⭕️پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«حُبّى و حُبُّ اَهْلِ بَيْتى نافِعٌ فى سَبْعَةِ مَواطِنَ اَهْوالُـهُنَّ عَظيـمَةٌ: عِنْـدَ الوَفـاةِ و فِى الْقـَبْـرِ وَ عِنْدَالنُّشُورِ وَ عِنْدَالِكتابِ وَ عِنْدَالحِسابِ وَ عِنْدَ المـيزانِ وَ عِنْدَالصِّراطِ».
🔹 #محبّت_من و #محبّتاهلبيـت من در هـفت جا كـه هراس آنها بسيار بزرگ است، سودمند است: هنگام #مرگ، در #قــبر، هنگام #برانگيختهشدن، هنگام دريافت #نامه_اعمال، هنگام #حسابرسى، هنگام #سنجش_اعمال، و هنگام عبور از #صراط.
📕امالى صدوق، ص ۱۸
#پيامبر_اكرم #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منظومه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و خورشید جهان (بخش دوم و پایانی)
💠«آفرینش با مهدی موعود پابرجاست»
🔹شباهتی بین منظومه شمسی و خورشید، با مقام #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عالم آفرينش وجود دارد. #خورشید منبع استقامت و انرژی منظومه شمسی است؛ اگر خورشید نباشد سیارهای وجود ندارد؛ حرکت منظم سیارهها در یک مدار به دور خورشید وابسته به وجود آن است؛ #خورشید برکت دارد؛ وجود خورشید سبب توان و سکون عالم است؛
🔹اگر خورشید نباشد کرات از بین میرود؛ روز و شب، گرمای زمین، حاصلخیزی خاک، بارش باران و... از وجود خورشید است؛ #خورشید برکات زیادی دارد، و تنها زمانی که پشت ابر است به ظاهر اثرش کم میشود، ولی در حقیقت حتی پشت ابر نیز وجود دارد، ولی احساس نمیشود. وجود #امام و #حجت زمان نیز مانند #خورشید است؛ تایید عالم به دست #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ ثبات عالم، بارش باران، روز و شب، برکت و روزی و... به وسیله #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
💠«خورشید هیچ وقت پشت ابر نمی ماند»
🔹عالم آفرینش وابسته به حضور و ظهور امام (علیه السلام) است؛ زمین یک لحظه بدون #حجت باقی نمیماند؛ اگر #امام و حجت نباشد، #قیامت برپا میشود؛ بالاخره روزی فرا میرسد و #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #ظهور خواهند کرد و جهان از برکت ایشان مسرور خواهد شد؛ همانطور که عالم به گرمای #خورشید نیاز دارد و هیچ وقت پشت ابر نخواهد ماند، #امام نیز از پشت ابر #غیبت بیرون خواهد آمد؛ و خورشید هیچ وقت پشت ابر نمیماند...
💠«اعمال ما چگونه ثبت می شود؟»
🔹حجت الاسلام و المسلمین صادقی واعظ در خصوص چگونگی #ثبت_اعمال ما می گوید: اعمال ما غیر از اینکه در #قیامت برابر خداوند ارائه میشود، زمان و مکان #اعمال توسط فرشتگان، پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) به ویژه #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ثبت میشود؛ حضرت #حجت_خدا است. هر آنچه در عالم انجام میگردد، به امام به عنوان #شاهد_اعمال تحویل داده میشود؛
🔹اعمال و رفتار زننده، میان ما و #امام سدی قرار میدهد. این کارشناس مذهبی با اشاره به #نقش_اعمال بر ارتباط ما با امام می افزاید: #کیفیت_اعمال، تعیین کننده ارتباط ما با حجت خدا و امام است؛ #اعمال_صالح صدها برکت دارد و یکی از آن، دیدن #امام است؛ اعمال چه خوب و چه بد ارائه میگردد و آثارش شامل حال ما میشود؛ ابر #گناهان مانع تابش ظهور #حجت_خدا بر امت است و تنها راه دیدار امام، پرهیز از گناه است. ابر اعمال ماست که بین ما و امام فاصله انداخته است.
💠«حسرت منتظران در اخرت و قیامت برای غافل بودن از حضور امام زمان»
🔹#مردم در زمانهای مختلف آنقدر مشغول امور زندگی، #مادیات و به دنبال گذراندن بیهودهی وقت خود هستند که از حضور #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) #غافل میشوند؛ توجه به مادیات و وابستگی به #دنیا، و افزایش #گناهان ما را از وجود با برکت #امام محروم میسازد؛ #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در میان ماست؛ با ما مینشیند، میایستد؛ #ناظر اعمال ماست؛ در شادی و غم ما حضور دارد؛ این ما هستیم که او را نمیبينيم. نامه اعمال و سرنوشت در شبهای قدر نیز به دست مبارک و امضای #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رقم میخورد و ایشان حاضر، شاهد و ناظر بر اعمال ماست؛ وظیفهی ما دوری از #گناهان برای سعادت دیدار امام زمان و #حجت_خداست.
منبع: حوزه نت به نقل از پایگاه وارث
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️دشمن شناسی
🔹شناخت درست از #دشمن داشته باشیم. #دشمن یک #جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این #جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی #وابستهی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت می کند که می تواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند.
🔹 #جبهه_دشمن را بشناسیم، #شیوههای_دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن] چه جوری #دشمنی می کند. گاهی هست که #دشمن وارد می شود، یک کاری را شروع می کند، به قصد یک #هدفخباثتآمیز، و ما درست نمی دانیم آن هدف چیست؛ #ظاهر کار را نگاه می کنیم، می بینیم کار خوبی است و از آن استقبال می کنیم؛ در حالی که او دارد آن هدف [خودش] را دنبال می کند.
🔹داشتهایم؛ از این قبیل در کشور داشتهایم و داریم مواردی را که آنها یک کاری را شروع کردند با یک هدفی، ما هم #ظواهر_کار را نگاه کردیم، گفتیم عجب! خب اینکه کار خوبی است، اینکه اشکالی ندارد؛ در حالیکه اگر #بصیرت داشته باشیم، اگر #اهداف_دشمن را بشناسیم، اینجوری گول نمی خوریم.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۵/۰۳/۰۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #دشمن_شناسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«امام علی» (علیه السلام) در خطبه ۳۲۷ نهج البلاغه، چه راهکاری برای مهار «نفس سرکش» ارائه می دهند؟
🔹#امام_علی (علیه السلام) در خطبه ۳۲۷ #نهج_البلاغه می فرماید: «امْرُؤٌ أَلْجَمَ نَفْسَهُ بِلِجَامِهَا، وَ زَمَّهَا بِزِمَامِهَا، فَأَمْسَكَهَا بِلِجَامِهَا عَنْ مَعَاصِی اللهِ، وَ قَادَهَا بِزِمَامِهَا إِلَى طَاعَةِ اللهِ» [۱] (انسان بايد #نفس_سركش را با لگام [تقوا] مهار كند و #افسار آن را در اختيار گيرد، و به وسيله اين لگام او را از #معصيت خدا باز دارد، و با اين زمام به سوى اطاعت فرمان حق رهبرى كند».
🔹#امام (علیه السلام) در این جملات، #نفس_انسانى را به «مركب سركشى» تشبيه كرده، كه اگر «لجام مناسبى» نداشته باشد، انسان را به #پرتگاههای_گناه مى كشاند و از مسير طاعت منحرف مى كند. معمولاً براى مهار كردن مركب هاى سركش از دو وسيله استفاده مى شود: يكى #لجام كه طناب يا فلزى است كه در دهان حيوان گذارده مى شود و با طنابى بسته شده و در دست كسى كه سوار مركب است قرار مى گيرد؛
🔹و #زمام آن ريسمانى است كه از سوراخى كه در بينى حيوان است مى گذرانند، و به وسيله طنابى به دست سواركار مى دهند؛ و از آنجايى كه هم دهان حيوان و هم بينى حيوان جاى حساسى است، با كشيدن اين مهار مى توان حيوان را از حركت باز داشت و با كشيدن به يك سو مى توان آن را به همان سو هدايت كرد.
🔹تعبير به #لجامها و #زمامها اشاره به اين است كه بايد لجام و زمام مناسبى در خور #نفس_سركش تهيه شود، كه هم بتوان به وسيله آن او را از گناهان باز داشت و هم به سوى طاعت پروردگار هدايت نمود. بسيارند كسانى كه #نفس خود را به لجام و زمام نامناسب و سستى مهار مى كنند، و به هنگام هيجان #شهوات، اين مهار از دست مى رود و آلوده انواع #گناهان مى شوند.
🔹امّا با چه وسيله اى مى توان #نفس را مهار زد؟ در سخنان ديگرى كه از #امام_علی (علیه السلام) در غررالحكم و بحارالانوار نقل شده، پاسخ اين سخن را مى توان يافت. در حديثى، حضرت #قناعت را عامل #اصلاح_نفس مى شمرد و مى فرمايد: «اَعْوَنُ شَىْء عَلى صَلاحِ النَّفْسِ الْقَناعَةُ». [۱] در جاى ديگر #سخت_گرفتن بر #نفس را وسيله مهار او مى شمرد و مى فرمايد: «إذا صَعِبَتْ عَلَيْكَ نَفْسُكَ فَاصْعَبْ لَها تَذِلُّ لَكَ» [۲] (هنگامى كه #نفس بر تو سخت گيرد تو هم [در طعام و استراحت و...] بر او سخت بگير تا رام تو شود). [۲]
پی نوشت:
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ دوم، ص ۲۰۴، ح ۳۶۷
[۲] همان، ص ۲۸۸، ح ۱۳۳
📕پيام امام امير المومنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج ۸، ص ۵۷۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نفس #گناه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امید به شفاعت، عامل اشتیاق به طاعت، نه معصیت
🔹آیاتی در #قرآن_کریم درباره #شفاعت وارد شده است که با توجه به آنها نمیتوان برای انسان آرامش پیدا شود؛ خداوند میفرماید: «مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلّا بِإِذْنِه» و میفرماید: «وَ لا یَشْفَعُونَ الّا لِمَنِ ارْتَضی» و امثال آن،
🔹که در عین حال که #شفاعت ثابت است، لکن نصیب چه اشخاصی و چه گروهی و با چه شرایطی و در چه وقت شامل حال میشود، امری است که نمیتوان #انسان را مغرور و جری کند. امید به #شفاعت داریم، لکن این امید باید ما را به سوی #اطاعت حقتعالی کشاند، نه #معصیت.
بخشی از نامه اخلاقی و عرفانی حضرت امام به حاج سیداحمد خمینی ۶۱/۰۲/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چگونه «ریا» را از وجودمان ریشه کن کنیم؟
🔹راه مبارزه با #ريا_كارى، مانند همه اخلاق و اعمال مذموم و ناپسند، دو چيز است: نخست توجّه به #علل و #ريشه هاى آن براى خشكانيدن و نابود كردن آنها، و سپس مطالعه در پيامدهاى آن براى آگاه شدن از #عواقب_دردناكى كه در انتظار آلودگان به اين اخلاق مذموم است. ريشه #ريا همان «شرك افعالى» و عدم توجّه به «حقيقت توحيد» است.
🔹اگر پايه هاى «توحيد افعالى» در درون جان ما محكم شود و بدانيم عزّت و ذلّت و روزى و نعمت به دست #خدا است، و دل هاى مردم نيز در اراده و اختيار اوست، هرگز به خاطر جلب رضاى اين و آن اعمال خود را آلوده به #ريا نمى كنيم! اگر به يقين بدانيم كسى كه با خداست همه چيز دارد، و كسى كه از او جداست فاقد همه چيز است؛
🔹و به مصداق آيه شريفه «إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ ۗ وَ عَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ». [۱] (اگر #خدا شما را یاری کند، هیچ کس بر شما چیره و غالب نخواهد شد، و اگر شما را واگذارد، چه کسی بعد از او شما را یاری خواهد داد؟ و #مؤمنان باید فقط بر خدا #توکل کنند)؛
🔹و اگر به اين حقيقت قرآنى توجّه كنيم كه تمام #عزّت نزد #خدا و به دست خداست: «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَ يَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ للهِ جَمِيعًا». [۲] (آيا كسانى كه با #دشمنان_خدا طرح دوستى مى ريزند مى خواهند عزّت و آبرو نزد آنها كسب كنند، با اين كه همه #عزّتها از آن #خداست». آرى! اگر #ايمان به اين امور در اعماق جان مستقر شود دليلى ندارد كه انسان براى جلب توجّه مردم و كسب وجاهت و آبرو يا جلب اعتماد آنها خود را آلوده به #اعمالنفاقآلود كند!
🔹بعضى از علماى اخلاق گفته اند ريشه اصلى #رياكارى حبّ جاه و مقام است، كه اگر آن را تشريح كنيم به سه اصل باز مى گردد: «علاقه به ستايش مردم»، «فرار از مذّمت و نكوهش آنها»، و «طمع ورزيدن به آنچه در دست مردم است». سپس مثالى براى آن در مورد جهاد فى سبيل الله مى زنند كه انسان گاه به جهاد مى رود براى اينكه مردم از شجاعت و قهرمانى او سخن بگويند، و گاه به جهاد مى رود تا او را به ترس و جُبن متّهم نسازند، و گاه به خاطر به چنگ آوردن غنائم جنگى قدم در ميدان مى گذارد!
🔹تنها كسى مى تواند از جهادش بهره بگيرد كه براى عظمت آئين حق و دفاع از دين خدا پيكار كند. اين از يكسو، و از سوى ديگر، هنگامى كه انسان به آثار مرگبار #رياكارى بينديشد كه: #ريا همچون آتش سوزانى است كه در خرمن #اعمال_انسان مى افتد و همه را خاكستر مى كند؛ نه تنها #عبادات و #طاعات انسان را بر باد مى دهد، بلكه #گناه_عظيمى است كه مايه روسياهى صاحب آن در دنيا و آخرت است.
🔹#ريا همچون موريانه اى است كه ستون هاى كاخ #سعادت_انسان را از درون تهى مى كند و بر سر صاحبش ويران مى سازد. #رياكارى نوعى كفر و نفاق و شرك است. #رياكارى شخصيّت انسان را در هم مى كوبد و آزادگى و حريّت و كرامت انسانى را از او مى گيرد و «بدبختترين مردم در قيامت #رياكاران هستند»! توجّه به اين حقايق، اثر باز دارنده مهمّى بر «رياكاران» دارد.
🔹اين نكته نيز قابل توجّه است كه پنهان كردن نيّت هاى آلوده به #ريا، براى مدّت طولانى ممكن نيست، و #رياكاران غالباً در همين دنيا شناخته و #رسوا مى شوند، و از لابهلاى سخنان و رفتار آنها آلودگى نيّت آنها فاش مى شود، و ارزش خود را نزد خاصّ و عام از دست مى دهند؛ توجّه به اين معنى نيز اثر باز دارنده مهمّى دارد. لذّتى كه از #عمل_خالص و #نيّت_پاك به انسان دست مى دهد، با هيچ چيز قابل مقايسه نيست، و همين امر براى #خلوص_نيّت كافى است.
🔹بعضى از علماى اخلاق گفته اند: يكى از طرق درمان عمل #ريا اين است كه انسان تلاش براى پنهان نگاه داشتن #عبادات و #حسنات خود كند، و به هنگام عبادت در را بر روى خود ببندد، و هنگام #انفاق و كارهاى خير ديگر سعى بر كتمان آن نمايد تا تدريجاً به اين كار عادت كند. ولى اين به آن معنا نيست كه از شركت در جمعه و جماعت و مراسم حج و اعمال دسته جمعى ديگر خوددارى نمايد كه آن نيز ضايعه اى است بزرگ!
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره آل عمران، آيه ۱۶۰
[۲] همان، سوره نساء، آیه ۱۳۹
📕اخلاق در قرآن، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن أبیطالب(ع)، قم، چ اول، ۱۳۷۷ه.ش، ج ۱، ص ۲۹۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#ريا #ریاکار #ریاکاری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام موسی كاظم (عليه السلام):
🔸«كانَ لُقمانُ عليه السلام يَقولُ لاِبنِهِ: «...يا بُنَيَّ، خُذ مِنَ الدُّنيا بُلغَةً، و لا تَدخُل فيها دُخولاً يَضُرُّ بِآخِرَتِكَ، و لا تَرفُضها فَتَكونَ عِيالاً عَلَى النّاسِ».
🔹«#لقمان همواره به پسرش میگفت: «...پسرم! از #دنيا به اندازه كفايت (نياز) برگير، و آنچنان در #دنيا فرو نرو كه به #آخرتت زيان رسانَد، و چنان هم رهايش مكن كه #سربار_مردم گردى».
📕بحارالأنوار، ج ۱۳، ص ۴۱۶ ح ۱۰
#امام_كاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«نماز» چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید «نماز» بخوانیم؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸از آنجا که برای #نماز اهمیت زیادی در #آیات و #روایات بیان شده است، پاسخ به این سؤال که «چرا باید #نماز بخوانیم؟» نیز اهمیت زیادی دارد. در اینکه هر #انسانی لازم است ساعاتی از شبانه روز را با #پروردگار خود راز و نیاز داشته باشد شکی نیست؛ اما ما معتقدیم بهترین روش راز و نیاز با خداوند #نماز است. ما می گوییم «نماز» ستون دين و معراج افراد با ايمان است و كسى كه #نماز را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد. #نماز چيزى نيست كه #فلسفهاش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
9⃣«انگیزه مواظبت بر سایر اعمال»:
🔹#نماز علاوه بر شرایط صحت، شرايط قبول، يا به تعبير ديگر شرايط كمال دارد كه رعايت آنها نيز يك عامل مؤثر ديگر براى ترك بسيارى از #گناهان است. در كتب فقهى و منابع حديث، امور زيادى به عنوان موانع قبول نماز ذكر شده است؛ از جمله مساله #شرب_خمر است كه در روايات آمده: «نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد مگر اينكه توبه كند». [۱] و در روايات متعددى مى خوانيم: «از جمله كسانى كه نماز آنها قبول نخواهد شد پيشواى ستمگر است». [۲] و در بعضى از روايات نیز تصريح شده است كه #نماز كسى كه #زكات نمى پردازد، یا #غذای_حرام می خورد و... قبول نخواهد شد. پيدا است كه فراهم كردن اين شرايط قبولى تا چه حد سازنده است؟ [۳]
🔟«تقویت رو ح نظم و انضباط در انسان»:
🔹#نماز روح #انضباط را در انسان تقويت مى كند؛ چرا كه دقيقا بايد در اوقات معينى انجام گيرد كه تاخير و تقديم آن هر دو موجب بطلان نماز است؛ همچنين #آداب و #احكام ديگر در مورد نيت و قيام و قعود و ركوع و سجود و مانند آن كه رعايت آنها، پذيرش #انضباط را در برنامه هاى زندگى كاملا آسان مى سازد. همه اينها فوایدى است كه در #نماز، قطع نظر از مساله #جماعت وجود دارد، و اگر ويژگى جماعت را بر آن بيفزائيم - كه روح نماز همان جماعت است - بركات بى شمار ديگرى دارد كه اينجا جاى شرح آن نيست، بعلاوه كم و بيش همه از آن آگاهيم. [۴]
💠کلامی از امام رضا (علیه السلام) راجع به فلسفه نماز
🔹در زمينه فلسفه و اسرار #نماز حديث جامعى از امام رضا (علیه السلام) نیز نقل شده که به تنهایی می تواند پاسخ دقیقی برای سؤال مورد بحث ما باشد. امام (علیه السلام) در پاسخ نامه اى كه از #فلسفه_نماز و علت تشریع آن سؤال شده بود چنين فرمود: «علت #تشريع_نماز اين است كه توجه و اقرار به ربوبيت پروردگار است، و مبارزه با شرك و بت پرستى، و قيام در پيشگاه پروردگار در نهايت خضوع و نهايت تواضع، و اعتراف به گناهان و #تقاضای_بخشش از معاصى گذشته،
🔹و نهادن پيشانى بر زمين همه روز براى #تعظيم_پروردگار؛ و نيز هدف اين است كه انسان همواره هشيار و متذكر باشد، گرد و غبار فراموشكارى بر دل او ننشيند، مست و مغرور نشود، خاشع و خاضع باشد، طالب و علاقمند افزونى در مواهب دين و دنيا گردد. علاوه بر اينكه مداومت #ذكر_خداوند در شب و روز كه در پرتو #نماز حاصل مى گردد، سبب مى شود كه انسان، #مولا و #مدبر و #خالق خود را فراموش نكند، روح سركشى و طغيانگرى بر او غلبه ننمايد؛ و همين توجه به خداوند و قيام در برابر او، انسان را از #معاصى باز مى دارد و از انواع #فساد جلوگيرى مى كند». [۵]
پی نوشتها؛
[۱] بحار الانوار، دار احیاء التراث العربی، ج ۸۴، ص ۳۱۷ و ۳۲۰؛ [۲] همان، ص ۳۱۸؛ [۳] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلامية، ۱۳۷۴ش، چ ۱۶، ج ۱۶، ص۲۹۲؛ [۴] همان، ج ۱۶، ص ۲۹۴؛ [۵] وسائل الشيعه، مؤسسة آل البيت(ع) لاحیاء التراث، ج ۳، ص ۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد