⭕️روشن شدن حقایق در چالش با غرب بر سر موضوع هستهای
🔹چالشی که بیست سال است ما با #دشمنانمان بر سر قضیّهی #هستهای داریم، حقایقی را هم روشن کرد؛ اوّلین حقیقت این است که #توانایی و #استعداد خارقالعادهی #جوانهای ما را نشان داد. این چیزهایی که امروز دیده شد ـ و البتّه آنچه واقعیّت دارد بیش از اینها است ـ همه در حال #تحریم انجام گرفته، در حال #تهدید انجام گرفته. دائماً #دانشمندان ما #تهدید شدند، دانشمندان ما #ترور شدند؛
🔹بعضیها ترور شدند، بعضیها تهدید به ترور شدند، در عین حال این #پیشرفتها حاصل شده. پس ما از لحاظ #منابع_انسانی فوقالعادهایم. ما از لحاظ منابع انسانی از بسیاری از کشورهای دنیا و از متوسّط دنیا بسیار بالاتریم، جلوتریم؛ این در بخشهای دیگر هم نشان داده شده بود؛ در قضیّهی اتمی، در این #صنعت_هستهای، کاملاً نشان داده شد. این یک حقیقت.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مهارت های ضروری در سبك زندگی اسلامی (بخش پنجم)
💠برخی از مهارت هايی که در زندگی کسب آنها ضرورت دارد عبارتند از:
4⃣«مهارت خودآگاهی»
🔹يکی از مهمترين مهارت ها در زندگی، #مهارت_خودآگاهی است؛ به اين معنا که انسان بايد نسبت به #خود #آگاهی داشته باشد. اين آگاهی شامل آگاهی از #نقاط_قوت و #ضعف است. خودآگاهی، #توانايى_شناخت و آگاهی از خصوصيات، نقاط ضعف و قدرت، خواسته ها، ترس و انزجار است. رشد #خودآگاهی به فرد کمک می کند تا دريابد تحت استرس قرار دارد يا نه، و اين معمولاً پيش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بين فردی موثر و همدلانه است.
🔹خداوند در #قرآن يک تصوير واقعی از #انسان و توانايى ها و ضعف های عمومی او ارائه میدهد. اينکه در #آيات_قرآن بيش از پنجاه نقص چون ظلوم و جهول به #انسان نسبت داده شده (احزاب، آيه ۷۲)، و يا به #انسان يادآور می شود که او خليفه خداوند و دارنده علم الاسماء (بقره، آيات ۳۰ و ۳۱) است، برای اين است که انسان نسبت به #خود، #آگاهی داشته باشد و ضعف ها و قوت های خويش را بشناسد.
🔹وقتی انسان تصويری واقعی از خود داشته باشد، مانند انسان غربی به #خودمحوری، به جای #خدامحوری نمی رود و می داند که #انسان موجودی است فقير ذاتی، که نمی تواند بدون وحی و #شريعت_الهى راه خويش را بيابد و در مسير درست زندگی قرار گيرد. بنابراين، تصوير خود واقع بينانه نقش اساسی در زندگی انسان دارد؛ زيرا می تواند با اين آگاهی #توانايیهای_خويش را به کار گيرد و از ضعف های خود پرهيز کرده و آن را جبران کند. همچنين آگاهی از #حقوق و #مسئوليتها می تواند در اين امر بسيار راهگشا و مهم باشد.
🔹از همين رو خداوند در آيه ۲۵ سوره حديد بيان مى کند که هدف از بعثت، آگاهی بخشی به انسان نسبت به حقوق و مسئوليت های اوست؛ زيرا در اين صورت است که می تواند قيام به قسط کند و خواهان عدالت برای خود و ديگران باشد و #راه_کمال را در پيش گيرد. در همين رابطه #شناخت_ارزشها و توضيح و تبيين آنها نيز مهم است؛ زيرا با شناخت ارزش ها در مسيری گام برمیدارد که از #ضد_ارزشها دور شود و به #کمالات دست يابد. بخش اعظمی از آموزه های قرآنی برای تبيين ارزش هايی چون ارزش آخرت نسبت به دنيا و مانند آن است. #ادامه_دارد...
برگرفته از روزنامه كيهان، شماره ۲۱۲۰۴ به تاريخ، ص ۸ (معارف)
منبع؛ وبسایت پژوهه
#زندگی #مهارت_زندگی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اقتدار و پیروزی در سایه حفظ وحدت
🔹همه فکر این معنا باشید، دنبال این باشید که دائماً درصدد این باشید که #اخوت خودتان را حفظ کنید. بین خودتان #اخوت ایجاد کنید، #روحانیون در فکر این باشند که همه با هم #اخوت داشته باشند و #ملت را داشته باشند و حفظ کنند. #ملت هم باید فکر این معنا باشند که همه با هم با #روحانیون و غیر آن، همه با هم باشند.
🔹مادامی که این وضع از برای شما باشد، شما #پیروزید. اگر یک روزی خدای نخواسته، این #رمز_پیروزی را از شما گرفتند، دیگر برای شما چیزی باقی نمیماند. محتاج به اینکه خیلی قدرت اعمال بشود ندارد، یک کودتای کوچکی از یک منافقی، از یک چیزی، کار را تمام میکند.
🔹باید شما در فکر این باشید که #اسلام را شما در دنیا نیرومند کردید، و این همه صدایی که در دنیا حالا بلند شده است دنبال اینکه «ما #اسلام را میخواهیم»، این یک اشعهای است که از #ایران به آنجا افتاده است، سابقاً یک همچو حرفهایی نبود. از اینجا این شعاع در همه جا افتاده است و این شعاع کار خودش را در همه جا خواهد کرد.
🔹شما این #مبدا را نگه دارید، این #مرکز را #حفظ کنید و خودتان را حفظ کنید، و این #شیاطینی که از جن و انس بر همه ما میخواهند #سلطه پیدا کنند، دست رد بهشان بزنید تا خدای تبارک و تعالی عنایاتش را بر شما دو چندان کند - بلکه صد چندان کند - و شما #پیروز باشید و #مظلومین را هم به پیروزی برسانید.
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه با چه اوصافی از «اهل بیت» (علیهم السلام) ياد كرده است؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) آخرین بخش از خطبه ۱۰۹ #نهج_البلاغه را با ذكر اوصافى از #اهل_بيت (عليهم السلام) پايان میدهد و رعايت فصاحت و بلاغت را با اين حُسن ختام به سر حدّ كمال مى رساند؛ مى فرمايد: «نَحْنُ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ، وَ مَحَطُّ الرِّسَالَةِ، وَ مُخْتَلَفُ [۱] الْمَلَائِكَةِ، وَ مَعَادِنُ الْعِلْمِ، وَ يَنَابِيعُ الْحُكْمِ» (ما درخت پُربار نبوّت و #جايگاه_رسالت و محلّ رفت و آمد فرشتگان و #معادن_علم و چشمه سارهاى حكمتيم». تعبير به شجره، اشاره به اين است كه #نبوّت همچون درخت پربارى است كه داراى شاخه ها و فروع مختلفى است. ريشه و ساقه آن، #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) و #فرزندان_او، شاخ و برگهاى آن و #هدايت_مردم به سوى خدا، ميوه اين درخت است.
🔹در تعبير دوم، #خاندان_نبوّت را به بارانداز و فرودگاهى تشبيه می كند كه #رسالت، در آن از سوى خدا نزول پيدا كرده است، و در تعبير سوم، #خانه_پيامبر (صلی الله علیه و آله) را مركز رفت و آمد #فرشتگان_الهى میشمرد و #امام_علی (عليه السلام) و #فرزندانش كسانى هستند كه در اين خانه و خانواده، پرورش يافته اند و طبعاً آثار و #بركات_وحى در آنها پرتوافكن مى باشد. واژه #ملائكه در اينجا ممكن است كه اشاره به #فرشتگان_وحى باشد (جبرئيل و همراهانش) كه بر #پيامبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) نازل مى شدند؛
🔹يا اشاره به معناى اعمّى باشد كه ساير فرشتگانى را كه به عنوان خدمت يا بشارت در اين خانواده رفت و آمد داشته اند، شامل شود؛ و در هر حال، منظور اين نيست كه فرشته وحى بر غير #پيامبر (صلی الله علیه و آله) نازل مى شده است. تفاوت «شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ» و «مَحَطُّ الرِّسَالَةِ» از اين نظر است كه #پيامبر (صلی الله علیه و آله) داراى دو مقام بود: #مقام_نبوّت، كه همان خبر دادن از سوى خداست و #مقام_رسالت، كه تبليغ آن است، يا به تعبير ديگر: #نبىّ مأمور ابلاغ است، و #رسالت معمولا توأم با امامت و رهبرى و اجرا مى باشد؛ و منظور از #معادن_علم آن است كه #امامان_اهلبيت (عليهم السلام) وارث علوم #پيامبر و حافظ #كتاب و #سنّت بودند.
🔹در شأن نزول آيه شريفه «وَ تَعِيَها أُذُنٌ وَاعِيَةٌ» [حاقه، ۱۲] (گوش شنوا اين پيام ها را در خود نگه مى دارد) در روايات متعدّدى كه در منابع فراوانى از اهل سنّت نقل شده، آمده است كه #پيغمبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «سَأَلْتُ رَبِّی أَنْ يَجْعَلَهَا أُذُنَ عَلِىٍّ» (از پروردگارم تقاضا كردم كه اين گوشِ شنوا را گوش #علی (عليه السلام) قرار دهد)؛ و به دنبال اين دعا #امام_علی (عليه السلام) مى فرمود: «مَا سَمْعِتُ مِنْ رَسُولِ اللهِ شَيْئاً فَنَسِيتُهُ» [۲] (من هيچ سخنى را بعد از آن از #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) نشنيدم كه فراموش كنم، بلكه هميشه آن را به خاطر داشتم».
🔹حديث «عَلِىٌّ مَعَ الْقُرآنِ، وَ الْقُرآنُ مَعَ عَلِىٍّ» [۳] (#علی همواره با #قرآن است و قرآن با علی است)، و همچنين حديث «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِىٌّ بَابُهَا» [۴] (من شهر علمم و #علی درِ آن است)، از #احاديث_معروفى است كه در كتب شيعه و اهل سنّت وارد شده و همه گواه بر اين است كه اين خانواده، #معادن_علم و سرچشمه هاى حكمت بوده اند.
🔹تفاوت #معادن و #ينابيع از اين نظر است كه «معدن» چيزى است كه معمولا مردم به سراغ آن مى روند و از آن بهره مى گيرند؛ ولى «ينابيع» (به معناى چشمه ها) چيزى است كه مى جوشد و به سوى مردم سرازير مى شود. #امام (عليه السلام) در پايان اين سخن مى فرمايد: «نَاصِرُنا و مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ الرَّحْمَةَ، وَ عَدُوُّنَا وَ مُبْغِضُنَا يَنْتَظِرُ السَّطْوَةَ» [۵] (ياور و #دوستدار ما در انتظار رحمت حقّ است، و #دشمنِكينهتوز ما در انتظار مجازاتِ حقّ است). اين سخن بدان معنا نيست كه آنها چنين انتظارى را واقعاً دارند، بلكه به اين معناست كه بايد منتظر چنين عاقبت شومى باشند و در واقع نوعى تهديد به عذاب الهى است، در دنيا و آخرت.
پی نوشتها؛
[۱] «مختلف از مادّه «اختلاف» كه در اينجا به معناى رفت و آمد است. بنابراين «مختلف» يعنى محلّ رفت و آمد.
#سایرمآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۴، ص ۶۱۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اهل_بیت #پيامبر #پيامبر_اكرم #امام #معصوم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️برای موعظه، یک کلمه کافی است...
🔹برای #موعظه، یک کلمه کافی است و آن، توجه به این است که #خداوند_متعال در هر حال، شما را #میبیند.
📕زمزم عرفان، ص۲۹۰
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گستره عفاف (بخش پنجم)
🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج #عفت_ورزی را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ #عفاف و #حجاب، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم.
💠علل کم توجهی به عفاف و حجاب در جامعه اسلامی (۱)
🔹ارزش آثار و نتایج #عفاف و #حجاب را زمانی به خوبی می توان دریافت که با فقدان آن در #جامعه ای مواجه باشیم. برای آگاهی از عوارض #بیعفتی و #بیحجابی باید به #جوامعی مراجعه کرد که در این زمینه پیشگام بوده اند. در چنین صورتی خواهیم دید که به اسم تمدن و #آزادی چه بسیاری #عوارض_فرهنگی، بهداشتی، روانی، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی گریبانگیر آن جامعه شده است.
🔹کم اهمیت دادن به «عفاف»، «حجاب» و اجرای آن در جامعه خود زمینه های #انحطاط و آثار زیانبار فردی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. شناخت عوامل مؤثر در سیر نزولی توجه به #عفاف و #حجاب می تواند ما را در تبیین هر چه بهتر راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب یاری دهد. آنچه در ادامه از آن سخن به میان می آید، اشاره به این عوامل می باشد:
1⃣«تبیین نشدن شایسته فرهنگ اسلام»؛ پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، گرایش به #دین و دیانت و انجام #دستورات_دینی در جامعه به نحو خوبی رشد و بالندگی داشته است. برخی سیاستمداران کشور #وضعیت_اجتماعی را پاک و سالم دانسته و به تصور اینکه این روند و این فضا ادامه خواهد داشت، از برنامه ریزی برای تبیین و استمرار #فرهنگ_دینی که #حجاب و #عفاف نیز جزو آن است، تا حدی غافل شدند و به مسائل دیگری که گمان می کردند از اهمیت بیشتری برخوردار است، پرداختند.
2⃣«بحران سازی های متعدد دشمن»؛ این #بحرانها برخی از کارگزاران حکومت دینی را در مقاطعی به خود مشغول کرده و فرصت برنامه ریزی صحیح را از آنها سلب کرد. بحران هایی از قبیل جنگ، بحران های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و تنش های اجتماعی، که همه ما مصادیق بسیاری را از اول انقلاب تا حال، شاهد بوده ایم.
3⃣یکی دیگر از عوامل مؤثر بر سیر نزولی توجه به #عفاف و #حجاب در جامعه، #سیاستهای_فرهنگی است. عرصه های فرهنگی به افراد خوش ذوق، #متعهد، #متدین و #متخصص نیازمند است، که به صورت دقیق و عمیق بتواند #مسائل_اسلامی را از منابع غنی اسلامی فهمیده و به شیوه صحیح ارائه دهند. از جمله موارد مهم در این زمینه، دقت نظر بیشتر در رابطه با تهیه محتواهای کتب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی است که بایستی مد نظر قرار گیرد، به نحوی که مطالب از ذوق و جذابیت لازم برخوردار بوده و با طبع جوان امروز تناسب داشته باشد، و آنان را جذب و اغنا کند، که البته در سالهای اخیر به این مقوله توجه بیشتری شده است. #ادامه_دارد...
منبع: تبیان
#عفاف #عفت #حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸«مَنْ عَـمِلَ عَلى غَـيْرِ عِـلْمٍ كانَ ما يُفْسِدُ اَكْثَرَ مِمّا يُصْلِحُ».
🔹هر كس كه بدون #علم و #آگاهى كار كند، بيش از آنكه #اصلاح كند، #خراب مى كند!
📕بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۵۰
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️زندگی امام جواد علیه السّلام الگوست
🔹زندگی #امام_جواد علیهالسّلام هم الگوست. امام جواد علیهالسّلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت - در بیست و پنج سالگی از دنیا رفت. این نیست که ما بگوییم؛ تاریخ می گويد؛ تاریخی که غیر شیعه آن را نوشته است. آن بزرگوار، در دوران جوانی و خردسالی و نوجوانی، در چشم مأمون و در چشم همه، عظمتی پیدا کرد. اینها چیزهای خیلی مهمّی است؛ اینها می تواند برای ما الگو باشد.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۷/۰۲/۰۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد