترين عبادات (نماز، تلاوت قرآن، تعليم و تربيت، امر به معروف و نهى از منكر و...) با زبان انجام مى شود؛ همان گونه كه حدود سى گناه كبيره (غيبت، تهمت، آزار مؤمن، حكم به باطل، ايجاد فساد و اختلاف و...) با زبان انجام مى گيرد. «زبان»، خطرناكترين وسيله گناه است؛ زيرا در هر زمان و مكان و در هر شرايط، بدون هيچ هزينه اى در اختيار انسان قرار دارد؛ از آن بدتر اينكه گناهان زبان بر اثر كثرت و وسعت، غالباً قُبح و زشتى خود را در ميان مردم از دست داده است؛ به همين دليل نخستين گام در اصلاح خويش، اصلاح زبان است، و پيمودن مراحل قرّب به خدا از مسير اصلاح زبان مى گذرد. براى نجات از گناهان زبان، دو راه مهم وجود دارد كه امام علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۷۶ «نهج البلاغه» به آن اشاره فرموده است: نخست، كم سخن گفتن و از كلام اضافی و غیر لازم پرهيز نمودن، كه يك وسيله مهم براى بركنار ماندن از آفات زبان است. ديگر اينكه، انسان هر سخنى مى خواهد بگويد، اوّل در آن بينديشد؛ سپس بر زبان جارى كند؛ به تعبير زيباى امیرالمؤمنين (ع) زبانش در پشت قلبش باشد؛ نه همچون منافقانِ احمق كه قلبشان در پشت زبانشان قرار دارد.
🔹هرگاه به اين دو دستور مهم كه در سخنان امام (ع) در اين بخش از خطبه آمد، عمل كنيم به يقين از آفات زبان بركنار خواهيم بود. سخن در اينجا بسيار است. مطلب را كوتاه مى كنيم و با حديثى از رسول خدا (ص) آن را پايان می دهيم. در اين حديث كه در كتاب «كافى» نقل شده امام صادق (ع) از پيغمبر اكرم (ص) چنين نقل میكند: «يُعَذِّبُ اللهُ اللِّسَانَ بِعَذَابٍ لَا يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنَ الْجَوَارِحِ فَيَقُولُ أَيْ رَبِّ عَذَّبْتَنِي بِعَذَابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئاً فَيُقَالُ لَهُ خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا فَسُفِكَ بِهَا الدَّمُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِبَ بِهَا الْمَالُ الْحَرَامُ وَ انْتُهِكَ بِهَا الْفَرْجُ الْحَرَامُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأُعَذِّبَنَّكَ بِعَذَابٍ لَا أُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنْ جَوَارِحِكَ؛ [۱] خداوند، #زبان [گنهكار] را [در قيامت] كيفرى مى دهد كه هيچ يك از اعضاى بدن را آنگونه كيفر نمى دهد. او عرضه مى دارد: پروردگارا! چنان كيفرى به من دادى كه به هيچ يك از اعضا ندادى، به او گفته مى شود: سخنى از تو بيرون آمد و به شرق و غرب جهان رسيد و بر اثر آن، خون بى گناهان ريخته شد و اموال مردم غارت گشت و نواميس مردم بر باد رفت. به عزّت و جلالم سوگند! تو را چنان عذابى كنم كه هيچ يك از اعضاى دیگر را آن گونه عذاب نكنم».
پی نوشت؛
[۱] كافى، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۱۱۵
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۶، ص ۵۷۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#زبان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا قرآن انجیل و تورات را تحریف شده می داند؟ (بخش دوم)
🔸 #قرآن_كريم از تحريف تورات و انجيل صريحا سخن نگفته است، اما آیاتی در قرآن وجود دارد که می توان از آنها نتیجه گرفت برخی از اهل کتاب قسمت هایی از تورات و انجیل را که باب میلشان نبوده تغییر می دادند که در نهایت منجر به تحریف لفظی و معنوی آن دو کتاب گردیده است. از جمله آیاتی که به تحریف کتاب های مقدس توسط اهل کتاب اشاره دارند عبارت اند از:
2⃣آیه ۷۸ سوره آل عمران
🔹در این آیه نیز آمده است: «و إنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْكِتابِ وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ؛ در ميان آنها [يهود] كسانى هستند كه به هنگام تلاوت كتاب [خدا]، زبان خود را چنان مى گردانند كه گمان كنيد [آنچه را مى خوانند،] از كتاب [خدا] است، در حالى كه از كتاب [خدا] نيست! [و با صراحت] مى گويند: آن از طرف خداست! با اينكه از طرف خدا نيست، و به خدا دروغ مى بندند در حالى كه مى دانند!». مرحوم طبرسى در «مجمع البيان» از بعضى نقل مى كند كه اين آيه نيز درباره گروهى از #علماء_يهود نازل شده كه با دست خود چيزهايى بر خلاف آنچه در #تورات آمده بود درباره صفات پيامبر اسلام (ص) مى نوشتند و آن را به خدا نسبت مى دادند (و با زبان خود حقایق تورات را تحريف مى كردند). به عنوان مثال در تورات نبی اکرم (ص) به گندمگون بودن چهره و میانه بالا بودن توصیف شده بود؛ در حالی که اینان او را دراز قد معرفی کردند. [۱]
🔹در روایت دیگری آمده است که #علمای_یهود، صفت پیامبر (ص) را تغییر می دادند تا مستضعفین یهود دچار شک شوند. [۲] ابوالفتوح رازى نام كعب بن اشرف و حى بن اخطب و بعضى ديگر از علماى آنها را در اينجا به خصوص ذكر مى كند که اقدام به تحریف تورات و ذکر اموری می کردند که در تورات واقعی وجود نداشت. [۳] به هر حال در اين آيه سخن از بخش ديگرى از خلافكاری هاى بعضى از علماى اهل كتاب است. «يلون» از ماده «لى» (بر وزن حى) به معنى تابیدن و كج كردن است [۴] و اين تعبير در اينجا كنايه جالبى از تحريف سخنان الهى است، گويا آنها هنگام تلاوت تورات وقتى به #صفات_پيامبر_اسلام (ص) كه بشارت ظهورش در #آيات_تورات آمده بود مى رسيدند، در همان حال آن را تغيير مى دادند و چنان ماهرانه اين عمل انجام مى گرفت كه شنونده گمان مى كرد آنچه را مى شنود متن آيات الهى است.
🔹آنها به اين كار نيز قناعت نمى كردند، بلكه صريحا مى گفتند: «اين از سوى خدا نازل شده در حالى كه از سوى خدا نبود». سپس قرآن بر اين امر تاكيد مى كند كه اين كار به خاطر اين نبود كه گرفتار اشتباهى شده باشند، بلكه «به خدا دروغ مى بندند در حالى كه عالم و آگاهند». [۵] این آیه شریفه و آیه ای که در بخش قبلی این نوشتار بدان اشاره شد، گرچه صراحت در تحریف متن تورات و انجیل از طرف اهل کتاب آن زمان ندارد، اما به این نکته تصریح شده است که آنها #الفاظ_کتابهایی که در اختیارشان بود را #تغییر می دادند و #حقایق را کتمان می کردند و کتمان حقایق و تغییر در آنچه کتب آسمانی بیان کرده، نتیجه اش تحریف در زمان های آینده می باشد؛ چنانکه امروز هیچ اثری از تورات و انجیلی که صفات و ویژگی های پيامبر گرامی اسلام (ص) در آنها باشد، یا احکام و داستان های پیامبران قبلی را به درستی بیان کرده باشد، وجود ندارد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مجمع البیان فی تفسیر القرآن، طبرسی، ج ۱، ص ۱۹۱ و ۲۳۳
[۲] التبیان فی تفسیر القرآن، طوسی، ج ۱، ص ۳۲۲
[۳] روض الجنان و روح الجنان فی تفسير القرآن، ابوالفتوح رازى، ج ۵، ص ۱۸۹
[۴] قاموس قرآن، قرشى، سيد على اكبر، ج ۶، ص ۲۲۱
[۵] تفسير نمونه، ج ۲، ص ۶۳۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن #انجیل #تورات #یهود #تحریف
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش چهارم)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
💠مهمترین اهداف جنگ نرم
🔹 ۱) #استحاله_فرهنگی در جهت تأثیرگذاری شدید بر افکار عمومی جامعه مورد هدف، با ابزار خبر و اطلاع رسانی هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره از این روش برای پیشبرد اهداف خود سود جسته است. ۲) #استحاله_سیاسی به منظور ناکارآمد جلوه دادن نظام مورد هدف و تخریب و سیاه نمایی ارکان آن نظام. ۳) #اختلاف_افکنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام های نظامی و سیاسی کشور مورد نظر در راستای تجزیه سیاسی کشور. ۴) بی تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور. ۵) #تبلیغات_سیاه (با هدف براندازی و آشوب) به وسیله شایعه پراکنی، پخش تصاویر مستهجن، جوسازی از راه پخش شبنامه ها و...
🔹 ۶) #تقویت_نارضایتیهای ملت به دلیل مسائل مذهبی، قومی، سیاسی و اجتماعی نسبت به دولت خود؛ بطوری که در مواقع حساس این نارضایتی ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند. #جنگ_نرم به ابزارها و امکاناتی نیاز دارد تا بتواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند. مهمترین ابزار جنگ نرم #رسانهها هستند که اکنون دسته بندی های گسترده ای دارند و نیز تعدد و کثرت و تنوع آنها باعث شده تا در راستای کنترل، تاثیرگذاری و... بسیار موثر واقع شوند، و این تاثیر بصورت علی الخصوص، بر روی نسل جوان می باشد، همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند: جامعه ای که جوانان آن دچار غفلت و یا اسیر دنیا و شهوات آن شوند، در هاضمه ابرقدرتها هضم و حل خواهد شد. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #عملیات_روانی #دشمن #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آمریکای جنایتکار
🔹شما #آمریکاییها صریحاً اعلام کردید که سردار رشید ما، #شهید_سلیمانی را کشتید؛ کشتید و به آن افتخار کردید؛ [خودتان] گفتید دستور دادهاید. شهید سلیمانی صرفاً قهرمان ملّی نبود، قهرمان منطقه بود؛ حالا جای بحثش نیست که من بگویم نقش شهید سلیمانی در رفع مشکلات چند کشور در منطقه، چه نقش عظیم و بیهمتایی بود؛ شما این مرد بزرگ را و همراهانش را به شهادت رساندید؛ شهید ابومهدی مهندس و دیگران را. شما از قاتلان دانشمندان هستهای ما حمایت کردید؛ عوامل صهیونیستها دانشمندان ما را یکییکی به شهادت رساندند و شما از آنها حمایت کردید؛ محکوم که نکردید هیچ، از آنها حمایت کردید.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آشکار شدن راهبرد آمریکا برای مقابله با ایران قوی (بخش اول)
🔸یکی از آثار و نتایج جنگ ترکیبی اخیر، علنی شدن راهبرد آمریکا برای مقابله با ایران است.
🔹یکی از آثار و نتایج #جنگ_ترکیبی اخیر، علنی شدن راهبرد #آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است. سران مغرور و بی منطق آمریکا همواره دخالت در امور ایران و تلاش برای #براندازی جمهوری اسلامی را منکر میشدند، اما این بار نه تنها ابایی از بیان مداخله در امور ایران ندارند، بلکه علناً از راهبرد #تسلیح_مخالفان جمهوری اسلامی و #اشرار و اوباش داخلی برای مشروعیت زدایی از نظام اسلامی ایران نیز سخن میگویند. آمریکا پس از افزایش #قدرت_منطقهای #جمهوری_اسلامی_ایران در سایه مدیریت بحران داعش در سوریه و عراق به این جمعبندی راهبردی رسیده است که با اتکای صرف بر قدرت نظامی خود، توانایی مقابله با محور مقاومت را ندارد؛ لذا از آنجاکه ضعف خود را برخورداری محور مقاومت از هویت مذهبی آرمانگرای غیرمادی، ارزیابی کرده، راهبرد مشروعیتزدایی را نسبت به محور مقاومت در پیش گرفته و از صدر تا ذیل مقامات آمریکا آشکارا، از براندازی جمهوری اسلامی میگویند.
🔹آنچه که در ادامه میخوانید تنها چند نمونه از مداخله مقامات آمریکا در چارچوب راهبرد براندازی جمهوری اسلامی و ضرورت تسلیح و حمایت از مخالفان نظام ایران است: چند روز پس از آنکه #بایدن رئیسجمهور آمریکا در سخنی طنزگونه مدعی آزاد کردن ایران شد و بلافاصله از این موضعگیری احمقانه عقب نشینی کردند، جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ رئیسجمهور پیشین آمریکا در گفتوگویی با بی. بی. سی فارسی از آموزش و تسلیح مخالفان و اپوزیسیون ایران در خاک عراق توسط آمریکاییها پرده برداشت و تلاشهای مکرر خبرنگار بی. بی. سی برای جلوگیری از افتضاح ایجاد شده به جایی نرسید. آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن نیز پیش از این در اندیشکده «بنیاد هوور» حمایت این کشور از اغتشاشات ایران را تکرار کرده و وعده داده بود که #واشنگتن به ایستادن در کنار #اغتشاشگران ادامه میدهد.
🔹همچنین ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) هم پیش از آن در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور علنا از #اغتشاشات در ایران حمایت کرده و گفته بود: «دولت ایالات متحده به طور واضح بر حمایت ما از جریان آزاد اطلاعات و آزادی اینترنت تأکید کرده و من بدون اینکه وارد جزئیات بشوم باید بگویم که ایالات متحده بسیار به این موضوع متعهد است». وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا در تحولات داخلی ایران مداخله خواهد کرد، گفت: «آنچه که من میتوانم بگویم این است که حمایت ما به عنوان یک دولت از جریان آزاد اطلاعات، با قدرت ادامه خواهد یافت». #ادامه_دارد...
نویسنده؛ سید عبدالله متولیان
منبع؛ مشرق به نقل از روزنامه جوان
#دشمن #آمریکا #جنگ_ترکیبی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️اقدامات آمریکا علیه ملت ایران
🔹شما [آمریکاییها] میلیاردها دلار از اموال این ملّت را در کشورهای مختلف حبس کردید که اگر این پولها در اختیار دولت خدومی مثل دولت کنونی قرار داشت، خیلی کارهای خوب می توانست با آنها انجام بدهد؛ [امّا] اینها را حبس کردند، نگه داشتند، غیر از آن مقداری که از اوّل انقلاب در خود آمریکا حبس شد. [۱] در بیشتر حوادث ضدّ ایرانی جای پای #آمریکا را میشود دید؛ آن وقت اینها ادّعا میکنند که ما دلسوز ملّت ایرانیم! باز دیروز مجدّداً همین را گفتند که بله ما دلسوز ملّت ایرانیم؛ #دروغ_محض [میگویند] با وقاحت تمام. البتّه اینها خیلی #دشمنی کردند، امّا به کوری چشم آنها ملّت ایران بسیاری از این دشمنیها را خنثی کرد. بعضی از این حوادث هم هنوز بین ما باقی است، و فراموش نکردهایم. ما هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد؛ این را بدانند. حرفی زدیم در این مورد، پای آن حرف ایستادهایم. [۲] در وقت خودش، سر جای خودش انشاءالله انجام خواهد گرفت.
پی نوشتها؛
[۱] پس از تسخیر لانهی جاسوسی، دولت آمریکا برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی، محاصرهی اقتصادی ایران را آغاز کرد و جیمی کارتر (رئیسجمهوری وقت آمریکا) در بخشنامهای ضمن قطع خرید نفت از ایران، حساب وجوه نقدی و طلاهای ایران را نزد بانکهای آمریکایی مسدود کرد.
[۲] رهبر انقلاب در پیام به مناسبت شهادت شهید سلیمانی و شهدای همراه ایشان فرمودند: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند».
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #آمریکا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم تغییر سبک زندگی اسلامی (بخش پنجم)
🔸با کمی جستجو در فضای مجازی در خصوص اولویت های فرهنگی سخنان رهبر معظم انقلاب، به این مطالب خواهیم رسید که آرایش جبهه در حال تغییر است، و به تعبیر دقیقتر، از جنس شبیخون و تهاجم فرهنگی به سمت #ناتوی_فرهنگی و #جنگ_نرم تغییر میکند؛ در واقع از جنس حرکات پارتیزانی به آرایش جنگی تغییر می یابد.
🔹همه افراد جامعه میتوانند بخش های مشخصی باشند که مورد نظرِ به راهاندازان جنگ نرم قرار گرفته اند، و البته این موضوع وابسته به هدفی است که #بانی_جنگ_نرم آن را دنبال می کند. اقشار مورد نظر بانیان جنگ نرم، بستگی به هدف آنها دارد، که میان مدت است یا عمومی؛ و با توجه به هدف، اقشار را تحت نظر می گیرند، اما در حالت کلی می توان گفت که گروههای هدف در جنگ نرم، #رهبران، #نخبگان و #تودههای_مردم هستند.
🔹نخبگان، نیروهای میانی را تشکیل می دهند و می توانند به عنوان تصمیم گیران و تصمیم سازان یک حکومت مطرح باشند. نخبگان جامعه مدنی مانند رهبران احزاب و... هم با آشفتگی ذهنی خود، می توانند ترس را به ذهن مردم انتقال دهند، وحشت ایجاد کنند و #روحیه_ملت را در هم بشکنند. در بعضی موارد برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود، گروه ها و اشخاص خاص و تأثیرگذار را مورد هدف قرار می دهند، و از آن گروه یا فرد برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند؛ مانند استفاده از قومیت های مختلف یا خواص و نخبگان فرهنگی و علمی. با توجه به اینکه در #جنگ_نرم از ابزارهای رسانهای، فرهنگی و علمی استفاده می شود، پوشش آن برای طبقات مختلف بیشتر و متفاوت تر است.
🔹 #جنگ_رسانه_ای می تواند توده های مردم را تحت تأثیر قرار بدهد، و به همین شکل در جنگ علمی، نخبگان را مورد هدف قرار دهد. افراد مورد نظر جنگ های نرم وابسته به هدف جنگ های نرم نیستند، بلکه به دلیل اینکه در جنگ نرم ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، در نتیجه افراد بیشتری درگیر می شوند؛ اما در جنگ سخت که تنها ابزار مورد استفاده، ابزار نظامی است، تنها گروه های نظامی (و در موارد معدودی غیر نظامیان) در طرف مقابله قرار می گیرند. در #جنگ_نرم علاوه بر استفاده از ابزارهای رسانهای، فرهنگی و علمی برای نفوذ در طبقات و اقشار مختلف، از #تاکتیکهای_متنوع و مختلفی استفاده می شود. #ادامه_دارد...
نویسنده: اسماعیل کفاشی - مدرس دانشگاه
منبع: وبسایت راه دانا به نقل از بجنا
#جنگ_نرم #جنگ_روانی #عملیات_روانی #جنگ_رسانه_ای #دشمن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استعمار نو (بخش اول)
🔹 #استعمار پدیدهای تاریخی است که در مدت نزدیک به پنج قرن در بسیاری از کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین سلطه داشته است. نفوذ کشورهای استعمارگر در کشورهای تحت سلطه به اشکال گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است. به سبب وجود این شکلهای مختلف، #استعمار را به دو نوع کهنه و نو تقسیمبندی نمودهاند. شکل اولیهی استعمار اینگونه بود که برای قدرت استعمارگر، امنیت نظامی، منافع اقتصادی و بهطور کلی برتری بیشتری را به همراه آورد. #استعمارگران_اروپایی از طریق فتوحات نظامی یا مهاجرت و مهاجرنشینی، کشورهای دیگر را تحت سلطهی خود درآوردند و با ایجاد کمپانیهای تجارتی اقتصاد این کشورها را تحت تأثیر شدید فعالیتهای بازرگانی خود قرار دادند. بین سالهای ۱۷۶۳م تا ۱۸۷۰م رشد استعمار کمتر بوده است، زیرا اروپائیان درگیر مسائل داخلی و انقلابهای آزادیبخش و انقلاب صنعتی بودند.
🔹اما از سال ۱۸۷۰م تا جنگ جهانی اول، رشد استعمار بسیار سریع بود و تمامی آفریقا و خاور دور بهجز چند کشور را در برگرفت. [۱] اما پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل متحد و بهویژه در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰م شاهد رشد سریع جریان استعمارزدایی و مبارزه برای کسب استقلال سیاسی بودیم. بهطوری که تعداد کشورهای عضو سازمان ملل افزایش یافت و این کشورها با در دست داشتن اکثریت در مجمع عمومی، مسائل مربوط به توسعهی اقتصادی و اجتماعی را مرکز توجه سازمان ملل قرار دادند. [۲] بدین ترتیب دوران استعمار کهنه بهسر آمد و کشورهای زیادی به استقلال دست یافتند اما در دوران پسااستعماری، به دلایل مختلف همان #نفوذ_استعمارگران اما این بار به شیوههای جدیدی ادامه یافت که از آن به #استعمار_نو تعبیر میشود. در مجموع ارتباط کشورهای پیشرفته (استعمارگران) سابق با کشورهای استقلال یافته (مستعمرات سابق) بهگونهای شکل گرفته است که آنرا استعمار نو مینامند. [۳]
💠علل استمرار استعمار به شکل جدید
🔹به دلیل تأثیر شدید #استعمار_کهنه بر کشورهای مستعمره، استعمارزدایی آنان نه تنها مشکلات آنها را حل نکرد، بلکه این کشورها دچار دوگانگی شدند. آنها از یک طرف خواستار کمکهای اقتصادی کشورهای پیشرفته یا همان #استعمارگران_سابق هستند و از سویی دیگر نمیخواهند در مسائل داخلی آنها دخالتی صورت گیرد. کشورهای پیشرفته نیز هنوز به این کشورها و بهویژه بازارهای داخلی و مواد خام و اولیه آنها نیازمندند و میخواهند به این مهم دست یابند. [۴]
رشد اقتصاد سرمایهداری و صدور سرمایه برای بهرهبرداری از منابع سرزمینهای دیگر، روابط اقتصادی کشورهای صنعتی استثمارگر را با کشورهای کوچک وارد مرحلهی تازهای کرد؛ به این ترتیب که کشورهای صنعتی، از راه صدور سرمایه و مکانیسم جهانی قیمتها و داد و ستد مواد خام با کالاهای ساختهشده و فشارهای سیاسی و اقتصادی، از کشورهای کمرشد بهرهکشی میکنند و این رابطه، عنوان #استعمار_نو به خود گرفته است و بسیاری از ملتهای کوچک و تازه آزادشده را علیه این نوع رابطهی سیاسی و اقتصادی برانگیختهاست. [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] ساعی، احمد؛ مسائل سیاسی اقتصادی جهان سوم، سمت، چ ۴، ۱۳۸، ص ۴۹
[۲] کانر، جیمز؛ مفهوم امپریالیسم اقتصادی، ترجمه علی کشتگر، روزبهان، چ سوم، ۱۳۵۸، ص ۷۲
[۳] فربد، ناصر؛ عصر استعمارزدائی، امیرکبیر، چ اول، ۱۳۵۶، ص ۷۵
[۴] پلینو، جک سی؛ و آلتون، روی؛ فرهنگ روابط بین الملل، ترجمه ابوالفضل رئوف، تهران، فرهنگ معاصر، ۱۳۷۵، ص ۳۰
[۵] آشوری، داریوش؛ دانشنامه سیاسی، تهران، نشر مروارید، چ ۱۶، ۱۳۸۷، ص ۲۸
#استعمار #استعمارگر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد