✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️علت جنگ های صدر اسلام
🔹ممکن است این اشکال به ذهن بیاید که با وجود تاکیدات بسیار قرآن کریم بر #صلح و #دوستی، وجود #جنگ های بسیار در سیره پیامبر اکرم (ص) و برخی از ائمه (علیهم السلام) چگونه توجیه میشود؟ در پاسخ باید گفت اصل اولی و اساسی در #اسلام #صلح است، اما در مواقع خاص و #شرایط_خاصی که در ادامه خواهد آمد دستور به #جهاد و #جنگ نیز می دهد. دلیل این امر این است که با توجه به اختیار انسان ها در این دنیا، گروهی راه #طغیان و #سرکشی و #ظلم و تعدی به دیگران را برمیگزینند، و به #فساد و تباهی می پردازند؛
🔹از این رو ضروری است که یک #دین_جامع و کامل، نسبت به رفع این موانع در مسیر #هدایت_بشریت، برنامه داشته باشد. گاهی #طغیانها و سرکشی ها به گونه ای است که چاره ای جز #دفاع و استفاده از #زور وجود ندارد، و به همین جهت #جهاد در اسلام تشریع شده است؛ یعنی #قرآن_کریم درباره کسانی که با منطق نمی شود با آنان سخن گفت و #گستاخانه راه هدایت و ارشاد و دعوت پیامبر (ص) را سد کرده اند، و از روی عناد و #دشمنی و آگاهانه با اسلام می جنگند، دستور به #جنگ و #شدت_عمل داده است:
🔹«وَ قاتِلُوا فِی سَبِيلِ اللهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ...؛ [بقره، ۱۹۰] و در #راه_خدا با کسانی که با شما می جنگند بجنگید...». همچنین در آیه ای دیگر می فرماید: «وَ مَا لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا؛ [نساء، ۷۵] و چرا شما در #راه_خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی جنگید، همانان که می گویند پروردگارا ما را از این شهرى که مردمش ستم پیشهاند بیرون ببر و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از نزد خویش یاورى براى ما تعیین فرما».
🔹به عبارت واضحتر، #جهاد برای گشورگشایی و توسعه قدرت شخصی و ثروت اندوزی حاکمان اسلامی تشریع نشده، بلکه یک #اقدامرهاییبخش است، نه اقدامی ستیزه جویانه. به همین منظور در صورتی که امکان وصول به اهداف جهاد از طریق #غیرنظامی میسر باشد، نباید به جنگ متوسل شد، اصولاً لزوم #دعوتکفاربهاسلام، قبل از آغاز جنگ به همین دلیل واجب شده است. تمام جنگ های پیامبر اکرم (ص) ذیل این اصل کلی و مهم توجیه و تبیین می شود، یعنی هيچيك از جنگ های حضرت جنبه خشونت طلبی و بی رحمی و تهاجم نداشته است، بلكه يا به سبب #فتنه و #نقض_عهد طرف مقابل بوده است؛
🔹مانند جنگ با بنی قنيقاع در مدينه، يا برای جلوگيری از تجاوز و #دفاع از کیان اسلام، مانند جنگ احد و خندق، و يا به سبب #محاصره_اقتصادی، مثل جنگ بدر و يا پیشگيری از #تجاوز و فتنه بود، مانند: تجاوزهای پراكنده عمال روم و امپراطوری روم و ايران و عوامل آنان در نقاط مرزی کشور. نتیجه اینکه آنچه در تاریخ از جنگها و #غزواتپیامبراکرم (ص) نقل شده است، همگی برای #مبارزه با کسانی بوده است که به #طغیانگری و #ظلم پرداخته و مانع از رسیدن حقایق ناب اسلامی به دیگران شده بودند.
نویسنده: عقیق
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#جهاد #دفاع #طغیان #فتنه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«يَا بَنِی إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ».
🔹«ای بنی اسرائیل! نعمت های مرا که به شما عطا کردم و اینکه شما را بر جهانیانِ [زمانِ خودتان] برتری دادم، یاد کنید».
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره، آیه ۴۷
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در «عالم برزخ» اعمال و عبادات چگونه بر انسان نمایان می شوند و چطور او را در مقابل سختی های آن عالم یاری می کنند؟
🔹هر #عبادتی «باطنی مثالی» دارد و «باطنی عقلی». #انسان، باطن مثالی را در #برزخ مشاهده ميكند؛ «برزخ» همان #عالم_قبر است. از معصوم (عليه السلام) سؤال ميكنند كه #برزخ از كجا شروع ميشود؟ میفرمايد: «قَالَ الْقَبْرُ مُنْذ». لحظهای كه انسان وارد #قبر ميشود، وارد برزخ شده است. آنچه به عالم مثال برميگردد، انسان در #برزخ آن را می بيند؛ اما «باطن عقلی عبادات» را در مافوق برزخ می بيند.
🔹ابوبصير - كه از شاگردان معروف امام باقر و امام صادق (عليهم السلام) است - نقل ميكند: «إِذَا مَاتَ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ دَخَلَ مَعَهُ فِي قَبْرِهِ سِتَّةُ صُوَر...». [۱] وقتی #بنده_مؤمن از دنيا رفت، #شش_صورت نورانی به همراه او وارد #برزخ و #قبر مى شوند؛ اين شش صورت او را از شش جهت از آسيبها محافظت می كنند؛ آن كس كه طرف راست اين بنده مؤمن قرار گرفته در معرفی خود میگويد: من #نمازم. باطن نماز يعنی همين صورت نورانی كه در قبر، طرف راست #نمازگزار قرار ميگيرد و ميتوان او را در برزخ ديد و با او سخن گفت و از او شفاعت طلبيد، #نماز نمونه است، همه #عبادات بر همين منوال است. سپس آن صورتی كه طرف چپ او قرار گرفته ميگويد: من #زكات هستم.
🔹#زكات تنها مربوط به مال نيست، بلكه انسان موظف است زكات هر #نعمت_خدادادی را بپردازد، هيچ نعمتی بی مسئوليت نيست. در روايات آمده است: «زَكَاةُ الْعِلْمِ تَعْلِيمُهُ مَنْ لَا يَعْلَمُه» [۲] (#زكات_دانش، آموختن آن به كسانى است كه نمیدانند). «زَكَاةُ الْجَمَالِ الْعَفَاف» [۳] (زكات نعمت زيبارويی، عفت و پاكدامنى است). «زَكَاةُ الشَّجَاعَةِ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ الله» [۴] (زكات نعمت شجاعت، جهاد در راه خداست) و... همه اينها از مصاديق زكات است و اگر #زكاتِ_نعمت پرداخته شد، اين #زكات به صورت نورانی در قبر به پرداخت كننده خود كمك ميكند و او را از آسيب و حادثه #محافظت مینماید.
🔹صورتی كه در قبر روبروی بنده مؤمن ايستاده ميگويد من #روزه هستم، سرّ مثالی روزه ای كه برای رضای خدا گرفته ميشود به صورت شخصی نورانی در قبر جلوه می كند؛ و آن صورت نورانی كه پشت سر او است و از پشت وی را حمايت ميكند ميگويد من #حج و #عمره هستم. در مراسم حج، #امام_سجاد (عليه السلام) در صحرای عرفات به شخصی فرمودند: تعداد حاجيان را چقدر تخمين میزنی؟ راوی رقم زيادى را گفت، سپس عرض كرد: حاجيانی كه برای خدا از ثروت خود گذشتند و با ضجه و ناله خدا را می خوانند.
🔹امام (عليه السلام) فرمود: چقدر ضجه و ناله فراوان است و حاجی كم! گفت: همه حاجی هستند، آيا اين تعداد كم است؟ آنگاه حضرت، #باطن_افراد را به وی نشان داد، ديد سرزمين وسيع عرفات پر است از خوك و بوزينه! و در بين اينها تنها چند نفر انسان هستند! [۵] هر كس باطنی دارد كه با #باطنِ_اعمال او متحد است؛ عامل با عملِ خود متحد است و هر كس با #نيت_خود محشور ميشود. #امام_صادق (عليه السلام) فرمود: «يَحْشُرُ النَّاسَ عَلى نِيَّاتِهِم». [۶] امامان معصوم (عليهم السلام) باطن افراد را میبينند و احياناً به ديگران هم نشان می دهند.
🔹امّا آن نوری كه پايين پای اوست ميگويد: من #نيكىهايى هستم كه تو به برادران مؤمن روا داشتی، خيری كه به ديگران رساندی. آنگاه اين پنج نفر كه خود را معرفی كردند، از آن كس كه بالای سر مؤمن ايستاده سؤال ميكنند كه تو كيستی كه از همه ما #نورانیتر هستی؟ ميگويد: من #ولايتخاندانپيغمبرم. محبت علی و اولاد علی (علیهم صلوات الله) به اين صورت جلوه می كند، پيروى از آنها به اين شكل مجسم می شود كه از همه نورانی تر است و بالای سر مؤمن بر او اشراف دارد. وقتی انسان تشنه #اهل_بيت (عليهم السلام) بود نه علاقه مند صوری، با آنها محشور ميشود.
پی نوشتها؛
[۱] المحاسن، برقى، ج ۱، ص ۲۸۸. [۲] عدة الداعی و نجاح الساعی، ص ۷۲. [۳] غرر الحكم و درر الكلم، ص ۳۹۰، حکمت ۵. [۴] همان، حکمت ۱۱. [۵] التفسير المنسوب الى الامام العسكرى (ع)، امام عسكرى (ع)، ص ۶۰۶. [۶] تهذيب الأحكام، طوسى، ج ۶، ص ۱۳۵
📕حکمت عبادات، جوادی آملی، عبدالله، محقق: شفیعی، حسین، مركز نشر اسراء، چ ۱۵، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#برزخ #قبر #اعمال
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ آماده کنید
🔹من در اینجا به #جوانان_عزیز کشورمان، به این #سرمایهها و ذخیرههای عظیم الهی و به این گل های معطر و نوشکفته جهان اسلام، سفارش میکنم که قدر و قیمت لحظات شیرین #زندگی خود را بدانید؛ و خودتان را برای یک #مبارزه_علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی #انقلاب_اسلامی آماده کنید؛
🔹و من به همه #مسئولین و دست اندرکاران سفارش میکنم که به هر شکل ممکن وسایل ارتقای اخلاقی و اعتقادی و علمی و هنری جوانان را فراهم سازید؛ و آنان را تا مرز رسیدن به #بهترین_ارزشها و نوآوریها همراهی کنید؛ و روح استقلال و خودکفایی را در آنان زنده نگه دارید.
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دنیا و آخرت مردم در دست دو دسته از امامان
🔹#مسئله_امامت، یک مسئلهی مخصوص مسلمان ها یا مخصوص شیعیان نیست؛ #امامت یعنی یک #فردی، یک #گروهی بر یک جامعهای #حکمرانی می کنند و جهت حرکت آنها را در امر #دنیا، و در امر معنویت و #آخرت مشخص می کنند. این یک #مسئله_همگانی است برای همه جوامع بشری. خوب، این #امام دو جور می تواند باشد: یک امامی است که خدای متعال در قرآن می فرماید: «و جعلنا هم #ائمّة یهدون بأمرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصّلوة و ایتاء الزّکوة و کانوا لنا عابدین؛ و آنان را #پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما، (مردم را) هدایت می کردند؛ و انجام #کارهای_نیک و برپاداشتن نماز و ادای زکات را به آنها وحی کردیم؛ و تنها ما را عبادت میکردند».
🔹این #امامتی است که به امر پروردگار، مردم را #هدایت میکند؛ مردم را از خطرها، از سقوط گاه ها، از #لغزشگاهها عبور می دهد؛ آنها را به #سرمنزلمقصود و مطلوب از حیات دنیوی انسان - که خداوند این حیات را به انسان داده، برای رسیدن به آن مقصود - می رساند، و به آن سمت هدایت می کند. این یک جور #امام است که مصداق آن، #انبیای_الهی اند؛ مصداق آن، #پیغمبر_اکرم است که امام باقر (عليه السلام) در منا مردم را جمع کرد و فرمود: «انّ رسول الله کان هو الامام». اولین امام، خود #پیغمبر است. #پیغمبران الهی، #اوصیایپیغمبران، #برگزیدهترینانسانها، از این دسته امام های نوع اولند؛
🔹که اینها کارشان #هدایت است، از سوی خدای متعال رهنمایی می شوند، این #رهنمایی را به #مردم منتقل می کنند: «و اوحینا الیهم فعل الخیرات»؛ کارشان #کار_نیک است، «و اقام الصّلوة»؛ نماز را برپا می دارند - که نماز رمز ارتباط و اتصال انسان به خداست - «و کانوا لنا عابدین»؛ بنده خدا هستند، مانند همه انسان ها که بندگان خدا هستند. عزت دنیوی آنها کمترین آسیبی به بندگی خدا در وجود آنها و در دل آنها نمی زند؛ این یک دسته.
🔹یک دستهی دیگر: «و جعلنا هم #ائمّة یدعون الی النّار؛ و آنان [فرعونیان] را #پیشوایانی قرار دادیم که به #آتش (دوزخ) دعوت می کنند؛ و روز رستاخیز یاری نخواهند شد»؛ که در قرآن درباره #فرعون وارد شده است. فرعون هم #امام است. به همان معنا که در آیه اول #امام استعمال شده بود، در اینجا هم امام به همان معناست؛ یعنی دنیای مردم و دین مردم و آخرت مردم - جسم و جان مردم - در قبضه قدرت اوست، اما «یدعون الی النّار»؛ مردم را به #آتش دعوت می کنند، مردم را به #هلاکت دعوت می کنند.
🔹سکولار ترین حکومت های دنیا هم، علیرغم آنچه که ادعا می کنند، چه بدانند، چه ندانند، #دنیا و #آخرت مردم را در دست گرفتهاند. این دستگاه های عظیم فرهنگی که امروز #نسلجوانبشر را در چهار گوشهی دنیا به سمت #بداخلاقی و #فساد و تباهی دارند حرکت و سوق می دهند، همان #امامانی هستند که «یدعون الی النّار». دستگاه های قدرتاند که به خاطر #منافعخودشان، به خاطر حاکمیت های ظالمانه شان، به خاطر رسیدن به اهداف گوناگون سیاسی شان مردم را می کشانند؛ #دنیای_مردم هم دست آنهاست، #آخرت_مردم هم دست آنهاست، جسم و جان مردم در اختیار آنهاست.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۸۹/۰۹/۰۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ ونشر آثار معظم له
#امامت #امام #پیشوا #هدایت #گمراهی #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️بسیج بیش از آنکه یک سازمان باشد، یک فرهنگ و یک تفکّر است
🔹#بسیج بیش از آنکه یک سازمان باشد، یک #فرهنگ است، یک تفکّر است. بنابراین، همه کسانی که این فرهنگ را پذیرفتهاند، در این راه حرکت کردهاند، این #تفکّر را ممشای خودشان قرار دادهاند، و لو داخل سازمان نباشند، #بسیجیاند؛ و این یک جمع کثیری از ملّت ایران را شامل می شود، در حالی که در سازمان بسیج هم نه اسمشان هست، نه رسمشان هست. این فرهنگ چیست؟ فرهنگ بسیج #مردمی_بودن است، #متعهّد_بودن است، #احساس_مسئولیّت کردن است،
🔹در مقابل قضایای جاری کشور و مؤثّر در آیندهی کشور #بیتفاوت_نبودن است؛ فرهنگ بسیجی #انقلابی_بودن است، قدر انقلاب را دانستن و معنای انقلاب را دانستن است؛ فرهنگ بسیجی قانونگریز نبودن است، نظمناپذیر نبودن است، هنجارشکن نبودن است؛ اینها #فرهنگ_بسیجی است. بسیجی ممکن است به یک مطلبی، به یک واقعیّتی، به یک شخصی معترض باشد؛ هیچ اشکالی ندارد، امّا هنجارشکنی نمیکند، با دشمن ــ قبلاً هم گفتهام ــ مخرج مشترک پیدا نمی کند.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #بسیج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«غرور» چه علائم و نشانه هایی دارد؟
🔹نشانه هاى #غرور گاهى بسيار آشكار است، به گونه اى كه انسان در #نخستين_برخورد به آن پى مى برد و مى فهمد كه فلان شخص گرفتار #غرور و #خودبينى است. بى اعتنايى به مردم، بى توجّهى به حلال و حرام الهى، رعايت نكردن ادب با بزرگان و ترك محبّت با دوستان و بستگان، بى رحمى نسبت به زيردستان، ذكر سخنان ناموزون و دور از ادب، سر دادن خنده و قهقهه بلند، دويدن در حرف ديگران، نگاه هاى تحقيرآميز به صالحان و پاكان و عالمان،
🔹و همچنين راه رفتن به صورت غير متعارف، پا را به زمين كوبيدن، شانه ها را تكان دادن، نگاه هاى غير متعارف به زمين و آسمان نمودن و حتّى گاهى كارهاى ديوانگان را انجام دادن، اينها همه از #نشانههایغرور است؛ ولى گاه حالت غرور، #مخفى است و به اين سادگى خود را نشان نمى دهد؛ بلكه با دقّت مى توان به وجود چنين صفتى در خويشتن و يا ديگران پى برد. مانند اينكه بعضى افراد پس از مدّت كوتاهى درس استاد را رها مى كنند و خود را مستغنى و بى نياز مى دانند، يا مانند كسى كه علاقه شديدى در خود به انزوا و گوشه گيرى از مردم احساس مى كند،
🔹و ممكن است بهانه آن را آلوده نشدن به مجالس غيبت و گناه و مانند آن ذكر كند، در حالى كه با دقّت مى يابيم كه عامل اصلى، #غرور و #خودبزرگبينى است، چرا که خود را پاك، آگاه و مؤمن مى پندارد و ديگران را ناقص و آلوده. آرى نه تنها #غرور؛ بلكه بسيارى از #صفات_رذيله گاهى در زواياى #روح_انسان پنهان مى شوند و خود را به صورت فضايل نشان مى دهند، به گونه اى كه تشخيص آن جز براى اساتيد هوشيار اخلاق ميسّر نيست.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسه امام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش چ اول، ج ۲، ص ۱۶۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#غرور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسين عليه السلام:
🔸«إنَّ شيعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ»
🔹بى گمان #شيعيان ما، دل هايشان از هر خيانت، كينه، و فريبكارى پاك است.
📕بحارالأنوار، ج ۶۸، ص ۱۵۶، ح ۱۱
#امام_حسين #حدیث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد