eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ماه رمضان ماه تلطیف دل و جان است... 🔹«ماه رمضان»، ماه ذکر است، ماه یاد است، ماه تابیدن انوار ذکر الهی بر دل‌ها است؛ این را براحتی از دست ندهیم. هیچ‌ وقتِ سال دل‌ها این اندازه آماده‌ی تلقّیِ انوار هدایت الهی، برکات الهی، رحمت الهی نیستند؛ این [خاصیّت] ماهِ رمضان است؛ ماهی که یک شب در آن هست که برتر از هزار ماه است: خَیرٌ مِن اَلفِ شَهر؛ اینها چیزهای مهمّی است. ماهی است که «اَنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ وَ نَومُکُم فیهِ عِبادَة».  🔹ماه تلطیف دل و جان است. این زندگی مادّی، بخصوص زندگی ماشینی، روابط ما را، درون ما را، باطن ما را، عملکرد ما را از لطافت می‌اندازد؛ مثل چرخی که احتیاج به روغن‌کاری دارد تا راحت بچرخد و سایشِ مضر نداشته باشد، ذکر و دعا در این ماه چنین نقشی را ایفا می‌کند؛ دلهایمان را، جانهایمان را، با تلاوت قرآن، با دعاهای شبانه‌ روزی، با خود روزه، با شب قدر تلطیف می‌کند. پس ذکر، دل را در معرض انوار الهی قرار می‌دهد؛ این را به یاد داشته باشیم. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۱۵ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️سطوح سواد رسانه (بخش سوم و پایانی) 💠مراحل کاربرد و بهره گیری از سواد رسانه‌ای 🔹شخصی که دارای سواد بهره گیری از رسانه هاست، در نحوه‌ی استفاده از «رسانه‌ها» به برنامه ریزی شخصی می‌پردازد و به اهمیت این برنامه ریزی واقف است. بدین معنا که توجه بیشتری به انتخاب و تماشای انواع مختلف برنامه ها داشته، به صورت مشخصی به استفاده از تلویزیون، رایانه، بازی‌ های الکترونیکی، فیلمها و دیگر رسانه ها پرداخته و میزان مصرف را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، خود را ملزم می‌کند در استفاده از ، جیره‌ی مصرف داشته باشد. چنین فردی در گام بعد به جنبه های نامحسوس تر رسانه‌ها توجه می‌کند و به پرسش ها و موضوعات عمیقی مانند چه کسی پیامهای رسانه ای را می‌سازد؟ با چه اهدافی فرستادن پیام دنبال می‌شود؟ چه کسی از ارسال پیام سود می برد و چه کسی ضرر می‌کند؟ و... می‌پردازد. 🔹به بیان دیگر، در این مرحله با توجه به ویژگی های پیام دهنده، به گزینش پیام‌ها پرداخته و برخی از پیام های مطلوب را برگزیده، و بقیه‌ی پیام‌ها را نادیده می‌گیرد؛ سپس با کمک برخی مهارت های لازم برای تماشای انتقادی، به تجزیه و تحلیل و پرسش درباره‌ی چارچوب ساخت پیام و جنبه های جا افتاده در آن می‌پردازد. آنچه در این مرحله اهمیت دارد، شناخت حقایق و جنبه هایی از پیام است که حذف شده است. در این مرحله همچنین به نقد پیام های رسانه ای پرداخته می‌شود. در نهایت می توان گفت مخاطب با داشتن در مواجهه با پیام های مختلف از رسانه ها و برای دریافت معنای حقیقی آنها، دو مرحله «گزینش گری» و «پردازش گری» را باید پشت سر بگذارد. بدین ترتیب، «سواد رسانه‌ای» همانند فیلتری عمل خواهد کرد تا جهان متراکم از پیام، از لایه های فیلتر سواد رسانه‌ای عبور کرده و شکل مواجهه با پیام معنادار شود. منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه @tabyinchannel
⭕️هدف انبیا، آزادی انسان‌ها 🔹نه [تنها] ، هر در عالم که آمده برای این آمده است که را نجات بدهد از شرّ این . یک نفر شبان بود و - عرض می‌کنم - از این بود از همین طبقه بود و کرد و همین طبقه مستضعفین را شوراند بر و فرعون را از بین بردش. هم از همین مستضعفین، [از] اشخاصی بود که اینها را کوچک می‌شمردند. از همین جمعیت بود. 🔹ایشان هم کرد و همین مستضعفین را، همین درجه سه به اصطلاح، اینها را که درجه اول هستند، اینها را دور خودش جمع کرد و به آنها کرد و فهماند که قضیه چیست. همین ها کردند و اول جزیره العرب را از این پاک کردند و بعد هم آمدند سراغ رم و سراغ ایران و آنها را هم شکست دادند. نمی‌خواستند که بگیرند، می‌خواستند را بدهند از انسی و از شیاطین جنی. 🔹اصلًا بنا بر این بود. غصه می‌خورد برای اینکه نمی‌شوند اینها. در هست که تو مثل اینکه مثلًا جانت را می‌خواهی - قریب به این مضمون - از دست بدهی که اینها مسلمان نمی‌شوند. می‌خورد برای مردم، [۱] داشت به ، علاقه به داشت. می‌خواست را نجات بدهد، نمی‌خواست که بشر راهی برود که بشود و فاسد کند همه را. پی نوشت؛ [۱] ترجمه آیه ۶ سوره کهف: «گویی می‌خواهی بخاطر اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاک کنی، اگر به این گفتار ایمان نیاورند!». بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۹/۱۶ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ویژگی‌های انسان عاقل و هوشمند (بخش اول) 🔹در طول تاریخ در هیچ مکتب و مذهب و در هیچ حزب و گروهی، بیشتر از «مکتب اسلام» و خصوصا «مذهب شیعه»، و در هیچ کتابی بیشتر از «قرآن» و در تعالیم هیچ پیامبری، بیش از تعالیم «پیامبر گرامی اسلام» (ص) بر اهمیت «عقل» و استفاده از آن و چگونگی شکوفایی آن تکیه نشده است. به راستی در کدام مکتب می توان سراغ گرفت که هرچه بی ارتباط با عقل و هرچه مخالف با عقل مداری باشد، بی ارزش خوانده شود؟ لذا به جرأت باید گفت که معتقدترین و متعهدترین مکتب و کتاب و رهبر به حجیت عقل، مکتب اسلام و کتاب قرآن و شخص رسول اکرم (ص) می باشد. فریاد «أفلا تعقلون» و «لعلکم تعقلون» و «ان کنتم تعقلون»؛ و «ما عبدالله بشیء افضل من العقل» و «العقل مصلح کل امر» و «العقل اقوی اساس» و موارد فراوان دیگر در آیات نورانی قرآن، و فرمایشات گهربار ائمه طاهرین عليهم السلام، نشان از اهمیت این مسئله دارد. 🔹در بیان تعریف «عقل»، سخن های بسیاری از طرف فلاسفه و منابع دینی و روایی بیان شده است که در این فرصت مجالی برای بیان آن نیست. نکته ای که می خواهیم در این فرصت بیان کنیم، ویژگی‌ هایی است که پیامبر اکرم (ص) برای «انسان‌ عاقل» بیان کرده اند. ویژگی هایی که اگر با شخصیت هر یک از ما تطبیق پیدا کنند، ما را انسان عاقلی می کند که می توانیم از طریق چنین نورانیتی که به فرموده رسول اکرم (ص): «العقل نور یفرق به بین الحق والباطل؛ ، نوری است که به وسیله آن میان حق و باطل فرق نهاده می شود»، عقل را نوری برای تمایز حق و باطل معرفی می کنند، در هر مسیر تاریک و باریکی به سلامت عبور کرد. [۱] 🔹پیامبر اکرم (ص) در بیانی می‌ فرماید:  «ویژگی این است که در برابر رفتار جاهلانه بردباری کند، از کسی که به او ظلم کرده درگذرد، در برابر زیردست خود متواضع باشد، با بالادست خود در طلب نیکی رقابت کند، هرگاه بخواهد سخن بگوید بیندیشد، اگر خوب بود بگوید و سود برد و اگر بد بود سکوت کند و سالم ماند، هرگاه با فتنه ای رو به رو شود به خدا پناه برد، دست و زبان خود را نگاه دارد، هرگاه فضیلتی ببیند آن را غنیمت شمارد، شرم و حیا از او جدا نشود و حریص نباشد؛ اینها ده خصلتی هستند که عاقل با آنها شناخته می شود. [۲] در بخش بعدی این نوشتار، به بیان دو ویژگی از انسان های عاقل از دیدگاه قرآن کریم می پردازیم. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] بحارالانوار، ج ۱، ص ۹۷ [۲] تحف العقول، ص ۲۸ منبع: حوزه نت @tabyinchannel
⭕️امام رضا عليه السلام:  🔸«اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّا مِنَ الدُّنْيا، بِاِعْطائِها ما تَشْتَهى مِنَ الْحَلالِ وَ مالَمْ يَنَلِ المُرُوَّةَ وَ لا سَرَفَ فيهِ، وَاسْتَعينوُا بِذلِكَ عَلى اُمُورِالدّينِ».  🔹براى خودتـان از قرار دهـيد، به اينكه خواسته هاى دل را از به آن بدهيد، تا حدّى كه را از بين نبرد، و در آن نباشد، و بدين وسيله، بر ، كمك بجوييد. 📕فقه الرضا عليه السلام، ص ۳۳۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«آیه هدایت» چگونه بر وجود امام زمان (عج) دلالت دارد؟ 💠در قرآن مجيد، آياتی هست كه دلالت بر وجود «امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)» دارد؛ در يكی از اين آيات كه به «آیه هدایت» معروف است خداوند متعال مى فرمايد: «وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُون؛ [اعراف، ۱۸۱] و از جمله كسانى كه آفريديم فرقه اى [هستند که] به حق هدايت مى کنند و به حق، اجرای عدالت می نمایند». 🔹فخر رازى در ذيل آيه فوق در تفسيرش از جبائى نقل كرده كه: «اين آيه دلالت دارد بر اينكه هيچ زمانى، خالى از كسى كه قيام و عمل به حق كرده و مردم را به آن هدايت كند نيست». [۱] 🔹ميرزا محمد مشهدى در تفسير «كنزالدقائق» مى گويد: «آيه دلالت دارد بر اينكه در هر عصری يك نفر معصوم وجود دارد، زيرا مفاد آن اين است كه هادين و عادلين بعضى از خلقند، نه تمام آنها و هر كسى كه معصوم نيست هادى و عادل كلى نيست». [۲] 🔹همچنین عبدالله بن سنان مى گويد: «از امام صادق (عليه السلام) درباره آيه: «وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ...» سؤال كردم؟ حضرت فرمود: «هُمُ الْاَئِمَّةُ؛ [۳] مقصود از آيه، ائمه است». پی نوشت‌ها؛ [۱] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، محمد بن عمر، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ‏۱۵، ص ۴۱۷، (سوره أعراف، آيه ۱۸۱) [۲] تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، قمى مشهدى، محمد، تحقيق: درگاهی، حسين، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، چ اول، ج ‏۵، ص ۲۵۳، سوره أعراف، آيات ۱۷۵ الى ۱۸۲ [۳] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ‏۱، ص ۴۱۴ 📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص ۲۹۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️احترام به سادات 🔹احترام به و و محبت به آنها، خیلی شده است. بعضی فرموده‌اند بارها اتفاق افتاده با نظر مخالفت نمودم و چوبش را از جای دیگر خوردم. بلکه از این بالاتر، پدری که سید بود نقل می‌کرد: گاهی فرزند خود را به‌عنوان تأدیب کتک می‌زدم، بلافاصله گرفتاری و ناراحتی برایم پیش می‌آمد. 🔹 علیه‌ السلام به شخصی که به یکی از بی‌اعتنایی کرده بود ایراد گرفتند. آن شخص عرض کرد: بی‌ اعتنایی من به او، به‌ خاطر مخالفت او با شما بود. حضرت در جواب فرمود: چون او به ما انتساب دارد، نمی‌بایست چنین می‌کردی!   📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۵ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️گوشه‌ای از خدمات اقتصادی حکومت امیرالمؤمنین (ع) به جامعه (بخش دوم و پایانی) 🔸دوران حکومت حضرت از جهات مختلفی قابل بررسی است. یکی از آن جهات خدماتی است که «حکومت‌ علوی» به جامعه آن دوران داشته و کمتر به آن توجه می‌شود، با اینکه این خدمات به قدری زیاد است، که اگر از لابلای کتاب‌ های تاریخ استخراج شود، می‌تواند به صورت یک کتاب مستقل نگارش شود. گوشه‌ای از «خدمات‌ حکومت‌ امیرالمومنین» (ع) به جامعه آن دوران را می‌توان کارهایی دانست که آن حضرت در جهت «رفاه‌ اقتصادی‌ مردم» انجام داده است، که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 3⃣حمایت از بازرگانان و صنعتگران 🔹حمایت‌ از بازرگانان‌ و صنعتگران، کار دیگری بود که حضرت در دوران حکومت خویش انجام داد. نقل شده که آن حضرت اقدام به ساخت بازاری کرده و سپس آن را در اختیار تاجران قرار داد [۱] و از حجره‌های بازار اجاره دریافت نمی‌کرد. [۲] 4⃣برخورد با مفسدین اقتصادی 🔹برخورد با افرادی‌ که‌ «فساد اقتصادی» داشته‌اند، گوشه‌ای دیگر از خدمات حضرت برای جامعه بوده است، که نمونه‌ای از آن را می‌توان در برخورد آن حضرت، با «ابن هرمه» مسئول اقتصادی بازار اهواز دید، که حضرت با نامه‌ای به حاکم اهواز صریحاً دستور برخورد با وی را صادر می‌کند. [۳] یا نمونه‌ دیگری از آن‌ را می‌توان به اخراج‌ افرادی برشمرد که در بازار مسلمانان اقدام‌ به‌ «گرانفروشی‌» می‌کردند. امام صادق (ع) در این زمینه می‌فرماید: «امیرالمؤ‌منین (ع) بر کالای‌ کسی‌ قیمت‌گذاری‌ نمی‌کرد، لکن‌ به‌ کسی‌ که‌ بیش‌ از قیمت‌ متعارف‌ کالایش‌ را عرضه‌ می‌کرد، می‌فرمود: «آنگونه‌ که‌ مردم‌ می‌فروشند، بفروش‌ و در غیر اینصورت‌ از بازار بیرون‌ برو»، مگر اینکه‌ کالایی‌ که‌ او عرضه‌ می‌کرد، مرغوب‌تر از کالایی‌ بود که‌ در بازار عرضه‌ می‌شد». [۴] یا نمونه دیگری از تلاش اقتصادی ایشان را می‌توان در برخورد آن حضرت‌ با «محتکران» یاد کرد که نمونه فراوانی از آن در تاریخ نقل شده است. [۵] 5⃣استقلال اقتصادی جامعه 🔹خدمت دیگری که حکومت علوی به اقتصاد جامعه اسلامی انجام داد، «استقلال‌ اقتصادی‌ جامعه»، از وابستگی به دیگر کشورها بود، آنچنان که شعار حضرت در حکومتشان این جمله بود: «مادامی‌ که‌ این‌ امت،‌ لباس‌ بیگانه‌ نپوشد و از غذاهای آنان‌ استفاده‌ نکند، همواره‌ در خیر خواهند بود و هنگامی‌ که‌ چنین‌ کنند خداوند آنان‌ را ذلیل‌ خواهد کرد». [۶] 💠مواردی که بیان شد، تنها گوشه‌ای از خدمات امیرالمومنین امام‌ علی (ع) است، که نشان دهنده این واقعیت است که حکومت‌ علوی، تدبیرهای اقتصادی مهمی برای جامعه داشته است. پی‌نوشت‌ها؛ [۱] بازار در سایه‌ حکومت‌ اسلامی (جعفر مرتضی‌ عاملی) ص‌۲۷ [۲] وسائل‌الشیعة، الطبعة‌ الرابعة، ج‌۱۲، ص‌۳۰۰ [۳] مستدرك‌الوسائل و مستنبط‌ المسائل (محدث نوری) ج‏۱۷، ص۴۰۳ [۴] دعائم‌الاسلام (قاضی‌‌ نعمان‌ مغربی) ج‌،۲ ص‌،۳۶ روایت‌۸۱ [۵] المحلی‌ بالاَّثار (ابن حزم) تحقیق‌ عبدالغفار سلیمان‌ البغدادی؛ ج‌،۷ ص‌،۵۷۳ روایت‌۱۵۶۸ [۶] المحاسن (برقی) تحقیق‌ السید مهدی‌ الرجانی، ج‌،۲ ص‌،۱۷۸ روایت‌۱۵۰۴ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel