eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
429 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ناگفته هایی از عملیات آزادسازی خرمشهر 🔹در مورد و حماسه ناگفته های فراوانی وجود دارد که شایسته است به نحوه مطلوب، واقعی و دلپذیر برای مردم قهرمان ایران اسلامی و به ویژه نسل کنونی و همچنین آیندگان بیان شود. ناگفته هایی که می تواند همچون چراغ فروزان، نشانگر راه پرفراز و نشیب یک ملت در طول تاریخ کشور خود باشد. به دنيا فهماند كه با وجود تحريم‌ها و محاصره اقتصادی و نظامی، حتی با كسب غنايم جنگی از كشور عراق نيز مى تواند به پيروزى برسد، بنابراين دنيا باور كرد ما ملتی هستيم كه مى توانيم روی پای خودمان بايستيم و تحمل اين موضوع برای و بسيار تلخ و دشوار بود نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرين بيت ‌المقدس كه برای از لوث وجود نيروهای متجاوز عراقی انجام شد، علاوه بر پايان بخشيدن به ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ ترين مناطق خوزستان و آزادسازی ، ضربه‌ای سهمگين و كمرشكن به توان رزمی و جنگ طلبی های دشمن بعثی وارد ساخت. به عنوان برجسته‌ ترين عمليات آفندی نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران در تاريخ نظامی هشت سال دفاع مقدس ثبت شده است. 🔹 زمانی كه تجهيزات خود را برای مقابله با ايران به ميدان آورد، متوجه كمبود امكانات نظامی خود شد و به ناكارامدی برخی تجهيزاتش پی برد، بنابراين برای جبران اين كمبود از كشور های ديگر كمك گرفت كه از آن جمله کمک ۲۱ میلیاردی برای تجهيز سيستم‌ های ارتباطی و مخابراتی عراق بود؛ فرانسه با اين حجم بالای حمايتی خود از عراق، سيستم‌ های مخابراتی و هوایی، رادار و حتی گردان‌ های شناسايی ارتش عراق را به طور كامل تجهيز و امكانات اطلاعاتی عراق را برای شناسايی بهتر مناطق كشور ايران تقويت كرد. ، بخصوص نيز امكانات و تجهيزات بسيارى را در اختيار كشور عراق قرار دادند، اما با تمام اين اوصاف، ارتش عراق نتوانست به اهدافی كه از پيش برای خود تعيين كرده بود، دست پيدا كند. ايران با توجه به اينكه پيش از انقلاب وابسته به آمريكا و انگليس بود، در نتيجه تجهيزات نظامی زيادى نداشت، و عمده تجهيزات نيروهای ايرانی حاصل مقابله و تهاجم با دشمن برای كسب غنايم جنگی بود؛ 🔹در حالى كه عراق از سوى كشور های مختلفی تحت حمايت، و از لحاظ امكانات نظامی بسيار غنی تر از ايران بود، بنابراين با توجه به امكانات محدود ايران، وجود نيروهای شهادت طلب و طراحی و اجرای طرح‌ های پيچيده برای غافلگيری دشمن، تنها راه موفقيت نيروهای ايران در مقابل ارتش عراق بود. عمليات بيت المقدس قرار بود در ۱۷ ارديبهشت ماه سال ۶۱ آغاز شود، اما زمانی كه آخرين عكس‌ های هوايی در قرارگاه كربلا مورد بررسی فرماندهان قرار گرفت، نيروهای ما متوجه وجود خاكريز دشمن در هفت كيلومتری رود كارون شدند و همين مسئله موجب شد تا شهيد حسن باقری يك هفته عمليات را به جلو بياندازد؛ زيرا ممکن بود كه دشمن از پشت، نيروهای خودی را غافلگير كند، بنابراين به علت تعجيل در اجرای عمليات، تنها سه پل روی رود كارون زده شد. با تمام اختلافات و مشكلاتی كه دشمن برای ما ايجاد كرد، سرانجام عمليات بيت المقدس، دهم ارديبهشت ماه به خوبى آغاز شد و نيروها، خود را به جاده اهواز - خرمشهر رسانده و فشار زيادى را به دشمن وارد كردند 🔹 که منجر به فتح خرمشهر گردید، ۷۰ هزار نفر از نیروهای مردمی در قالب یگان های سپاه پاسداران سازماندهی شدند، و به عنوان شاخص ترین نیروهای عمل کننده وارد معرکه کارزار گردیدند. شاید به کرات خانواده هایی را بتوان یافت که در مرحله اول عملیات بیت المقدس فرزندشان شهید شده و در مرحله دوم، فرزند دیگر خود را اعزام کرده اند و حتی در مرحله سوم، فرزند سوم خود را عازم مناطق عملیاتی کرده بودند. انسان با دیدن چنین مردمی تنها خاطره روز عاشورای حسینی را می تواند برای خود تداعی کند. در عملیات بیت المقدس یگان زرهی سپاه حدود ۳۸۰ تانک و نفربر به صورت سازماندهی شده وارد معرکه کرده بود. که تمام این ادوات در عملیات های قبلی یعنی ثامن الائمه، طریق القدس و فتح المبین از دشمن به غنیمت گرفته شده بود که پس از سازماندهی در قالب گروهان ها، گردان ها و نهایتاً لشکر زرهی سپاه وارد منطقه شدند. به همین ترتیب توپخانه سپاه تجهیز و سازماندهی شد و حتی امکانات وسیعی در خصوص اسلحه انفرادی رزمندگان به دست آمد. در این میان نقش سردار رشید اسلام در انجام شناسایی دقیق منطقه عملیاتی بیت المقدس بسیار قابل توجه است. برگرفته از سخنان سردار فتح الله جعفری (با تلخیص) منابع: معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران - خبرگزاری دانشجو - خبرگزاری ویستا @tabyinchannel
⭕️جاهلیت مدرن 🔹آنچه امروز دستگاه‌هاى سیاسى ترویج می‌کنند، همان است که براى زدودن آن - از - به‌ وجود آمد. نشانه‌ هاى همان ، امروز در ، در این ، مشاهده می‌شود؛ همان ، همان ، 🔹همان نادیده گرفتن ، همان عمده کردن مسائل جنسى و نیازهاى جنسى. خطاب به همسران مکرم پیغمبر می‌فرماید: «وَ قَرنَ فى بُیوتِکُنَ وَ لا تَبَرَجنَ تَبَرُجَ الجَهِلِیَةِ الاُولَى‌». [۱] یکى از نشانه‌هاى ، است. 🔹امروز یکى از عمده‌ ترین مظاهر ، همین است؛ این همان است، منتها جاهلیتى که توانسته است خود را با مجهز بکند، را از چشم مردم ؛ اینها را باید ما بفهمیم، اینها را باید بدانیم. بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۰۳/۰۶ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
⭕️بر ما لازم است شکر این نعمت بزرگ 🔹توصیه موکد می‌کنم به همه ، بویژه دست‌ اندرکاران در و کسانی که به نظام و دلبستگی دارند، 🔹که آنچه در این سال های طولانی پیش آمد، از های در مقابل همه قدرت‌ها و و صاحبان رسانه‌های گروهی جهان، که کمر همت به محو و در حقیقت بسته‌اند و بحمدالله ناکام ماندند، 🔹از برکات و عنایات و همه قشرهای متعهد به مبادی اسلام بوده و بی‌شک از ادعیه مبارکه - صلوات الله و سلامه علیه و روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء - برخوردار بوده و هست و بر همه ماها لازم است با تشکر از این ، در حفظ این عنایات کوشا باشیم. بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۸/۰۱/۲۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چرا اسلام در روابط بین زنان و مردان «محدودیت» قائل شده که باعث شود بین شهروندان جوامع مسلمان «عطش جنسی» فوران کند و تولید خشونت کند؟! (بخش سوم) 💠ارتباط آزادی در روابط با نامحرم و خشونت های جنسی و ناامنی های مربوط به آن 🔹بر خلاف آنچه در سؤال ادعا شده، آنچه باعث و در جامعه می شود، در روابط بین و است، نه و حساب شده. در روابط و و زنان كه طبعاً پيامدهایى همچون آرايش و و امثال آن همراه دارد، مخصوصاً را در يك حال قرار مى دهد، تحریکی که موجب و به اعصاب می گردد، و باعث ايجاد هاى بيمارگونه عصبى و گاه امراض روانى مى‏ گردد. 🔹مگر چقدر مى‏ تواند بار هيجان را بر خود حمل كند؟ مگر همه روانپزشكان نمى ‏گويند عامل بيمارى است؟ مخصوصاً توجه به اين نكته كه نيرومندترين و ريشه دارترين غريزه آدمى است، و در طول تاريخ سرچشمه حوادث مرگبار و هولناكى شده، تا آنجا كه گفته ‏اند «هيچ حادثه مهمى را پيدا نمى كنيد، مگر اينكه پاى زنى در آن در ميان است!». آيا دامن زدن مستمر به این غریزه از طریق زنان و مردان و توسط دختران، بازى با آتش نيست؟ آيا اين كار عاقلانه اى است؟ ... منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله:  🔸«اَحْبِبْ فِى اللهِ وَ ابْغِضْ فِى اللهِ وَ والِ فِى اللهِ وَ عـادِ فِى اللهِ فَاِنَّهُ لَنْ تُنالَ وُلاِيَةُ اللهِ اِلاّ بِذلِك، وَ لا يَجِـدُ رَجـُلٌ طَعْمَ الإيمانِ وَ اِنْ كَثُرَتْ صَلاتُهُ وَ صِيامُهُ حـَتّى يـَكُونَ كَذلِك».  🔹در بـدار، و بـدار، براى خدا و كن، و براى خدا كن؛ يقينا جـز با اين، به نخـواهى رسيد. و هـرگز كسى را نمى يـابد، هر چند و فراوان باشد، مگر آنـكه چنـين باشـد. 📕وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۴۴۰ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام صادق (عليه السلام) چه راهكاری را برای شناخت «احاديث صحيح» از جعليات ارائه دادند؟ 🔹 (علیه السّلام) را به عنوان اصل، و را به عنوان فرع مطرح کرده و درستی و نادرستی حدیث را مطابقت با دانستند. این اصلی بود که سایر (علیهم السّلام) نیز آن را ترویج می‌ کردند. [۱]  (علیه السّلام) به شیعیان خود دستور دادند تا را درست بدانند که مطابق با باشد. 🔹در نقل‌ های مکرری از امام صادق (علیه السّلام) آمده است که: «اِذَا وَرَدَ عَلَیْکُمْ حَدِیثٌ فَوَجَدْتُمُوهُ لَهُ شَاهِداً مِنْ کِتَابِ اللهِ اَوْ مِنْ قُوْلِ رَسُولِ اللهِ وَ اِلَّا فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ اَوْلَی بِهِ»؛ [۲] (زمانی که به دست شما می‌ رسد، اگر شاهدی از یا (صلّی الله علیه و آله) بر آن بود، بپذیريد؛ در غیر این صورت این برای همان کسی باشد که حدیث را برای شما نقل کرده). 🔹و نیز فرمود: «مَا أتَاکُمْ عَنَّا مِنْ حَدِیثٍ لَا یُصَدِّقُهُ کِتَابُ اللهِ فَهُوَ بَاطِلٌ»؛ [۳] که آن را تأیید نکند باطل است). همچنین در روایت دیگری می فرمایند: «مَا لَمْ یُوَافِقْ مِنَ الْحَدِیثِ الْقُرْآنُ، فَهُوَ زُخْرُفٌ»؛ [۴] (حدیثی که مطابق با نباشد، نادرست است). این نگرش که حاکم بر است، مانع بسیاری از کجروی‌ های فکری می‌ شد که نشأت گرفته از نظریه «السنة قاضیة علی الکتاب» بود. 🔹چنان که این نگرش، مانعی بر سر راه افکار و اندیشه‌ های بود که با طرح احتمال تحریف قرآن می‌ کوشیدند تا مطالب نادرست خود را به نام ائمه و به عنوان حدیث نشر دهند. (علیه السّلام) خود از بنام بودند که اخبار تفسیری آن حضرت در «مجمع البیان» و پیش از آن در «تفسیر قمی» و «تفسیر عیاشی» آمده است. 🔹حضرت درباره می‌ فرمودند: «اِنَّ الْقُرْآنَ حَیٌّ لَمْ یَمُتْ وَ اِنَّهُ یَجْرِی کَمَا یَجْرِی اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ وَ کَمَا یَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ». [۵] چنان که فرمودند: «اِنَّ الْقُرْآنَ فِی کُلِّ زَمَانٍ جَدِیدٍ»؛ [۶] ( در هر زمان، تازه و جدید است). افزون بر اینها، امام صادق (علیه السّلام) با طرح روایاتی در زمینه خواندن سوره‌های‌ ، کوشیدند تا قرآن را در جامعه اسلامی احیا کنند. 🔹در روایتی از آن حضرت نقل شده است که روز قیامت سه چیز به خداوند شکایت خواهند کرد... سوم: «مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَیْهِ الْغُبَارُ لَا یُقْرَأُ فِیهِ»؛ [۷] ( که غبار آن را گرفته و خوانده نمی‌ شود). حضرت اصرار داشتند که حتی تاجر باید شب که از بازار به خانه بر می‌ گردد، سوره‌ای از بخواند. [۸] نیز حضرت تأکید داشت تا قرآن را با بخوانند. [۹] پی نوشت‌ها؛ [۱] احادیث امامان در این زمینه در جامع الاخبار و الآثار عن النبی و الائمه (ع)، ‌الموحد ‌الابطحی‌ ‌الاصفهانی،‌ محمدباقر بن‌ ‌المرتضی‌ مؤسسه الامام المهدی (عج)، قم، ۱۴۱۱ق، چ اول، ج ۱، ص ۳۹۵ - ۴۰۶ آمده است. 📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم‌ السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، ۱۳۸۱ش، چ ششم، ص ۳۵۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) 🔸پرسش: این حقیر مشتاق حضرت حجة بن‌ الحسن‌ العسکری عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف می‌باشم، از حضرتعالی تقاضا دارم که مرا دعا کنید که به این سعادت نائل شوم. 🔹پاسخ: زیاد اهدای وجود مقدسش نمایید، مقرون با «دعای‌ تعجیل‌ فرجش» و زیاد به مشرف شوید با ادای نمازهایش. منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«آیه انذار» چگونه بر وجود امام زمان (عج) دلالت دارد؟ 🔹در ، آياتی هست كه دلالت می كند كه (عجل الله تعالی فرجه) وجود دارد. در يكى از اين آيات كه به معروف است، خداوند متعال خطاب به پيامبرش مى فرمايد: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ؛ [رعد، ۷] همانا تو بيم دهنده اى و براى هر قومى هدايت گرى است». از آيه فوق به طور وضوح استفاده مى شود كه براى هر قومى در هر عصر و زمان هدايت كننده اى است به حق و حقيقت و اين مقتضاى ربوبيت خداوند است، و نيز استفاده مى شود كه زمين هيچ گاه از هادى به حق خالى نمى گردد، خواه نبى باشد يا غير نبى؛ زيرا اطلاق آيه، حصر مصداق هادى در انبياء را نفى مى كند، همان گونه كه زمخشرى در ذيل آيه شريفه فوق به آن اشاره كرده است، در غير اين صورت لازم مى آيد در عصرهايى كه از نبى خالى است حجت و هادى بشر وجود نداشته باشد. 🔹طبرى در تفسير خود در ذيل آيه فوق از ابن عباس به سند صحيح نقل كرده: «لَمَّا نَزَلَتْ: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» وَضَعَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ) يَدَهُ عَلَى صَدْرِهِ، فَقَالَ: أَنَا الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى مَنْكِبِ عَلِيٍّ فَقَالَ: أَنْتَ الْهَادِی يَا عَلِيُّ بِكَ يَهْتَدِی الْمُهْتَدُونَ بَعْدِي؛ [۱] هنگامى كه آيه «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» نازل شد، (صلى الله عليه و آله) دست خود را بر سينه گذاشت و فرمود: من منذرم و براى هر قومى هادى است، آن گاه اشاره به شانه (عليه السلام) نمود و فرمود: تنها به واسطه تو است كه هدايت شوندگان بعد از من هدايت مى گردند». حاكم نيشابورى به سند صحيح از امام على (عليه السلام) در ذيل آيه فوق نقل كرده كه فرمود: «رَسُولُ اللَّهِ الْمُنْذِرُ وَ أَنَا الْهَادِی؛ [۲] رسول خدا منذر و من هادى ام». 🔹كلينى به سند صحيح از امام باقر (عليه السلام) در تفسير آيه فوق نقل كرده كه فرمود: «رَسُولُ اللهِ (صلی الله عليه و آله) الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ زَمَانٍ مِنَّا هَادٍ يَهْدِيهِمْ إِلَى مَا جَاءَ بِهِ - نَبِيُّ اللهِ...؛ [۳] رسول خدا (صلى الله عليه و آله) منذر است، و براى هر زمانى و هادى اى است كه مردم را به آنچه پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) آورده دعوت مى كند...». و نيز از امام باقر (عليه السلام) نقل كرده كه در ذيل آيه فوق فرمود: «رَسُولُ اللهِ (صلى الله عليه و آله) الْمُنْذِرُ وَ عَلِيٌّ الْهَادِی، أَمَا وَ اللهِ مَا ذَهَبَتْ مِنَّا وَ مَا زَالَتْ فِينَا إِلَى السَّاعَةِ؛ [۴] رسول خدا (صلى الله عليه و آله) منذر و (عليه السلام) هادى است، آگاه باش به خدا سوگند كه آيه از ما بيرون نخواهد رفت و دائماً در بين ما است تا روز قيامت». پی نوشت‌ها؛ [۱] جامع البيان فى تفسير القرآن، طبرى، دار المعرفه، بيروت، چ اول، ج ‏۱۳، ص ۷۲، سوره رعد، آيه ۷ [۲] المستدرك على الصحيحين، الحاكم النيشابوری، دار الكتب العلمية، بيروت، چ اول، ج ۳، ص ۱۴۰ [۳] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ‏۱، ص ۱۹۱ [۴] الكافی، همان، ص ۱۹۲ 📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چاپ هفتم، ۱۳۹۰ش، ص ۲۹۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel