eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«نماز» چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید «نماز» بخوانیم؟ (بخش سوم) 🔸از آنجا که برای اهمیت زیادی در و بیان شده است، پاسخ به این سؤال که «چرا باید بخوانیم؟» نیز اهمیت زیادی دارد. در اینکه هر لازم است ساعاتی از شبانه روز را با خود راز و نیاز داشته باشد شکی نیست؛ اما ما معتقدیم بهترین روش راز و نیاز با خداوند است. ما می گوییم «نماز» ستون دين‏ و معراج افراد با ايمان است و كسى كه را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد. چيزى نيست كه بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون و اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد: 6⃣«تکامل معنوی و اخلاقی»:  🔹 وسيله «پرورش»، «فضائل اخلاق» و «تكامل معنوى» انسان است؛ چرا كه را از جهان‌ محدود ماده و چهار ديوار عالم طبيعت بيرون مى برد، به دعوت مى كند، و با فرشتگان همصدا و همراز مى سازد. خود را بدون نياز به هيچ واسطه در برابر مى بيند، و با او به گفتگو برمى خيزد. 🔹همچنین تكرار اين عمل در شبانه روز آن هم با تكيه روى صفات خدا، رحمانيت و رحيميت و عظمت او اثر قابل ملاحظه اى در پرورش در وجود انسان دارد. مخصوصا با كمك گرفتن از سوره‏ هاى مختلف قرآن بعد از حمد كه بهترين دعوت كننده به سوى نيكی‌ها و پاكی‌ها است. لذا در حديثى از امير مؤمنان (علیه السلام) مى خوانيم كه در فلسفه نماز فرمود: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ‏ كُلِّ تَقِي‏». [۱] ( وسيله تقرب هر پرهيزكارى به خدا است). [۲] 7⃣«تقویت روح اخلاص»:  🔹 به سایر اعمال انسان ارزش و روح مى دهد، چرا كه «نماز» را زنده مى كند، زيرا مجموعه اى است از «نيت خالص» و «گفتار پاك» و «اعمال خالصانه». تكرار اين مجموع در شبانه روز بذر «ساير اعمال نيك» را در جان انسان مى پاشد و روح اخلاص را تقويت مى كند. لذا در حديث معروفى مى خوانيم كه امام على (علیه السلام) در وصاياى خود بعد از آن كه فرق مباركش با شمشير ابن ملجم جنايتكار شكافته شد فرمود: «اللهَ اللهَ فِی الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ». [۳] (خدا را خدا را درباره ، چرا كه ‏_دين‏ شما است). 🔹هنگامى كه ارتباط بندگان با خدا از طريق از ميان برود، اعمال ديگر اثر خود را از دست خواهد داد؛ چنان که در حديثى از امام صادق (علیه السلام) مى خوانيم: «أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ‏ بِهِ‏ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِه‏». [۴] (نخستين چيزى كه در از بندگان حساب مى شود است، اگر مقبول افتاد سایر اعمال شان قبول مى شود، و اگر مردود شد ساير اعمال نيز مردود مى شود). شايد دليل اين سخن آن باشد كه رمز ارتباط خلق و خالق است، اگر به طور صحيح انجام گردد قصد قربت و اخلاص كه وسيله قبولى سایر اعمال است در او زنده مى شود؛ و گرنه بقيه اعمال او مشوب و آلوده مى‏ گردد و از درجه اعتبار ساقط مى شود. [۵] 8⃣«پاکسازی جان و جسم»:  🔹، قطع نظر از محتواى خودش، با توجه به شرایط صحت، دعوت به مى كند، چرا كه مى دانيم مكان نمازگزار، لباس نمازگزار، فرشى كه بر آن نماز مى خواند، آبى كه با آن وضو مى گيرد و غسل مى كند، محلى كه در آن غسل و وضو انجام مى شود بايد از هر گونه غصب و تجاوز به حقوق ديگران پاك باشد. كسى كه آلوده به تجاوز و ظلم، ربا، غصب، كم فروشى، رشوه خوارى و كسب اموال حرام باشد چگونه مى تواند مقدمات نماز را فراهم سازد؟ بنا بر اين تكرار در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتى است به رعايت حقوق ديگران. [۶] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] نهج البلاغه، صالح، صبحی، انتشارات هجرت‏، قم، ۱۴۱۴ق، چ اول، ص ۴۹۴، كلمات قصار ۱۳۶؛ [۲] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، ۱۳۷۴ش، چ ۱۶، ج ‏۱۶، ص ۲۹۲؛ [۳] نهج البلاغه، همان، ص ۴۲۲، نامه ۴۷؛ [۴] وسائل الشيعه، مؤسسة آل البيت (ع) لإحياء التراث، ج ‏۴، ص ۳۴؛ [۵] تفسير نمونه، همان، ج ‏۱۶، ص ۲۹۳؛ [۶] همان منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️حاضر نیستم امضا کنم! 🔹البته ، تنها زنا و قمار و شُرب خمر نیست. گاهی یک که مقدمات و زمینه آن را هم دیگران زحمت کشیده و به دست انسان می‌دهند، موجب از بین‌ رفتن و می‌شود و به‌ مراتب از آن بالاتر است. 🔹از ما انتظار نمی‌رود که گناهانی از قبیل شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم، چون این کار، گذشته از ترس خدا، یک نوع جنون و بی‌عقلی است و لذا از ما صادر نخواهد شد. 🔹 در اطاق خصوصی و شخصی «آقا سید محمد کاظم‌ یزدی رحمة ‌الله» وارد شد تا از او بگیرد که مردم بر لَه و عَلیهِ دولت عثمانی جنگ کنند، و هفت‌تیر خود را هم به ایشان نشان داد و او را تهدید نمود. 🔹ایشان چون زبان انگلیسی نمی‌دانست، با اشاره، دست به گلوی خود برد و کشید و به او فهماند که: اگر گردن مرا هم بزنید، حاضر نیستم کنم! کاردار دید که کشتن و ترور کردن ایشان، برای او امضا نمی‌شود، لذا ایشان را رها کرد و از منزلشان بیرون آمد. 📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۱۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️قرآن چگونه «غرور» قوم یهود را نکوهش می کند؟ 🔹قوم يهود بر اثر و امتيازات نامعقولى براى خود قائل بودند، و همين سبب و آنها شد. در مى‏ فرمايد: «ذَلِكَ بِاَنَّهُمْ قَالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ اِلّا اَيَّاماً مَعْدُودَاتٍ وَ غَرَّهُمْ فِى دِينِهِمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ»؛ [۱] (اين [اعراض و رویگردانى آنها از آيات الهى] به خاطر آن است كه مى‏ گفتند: جز چند روزى به ما نمى ‏رسد [و مجازات ما به خاطر گناهان سنگين مان بسيار كم است چون قوم برترى هستيم!] اين افترا و دروغ [ى كه به خدا] بسته بودند آنها را در دينشان ساخته بود). 🔹تاريخ ‏‌اسرائيل نشان مى‏ دهد كه آنها از و اقوام بوده‏اند، و يكى از دلايل عمده آن همان و نخوت آنها بوده است. متأسّفانه هنوز گروهى از آنها به نام از باده سرمستند، و هر روز مرتكب تازه‏ اى مى‏ شوند كه چهره تاريخ‌شان را سياه ‏تر از سابق مى ‏كند. آنها همه چيز را براى خودشان مى‏ خواهند و براى ديگران حقّى قائل نيستند خود را مى‏ شمرند و ديگران را با ديده حقارت مى‏ نگرند. پی نوشت: [۱] سوره آل عمران، آیه ۲۴ 📕اخلاق در قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه امام على بن ابیطالب (ع)، قم‏، ۱۳۷۷ش،‏ چ اول‏، ج ۲، ص ۱۵۸ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله):  🔸«حُبّى و حُبُّ اَهْلِ بَيْتى نافِعٌ فى سَبْعَةِ مَواطِنَ اَهْوالُـهُنَّ عَظيـمَةٌ: عِنْـدَ الوَفـاةِ و فِى الْقـَبْـرِ وَ عِنْدَالنُّشُورِ وَ عِنْدَالِكتابِ وَ عِنْدَالحِسابِ وَ عِنْدَ المـيزانِ وَ عِنْدَالصِّراطِ».  🔹 و من در هـفت جا كـه هراس آنها بسيار بزرگ است، سودمند است: هنگام ، در ، هنگام ، هنگام دريافت ، هنگام ، هنگام ، و هنگام عبور از . 📕امالى صدوق، ص ۱۸ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️منظومه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خورشید جهان (بخش دوم و پایانی) 💠«آفرینش با مهدی موعود پابرجاست» 🔹شباهتی بین منظومه شمسی و خورشید، با مقام  (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عالم آفرينش وجود دارد. منبع استقامت و انرژی منظومه شمسی است؛ اگر خورشید نباشد سیاره‌ای وجود ندارد؛ حرکت منظم سیاره‌ها در یک مدار به دور خورشید وابسته به وجود آن است؛ برکت دارد؛ وجود خورشید سبب توان و سکون عالم است؛ 🔹اگر خورشید نباشد کرات از بین می‌رود؛ روز و شب، گرمای زمین، حاصلخیزی خاک، بارش باران و... از وجود خورشید است؛ برکات زیادی دارد، و تنها زمانی که پشت ابر است به ظاهر اثرش کم می‌شود، ولی در حقیقت حتی پشت ابر نیز وجود دارد، ولی احساس نمی‌شود. وجود و زمان نیز مانند است؛ تایید عالم به دست (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ ثبات عالم، بارش باران، روز و شب، برکت و روزی و... به وسیله  (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. 💠«خورشید هیچ وقت پشت ابر نمی ماند» 🔹عالم آفرینش وابسته به حضور و ظهور امام (علیه السلام) است؛ زمین یک لحظه بدون باقی نمی‌ماند؛ اگر و حجت نباشد، برپا می‌شود؛ بالاخره روزی فرا می‌رسد و  (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهند کرد و جهان از برکت ایشان مسرور خواهد شد؛ همانطور که عالم به گرمای نیاز دارد و هیچ وقت پشت ابر نخواهد ماند، نیز از پشت ابر بیرون خواهد آمد؛ و خورشید هیچ وقت پشت ابر نمی‌ماند... 💠«اعمال ما چگونه ثبت می شود؟» 🔹حجت الاسلام و المسلمین صادقی واعظ در خصوص چگونگی ما می گوید: ا‌عمال ما غیر از اینکه در برابر خداوند ارائه می‌شود، زمان و مکان توسط فرشتگان، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) به ویژه  (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ثبت می‌شود؛ حضرت است. هر آنچه در عالم انجام می‌گردد، به امام به عنوان تحویل داده می‌شود؛ 🔹اعمال و رفتار زننده، میان ما و سدی قرار می‌دهد. این کارشناس مذهبی با اشاره به بر ارتباط ما با امام می افزاید: ، تعیین کننده ارتباط ما با حجت خدا و امام است؛ صد‌ها برکت دارد و یکی از آن، دیدن است؛ اعمال چه خوب و چه بد ارائه می‌گردد و آثارش شامل حال ما می‌شود؛ ابر مانع تابش ظهور بر امت است و تنها راه دیدار امام، پرهیز از گناه است. ابر اعمال ماست که بین ما و امام فاصله انداخته است. 💠«حسرت منتظران در اخرت و قیامت برای غافل بودن از حضور امام زمان» 🔹 در زمان‌های مختلف آنقدر مشغول امور زندگی، و به دنبال گذراندن بیهوده‌ی وقت خود هستند که از حضور  (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می‌شوند؛ توجه به مادیات و وابستگی به ، و افزایش ما را از وجود با برکت  محروم می‌سازد؛ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در میان ماست؛ با ما می‌نشیند، می‌ایستد؛ اعمال ماست؛ در شادی و غم ما حضور دارد؛ این ما هستیم که او را نمی‌بينيم. نامه اعمال و سرنوشت در شب‌های قدر نیز به دست مبارک و امضای  (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رقم می‌خورد و ایشان حاضر، شاهد و ناظر بر اعمال ماست؛ وظیفه‌ی ما دوری از برای سعادت دیدار امام زمان و . منبع: حوزه نت به نقل از پایگاه وارث @tabyinchannel
⭕️دشمن شناسی 🔹شناخت‌ درست‌ از داشته باشیم. یک است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این را بشناسیم و ببینیم چه کسی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت می کند که می تواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند. 🔹 را بشناسیم، را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن‌] چه جوری می کند. گاهی هست که وارد می‌ شود، یک کاری را شروع می کند، به قصد یک ، و ما درست نمی دانیم آن هدف چیست؛ کار را نگاه می کنیم، می‌ بینیم کار خوبی است و از آن استقبال می کنیم؛ در حالی‌ که او دارد آن هدف [خودش‌] را دنبال می کند. 🔹داشته‌ایم؛ از این قبیل در کشور داشته‌ایم و داریم مواردی را که آنها یک کاری را شروع کردند با یک هدفی، ما هم را نگاه کردیم، گفتیم عجب! خب اینکه کار خوبی است، اینکه اشکالی ندارد؛ در حالی‌که اگر داشته باشیم، اگر را بشناسیم، اینجوری گول نمی خوریم. بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۳/۰۶ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«امام علی» (علیه السلام) در خطبه ۳۲۷ نهج البلاغه، چه راهکاری برای مهار «نفس سرکش» ارائه می دهند؟ 🔹 (علیه السلام) در خطبه ۳۲۷ می فرماید: «امْرُؤٌ أَلْجَمَ نَفْسَهُ بِلِجَامِهَا، وَ زَمَّهَا بِزِمَامِهَا، فَأَمْسَكَهَا بِلِجَامِهَا عَنْ مَعَاصِی اللهِ، وَ قَادَهَا بِزِمَامِهَا إِلَى طَاعَةِ اللهِ» [۱] (انسان بايد را با لگام [تقوا] مهار كند و آن را در اختيار گيرد، و به وسيله اين لگام او را از خدا باز دارد، و با اين زمام به سوى اطاعت فرمان حق رهبرى كند». 🔹 (علیه السلام) در این جملات، را به «مركب سركشى» تشبيه كرده، كه اگر «لجام مناسبى» نداشته باشد، انسان را به مى كشاند و از مسير طاعت منحرف مى كند. معمولاً براى مهار كردن مركب هاى سركش از دو وسيله استفاده مى شود: يكى كه طناب يا فلزى است كه در دهان حيوان گذارده مى شود و با طنابى بسته شده و در دست كسى كه سوار مركب است قرار مى گيرد؛ 🔹و آن ريسمانى است كه از سوراخى كه در بينى حيوان است مى گذرانند، و به وسيله طنابى به دست سواركار مى دهند؛ و از آنجايى كه هم دهان حيوان و هم بينى حيوان جاى حساسى است، با كشيدن اين مهار مى توان حيوان را از حركت باز داشت و با كشيدن به يك سو مى توان آن را به همان سو هدايت كرد. 🔹تعبير به و اشاره به اين است كه بايد لجام و زمام مناسبى در خور تهيه شود، كه هم بتوان به وسيله آن او را از گناهان باز داشت و هم به سوى طاعت پروردگار هدايت نمود. بسيارند كسانى كه خود را به لجام و زمام نامناسب و سستى مهار مى كنند، و به هنگام هيجان ، اين مهار از دست مى رود و آلوده انواع مى شوند. 🔹امّا با چه وسيله اى مى توان را مهار زد؟ در سخنان ديگرى كه از (علیه السلام) در غررالحكم و بحارالانوار نقل شده، پاسخ اين سخن را مى توان يافت. در حديثى، حضرت را عامل مى شمرد و مى فرمايد: «اَعْوَنُ شَىْء عَلى صَلاحِ النَّفْسِ الْقَناعَةُ». [۱] در جاى ديگر بر را وسيله مهار او مى شمرد و مى فرمايد:  «إذا صَعِبَتْ عَلَيْكَ نَفْسُكَ فَاصْعَبْ لَها تَذِلُّ لَكَ» [۲] (هنگامى كه بر تو سخت گيرد تو هم [در طعام و استراحت و...] بر او سخت بگير تا رام تو شود). [۲] پی نوشت: [۱] غرر الحكم و درر الكلم‏، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ دوم‏، ص ۲۰۴، ح ۳۶۷ [۲] همان، ص ۲۸۸، ح ۱۳۳ 📕پيام امام امير المومنين (ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، چ اول‏، ج ۸، ص ۵۷۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️امید به شفاعت، عامل اشتیاق به طاعت، نه معصیت 🔹آیاتی در درباره   وارد شده است که با توجه به آنها نمی‌توان برای انسان آرامش پیدا شود؛ خداوند می‌فرماید: «مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلّا بِإِذْنِه» و می‌فرماید: «وَ لا یَشْفَعُونَ الّا لِمَنِ ارْتَضی‌» و امثال آن، 🔹که در عین حال که  ثابت است، لکن نصیب چه اشخاصی و چه گروهی و با چه شرایطی و در چه وقت شامل حال می‌شود، امری است که نمی‌توان را مغرور و جری کند. امید به  داریم، لکن این امید باید ما را به سوی حق‌تعالی کشاند، نه . بخشی از نامه اخلاقی و عرفانی حضرت‌ امام به حاج سیداحمد خمینی ۶۱/۰۲/۰۸ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel